DECIZIE Nr. 372 din 28 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 936 din 13 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Alexandru Dumitrascu, Steluta Dumitrascu, Constantin Mares, Aurelia
Cotiga, Cornelia Nicolita, Nicolae Berbecel si Ilie Dumitrache in Dosarul nr.
3.823/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume deciziile nr. 65/2000 si nr. 87/2003, pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.823/2003,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (1) si (3) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Alexandru Dumitrascu, Steluta
Dumitrascu, Constantin Mares, Aurelia Cotiga, Cornelia Nicolita, Nicolae
Berbecel si Ilie Dumitrache.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate, care obliga la plata cu anticipatie a taxelor
judiciare de timbru si prevad sanctiunea anularii actiunii sau a cererii pentru
neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit, ingradesc accesul
liber la justitie garantat de art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile
art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 nu contravin art. 21 alin. (1)
si (2) din Constitutie, republicata, intrucat, in situatia in care exista
persoane care dovedesc ca nu pot achita taxele judiciare prevazute de lege,
acestea se pot adresa, conform art. 75 din Codul de procedura civila, instantei
de judecata, solicitand acordarea de scutiri, reduceri, esalonari sau amanari
pentru plata taxelor judiciare de timbru.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocand jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. In
acest sens arata ca, in temeiul art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicata, dispozitiile art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997
stabilesc obligatia de plata anticipata a taxei judiciare de timbru, ca o
conditie legala pentru inceperea procedurii de judecata, precum si, in cazul
nerespectarii acestei conditii, sanctiunea anularii actiunii sau cererii
adresate instantei judecatoresti. Ca atare, dispozitiile legale criticate nu
contravin nici unei prevederi din Constitutie, ci, dimpotriva, reglementeaza
modul de indeplinire a unei obligatii constitutionale, in aceleasi conditii
prevazute pentru toti cei interesati in solutionarea actiunilor si cererilor de
competenta instantelor judecatoresti.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 20 alin. (1) si (3) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, sunt neconstitutionale. In acest sens arata ca
"lipsa posibilitatii materiale de plata a taxelor judiciare de timbru are
drept efect ingradirea accesului la justitie, in sensul ca justitia nu poate fi
sesizata, ori aceasta nu isi poate urma cursul, in caile legale de atac, in
conditiile in care, potrivit art. 124 alin. (2) din Constitutie, republicata,
justitia este unica, impartiala si egala pentru toti". Lipsa
posibilitatilor materiale ale contribuabilului de a plati anticipat taxele
judiciare de timbru constituie o ingradire a accesului liber la justitie,
incalcandu-se astfel prevederile art. 21 alin. (2) din Constitutie,
republicata, si, totodata, "are ca efect si afectarea dreptului la
aparare, ca parte componenta a dreptului la un proces echitabil, intrucat
persoana in cauza nu are posibilitatea de a-si valorifica pretentiile sau de a
dovedi netemeinicia pretentiilor adversarului in cadrul unui proces, care nu va
putea avea loc". De asemenea, apreciaza ca, intrucat nu sunt indeplinite
cumulativ conditiile prevazute de prevederile constitutionale ale art. 53,
aceasta ingradire poate fi considerata o restrangere neconstitutionala a
exercitiului dreptului la un proces echitabil, a dreptului la aparare, a
dreptului de proprietate privata si a dreptului la mostenire.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul
continut: "(1) Taxele judiciare de timbru se platesc anticipat. [...]
(3) Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se sanctioneaza
cu anularea actiunii sau a cererii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorii
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1)
si (2) din Constitutie, republicata, potrivit carora:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile
art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997, cu raportare la prevederile
constitutionale invocate de autorii exceptiei in cauza de fata, au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 65 din 11
aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 452 din
13 septembrie 2000, si Decizia nr. 87 din 27 februarie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 1 aprilie 2003, Curtea a
stabilit ca accesul liber la justitie nu inseamna gratuitate. Nici o dispozitie
constitutionala nu interzice stabilirea taxelor de timbru in justitie, fiind
justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justitie. Regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind
posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor. Cheltuielile
ocazionate de realizarea actului de justitie sunt cheltuieli publice, la a
caror acoperire, potrivit Constitutiei, cetatenii sunt obligati sa contribuie
prin impozite si taxe, stabilite in conditiile legii.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutiile, cat si
considerentele cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in
cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si alin. (3),
precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Alexandru
Dumitrascu, Steluta Dumitrascu, Constantin Mares, Aurelia Cotiga, Cornelia
Nicolita, Nicolae Berbecel si Ilie Dumitrache in Dosarul nr. 3.823/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora