DECIZIE Nr.
888 din 16 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 14 noiembrie 2007
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie,
excepţie invocată de Ioan Seracin în Dosarul nr. 1.837/271/2007 al Judecătoriei
Oradea.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Ministerul Public pune concluzii de respingere a
excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, referindu-se şi la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 25 aprilie 2007, pronunţată în Dosarul nr.
1.837/271/2007, Judecătoria Oradea a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, excepţie invocată de Ioan Seracin în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că
textul de lege ce face obiectul excepţiei este neconstituţional, deoarece trimite în mod generic la „efectuarea de
operaţiuni financiare ca acte de comerţ incompatibile cu funcţia, atribuţia sau
însărcinarea pe care o îndeplineşte o persoană", fără a individualiza în
mod concret „aceste situaţii de incompatibilitate, natura lor juridică, morală,
socială sau de altă natură, conţinutul concret sau sediul de
reglementare". De asemenea, în opinia autorului excepţiei, art. 12 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 78/2000 nu îndeplineşte condiţiile privind caracterul
previzibil şi accesibil al legii. Se arată că „atât timp cât latura obiectivă a
infracţiunii incriminate prin textul arătat [...] trimite absolut generic la
situaţii de incompatibilitate, în niciun caz el nu îndeplineşte cele două
cerinţe ce sunt de esenţa unei legi de incriminare şi care pot susţine
principiul legalităţii incriminării şi al pedepsei."
Judecătoria Oradea apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textul de lege
criticat nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că art. 12 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 78/2000 stabileşte toate elementele constitutive ale
infracţiunii la care face referire, astfel că nu se poate reţine contrarietatea
acestuia cu dispoziţiile din Constituţie şi din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
invocate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, referindu-se şi la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, cu modificările şi completările
ulterioare, având următorul cuprins:
- art. 12 alin. (1) lit. a): „Sunt pedepsite cu
închisoarea de la 1 la 5 ani următoarele fapte,
dacă sunt săvârşite în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani,
bunuri ori alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operaţiuni financiare, ca acte de
comerţ, incompatibile cu funcţia, atribuţia sau însărcinarea pe care o
îndeplineşte o persoană ori încheierea de tranzacţii financiare, utilizând
informaţiile obţinute în virtutea funcţiei, atribuţiei sau însărcinării
sale".
In susţinerea excepţiei se invocă încălcarea art. 23
alin. (12) din Constituţie, potrivit căruia „Nicio pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decât în
condiţiile şi în temeiul legi?', şi a art. 7 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale - Nicio
pedeapsă fără lege, coroborat cu art. 11 şi art. 20 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
78/2000, în raport de aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentală şi faţă de
critici similare. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 524 din 27 iunie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 7 septembrie 2006, Curtea a reţinut că art. 12 lit. a)
din Legea nr. 78/2000 stabileşte toate elementele constitutive ale infracţiunii
comise, astfel că nu poate reţine contrarietatea acestui text de lege faţă de
dispoziţiile din Constituţie şi din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale mai sus enunţate.
Intrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, soluţia
de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate pronunţată de Curte cu acel
prilej, precum şi considerentele care au fundamentat-o sunt valabile şi în
prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie
invocată de Ioan Seracin în Dosarul nr. 1.837/271/2007 al Judecătoriei Oradea.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta