DECIZIE Nr.
613 din 6 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învatamant
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 14 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din
Invăţământ-judeţul Bacău, prin reprezentant legal
Manole Chiriac, în numele membrilor de sindicat, în dosarele nr. 705/110/2009,
nr. 703/110/2009, nr. 690/110/2009, nr. 253/110/2009, nr. 263/110/2009, nr.
234/110/2009, nr. 245/110/2009, nr. 235/110/2009, nr. 237/110/2009, nr.
800/110/2009, nr. 706/110/2009, nr. 701/110/2009, nr. 691/110/2009, nr.
242/110/2009, nr. 233/110/2009, nr. 687/110/2009, nr. 549/110/2009 şi nr.
545/110/2009 ale Tribunalului Bacău - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie problema
conexării dosarelor nr. 7.713D/2009 - nr. 7.730D/2009, având în vedere
identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea
acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 7.714D/2009 - nr.
7.730D/2009 la Dosarul nr. 7.713D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită
inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 8 aprilie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 705/110/2009, nr. 703/110/2009, nr. 690/110/2009, nr.
253/110/2009, nr. 263/110/2009, nr. 234/110/2009, nr. 245/110/2009, nr.
235/110/2009, nr. 237/110/2009, nr. 800/110/2009, nr. 706/110/2009, nr. 701/110/2009,
nr. 691/110/2009, nr. 242/110/2009, nr. 233/110/2009 şi nr. 687/110/2009,
precum si prin încheierile din 6 mai si 10 iunie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 549/110/2009 şi, respectiv, nr. 545/110/2009, Tribunalul
Bacău - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 2
şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului
din învăţământ.
Excepţia a fost invocată de Sindicatul Liber
din Invăţământ - judeţul Bacău, prin reprezentant
legal Manole Chiriac, in numele membrilor de sindicat, cu ocazia
soluţionării unor litigii de muncă având ca obiect drepturi
băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine
că, prin adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă, Guvernul
refuză să aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce
încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5),
precum şi ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se arată că
Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu încălcarea
exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie, întrucât nu a indicat situaţia extraordinară care a
stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzător urgenţa
acestei reglementări şi a afectat drepturile constituţionale ale
personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi
protecţia socială a muncii.
Totodată, se consideră a fi încălcate
şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 141
din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic
şi Social atunci când a adoptat această ordonanţă de
urgenţă. '
Tribunalul Bacău - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este întemeiată, întrucât prin adoptarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 au fost încălcate
dispoziţiile art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din
Constituţie, precum şi dreptul la un nivel de trai decent.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
prevederile legale criticate fiind declarate neconstituţionale prin
Decizia nr. 842/2009.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum
şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate
cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008.
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestor prevederi legale, autorul
excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la statul
român, art. 41 alin. (2) privind munca şi protecţia socială a
muncii, art. 47 referitoare la nivelul de trai, art. 61 alin. (1) privind rolul
Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) privind rolul Guvernului, ale
art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a
ordonanţelor de urgenţă, precum şi pe cele ale art. 141
privind Consiliul Economic şi Social.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că, asupra constituţionalităţii
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008,
Curtea s-a pronunţat în repetate rânduri, exemplu fiind Decizia nr. 842 din
2 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
464 din 6 iulie 2009, sau Decizia nr. 984 din 30 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 4 august 2009, prilej cu
care Curtea a constatat că acestea sunt neconstituţionale.
Totodată, Curtea observă că, ulterior
sesizării instanţei de contencios constituţional, Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în
anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, a fost abrogată prin art. 48 pct. 16 al cap.
VI - Dispoziţii finale din Legea-cadru nr. 330/2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
In aceste condiţii, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, ca act normativ modificator al
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008, este şi ea, de asemenea,
abrogată.
Faţă de această situaţie, având în
vedere că abrogarea prevederilor legale ce constituie obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate a intervenit ulterior
sesizării Curţii Constituţionale, devin aplicabile
dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 potrivit cărora
instanţa de contencios constituţional se pronunţă asupra „unei
legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanţă în vigoare".
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din
Invăţământ - judeţul Bacău, prin reprezentant legal
Manole Chiriac, în numele membrilor de sindicat, în dosarele nr. 705/110/2009,
nr. 703/110/2009, nr. 690/110/2009, nr. 253/110/2009, nr. 263/110/2009, nr.
234/110/2009, nr. 245/110/2009, nr. 235/110/2009, nr. 237/110/2009, nr. 800/110/2009,
nr. 706/110/2009, nr. 701/110/2009, nr. 691/110/2009, nr. 242/110/2009, nr.
233/110/2009, nr. 687/110/2009, nr. 549/110/2009 şi nr. 545/110/2009 ale
Tribunalului Bacău - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din
data de 6 mai 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora