DECIZIE Nr. 41 din 11 aprilie 1996
referitoare la constitutionalitatea unor prevederi din Legea pentru modificarea
si completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 13 aprilie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 10 aprilie 1996, de
catre 54 de deputati, si anume: Iuliu Vida, Ioan Nemeth, Ervin Zoltan Szekely,
Ferenc Asztalos, Jolt Zoltan Fekete, Francisc Pecsi, Attila Varga,
Arpad-Franciso Marton, Benedek Nagy, Jozsef Nandor Nemenyi, Eugen Matis, Zsolt
Szilagyi, Karoly Kerekes, Vasile Popovici, Vasile-Gheorghe-Victor Pop,
Alexandru Konya-Hamar, Gheorghe Gorun, Eberhard-Wolfgang Wittstock, Valentin
Iuliano, Emeric Feric, Matei Barna Elek, Istvan Antal, Lazar Madaras, Francisc
Baranyi, Ladislau Borbely, Feuzia Rusid, Dan-Florin Trepcea, Ludovic Rakoczi,
Imre Andras, Tasin Gemil, Teodor Vintilescu, Zoltan Szilagyi, Otto-Ernest
Weber, Horia-Radu Pascu, George Stanescu, Ion Hui, Ion Bold, Iosif Alfred
Mazalik, Cornel Protopopescu, Mihail Nica, Valentin Vasilescu, Ion Cornita,
Nestor Calin, Ion Strachinaru, Mihail Bucur, Ion Berciu, Emil-Livius-Nicolae
Putin, Mircea Popescu, Ion Dinu, Viorel Pavel, Sorin Victor Lepsa, Mircea-Ioan
Popa, Horia Mircea Rusu si Dinu Patriciu, in legatura cu neconstitutionalitatea
art. 17 si art. 18 din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.
70/1991 privind alegerile locale. In sesizare se arata ca dispozitiile art. 17
si ale art. 18 din lege, care reglementeaza inscrierea in liste speciale a
militarilor in termen cu drept de vot, respectiv inscrierea intr-o lista
electorala suplimentara a cetatenilor care isi au stabilita resedinta intr-o
alta localitate decat aceea in care isi au domiciliul, sunt neconstitutionale,
deoarece incalca art. 16 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din Constitutie. Se
considera ca aceste prevederi creeaza o discriminare intre cetatenii care nu
voteaza in localitatile unde isi au domiciliul, acestia fiind tratati in mod
diferentiat, in raport cu calitatea lor de militari in termen sau civili.
Astfel, militarii in termen voteaza in localitatile in care isi satisfac
stagiul militar, "fara nici o conditionare privind durata de cand isi au
stabilita resedinta in localitatea respectiva", iar ceilalti cetateni
"au dreptul de a vota in localitatea de resedinta numai dupa trecerea a 6
luni si la cererea expresa facuta in acest sens".
In sesizare, de asemenea, se considera ca prevederile criticate sub aspectul
constitutionalitatii prejudiciaza indeosebi pe studenti, care nu-si pot exprima
"optiunile politice prin exercitarea dreptului la vot in localitatile in
care traiesc in perioada studiilor".
In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 s-au solicitat punctele
de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al
Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camere Deputatilor se considera
critica neintemeiata, din contextul reglementarilor care fac obiectul sesizarii
rezultand preocuparea legiuitorului "nu de a ignora dispozitiile art. 34
alin. (1) din Constitutie", ci de a le da "consistenta si eficienta
depline". Prin reglementarea de la art. 143 din lege "nu incalca
principiul egalitatii in fata legii", cu atat mai mult cat se da
posibilitatea celor interesati "sa opteze pentru varianta cea mai
convenabila lor".
Cu privire la sesizare, presedintele Senatului, in punctul sau de vedere,
considera ca obiectiile de neconstitutionalitate sunt neintemeiate, intrucat:
- militarii nu pot sa voteze in localitatea de domiciliu, deoarece ar
insemna invoirea acestora timp de 3-4 zile ceea ce ar pune in pericol grav
insasi siguranta nationala;
- exercitarea votului prin corespondenta nu este posibila deoarece lipseste
aparatura tehnica necesara;
- modalitatea de exercitare a votului de catre cetatenii flotanti, inclusiv
de catre studenti si elevi, este corecta si legal rezolvata, creandu-se
acestora toate conditiile necesare de a vota.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca obiectiile de
neconstitutionalitate sunt "total neintemeiate". Referirea la art. 34
alin. (1) din Constitutie "este de neinteles", intrucat "textul
in cauza vizeaza o cu totul alta problema, si anume stabilirea varstei de la
care cetatenii au drept de vot". Pe de alta parte - se arata in continuare
-, art. 16 alin. (1) din Constitutie "nu poate fi inteles si aplicat in
afara sau cu ignorarea conditiilor strict obiective". In acest sens, se
precizeaza ca "diferentierea conditiilor de exercitare a dreptului de vot
intre militari in termen, flotanti si studenti se datoreaza situatiei obiective
in care se afla fiecare dintre aceste categorii de votanti; numai o astfel de
diferentiere asigura conditii optime pentru exercitarea acestui drept
fundamental".
Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie,
ale art. 12, art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, este competenta sa se pronunte asupra
constitutionalitatii prevederilor ce fac obiectul sesizarii, fiind legal
sesizata de un grup de 54 de deputati.
Fata de cele aratate,
CURTEA,
tinand seama de sesizarea grupului de deputati, de punctele de vedere ale
presedintilor Camerelor Parlamentului si al Guvernului, de raportul
judecatorului-raportor, precum de prevederile Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, in forma comunicata de
Camera Deputatilor, criticate sub aspectul constitutionalitatii, retine
urmatoarele:
1. Cu privire la obiectia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17
din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile
locale
Articolul ale carui prevederi sunt contestate, sub aspectul constitutionalitatii,
a fost indicat eronat de catre autorii obiectiei. In realitate, reglementarile
in legatura cu care s-a formulat obiectia de neconstitutionalitate sunt
cuprinse in prevederile art. 14 alin. ultim din Legea nr. 70/1991, astfel cum
acestea au fost modificate prin art. I pct. 15 al Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, urmand ca ele sa aiba
urmatoarea formulare: "Militarii in termen cu drept de vot vor fi inscrisi
in liste speciale, intocmite pe unitati militare si semnate de comandantii
acestora. Militarii in termen nu vor fi trecuti in copiile intocmite de primari
de pe listele electorale permanente ale localitatilor in care acestia isi au
domiciliul".
Obiectia de neconstitutionalitate, astfel cum ea a fost formulata, este
echivoca. Nu rezulta cu claritate daca sunt criticate prevederile legii cu
privire la intocmirea unor liste speciale pentru militarii in termen cu drept
de vot sau la tratamentul juridic diferentiat aplicabil acestora in raport cu cel
prevazut pentru ceilalti cetateni cu drept de vot, care si-au stabilit
resedinta in circumscriptia electorala in care au loc alegerile.
Totusi, intrucat prin referirea - eronata - la art. 17 si 18 din lege se
considera de catre autorii obiectiei de neconstitutionalitate ca prevederile
acestora "incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din
Constitutie", Curtea urmeaza sa se pronunte - cu indicarea corecta a
articolului - daca prevederile art. I pct. 15 din legea modificatoare a art. 14
alin. ultim al Legii nr. 70/1991, raportate la dispozitiile art. 16 alin. (1)
si la cele ale art. 34 alin. (1) din Constitutie sunt sau nu constitutionale.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Constitutie "Cetatenii sunt egali in
fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". Invocand aceste prevederi constitutionale, autorii
obiectiei de neconstitutionalitate nu precizeaza daca prin ceea ce s-a prevazut
la art. I pct. 15 din lege sunt incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie cu privire la "egalitatea in fata legii si a autoritatilor
publice" sau interdictia de a se constitui privilegii ori de a se face
discriminari.
Nu poate fi vorba, evident, despre inegalitatea in fata legii, din moment
ce militarilor in termen "cu drept de vot" li se recunoaste
indubitabil dreptul de a alege. Eventuala inegalitate, cat priveste drepturile
electorale ale militarilor in termen, "in fata autoritatilor
publice", este cu totul improvizata intocmirea unor liste speciale pentru
aceasta categorie de alegatori, neavand absolut nici o legatura cu o astfel de
egalitate.
In aceste conditii, obiectia de neconstitutionalitate este vadit
neintemeiata.
Ar ramane astfel in discutie ipoteza stabilirii unor "privilegii"
sau a unor "discriminari" fata de alegatorii militari in termen.
Intocmirea unor liste speciale, pe unitati militare, pentru militarii in
termen cu drept de vot, nu poate fi calificata ca un "privilegiu"
pentru aceasta categorie de alegatori. Dimpotriva, avand in vedere regimul
juridic special aplicabil celor care satisfac serviciul militar, prevederile
legale criticate sub aspectul constitutionalitatii constituie o garantie a
exercitarii dreptului de vot si de catre aceasta categorie de cetateni, in
sensul celor prevazute de art. 34 alin. (1) si de art. 49 alin. (2) din
Constitutie, adica recunoasterea constitutionala a dreptului de vot si
imposibilitatea instituirii vreunei restrangeri de natura sa aduca atingere
existentei acestui drept.
Dintr-o asemenea perspectiva, nu se poate sustine nici ideea instituirii
unor "discriminari", militarilor in termen asigurandu-li-se
posibilitatea de a-si exercita dreptul de vot. Faptul ca, potrivit listelor
speciale, ei urmeaza sa voteze in cadrul unitatilor militare, in considerarea
statutului pe care il au pe timpul serviciului militar, nu semnifica
"discriminare", ci tratament juridic diferit cat priveste modalitatea
de exercitare a dreptului de vot. Or, art. 16 alin. (1) din Constitutie,
consacrand egalitatea in drepturi a cetatenilor, nu numai ca nu interzice, ci
chiar implica un tratament juridic diferit, la situatii diferite, cat priveste
exercitarea efectiva a drepturilor recunoscute si garantate constitutional.
Obiectia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 15 din Legea
pentru modificarea si completarea Legii nr. 70/1991, cat priveste art. 14 alin.
ultim din Legea nr. 70/1991, a fost formulata si in considerarea incalcarii
art. 34 alin. (1) din Constitutie. Potrivit prevederilor acestui articol, "Cetatenii
au drept de vot de la varsta de 18 ani, impliniti pana in ziua alegerilor
inclusiv". Acest text constitutional nu are nici o incidenta cu
prevederile contestate, din cuprinsul acestor prevederi nerezultand contestarea
dreptului de vot al militarilor in termen. Dimpotriva, se instituie obligatia
legala de a se intocmi liste speciale, pe unitati militare, pentru ca
"militarii in termen cu drept de vot" sa-si poata exercita dreptul
recunoscut.
2. Cu privire la obiectia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18
din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile
locale
Autorii obiectiei de neconstitutionalitate au indicat eronat si art. 18 din
legea aratata. In realitate au fost obiectate prevederile art. 14^3 alin. 1,
introduse prin art. I pct. 16 al Legii pentru modificarea si completarea Legii
nr. 70/1991. Textul normativ obiectat este urmatorul: "La cererea
cetatenilor cu drept de vot, care si-au stabilit resedinta in circumscriptia
electorala in care au loc alegeri, cu cel putin 6 luni inaintea scrutinului,
vor fi trecuti de catre primar intr-o lista electorala suplimentara, pe baza
actului de identitate".
Aceste prevederi au fost contestate sub aspectul constitutionalitatii prin
referire, de asemenea, la dispozitiile art. 16 alin. (1) si ale art. 34 alin.
(1) din Constitutie. De aceasta data, insa, autorii obiectiei invoca explicit
ipoteza "discriminarii", care ar consta in faptul ca, "pentru
cazul in care cetatenii nu voteaza in localitatile unde isi au domiciliul, ei
sunt supusi unui tratament diferentiat in functie de calitatea lor de militar
in termen sau de civil". Discriminarea pentru "civili" - si
"in special pentru studenti" - ar rezulta din aceea ca acestia
"au dreptul de a vota in localitatea de resedinta numai dupa trecerea a
sase luni si la cererea expresa facuta in acest sens"; or, se spune in
continuare, studentii "au un interes legitim de a-si exprima optiunile
politice prin exercitarea dreptului de vot in acele localitati in care traiesc
pe perioada studiilor".
Considerarea acestor prevederi ca neconstitutionale, prin raportarea lor la
dispozitiile art. 16 alin. (1) si la cele ale art. 34 alin. (1) din
Constitutie, este neintemeiata. Prevederile amintite au ca obiect egalitatea
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari, respectiv garantarea dreptului de vot pentru cetatenii care au
implinit varsta de 18 ani pana in ziua alegerilor inclusiv.
Incalcarea prevederilor art. 34 alin. (1) din Constitutie este cu totul
exclusa, intrucat inscrierea cetatenilor "cu drept de vot", care
si-au stabilit resedinta in circumscriptia electorala in care au loc alegerile,
intr-o lista electorala suplimentara nu semnifica negarea dreptului acestora de
a vota, ci, dimpotriva, recunoasterea acestui drept si asigurarea posibilitatii
de a-l exercita.
Autorii obiectiei de neconstitutionalitate, prin referire la art. 16 alin.
(1) din Constitutie, evoca insa "discriminarea", comparativ cu
reglementarea adoptata in privinta militarilor in termen, punand accentul pe
cele doua conditii cuprinse in textul art. 14^3 alin. 1 din lege, si anume:
stabilirea resedintei in circumscriptia electorala in care au loc alegeri
"cu cel putin 6 luni inaintea scrutinului"; formularea unei cereri
pentru a fi inscris in lista electorala suplimentara. Nici una dintre aceste
conditii nu implica insa ideea de "discriminare", ci - asa cum de
altfel specifica chiar autorii obiectiei - un "tratament
diferentiat". Egalitatea in drepturi a cetatenilor si criteriile
discriminarii sunt prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie. Or, nici una
dintre ipotezele de discriminare la care se refera art. 4 alin. (2) din legea
fundamentala nu se afla in cuprinsul art. 14^3 alin. 1 din legea in discutie.
In sensul dispozitiilor constitutionale, discriminarea priveste nerecunoasterea
drepturilor pe criteriul rasei, nationalitatii, originii etnice, al limbii,
religiei, sexului, opiniei, apartenentei politice, al averii sau al originii
sociale, nu tratamentul juridic diferit in exercitarea drepturilor. Conditiile
de exercitare a unora si acelorasi drepturi pot fi diferite, in aport cu
situatiile specifice, concrete in care se afla titularii lor.
Distinctia pe care legea o face intre militarii in termen si ceilalti
cetateni - autorii obiectiei vizand in special situatia studentilor - cat
priveste inscrierea acestora in listele electorale este justificata, tinand
seama de conditia juridica diferita a acestora. Studentul, in afara de faptul
ca are o resedinta, el se poate deplasa oricand in localitatea de domiciliu.
Faptul ca el poate fi inscris intr-o lista electorala suplimentara, in
localitatea in care isi desfasoara studiile, numai daca si-a stabilit resedinta
cu cel putin 6 luni inaintea scrutinului, nu pune in discutie nici o prevedere
constitutionala. Este un termen rezonabil pentru a justifica - reluand expresia
autorilor obiectiei de neconstitutionalitate - interesul legitim" de a-si
exercita votul "in acele localitati in care traiesc in perioada studiilor".
Pentru a fi inscrisi intr-o lista electorala suplimentara cetatenii care
si-au stabilit resedinta in circumscriptia electorala in care au loc alegerile
trebuie sa faca o cerere in acest sens, ceea ce este de natura sa previna
eventualele neregularitati in organizarea si desfasurarea alegerilor. Aceasta
conditie legala accentueaza posibilitatea recunoscuta acestor cetateni de a
opta, potrivit cu interesul lor intre a-si exercita votul in circumscriptia de
domiciliu sau in cea de resedinta. Deci nu numai ca aceasta conditie nu
restrange posibilitatile de exercitare a dreptului de vot, ci chiar le
multiplica.
Fata de considerentele expuse, vazand si dispozitiile art. 16 alin. (1),
art. 34 alin. (1), art. 49 alin. (2) si al art. 144 lit a) din Constitutie,
precum si prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 14 alin. ultim din Legea nr. 70/1991, astfel
cum au fost modificate prin art. I pct. 15 al Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale, precum si cele ale art.
14^3 alin. 1, introduse prin art. I pct. 16 din aceeasi lege, sunt
constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Deliberarea a avut loc la data de 11 aprilie 1996 si la ea au participat
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Victor
Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada