Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 768 din 18 septembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca si ale art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

ACT EMIS DE:     CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 717 din 23 octombrie 2007



Ioan Vida                                  - preşedinte

Nicolae Cochinescu                 - judecător

Acsinte Gaspar                        - judecător

Petre Ninosu                            - judecător

Ion Predescu                            - judecător

Puskas Valentin Zoltan           - judecător

Tudorel Toader                        - judecător

Augustin Zegrean                    - judecător

Antonia Constantin                  - procuror

Mihai Paul Cotta                      - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă şi ale art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Uniunea Sindicatelor Libere din Invăţământul Preuniversitar laşi în Dosarul nr. 722/99/2007 al Tribunalului laşi - Secţia civilă şi litigii de muncă.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin consilier juridic, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 864D/2007 - 871 D/2007, nr. 873D/2007-895D/2007, nr. 897D/2007- 914D/2007, nr. 916D/2007, nr. 942D/2007 - 960D/2007, nr. 962D/2007 - 986D/2007 şi nr. 1.007D/2007 - 1.012D/2007, care au ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de acelaşi autor în dosarele nr. 724, 755, 752, 754, 727, 775, 791, 781, 744, 742, 759, 806, 774, 738, 734, 735, 808, 750, 723, 716, 805, 717, 733, 765, 736, 712, 793, 782, 730, 714, 749, 748, 746, 780, 766, 779, 770, 769, 764, 790, 797, 796, 707, 802, 803, 757, 763, 783, 785, 788, 731, 747, 786, 726, 768, 789, 794, 743, 745, 778, 776, 792, 777, 728, 761, 773, 729, 804, 737, 720, 711, 721, 740, 713, 732, 739, 719, 741, 751, 799, 795, 771, 810, 801, 800, 798, 772, 756, 748, 809, 807, 715, 767, 718, 753, 762, 725, 787, 758 şi 760/99/2007 ale Tribunalului laşi - Secţia civilă şi litigii de muncă.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin consilier juridic, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.

Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 864D/2007 - 871 D/2007, nr. 873D/2007-895D/2007, nr. 897D/2007- 914D/2007, nr. 916D/2007, nr. 942D/2007 - 960D/2007, nr. 962D/2007 - 986D/2007 şi nr. 1.007D/2007 - 1.012D/2007 la Dosarul nr. 863D/2007, care este primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul autorului excepţiei de neconstituţionalitate solicită admiterea acesteia. Se susţine că art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 încalcă dispoziţiile art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie, deoarece limitează dreptul la negociere. Totodată, art. 48 din Legea nr. 128/1997 contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Constituţie, deoarece nu are în vedere coeficienţii de multiplicare şi valoarea salariului minim brut pe ţară.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată, arătând că excluderea autorului excepţiei, prin reglementările criticate, de la negocierea colectivă, în cazul stabilirii drepturilor salariale, nu încalcă dispoziţiile art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie. Legea stabileşte cadrul general al contractului de muncă şi nu se poate negocia în afara limitelor legii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin încheierile din 23 aprilie 2007 şi, respectiv, 30 aprilie 2007, pronunţate în dosarele nr. 722, 724, 755, 752, 754, 727, 775, 791, 781! 744, 742, 759, 806, 774, 738, 734, 735, 808, 750, 723, 716, 805, 717, 733, 765, 736, 712, 793, 782, 730, 714, 749, 748, 746, 780, 766, 779, 770, 769, 764, 790, 797, 796, 707, 802, 803, 757, 763, 783, 785, 788, 731, 747, 786, 726, 768, 789, 794, 743, 745, 778, 776, 792, 777, 728, 761, 773, 729, 804, 737, 720, 711, 721, 740, 713, 732, 739, 719, 741, 751, 799, 795, 771, 810, 801, 800, 798, 772, 756, 748, 809, 807, 715, 767, 718, 753, 762, 725, 787, 758 şi 760/99/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 130/1996 şi ale art. 48 din Legea nr. 128/1997, excepţie ridicată de Uniunea Sindicatelor Libere din Invăţământul Preuniversitar laşi în cauze având ca obiect soluţionarea conflictelor de muncă cu instituţii de învăţământ şi cu autorităţi ale administraţiei publice locale.

In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că, deşi dispoziţiile legale criticate prevăd posibilitatea încheierii contractelor colective de muncă şi pentru salariaţii instituţiilor publice, acestea interzic negocierea clauzelor referitoare la drepturile ale căror acordare şi cuantum sunt stabilite prin dispoziţiile legii. Consideră că această modalitate de reglementare, care nu permite negocierea salariilor şi a timpului de muncă, încalcă drepturile salariaţilor instituţiilor de învăţământ la protecţia socială a muncii şi la negocieri colective, astfel cum sunt prevăzute la art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie.

Tribunalul Iaşi - Secţia civilă şi litigii de muncă apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate sunt în concordanţă cu prevederile art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie.

In conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor legale criticate este neîntemeiată. Se arată că prevederile legale criticate nu încalcă niciuna dintre dispoziţiile constituţionale invocate de către autorul excepţiei, ci, dimpotrivă, dau expresie acestor reglementări constituţionale.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 şi ale art. 48 din Legea nr. 128/1997 sunt constituţionale faţă de prevederile art. 41 din Constituţie, considerând că părţile contractelor colective de muncă au toată libertatea, cu respectarea actelor normative în materie, să negocieze şi alte clauze sau drepturi.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, constată următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezultă din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 12 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 19 mai 1998, precum şi ale art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al Românie, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997. Alin. (2) al art. 48 din Legea nr. 128/1997 a fost modificat prin art. I pct. 16 din Legea nr. 349/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 29 iulie 2005, iar alin. (3), (4) şi (5) au fost introduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2000, aprobată prin Legea nr. 662/2001, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 23 februarie 2000, respectiv nr. 775 din 5 decembrie 2001.

Analizând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea Constituţională reţine că, în realitate, este criticat numai alin. (1) teza a doua al art. 12 din Legea nr. 130/1996. In consecinţă, Curtea urmează să se pronunţe asupra dispoziţiilor art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 şi ale art. 48 din Legea nr. 128/1997, care au următorul conţinut:

- Art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996: „(1) Contracte colective de muncă se pot încheia şi pentru salariaţii instituţiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale căror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispoziţii legale."

-   Art. 48 din Legea nr. 128/1997: „(1) Salarizarea personalului didactic şi didactic auxiliar se face cu respectarea principiului potrivit căruia învăţământul constituie o prioritate naţională, ţinând seama de responsabilitatea şi complexitatea muncii, de pregătirea şi experienţa profesională, de rolul şi importanţa activităţii prestate. Salariul personalului didactic se compune din salariul de bază, stabilit conform legii, şi o parte variabila, constând în adaosuri, sporuri şi alte drepturi salariate suplimentare.

(2)Drepturile salariate suplimentare, drepturile cu caracter social, alte drepturi şi facilităţi ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic, al căror cuantum este stabilit de lege între limite minime şi maxime, se negociază, în limitele legii, prin contracte colective de muncă încheiate între angajatori şi organizaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, potrivit legii.

(3)Salariile de bază pentru personalul didactic şi didactic auxiliar se stabilesc pe baza următoarelor elemente:

a) valoarea coeficientului de multiplicare 1,000;

b) coeficienţii de multiplicare prevăzuţi în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta lege.

(4)Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 se stabileşte anual prin hotărâre a Guvernului, după aprobarea legii bugetului de stat, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile cu salariile, în vederea realizării obiectivelor, programelor şi proiectelor stabilite.

(5)Indemnizaţiile de conducere specifice din activitatea de învăţământ sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta lege."

In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 41 alin. (2) şi alin. (5) din Constituţie, referitoare la dreptul salariaţilor la măsuri de protecţia socială a muncii, respectiv la negocieri colective şi la caracterul obligatoriu al convenţiilor colective.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:

Referitor la susţinerea că art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie, Curtea constată că este neîntemeiată. Potrivit art. 41 alin. (2) din Constituţie, dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie socială se exercită în condiţiile legii. Alin. (5) al aceluiaşi articol garantează dreptul la negocieri colective în materie de muncă şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective, dar negocierile şi convenţiile colective trebuie desfăşurate, respectiv încheiate cu respectarea dispoziţiilor legale.

Conform principiilor de bază ale contractelor colective de muncă, astfel de contracte constituie legea părţilor, iar în conţinutul lor nu pot fi stabilite drepturi sub nivelul minimal prevăzut de lege şi de contractul colectiv încheiat la nivel superior.

Contractele colective de muncă încheiate pentru salariaţii instituţiilor publice au un regim juridic special, determinat de situaţia deosebită a părţilor acestor contracte. Astfel, cheltuielile necesare pentru funcţionarea instituţiilor publice, inclusiv drepturile salariale ale salariaţilor, sunt suportate de la bugetul de stat ori de la bugetele locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale judeţelor.

Art. 137 alin. (1) din Constituţie prevede că: „(1) Formarea, administrarea, întrebuinţarea şi controlul resurselor financiare ale statului, ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice sunt reglementate prin lege". In aceste condiţii se impune ca şi drepturile salariale ale salariaţilor instituţiilor publice să fie stabilite prin lege în limite precise, care nu pot constitui obiect al negocierilor şi nu pot fi modificate prin convenţii colective.

In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 48 din Legea nr. 128/1997, în sensul că acest text nu are în vedere coeficienţii de multiplicare şi valoarea salariului minim brut pe ţară, Curtea constată, de asemenea, că nu poate fi reţinută. Potrivit alin. (2) al art. 48 din lege, în cazul personalului didactic, dacă drepturile salariale sunt stabilite de lege între limite minime şi maxime, drepturile salariale concrete se determină prin negocieri colective, dar numai între limitele legale. Aceste prevederi sunt în acord cu exigenţele impuse de art. 138 alin. (5) din Constituţie, care prevede că „Nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă şi ale art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicată de Uniunea Sindicatelor Libere din Invăţământul Preuniversitar Iaşi în dosarele nr. 722, 724, 755, 752, 754, 727, 775, 791, 781, 744, 742, 759, 806, 774, 738, 734, 735, 808, 750, 723, 716, 805, 717, 733, 765, 736, 712, 793, 782, 730, 714, 749, 748, 746, 780, 766, 779, 770, 769, 764, 790, 797, 796, 707, 802, 803, 757, 763, 783, 785, 788, 731, 747, 786, 726, 768, 789, 794, 743, 745, 778, 776, 792, 777, 728, 761, 773, 729, 804, 737, 720, 711, 721, 740, 713, 732, 739, 719, 741, 751, 799, 795, 771, 810, 801, 800, 798, 772, 756, 748, 809, 807, 715, 767, 718, 753, 762, 725, 787, 758 şi 760/99/2007 ale Tribunalul laşi - Secţia civilă şi litigii de muncă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din 18 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihai Paul Cotta


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 768/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 768 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 768/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu