ORDIN Nr. 1450
din 10 septembrie 2010
pentru aprobarea Ghidului de
finantare a Programului vizând protectia resurselor de apa, sisteme integrate
de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 1 octombrie 2010
Luând în considerare referatul Administraţiei Fondului
pentru Mediu privind aprobarea Ghidului de finanţare a Programului vizând
protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de
tratare, canalizare şi staţii de epurare,
în baza prevederilor art. 13
alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind
Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
105/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
şi al art. 15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Pădurilor, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi pădurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Ghidul de finanţare a Programului
vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă,
staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
ANEXĂ
GHID DE FINANŢARE
a Programului vizând protecţia resurselor de apă,
sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Rolul Ghidului de finanţare
(1) Ghidul de finanţare,
denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ complex, având rolul de a furniza
solicitantului de finanţare din Fondul pentru mediu informaţii esenţiale
privind derularea Programului vizând protecţia resurselor de apă, sisteme
integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de
epurare, denumit în continuare Program.
(2) Ghidul conţine dispoziţii privind:
a) criteriile de eligibilitate care trebuie îndeplinite
de solicitantul finanţării, proiectul propus şi cheltuielile acestuia;
b) condiţiile de depunere, analiză, selectare, avizare
şi aprobare, finanţare şi implementare a rezultatelor proiectului propus.
ARTICOLUL 2
Scopul şi obiectivele Programului
(1) Obiectul Programului îl
reprezintă finanţarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu a proiectelor ce
vizează protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă,
staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare.
(2) Scopul Programului îl constituie:
a) asigurarea că debitele de ape distribuite prin
reţelele de alimentare se încadrează în prevederile reglementărilor în vigoare
şi ale actelor de reglementare emise de către autorităţi;
b) asigurarea că evacuările de ape uzate epurate în
staţiile de epurare şi managementul nămolului rezultat din staţiile de epurare
se încadrează în prevederile reglementărilor în vigoare;
c) protejarea şi îmbunătăţirea calităţii mediului
înconjurător;
d) creşterea numărului de persoane racordate la o reţea
de alimentare cu apă.
(3) Obiectivele Programului sunt:
a) reducerea şi limitarea impactului negativ asupra
mediului, cauzat de evacuările de ape uzate urbane şi rurale menajere provenite
din gospodării şi servicii, care rezultă de regulă din metabolismul uman şi din
activităţile menajere, sau amestec de ape uzate menajere cu ape uzate
industriale şi/sau meteorice şi de ape uzate provenite din industrie;
b) efectuarea investiţiilor noi
necesare lucrărilor de alimentare cu apă, tratare a apei, canalizare, a
staţiilor de epurare, modernizarea, retehnologizarea şi achiziţionarea
instalaţiilor pentru epurarea apelor uzate urbane şi rurale, care vor contribui
la îmbunătăţirea protecţiei mediului;
c) protejarea populaţiei de efectele negative ale
apelor uzate asupra sănătăţii omului şi mediului prin asigurarea de reţele de
canalizare şi staţii de epurare şi asigurarea alimentării cu apă potabilă curată
şi sanogenă;
d) realizarea obligaţiilor pe
care România şi Ie-a asumat privind epurarea apelor uzate transpuse în
legislaţia naţională prin Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea
unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate,
cu modificările şi completările ulterioare;
e) asigurarea sursei
corespunzătoare de apă pentru alimentarea cu apă potabilă în conformitate cu
prevederile Legii nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu modificările
şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 3
Sursa de finanţare pentru derularea Programului
(1) Finanţarea Programului se
realizează din veniturile Fondului pentru mediu.
(2) Programul se derulează în
limita fondurilor prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al
Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
ARTICOLUL 4
Definiţii
(1) In sensul prezentului ghid,
termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) Autoritate-Administraţia
Fondului pentru Mediu;
b) beneficiar - unitatea
administrativ-teritorială sau subdiviziunea municipiului ori asociaţia de
dezvoltare intercomunitară (A.D.I.) din mediul urban şi rural care a solicitat
finanţare din Fondul pentru mediu şi al cărei proiect a fost aprobat în vederea
finanţării, aceasta încheind în termenul prevăzut contract pentru finanţare
nerambursabilă cu Autoritatea;
c) ape uzate - ape uzate
menajere provenite din gospodării şi servicii, care rezultă de regulă din
metabolismul uman şi din activităţile menajere, sau amestec de ape uzate
menajere cu ape uzate industriale şi/sau meteorice;
d) aglomerare umană - o zonă în care populaţia şi/sau activităţile economice este/sunt
suficient de concentrată/ concentrate pentru a face posibilă colectarea apelor
uzate şi dirijarea lor spre o staţie de epurare sau spre un punct final de
evacuare;
e) aviz de gospodărire a
apelor- actul tehnico-juridic ce condiţionează
finanţarea şi execuţia obiectivelor noi de investiţie, dezvoltarea,
modernizarea sau retehnologizarea unor instalaţii existente ori procese
tehnologice, precum şi realizarea de lucrări de interes public ce se construiesc pe ape sau care au
legătură cu apele;
f) autorizaţie de
gospodărire a apelor- actul tehnico-juridic ce condiţionează punerea în funcţiune sau exploatarea obiectivelor noi
ori a celor existente, construite pe ape sau care au legătură cu apele;
g) cerere de finanţare
nerambursabilă - document completat şi depus de
către solicitant, în vederea obţinerii finanţării din Fondul pentru mediu; formularul
cererii de finanţare nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 1;
h) cerere de tragere -
solicitare a beneficiarului adresată în scris Autorităţii, în baza căreia se
face decontarea eşalonată a lucrărilor prevăzute în graficul de lucrări, anexă la
contractul pentru finanţare nerambursabilă; formularul cererii de tragere este
prevăzut în anexa nr. 3 la contractul pentru finanţare nerambursabilă;
i) cheltuieli eligibile -
cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziţia de produse, servicii sau
lucrări necesare implementării proiectului şi care pot fi decontate din Fondul
pentru mediu, cu condiţia îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de
eligibilitate şi a încadrării lor în categoriile de cheltuieli eligibile;
j) cheltuieli neeligibile - cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziţia de
servicii, produse sau lucrări necesare implementării proiectului şi care nu
sunt suportate din Fondul pentru mediu, neîndeplinind condiţia prevăzută la
lit. i);
k) contribuţie
proprie - parte din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile necesare implementării proiectului, nefinanţată din
Fondul pentru mediu, susţinută de către beneficiar din surse financiare
proprii;
l) criterii de eligibilitate - condiţii care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obţinerea
finanţării; acestea vizează solicitantul, proiectul propus şi cheltuielile
proiectului;
m) dosar de decontare -
cererea de tragere definită la lit. h), însoţită în mod obligatoriu de
documentele justificative fiscale şi nefiscale a căror listă este prevăzută în
anexa nr. 4 la contractul pentru finanţare nerambursabilă;
n) dosar de finanţare - cererea de finanţare definită la lit. g), însoţită de
documentaţia care trebuie depusă de către solicitant în vederea analizării,
selectării, avizării şi aprobării finanţării: certificate fiscale, fişe
tehnice, documente de atestare a regimului juridic al imobilului sau terenului,
după caz, pe care urmează a se implementa proiectul, planuri de amplasament şi
delimitare a terenului/perimetrului, planşe, schiţe, studiu de fezabilitate,
precum şi alte documente relevante prevăzute în cuprinsul prezentului ghid;
o) epurarea apelor uzate - ansamblul de procese prin care substanţele de natură minerală,
organică, chimică sau bacteriologică sunt reduse la anumite limite, astfel
încât prin evacuarea lor să nu dăuneze receptorului natural şi să nu
pericliteze folosirea apelor acestuia;
p) epurarea primară - epurarea apelor uzate printr-un proces fizic şi/sau chimic care
implică decantarea materiilor în suspensie sau prin alte procedee în care CB05
al apelor uzate influente este redus cu cel puţin 20%, iar materiile în
suspensie, cu cel puţin 50%;
q) epurarea secundară - epurarea apelor uzate printr-un proces biologic cu decantare
secundară sau printr-un alt procedeu care permite respectarea condiţiilor
prevăzute în Normele tehnice privind colectarea, epurarea şi evacuarea apelor
uzate - NTPA - 011;
r) epurarea corespunzătoare - epurarea apelor uzate prin orice proces şi/sau sistem care după
evacuarea apelor uzate permite receptorilor să întrunească obiectivele
relevante de calitate
prevăzute în normele tehnice obligatorii şi în avizele şi autorizaţiile de
gospodărire a apelor în vigoare;
s) finanţare nerambursabilă - modalitate de susţinere financiară a proiectului, caracterizată
prin decontarea de către Autoritate a unui procent din cheltuielile eligibile
realizate de către beneficiar cu achiziţia produselor, serviciilor sau
lucrărilor;
ş) punct de control- locul, secţiunea stabilită de unde se prelevă probe de apă în
vederea efectuării analizelor de laborator, amplasate înainte de debuşarea în
reţeaua de canalizare a localităţilor şi, în cazul efluentilor din staţiile de
epurare, în punctul final de evacuare finală a apelor uzate în apa receptoare;
t) sesiune de depunere -
perioadă de timp determinată în cadrul unei etape a sesiunii de finanţare, în
interiorul căreia se poate depune la registratura Autorităţii dosarul de
finanţare al solicitantului;
ţ) sesiune de finanţare - perioadă de timp
determinată şi organizată etapizat de către Autoritate; data deschiderii
sesiunii de finanţare coincide cu prima zi a sesiunii de depunere, iar data
închiderii sesiunii de finanţare coincide cu data aprobării finanţării
proiectului;
u) solicitant - unitatea administrativ-teritorială sau subdiviziunea municipiului ori asociaţia de
dezvoltare intercomunitară (A.D.I.) care a depus dosar de finanţare în cadrul
Programului.
ARTICOLUL 5
Organizarea sesiunii de finanţare
(1) Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de finanţare, pe tipuri de proiecte şi în limita sumei alocate
în condiţiile prevăzute la art. 3.
(2) Organizarea sesiunii de
finanţare constă în stabilirea şi aprobarea, prin dispoziţie a preşedintelui
Autorităţii, a:
a) sesiunii de depunere a dosarelor de finanţare;
b) sumei alocate sesiunii de finanţare.
(3) Dispoziţia preşedintelui
prevăzută la alin. (2) se publică pe pagina de internet a Autorităţii cu cel
puţin 10 zile înainte de data deschiderii sesiunii de finanţare.
(4) Aprobarea componenţei comisiei de analiză şi
selectare a proiectelor propuse spre finanţare, denumită în continuare Comisia, precum şi a comisiei de
soluţionare a contestaţiilor se face prin dispoziţia preşedintelui Autorităţii.
ARTICOLUL 6
Etapele sesiunii de finanţare
Etapele sesiunii de finanţare
sunt următoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a Autorităţii a
ghidului, a anunţului de deschidere a sesiunii de finanţare şi a sumei alocate;
b) depunerea dosarelor de finanţare;
c) analiza conformităţii
administrative şi a eligibilităţii solicitantului/proiectului;
d) analiza şi selectarea
proiectelor pe baza documentaţiei tehnico-economice;
e) avizarea proiectelor selectate;
f) transmiterea scrisorilor de respingere a finanţării;
g) soluţionarea contestaţiilor depuse în urma scrisorilor de respingere;
h) aprobarea finanţării proiectelor avizate;
i) transmiterea scrisorilor de aprobare a finanţării;
j) negocierea, semnarea contractelor şi implementarea
proiectului.
ARTICOLUL 7
Depunerea dosarului de finanţare
(1) Solicitantul poate
depune dosarul de finanţare începând cu prima zi de deschidere a sesiunii de
depunere.
(2) Un solicitant poate depune în cadrul sesiunii de
finanţare un singur proiect, care poate cuprinde una sau mai multe componente
ale Programului.
(3) Dosarul de finanţare
conţinând toate documentele obligatorii, menţionate în prezentul ghid, va fi
depus la registratura Autorităţii, într-un singur exemplar, în plic sigilat, şi
solicitantul va înscrie pe plic următoarele informaţii:
a) denumirea completă şi adresa sa completă;
b) titlul programului: „Programul vizând protecţia
resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare,
canalizare şi staţii de epurare";
c) titlul proiectului;
d) sesiunea de depunere a dosarelor de finanţare, aprobată
conform dispoziţiilor art. 6 lit. b).
(4) Dosarul de finanţare poate
fi transmis prin orice modalitate care asigură confirmarea, cu condiţia ca data
primirii şi a înregistrării la Autoritate să nu depăşească data-limită a
sesiunii de depunere.
(5) Cererea de finanţare se
completează prin tehnoredactare computerizată.
(6) Dosarul de finanţare va avea ordinea prezentată la
art. 25 „Selecţia solicitantului". Documentele depuse de solicitanţi
trebuie să fie legate, numerotate şi opisate. Documentele prezentate în copii
simple vor fi certificate conform cu originalul de către personalul
Autorităţii, anterior semnării contractului pentru finanţare nerambursabilă.
(7) Lipsa unui document, neprezentarea la termenul
stabilit sau solicitat, prezentarea acestuia sub o
altă formă decât cea solicitată ori ieşirea sa din perioada de valabilitate,
neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate, precum şi existenţa unei
situaţii care poate afecta realizarea proiectului determină respingerea
dosarului de finanţare.
ARTICOLUL 8
Analiza şi selectarea
(1) După închiderea
sesiunii de depunere, Comisia procedează la:
a) verificarea informaţiilor
înscrise pe plicurile conţinând dosarul de finanţare;
b) deschiderea plicurilor
conţinând dosarul de finanţare al solicitantului;
c) verificarea conformităţii
administrative şi a eligibilităţii solicitantului/proiectului pe baza
criteriilor prevăzute în anexele nr. 2 şi 3;
d) analizarea şi selectarea proiectelor propuse spre
finanţare pe baza criteriilor de evaluare prevăzute în anexa nr. 4;
e) înaintarea către Comitetul
director al Autorităţii a centralizatorului cuprinzând proiectele selectate şi
propuse spre aprobare, precum şi a centralizatorului cuprinzând proiectele
neselectate la finanţare.
(2) Comisia poate solicita documente sau informaţii, în vederea clarificării dosarului de finanţare,
dacă pe parcursul analizei şi selecţiei se constată necesitatea furnizării lor.
Solicitanţii au obligaţia de a furniza, în maximum 10 zile lucrătoare de la
data solicitării, documentele şi informaţiile solicitate; în caz contrar,
proiectul este respins.
ARTICOLUL 9
Avizarea proiectelor
(1) Comitetul director al
Autorităţii avizează proiectele selectate de către Comisie şi le propune spre
aprobare Comitetului de avizare, in limita bugetului alocat.
(2) Comitetul director al
Autorităţii poate solicita Comisiei orice document relevant, în vederea
avizării proiectelor.
ARTICOLUL 10
Aprobarea finanţării proiectelor
(1) Comitetul de avizare adoptă
prin vot hotărârea privind aprobarea/respingerea finanţării proiectelor.
(2) Comitetul de avizare poate
solicita Comisiei şi/sau Comitetului director al Autorităţii orice document
relevant, în vederea fundamentării şi adoptării hotărârii.
ARTICOLUL 11
Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanţare
(1) Comunicarea
rezultatelor sesiunii de finanţare se face prin transmiterea către solicitant a
unei scrisori de aprobare/respingere a finanţării.
(2) Scrisoarea de aprobare a
finanţării se transmite solicitantului prin aviz poştal/fax cu confirmare de
primire şi cuprinde:
a) proiectele şi sumele
aferente aprobate în vederea finanţării;
b) documentele care trebuie prezentate de către
solicitant, în vederea perfectării contractului pentru finanţare nerambursabilă
cu Autoritatea.
(3) Scrisoarea de respingere a finanţării,
care cuprinde motivul neselectării, se transmite solicitantului prin aviz
poştal/fax cu confirmare de primire.
(4) Data confirmării de primire
a scrisorii de aprobare/respingere a finanţării se consideră ca fiind data
recepţionării acesteia de către solicitant.
ARTICOLUL 12
Contestaţiile
(1) Solicitanţii
nemulţumiţi de decizia Comitetului director/Comitetului de avizare pot depune
contestaţie la sediul Autorităţii în termen de 5 zile de la data comunicării
scrisorii de respingere.
(2) Comisia de soluţionare a
contestaţiilor analizează motivele respingerii şi înaintează Comitetului
director propunerea de aprobare/respingere a contestaţiei.
(3) In vederea soluţionării
contestaţiei, Comisia de soluţionare a contestaţiilor are dreptul de a solicita
un punct de vedere Comitetului director şi/sau Comitetului de avizare, în
măsura în care acestea sunt relevante în raport cu obiectul contestaţiei.
(4) Autoritatea soluţionează contestaţia în termen de
15 zile de la înregistrarea acesteia.
ARTICOLUL 13
Perfectarea şi acordarea finanţării
(1) Reprezentanţii
Autorităţii, în termen de 60 de zile de la data comunicării scrisorii de
selecţie, înainte de semnarea contractului, fac o vizită la sediul
solicitantului, precum şi la locul de implementare a proiectului, pentru a
verifica aspectele tehnico-economice necesare implementării proiectului,
menţionate în cererea de finanţare şi în anexele la aceasta. Concluziile
reprezentanţilor Autorităţii sunt înscrise într-o notă de control. In cazul în care există neconcordanţe între declaraţiile solicitantului şi
constatările pe teren, reprezentantul Autorităţii va înştiinţa Comitetul
director, care poate propune Comitetului de avizare retragerea finanţării.
(2) Lucrările aferente
proiectului aprobat spre finanţare, demarate înaintea încheierii contractului
pentru finanţare nerambursabilă, sau orice fel de demers (comandă fermă ori
contract final), precum şi angajarea de cheltuieli legate de aceste lucrări
devin neeligibile în cadrul finanţării din Fondul pentru mediu (fac excepţie
cheltuielile pentru consultanţă şi proiectare).
(3) Solicitantul finanţării,
prin reprezentantul său legal, se programează şi se prezintă la sediul
Autorităţii pentru semnarea contractului pentru finanţare nerambursabilă, cu
următoarele documente:
a) actul de identitate al reprezentantului legal al
solicitantului;
b) documentul care să ateste
desemnarea persoanei în vederea semnării contractului pentru finanţare
nerambursabilă (în cazul în care semnează viceprimarul/vicepreşedintele);
c) documentul doveditor al
deschiderii de către beneficiar la Trezoreria Statului a contului disponibil
din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare
nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului.
(4) Se consideră renunţare
la finanţarea aprobată neprezentarea solicitantului pentru semnarea
contractului pentru finanţare nerambursabilă în termen de 30 de zile de la
efectuarea de către reprezentanţii Autorităţii a vizitei prevăzute la alin.
(1).
(5) Solicitantul împreună cu Autoritatea stabilesc
planificarea temporală a implementării proiectului aprobat şi acordarea
finanţării, prin întocmirea listelor cuprinzând capitolele şi subcapitolele de
cheltuieli eligibile (anexa nr. 1 la contractul pentru finanţare
nerambursabilă), precum şi a graficului de finanţare nerambursabilă a
proiectului (anexa nr. 2 la contractul pentru finanţare nerambursabilă).
Beneficiarul poate opta pentru plata finanţării nerambursabile în maximum 4
tranşe/an. Prima cerere de tragere va fi depusă nu mai târziu de 12 luni de la
data încheierii contactului pentru finanţare nerambursabilă. Valoarea
cheltuielilor eligibile solicitate de beneficiar la ultima tranşă de plată
trebuie să fie de minimum 20% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
Pentru decontarea fiecărei tranşe de plată, termenul-limită de efectuare a
acesteia este de maximum 90 de zile calendaristice de la data înregistrării
cererii de tragere.
(6) Modelul contractului pentru finanţare
nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 5, fără a fi interzisă modificarea de
către Autoritate a acestuia, în condiţiile în care modificarea este esenţială
pentru îndeplinirea contractului şi atingerea scopului şi obiectivelor
Programului.
(7) Contractul pentru finanţare nerambursabilă se
întocmeşte în două exemplare originale, dintre care unul pentru Autoritate şi
unul pentru beneficiar.
(8) Contractul pentru finanţare
nerambursabilă intră în vigoare la data semnării acestuia sau la data prevăzută
în contract de către părţile contractante, iar valabilitatea lui se stabileşte
pentru fiecare proiect în parte.
(9) Durata de realizare a
proiectului, stabilită în cadrul contractului pentru finanţare nerambursabilă,
nu poate depăşi 36 de luni. Prin excepţie, durata de realizare a proiectului
poate fi prelungită cu acordul Comitetului director al Autorităţii.
ARTICOLUL 14
Acordarea finanţării
(1) Orice modificare şi/sau completare a contractului
pentru finanţare nerambursabilă şi a anexelor la acesta se va face cu acordul
părţilor, prin act adiţional la contractul pentru finanţare nerambursabilă (cu
excepţia modificărilor privind „Data depunerii cererii de tragere", dacă prin acestea nu se modifică şi
durata de realizare a proiectului).
(2) Pentru neregularităţile
constatate pe parcursul derulării contractului pentru finanţare nerambursabilă,
Autoritatea va transmite beneficiarului Notificarea privind deficienţe
constatate în derularea contractului pentru finanţare nerambursabilă.
(3) In condiţiile neexecutării de către beneficiar a
obligaţiilor ce rezultă din contractul pentru finanţare nerambursabilă, acesta
poate fi reziliat, beneficiarul fiind înştiinţat asupra rezilierii contractului
prin Notificarea de reziliere a contractului pentru finanţare nerambursabilă.
(4) Rezilierea contractului
pentru finanţare nerambursabilă din culpa beneficiarului are drept consecinţă
restituirea, în termenul precizat în notificare, de către beneficiar a
finanţării primite, sub forma plăţii de daune-interese în cuantum egal cu suma
trasă din finanţarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală
pentru suma acordată, la nivelul dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a
României, calculată de la data plăţii. In cazul nerestituirii finanţării,
Autoritatea procedează la executarea contractului pentru finanţare nerambursabilă/garanţiilor
constituite în favoarea sa, în condiţiile Codului de procedură fiscală.
(5) In cazul în care încetarea contractului intervine
înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, beneficiarul nu este obligat
la plata de daune-interese.
ARTICOLUL 15
Decontarea cheltuielilor eligibile
(1) Personalul
Autorităţii cu atribuţii în implementarea proiectelor va verifica modul de
implementare a acestora de către beneficiarii finanţării, în conformitate cu
prevederile contractuale.
(2) Suma aprobată nu se poate
suplimenta; beneficiarul trebuie să asigure din surse proprii finalizarea
investiţiei.
(3) Autoritatea nu acordă plăţi în avans şi finanţează
cheltuieli eligibile contractate, angajate şi efectuate după semnarea
contractului pentru finanţare nerambursabilă. Prin excepţie, se vor deconta
cheltuielile aferente consultanţei şi proiectării realizate anterior
perfectării contractului pentru finanţare nerambursabilă.
(4) Cu excepţia primei cereri
de tragere, la data depunerii fiecărei cereri de tragere, beneficiarul
finanţării este obligat să depună la sediul Autorităţii dovada achitării
valorii finanţate din Fondul pentru mediu la cererea de tragere anterioară. La
ultima cerere de tragere beneficiarul va prezenta dovada achitării contribuţiei
proprii şi a cheltuielilor neeligibile pentru
realizarea întregului proiect.
(5) Odată cu depunerea raportului de finalizare,
beneficiarul este obligat să facă dovada achitării ultimei tranşe din
finanţare.
ARTICOLUL 16
Documente obligatorii necesare decontării
Beneficiarii finanţării vor depune la sediul
Autorităţii cereri de tragere (conform anexei nr. 3 la contractul pentru
finanţare nerambursabilă) însoţite de documentele obligatorii:
a) contracte de servicii/produse/lucrări şi acte
adiţionale ce intervin pe parcursul derulării contractului - în copie,
încheiate în conformitate cu reglementările legale în vigoare. Contractele vor
conţine prevederi referitoare la constituirea în favoarea beneficiarului
finanţării a garanţiei de bună execuţie (modalitate de constituire, cuantum,
valabilitate). Garanţia va fi constituită în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor
de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) oferta financiară ce a stat la baza încheierii
contractului de lucrări va fi prezentată în conformitate cu modelul
Formularului F3 din anexa nr. 1 la Instrucţiunile de aplicare a unor prevederi
din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii, aprobate prin Ordinul ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 863/2008, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) declaraţia reprezentantului legal al beneficiarului
privind respectarea prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile publice;
d) documente bancare privind
achitarea facturilor fiscale prezentate la finanţare (extrase de cont cu viza
instituţiei financiare/bancare însoţite de ordine de plată, bilete la ordin,
dispoziţii de plată externe) pentru sumele finanţate la tragerile anterioare;
e) autorizaţia de construire - la prima cerere de
tragere la care se solicită decontarea lucrărilor de construcţii-montaj;
f) proces-verbal de recepţie la
terminarea lucrărilor, semnat de o comisie numită în conformitate cu Hotărârea
Guvernului nr. 273/1994 pentru aprobarea Regulamentului de recepţie a
lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, cu modificările şi
completările ulterioare - la ultima cerere de tragere;
g) proces-verbal de punere în funcţiune (dacă este
cazul), în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea
Regulamentului de recepţie a lucrărilor de montaj utilaje, echipamente, instalaţii
tehnologice şi a punerii în funcţiune a capacităţilor de producţie - la ultima
cerere de tragere;
h) factura fiscală însoţită de situaţii de lucrări
şi/sau liste ale utilajelor achiziţionate, cuantificate valoric - în copie;
i) certificate de calitate şi garanţie, declaraţii de
conformitate pentru utilaje şi echipamente;
j) proiectul tehnic - la prima cerere de tragere;
k) alte documente relevante.
ARTICOLUL 17
Condiţii generale privind documentele depuse în
vederea decontării
(1) Factura depusă în vederea decontării va trebui să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie completată corect;
b) să fie emisă înainte de data depunerii cererii de
tragere la Autoritate şi după data semnării contractului pentru finanţare
nerambursabilă, cu excepţia facturii emise pentru întocmirea studiului de
fezabilitate şi a proiectului tehnic;
c) să precizeze data şi numărul contractului conform
căruia se emite şi perioada în care au fost executate lucrările aferente;
d) să fie însoţită de: situaţii
de lucrări prezentate în conformitate cu modelul Formularului F3 din anexa nr.
1 la instrucţiunile aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor
publice şi locuinţelor nr. 863/2008, tabel centralizator pentru bunurile
achiziţionate, proces-verbal privind stadiul fizic al lucrărilor efectuate până
la data facturării, procese-verbale de lucrări ascunse, procese-verbale privind
fazele determinante semnate de persoanele desemnate în acest sens, în
conformitate cu Programul de control pe faze determinante al calităţii
lucrărilor executate, avizat de Inspectoratul de Stat în Construcţii;
e) să fie însoţită de procese-verbale de recepţie a
mijloacelor fixe/NIR-uri;
f) să fie însoţită de lista cu conţinutul transportului
(packing list) şi scrisoarea de transport internaţional (CMR) pentru achiziţiile de bunuri din import,
certificate de calitate şi garanţie, declaraţie de conformitate.
(2) In cazul în care intervin modificări ale soluţiei
tehnice faţă de proiectul iniţial, este necesar ca aceste modificări să se
realizeze prin dispoziţie de şantier, în care vor fi descrise lucrările în
detaliu. Totodată, se va anexa un memoriu justificativ care să evidenţieze
necesitatea modificărilor ce au intervenit, acestea fiind însuşite şi de către
proiectant. Noua soluţie tehnică va fi acordată în limita sumei aprobate la
finanţare.
(3) Dispoziţia de şantier va fi însoţită de:
a) liste de cantităţi privind
renunţările, conform notelor de renunţare;
b) liste de cantităţi privind suplimentările de
lucrări;
c) piese desenate;
d) devizul-ofertă pentru lucrările suplimentare care nu
sunt evidenţiate în oferta iniţială şi proces-verbal de negociere pentru aceste
categorii de lucrări; în vederea finanţării cantităţilor suplimentare de
lucrări evidenţiate în documentele mai sus menţionate, beneficiarul va solicita
Autorităţii, înaintea realizării acestora, analiza oportunităţii finanţării.
Autoritatea va decide în acest sens în cadrul Comitetului director.
(4) La fiecare cerere de tragere, Autoritatea
finanţează suma rezultată în urma aplicării procentului stabilit la
cheltuielile eligibile aprobate (în urma verificării documentelor
justificative), dar nu mai mult decât este alocat prin graficul de finanţare al
respectivei cereri de tragere, inclusiv reporturile.
(5) Ulterior verificării şi stabilirii
conformităţii documentelor aferente cererii de tragere, personalul Autorităţii
va efectua o vizită la punctul de lucru unde se implementează proiectul şi va
întocmi o notă de control. Beneficiarul este obligat să prezinte toate
documentele solicitate care au legătură cu proiectul odată cu efectuarea
controlului. Pe baza documentaţiei depuse şi în urma controlului efectuat se
întocmeşte o notă de constatare.
ARTICOLUL 18
Publicarea informaţiilor relevante privind Programul
(1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile,
comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe
site-ul Autorităţii, www.afm.ro, la secţiunea „Informaţii privind Programul vizând protecţia
resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare,
canalizare şi staţii de epurare".
(2) Singurele informaţii şi
instrucţiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele
transmise sub formă de comunicate de presă din partea autorităţii publice
pentru protecţia mediului sau a Autorităţii.
ARTICOLUL 19
Reguli de publicitate
(1) Beneficiarul finanţării este obligat să instaleze
în zona de implementare a proiectului, într-un loc vizibil, un panou de
informare inscripţionat cu textul „Programul vizând protecţia resurselor de
apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi
staţii de epurare, finanţat de Administraţia Fondului pentru Mediu",
menţionându-se:
a) denumirea beneficiarului;
b) cuantumul finanţării;
c) termenul de finalizare.
(2) Panoul prevăzut la alin.
(1) va fi menţinut şi întreţinut în bună stare, pe toată durata de implementare
şi monitorizare a proiectului.
(3) Cheltuielile efectuate
pentru realizarea, instalarea şi întreţinerea panoului de informare nu sunt eligibile.
CAPITOLUL II
Eligibilitatea solicitantului
ARTICOLUL 20
Cuantumul finanţării
(1) Finanţarea se acordă
în cuantum de maximum 95% din valoarea totală eligibilă a proiectului şi fără a
se depăşi suma maximă care poate fi acordată unui beneficiar în cadrul sesiunii
de finanţare.
(2) Suma maximă care poate fi
acordată este între 4 şi 15 milioane lei pentru fiecare proiect, conform
tabelului următor:
Nr. crt.
|
Tip investiţie/tip localitate
|
Cuantumul maxim al finanţării*)
|
1.
|
Pentru investiţie nouă:
|
|
1.1.
|
mai mic de 3.000 de locuitori
|
7 milioane lei
|
1.2.
|
între 3.000-10.000 de locuitori
|
9 milioane lei
|
1.3.
|
între 10.001-20.000 de locuitori
|
13 milioane lei
|
1.4.
|
mai mare de 20.000 de locuitori
|
15 milioane lei
|
2.
|
Pentru extinderi:
|
|
2.1.
|
mai mic de 3.000 de locuitori
|
4 milioane lei
|
2.2.
|
între 3.000-10.000 de locuitori
|
6 milioane lei
|
2.3.
|
între 10.001-20.000 de locuitori
|
8 milioane lei
|
2.4.
|
mai mare de 20.000 de locuitori
|
10 milioane lei
|
3.
|
Pentru modernizare:
|
|
3.1.
|
mai mic de 3.000 de locuitori
|
4 milioane lei
|
3.2.
|
între 3.000-10.000 de locuitori
|
6 milioane lei
|
3.3.
|
între 10.001-20.000 de locuitori
|
8 milioane lei
|
3.4.
|
mai mare de 20.000 de locuitori
|
10 milioane lei
|
*) In cazul în care o investiţie presupune mai multe
tipuri de investiţii, cuantumul maxim al finanţării acordate va fi aferent
tipului de investiţie care are valoare majoritară din valoarea totală a
investiţiei.
Acest lucru se verifică pe baza devizului general care,
obligatoriu, trebuie să evidenţieze separat valorile aferente tipurilor de
investiţie.
ARTICOLUL 21
Tipuri de proiecte
Există următoarele tipuri de proiecte:
a) amenajare captări în vederea
alimentării cu apă a comunităţilor locale;
b) staţii de tratare a apei;
c) reţele de alimentare cu apă;
d) staţii de epurare;
e) reţele de canalizare.
ARTICOLUL 22
Criterii de eligibilitate a solicitantului
(1) Este eligibil solicitantul
unitate administrativ-teritorială, inclusiv subdiviziunile municipiilor, precum
şi asociaţia de dezvoltare intercomunitară, care acţionează în nume propriu şi
nu are obligaţii restante la bugetul general consolidat şi la Fondul pentru
mediu.
(2) Solicitantul este proprietar sau administrator al
imobilului pe care se implementează proiectul pentru
durata integrală a implementării, excepţie făcând însă suprafaţa de teren
aferentă reţelelor de alimentare şi canalizare; imobilul este liber de sarcini,
nu face obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele
judecătoreşti, nu face obiectul vreunei revendicări potrivit unei legi speciale
sau dreptului comun, nu face obiectul procedurii de expropriere pentru cauză de
utilitate publică, nu este gajat sau ipotecat şi se află în proprietate
publică.
ARTICOLUL 23
Criterii de eligibilitate a proiectului
Este eligibil proiectul care îndeplineşte cumulativ
următoarele criterii:
a) studiul de fezabilitate este elaborat potrivit
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea
conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor
publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului
general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii (cu excepţia
deţinerii acordului de mediu);
b) respectă prevederile
naţionale şi comunitare privind protecţia mediului;
c) deţine dovada depunerii solicitării pentru acordul
de mediu emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului;
d) costurile proiectului sunt detaliate pe fiecare
categorie de cheltuială, conform cheltuielilor
eligibile precizate la art. 24;
e) evidenţiază în studiul de fezabilitate şi devizul
general tipul investiţiei.
ARTICOLUL 24
Categorii de cheltuieli eligibile
(1) Cheltuielile eligibile sunt destinate:
a) construirii, extinderii
clădirilor necesare implementării proiectului;
b) achiziţiei de echipamente şi
dotări pentru efectuarea de analize şi monitorizare continuă a calităţii apelor
tratate, uzate şi a apelor epurate; realizării reţelelor de utilităţi în
incinta în care se implementează proiectul cu dotările necesare (instalaţii
electrice, instalaţii de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire,
instalaţii de ventilare, instalaţii sanitare, instalaţii de climatizare,
telefonie, PSI, intranet);
c) achiziţiei de staţii de epurare, inclusiv achiziţiei
de utilaje, echipamente şi/sau instalaţii noi şi a costurilor de construcţii
montaj, aferente acestora; extinderii sau modernizării staţiilor de epurare,
inclusiv achiziţiei de utilaje, echipamente şi/sau instalaţii noi şi a
costurilor de construcţii montaj, aferente acestora;
d) realizării
captărilor/aducţiunilor pentru apă în vederea alimentării cu apă a aşezărilor
umane;
e) realizării staţiilor de tratare a apei în vederea
alimentării cu apă potabilă;
f) realizării reţelelor de
alimentare cu apă a comunităţilor locale şi a branşamentelor;
g) achiziţiei de tehnologie, brevete, know-how;
h) realizării reţelei de canalizare aferentă staţilor
de epurare, inclusiv racordurile (de la reţeaua principală până la racordul de
canalizare aflată la limita de proprietate a consumatorului);
i) realizării studiilor topografice, geologice şi
geotehnice - valoarea acestora se decontează în procent de maximum 1% din
investiţia de bază;
j) elaborării şi/sau reactualizării studiilor de
fezabilitate, elaborării şi/sau reactualizării proiectelor tehnice, respectiv
consultanţă privind proiectul-valoarea acestora se decontează în procent de
maximum 7% din investiţia de bază;
k) calculului taxei pe valoarea adăugată, în condiţiile
în care, potrivit prevederilor legale în vigoare, aceasta nu este recuperabilă,
rambursabilă sau compensată prin orice mijloace.
(2) Cheltuielile efectuate pentru achiziţia de active
corporale sunt eligibile dacă activele achiziţionate sunt noi.
ARTICOLUL 25
Selecţia solicitantului
(1) Selecţia solicitantului
unitate administrativ-teritorială sau subdiviziunilor municipiilor se face în
baza dosarului de finanţare depus
la Autoritate în cadrul sesiunii de finanţare şi care trebuie să fie compus din
următoarele documente obligatorii:
a) cererea de finanţare nerambursabilă
(în original) - anexa nr. 1;
b) copia certificatului de înregistrare fiscală;
c) certificatul de atestare
fiscală emis de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice,
în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de
finanţare;
d) certificatul fiscal eliberat
de administraţiile locale, în original sau copie legalizată, valabil la data
depunerii cererii de finanţare;
e) certificatul de cazier fiscal al solicitantului
eliberat de organele de specialitate ale Ministerului
Finanţelor Publice, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii
cererii de finanţare;
f) certificatul de atestare
privind plata obligaţiilor la Fondul pentru mediu eliberat de Autoritate în
original, valabil la data depunerii cererii de finanţare;
g) copie certificată de către
secretarul unităţii a hotărârii consiliului local/judeţean din care să rezulte
acordul cu privire la contractarea finanţării, asigurarea contribuţiei proprii
necesare implementării proiectului, persoana desemnată să reprezinte
solicitantul în relaţia cu Autoritatea, până la momentul semnării contractului
(responsabilul de proiect), precum şi aprobarea studiului de fezabilitate şi a
indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivele de investiţii din cadrul
proiectului;
h) copii ale documentelor din care să rezulte persoana
care reprezintă solicitantul în relaţiile cu terţii (de exemplu, sentinţa
judecătorească de validare a primarului, hotărârea consiliului judeţean privind
alegerea preşedintelui);
i) copii certificate de către secretarul unităţii ale
documentelor care atestă regimul juridic al imobilului pe care se implementează
proiectul (încheierea de intabulare, dacă este cazul), în sensul cerinţelor de
la art. 22 alin. (2); în cazul în care este depus inventarul bunurilor
aparţinând domeniului public al unităţii administrativ-teritoriale, se va
identifica imobilul prin indicarea poziţiei din inventar, denumirea imobilului,
astfel cum a fost inventariată, adresa şi suprafaţa totală;
j) studiul de fezabilitate,
elaborat având ca model prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 şi ale
Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr.
863/2008 pentru aprobarea „Instrucţiunilor de aplicare a unor prevederi din
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii", cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Selecţia solicitantului asociaţie de dezvoltare
intercomunitară se face în baza dosarului de finanţare depus la Autoritate în
cadrul sesiunii de finanţare şi care trebuie să fie compus din următoarele documente obligatorii:
a) cererea de finanţare nerambursabilă (în original) -
anexa nr. 1;
b) actele de înfiinţare ale solicitantului, cu toate
modificările şi completările ulterioare, în copii certificate „conform cu
originalul", pe fiecare pagină, de către reprezentantul
legal;
c) încheierea privind
înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor;
d) copii ale documentelor din care să rezulte persoana
care reprezintă solicitantul în relaţiile cu terţii;
e) certificat de înregistrare
fiscală, în copie certificată „conform cu originalul" de către
reprezentantul legal;
f) hotărârea/decizia organului
de decizie a asociaţiei, semnată şi ştampilată, din care să rezulte acordul cu
privire la contractarea finanţării, asigurarea contribuţiei proprii necesare implementării proiectului, precum şi
responsabilul de proiect, în original;
g) certificat eliberat la cerere, de către instanţa
competentă, care atestă că acesta nu a fost radiat din Registrul asociaţiilor
şi fundaţiilor şi nu se află în procedură de dizolvare sau lichidare, nu mai
vechi de 30 de zile de la data emiterii, în original ori copie legalizată;
h) certificat de atestare fiscală, emis de organele
teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, valabil la
data depunerii cererii de finanţare, în original sau copie legalizată;
i) certificat fiscal emis de administraţiile locale,
valabil la data depunerii cererii de finanţare, în original sau copie
legalizată;
j) certificat de cazier fiscal al solicitantului,
eliberat de organele teritoriale de specialitate ale
Ministerului Finanţelor Publice, valabil la data depunerii cererii de
finanţare, în original sau copie legalizată;
k) certificat de atestare privind plata obligaţiilor la
Fondul pentru mediu eliberat de Autoritate în original, valabil la data
depunerii cererii de finanţare;
l) copii certificate „conform
cu originalul", pe fiecare pagină, de către reprezentantul legal ale
documentelor care atestă regimul juridic al imobilului pe care se implementează
proiectul, în sensul cerinţelor de la art. 22 alin.
(2);
m) studiul de fezabilitate, elaborat având ca model
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 şi ale Ordinului ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 863/2008, cu modificările şi
completările ulterioare; se evidenţiază în studiul de fezabilitate şi devizul
general tipul investiţiei.
ARTICOLUL 26
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul
ordin.
ANEXA Nr. 1
la ghid
Antet
solicitant:................................................
Nr. înregistrare la solicitant:...................din
data.....................
Nr. înregistrare la Administraţia Fondului
pentru Mediu:...................din
data.....................
CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
„Programul vizând protecţia resurselor de apă,
sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de
epurare"
A. DATE GENERALE
Titlul
proiectului:..................................................................................................
Denumirea solicitantului:....................................................................................
Forma juridică de
organizare:..............................................................................
Cod de înregistrare
fiscală:..................................................................................
Adresa sediului:
Str...........................................................................nr................
Localitatea (municipiu/oraş/comună/sat):............................................................
Judeţul...................................................Codul
poştal:..........................................
Telefon
(fix/mobil):.............................../.........................Fax:..........................E-mail:................................
Website................................................................................................................
Reprezentantul legal (numele şi
prenumele):.....................................................
Telefon
(fix/mobil):......................../......................Fax:...................................E-mail:.......................
Responsabilul de proiect (numele şi
prenumele):...............................................
Actul de identitate: B.I./C.I. Seria
..........nr..................................,
C.N.P...............................................................................
Telefon
(fix/mobil):................./.......................Fax:.......................................E-mail:......................................
B. FINANŢARE SOLICITATĂ
Solicitantul,
............................................................, prin
reprezentantul legal ..................................., solicită o finanţare nerambursabilă în sumă
de........................lei, (în litere................................),
reprezentând.........% din valoarea totală eligibilă a
proiectului, pe un termen de.........................luni.
Valoarea totală a proiectului (cheltuieli eligibile +
cheltuieli neeligibile) este de..................lei (în litere............................).
Contribuţia proprie (dacă este cazul)
reprezintă.............% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale
proiectului şi va fi
susţinută financiar, din surse proprii în cuantum de......................lei
(în litere......................................).
C. DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul,...............................................................având
datele de identificare menţionate la lit. A„Date generale" dincuprinsul
prezentei cereri de finanţare, reprezentant legal al
solicitantului......................................................., luând
cunoştinţă de prevederile
Hotărârii Consiliului Local/Judeţean sau de Hotărârea organului de decizie a
asociaţiei nr..........din..........................., privind participarea la „Programul vizând protecţia resurselor de
apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare",
proiectul ......................, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile
aplicate faptei de fals în declaraţii,
următoarele:
a) ne angajăm să asigurăm şi să susţinem contribuţia
proprie, în cazul aprobării finanţării proiectului, în procentul şi prin
modalitatea prevăzută la lit. B „Finanţare solicitată" din cuprinsul
prezentei cereri de finanţare (numai dacă există contribuţie proprie);
b) activităţile pentru care solicităm finanţarea prin
prezentul program nu fac obiectul altui program de finanţare;
c) am depus întreaga documentaţie, conform cerinţelor
Ghidului de finanţare „Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme
integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de
epurare", aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr.
1.450/2010;
d) suntem de acord cu faptul
că, în timpul procesului de analiză, evaluare şi selectare, poate apărea ca
necesară completarea dosarului de finanţare cu noi documente, pe care, la
solicitarea şi în termenul precizat de comisie, ne obligăm să le depunem;
e) suntem de acord ca orice
instituţie, societate comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze
informaţii reprezentanţilor autorizaţi ai Administraţiei Fondului pentru Mediu,
cu privire la orice aspect juridic, tehnic şi financiar în legătură cu
activitatea noastră;
f) finanţarea nerambursabilă solicitată, în situaţia
aprobării şi acordării, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile
declarate în această cerere de finanţare şi în celelalte documentele cuprinse
în dosarul de finanţare;
g) am luat cunoştinţă că
prezentarea eronată sau falsă a datelor şi informaţiilor conţinute în
documentaţia cuprinsă în dosarul de finanţare va duce automat la respingerea
acestuia ori la neselectarea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală
a sumei primite ca finanţare în cadrul Programului.
Subsemnatul, ..............................................................,
înţelegând că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine
avantaje patrimoniale sau de orice altă natură este pedepsită conform legii,
declar că nu am furnizat informaţii false în documentele prezentate şi îmi asum
responsabilitatea informaţiilor conţinute în prezenta cerere de finanţare şi în
toate documentele cuprinse în dosarul de finanţare depus, inclusiv documentele
financiare, garantând de asemenea că datele furnizate sunt actuale, reale,
corecte şi complete.
Prin semnarea prezentei şi aplicarea ştampilei,
semnatarul confirmă că a înţeles şi şi-a însuşit în întregime conţinutul cererii
de finanţare.
Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal,
.........................................................................................
Semnătura reprezentantului legal şi ştampila
solicitantului
Numele, prenumele şi funcţia responsabilului de
proiect,
..........................................................................................
Semnătura responsabilului de proiect
ANEXA Nr. 2
la ghid
GRILA
pentru analiza conformităţii administrative şi
eligibilităţii solicitantului unitate administrativ-teritorială/subunitate a municipiului
Solicitant:........................................................
Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru
Mediu a dosarului de finanţare:...........................
Grila pentru analiza conformităţii administrative
|
Indeplinirea criteriului de
conformitate
|
DA
|
NU
|
Comentarii
|
1.
|
A depus dosarul de finanţare în cadrul sesiunii de depunere
organizate de Administraţia Fondului pentru Mediu, în condiţiile prevăzute
prin Ghidul de finanţare a Programului vizând protecţia resurselor de apă,
sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi
staţii de epurare.
|
|
|
|
|
Dosarul de finanţare cuprinde:
|
|
|
|
2.
|
Cererea de finanţare, denumită în continuare CF (anexa nr. 1 la ghid), conţine
toate elementele, este tehnoredactată, lizibilă, corect completată, fără
ştersături sau modificări, semnată şi ştampilată de reprezentantul legal şi
responsabilul de proiect (în original).
|
|
|
|
3.
|
Copia certificatului de înregistrare fiscală
|
|
|
|
4.
|
Certificat de atestare fiscală emis de organele de specialitate
ale Ministerului Finanţelor Publice, în original sau copie legalizată,
valabil la data depunerii CF
|
|
|
|
5.
|
Certificat fiscal eliberat de administraţiile locale, în original
sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanţare
|
|
|
|
6.
|
Certificat de cazier fiscal al
solicitantului eliberat de organele de specialitate ale Ministerului
Finanţelor Publice, în original sau copie legalizată, valabil la data
depunerii CF
|
|
|
|
7.
|
Certificat de atestare privind plata obligaţiilor la Fondul
pentru mediu, în original, valabil la data depunerii
CF
|
|
|
|
|
Indeplinirea criteriului de
conformitate
|
DA
|
NU
|
Comentarii
|
8.
|
Copii ale documentelor din care să rezulte persoana care
reprezintă solicitantul în relaţiile cu terţii (sentinţa judecătorească de
validare a primarului, hotărârea consiliului judeţean privind alegerea
preşedintelui)
|
|
|
|
9.
|
Copie certificată de către secretarul unităţii a hotărârii
consiliului local/judeţean, din care să rezulte acordul cu privire la
contractarea finanţării, asigurarea contribuţiei proprii necesare
implementării proiectului, persoana desemnată să reprezinte solicitantul în relaţia
cu autoritatea, până la momentul semnării contractului (responsabilul de
proiect), precum şi aprobarea studiului de fezabilitate şi a indicatorilor
tehnico-economici pentru obiectivele de investiţii din cadrul proiectului
|
|
|
|
10.
|
Copii certificate „conform cu originalul", pe fiecare
pagină, de către secretarul unităţii administrativ-teritoriale ale
documentelor care atestă calitatea solicitantului de proprietar/administrator
al imobilului pe care se implementează proiectul
|
|
|
|
11.
|
Studiul de fezabilitate, elaborat potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor
publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului
general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii şi ale
Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr.
863/2008 pentru aprobarea „Instrucţiunilor de aplicare a unor prevederi din
Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi
metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii
şi lucrări de intervenţii", cu modificările şi completările ulterioare
|
|
|
|
CONCLUZII:
REZULTATUL ANALIZEI CONFORMITĂŢII ADMINISTRATIVE Şl A
ELIGIBILITĂŢII SOLICITANTULUI/PROIECTULUI:
Evaluator, consilier
juridic:.............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................
Semnătura:................................
Evaluator, referent de
specialitate:..............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................
Semnătura:................................
Preşedintele Comisiei de
selectare:.............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................
Semnătura:................................
NOTE:
1. In cadrul rubricii
„îndeplinirea criteriului de conformitate" se bifează, după caz, cu
„DA" sau „NU" îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de
eligibilitate respectiv şi se vor înscrie comentariile de rigoare.
2. Criterii obligatoriu de
îndeplinit. In cazul în care solicitantul nu depune unul dintre documentele
obligatorii menţionate, proiectul este considerat respins şi nu va mai trece la
următoarele etape, respectiv evaluarea din punct de vedere economic şi
evaluarea din punct de vedere tehnic.
ANEXA Nr. 3
la ghid
GRILA
pentru analiza conformităţii administrative şi
eligibilităţii solicitantului asociaţie de dezvoltare intercomunitară
Solicitant:........................................................
Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru
Mediu a dosarului de
finanţare:..........................................................
Grila pentru analiza conformităţii administrative
|
Indeplinirea criteriului de
conformitate
|
DA
|
NU
|
Comentarii
|
1.
|
A depus dosarul de finanţare în cadrul sesiunii de depunere
organizate de Administraţia Fondului pentru Mediu, în condiţiile prevăzute
prin Ghidul de finanţare a Programului vizând protecţia resurselor de apă,
sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi
staţii de epurare.
|
|
|
|
|
Dosarul de finanţare cuprinde:
|
|
|
|
2.
|
Cererea de finanţare, denumită în continuare CF (anexa nr. 1 la ghid), conţine
toate elementele, este tehnoredactată, lizibilă, corect completată, fără
ştersături sau modificări, semnată şi ştampilată de reprezentantul legal şi
responsabilul de proiect (în original)
|
|
|
|
3.
|
Actele de înfiinţare a solicitantului, cu toate modificările şi
completările ulterioare, în copii certificate „conform cu originalul",
pe fiecare pagină, de către reprezentantul legal
|
|
|
|
4.
|
încheierea privind înscrierea în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor
|
|
|
|
5.
|
Copii ale documentelor din care să rezulte persoana care
reprezintă solicitantul în relaţiile cu terţii
|
|
|
|
6.
|
Copia certificatului de înregistrare fiscală, în copie
certificată „conform cu originalul" de către reprezentantul legal
|
|
|
|
7.
|
Hotărârea/Decizia organului de decizie a
asociaţiei, semnată şi ştampilată, din care să
rezulte acordul cu privire la contractarea finanţării, asigurarea
contribuţiei proprii necesare implementării proiectului, precum şi
responsabilul de proiect, în original
|
|
|
|
8.
|
Certificat eliberat, la cerere, de către instanţa competentă,
care atestă că acesta nu a fost radiat din Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor şi nu se află în procedură de dizolvare sau lichidare, nu mai
vechi de 30 de zile de la data emiterii, în original sau copie legalizată
|
|
|
|
9.
|
Certificat de atestare fiscală emis de organele de specialitate
ale Ministerului Finanţelor Publice, în original sau copie legalizată,
valabil la data depunerii CF
|
|
|
|
10.
|
Certificat fiscal eliberat de administraţiile locale, în original
sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanţare
|
|
|
|
11.
|
Certificat de cazier fiscal al solicitantului eliberat de
organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, în original sau
copie legalizată, valabil la data depunerii CF
|
|
|
|
12.
|
Certificat de atestare privind plata obligaţiilor la Fondul pentru mediu, în original, valabil la data depunerii CF
|
|
|
|
13.
|
Copii certificate „conform cu originalul", pe fiecare
pagină, de către reprezentantul legal ale
documentelor care atestă
calitatea solicitantului de proprietar/administrator al imobilului pe care se implementează proiectul
|
|
|
|
14.
|
Studiul de fezabilitate, elaborat având ca model prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective
de investiţii şi lucrări de intervenţii şi ale Ordinului ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 863/2008 pentru aprobarea
„Instrucţiunilor de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr.
28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei
tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de
elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de
intervenţii", cu modificările şi completările ulterioare
|
|
|
|
CONCLUZII:
REZULTATUL ANALIZEI CONFORMITĂŢII ADMINISTRATIVE SI A
ELIGIBILITĂŢII SOLICITANTULUI/PROIECTULUI:
Evaluator, consilier
juridic:.............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................Semnătura:................................
Evaluator, referent de
specialitate:..............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................Semnătura:................................
Preşedintele Comisiei de analiză şi selectare:........................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................Semnătura:................................
NOTE:
1. In cadrul rubricii
„Indeplinirea criteriului de conformitate" se bifează, după caz, cu
„DA" sau „NU" îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de
eligibilitate respectiv şi se vor înscrie comentariile
de rigoare.
2. Criterii obligatoriu de
îndeplinit. In cazul în care solicitantul nu depune unul dintre documentele
obligatorii menţionate, proiectul este considerat respins şi nu va mai trece la
următoarele etape, respectiv evaluarea din punct de vedere economic şi
evaluarea din punct de vedere tehnic.
ANEXA Nr. 4
la ghid
CRITERII
privind evaluarea proiectelor de canalizare şi
epurare a apelor uzate finanţate din Fondul pentru mediu
Nr. crt.
|
Criteriu
|
Punctaj
|
1.
|
Analiza cost-beneficiu
|
Maximum 10
|
1.1.
|
Analiza cost-beneficiu respectă structura prevăzută.
|
0-5
|
1.1.1.
|
Tratează analiza de opţiuni, analiza financiară, sustenabilitatea
financiară, analiza de senzitivitate şi risc.
|
5
|
1.1.2.
|
Nu tratează analiza de opţiuni, analiza financiară,
sustenabilitatea financiară, analiza de senzitivitate şi risc.
|
0
|
1.2.
|
Justificarea intervenţiei publice
|
0-5
|
1.2.1.
|
RIRF/C < rata de actualizate (5%), respectiv VNAF/C < 0
|
5
|
1.2.2.
|
RIRF/C > rata de actualizate (5%), respectiv VNAF/C > 0
|
0
|
2.
|
Studiul de fezabilitate (SF) este
realizat cu respectarea Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea
conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor
publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului
general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii
|
Maximum 30
|
2.1.
|
Studiul de fezabilitate prezintă complet toate capitolele
prezentate în Hotărârea Guvernului nr. 28/2008
|
30
|
2.2.
|
Studiul de fezabilitate prezintă incomplet unul din următoarele
elemente: descrierea constructivă, funcţională şi tehnologică (după caz),
capitolul „Date tehnice ale investiţiei", capitolul „Piese
desenate"
|
15
|
3.
|
Relevanţa proiectului
|
Maximum 10
|
3.1.
|
Nivelul de satisfacere a criteriilor de prioritate şi
oportunitate dezvoltate în masterplanul judeţean privind alimentarea cu apă,
colectarea şi epurarea apelor uzate, corelat cu strategia judeţeană de
finanţare a sectorului
|
0-5
|
Nr. crt.
|
Criteriu
|
Punctaj
|
|
Se va analiza modul în care lucrările de
infrastructură propuse răspund cerinţelor de programare a investiţiilor la
nivelul judeţului, precum şi corelarea acestora cu celelalte investiţii
realizate sau propuse pentru alimentarea cu apă, canalizarea şi epurarea
apelor uzate.
|
|
3.2.
|
- în cazul investiţiilor de alimentare cu
apă potabilă: nivelul de satisfacere a prevederilor Legii nr. 458/2002
privind calitatea apei potabile, cu modificările şi completările ulterioare;
- în cazul investiţiilor de canalizare şi epurare a apelor uzate:
nivelul de satisfacere a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 188/2002
pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul
acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare.
Se va urmări ca studiul de fezabilitate
să îndeplinească condiţiile prevăzute de aceste acte normative atât din
punctul de vedere al alimentării cu apă potabilă, colectării apelor uzate,
cât şi al epurării şi descărcării apelor epurate.
|
0-5
|
4.
|
Tipul investiţiei:
Atenţie! Tipul investiţiei trebuie să fie evidenţiat în studiul
de fezabilitate şi în devizul general.
In cazul în care o investiţie presupune mai multe tipuri de
investiţii, punctajul va fi calculat folosind
metoda mediei aritmetice a punctajelor primite separat la fiecare
tip de investiţie [de exemplu: tip de
investiţie nouă şi extinderea sistemelor
existente = (10 + 7)/2 = 8,5]
|
Maximum 10
|
4.1.
|
Investiţie nouă (unde nu există sistem de alimentare cu
apă/sistem de canalizare complet, excepţie
făcând situaţia în care componenta lipsă propusă prin proiect
este în curs de realizare sau a fost
acceptată pentru finanţare la nivel de proiect la un alt program
de finanţare - în acest caz nu se acordă
punctaj şi investiţia nu este eligibilă.)
Se consideră investiţie nouă: a)
realizarea tuturor componentelor sistemului/b) a unei componente a
sistemului, dacă restul componentelor
există sau sunt în curs de realizare, pentru a obţine un sistem
funcţional.
Definiţia sistemului complet:
- în cazul investiţiilor în sisteme de alimentare cu apă
potabilă:
a) amenajare captări în vederea alimentării cu apă a
comunităţilor locale;
b) staţii de tratare a apei;
c) reţele de alimentare cu apă;
d) dacă este cazul, reţea magistrală;
- în cazul investiţiilor în sisteme de canalizare a apelor uzate:
a) staţii de epurare;
b) reţele de canalizare;
c) dacă este cazul, reţea magistrală.
|
10
|
4.2.
|
Extinderea reţelei existente
(excepţie făcând situaţia în care extinderea propusă prin proiect
nu există, dar este în curs de realizare, sau a fost acceptată pentru
finanţare la nivel de proiect ia un alt program de finanţare - în acest caz
nu se acordă punctaj şi investiţia nu este eligibilă.)
|
7
|
4.3.
|
Modernizarea reţelelor existente
(excepţie făcând situaţia în care modernizarea propusă prin
proiect nu există, dar este în curs de realizare, sau a fost acceptată pentru
finanţare la nivel de proiect la un alt program de finanţare -în acest caz nu
se acordă punctaj şi investiţia nu este eligibilă.)
|
3
|
5.
|
Nivelul beneficierii de sprijin financiar nerambursabil (din
orice alt program) pentru investiţii similare Se consideră investiţie
similară:
- pentru investiţii în reţele de alimentare cu apă - orice altă
investiţie în sisteme de alimentare cu apă;
- pentru investiţii în reţele de canalizare - orice altă
investiţie în sisteme de canalizare.
In cazul în care beneficiarul a mai primit sprijin şi/sau a realizat investiţia pentru una dintre
componentele sistemului de apă potabilă şi/sau canalizare (conform definiţiei
sistemului complet de la pct. 4.1), altele decât cele prezentate în proiect,
investiţia nu este considerată investiţie similară; astfel primeşte punctaj
la acest criteriu.
NOTĂ:
In cazul în care proiectul presupune mai multe tipuri de
investiţii conform criteriului 4, criteriul prezent de investiţie similară se
aplică la tipul de investiţie cu valoare majoritară.
|
Maximum 10
|
5.1.
|
Localităţile pentru care nu s-a acordat sprijin financiar
nerambursabil din orice alt program pentru o investiţie similară
Se acordă punctaj numai dacă nu a mai fost finanţată o investiţie
similară în aceeaşi localitate (în cazul în care o comună aplică pentru unul
sau mai multe sate componente, pentru o investiţie similară pentru care a
primit anterior sprijin comunitar, dar pentru un alt/e sat/e din componenta
sa, această comună primeşte punctaj).
|
10
|
5.2.
|
Localităţile pentru care s-a acordat sprijin financiar
nerambursabil din orice alt program pentru o investiţie similară
|
0
|
Nr. crt.
|
Criteriu
|
Punctaj
|
6.
|
Tipul localităţii după populaţie
NOTĂ:
In cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară se va lua în
considerare totalul numărului de locuitori aferent comunelor aparţinătoare.
|
Maximum 20
|
6.1.
|
mai mic de 3.000 de locuitori
|
20
|
6.2.
|
între 3.000 şi 10.000 de locuitori
|
15
|
6.3.
|
între 10.001 şi 20.000 de locuitori
|
10
|
6.4.
|
mai mare de 20.000 de locuitori
|
5
|
7.
|
Contribuţie proprie
>5%-25% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile - se acordă câte 0,5 puncte la fiecare procent.
|
0-10
|
NOTĂ:
In cazul obţinerii aceluiaşi punctaj în cazul mai
multor solicitanţi, criteriul de departajare îl constituie ordinea depunerii
proiectelor la registratura Administraţiei Fondului pentru Mediu.
CONCLUZII:
REZULTATUL ANALIZEI - punctaj
Evaluator, referent de
specialitate:.............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................Semnătura:................................
Evaluator, referent de specialitate:..............................................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................Semnătura:................................
Preşedintele Comisiei de analiză şi
selectare:..............................................
(numele şi prenumele)
Data:.........................................Semnătura:................................
ANEXA Nr. 5
la ghid
CONTRACT PENTRU FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
Nr.........din............
Intre:
Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul
în.................,...................nr......., sectorul..................,
cod fiscal............., cont
nr.................deschis la Trezoreria Sectorului..............,
reprezentată legal prin................................- preşedinte, în calitate de finanţator, denumită în continuare AFM,
şi
............................, cu sediul în
..................., cod fiscal ........................, cont
nr.................deschis la..........................., reprezentată legal prin..........................-...................,
în calitate de beneficiar, denumită în continuare Beneficiar,
a intervenit următorul contract:
ARTICOLUL 1
Obiectul contractului
(1) AFM acordă
Beneficiarului o finanţare nerambursabilă, denumită în continuare finanţare, în valoare
de.................lei,reprezentând..........% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile, pentru implementarea
proiectului intitulat ........................., denumit în continuare proiect,
conform hotărârii Comitetului de avizare
nr.....din...........
(2) Valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale
proiectului este de...........................lei.
(3) In toate cazurile,
finanţarea se raportează doar la valoarea cheltuielilor eligibile.
(4) Pentru stabilirea valorilor
cheltuielilor eligibile aferente fiecărei trageri, se are în vedere cursul
valutar al Băncii Naţionale a României valabil la data încheierii prezentului
contract.
(5) Cheltuielile proiectului
sunt considerate eligibile dacă sunt îndeplinite următoarele criterii generale:
a) sunt necesare pentru realizarea proiectului;
b) sunt în conformitate cu
principiile unui management financiar corespunzător, respectiv utilizarea
eficientă a banilor şi realizarea unui raport optim cost - beneficiu;
c) sunt realizate după semnarea contractului de
finanţare şi pe perioada de execuţie a proiectului;
d) sunt înregistrate în
contabilitatea Beneficiarului, sunt identificabile, verificabile şi pot fi dovedite prin documente originale.
(6) Orice plată excedentară
efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar Beneficiarul are
obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data
confirmării de primire a notificării din partea AFM.
(7) Beneficiarul acceptă
finanţarea şi se angajează să desfăşoare proiectul pe propria răspundere.
ARTICOLUL 2
Destinaţia finanţării
Finanţarea este acordată pentru realizarea proiectului,
Beneficiarul obligându-se s-o utilizeze integral şi numai pentru acest scop,
conform cheltuielilor eligibile prevăzute în anexa nr. 1.
ARTICOLUL 3
Durata contractului şi perioada de utilizare a
finanţării
(1) Contractul intră în vigoare
la data semnării lui de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în.............luni de ladata depunerii la AFM a Raportului de
finalizare.
(2) Durata de realizare a proiectului este
de.............(nr. luni) de la data intrării în
vigoare a prezentului contract.
(3) Suma neutilizată la finalul
execuţiei proiectului se consideră anulată şi finanţarea se diminuează în mod
corespunzător.
ARTICOLUL 4
Modalitatea de plată
(1) Beneficiarul va
utiliza finanţarea în mai multe tranşe, în conformitate cu Graficul de
finanţare nerambursabilă prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Utilizarea se efectuează
prin debitarea contului de trezorerie al AFM, pe măsura tragerii sumelor, şi
prin creditarea contului
nr.....................deschis de către Beneficiar la......., numai pe bază de cerere de tragere,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, însoţită de documentele
justificative prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Cheltuielile bancare (comisioanele bancare,
diferenţe de curs valutar etc.) nu constituie cheltuieli eligibile.
(4) Valoarea acordată
Beneficiarului se calculează prin aplicarea, la cheltuielile eligibile aferente
fiecărei trageri, a procentului aprobat.
ARTICOLUL 5
Obligaţiile Beneficiarului
Beneficiarul are următoarele obligaţii:
1. să folosească finanţarea numai în scopul şi în
condiţiile în care a fost acordată;
2. să asigure contribuţia proprie pentru realizarea
proiectului;
3. să asigure executarea proiectului cu diligenta
necesară şi eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, precum şi cu
legislaţia în vigoare şi standardele de mediu aplicabile;
4. să respecte prevederile
legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice, pentru achiziţionarea de
bunuri, servicii sau lucrări din finanţarea acordată din Fondul pentru mediu;
5. să fie singurul răspunzător
în faţa AFM pentru implementarea proiectului;
6. să asigure înregistrarea în
evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente
prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor
contabile în vigoare;
7. să furnizeze AFM copii ale
situaţiilor sale financiare trimestriale/semestriale şi anuale, inclusiv
balanţele lunare de verificare aferente acestora şi să transmită AFM orice altă
informaţie sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod
rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 7 zile de la cerere;
8. să plătească toate taxele, impozitele şi
contribuţiile pe care le datorează potrivit reglementărilor legale; în acest
sens va depune certificat de atestare fiscală la fiecare tragere şi,
semestrial, certificat fiscal;
9. să introducă în gestiunea
proprie bunurile de natura activelor imobilizate corporale achiziţionate în
baza acestui contract, să le inscripţioneze cu sintagma „Finanţat din Fondul
pentru mediu", să le utilizeze şi să le conserve cu diligentele unui bun proprietar şi să nu le înstrăineze,
gajeze sau ipotecheze pe perioada derulării
proiectului şi timp de............ luni de la data finalizării proiectului;
10. să nu vândă, să nu cesioneze, să nu închirieze sau
să nu disponibilizeze active din patrimoniul propriu, legate de proiect, în alt
scop decât pentru înlocuirea celor existente cu noi active de valoare cel puţin
egală cu cele existente;
11. să întocmească şi să remită AFM în termen de 30 de
zile de la finalizarea execuţiei proiectului un raport de finalizare detaliat
privind realizarea activităţilor;
12. să întocmească şi să remită AFM
din............în............. luni, în perioada de
monitorizare de...........luni/ani, un raport referitor
la derularea activităţii ulterior finalizării proiectului;
13. să permită reprezentanţilor AFM accesul la sediile
sale şi la amplasamentul proiectului pentru inspectarea activităţilor ce se
realizează din finanţarea acordată şi pentru examinarea registrelor şi a
evidenţelor contabile legate de proiect;
14. să permită personalului AFM să controleze modul în
care Beneficiarul îndeplineşte obiectivele proiectului;
15. să nu sponsorizeze/să nu finanţeze
activităţi cu impact negativ asupra mediului, pe perioada de valabilitate a
contractului;
16. să notifice AFM şi să
prezinte documentele corespunzătoare, în termen de 7 zile de la apariţia
următoarelor evenimente:
a) modificări cu privire la
actele constitutive şi/sau la informaţiile furnizate AFM cu ocazia prezentării
cererii de finanţare sau pe parcursul derulării prezentului contract;
b) în cazul în care va fi supus unei proceduri de
dizolvare sau lichidare;
17. să suporte toate taxele,
comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de
pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi terminarea
prezentului contract şi a tuturor documentelor şi activităţilor aferente;
18. să notifice AFM cu privire
la orice alocaţie nerambursabilă pe care o primeşte până la încetarea
contractului de finanţare.
ARTICOLUL 6
Obligaţiile AFM
AFM are următoarele obligaţii:
1. să asigure finanţarea proiectului în condiţiile
menţionate în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în
bugetele anuale ale acesteia;
2. să urmărească îndeplinirea etapelor prevăzute în contract;
3. să verifice, prin inspecţie la faţa locului, dacă
tot ceea ce a declarat Beneficiarul este conform cu realitatea, înainte de
aprobarea cererii de tragere;
4. să pună la dispoziţia
Beneficiarului informaţiile legate de finanţare;
5. să întocmească nota de
control ca urmare a depunerii cererii de tragere.
ARTICOLUL 7
Cazuri de culpă
(1) Nerespectarea de
către Beneficiar a oricăreia dintre obligaţiile sale asumate prin prezentul
contract constituie caz de culpă.
(2) Constituie caz de culpă şi
următoarele fapte ale Beneficiarului:
a) face declaraţii false sau
incomplete pentru a obţine finanţarea prevăzută în contract sau furnizează
rapoarte ce nu reprezintă realitatea;
b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de
corupţie în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească
definitivă;
c) împotriva Beneficiarului a
fost demarată procedura de dizolvare/lichidare/insolvenţă;
d) situaţia
economico-financiară a Beneficiarului nu mai asigură condiţii de realizare a
Proiectului.
(3) AFM va notifica
Beneficiarul în maximum 5 zile de la constatarea unui caz de culpă şi în cazul
în care deficienţele menţionate în notificare nu sunt înlăturate în maximum 30
de zile de la data notificării, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără
punerea în întârziere şi fără nicio altă formalitate prealabilă:
a) sistarea temporară a utilizării finanţării, până la
remedierea cauzelor care au dus la sistare;
b) sistarea definitivă şi rezilierea unilaterală a
contractului cu recuperarea sumelor virate către Beneficiar, în condiţiile
Codului de procedură fiscală.
ARTICOLUL 8
Incetarea contractului
(1) Contractul încetează de drept:
a) la data prevăzută în contract;
b) în cazul imposibilităţii
obiective a Beneficiarului de a realiza proiectul, prin renunţare, cu un
preaviz scris de maximum 30 de zile;
c) la data intervenţiei unui act de autoritate;
d) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi
prevăzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea
clauzelor contractuale în aşa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv
ar fi contrară instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat
Beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de
circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de apariţia unor
astfel de circumstanţe.
(2) Contractul încetează prin
reziliere, la iniţiativa AFM, în următoarele condiţii:
a) Beneficiarul nu îşi
îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract;
b) Beneficiarul este în
procedură de reorganizare judiciară sau faliment, executare silită sau oricare
altă procedură asemănătoare;
c) în situaţia intervenirii
unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).
(3) Rezilierea contractului de
finanţare din culpa Beneficiarului are drept consecinţă restituirea, în
termenul precizat în notificare/înştiinţarea de plată, de către Beneficiar a
finanţării primite, sub formă de plată de
daune-interese în cuantum egal cu suma trasă din
finanţarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală pentru
suma acordată, la nivelul dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României,
calculată de la data plăţii.
(4) Beneficiarul rămâne direct
răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte
antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la
iniţiativa sa (inclusiv majorări de întârziere, conform legii fiscale
aplicabile creanţelor bugetare).
(5) In cazul în care încetarea contractului intervine
înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat
la plata de daune-interese.
(6) Pentru nedepunerea primei
cereri de tragere în primele 12 luni de la data semnării contractului, acesta
se reziliază fără alte notificări prealabile.
ARTICOLUL 9
Forţa majoră şi cazul fortuit
(1) Prin forţă majoră şi/sau
caz fortuit se înţelege un eveniment independent
de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil, intervenit după încheierea
contractului şi care împiedică părţile să îşi execute, total sau parţial,
obligaţiile contractuale.
(2) Partea care invocă forţa
majoră are următoarele obligaţii:
a) să o notifice celeilalte părţi în termen de 5 zile
de la data apariţiei;
b) să transmită în termen de cel mult 30 de zile de la
data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţă majoră certificatul de
forţă majoră emis de autoritatea competentă;
c) să comunice data încetării
în termen de 5 zile de la încetare;
d) să ia orice măsuri care îi
stau la dispoziţie in vederea limitării consecinţelor.
(3) Dacă nu se procedează la
anunţare, în condiţiile şi termenele prevăzute, partea care o invocă va suporta
toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
(4) Indeplinirea contractului va fi suspendată în
perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
(5) Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile
alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.
(6) Dacă forţa majoră şi/sau
consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3
luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării
soluţiei celei mai bune:
a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi
să poată pretinde celeilalte daune-interese;
b) modificarea contractului.
(7) Prevederile de mai sus se
aplică şi cazului fortuit.
ARTICOLUL 10
Alte clauze
(1) Beneficiarul îşi
asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe
parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice
responsabilitate.
(2) Beneficiarul îşi asumă
integral răspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu privire la
protecţia muncii personalului însărcinat cu implementarea proiectului.
(3) In nicio circumstanţă şi din niciun motiv AFM nu
poate fi trasă la răspundere şi obligată la plata de daune-interese pe durata
desfăşurării proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de
despăgubire sau plăţi suplimentare.
(4) In cazul în care realizarea proiectului generează
costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite
pe cheltuiala Beneficiarului.
(5) Contractul în integralitatea sa, precum şi toate
drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii;
în caz de imposibilitate, neimputabilă Beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea poate fi preluată de succesorii săi în drepturi, cu
aprobarea prealabilă a AFM.
(6) Beneficiarul va adopta o conduită adecvată prin
care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice
situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de
conflict.
(7) AFM şi Beneficiarul se
angajează să păstreze confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate
de derularea prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate numai
autorităţilor competente, în condiţiile legii, sau unor terţe părţi numai cu
acordul părţilor prezentului contract.
(8) Drepturile de proprietate
intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum şi alte
documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul Beneficiarului, care, la
solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi după cum
consideră necesar informaţia cuprinsă în rapoartele proiectului, precum şi
rezultatele obţinute, oricare ar fi forma acestora.
(9) Beneficiarul are obligaţia de a despăgubi din surse
proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamaţii
şi acţiuni în justiţie, ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de
invenţie, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor)
legate de activităţile necesare implementării proiectului şi daune-interese,
costuri, taxe şi alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului
de proprietate intelectuală.
(10) Beneficiarul este de acord
ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.
(11) Beneficiarul se obligă ca, în orice notă, raport,
material publicat, conferinţe şi seminare cu privire la proiect, să specifice
că acesta a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu.
(12) Neexercitarea de către AFM
a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la
acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor
obligaţiilor Beneficiarului faţă de aceasta.
(13) In situaţia rectificării bugetului de venituri şi
cheltuieli anual al AFM, finanţarea se diminuează/se sistează temporar, cu
posibilitatea de prelungire a duratei contractului/încetează.
(14) In cazul în care,
referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislaţiei aplicabile,
părţile au obligaţia să depună toate diligentele, conform noilor reglementări,
astfel încât să nu se abată de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia.
ARTICOLUL 11
Jurisdicţie
(1) Orice neînţelegere
rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va
rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
(2) In cazul în care o soluţie amiabilă nu este
posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti de drept
comun în a cărei rază teritorială îsi are sediul AFM.
ARTICOLUL 12
Notificări
(1) Orice notificare sau
solicitare în baza prezentului contract se va face în scris, la următoarele
adrese:
a) pentru AFM: Bucureşti,
Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6;
b) pentru Beneficiar:....................
(2) In cazul în care
Beneficiarul doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat
adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.
(3) Notificările făcute
Beneficiarului la adresele menţionate la alin. (1) lit. b) se consideră a fi
aduse la cunoştinţa acestuia.
(4) Notificările se pot
transmite şi prin fax, la numărul ..................pentru AFM şi numărul...............pentru
Beneficiar, cu condiţia să
fie confirmate ulterior.
ARTICOLUL 13
Amendamente
(1) Prezentul contract, inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul
părţilor, consemnat într-un act adiţional.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este
necesară întocmirea unui act adiţional pentru modificările din coloana nr. 1
(„Data depunerii cererii de tragere") din anexa nr. 2, dacă acestea nu
implică şi modificarea duratei de realizare a proiectului. In acest caz, sumele
neutilizate la tragerile programate se vor reporta la tragerile ulterioare.
(3) Cererea privind decalarea datei de depunere a cererii de tragere în condiţiile prevăzute la alin. (2) se
transmite cu cel puţin două zile înaintea momentului la care se doreşte ca
această modificare să intre în vigoare.
ARTICOLUL 14
Dispoziţii finale
(1) Prezentul contract este titlu executoriu potrivit art. 13 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, fiind
întocmit, interpretat şi executat conform legislaţiei române şi guvernat de
aceasta.
(2) Prin semnarea prezentului
contract, noi, reprezentanţii legali ai Beneficiarului, am luat la cunoştinţă
de prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii.
(3) Anexele ............1, pe care Beneficiarul declară că le cunoaşte şi acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.
(4) Prezentul contract s-a semnat la data de......., la
sediul AFM, în două exemplare, ambele având valoare
juridică egală, din care un exemplar pentru AFM şi unul pentru Beneficiar.
AFM
Preşedinte,
............................................
BENEFICIAR
..............................................
NOTĂ:
In contractul ce se încheie cu Beneficiarul:
- se vor completa toate rubricile rămase libere;
- se vor elimina toate
prevederile care nu se potrivesc, se vor renumerota articolele şi paragrafele
şi se vor face corelările corespunzătoare;
- se vor elimina, dacă e cazul, toate variantele
înscrise cu bară care nu corespund.
1 Se va completa
identificând corespunzător fiecare anexă sau se va elimina dacă nu sunt anexe.
ANEXA Nr. 1
la contractul pentru finanţare nerambursabilă
Nr............/.............
CAPITOLE Şl SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE
Capitole şi subcapitole de cheltuieli
eligibile
|
|
|
|
|
AFM
Preşedinte,
.............................................
BENEFICIAR
..................................................
ANEXA Nr. 2
la contractul pentru finanţare nerambursabilă
Nr............/.............
GRAFICUL DE FINANŢARE NERAMBURSABILA
Nr. crt.
|
Data depunerii cererii de tragere
|
Suma (lei)
|
0
|
1
|
2
|
1
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
Total
|
X
|
|
AFM
Preşedinte,
......................................
BENEFICIAR
.......................................
ANEXA Nr. 3
la contractul pentru finanţare nerambursabilă
Nr............/............
Solicitant.....................................
Sediul.........................................
C.U.I..........................................
Cont nr......................................., deschis
la Trezoreria....................
Nr. de înregistrare la
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM)............................
Către
ADMINISTRAŢIA FONDULUI PENTRU MEDIU
CERERE DE TRAGERE
Nr............/......................
In baza Contractului pentru finanţare nerambursabilă
nr..............................din.........../............./.....................,
vă rugăm să aprobaţi prezenta
cerere de tragere, pentru suma de..............................lei (RON), din
finanţarea nerambursabilă în valoare
de......................lei (RON).
Această sumă va fi utilizată
pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităţilor desfăşurate în
perioada.....................
Documentele justificative [contracte, facturi, rapoarte
tehnico-financiare, situaţiile de lucrări executate de Beneficiar, cuantificate
valoric (după caz), comenzi şi devize, procese-verbale de recepţie bunuri,
servicii, lucrări, declaraţii vamale, dacă este cazul, dispoziţii de plată
externe, documente de transfer al fondurilor (în cazul importurilor), ordine de
plată, declaraţia reprezentantului legal privind respectarea procedurilor de
achiziţie publică, extras de cont, alte documente relevante] sunt anexate la
prezenta cerere de tragere în original sau copii.
Situaţia finanţării la data prezentei cereri de tragere
Suma totală aprobată
conform contractului de
finanţare
|
Suma acordată până
la data prezentei cereri de
tragere
|
Suma solicitată
prin prezenta cerere de
tragere
|
Suma aprobată
prin prezenta cerere de
tragere
|
Suma totală trasă din finanţare,
inclusiv
suma aprobată
prin prezenta cerere
de tragere
|
Suma rămasă de tras
din finanţarea aprobată
(col. 1-5)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în
declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta cerere de tragere şi, în
conformitate cu informaţiile furnizate, o declar corectă şi completă.
Reprezentantul legal al Beneficiarului
Numele şi prenumele.......................
Funcţia...............................................
Semnătura........................................
Aprobat AFM
Preşedinte,
...........................................
Director economic,
.........................................
Director implementare,
.........................................
Şef Serviciu implementare,
..........................................
Referent de specialitate,
...............................................
NB1: Coloanele nr. 1, 2 şi 3 se completează de către
Beneficiar, iar coloanele nr. 4, 5 şi 6 de către salariaţii AFM.
NB2: După aprobare, o copie a cererii de tragere va fi
înmânată Beneficiarului.
ANEXA Nr. 4
la contractul pentru finanţare nerambursabilă
Nr............/............
LISTA
documentelor justificative pentru efectuarea
plăţilor de către AFM
1. Contracte de
servicii/produse/lucrări şi acte adiţionale ce intervin pe parcursul derulării
contractului - în copie, încheiate în conformitate cu reglementările legale în
vigoare. Contractele vor conţine prevederi referitoare la constituirea în
favoarea Beneficiarului finanţării a garanţiei de bună execuţie (modalitate de
constituire, cuantum, valabilitate). Garanţia va fi constituită în conformitate
cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
2. Oferta financiară ce a stat la baza încheierii
contractului de lucrări va fi prezentată în conformitate cu modelul
Formularului F3 din anexa nr. 1 la „Instrucţiunile de aplicare a unor prevederi
din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii", aprobate prin Ordinul ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 863/2008, cu modificările şi
completările ulterioare
3. Declaraţia reprezentantului
legal al beneficiarului privind respectarea prevederilor legale în vigoare
privind achiziţiile publice
4. Documente bancare privind
achitarea facturilor fiscale prezentate la finanţare (extrase de cont cu viza
instituţiei financiare/bancare însoţite de O.P.-uri, bilete la ordin,
dispoziţii de plată externe) pentru sumele finanţate la tragerile anterioare
5. Autorizaţia de construire - la prima cerere de
tragere la care se solicită decontarea lucrărilor de construcţii-montaj
6. Proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor,
semnat de o comisie numită în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 273/1994
pentru aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi
instalaţii aferente acestora, cu modificările şi completările ulterioare - la
ultima cerere de tragere
7. Proces-verbal de punere în funcţiune (dacă este
cazul) în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea
Regulamentului de recepţie a lucrărilor de montaj utilaje, echipamente,
instalaţii tehnologice şi a punerii în funcţiune a capacităţilor de producţie -
la ultima cerere de tragere
8. Factura fiscală însoţită de situaţii de lucrări
şi/sau liste ale utilajelor achiziţionate, cuantificate valoric - în copie
9. Certificate de calitate şi garanţie, declaraţii de
conformitate pentru utilaje şi echipamente
10. Proiectul tehnic - la prima cerere de tragere
11. Alte documente relevante