DECIZIE Nr.
875 din 16 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale si ale
art. 1, 3, 4, 11 si 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2005
privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 236/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 804 din 26 noiembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului
nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale şi ale
art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2005
privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 236/2006, excepţie ridicată de
Consiliul Local al Comunei Cărând, judeţul Arad, în Dosarul nr. 9.244/108/2006
al Tribunalului Arad - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998, şi ca inadmisibilă a
prevederilor de lege criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005, întrucât această ordonanţă a fost declarată neconstituţională prin
Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 20 februarie 2007 pronunţată în
Dosarul nr. 9.244/108/2006, Tribunalul Arad - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale şi ale art. 1, 3,4,11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale,
precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 236/2006, excepţie ridicată de Consiliul Local
al Comunei Cărând, judeţul Arad, în Dosarul nr. 9.244/108/2006 al Tribunalului
Arad - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lispesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998, şi ca inadmisbilă a
prevederilor de lege criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005, întrucât această ordonanţă a fost declarată neconstituţională prin
Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 20 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 9.244/108/2000, Tribunalul Arad - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale şi ale art. 1, 3,4,11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale,
precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 236/2006, excepţie ridicată de
Consiliul Local al Comunei Cărând, judeţul Arad.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate creează o discriminare între proprietarii spaţiilor medicale aflate
în sediile consiliilor locale şi judeţene, ale regiilor şi societăţilor
comerciale cu capital majoritar de stat, şcolilor şi altor instituţii publice
şi ceilalţi proprietari care au spaţiile în afara zonelor nominalizate mai sus,
deoarece numai aceste spaţii pot fi vândute cu acordul proprietarului, nu şi
celelalte spaţii. Pe de altă parte, autorul excepţiei susţine că prevederile de
lege criticate sunt neconstituţionale în măsura în care contravin principiului
autonomiei locale.
Tribunalul Arad -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal apreciază că prevederile de lege criticate nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în ce priveşte
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din
Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998, consideră că este inadmisibilă, întrucât
autorul excepţiei enunţă numai încălcarea art. 136 alin. (4) din Legea
fundamentală, fără a motiva în ce constă această încălcare.
Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005, consideră că este neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa
în materie a Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
prevederile de lege ca fiind constituţionale, invocând, de asemenea,
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998
privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 568 din 1 august
2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
prevederilor art. 1,3,4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale,
precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 236/2006, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006.
Textele criticate au următoarea redactare:
- Art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr.
124/1998: „(3) Bunurile imobile aflate în proprietatea publică a statului
sau a unităţilor administrativ-teritoriale, utilizate în prezent pentru
activităţi medicale, vor fi trecute în domeniul privat al statului, respectiv
al unităţilor administrativ-teritoriale, potrivit art. 10 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia."
Art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 110/2005:
„Art. 1. - (1) Prezenta
ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor
proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în
care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
funcţionează unităţi medicale înfiinţate şi organizate potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a
spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea
cabinetelor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului
medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, a spaţiilor organizate ca centre de
diagnostic şi tratament sau centre medicale cu personalitate juridică, precum
şi a spaţiilor cu destinaţie pentru activităţi medicale sau activităţi conexe actului medical, neutilizate.
(2)In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin
spaţiu medical se înţelege spaţiul în care se desfăşoară efectiv activitate
medicală şi activitate medicală conexă, precum şi cota indiviză corespunzătoare
din spaţiul comun.
(3)Prevederile alin. (1) se aplică şi spaţiilor
medicale ale ministerelor cu reţea sanitară proprie, cu acordul ministerelor de
resort.";
„Art. 3. - (1) Au dreptul de a cumpăra spaţiile ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă
medicii, medicii dentişti, dentiştii, biologii, biochimiştii, fizicienii,
tehnicienii dentari si celelalte persoane fizice cu drept de liberă practică ce
desfăşoară activităţi conexe actului medical si care deţin în mod legal spaţiul
respectiv, precum si persoanele juridice/instituţiile de învăţământ superior
medical, care, deţinând în mod legal spaţiul, au ca obiect unic de activitate
furnizarea serviciilor medicale sau desfăşoară activităţi de învăţământ
superior medical.
(2)Persoanele prevăzute la alin. (1), care doresc
cumpărarea spaţiului în care au organizat cabinetul medical, vor depune o
solicitare scrisă de cumpărare la sediul vânzătorului, în termen de 45 de zile
de la publicarea/afişarea listelor aprobate potrivit art. 4 sau la expirarea
termenului prevăzut la alin. (4).
(3)Spaţiile medicale care se află în sediile
consiliilor locale şi judeţene, regiilor şi societăţilor comerciale cu capital
majoritar de stat, şcolilor şi altor instituţii publice pot fi vândute numai cu
acordul expres al proprietarului.
(4)Spaţiile medicale concesionate în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 884/2004 privind concesionarea unor spaţii cu
destinaţia de cabinete medicale, pentru care concesionarii nu si-au exprimat
intenţia de cumpărare în termenul prevăzut la alin. (2), vor fi folosite în
continuare de aceştia până la expirarea duratei pentru care s-a încheiat
contractul."
„Art. 4. - (1) In termen de
45 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, consiliile judeţene sau consiliile locale, după caz,
aprobă prin hotărâre lista spaţiilor din proprietatea privată a acestora ori
din proprietatea privată a statului şi care se află în administrarea lor, ce
urmează să fie vândute potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Listele astfel aprobate vor fi afişate în mod obligatoriu la sediul consiliului
local/judeţean şi publicate pe site-ul consiliului judeţean.
(2) Instituţiile proprietare ale spaţiilor medicale
au obligaţia de a comunica actualilor utilizatori, prin scrisoare cu confirmare
de primire, faptul că spaţiul respectiv face obiectul prezentei ordonanţe de
urgenţă.";
„Art. 11. - (1) Preţul de
vânzare al spaţiilor se va plăti de cumpărător la încheierea contractului sau,
în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, în rate.
(2) Spaţiile medicale cumpărate în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă nu pot fi folosite decât pentru activităţi
medicale şi/sau pentru activităţi conexe actului medical.
(3)Spaţiile dobândite în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă nu pot fi înstrăinate, închiriate sau folosite de
cumpărător pentru alte activităţi decât în scopul desfăşurării activităţii
medicale, activităţii de învăţământ superior medical şi/sau activităţilor conexe
actului medical.
(4) La cererea noului proprietar, destinaţia
spaţiului medical poate fi schimbată numai cu acordul conform al direcţiei de
sănătate publică, al Colegiului Medicilor din România sau al Colegiului Medicilor Dentişti din
România, după caz, al consiliului judeţean sau al consiliului local şi al casei
de asigurări de sănătate (în cazul în care cabinetul se află în relaţie
contractuală cu casa judeţeană de asigurări de sănătate).
(5) Spaţiul dobândit în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă poate fi înstrăinat, cu schimbarea destinaţiei, numai dacă
consiliul judeţean sau consiliul local, după caz, nu a optat în scris pentru a
redeveni proprietarul spaţiului. In cazul în care consiliul judeţean sau
consiliul local optează pentru redobândirea spaţiului, vânzarea se face la
preţul iniţial, actualizat cu indicele mediu al inflaţiei, la care se adaugă
contravaloarea îmbunătăţirilor aduse spaţiului, pentru care există documente
fiscale.
(6) Contractele încheiate cu încălcarea prevederilor
alin. (2), (3) şi (5) sunt lovite de nulitate absolută. Aceasta se constată de
instanţa competentă, la solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice
interesate. Acţiunea este scutită de taxa de timbru.";
„Art. 27. - (1) Spaţiile
medicale şi terenurile aferente în care funcţionează unităţi medicale
înfiinţate şi organizate potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998,
republicată, cu completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 83/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, care aparţin
domeniului public al statului, trec în domeniul privat al statului şi în
administrarea consiliilor judeţene, Consiliului General al Municipiului
Bucureşti sau a consiliilor locale, după caz, prin hotărâre a Guvernului.
(2) Inventarierea
spaţiilor prevăzute la alin. (1) se face conform prevederilor legale în
vigoare."
Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt
cele ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 120 alin. (1)
referitor la principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării
serviciilor publice din unităţile administrativ-teritoriale, art. 121 alin. (2)
privind autorităţile comunale şi orăşeneşti şi ale art. 136 alin. (1), (4) şi
(5) referitoare la proprietate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
1. Prin Decizia nr. 871 din 9 octombrie 2007,
nepublicată la data pronunţării prezentei decizii, Curtea, cu majoritate de
voturi, a constatat că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de
cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se
desfăşoară activităţi conexe actului medical, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 236/2006, sunt neconstituţionale.
Deşi în cauza ce face obiectul prezentei decizii,
Curtea este legal sesizată de instanţa de judecată, stabilirea
neconstituţionalităţii dispoziţiilor legale criticate, printr-o decizie a
Curţii Constituţionale pronunţată ulterior sesizării, determină ca, în temeiul
art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, aceste dispoziţii legale să nu mai
poată face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, intervenind una dintre
cauzele de inadmisibilitate prevăzute la art. 29 alin. (6) din legea
menţionată.
Aşadar, excepţia de neconstituţionalitate privind
prevederile art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.
2. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998, autorul
excepţiei susţine că acestea contravin dispoziţiilor art. 136 alin. (4) din
Constituţie.
Analizând aceste critici de neconstituţionalitate,
Curtea constată că sunt neîntemeiate.
Textul de lege criticat face trimitere la art. 10 alin.
(2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicaşi regimul juridic al
acesteia, potrivit căruia trecerea din domeniul public în domeniul privat se
face, după caz, prin hotărâre a Guvernului, a consiliului judeţean, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, dacă
prin Constituţie sau prin lege nu se dispune altfel. Or, Curtea Constituţională
a statuat prin Decizia nr. 107 din 9 martie 2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, 392 din 4 mai 2004, că Legea nr. 213/1998 reprezintă o concretizare
a dispoziţiilor art. 136 alin. (4) din Constituţie, potrivit cărora „Bunurile
proprietate publică sunt inalienabile. In condiţiile legii organice, ele pot fi
date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi
concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţă gratuită
instituţiilor de utilitate publică".
Mai mult, din aceste dispoziţii constituţionale rezultă
că societăţile comerciale nu pot deţine în proprietate bunuri ce aparţin
proprietăţii publice a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, ci
doar în regim de concesionare sau de închiriere.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1, 3, 4, 11 şi 27 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate
privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de
cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi
conexe actului medical, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
236/2006, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Cărând, judeţul Arad,
în Dosarul nr. 9.244/108/2006 al Tribunalului Arad - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului
nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, ridicată
de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu