DECIZIE Nr. 376 din 30 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 din
Legea contabilitatii nr. 82/1991, a Ordonantei Guvernului nr. 22/1996 privind
actualizarea si completarea regimului general al contabilitatii, a Legii nr.
245/1998 pentru aprobarea cu modificari si completari a Ordonantei Guvernului
nr. 22/1996, a Ordonantei Guvernului nr. 61/2001 pentru modificarea si
completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, precum si a Legii nr. 310/2002
pentru aprobarea cu modificari si completari a Ordonantei Guvernului nr.
61/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1015 din 3 noiembrie 2004

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, a Ordonantei Guvernului nr.
22/1996, a Legii nr. 245/1998, a Ordonantei Guvernului nr. 61/2001, precum si a
Legii nr. 310/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Continent
Marine Enterprise" - S.A. in Dosarul nr. 11.463/2003 al Judecatoriei
Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se apreciaza ca din continutul
reglementarilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 nu rezulta ca aceasta ar avea
caracter de lege organica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
11.463/2003, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
contabilitatii nr. 82/1991, a Ordonantei Guvernului nr. 22/1996, a Legii nr.
245/1998, a Ordonantei Guvernului nr. 61/2001, precum si a Legii nr. 310/2002,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Continent Marine
Enterprise" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca Legea contabilitatii este neconstitutionala, intrucat a fost adoptata
conform procedurii prevazute pentru legile ordinare, desi "in cuprinsul
sau, la art. 40 in forma initiala, reglementeaza infractiunea de fals
intelectual", incalcandu-se astfel dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. f)
din Constitutie, devenit, dupa republicarea Constitutiei, art. 73 alin. (3)
lit. h).
In ceea ce priveste motivarea neconstitutionalitatii ordonantelor prin care
au fost aduse modificari Legii contabilitatii, aceasta consta in sustinerea ca,
de vreme ce Legea contabilitatii este lege organica, conform art. 114 alin. (1)
din Constitutie, devenit art. 115 alin. (1), modificarea acesteia nu putea fi
efectuata prin ordonante ale Guvernului. Referitor la legile de aprobare a
ordonantelor respective, autorul exceptiei considera, pe de o parte, ca acestea
nu au fost adoptate cu majoritatea prevazuta pentru legile organice conform
art. 74 alin. (1) din Constitutie, devenit art. 76 alin. (1), iar pe de alta
parte, ca legile respective nu puteau aproba ordonante emise in domeniul legii
organice cu incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, formulandu-si opinia asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate, considera ca aceasta este neintemeiata,
apreciind ca "art. 40 din Legea nr. 82/1991 nu incrimineaza infractiunea
de fals intelectual, ca o infractiune distincta de cea prevazuta de art. 298
din Codul penal, ci doar circumscrie aplicarea textului din Codul penal la
faptele contrare dispozitiilor legii contabilitatii". Pe de alta parte,
arata instanta, "chiar in ipoteza in care s-ar admite ca prin art. 40 din
Legea nr. 82/1991 legiuitorul a incriminat o infractiune distincta, [...]
aceasta imprejurare nu poate duce la schimbarea naturii Legii nr. 82/1991 din
lege ordinara in lege organica, prin incadrarea in dispozitiile art. 72 lit. f)
din Constitutie". Potrivit opiniei instantei, formularea textului
constitutional "sugereaza intentia legiuitorului constitutional de a
include in categoria legilor organice doar actul normativ care reglementeaza
cadrul general al dreptului penal, respectiv Codul penal. Ca atare, Legea nr.
82/1991, neavand caracterul de lege organica, nu se impunea adoptarea acesteia
in conditiile prevazute de art. 74 alin. (1) din Constitutie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera, in esenta, ca "prevederea de la art. 37 din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, nu incrimineaza infractiunea de fals
intelectual ca atare, ca o infractiune distincta de cea prevazuta la art. 289
din Codul penal, circumstantiind numai aplicarea Codului penal la fapte
contrare dispozitiilor din Legea contabilitatii".
Se apreciaza ca "nu era necesar ca Legea contabilitatii nr. 82/1991 sa
fi fost adoptata in regimul prevazut de Constitutie pentru legile organice,
nefiind stabilite infractiuni noi sau care nu pot fi circumscrise prevederilor
Codului penal si nici pedepse. Mai mult, la art. 37 din Legea contabilitatii se
face in mod expres trimitere, in ce priveste pedeapsa, la dispozitiile legale
in materie, respectiv Codul penal".
Referitor la critica celorlalte acte normative, Guvernul o considera, de
asemenea, ca fiind neintemeiata, intrucat argumentele aduse in sustinerea
exceptiei, in intregul ei, "pornesc de la premisa ca Legea contabilitatii
nr. 82/1991, republicata, are natura unei legi organice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 629 din 26 august 2002, ale
Ordonantei Guvernului nr. 22/1996 privind actualizarea si completarea regimului
general al contabilitatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 170 din 30 iulie 1996, ale Legii nr. 245/1998 pentru aprobarea cu
modificari si completari a Ordonantei Guvernului nr. 22/1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 495 din 22 decembrie 1998, ale
Ordonantei Guvernului nr. 61/2001 pentru modificarea si completarea Legii
contabilitatii nr. 82/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 531 din 31 august 2001, precum si ale Legii nr. 310/2002 pentru aprobarea
cu modificari si completari a Ordonantei Guvernului nr. 61/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002.
Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea ca Legea
contabilitatii, reglementand la art. 40, in redactarea initiala, iar in urma
republicarii, la art. 37, infractiunea de fals intelectual, trebuia adoptata
conform procedurii constitutionale prevazute pentru legile organice, iar nu
conform procedurii prevazute pentru legile ordinare, asa cum s-a efectuat in
cazul legii respective.
Articolul 37 din Legea contabilitatii are urmatorul cuprins:
"Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum si omisiunea
cu stiinta a inregistrarilor in contabilitate, avand drept consecinta denaturarea
veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a elementelor de
activ si de pasiv ce se reflecta in bilant, constituie infractiunea de fals
intelectual si se pedepseste conform legii."
In ceea ce priveste infractiunea de fals intelectual, la care se face
trimitere, art. 289 din Codul penal prevede: "Falsificarea unui inscris
oficial cu prilejul intocmirii acestuia, de catre un functionar aflat in
exercitiul atributiilor de serviciu, prin atestarea unor fapte sau imprejurari
necorespunzatoare adevarului ori prin omisiunea cu stiinta de a insera unele
date sau imprejurari, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Tentativa se pedepseste."
Referitor la ordonantele de modificare a Legii contabilitatii si la legile
de aprobare cu modificari si completari a acestora, critica se bazeaza pe
sustinerea ca Legea nr. 82/1991, fiind lege organica, intrucat reglementa o
infractiune, nu putea fi modificata pe calea ordonantelor emise de Guvern,
care, astfel, nu puteau fi nici aprobate prin legi adoptate de Parlament tot
conform procedurii prevazute pentru legile ordinare.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt art. 72 alin.
(3) lit. f), devenit art. 73 alin. (3) lit. h), art. 74 alin. (1), devenit art.
76 alin. (1), si art. 114 alin. (1), devenit art. 115 alin. (1), care au
urmatorul cuprins:
- Art. 73 alin. (3) lit. h): "(3) Prin lege organica se reglementeaza:
[...]
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;";
- Art. 76 alin. (1): "Legile organice si hotararile privind
regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei
Camere.";
- Art. 115 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul
legilor organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
In ceea ce priveste admisibilitatea exceptiei, Curtea Constitutionala a
stabilit in jurisprudenta sa, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, ca este competenta sa se pronunte numai asupra
constitutionalitatii dispozitiilor legale de care depinde solutionarea cauzei
(a se vedea in acest sens, de exemplu, Decizia nr. 393/1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 143/1998, si Decizia nr. 63/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 195 din 26 mai 1998).
In acelasi timp, Curtea a statuat ca "in situatia in care [...] este
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a intregului cuprins al unui act
normativ, [...] examinand continutul sesizarii si al cererii formulate in
motivarea exceptiei, poate constata ca in realitate autorul exceptiei a atacat
dispozitia legala incidenta in cauza (Decizia nr. 3/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103/1999).
In cauza de fata se constata ca autorul exceptiei s-a adresat instantei
printr-o plangere, solicitand anularea Procesului-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiei nr. C 34.135 din 8 iulie 2003, incheiat de catre
intimata Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, prin
care a fost sanctionat contraventional in baza art. 35 alin. (1) si alin. (2)
lit. b), prin raportare la art. 36 alin. (1) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata. Cu toate acestea, din intreaga motivare a exceptiei de
neconstitutionalitate rezulta ca autorul acesteia invoca drept unic motiv de
neconstitutionalitate faptul ca art. 37 din Legea contabilitatii (inainte de
republicare, art. 40) prevede o infractiune, ceea ce nu putea fi reglementat
printr-o lege ordinara, cum este cea in cauza.
In consecinta, Curtea constata ca, in realitate, autorul exceptiei, prin
intreaga motivare, a vizat in exclusivitate constitutionalitatea acestui text
de lege.
Or, art. 37 din Legea contabilitatii, text la care se refera critica de
neconstitutionalitate, este irelevant, nefiind aplicabil intr-o cauza in care
se contesta procesul-verbal prin care s-a constatat si sanctionat o fapta contraventionala
savarsita de catre societatea comerciala autor al exceptiei.
In jurisprudenta sa Curtea a stabilit ca "exceptia nu poate fi
ridicata, iar instanta in fata careia s-a ridicat nu o poate trimite Curtii
Constitutionale decat daca se refera la neconstitutionalitatea unei dispozitii,
cuprinsa intr-o lege sau intr-o ordonanta, de care depinde judecarea
cauzei" (Decizia nr. 394/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 46 din 2 februarie 1998). De asemenea, prin Decizia nr. 63/1998
Curtea a stabilit ca "potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, [devenit art. 29 alin. (1) dupa modificarea si
republicarea Legii nr. 47/1992, potrivit Legii nr. 232/2004], exceptia de
neconstitutionalitate poate sa priveasca numai dispozitiile legale de care
depinde judecarea cauzei".
In consecinta, in temeiul art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 din
Legea contabilitatii, precum si a ordonantelor modificatoare ale acestei legi,
a legilor de aprobare a acestora, criticate de autorul exceptiei, in
exclusivitate, in raport cu acelasi text de lege, este inadmisibila.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, a Ordonantei
Guvernului nr. 22/1996 privind actualizarea si completarea regimului general al
contabilitatii, a Legii nr. 245/1998 pentru aprobarea cu modificari si
completari a Ordonantei Guvernului nr. 22/1996, a Ordonantei Guvernului nr.
61/2001 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991,
precum si a Legii nr. 310/2002 pentru aprobarea cu modificari si completari a
Ordonantei Guvernului nr. 61/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Continent Marine Enterprise" - S.A. in Dosarul nr. 11.463/2003 al
Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
OPINIE CONCURENTA
Suntem de acord cu solutia de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, dar nu pentru motivul ca aceasta este inadmisibila, ci
pentru faptul ca nu sunt intemeiate criticile de neconstitutionalitate.
Potrivit art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, obiect al exceptiei
de neconstitutionalitate poate fi o lege sau o ordonanta. In art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, se precizeaza ca exceptia de
neconstitutionalitate poate viza si numai o dispozitie dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta.
In situatia in care exceptia se ridica in fata instantelor judecatoresti
sau de arbitraj comercial, este justificata conditia de admisibilitate,
inscrisa tot in art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, aceea ca
legea sau ordonanta ori dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonanta,
criticata pentru neconstitutionalitate, sa aiba legatura cu solutionarea cauzei
supuse judecatii acelor instante. In aceasta privinta, apreciem ca fiind
corecte considerentele deciziei.
De asemenea, apreciem ca fiind corecta si conforma cu jurisprudenta
constanta a Curtii Constitutionale constatarea ca, in situatia in care autorul
exceptiei de neconstitutionalitate critica o lege ori o ordonanta in ansamblul
sau, Curtea este indreptatita ca, pe baza criticilor formulate, sa identifice
dispozitiile in concret vizate din actul normativ respectiv, sa constate daca
acele dispozitii au sau nu au legatura cu solutionarea cauzei in care a fost
ridicata exceptia si sa statueze, in consecinta, asupra admisibilitatii
exceptiei.
Nu putem fi de acord, insa, cu faptul ca, in prezenta cauza, respingandu-se
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, nu s-a facut
distinctia necesara intre cazul in care legea este criticata pentru
neconstitutionalitate extrinseca, constand in incalcarea prevederilor
constitutionale referitoare la conditiile, forma sau procedura de adoptare a
diferitelor categorii de lege, si intre cazul in care se invoca
neconstitutionalitatea intrinseca a unei legi, respectiv continutul sau
intelesul contrar Constitutiei al unor dispozitii ale legii.
In cauza de fata Legea nr. 82/1991 a fost considerata de catre autorul
exceptiei lege organica, potrivit prevederilor art. 72 alin. (1) lit. f) din
Constitutie, anterior revizuirii, si neconstitutionala pentru ca nu a fost
adoptata conform prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, anterior
revizuirii. Rezulta deci ca nu s-a criticat continutul sau intelesul
reglementarilor cuprinse in lege, ci incalcarea dispozitiei Constitutiei
privind procedura de adoptare a legilor organice.
Daca legea este adoptata de Parlament cu nerespectarea procedurii prevazute
de Constitutie, ea este contrara Legii fundamentale in integralitatea sa, iar,
indiferent care dintre dispozitiile sale au legatura cu solutionarea cauzei,
exceptia de neconstitutionalitate este admisibila, intrucat nici o dispozitie
dintr-o lege neconstitutionala nu poate fi aplicata.
In speta, art. 37 din Legea nr. 82/1991 nu a fost criticat pentru ca ar
avea legatura cu solutionarea litigiului supus judecarii, ci a fost invocat
pentru demonstrarea faptului ca reglementarile cuprinse in acest articol dau
caracterul de lege organica Legii nr. 82/1991, criticata in ansamblu ca fiind
adoptata cu nerespectarea dispozitiilor art. 72 alin. (1) lit. f) si ale art.
74 alin. (1) din Constitutie, anterior revizuirii.
Consideram ca aceasta critica nu este intemeiata si de aceea am fost de
acord cu respingerea exceptiei.
In art. 37 din Legea nr. 82/1991, republicata, nu se reglementeaza
infractiuni si, cu atat mai putin, pedepse ori modul de executare a acestora,
ceea ce s-ar putea face numai prin lege organica. Acest text de lege
circumscrie, raportat la activitatea specifica de conducere a contabilitatii
agentilor economici, a elementului material al infractiunii de fals intelectual
si face trimitere expresa la legea penala care incrimineaza aceasta fapta.
Textul nu face nici o precizare derogatorie cu privire la elementele
constitutive ale infractiunii de fals intelectual, prevazuta si pedepsita de
art. 289 din Codul penal. Obiectul juridic si material nemodificate, subiectul
activ calificat identic (orice functionar definit de art. 147 alin. 2 din Codul
penal), latura subiectiva identica (savarsirea faptei, actiune sau inactiune,
cu intentie).
Anumite deosebiri de nuanta s-ar parea ca exista intre termenii generali
folositi de Codul penal la descrierea elementului material al laturii obiective
si a rezultatului infractiunii de fals intelectual si concretizarea acestora,
la specificul activitatii reglementate in Legea contabilitatii, dar aceste
deosebiri nu sunt de natura ca datorita lor art. 37 din Legea nr. 82/1991,
republicata, sa fie considerata ca o noua reglementare a infractiunii.
- Art. 289 din Codul penal prevede: "Falsificarea unui inscris oficial
cu prilejul intocmirii acestuia ..., prin atestarea unor fapte sau imprejurari
necorespunzatoare adevarului ori prin omisiunea cu stiinta de a insera unele
date sau imprejurari ...";
- Art. 37 din Legea contabilitatii prevede: "Efectuarea cu stiinta de
inregistrari inexacte, precum si omisiunea cu stiinta a inregistrarilor in
contabilitate ..."
Efectuarea de inregistrari inexacte in contabilitate este echivalenta cu
atestarea unor fapte sau imprejurari necorespunzatoare adevarului. Omisiunea
inregistrarilor in contabilitate este echivalenta cu omisiunea inserarii unor
date sau imprejurari.
Rezultatul in ambele cazuri consta in denaturarea adevarului cu prilejul
intocmirii unui act oficial, in nereflectarea de inscrisul respectiv a datelor
si a imprejurarilor reale. Aceasta in evidenta contabila se concretizeaza in
consecinta de denaturare a veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare,
precum si a elementelor de activ si de pasiv ce se reflecta in bilant.
Judecator,
Kozsokar Gabor