Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 75*) din 17 aprilie 1997

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 258 din 29 septembrie 1997


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare.

    Lucian Stangu          - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Raul Petrescu          - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 42/1993*), invocata de Societatea Comerciala "Bucium Com" - S.R.L. Bucuresti. Dezbaterile au avut loc in sedinta din 9 aprilie 1997, in prezenta reprezentantului Ministerului Public, a Societatii Comerciale "Bucium Com" - S.R.L. Bucuresti si in lipsa Ministerului Finantelor, legal citat, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17 aprilie 1997.
-----------
    *) Legea nr. 42/1993 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 aprilie 1996, pronuntata in Dosarul nr. 968/1995, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 42/1993, invocata de Societatea Comerciala "Bucium Com" - S.R.L. Bucuresti, cu sustinerea ca dispozitiile mentionate contravin prevederilor art. 47, 48 si 53 din Constitutie, pentru urmatoarele motive:
    - cererea reglementata de art. 23 din Legea nr. 42/1993 nu poate avea regimul juridic al unei actiuni judecatoresti, deoarece organele administrative prevazute de art. 22 din aceasta lege nu infaptuiesc justitia, dar, totodata, nu sunt nici organe administrative jurisdictionale. Potrivit art. 6 pct. 1 din Conventia europeana a drepturilor omului, orice persoana are dreptul de a fi judecata de o instanta independenta si impartiala; or, Ministerul Finantelor apare astfel si ca judecator si ca parte in judecarea contestatiei, intrucat actul contestat apartine unei unitati subordonate acestui minister;
    - contestatia reglementata de Legea nr. 42/1993 are caracterul unei jurisdictii prealabile, rostul acestei jurisdictii fiind de a descongestiona instantele de judecata; in acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994;
    - contestatia si plangerea, reglementate de art. 23 din Legea nr. 42/1993, sunt forme de exercitare a dreptului de petitionare, care, potrivit art. 47 alin. (3) din Constitutie, sunt scutite de taxe, astfel ca art. 23 din Legea nr. 42/1993 este neconstitutional, intrucat transforma plangerea si contestatia reglementate de aceasta lege in cereri de chemare in judecata;
    - prevederile art. 23 din Legea nr. 42/1993 contravin dispozitiilor art. 48, intrucat prin instituirea taxei de timbru pentru reclamatiile administrative se impiedica exercitarea dreptului reglementat de acest articol;
    - dispozitiile art. 23 contravin prevederilor art. 53 din Constitutie, intrucat "asezarea justa a sarcinilor fiscale" presupune efectuarea unei prestatii de catre o autoritate publica, cu toate consecintele ei; or, in art. 23 se prevede doar ca, in caz de admitere a contestatiei, taxa platita se restituie proportional cu reducerea sumei contestate, dar in caz de respingere - solutie, eventual, infirmata de instanta -, nu se mai restituie nimic. In aceasta situatie, neexistand nici o prestatie care sa justifice perceperea taxei de catre organul administrativ, ea nu poate fi inclusa nici in cuantumul cheltuielilor de judecata.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca neintemeiata, intrucat aceste organe administrative prevazute de lege pentru a solutiona contestatiile au un rol important in rezolvarea unor probleme litigioase cu implicatii deosebite asupra starii economice a unui agent economic si, tocmai de aceea, s-a prevazut obligativitatea taxei de timbru. Faptul ca art. 23 din Legea nr. 42/1993 prevede posibilitatea restituirii taxei achitate, proportional cu reducerea sumei contestate, nu poate fi interpretata ca o dovada a imposibilitatii de recuperare integrala a acesteia.
    In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia invocata este neintemeiata, intrucat contestatia adresata organelor Ministerului Finantelor este o cerere de rezolvare a unui litigiu, supusa unei taxe de timbru, si deci nu poate fi considerata o simpla exercitare a dreptului de petitionare scutita de taxa, potrivit art. 47 alin. (3) din Constitutie.
    Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
    In baza art. 12 alin. 3 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, s-a solicitat Ministerului Finantelor sa comunice relatii cu privire la situatia taxelor platite pentru contestatii sau plangeri in caz de admitere a actiunii in contencios administrativ. Ministerul Finantelor - Directia generala de solutionare a contestatiilor confirma nerestituirea acestor taxe, in caz de admitere a actiunii in contencios administrativ.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, relatiile comunicate de Ministerul Finantelor, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor si ale procurorului, dispozitiile art. 23 din Legea nr. 42/1993, raportate la prevederile constitutionale si ale Legii nr. 47/1992, retine:
    Potrivit art. 47 din Constitutie, cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin petitii, care sunt scutite de taxe. In acest mod este reglementat un drept specific oricarei societati democratice, in cadrul careia cetatenii pot reclama, propune sau sugera autoritatilor publice orice fapt care li se pare important pentru un domeniu sau altul de activitate. Neexistand nici o conditie sau restrictie, in acest sens, pentru ca acest drept sa aiba o finalitate, art. 47 alin. (4) din Constitutie prevede ca autoritatile au obligatia doar de a raspunde la aceste petitii, in termenele si conditiile pe care legea urmeaza sa le stabileasca.
    Spre deosebire de acest drept, al carui exercitiu nu presupune conditia interesului, art. 48 din Constitutie da o reglementare completa si cuprinzatoare numai unui anumit tip de sesizare a autoritatilor publice, aceea in care se reclama vatamarea persoanei intr-un drept al sau de catre o autoritate publica. Textul constitutional face trimitere la o reglementare prin lege organica a conditiilor si limitelor exercitarii acestui drept, fara a face vreo mentiune cu privire la scutirea de plata taxei de timbru.
    Faptul ca textul art. 48 nu precizeaza carei autoritati i se va adresa cel vatamat nu constituie o omisiune, ci reprezinta tocmai expresia constitutionala a uneia dintre cele mai importante garantii ale cetateanului, si anume recursul impotriva statului, pentru inlaturarea abuzurilor acestuia, exprimate prin vatamarea suferita.
    Expresia in plan legislativ a exercitarii dreptului reglementat de art. 48 din Constitutie o reprezinta Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, care, desi preconstitutionala, isi pastreaza actualitatea, asa cum de altfel Curtea Constitutionala a retinut prin deciziile sale nr. 16 din 7 februarie 1995, definitiva prin Decizia nr. 87 din 3 octombrie 1995, si nr. 103 din 1 octombrie 1996, definitiva prin Decizia nr. 139 din 19 noiembrie 1996.
    Legea nr. 29/1990 stabileste conditiile in care se poate exercita actiunea in contencios administrativ, dar, in acelasi timp, excepteaza de la judecarea de catre instantele de contencios administrativ cererile privitoare la stabilirea si scaderea impozitelor si taxelor, aratandu-se in textul art. 3 ca rezolvarea acestora se face de catre organele prevazute de legea speciala, in conditiile stabilite de aceasta.
    In textele criticate din Legea nr. 42/1993 se prevede o anumita forma de recurs administrativ, reglementat de o lege speciala si care prezinta anumite caracteristici, si anume: ca el se declanseaza impotriva unui act administrativ care a produs vatamarea, provenind din partea organelor de specialitate ale Ministerului Finantelor, potrivit art. 14 din Legea nr. 42/1993, a carui existenta justifica plangerea sau contestatia si pentru care nu se cere o forma speciala; ca este urmarea unei sesizari din partea celui interesat; si ca actul prin care Ministerul Finantelor rezolva plangerea este un act administrativ cu caracter jurisdictional. De altfel, insasi jurisprudenta Curtii Supreme de Justitie a confirmat faptul ca deciziile Ministerului Finantelor, prin care se rezolva contestatiile unor societati comerciale referitoare la stabilirea de preturi, taxe, contributii etc., sunt acte administrativ-jurisdictionale, carora le sunt aplicabile prevederile art. 4 din Legea nr. 29/1990, modificate implicit prin prevederile art. 3 pct. 1 din Legea nr. 59/1993, in sensul ca recursurile in contencios administrativ nu se mai inainteaza la Curtea Suprema de Justitie, ci la curtile de apel, Curtea Suprema de Justitie judecand in casare recursurile introduse impotriva acestor din urma hotarari. In aceste conditii, in cauza de fata nu sunt aplicabile dispozitiile art. 47 din Constitutie referitoare la dreptul de petitionare si, in consecinta, nu poate fi invocata ca temei existenta unui text constitutional care sa interzica perceperea vreunor taxe, caracteristica numai exercitiului acestui drept.
    Asadar, aprecierea constitutionalitatii instituirii unor taxe in cadrul recursului administrativ nu poate fi facuta decat in raport cu dispozitiile art. 48 din Constitutie. Textul art. 48 nu prevede nici o mentiune referitoare la timbrare. Sub acest aspect nu se constata existenta nici unui suport constitutional care sa indreptateasca timbrarea numai a recursurilor in contencios administrativ, iar nu si a celor administrativ-ierarhice. Prevederile art. 48 alin. (2) din Constitutie dispun ca limitele si conditiile exercitarii dreptului prevazut de alin. (1) se stabilesc prin lege organica, care in speta este Legea nr. 29/1990; or, art. 3 din aceasta lege prevede, in ce priveste recursul administrativ-ierarhic, ca organele care solutioneaza aceste plangeri, precum si conditiile de rezolvare se vor stabili prin lege. In cazul de fata, aceasta lege este Legea nr. 42/1993, care, printre alte conditii pe care le contine, prevede si timbrarea ad valorem, justificarea ei rezidand in stavilirea unor abuzuri care s-ar putea comite in exercitiul dreptului respectiv, daca orice sesizare ar fi scutita de timbrare.
    In ceea ce priveste faptul ca sesizarea Ministerului Finantelor ar avea caracterul unei jurisdictii prealabile, in sensul Legii nr. 29/1990, ceea ce ar duce la nelegalitatea timbrarii, se retin urmatoarele:
    Prevederile art. 5 din Legea nr. 29/1990 sunt aplicabile actiunilor in contencios administrativ, intentate in conditiile art. 1 din lege; or, de la aplicarea acestuia sunt exceptate litigiile cu caracter de recurs ierarhic-administrativ, asa cum prevede art. 3 din lege. Astfel fiind, procedura prealabila instituita de art. 5 nu este o procedura administrativa reglementata prin lege speciala si, ca atare, nu este necesara timbrarea ei, ca in cazul procedurii administrative.
    Cat despre Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, este de observat ca referirea pe care o utilizeaza recurentul nu are in vedere sensul exact al considerentului in cauza. Astfel, Plenul Curtii Constitutionale a retinut ca instituirea unor proceduri administrativ-jurisdictionale este legitima, sub raport constitutional, deoarece ea asigura "...solutionarea mai rapida a unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecatoresti de cauzele ce pot fi rezolvate pe aceasta cale, evitarea cheltuielilor de judecata". Deci, premisa majora, ignorata de recurenta, este aceea a situatiei in care cauza este rezolvata, adica plangerea se dovedeste a fi intemeiata, nemaifiind nevoie de apelul la instanta judecatoreasca, fapt ce ar antrena, evident, efectuarea unor cheltuieli de judecata. De altfel, insasi recurenta recunoaste in finalul notelor sale de concluzii: "Aceasta (taxa de timbru) nu se restituie nici de organul administrativ, nici prin hotararea instantei de judecata, deoarece - nefiind achitata in cadrul procesului de contencios administrativ - nu este o cheltuiala de judecata".
    In legatura cu invocarea art. 6 pct. 1 din Conventia europeana a drepturilor omului, se retine ca textul in cauza are in vedere neindoielnic procesele desfasurate in cadrul activitatii instantelor judecatoresti. El isi gaseste pe deplin aplicarea in dispozitiile art. 4 din Legea nr. 29/1990, asa cum au fost modificate prin art. 3 pct. 1 din Legea nr. 59/1993, in sensul valorificarii lui pe taramul recursului in contenciosul administrativ, care, dupa cum s-a aratat, se desfasoara in doua etape, mai intai la curtile de apel si apoi, in casare, la Curtea Suprema de Justitie.
    Procedurii administrativ-jurisdictionale nu i se pot aplica automat dispozitiile valabile celei proprii instantelor judecatoresti, pentru ca, intre altele, si in primul rand, acest fapt nu ar tine seama de caracteristicile recursului ierarhic-administrativ, cu totul deosebit, cel putin ca procedura, de activitatea instantelor judecatoresti.
    Cat despre impiedicarea exercitiului dreptului reglementat prin art. 48 din Constitutie, prin instituirea unei taxe de timbru in recursul administrativ-ierarhic, se retine ca, de vreme ce rezolvarea acestor reclamatii formeaza obiectul unor prestatii cu caracter administrativ-jurisdictional, iar nici un text constitutional nu interzice timbrarea, aceeasi ratiune care impune timbrarea actiunilor in justitie justifica instituirea ei si in recursurile administrativ-ierarhice; iar daca cuantumul acesteia ar parea ridicat, aprecierea nu este de resortul contenciosului constitutional. Curtea Constitutionala nu este in masura sa cenzureze optiunile legiuitorului si sa inlocuiasca aprecierea acestuia - suverana si deplina - cu propria sa apreciere, caci in felul acesta s-ar transforma, practic, intr-un legislator pozitiv, subsecvent.
    In sfarsit, se invoca art. 53 din Constitutie cu privire la asezarea justa a sarcinilor fiscale si se opineaza in sensul ca, in caz de respingere a contestatiei de catre Ministerul Finantelor si de admitere a recursului in contencios administrativ, nu ar exista o prestatie din partea organului administrativ, doar pentru ca timbrul platit in procedura administrativ-jurisdictionala nu mai poate fi recuperat. In acest mod se ajunge la concluzia existentei unui raport obligatoriu intre admisibilitatea contestatiei in contencios si calitatea de prestatie valabila, care sa justifice taxarea in fata organului administrativ-jurisdictional; or, de vreme ce acesta a examinat plangerea si a pronuntat o solutie consfintita printr-un act administrativ cu caracter jurisdictional, inseamna ca, oricare ar fi rezolvarea data contestatiei, ea este urmarea unei "prestatii", a unei activitati reale, concrete, care a avut neindoielnic loc, indiferent care a fost, in final, rezultatul ei. Faptul ca timbrul platit initial nu se mai poate recupera nu are relevanta constitutionala, solutia nefiind contrara prevederilor art. 53 din Constitutie, invocate de recurenta.
    Pentru motivele aratate, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa.
    Avand in vedere prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 42/1993, invocata de Societatea Comerciala "Bucium Com" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 968/1995 al Curtii de Apel Bucuresti.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 17 aprilie 1997.

                PRESEDINTE,
                dr. Lucian Stangu

                           Magistrat asistent,
                           Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 75/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 75 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 75/1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu