Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 7 din 8 ianuarie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin. 3, art. 88 si art. 89 din Codul penal, art. 371 alin. 1 din Codul de procedura penala si ale art. 4 alin. (2) si art. 7 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 96 din 18 februarie 2009



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Aspazia Cojocaru                   -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Lăzăroiu                        -judecător

Ion Predescu                          -judecător

Puskas Valentin Zoltan           -judecător

Tudorel Toader                       -judecător

Augustin Zegrean                   -judecător

Marilena Mincă                       - procuror

Oana Cristina Puică               - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 alin. 3, art. 88 şi art. 89 din Codul penal, art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală şi ale art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni, excepţie ridicată de Gheorghe Smeu în Dosarul nr. 204/86/2005 al Curţii de Apel Suceava - Secţia penală.

La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza se află în stare de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 82 alin. 3, art. 88 şi art. 89 din Codul penal şi ale art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală, respectiv ca fiind neîntemeiată cu privire la art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 14 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 204/86/2005, Curtea de Apel Suceava - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 alin. 3, art. 88 şi art. 89 din Codul penal, art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală şi ale art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Smeu cu ocazia soluţionării apelurilor formulate împotriva unei sentinţe pronunţate de Tribunalul Suceava - Secţia penală.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 88 din Codul penal privind computarea reţinerii şi a arestării preventive încalcă principiul egalităţii în drepturi, întrucât există posibilitatea ca, în cazul concursului de infracţiuni, condamnatul să nu beneficieze de computare din cauza prelungirii duratei procesului. Consideră că art. 89 din Codul penal privind computarea privaţiunii de libertate executate în afara ţării aduce atingere egalităţii în drepturi în măsura în care nu se interpretează în sensul de a computa orice privaţiune de libertate executată în afara ţării. Totodată, arată că art. 82 alin. 3 din Codul penal, potrivit căruia termenul de încercare se socoteşte de la data când hotărârea prin care s-a pronunţat suspendarea condiţionată a executării pedepsei a rămas definitivă, încalcă dreptul la un proces echitabil, propunând ca termenul de încercare să înceapă să curgă din momentul în care se poate considera ca executată pedeapsa, de exemplu prin computarea perioadei de privare de libertate executată în afara ţării. Susţine că art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală împiedică accesul la justiţie, întrucât în apel nu se poate formula o cerere de constatare a reabilitării de drept. De asemenea, consideră că dispoziţiile art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002 încalcă egalitatea în drepturi, deoarece prin graţierea unor pedepse şi menţinerea pedepselor pentru alte infracţiuni se creează o discriminare între persoanele condamnate la pedepse comparabile ca durată.

Curtea de Apel Suceava - Secţia penală consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile art. 82 alin. 3, art. 88 şi art. 89 din Codul penal, art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală şi ale art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002 nu încalcă textele din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei, făcând trimitere, în acest sens, la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale, invocând Decizia Curţii Constituţionale nr. 104/2006.'

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 82 alin. 3, art. 88 şi art. 89 din Codul penal, art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală şi ale art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 4 octombrie 2002, având următorul cuprins:

- Art. 82 alin. 3 din Codul penal: „Termenul de încercare se socoteşte de la data când hotărârea prin care s-a pronunţat suspendarea condiţionată a executării pedepsei a rămas definitivă.";

- Art. 88 din Codul penal: „Timpul reţinerii şi al arestării preventive se scade din durata pedepsei închisorii pronunţate. Scăderea se face şi atunci când condamnatul a fost urmărit sau judecat, în acelaşi timp ori în mod separat, pentru mai multe infracţiuni concurente, chiar dacă a fost scos de sub urmărire, s-a încetat urmărirea penală sau a fost achitat ori s-a încetat procesul penal pentru fapta care a determinat reţinerea sau arestarea preventivă.

Scăderea reţinerii şi a arestării preventive se face şi în caz de condamnare la amendă, prin înlăturarea în totul sau în parte a executării amenzii.";

- Art. 89 din Codul penal: „In cazul infracţiunilor săvârşite în condiţiile art. 4, 5 sau 6, partea din pedeapsă, precum şi reţinerea şi arestarea preventivă executate în afara teritoriului ţării se scad din durata pedepsei aplicate pentru aceeaşi infracţiune de instanţele române.";

- Art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală: „Instanţa judecă apelul numai cu privire la persoana care l-a declarat şi la persoana la care se referă declaraţia de apel şi numai în raport cu calitatea pe care apelantul o are în proces.";

- Art. 4 alin. (2) din Legea nr. 543/2002: „Nu beneficiază de prevederile art. 1-3 cei cărora li s-au aplicat pedepse sau măsuri educative pentru următoarele infracţiuni:

A. Infracţiuni reglementate de Codul penal:

1.  infracţiunile contra siguranţei statului, prevăzute în art. 155-173;

2.  infracţiunile de omor, prevăzute în art. 174-176;

3.  vătămarea corporală gravă, prevăzută în art. 182;

4. lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, prevăzute în art. 183;

5.  lipsirea de libertate în mod ilegal, prevăzută în art. 189;

6.  violarea de domiciliu, prevăzută în art. 192 alin. 2;

7.  şantajul, prevăzut în art. 194;

8.  violul, prevăzut în art. 197;

9.  actul sexual cu un minor, prevăzut în art. 198 alin. 2-4;

10. perversiunea sexuală, prevăzută în art. 201 alin. 2-5;

11. incestul, prevăzut în art. 203;

12. furtul de autovehicule, precum şi furtul calificat, prevăzute în art. 209 alin. 1 lit. a), b), d) şi g), alin. 2 şi 3 în redactarea anterioară Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 22 noiembrie 2000, în art. 209 alin. 1-4 în redactarea anterioară Legii nr. 456/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, şi în art. 209 alin. 2-4, în redactarea în vigoare;

13.  tâlhăria, prevăzută în art. 211;

14. pirateria, prevăzută în art. 212;

15.  înşelăciunea, prevăzută în art. 215 alin. 2-5;

16.  delapidarea, prevăzută în art. 2151 alin. 2;

17.  ultrajul, prevăzut în art. 239 alin. 2 şi 3;

18. abuzul în serviciu în formă calificată, prevăzut în art. 2481;

19. luarea de mită, prevăzută în art. 254;

20.  darea de mită, prevăzută în art. 255;

21. primirea de foloase necuvenite, prevăzută în art. 256;

22.  traficul de influenţă, prevăzut în art. 257;

23.  tortura, prevăzută în art. 2671;

24. represiunea nedreaptă, prevăzută în art. 268;

25.  evadarea, prevăzută în art. 269;

26.  înlesnirea evadării, prevăzută în art. 270;

27.  neîndeplinirea cu ştiinţă a îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă, prevăzută în art. 274 alin. 2;

28.  părăsirea postului şi prezenţa la serviciu în stare de ebrietate, prevăzute în art. 275 alin. 3;

29.  distrugerea şi semnalizarea falsă, prevăzute în art. 276;

30. nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, prevăzută în art. 279;

31.  nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, prevăzută în art. 2791;

32.  falsificarea de monede sau de alte valori, prevăzută în art. 282;

33.  falsificarea de valori străine, prevăzută în art. 284;

34. deţinerea de instrumente în vederea falsificării de valori, prevăzută în art. 285;

35.  falsul material în înscrisuri oficiale, prevăzut în art. 288;

36.  falsul intelectual, prevăzut în art. 289;

37.  falsul în înscrisuri sub semnătură privată, prevăzut în art. 290;

38.  uzul de fals, prevăzut în art. 291;

39.  deturnarea de fonduri, prevăzută în art. 3021 alin. 2;

40. nerespectarea dispoziţiilor privind importul de deşeuri şi reziduuri, prevăzută în art. 3022 alin. 2;

41.   contaminarea venerică şi transmiterea sindromului imunodeficitar dobândit, prevăzute în art. 309;

42.  traficul de stupefiante, prevăzut în art. 312;

43.  falsificarea de alimente sau alte produse, prevăzută în art. 313;

44. punerea în primejdie a unei persoane în neputinţă de a se îngriji, prevăzută în art. 314;

45.  relele tratamente aplicate minorului, prevăzute în art. 306;

46.  încăierarea, prevăzută în art. 322 alin. 3 teza II;

47.  asocierea pentru săvârşirea de infracţiuni, prevăzută în art. 323;

48. proxenetismul, prevăzut în art. 329;

49.  dezertarea, prevăzută în art. 332;

50. zborul neautorizat, prevăzut în art. 340 alin. 2. B. Infracţiuni reglementate de legi speciale:

1. infracţiunile prevăzute în art. 19-21 din Legea nr. 51/1991 privind siguranţa naţională a României;

2. infracţiunile prevăzute în art. 109, 110 şi 115 din Decretul nr. 443/1972 privind navigaţia civilă;

3.  infracţiunile prevăzute în art. 175-181 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României;

4.  infracţiunile prevăzute în art. 276 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată;

5.  infracţiunile prevăzute în art. 85 din Legea protecţiei mediului nr. 137/1995, republicată;

6. infracţiunile prevăzute în art. 7-18 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie;

7. infracţiunile prevăzute în art. 10-16 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale;

8.  infracţiunile prevăzute în art. 23 şi 24 din Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor;

9. infracţiunile prevăzute în art. 2-14 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri.";

- Art. 7 din Legea nr. 543/2002: „Persoanele graţiate care, în curs de 3 ani, săvârşesc cu intenţie o infracţiune vor executa, pe lângă pedeapsa stabilită pentru acea infracţiune, şi pedeapsa sau restul de pedeapsă rămas neexecutat ca urmare a aplicării prezentei legi".

In susţinerea neconstituţionalităţii acestor texte de lege, autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi şi ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, precum şi ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, raportate la prevederile art. 6 referitoare la dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:

I. Susţinerile autorului excepţiei vizează, pe de o parte, modul de aplicare a dispoziţiilor art. 88 şi art. 89 din Codul penal în raport cu situaţia concretă în care se află acesta, iar pe de altă parte, completarea prevederilor art. 82 alin. 3 din Codul penal şi ale art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală. Or, aceste aspecte nu intră sub incidenţa controlului de constituţionalitate exercitat de Curte, ci sunt, după caz, de competenţa instanţei de judecată învestite cu soluţionarea litigiului, respectiv a legiuitorului.

II.  Referitor la critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002, graţierea unor pedepse reprezintă un act de clemenţă, exercitat de Parlament în temeiul prerogativelor sale constituţionale şi conform politicii penale a statului. Fixarea criteriilor de determinare a pedepselor care se graţiază, a infracţiunilor pentru săvârşirea cărora nu se aplică iertarea de pedeapsă, precum şi stabilirea consecinţelor comiterii unor noi fapte antisociale de către persoanele care au beneficiat de actul de clemenţă intră în competenţa exclusivă a legiuitorului. Exceptarea de la acordarea graţierii în funcţie de natura infracţiunii săvârşite nu reprezintă un tratament juridic inegal pentru categorii de persoane aflate în situaţii identice. Condamnaţii care au săvârşit infracţiuni diferite ca natură se află, evident, în situaţii diferite, ceea ce permite şi instituirea unui tratament juridic diferenţiat, conform opţiunii libere a legiuitorului, fără a se putea reţine instituirea unor privilegii sau a unor discriminări.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

I.  Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 alin. 3, art. 88 şi art. 89 din Codul penal şi ale art. 371 alin. 1 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Gheorghe Smeu în Dosarul nr. 204/86/2005 al Curţii de Apel Suceava - Secţia penală.

II.  Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 543/2002 privind graţierea unor pedepse şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Oana Cristina Puică


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 7/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 7 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 7/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu