DECIZIE Nr. 71 din 23 mai 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 25 iunie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Griga - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursului declarat de Stanescu Rosca Sorin si de
Ardeleanu Cristina impotriva Deciziei nr. 12 pronuntata la data de 7 februarie
1996 de Curtea Constitutionala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 aprilie 1996 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea Constitutionala a amanat pronuntarea la data de 14
mai 1996 si apoi la data de 23 mai 1996.
CURTEA,
examinand actele si lucrarile dosarului, constata:
Prin Decizia nr. 12 din 7 februarie 1996, Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 lit. a) din
Decretul-lege nr. 10/1990 privind regimul pasapoartelor si al calatoriilor in
strainatate, invocata de Stanescu Rosca Sorin si de Ardeleanu Cristina, in
Dosarul nr. 1.146/1995 al Curtii de Apel Bucuresti, Sectia de contencios
administrativ.
Potrivit art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990 "se refuza
eliberarea pasaportului, iar cand acesta a fost eliberat se dispune retragerea
sau anularea acestuia", intre altele si atunci "cand impotriva
persoanei in cauza a inceput urmarirea penala".
Prin raportarea acestor dispozitii la prevederile art. 150 alin. (1) din
Constitutie, in sesizare se considera ca ele sunt abrogate, fiind contrare art.
25 si art. 49. De asemenea, avandu-se in vedere art. 11 alin. (2) si art. 20
din Constitutie se arata ca dispozitiile art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr.
10/1990 contravin art. 13 si art. 29 pct. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, art. 2 din Protocolul nr. 4 ai Conventiei europene a drepturilor omului
si art. 12 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice.
Decizia recurata a retinut ca dispozitiile art. 16 lit. a) din
Decretul-lege nr. 10/1990 nu sunt contrare prevederilor constitutionale,
nefiind deci incidente dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie, pentru
urmatoarele motive:
- dispozitiile art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990 nu incalca
art. 25 alin. (1) din Constitutie potrivit caruia "dreptul la libera
circulatie, in tara si in strainatate, este garantat", conditiile
exercitarii acestui drept fiind stabilite prin lege. Se distinge astfel intre
existenta dreptului si exercitarea lui in conditiile stabilite de lege, precizandu-se
ca nu revine Curtii sarcina de a controla respectarea acestor prevederi legale
in procesul de aplicare;
- comparand, in substanta si in forma lor, prevederile art. 16 lit. a) din
Decretul-lege nr. 10/1990 cu cele ale art. 49 alin. (1) din Constitutie, se
constata ca restrictiile aduse exercitiului dreptului la libera circulatie sunt
prevazute intr-un act normativ asimilat legii, preconstitutional, dar care nu
este abrogat in puterea art. 150 alin. (1) din Constitutie;
- raportarea textului atacat la art. 49 alin. (2) din Constitutie duce la
concluzia ca verificarea proportionalitatii masurilor de restrangere a
exercitiului dreptului la libera circulatie, in functie de imprejurarile care
motiveaza restrangerea - apararea sigurantei nationale, a "ordinii, a
sanatatii ori a moralei publice etc. -, nu este o problema susceptibila de
apreciere de catre Curtea Constitutionala"; ca problema de fapt, strict
determinata, ea urmeaza sa fie verificata de catre autoritatea care, potrivit
legii, este competenta sa rezolve actiunea celui care se considera vatamat prin
aplicarea masurilor de restrangere a exercitiului dreptului sau;
- comparand reglementarile din documentele internationale, invocate de
autorii exceptiei de neconstitutionalitate, cu cele ale Constitutiei Romaniei
si cu textul atacat ca neconstitutional, rezulta "forma tipica a relatiei
de coexistenta intre normele internationale in materie si cele nationale, care,
prin excelenta, nu presupune raporturi de contrarietate".
In motivele de recurs invocate se arata ca:
1) art. 25 alin. (1) din Constitutie constituie temei pentru eventualele
restrangeri ale dreptului la libera circulatie, insa cu un corectiv: legea care
stabileste conditiile de exercitare a acestui drept fundamental trebuie sa fie
conforma cu Constitutia, legitimitate pe care textul de lege atacat nu o
indeplineste;
2) prin redactarea sa, art. 16 lit. a) teza I din Decretul-lege nr.
10/1990, privitoare la refuzul eliberarii sau la retragerea pasaportului
persoanei fata de care a inceput urmarirea penala incalca Constitutia si
pactele internationale la care Romania este parte, prin aceea ca reprezinta
"o restrangere disproportionata, discretionara si mult prea drastica a
dreptului la libera circulatie"; art. 49 alin. (2) din Constitutie permite
restrangerea dreptului la libera circulatie, insa numai proportional cu
situatia care a determinat-o; sub acest aspect, textul atacat ca
neconstitutional apare ca "general, discretionar, excesiv si
nenuantat", motiv pentru care organul administrativ ce dispune masura de
sanctionare nu are cum sa se preocupe de stabilirea vreunei proportionalitati
intre gravitatea acuzatiilor si necesitatea eventuala a restrangerii dreptului;
3) in decizia atacata s-a extins nepermis sensul notiunii de "ordine
publica" din art. 49 din Constitutie, dandu-i-se si sensul de "ordine
de drept";
4) art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990 este incompatibil si cu
pactele internationale la care Romania este parte, deoarece permite sau chiar
ordona restrictii disproportionate si nedemocratice ale dreptului de a calatori
liber.
In concluzie se solicita constatarea ca dispozitiile art. 16 lit. a) din
Decretul-lege nr. 10/1990, fiind contrare unor prevederi constitutionale, sunt
abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata cu recurs, motivele de recurs, intampinarea
depusa de Serviciul independent de pasapoarte, straini si probleme de migrari
al municipiului Bucuresti, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile partilor si ale procurorului, precum si dispozitiile art. 16 lit.
a) teza I din Decretul-lege nr. 10/1990, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Recurentii, cu referire la prevederile art. 25 din Constitutie, potrivit
carora conditiile de exercitare a dreptului la libera circulatie se stabilesc
prin lege, considera ca legea, in afara reglementarii conditiilor de exercitare
a dreptului, ar putea cuprinde si restrangeri in exercitarea dreptului la
libera circulatie, insa cu conditia ca aceste restrangeri sa fie, la randul
lor, constitutionale. Evident ca, indiferent unde s-ar reglementa restrangerea
in exercitiul unui drept, aceasta nu poate fi decat conforma art. 49 din
Constitutie, ce reprezinta sediul materiei pentru restrangerea exercitiului
drepturilor. De aceea, legea emisa in temeiul art. 25 din Constitutie ar putea
restrange dreptul la libera circulatie, dar numai cu respectarea prevederilor
art. 49 din Constitutie.
In legatura cu prevederile art. 49 din Constitutie, prin recurs se critica
faptul ca dispozitiile art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990, desi
stabilite printr-un act asimilat legii, reprezinta o restrangere
disproportionata, cu incalcarea prevederilor alin. (2) al art. 49 din
Constitutie, care impune legiuitorului ca restrangerea exercitiului unui drept
sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o. Or, nu se poate sustine
ca in toate cazurile refuzarea eliberarii sau retragerea pasaportului, potrivit
textului atacat, sunt proportionale cu necesitatea bunei administrari a
justitiei fata de persoana aflata in urmarire penala.
Incontestabil ca verificarea proportionalitatii intra in competenta de
control a Curtii, cat timp proportionalitatea restrangerii cu situatia care a
determinat-o constituie o conditie de constitutionalitate a legii care a
instituit restrangerea dreptului.
In cazul exceptiei de fata, restrangerea dreptului la libera circulatie
este, potrivit art. 49 alin. (1) din Constitutie, impusa pentru
"desfasurarea instructiei penale", intrucat priveste persoanele
aflate in urmarire penala.
In ce priveste persoanele fata de care s-au luat masurile preventive
prevazute de art. 136 din Codul de procedura penala - retinerea, obligatia de a
nu parasi localitatea, arestarea preventiva - sau care, potrivit art. 160^1 din
acelasi cod, se afla in stare de libertate provizorie - sub control judiciar
sau pe cautiune -, aplicarea art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990 se
impune prin insasi necesitatea respectarii acestor masuri.
In alte situatii, insa, cand instructia penala nu ar fi stanjenita de
exercitarea de catre invinuit sau inculpat, dupa caz, a dreptului la libera
circulatie, refuzul eliberarii pasaportului sau retragerea acestuia nu se mai
justifica fata de exigentele principiului proportionalitatii. O asemenea
masura, in astfel de imprejurari, nu mai apare ca fiind necesara instructiei
penale, ci ca o sanctiune neconstitutionala ce afecteaza dreptul la libera
circulatie. Desigur, este un atribut al magistratilor ca, tinand seama de
situatia de fapt si de invinuirea adusa, sa decida daca refuzul eliberarii
pasaportului sau retragerea acestuia este legitima, in functie de ratiunea
acestei masuri si in temeiul art. 21 din Constitutie privind accesul liber la
justitie care inseamna nu numai dreptul oricarei persoane de a se adresa
justitiei, dar si competenta acesteia de a hotari in legatura cu protectia
dreptului ce se pretinde a fi lezat. De altfel este greu de admis ca, in temeiul
art. 145 din Codul de procedura penala, interdictia parasirii localitatii, deci
restrangerea exercitiului dreptului la libera circulatie in interiorul tarii,
sa poata fi dispusa numai de magistrat, iar in ce priveste interdictia
parasirii tarii acesta sa nu poata nici macar decide ca aplicarea unei asemenea
masuri este excesiva si nejustificata, in conditiile concrete avute in vedere,
nefiind impusa de cerintele instructiei penale. Pot fi cazuri care eliberarea
pasaportului sa fie dictata de situatii grave, legate de viata sau de sanatatea
persoanei, ori de interese de stat, cu caracter national. De aceea, limitarea
cenzurii judecatoresti exclusiv la constatarea ca o persoana este sau nu in
urmarire penala nu se justifica in functie de statutul constitutional al
autoritatii judecatoresti in calitatea de garant al libertatilor si al
intereselor legitime ale cetatenilor. Din interpretarea sistematica a
Constitutiei, indeosebi a art. 21, art. 23, art. 27 alin. (3) si a art. 41
alin. (6), rezulta ca numai magistratul se poate pronunta asupra conflictului
rezultat din incalcarea unui drept fundamental sau in legatura cu legitimitatea
aplicarii unei masuri care se refera, nemijlocit, la exercitiul unui asemenea
drept. De aceea, dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, legitimitatea
constitutionala a prevederilor art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990
este conditionata, potrivit art. 49 alin. (1) Constitutie, de necesitatea
luarii acestei masuri pentru buna desfasurare a instructiei penale.
Constatarea imediata a abrogarii in intregime a textului ar crea insa o
stare de neconstitutionalitate mai accentuata decat pastrarea lui in forma
actuala, in interpretarea data prin prezenta decizie, deoarece ar crea conditii
care ar face imposibila ori ar ingreuna foarte mult desfasurarea procesului
penal in faza de urmarire penala sau in cea de judecata, astfel incat ar fi
puse in pericol alte valori constitutionale.
Pe de alta parte, deoarece Curtea Constitutionala poate modifica
reglementarea existenta si nici nu poate sa elaboreze o noua reglementare, este
necesar ca legiuitorul sa instituie criterii obiective care sa reflecte
exigentele principiului proportionalitatii. In acest sens, avand in vedere ca
Decretul-lege nr. 10/1990 este anterior Constitutiei, acest act normativ intra
in obligatia ce revine Consiliului Legislativ de revizuire a intregii
legislatii preconstitutionale, potrivit art. 150 alin. (2) din Constitutie.
Pana la indeplinirea acestei obligatii, pentru a se evita lipsa de reglementare
si consecintele ce ar putea rezulta din aceasta cauza, prevederile art. 16 lit.
a) teza I din Decretul-lege nr. 10/1990 trebuie interpretate si aplicate in
concordanta cu exigentele prevederilor si ale principiilor constitutionale.
In ce priveste critica legata de respectarea conventiilor internationale,
Curtea constata ca, potrivit art. 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia europeana
a drepturilor omului, restrangerea exercitiului dreptului la libera circulatie
este permisa nu numai pentru buna desfasurare a instructiei penale ci si pentru
prevenirea infractiunilor. De aceea aceasta critica nu este justificata in
sensul celor arata in motivele de recurs.
De asemenea, Curtea nu retine nici critica legata de extinderea notiunii de
ordine publica, din art. 49 alin. (1) din Constitutie, la ordinea de drept,
nefiind pertinenta pentru solutionarea cauzei.
In concluzie, tinand seama de considerentele aratate, sunt recursul urmeaza
a fi admis in parte, decizia recurata fiind astfel desfiintata, iar pe fond
Curtea constata ca dispozitiile art. 16 lit. a) din Decretul-lege nr. 10/1990
constitutionale sub rezerva interpretarii date prin prezenta decizie.
Avand in vedere considerentele expuse, vazand si prevederile art. 25, art.
49 si art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si pe cele ale art. 1, art. 3,
art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite in parte recursul declarat de Stanescu Rosca Sorin si de
Ardeleanu Cristina impotriva Deciziei nr. 12, pronuntata de Curtea
Constitutionala la data de 7 februarie 1996, desfiinteaza decizia atacata si
constata ca dispozitiile art. 16 lit. a) teza I privitoare la urmarirea penala
din Decretul-lege nr. 10/1990 sunt constitutionale numai in masura in care
refuzul eliberarii sau retragerea pasaportului sunt consecinta unei masuri
preventive sau de eliberare conditionata dispuse de magistrat, in temeiul
prevederilor Codului de procedura penala, precum si daca magistratul considera
ca interdictia parasirii tarii se impune pentru buna desfasurare a procesului
penal, in orice faza s-ar afla.
2. Face un apel catre cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei pentru
elaborarea unui nou cadru legislativ privind refuzul eliberarii sau retragerii pasaportului
persoanelor implicate intr-un proces penal, in concordanta cu exigentele
principiului proportionalitatii prevazut de art. 49 alin. (2) din Constitutie
si cu necesitatea stabilirii unor criterii obiective care sa elimine
posibilitatea oricarui arbitrar in aplicarea legii.
Prezenta decizie este definitiva si se comunica presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din 23 mai 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman