DECIZIE Nr. 60*) din 26 martie 1997
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 5 din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 24 februarie 1998
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 614 din 9 decembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 24
februarie 1998.
Costica Bulai - presedinte
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ, prin
Incheierea din 17 ianuarie 1997, pronuntata in Dosarul nr. 648/1996, a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 alin. 5 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, invocata de
Consiliul Local al Comunei Moldovita, judetul Suceava.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 5 alin. 5 din Legea
nr. 29/1990, care vizeaza termenul de un an pentru introducerea actiunii in
fata instantei judecatoresti, incalca prevederile art. 135 alin. (5) din
Constitutie.
Exprimandu-si opinia conform art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
instanta suprema de judecata, considerand dispozitiile legale atacate
constitutionale, apreciaza exceptia invocata ca neintemeiata.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia invocata este
neintemeiata, intrucat termenul de un an, prevazut de art. 5 alin. 5 din Legea
nr. 29/1990, pentru introducerea cererii impotriva actului administrativ a
carui anulare se cere in fata instantei judecatoresti, nu contravine prevederilor
art. 135 alin. (5) din Constitutie. Dimpotriva, stabilirea acestui termen
reprezinta o garantie a dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica,
prevazut de art. 48 din Constitutie, precum si a liberului acces la justitie,
stipulat in art. 21 din Constitutie. Se considera ca "recurenta incearca,
pe cale ocolita, prin ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei
prevederi legale, sa-si acopere propria culpa procesuala de a nu fi solicitat,
in termen de un an, anularea actului administrativ despre care se sustine ca ar
fi vatamat-o intr-un drept legitim".
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand actele si lucrarile dosarului, incheierea de sesizare, punctul de
vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile
art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990, modificata prin Legea nr. 59/1993,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata
urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 1, art. 3 si art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, Curtea este legal investita si competenta sa se
pronunte asupra exceptiei invocate.
In sesizare se pretinde ca art. 5 alin. 5 din Legea nr. 29/1990, care
prevede ca "introducerea cererii la instanta nu se va putea face mai
tarziu de un an de la data comunicarii actului administrativ a carui anulare se
cere", ar fi contrar art. 135 alin. (5) din Constitutie, potrivit caruia
"bunurile proprietate publica sunt inalienabile", deoarece "o
consecinta logica si fireasca a principiului inalienabilitatii bunurilor ce
apartin domeniului public este imprescriptibilitatea".
Potrivit prevederilor constitutionale ale art. 48 alin. (2), legiuitorul
este abilitat sa stabileasca conditiile si limitele exercitarii dreptului la
reparatie al persoanei vatamate de un act administrativ. Art. 5 alin. 5 din
Legea nr. 29/1990 corespunde exigentelor acestei norme constitutionale,
reglementand conditiile de exercitare a actiunii. Nu se poate retine ca aceste
conditii ar incalca art. 135 alin. (5) din Constitutie. Dispozitiile atacate,
avand in vedere existenta unui termen pentru sesizarea instantei de judecata,
nu au tangenta cu prevederile art. 135 alin. (5) din Constitutie. Faptul ca
autoarea exceptiei nu a solicitat, in termen de un an, anularea actului
administrativ despre care sustine ca a vatamat-o intr-un drept legitim, nu
poate fi considerat un motiv de neconstitutionalitate. Sub toate aceste aspecte
exceptia este vadit neintemeiata, urmand sa fie respinsa.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum
si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 si al art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 5 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, modificata prin Legea nr. 59/1993, invocata de Consiliul Local al
Comunei Moldovita, judetul Suceava, in Dosarul nr. 648/1996 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 26 martie 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Doina Suliman