DECIZIE Nr.
399 din 24 aprilie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5) si art. 10 alin. (2) din
Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la
victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 nr. 341/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 330 din 16 mai 2007
Ion Predescu -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (5) şi art. 10 alin. (2) din
Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la
victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată
de Pavel Benone, prin procurator George Costin, în Dosarul nr. 37.151/2/2005 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 aprilie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 37.151/2/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (5) şi art. 10 alin. (2)
din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit
la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Pavel Benone, prin procuratorul George Costin, cu ocazia soluţionării unei
acţiuni în contencios administrativ în contradictoriu cu Secretariatul de Stat
pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 9 alin.
(5) din Legea nr. 341/2004 contravin prevederilor constituţionale ale art. 1
alin. (4), ale art. 21 alin. (1) si (2), art. 52 alin. (2) şi ale art. 126
alin. (5), iar art. 10 alin. (2) din aceeaşi lege încalcă prevederile
constituţionale ale art. 15 alin. (2) şi ale art. 53.
Instanţa de judecată consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 9 alin. (5) şi art. 10 alin. (2) din Legea recunoştinţei faţă
de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române
din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, dispoziţii potrivit cărora:
- Art. 9 alin. (5): „Contestaţiile
privind preschimbarea ori neefectuarea preschimbării certificatelor, conform
prezentei legi, se fac cu nominalizarea persoanelor în cauză şi se vor adresa
Comisiei parlamentare a revoluţionarilor din decembrie 1989, care le
soluţionează potrivit normelor metodologice stabilite
în acest sens.";
- Art. 10 alin. (2): „Persoanelor care au participat la Revoluţie, dar nu se încadrează
în criteriile prevăzute de
Hotărârea Guvernului nr. 566/1996, cu modificările
ulterioare, li se va atribui calitatea onorifică de participant la Revoluţia
română din decembrie 1989, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de
aplicare a prezentei legi."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor texte de
lege, autorul excepţiei invocă următoarele prevederi constituţionale:
- Art. 1 alin. (4): „Statul
se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor -
legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul democraţiei
constituţionale.";
- Art. 15 alin. (2): „Legea
dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii
penale sau contravenţionale mai favorabile.";
- Art. 21 alin. (1) şi
(2): „(1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea
drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nicio lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.";
- Art. 52 alin. (2): „Condiţiile şi limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin
lege organica.";
- Art. 53: „(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi
restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a
drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale;
prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este
necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu
situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără
a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.";
- Art. 126 alin. (6): „Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu excepţia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament
cu caracter militar. Instanţele de contencios administrativ sunt competente să
soluţioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau, după caz, prin
dispoziţii din ordonanţe declarate neconstituţionale."
Curtea Constituţională a mai
fost sesizată în numeroase alte cauze cu excepţia de neconstituţionalitate a
aceloraşi dispoziţii de lege, cu motivare identică. Astfel, prin Decizia nr.
412 din 16 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
473 din 1 iunie 2006, şi Decizia nr. 496 din 8 iunie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iunie 2006, Curtea a
statuat că textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate.
Intrucât nu s-au învederat
elemente sau motive noi, de natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei
Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele din deciziile menţionate îşi
păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu
majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 9 alin. (5) şi art. 10 alin. (2) din Legea recunoştinţei faţă de
eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române
din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Pavel Benone, prin
procurator George Costin, în Dosarul nr. 37.151/2/2005 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 aprilie
2007.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman