DECIZIE Nr.
355 din 4 aprilie 2007
referitoare la
constitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000
privind organizarea si desfasurarea referendumului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 11 mai 2007
Cu Adresa nr. 51/713 din 26 februarie 2007, secretarul general al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii
Constituţionale sesizarea referitoare la neconstituţionalitatea Legii pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea
referendumului, formulată de un număr de 71 de deputaţi, şi anume: Gheorghe I. Albu, Roberta Alma C. Anastase, Nicolae
N. Bara, Gheorghe G. Barbu, Cornel Ştefan C. Bardan, Iulian-Gabriel P. Bîrsan,
Anca-Daniela C. Boagiu, Ionela I. Bruchental-Pop, William Gabriel S. Brânză, Daniel I. Buda, Costică N. Canacheu, Bogdan C.
Cantaragiu, Alexandru A. Ciocâlteu, Anca M. Constantinescu, Radu-Cătălin
Drăguş, Stelian N. Duţu, Ionesie P. Ghiorghioni, Ion I.
Gonţea, Dan N. Grigore, Monica Măria C. Iacob Ridzi,
Traian Constantin A. Igaş, Valentin Adrian M. Iliescu, Graţiela Denisa M.
Iordache, Radu V. D. Lambrino,
Dănuţ E. Liga, Mircea Man, Marian-Jean J. G. Marinescu, Laurenţiu C. Mironescu,
Liviu Alexandru H. Miroşeanu, Alexandru E. Mocanu, Petru P. Movilă, Dorin-Liviu
D. Nistoran, Ioan C. Oltean, Aurel A. Olarean,
Constantin M. Petrea, Cosmin Gabriel C. Popp, Cezar Florin Gh. Preda, Ioan
Dumitru I. Puchianu, Dumitru Gh. Puzdrea, Romeo Marius Gh. Raicu, Cristian I. Rădulescu, Marius I. Rogin, Marcel Laurenţiu M. Romanescu, Gheorghe G. Sârb, Mugurel
Liviu S. Sârbu, Mihai Gr. Stănişoară, Petre Străchinaru, Valeriu I. Tabără, Horia C. Văsioiu, Augustin A.
Zegrean, Aurel I. Vainer, Leonida I. Lari-Iorga, Romică C. Andreica, Cristian Alexandru R. Boureanu, Dan
Horaţiu Gh. Buzatu, Marian V. Hoinaru, Mircea Teodor M.
S. Iustian, Corneliu V. Momanu, Monica Octavia P.
Muscă, Viorel N. Oancea, Dumitru M. Pardău, Marian Sorin C. Paveliu, Florin
Aurelian N. Popescu, Vasile I. Pruteanu, Gabriel A.
Sandu, Ion I. Stoica, Cornel H. Ştirbeţ, Raluca D.
Turcan, Dragoş V. Ujeniuc, Petre I. Ungureanu, Claudius
Mihail Gh. Zaharia.
Sesizarea a fost formulată în temeiul art. 146 lit. a)
din Constituţie şi al art. 15 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la
Curtea Constituţională sub nr. 1.551 din 26 februarie 2007 si constituie
obiectul Dosarului nr. 262A/2007.
Obiectul sesizării, astfel cum a fost formulat, îl
constituie Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind
organizarea şi desfăşurarea referendumului, în redactarea adoptată de
Parlamentul României în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor
art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie.
In motivarea sesizării de neconstituţionalitate se
arată:
- Prevederile art. 5 alin. (2)
şi (4) din Legea nr. 3/2000 în forma adoptată prin legea ce face obiectul
sesizării, care interzic organizarea referendumului simultan cu desfăşurarea
alegerilor prezidenţiale, parlamentare, locale sau a alegerilor pentru
Parlamentul European ori cu mai puţin de 3 luni înainte şi după data acestor
alegeri, încalcă prevederile
constituţionale ale art. 2 alin. (1), potrivit cărora „suveranitatea
naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale
reprezentative, [...] şi prin referendum",
precum şi ale art. 90 din Constituţie, care prevăd
că „Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere
poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de
interes naţional". Incălcarea constă în aceea că, prin intrarea în
vigoare a legii, „în anii electorali nu s-ar mai putea organiza
referendum". In această ipoteză, de exemplu, „în întreg anul 2008
organizarea de referendum este imposibilă", deoarece urmează să se
organizeze alegeri locale în luna iunie şi alegeri parlamentare în luna
noiembrie, astfel că art. 2 şi art. 90 din Constituţie ar fi inaplicabile. Se consideră
că sunt încălcate şi dispoziţiile constituţionale ale art. 95 alin. (3) care
stabilesc că, în cazul aprobării propunerii de suspendare din funcţie a
Preşedintelui României, trebuie să se organizeze referendum pentru demiterea
acestuia în cel mult 30 de zile. Or, „dacă acest lucru ar surveni în perioada
de 3 luni înainte sau după alegerile la care se referă modificarea legislativă,
referendumul prevăzut la art. 95 alin. (3) din Constituţie nu s-ar putea
organiza". Se mai arată că aceste prevederi din Constituţie sunt
imperative şi „nu lasă loc niciunei limitări", sens în care s-a pronunţat
şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 567 din 11 iulie 2006 referitoare la
dreptul Preşedintelui României de a consulta poporul prin referendum.
In continuare, se consideră că prevederile art. 5 alin.
(5) din lege, potrivit cărora „Ordinea de desfăşurare a referendumurilor
este dată de forţa juridică a actului normativ care l-a declanşat şi de data
iniţierii acestora", sunt neconstituţionale, „fiindcă noţiunea de forţă
juridică a actului normativ nu este definită de Legea fundamentală" şi
nici de art. 90 din aceasta. „Dreptul poporului la referendum decurge din
Constituţie şi nu poate fi stabilită nicio ierarhie a referendumului în funcţie
de «actul normativ care l-a declanşat»." De asemenea, se consideră că
alin. (6) al aceluiaşi articol, potrivit căruia „Prevederile alin. (4) se
aplică în mod corespunzător pentru referendumul
local în raport cu alegerile locale", este
neconstituţional, deoarece face trimitere la alin. (4) „despre a cărui
neconstituţionalitate am făcut vorbire".
- Dispoziţiile art. 10, potrivit cărora „(1) Demiterea
Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor
cetăţenilor înscrişi în listele electorale, în cazul în care Preşedintele
României a fost ales în condiţiile prevăzute la art. 81 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
(2) In cazul în care
Preşedintele României a fost ales în condiţiile prevăzute la art. 81 alin. (3)
din Constituţia României, republicată, demiterea acestuia este aprobată dacă a
întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate pe întreaga ţară de către
cetăţenii prezenţi", contravin art. 81 din Constituţie.
Contradicţia constă în aceea că prin modificarea
textului se „creează practic două tipuri de preşedinte - un preşedinte ales la
primul tur de scrutin şi altul ales la al doilea tur de scrutin", ceea ce
determină „o diferenţă de legitimitate
între cele două categorii". Or, Preşedintele
României, odată ales, cu respectarea prevederilor constituţionale ale art. 81
alin. (1), „are aceeaşi legitimitate, indiferent că alegerea s-a făcut în turul
unu sau doi de scrutin - art. 81 alin. (2) sau art. 81 alin. (3)", aşadar
are „un statut constituţional care nu poate fi diferenţiat în raport de numărul
de voturi cu care a fost ales". De asemenea, art. 10 contravine art. 95
alin. (3) din Constituţie, care nu face deosebire după cum Preşedintele
României a fost ales în primul sau al doilea tur de scrutin, astfel că textul
de lege criticat adaugă la aceasta, ceea ce este inadmisibil. Se mai invocă şi
încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 99 privind „Răspunderea
preşedintelui interimar", deoarece textul din legea criticată se referă doar la preşedintele
ales în condiţiile art. 81 alin. (2) sau (3), iar „persoana care asigură
interimatul funcţiei de Preşedinte al României, nefiind aleasă în condiţiile
art. 81, nu ar putea fi demisă prin referendum dacă legea ar intra în
vigoare", pentru că „nu stabileşte procedura aplicabilă".
- „Proiectul de lege adoptat de Camera
Deputaţilor" contravine principiului neretroactivităţii legii, consacrat
de art. 15 alin. (2) din Constituţie, prin aceea că instituie o nouă modalitate
de demitere a Preşedintelui decât cea existentă la data alegerii sale în funcţie,
iar „astfel de modificări esenţiale nu pot interveni în timpul exercitării
mandatului". In acest sens, se arată că, deşi, potrivit art. 83 din
Constituţia revizuită, durata mandatului Preşedintelui României s-a prelungit
de la 4 ani la 5 ani, art. 155 alin. (3) din Legea fundamentală stipulează că „Prevederile
alineatului (1) al articolului 83 se aplică începând cu următorul mandat
prezidenţial". In legătură cu încălcarea principiului neretroactivităţii legii, se
invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 61 din 18 ianuarie 2007.
- Art. 12 alin. (1) din legea supusă controlului de
neconstituţionalitate, potrivit căruia „Nu
constituie probleme de interes naţional, în
sensul art. 11, şi nu formează obiectul referendumului, în condiţiile art. 90
din Constituţia României, republicată, problemele care vizează revizuirea
Constituţiei", este contrar prevederilor
constituţionale ale art. 90, „pentru că limitează dreptul Preşedintelui
României de a solicita poporului să-şi exprime prin referendum voinţa cu privire
la probleme de interes naţional". Se arată că, în acest sens, prin Decizia
Curţii Constituţionale nr. 567 din 11 iulie 2006 dispoziţiile art. 12 alin. (1)
din Legea nr. 3/2000 au fost declarate neconstituţionale, „iar în forma
adoptată prin prezenta lege sunt, de asemenea, neconstituţionale, pentru că
nesocotesc o decizie a Curţii Constituţionale, care este general obligatorie".
Autorii sesizării consideră, de asemenea, că legea „în
ansamblul ei" încalcă art. 77 alin. (2) din Constituţie, care prevede că, „Înainte
de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată,
reexaminarea legii". Aşadar, potrivit textului constituţional,
„Parlamentul României era sesizat strict cu problemele ridicate de către
Preşedinte în cererea de reexaminare" şi trebuia să se pronunţe numai cu
privire la acestea. Totuşi, Parlamentul a adăugat noi articole legii supuse
reexaminării, ceea ce depăşeşte limitele învestirii, iar legea rezultată este
practic altă lege decât cea care a fost trimisă iniţial la promulgare.
In sfârşit, se mai arată că în legătură „cu problemele
din prezenta sesizare" Curtea Constituţională s-a mai pronunţat în şedinţa
din 21 februarie 2007, „declarând ca fiind neconstituţională Legea
pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului (propunerea
legislativă înregistrată la Camera Deputaţilor sub nr. 392/2006)", ale
cărei dispoziţii sunt identice cu cele adoptate prin „propunerea legislativă
înregistrată la Camera Deputaţilor sub nr. 669/2006".
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.
Preşedintele Camerei Deputaţilor arată că îşi menţine punctul de vedere formulat în legătură cu
sesizarea privind neconstituţionalitatea Legii pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea
referendumului, care a făcut obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr.
180A/2007.
Preşedintele Senatului, în
punctul de vedere exprimat, apreciază că prevederile
art. 5 alin. (3) şi (4) nu încalcă spiritul sau litera Constituţiei, fiind
„evident şi normal" că dispoziţiile constituţionale ale art. 2 alin. (1)
şi art. 90, referitoare la exercitarea suveranităţii naţionale de către popor
prin referendum, trebuie concretizate printr-o lege care să reglementeze modul
de organizare şi desfăşurare a acestuia, ceea ce „nu poate fi interpretat ca o
formă de restrângere sau limitare". Atingerea scopului pentru care se
organizează referendumul presupune măsuri de evitare a suprapunerilor cu alte
activităţi, astfel că desfăşurarea alegerilor generale, prezidenţiale sau
pentru Parlamentul European concomitent şi în aceleaşi circumstanţe cu un
referendum implică riscul compromiterii fiecăreia dintre aceste acţiuni. De
altfel, cu privire la alegerile pentru Parlamentul European, chiar
reglementările şi practica Uniunii Europene recomandă evitarea suprapunerilor
cu alte acţiuni. Mai mult, după desfăşurarea unui proces electoral este nevoie
de o perioadă de timp pentru organizarea unui referendum, atât sub aspect
organizatoric, cât şi pentru respectarea unui calendar de termene legale. Se
consideră că acelaşi raţionament este valabil şi pentru ipoteza în care se
organizează întâi un referendum. Ca atare, „fixarea unei perioade minime
necesare între cele două tipuri de referendumuri nu poate fi considerată ca o
măsură restrictivă" şi în acest context „este firesc să se stabilească şi
un criteriu pentru departajarea priorităţii lor".
- In legătură cu prevederile art. 10, modificate prin
legea criticată, consideră că, deşi susţinerile de neconstituţionalitate au
fost soluţionate prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 147 din 21 februarie
2007, „soluţia de demitere a preşedintelui din noua lege trebuie făcută
printr-o nouă analiză raportată la actuala formulare a textului şi la noul
context al întregii reglementări". In acest sens, arată că, plecând de la
premisa „că demiterea Preşedintelui prin referendum reprezintă o sancţiune
pentru săvârşirea unor fapte grave, este clar că nu se justifică condiţionarea
valabilităţii referendumului de prezenţa majorităţii alegătorilor înscrişi în
listele electorale", o asemenea prevedere neavând un suport constituţional
expres.
- Cu referire la invocarea încălcării principiului
neretroactivităţii legii arată că legea criticată stabileşte măsuri de ordin
procedural, care sunt de imediată aplicare şi nu dispune cu privire la statutul
şi atribuţiile Preşedintelui sau la durata mandatului şi nici cu privire la
modalitatea de demitere a acestuia, care urmează „aceeaşi cale" -
suspendarea din funcţie şi organizarea referendumului popular.
- In ceea ce priveşte susţinerile de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) din lege, potrivit
cărora problemele care vizează revizuirea Constituţiei nu pot face obiectul
referendumului naţional, arată că „în sistemul nostru constituţional nu este
specific referendumul legislativ", poporul având dreptul de iniţiativă
legislativă conform Legii fundamentale, care instituţionalizează un referendum
final pentru aprobarea legii de revizuire a sa. Consideră că „nu ar fi normal
ca pentru revizuirea Actului fundamental să se organizeze două tipuri de
consultare a poporului, printr-un referendum prealabil şi unul final, cu
posibilitatea unor rezultate contrare".
- In legătură cu susţinerile referitoare la
încălcarea art. 77 alin. (2) din Constituţie, arată că „Preşedintele a
solicitat prin cererea sa reexaminarea legii în ansamblul ei, chiar dacă a
criticat concret doar unele texte", precum şi că „Parlamentul, fiind unica
autoritate legislativă a ţării şi având suveranitatea în domeniul legislativ,
nu poate fi îngrădit în exercitarea acestei prerogative".
Guvernul nu a comunicat
punctul său de vedere cu privire la obiecţia de neconstituţionalitate
formulată.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctele
de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, raportul
judecătorului-raportor, Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.
3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, raportată la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, precum şi ale art. 1,
10, 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra constituţionalităţii
prevederilor legale criticate.
Obiectul controlului de constituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie Legea pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, în ansamblul
său, precum şi, în special, art. 5 alin. (2), (4), (5) şi (6), art. 10 şi art.
12 alin. (1) din aceasta. In realitate, legea supusă controlului de
constituţionalitate cuprinde un articol unic, iar prevederile enunţate ca fiind
criticate sunt cuprinse la pct. 2, 3, 5 şi 6 din aceasta, astfel:
- pct. 2. - „La articolul 5, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Referendumul este valabil doar dacă la acesta
participă cel puţin jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise în
listele electorale, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 10 alin.
(2).»";
- pct. 3. - „La articolul 5, după alineatul (2) se introduc patru noi alineate,
alineatele (3)-(6), cu următorul cuprins:
"[...]. (4)
Referendumul naţional nu poate avea loc cu mai puţin de 3 luni înainte sau după
data alegerilor prezidenţiale, parlamentare ori pentru Parlamentul European sau
a unui referendum naţional.
(5) Ordinea de desfăşurare a referendumurilor este
dată de forţa juridică a actului normativ care l-a declanşat şi de data
iniţierii acestora.
(6) Prevederile alin. (4) se aplică în mod
corespunzător pentru referendumul local în
raport cu alegerile locale.»";
- pct. 5. - „Articolul 10 va avea următorul cuprins:
«Art. 10. - (1) Demiterea Preşedintelui României
este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în
listele electorale, în cazul în care Preşedintele României a fost ales în
condiţiile prevăzute la art. 81 alin. (2) din Constituţia României,
republicată.
(2) In cazul în care Preşedintele României a fost
ales în condiţiile prevăzute la art. 82 alin. (3) din Constituţia României,
republicată, demiterea acestuia este aprobată dacă a întrunit majoritatea
voturilor valabil exprimate pe întreaga ţară de către cetăţenii prezenţi.» ";
- pct. 6 - „La articolul 12, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«Art. 12. - (1) Nu constituie probleme de interes naţional, în sensul art. 11, şi nu formează
obiectul referendumului, în condiţiile art. 90 din Constituţia României,
republicată, problemele care vizează revizuirea Constituţiei.»"
In opinia autorilor sesizării, legea în ansamblul său,
precum şi textele menţionate din aceasta încalcă, în ordinea invocării lor,
prevederile constituţionale ale art. 2 alin. (1), art. 90, art. 95 alin. (3), art.
81 alin. (1)-(3), art. 99, art. 15 alin. (2) şi art. 77 alin. (2).
Aceste dispoziţii din Constituţie prevăd:
- Art. 2 alin. (1): „Suveranitatea
naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale
reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum
şi prin referendum.";
- Art. 90: „Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere
poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de
interes naţional.";
- Art. 95 alin. (3): „Dacăpropunerea de suspendare din funcţie este aprobată, în cel
mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea
Preşedintelui.";
- Art. 81 alin. (1)
-(3): „(1 ) Preşedintele României este ales prin
vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
(2) Este declarat ales candidatul care a întrunit, în
primul tur de scrutin, majoritatea de voturi
ale alegătorilor înscrişi în listele electorale.
(3) In cazul în care niciunui dintre candidaţi nu a
întrunit această majoritate, se organizează al doilea tur de scrutin, între
primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în
primul tur. Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de
voturi.";
- Art. 99: „Dacă persoana care asigură interimatul funcţiei de Preşedinte al
României săvârşeşte fapte grave, prin care încalcă prevederile Constituţiei, se
aplică articolul 95 şi articolul 98." (Art.
95 priveşte „Suspendarea din funcţie", iar art.
98 dispune cu privire la „Interimatul funcţiei".);
- Art. 15 alin. (2): „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau
contravenţionale mai favorabile.";
- Art. 77 alin. (2): „Inainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o
singură dată, reexaminarea legii."
Examinând obiecţiile de neconstituţionalitate
formulate, prevederile legii criticate, prin raportare la dispoziţiile
constituţionale incidente, Curtea Constituţională constată că sesizarea de
neconstituţionalitate este întemeiată şi urmează a fi admisă, pentru următoarele
considerente:
I. O primă critică de
neconstituţionalitate vizează pct. 2 şi 3 ale articolului unic din Legea pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea
referendumului. Potrivit pct. 2 din legea criticată, articolul 5 alineatul (2)
prevede că „Referendumul este valabil doar dacă la acesta participă cel
puţin jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise în listele electorale,
cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 10 alin. (2)." [Alin. (2) al art. 10, la care se face
trimitere, dispune că demiterea Preşedintelui României, ales în condiţiile art.
81 alin. (3) din Constituţie, este aprobată dacă este întrunită majoritatea
voturilor valabil exprimate pe întreaga ţară de către cetăţenii prezenţi.] Potrivit
punctului 3 din aceeaşi lege, la articolul 5, după alin. (2) se introduc patru
noi alineate, alin. (3)-(6). Dintre acestea, sunt criticate ca fiind
neconstituţionale prevederile alineatului (4), care prevăd imposibilitatea
organizării referendumului naţional cu mai puţin de 3 luni înainte sau după
data alegerilor prezidenţiale, parlamentare ori pentru Parlamentul European sau
a unui alt referendum naţional, precum şi cele ale alin. (6), potrivit cărora
dispoziţiile alin. (4) se aplică în mod corespunzător pentru referendumul local
în raport cu alegerile locale. In opinia autorilor sesizării, aceste dispoziţii
de lege sunt contrare art. 2 alin. (1), art. 90 şi art. 95 alin. (3) din
Constituţie, deoarece limitează sau îngrădesc dreptul poporului de a-şi exercita
suveranitatea.
Aşadar, în esenţă, autorii sesizării consideră ca fiind
neconstituţionale prevederile din lege referitoare la condiţiile de organizare
şi desfăşurare a referendumului. Sub acest aspect, Curtea Constituţională
constată că susţineri identice au fost formulate cu privire la art. 5 alin. (2)
şi (4) şi art. 10 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000,
care au făcut obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 180A/2007,
soluţionat prin Decizia nr. 147 din 21 februarie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 7 martie 2007. Prin această decizie, cu majoritate de
voturi, Curtea a reţinut că susţinerile de neconstituţionalitate sunt
întemeiate şi, în consecinţă, a constatat că Legea pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 3/2000 pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului
este neconstituţională. Pentru a pronunţa această soluţie, prin decizia
menţionată, Curtea Constituţională a reţinut că art. 1 din Legea nr. 3/2000,
modificată şi completată prin legea criticată, preluând cuprinsul art. 2 alin.
(1) din Constituţie, dispune că „In România suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin
[...] referendum", iar potrivit art. 5 alin.
(1) din aceeaşi lege, referendumul naţional şi referendumul local se
organizează şi se desfăşoară în condiţiile prevăzute de această lege. Or,
alineatele nou-introduse ce fac obiectul sesizării instituie chiar unele
condiţii referitoare la organizarea şi desfăşurarea referendumului, iar nu
prevederi care să contravină acestei modalităţi de exercitare a suveranităţii
naţionale de către popor, astfel că art. 2 alin. (1) din Constituţie nu este
încălcat.
Prin aceeaşi decizie s-a reţinut că, în schimb, textele
de lege criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 90, potrivit
cărora „Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere
poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de
interes naţional", precum şi pe cele ale art. 95 alin. (3), care
prevăd că, în cazul aprobării propunerii de suspendare din funcţie a
Preşedintelui României, „/.../ în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea
Preşedintelui". Din analiza celor două texte
constituţionale rezultă că referendumul se poate desfăşura oricând în cursul
anului, dacă Parlamentul a fost consultat sau a aprobat propunerea de
suspendare din funcţie a Preşedintelui României. Aşadar, potrivit Constituţiei,
nu există nicio altă condiţie care să interzică organizarea şi desfăşurarea
referendumului simultan cu alegerile prezidenţiale, parlamentare, locale sau cele pentru Parlamentul European, ori într-un anumit interval de timp anterior sau
posterior alegerilor menţionate. Ca atare, acolo unde legea nu distinge, nici
interpretul nu poate să o facă (Ubi lex non
distinguit, nec nos distinguere debemus). In
consecinţă, condiţiile stabilite de legiuitor pentru desfăşurarea
referendumului prin legea criticată adaugă la prevederile Constituţiei, ceea ce
determină neconstituţionalitatea acestora. De asemenea, Curtea a reţinut că
exigenţele extraconstituţionale cuprinse în lege împiedică organizarea oricărui
referendum, ceea ce contravine art. 2 alin. (1) din Constituţie, în condiţiile
în care, practic, în România, s-ar putea să se desfăşoare alegeri în fiecare
an. Mai mult, în condiţiile în care legea se referă la alegerile locale, fără a
preciza dacă este vorba de alegeri generale sau parţiale, este cunoscut faptul
că acestea din urmă pot avea loc în fiecare lună a anului. In consecinţă,
suprimarea referendumului prin obstacole stabilite de lege reprezintă un alt
argument pe care se întemeiază constatarea că prevederile supuse controlului
din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind
organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt contrare Constituţiei şi pot
genera blocaje constituţionale, data alegerilor devenind dependentă de data
desfăşurării referendumului.
Faţă de considerentele expuse, Curtea Constituţională,
cu majoritate de voturi, constată că art. 5 alin. (2), (4) şi (5) şi art. 10
sunt neconsituţionale.
II. Autorii sesizării critică,
de asemenea, ca fiind neconstituţionale prevederile art. 5 alin. (6) şi ale
art. 12 alin. (1) din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000,
precum şi legea în ansamblul său, prin raportare la art. 77 alin. (2) din
Constituţie.
In aceste sens se arată că dispoziţiile art. 5 alin.
(6) din lege, potrivit cărora „Prevederile alin. (4) se aplică în mod
corespunzător pentru referendumul local în raport cu alegerile locale", sunt
contrare Constituţiei „deoarece fac trimitere la alin. (4) al aceluiaşi articol
despre a cărui neconstituţionalitate am făcut vorbire".
Examinând această motivare, Curtea reţine că
susţinerile din sesizare, referitoare la prevederile alin. (6) al art. 5 din
legea criticată, sunt întemeiate pentru argumentele care au justificat soluţia
de neconstituţionalitate a art. 5 alin. (4) din aceeaşi lege, şi, în
consecinţă, cu majoritate de voturi, constată că art. 5 alin. (6) din Legea
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 este neconstituţional.
In legătură cu art. 12 alin. (1) din lege, care prevede
că „(1) Nu constituie probleme de interes naţional, în sensul art. 11, şi nu
formează obiectul referendumului, în condiţiile art. 90 din Constituţia
României, republicată, problemele care vizează revizuirea Constituţiei", autorii
sesizării susţin că încalcă prevederile constituţionale ale art. 90, întrucât
„limitează dreptul Preşedintelui României de a solicita poporului să-şi exprime
prin referendum voinţa cu privire la probleme de interes naţional", precum
şi pentru că, referindu-se la Decizia Curţii Constituţionale nr. 567/2006,
„nesocotesc o decizie a Curţii Constituţionale, care este general obligatorie".
Examinând aceste susţineri, Curtea constată că art. 12
alin. (1) din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000
contravine dispoziţiilor art. 90 din Constituţie. Potrivit acestor dispoziţii, „Preşedintele
României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime,
prin referendum, voinţa cu privire la probleme de interes naţional". Rezultă
că stabilirea problemelor de interes naţional este de competenţa Preşedintelui
României, Parlamentul urmând
a fi consultat în legătură cu organizarea referendumului cu privire la probleme
de interes naţional.
In sfârşit, ultima critică de neconstituţionalitate
priveşte legea în ansamblul său, prin raportare la art. 77 alin. (2) din
Constituţie, cu susţinerea că, potrivit acestor prevederi constituţionale, Parlamentul
României trebuia să se pronunţe strict faţă de problemele ridicate de către
Preşedinte în cererea de reexaminare. Or, prin adăugarea unor noi articole
legii supuse reexaminării, Parlamentul a depăşit limitele învestirii, legea
rezultată fiind „practic altă lege decât cea care a fost trimisă iniţial la
promulgare".
Examinând aceste susţineri prin raportare la
dispoziţiile art. 77 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „Inainte de
promulgare Preşedintele României poate cere Parlamentului, o singură dată,
reexaminarea legii", Curtea constată că din textul constituţional
rezultă că Parlamentul ar urma să reexamineze doar textele indicate de
Preşedintele României. Aşa fiind, această critică de neconstituţionalitate este
întemeiată şi urmează a fi admisă, deoarece: la data de 12 ianuarie 2007,
Preşedintele României, domnul Traian Băsescu, a solicitat preşedintelui Senatului, domnul Nicolae
Văcăroiu, prin cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, eliminarea
din lege a prevederilor „articolului unic pct. 2 referitoare la completarea
art. 5 din Legea nr. 3/2000, prin introducerea alin. (4)", precum şi să se
precizeze, „în mod expres, abrogarea dispoziţiilor alin. (1) al art. 12".
Ca urmare a cererii de reexaminare, Parlamentul României a adoptat Legea pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea
referendumului, în care au fost introduse noi prevederi cuprinse în art. 5 alin.
(2), (5) şi (6), art. 10 şi art. 12 alin. (1). Aşadar, cu prilejul soluţionării
cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României, prin legea de
modificare supusă controlului de constituţionalitate în prezentul dosar,
Parlamentul României, depăşind limitele învestirii, care priveau prevederile
art. 5 alin. (4) şi ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 3/2000, a modificat şi
completat şi alte dispoziţii din această lege.
Pentru considerentele arătate, Curtea constată că toate
prevederile Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 pentru
organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituţionale.
In temeiul dispoziţiilor art.
146 lit. a) şi al art. 147 alin. (2) şi (4) din Constituţie, precum şi al
prevederilor art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 şi al art. 18 din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu
majoritate de voturi
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că Legea pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului este
neconstituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică
Preşedintelui României, preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi
primului-ministru şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 4 aprilie 2007 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Koszokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu, Şerban
Viorel Stănoiu şi Tudorel Toader, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu