DECIZIE
Nr. 647 din 29 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1147 din 19 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecator
Aspazia Cojocaru -
judecator
Constantin Doldur -
judecator
Kozsokár Gábor -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu -
judecator
Ion Predescu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Valentina Barbateanu -
magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de
Necula Ioana, în nume propriu si în calitate de reprezentant al Biroului
Notarilor Publici Asociati Necula Ioana si Mahu Maria-Cristina din Iasi, în
Dosarul nr. 3.615/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal se
constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal
îndeplinita. Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 669D/2005, nr.
670D/2005 si nr. 736D/2005, având ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de
Kamelia Norocea în Dosarul nr. 2.355/2005 al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala
si de contencios administrativ, Sora Bârzu în Dosarul nr. 2.401/2005 al
aceleiasi instante si de Liliana Blaj Avram în Dosarul nr. 5.560/2005 al
Judecatoriei Iasi. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care
procedura de citare este legal îndeplinita. Curtea, din oficiu, pune în
discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art.
14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, raportate la art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 669D/2005, nr. 670D/2005 si nr. 736D/2005 la
Dosarul nr. 668D/2005, care a fost primul înregistrat.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiata.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin încheierile din 24
iunie 2005 si din 25 mai 2005, pronuntate în dosarele nr. 3.615/2005, nr.
2.355/2005 si nr. 2.401/2005 de Tribunalul Iasi - Sectia comerciala si de
contencios administrativ, si prin Încheierea din 27 iunie 2005, pronuntata în
Dosarul nr. 5.560/2005 de Judecatoria Iasi, Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 51
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea
si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare".
Exceptiile au fost
ridicate de Necula Ioana, în nume propriu si în calitate de reprezentant al
Biroului Notarilor Publici Asociati Necula Ioana si Mahu Maria-Cristina din
Iasi, Kamelia Norocea, Sora Bârzu si Liliana Blaj Avram în cauze de contencios
administrativ.
În motivarea exceptiilor
de neconstitutionalitate, având un continut identic, se sustine ca dispozitiile
art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002, care
stabilesc contributia la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate
în mod diferentiat, în functie de veniturile realizate din salarii sau din
activitati desfasurate în cadrul profesiilor liberale sau în mod independent,
contravin principiului egalitatii în drepturi a cetatenilor, consacrat de art.
16 alin. (1) din Constitutie. Contrarietatea consta în aceea ca dispozitiile de
lege criticate creeaza "un tratament discriminatoriu pentru persoanele
care desfasoara profesii liberale si un tratament privilegiat pentru celelalte
categorii de contribuabili", în conditiile în care veniturile realizate de
catre fiecare dintre acestea sunt în mod evident diferite, iar "toti
asiguratii sunt beneficiarii aceluiasi serviciu si au aceleasi drepturi cu
privire la protejarea sanatatii lor".
Tribunalul Iasi - Sectia
comerciala si de contencios administrativ si Judecatoria Iasi apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, deoarece dispozitiile art.
51 alin. (2) din ordonanta criticata, stabilind o contributie lunara a
persoanelor asigurate echivalenta cu o cota unica de 6,5% din veniturile
realizate de fiecare categorie de contribuabili, nu încalca prevederile art. 16
alin. (1) din Constitutie.
Potrivit prevederilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost
comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neîntemeiata. Textul art. 51
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 nu contravine
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si nu instituie privilegii
sau discriminari, întrucât contributia lunara se determina sub forma unei cote
unice de 6,5%, aplicata asupra veniturilor realizate de fiecare categorie de
persoane asigurate enumerate în cuprinsul textului de lege criticat. În sensul
celor aratate invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la
principiul egalitatii.
Avocatul Poporului
considera ca dispozitiile art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.150/2002 sunt constitutionale. Arata ca dispozitiile de lege
criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala,
deoarece acestea se aplica tuturor persoanelor aflate în situatia reglementata
de ipoteza normei juridice, fara a institui privilegii si discriminari pe
considerente arbitrare. Invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a
fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 51 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.838 din 20 noiembrie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale cu solutionarea prezentei exceptii de neconstitutionalitate,
dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. a) si b) au fost completate prin pct. 8 al
articolului unic din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.107/2005, publicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.645 din 21 iulie 2005.
Curtea constata ca noua
redactare a textului mentine solutia legislativa initiala, astfel ca, prin
prezenta decizie, se va pronunta asupra constitutionalitatii art. 51 alin. (2),
care prevede: "(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste
sub forma unei cote de 6,5 %, care se aplica asupra:
a) veniturilor din
salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din
activitati desfasurate de persoane care exercita profesii libere sau autorizate
potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un
salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra
caruia se calculeaza contributia;
c) veniturilor din
agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru
persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se încadreaza la lit.
b);
d) indemnizatiilor de
somaj si alocatiilor de sprijin;
e) veniturilor din
cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobânzi si altor
venituri care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu
realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a)-d)." În opinia
autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege contravin
art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali
în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari
".
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, în redactarea anterioara
modificarilor aduse prin pct. 8 al articolului unic din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.107/2005, art. 51 alin. (2) a mai constituit obiect al
controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat prin Decizia nr.412 din 14 iulie 2005, publicata în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr.815 din 8 septembrie 2005, respingând exceptia de
neconstitutionalitate.
Curtea a retinut, în
esenta, urmatoarele:
dreptul la ocrotirea
sanatatii este un drept fundamental, consacrat de art. 34 din Constitutie. Art.
4 alin. (1) din ordonanta enumera categoriile de persoane asigurate care au
obligatia platii contributiei de asigurare, stabilita sub forma unei cote unice
de 6,5% din veniturile pe care fiecare categorie le realizeaza. Este firesc ca
valoarea contributiei sa difere de la persoana la persoana, fiind în raport de
cuantumul veniturilor realizate, dar aceasta diferenta este rezonabila si
justificata de situatia obiectiv deosebita în care se afla persoanele care realizeaza
venituri mai mari fata de cele ale caror venituri sunt mai reduse, precum si de
principiul solidaritatii si subsidiaritatii în colectarea si utilizarea
fondurilor, înscris în art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.150/2002.
Întrucât în prezenta
cauza critica de neconstitutionalitate se întemeiaza, în esenta, pe aceeasi
motivare, cu încalcarea acelorasi texte din Constitutie, si întrucât nu au
intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, cele
statuate prin decizia mentionata îsi pastreaza valabilitatea.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Necula Ioana, în nume propriu
si în calitate de reprezentant al Biroului Notarilor Publici Asociati Necula
Ioana si Mahu MariaCristina în Dosarul nr. 3.615/2005 al Tribunalului Iasi -
Sectia comerciala si de contencios administrativ, de Kamelia Norocea în Dosarul
nr. 2.355/2005 al aceleiasi instante, de Sora Bârzu în Dosarul nr. 2.401/2005,
de asemenea, al Tribunalului Iasi - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, precum si de Liliana Blaj Avram în Dosarul nr. 5.560/2005 al
Judecatoriei Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta
publica din data de 29 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina
Barbateanu