DECIZIE Nr. 560 din 16 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 25 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Maria
Costin in Dosarul nr. 2.353/R/2004 al Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest
sens arata ca dispozitiile art. 180 alin. (1) nu se refera la pensiile de
urmas, ci doar precizeaza ca, de la data intrarii in vigoare a Legii nr.
19/2000, anumite categorii de pensii stabilite pe baza legislatiei anterioare
devin pensii in intelesul prezentei legi. Dispozitiile de lege criticate nu
instituie o situatie discriminatorie, asa cum sustine autorul exceptiei, ci se
aplica tuturor cetatenilor aflati in ipoteza normei legale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.353/R/2004, Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Maria Costin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitia de lege criticata incalca principiul egalitatii in drepturi a
cetatenilor, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin aceea ca
persoanele pensionate anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000
pot beneficia de mai multe categorii de pensii cumulate, iar persoanele
beneficiare ale pensiei pentru agricultori nu pot cumula aceasta pensie cu
pensia de urmas, daca dreptul la aceasta pensie s-a nascut dupa 1 aprilie 2001.
Curtea de Apel Brasov - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca prin art. 180
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 s-a stabilit ca, la data intrarii in vigoare a
acestei legi, pensiile de asigurari sociale de stat, pensiile suplimentare,
pensiile de asigurari sociale pentru agricultori si ajutoarele sociale devin
pensii in intelesul prezentei legi. Textul de lege nu se refera la cumulul
pensiei de asigurari sociale de stat cu cea de urmas, pentru a-l considera ca
nedreptateste pe unul dintre pensionarii cumularzi.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca alin. (1) al art. 180 din Legea nr. 19/2000 cuprinde
doar dispozitii in vederea aplicarii masurilor prevazute in cuprinsul alin. (2)
si (6) ale aceluiasi articol, ce reglementeaza determinarea punctajului mediu
anual al fiecarui pensionar, instituite in scopul eliminarii discrepantelor
inerente intre cei pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati
dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, nicidecum dispozitii referitoare
la interdictia cumulului pensiei provenite din sistemul asigurarilor sociale
pentru agricultori cu pensia de urmas stabilita potrivit Legii nr. 19/2000.
Necontinand dispozitii de natura sa instituie discriminari intre persoanele
pensionate potrivit legislatiei anterioare, in fostul sistem de asigurari
sociale pentru agricultori, si persoanele pensionate in sistemul public, in
temeiul Legii nr. 19/2000, rezulta ca textul de lege criticat nu incalca
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Arata ca dispozitiile de lege criticate precizeaza doar ca de la
data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 anumite categorii de pensii
stabilite pe baza legislatiei anterioare devin pensii in intelesul prezentei
legi si se aplica tuturor persoanelor care se afla aceeasi situatie, fara a
institui privilegii sau discriminari.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 180 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
140 din 1 aprilie 2000, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30
martie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 338/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 ianuarie 2002.
Textul de lege criticat are urmatorul continut: "La data intrarii in
vigoare a prezentei legi pensiile de asigurari sociale de stat, pensiile
suplimentare, pensiile de asigurari sociale pentru agricultori, stabilite pe
baza legislatiei anterioare, precum si ajutoarele sociale stabilite potrivit
legislatiei de pensii devin pensii in intelesul prezentei legi."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, ce au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca dispozitiile
constitutionale ale art. 47 alin. (2) consacra, printre altele, dreptul la
pensie, pentru toti cetatenii, in conditiile prevazute de lege. Astfel,
criteriile si conditiile ce trebuie indeplinite pentru beneficiul efectiv al
dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei si modul de calcul al
cuantumului acesteia, ca si toate celelalte norme de drept substantial ori de
procedura privind functionarea sistemului public de asigurari sociale trebuie
reglementate prin lege. De asemenea, Curtea constata ca art. 180 alin. (1) din
Legea nr. 19/2000 dispune reglementarea unitara a anumitor categorii de pensii,
prevazute anterior in legi speciale, in sensul ca pensiile de asigurari sociale
de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurari sociale pentru
agricultori, stabilite pe baza legislatiei anterioare, precum si ajutoarele
sociale sunt considerate pensii in intelesul Legii nr. 19/2000. Aceste
dispozitii de lege se aplica tuturor persoanelor aflate in situatii identice,
respectiv beneficiare ale categoriilor de pensii prevazute, fara privilegii si
fara discriminari. Prin Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, Curtea
Constitutionala a statuat ca nu poate fi retinuta critica potrivit careia art.
180 din Legea nr. 19/2000 incalca art. 16 din Constitutie, intrucat aceasta
critica este infirmata chiar de continutul textului criticat, care
reglementeaza o procedura tehnica prin a carei aplicare, in timp, se urmareste
inlaturarea discrepantelor inerente intre cei pensionati sub imperiul legii
anterioare si cei pensionati dupa intrarea in vigoare a noii reglementari.
Existenta unor asemenea discrepante nu indreptateste insa calificarea
reglementarii ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, neconstitutionala,
esentiala fiind vointa legiuitorului de a le elimina, chiar daca un atare
deziderat se realizeaza printr-un proces cu derulare in timp, si nu dintr-o
data, ceea ce, pentru ratiuni evidente, nu este practic posibil.
Totodata, Curtea retine ca in cadrul sistemului public de pensii
exercitarea dreptului la pensie se poate face numai in privinta unui singur tip
de pensie, iar nu prin cumularea mai multor tipuri. Imposibilitatea cumularii
mai multor tipuri de pensie din acelasi sistem, respectiv optiunea pentru
pensia mai avantajoasa a persoanei care are vocatie la doua tipuri de pensii,
unul pe baza dreptului subiectiv pentru propria-i contributie la fondurile de
asigurari sociale si altul prin subrogare partiala in drepturile sotului
decedat, este prevazuta de art. 74 din Legea nr. 19/2000, astfel "sotul
supravietuitor care are dreptul la o pensie proprie si indeplineste conditiile
prevazute de lege pentru obtinerea pensiei de urmas dupa sotul decedat poate
opta pentru cea mai avantajoasa pensie". Curtea observa, de asemenea, ca
legislatia anterioara intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 permitea
cumularea pensiei de urmas cu pensia pentru agricultori, deoarece aceste pensii
faceau parte din sisteme diferite de asigurari sociale, cumularea mai multor
tipuri de pensii nefiind posibila in prezent. Aceasta nu inseamna insa
existenta unui tratament juridic discriminator, deoarece persoanele al caror
drept la mai multe tipuri de pensie s-a nascut sub imperiul legislatiei
anterioare se afla intr-o situatie diferita fata de cele al caror drept la
pensie s-a nascut dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 19/2000, care unifica
mai multe categorii de pensii in sistemul public, existenta acestei situatii
diferite intre cele doua categorii de pensionari impune si justifica un
tratament juridic diferentiat, cele doua categorii de pensionari fiind supuse,
in consecinta, unor regimuri juridice diferite.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Maria Costin in Dosarul nr.
2.353/R/2004 al Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu