DECIZIE Nr. 35*) din 27 aprilie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 7 decembrie 1994
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea Decizia nr. 108 din 9 noiembrie, publicata in continuare la
pag. 3.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 248 alin. 2 din Codul penal, invocata de Lepadatu Gheorghe in Dosarul nr.
2531/1992 al Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia I penala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 13 aprilie 1994, concluziile
aparatorului lui Lepadatu Gheorghe, precum si ale reprezentantului Ministerului
Public fiind consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea
Constitutionala, avand nevoie de timp pentru deliberare, a aminat pronuntarea
la 20 aprilie si apoi la 27 aprilie 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine:
Prin Rechizitoriul nr. 154/P din 15 aprilie 1992 al Procuraturii judetului
Constanta a fost trimis in judecata Lepadatu Gheorghe pentru savarsirea
infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor publice - art. 248 alin.
2 din Codul penal, participatie improprie la fals intelectual - art. 31 alin.
2 raportat la art. 289 din Codul penal si participatie improprie la uz de fals
- art. 31 alin. 2 raportat la art. 291 din Codul penal.
Cu privire la infractiunea prevazuta de art. 248 alin. 2 din Codul penal,
s-a retinut ca Lepadatu Gheorghe, abuzind de functia pe care o detinea in
cadrul I.V.P.S. Constanta - director coordonator -, prin activitatea sa a adus
un prejudiciu de 384.640 lei si, totodata, a produs o perturbare grava a
activitatii unitatii, frustrind-o de un beneficiu de 6.502.780 lei.
In fata Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia I penala, pe rolul
caruia se afla cauza spre solutionare la termenul de 10 decembrie 1993,
aparatorul inculpatului Lepadatu Gheorghe a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 alin. 2 din Codul penal,
sustinind ca teza I potrivit careia latura obiectiva a infractiunii consta in
perturbarea deosebit de grava a activitatii unei organizatii din cele prevazute
in art. 145 din Codul penal" contravine art. 41 din Constitutie. Totodata,
a considerat ca si teza a II-a a aceluiasi alineat care incrimineaza fapta ce "a
produs o paguba importanta economiei nationale" este neconstitutionala,
intrucat notiunea de economie nationala, in sensul folosit de textul respectiv,
nu mai exista si nici nu este consacrata prin Constitutie.
Tribunalul Municipiului Bucuresti, Sectia I penala, prin Incheierea din 10
decembrie 1992, a sesizat Curtea Constitutionala pentru a se pronunta asupra
exceptiei de neconstitutionalitate invocate. In opinia exprimata, se arata, in
esenta, ca exceptia invocata nu reprezinta o problema de constitutionalitate,
ci una de interpretare si de aplicare a legii, de competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala a solicitat, potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia invocata
nu este intemeiata, deoarece, pe de o parte, este o problema de interpretare
juridica, de competenta instantelor judecatoresti, iar, pe de alta parte,
dispozitiile din Codul penal privind avutul obstesc nu contravin Constitutiei,
aceasta categorie juridica avand o sfera mai larga decat conceptul de avut
public, in care se identifica doar bunurile proprietate publica.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
In legatura cu competenta de solutionare a exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca, potrivit practicii
sale constante, atat timp cat instanta de judecata nu a retinut ca un text
legal este abrogat in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, sesizand
Curtea cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, aceasta este
obligata sa se pronunte in virtutea dreptului constitutional al cetatenilor de
a invoca neconstitutionalitatea unui text legal pe care instanta intelege sa il
aplice. Abrogarea, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, este rezultatul
contrarietatii legii anterioare cu prevederile Constitutiei, astfel incat ea
constituie nu numai o consecinta a aplicarii legii in timp, ci si o problema de
constitutionalitate, ca urmare a suprematiei legii fundamentale in cadrul
sistemului juridic.
In legatura cu dispozitiile art. 248 alin. 2 din Codul penal a caror
constitutionalitate se considera, se retin urmatoarele:
Prin Decizia nr. 11 din 8 martie 1994, definitiva, Curtea Constitutionala a
admis exceptia de neconstitutionalitate cu privire la art. 248 din Codul penal
si a constatat ca dispozitiile sale referitoare la paguba avutului obstesc sunt
partial abrogate, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand a se
aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din
Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Aceasta decizie nu este insa aplicabila in speta, deoarece Lepadatu Gheorghe,
prin exceptia invocata, se refera exclusiv la pretinsa neconstitutionalitate a
notiunii de functionar, astfel cum este definita de art. 147 din Codul penal si
a agravantei prevazute de alin. 2 al art. 248 din Codul penal. In ce priveste
notiunea de functionar, se constata ca, potrivit art. 72 alin. (3) lit. i) din
Constitutie, statutul functionarilor publici se reglementeaza prin lege
organica. Rezulta ca, potrivit Constitutiei, reglementarea acestui statut este
rezervata nivelului legii. Cu atat mai mult, deci, conceptul general de
functionar nu este de nivel constitutional.
In consecinta, reglementarile referitoare la notiunea de functionar,
inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de acestia, sunt de nivelul
legii. De aceea sustinerile privind neconstitutionalitatea notiunii de
functionar sunt neintemeiate, intrucat aceasta nu incalca o prevedere expresa a
Constitutiei.
In legatura cu neconstitutionalitatea agravantei prevazute de alin. 2 al
art. 248 din Codul penal - daca fapta a avut ca urmare o perturbare deosebit de
grava a activitatii unei organizatii din cele prevazute in art. 145 din Codul
penal ori a produs o paguba importanta economiei nationale - se constata ca
nici sub acest aspect exceptia nu este fondata.
In ce priveste teza I, este de retinut ca practica jurisdictiei
constitutionale referitoare la protectia penala a avutului obstesc nu este
aplicabila, intrucat aceasta se intemeiaza pe prevederile art. 41 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora proprietatea privata este ocrotita in mod egal de
lege, indiferent de titular. Agravanta insa are in vedere, nemijlocit, nu
dreptul de proprietate, ci regulile de organizare si functionare a unitatii,
inclusiv a activitatii economice. Pe de alta parte, unitatea economica
constituind o colectivitate, nu se poate nega dreptul legiuitorului de a avea
in vedere gravitatea perturbarii activitatii in reglementarea represiunii
penale, deoarece in mod obiectiv o asemenea fapta reprezinta un grad mai
ridicat de periculozitate sociala. Desigur, este atributul instantelor
judecatoresti de a asigura interpretarea corecta a dispozitiilor legale, in
concordanta cu prevederile Constitutiei, inclusiv in ceea ce priveste intelesul
actual al art. 145 din Codul penal.
Referitor la teza a II-a, Curtea constata ca nu exista o similitudine intre
notiunea de paguba adusa avutului obstesc si paguba adusa economiei nationale.
In prima ipoteza, este avut in vedere patrimoniul unitatii pagubite, pe cand al
doilea concept se refera la pagubirea economiei nationale, ceea ce excede sfera
patrimoniului unitatii pagubite. De aceea practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale referitoare la conceptul de paguba adusa avutului obstesc nu
este aplicabila conceptului de pagubire a economiei nationale. Mai mult, in
temeiul art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, potrivit caruia statul
trebuie sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
nu poate fi negat dreptul legiuitorului de a institui masuri de protectie
penala in considerarea acestor interese. Rezulta ca, in principiu, o asemenea
protectie, indiferent ca a fost sau este instituita, nu poate fi
neconstitutionala.
Avand in vedere considerentele expuse, prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) art. 23
si urmatoarele din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 alin. 2
din Codul penal, ridicata de Lepadatu Gheorghe in Dosarul nr. 2531/1992 al
Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia I penala.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 27 aprilie 1994.
PRESEDINTE,
Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Constantin Burada