DECIZIE Nr. 352 din 30 septembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^1 din
Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 54 din 9 februarie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Vidrighin Ioan si
Vidrighin Maria impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 56 din 20 martie
1997*).
--------------
*) Decizia Curtii Constitutionale nr. 56 din 20 martie 1997 a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 306 din 11 noiembrie
1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 septembrie 1997,
in prezenta recurentului, a reprezentantului Ministerului Public si in lipsa
celorlalte parti legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 23 septembrie 1997 si apoi pentru data de 30 septembrie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila, prin Incheierea din 16 ianuarie
1997, pronuntata in Dosarul nr. 2.162/1996 al acestei instante, a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 330^1 din Codul de procedura civila, ridicata de Vidrighin Ioan si
Vidrighin Maria.
Prin Decizia nr. 56 din 20 martie 1997, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^1
din Codul de procedura civila.
Aceasta solutie s-a fundamentat pe practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale in materia recursului in anulare.
Impotriva deciziei sus-mentionate au declarat recurs in termen legal,
Vidrighin Ion si Vidrighin Maria pentru urmatoarele motive:
1. Dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila sunt totusi
neconstitutionale, deoarece drepturile si libertatile cetatenilor trebuie
aparate si respectate conform Constitutiei. Modificarile aduse art. 330^1 din
Codul de procedura civila dovedesc ca dispozitia "oricand" era
nelegala si neconstitutionala. Hotararea judecatoreasca prin care s-a admis
actiunea in revendicare a fost pronuntata la data de 22 iunie 1993, deci
inainte de 26 iulie 1993, cand nu exista institutia recursului in anulare,
situatie "pe care Curtea Constitutionala nu a avut-o in vedere",
pronuntand o solutie contrara propriilor solutii anterioare.
Or, a lasa "oricand" la dispozitia unui tert un drept castigat
inseamna nerespectarea drepturilor.
Considera ca in mod gresit s-a respins exceptia de neconstitutionalitate ca
ramasa fara obiect, intrucat aceasta este valabila numai in masura in care
exceptia de neconstitutionalitate ar fi fost motivata si s-ar fi limitat la
faptul ca recursul in anulare se poate exercita "oricand". In
realitate, recurentii, in motivarea exceptiei, au sustinut ca dispozitiile art.
330^1 din Codul de procedura civila, indiferent de termenul in care se poate
exercita recursul in anulare, sunt neconstitutionale. Asa fiind, modificarea
acestor prevederi nu facea ca sesizarea sa ramana fara obiect, ci trebuia
analizata exceptia referitoare la dispozitia privind posibilitatea atacarii
hotararilor judecatoresti de catre Ministerul Public.
2. Ministerul Public nu poate interveni intr-un proces in care nu a luat
parte. Or, posibilitatea atacarii cu recurs in anulare a hotararilor
judecatoresti de catre procurorul general inseamna interventia unui tert
intr-un proces la care nu a luat parte.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, intrucat exceptia a fost
respinsa ca vadit nefondata, s-au solicitat puncte de vedere celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, avand in vedere practica
jurisdictionala a Curtii Constitutionale in materia recursului in anulare.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de vedere
al Guvernului raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile art. 330^1
din Codul de procedura civila, raportate la prevederile Constitutiei si ale
Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Recursul este neintemeiat si urmeaza sa fie respins.
Cu privire la dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 73 din 4 iunie 1996, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 96 din 24 septembrie 1996, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996 si, respectiv, nr.
255 din 22 octombrie 1996.
S-a statuat prin aceste decizii ca procurorul general poate declara
recursul in anulare "oricand", prevederea fiind in concordanta cu
dispozitiile art. 128 din Constitutie, potrivit carora caile de atac se
exercita de parti si de Ministerul Public in conditiile legii. Posibilitatea de
a exercita recursul in anulare "oricand" nu contravine nici tratatelor
internationale ratificate de Parlamentul Romaniei.
Sustinerea recurentilor si modificarea adusa dispozitiilor art. 330^1 din
Codul de procedura civila prin Legea nr. 17/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 18 februarie 1997, prin instituirea
unui termen pentru exercitarea recursului in anulare, vadeste tocmai
neconstitutionalitatea reglementarii anterioare nu este intemeiata. Instruirea
termenului mentionat nu este o problema de constitutionalitate, ci o masura care
tine de politica legislativa in competenta exclusiva a Parlamentului.
Referitor la cel de-al doilea motiv de recurs, Curtea constata ca nu poate
fi retinut, deoarece faptul ca hotararea judecatoreasca atacata prin recurs in
anulare a fost pronuntata anterior datei de 26 iulie 1993 nu este o problema de
constitutionalitate, ci una de aplicare a legii in timp, ce tine de
competenta instantei de judecata.
Si sustinerea ca in mod gresit s-a retinut prin decizia de fond ca exceptia
privitoare la dispozitiile art. 330^1 din Codul de procedura civila este
lipsita de obiect este nefondata, intrucat admiterea criticii ar insemna
negarea insasi a recursului in anulare.
Motivul de recurs prin care se critica exercitarea recursului in anulare de
catre procurorul general, care echivaleaza cu interventia unui tert intr-un
proces la care nu a luat parte, este, de asemenea, nefondat. Potrivit art. 130
din Constitutie, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale
societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor. Asa fiind, interventia Ministerului Public in activitatea
judiciara nu este aceea a unui tert, ci a reprezentantului intereselor generale
ale societatii, chiar in litigiile civile.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al
art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Vidrighin Ion si Vidrighin Maria impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 56 din 20 martie 1997.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 30 septembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada
Din cauza decesului magistratului-asistent Constantin Burada, in temeiul
art. 261 alin. 2 din Codul de procedura civila, in locul sau semneaza
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu