DECIZIE Nr.
511 din 29 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 19 iunie 2007
Ion Predescu -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works"-S.R.L. din
Timişoara în Dosarul nr. 1.232/221/2006 al Judecătoriei
Deva.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 17 ianuarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.232/221/2006, Judecătoria Deva a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51
alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works" - S.R.L. din
Timişoara.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1
lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 contravin, în ordinea
invocării lor, prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi
referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private şi ale art. 16
alin. (1) care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii, coroborate cu
prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 20 alin. (1). Se arată, în
acest sens, că prevederile de lege criticate contravin normelor constituţionale
invocate, deoarece acestea stabilesc şi permit agenţilor constatatori „să
aprecieze după propria lor voinţă cui doresc să atribuie răspunderea
contravenţională - persoanei fizice sau juridice" şi totodată să aplice
„sancţiuni diferenţiate".
Judecătoria Deva apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile
legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorul
excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22
iunie 2000, astfel cum au fost modificate şi
completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 19 septembrie 2006, dispoziţii care au următorul
cuprins: „(1) Următoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţionează
după cum urmează: A. Cu amendă de la 200 lei la 2.000 lei pentru persoanele
fizice şi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice[...]."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege
contravine prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi
referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private şi ale art. 16
alin. (1) care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii, coroborate cu
prevederile art. 11 alin.' (1) şi (2) şi art. 20 alin.
(1).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată
următoarele:
Critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.
51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000
privind regimul deşeurilor vizează, în esenţă, maniera în care agentul
constatator a respectat, în speţă, procedura legală de aplicare a amenzii
contravenţionale, precum şi modalitatea de stabilire în concret a acesteia. Ca
atare, Curtea constată că susţinerile autorului excepţiei se referă, în
realitate, la aspecte legate de aplicarea textelor de lege criticate de către
organele abilitate şi nu se constituie într-o veritabilă critică de
neconstituţionalitate, care să reflecte relaţia de contrarietate între textele
de lege atacate şi normele constituţionale invocate. Ele reprezintă, mai
degrabă, motive specifice unei plângeri contravenţionale formulate în faţa
instanţei de judecată, astfel că nu pot fi reţinute de către instanţa de
contencios constituţional.
De altfel, Curtea constată că prevederile de lege criticate nu aduc nicio atingere dreptului de proprietate privată ale cărui conţinut şi limite sunt stabilite de lege.
Dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000 reprezintă norme coercitive, instituind sancţiuni
contravenţionale pentru operatorii economici care nu respectă prevederile
legale referitoare la regimul deşeurilor.
Totodată, Curtea reţine că dispoziţiile legale
criticate nu aduc atingere principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii, întrucât se aplică tuturor celor aflaţi
în situaţia reglementată de ipoteza normei juridice, fără a institui privilegii
sau discriminări pe considerente arbitrare.
Referitor la încălcarea dispoziţiilor art. 11 alin. (1)
şi (2) şi ale art. 20 alin. (1) din Legea fundamentală, Curtea constată că
aceste prevederi constituţionale nu au incidenţă în cauza dedusă judecăţii.
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Euro Metal Works" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul
nr. 1.232/221/2006 al Judecătoriei Deva.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 mai 2007.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu