DECIZIE Nr.
898 din 5 decembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 66 alin. (1) din Legea nr. 122/2006
privind azilul in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 23 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicată
de Sabah Haj Chafik în Dosarul nr. 6.457/302/2006 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.
La apelul nominal, se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.874D/2006,
având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de Mohamed Mossa Mohamed Shaqfa în
Dosarul nr. 16.963/302/2005 (număr
în format vechi 16.285/2005) al
aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 14 şi
al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
raportate la art. 164 din
Codul de procedură civilă, dispune conexarea Dosarului nr. 1.874D/2006 la Dosarul nr. 1.873D/2006, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiate a excepţiilor de neconstituţionalitate, având în
vedere jurisprudenta constantă în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 23 iunie 2006, pronunţate de Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti în dosarele nr. 6.457/302/2006 şi nr. 16.963/302/2005 (număr în format vechi 16.285/2005), Curtea Constituţională a
fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (7) din Ordonanţa
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România. Excepţia a fost ridicată de Sabah Haj Chafik şi Mohamed Mossa
Mohamed Shaqfa în cauze având ca obiect soluţionarea plângerilor formulate
împotriva unor hotărâri ale Oficiului Naţional pentru Refugiaţi de respingere a
cererilor de acordare a statutului de refugiat.
In motivările excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut similar, se susţine, în esenţă, că textul
criticat din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 încalcă prevederile art. 21 alin. (3) din Constituţie şi ale art. 16 alin. (1) şi (2) din
Convenţia privind statutul refugiaţilor, încheiată la Geneva, la 28 iulie 1951, raportat la art. 11 alin. (1) şi (2), art. 18 alin. (2) şi art. 20 alin. (2) din Legea fundamentală. Se arată că, în ipoteza admiterii de către
instanţă a unei plângeri formulate împotriva hotărârii Oficiului Naţional
pentru Refugiaţi, solicitantul dreptului de azil nu cunoaşte motivele reţinute
de instanţă ca relevante în acordarea statutului de refugiat, astfel încât
acesta este obligat să declare recurs indiferent de soluţia pronunţată de
instanţă, spre deosebire de Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, care va declara
recurs numai atunci când soluţia pronunţată de instanţa de fond îi este
nefavorabilă. Autorii excepţiilor susţin că dispoziţiile art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000, care instituie termenul de declarare a recursului în 5 zile de la pronunţare, nesocotesc dreptul refugiaţilor de acces
liber şi facil la instanţele de judecată, statuat prin art. 16 alin. (1) din Convenţia de la Geneva. In
continuare, compară durata acestui termen cu termenele de introducere a
recursului stabilite de regulile de procedură civilă, de procedură penală şi în
contencios administrativ şi conchide că se creează o situaţie nefavorabilă
solicitanţilor statutului de refugiat.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
întrucât termenul de 5 zile de
la pronunţarea hotărârii a fost stipulat tocmai în considerarea procedurii
speciale aplicabile soluţionării cererilor de acordare a statutului de
refugiat.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
textul de lege criticat nu conţine norme contrare prevederilor constituţionale
şi convenţionale invocate. Precizează că procedura de acordare a statutului de
refugiat a fost adaptată cerinţelor de celeritate şi eficienţă impuse de
specificul domeniului de reglementare, precum şi de legislaţia europeană în
domeniu, în sensul simplificării procedurilor pentru rezolvarea de îndată a
cererilor privind acordarea unei forme de protecţie umanitară, urmărindu-se
totodată respectarea minimului de garanţii procedurale prevăzute de actele
juridice internaţionale în materie de refugiaţi.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 sunt constituţionale. In acest sens, arată că accesul liber la
justiţie şi dreptul la apărare - aspecte esenţiale ale dreptului la un proces echitabil - sunt asigurate prin respectarea
cerinţelor procedurale specifice, precum şi prin reglementarea căii de atac a
recursului, care, însă, conform art. 129 din Constituţie, se exercită în condiţiile legii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 şi 29
din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierilor de sesizare,
prevederile art. 16 alin. (7) din
Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, republicată în
Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie
2004, având următorul cuprins: „Impotriva hotărârii
instanţei contestatarul sau Oficiul Naţional pentru Refugiaţi poate declara
recurs în termen de 5 zile de la pronunţare. Declararea recursului în termen suspendă
executarea dispoziţiei de părăsire a teritoriului."
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul
părţilor la un proces echitabil. De asemenea, aceştia invocă şi nerespectarea
art. 16 paragrafele 1 şi 2 din Convenţia privind statutul
refugiaţilor, încheiată la 28 iulie 1951 la Geneva, la
care România a aderat prin Legea nr. 46/1991, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din
17 iulie 1991, referitor la accesul oricărui refugiat
în faţa tribunalelor de pe teritoriul statelor contractante, raportat la
textele constituţionale ale art. 11 alin. (1) şi (2) - „Dreptul
internaţional şi dreptul intern", ale art. 18
alin. (2) privind dreptul de azil şi ale art. 20 alin. (2) - „Tratatele internaţionale
privind drepturile omului".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale, Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul
refugiaţilor în România a fost abrogată expres prin art. 152 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind
azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, intrată în
vigoare la data de 16 august 2006.
Prin Decizia Plenului nr. III din 31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea
Constituţională a statuat că în cazul în care, după invocarea unei excepţii de
neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecătoreşti, prevederea legală
supusă controlului a fost modificată, Curtea Constituţională se pronunţă asupra
constituţionalităţii prevederii legale, în noua sa redactare, numai dacă
soluţia legislativă din legea sau ordonanţa modificată este, în principiu,
aceeaşi cu cea dinaintea modificării.
Prevederile art. 16 alin. (7) din
Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 au fost preluate în
cuprinsul art. 66 alin. (1) din Legea nr. 122/2006, cu
excepţia tezei a doua a textului iniţial. Prin urmare, Curtea va exercita
controlul de constituţionalitate asupra dispoziţiilor art. 66 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind
azilul în România, care au următorul cuprins: „Impotriva hotărârii instanţei
contestatarul sau Oficiul Naţional pentru Refugiaţi poate declara recurs în
termen de 5 zile
de la pronunţare."
Curtea urmează să respingă ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 66 alin. (1)
din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România,
întrucât argumentele şi soluţiile pronunţate în deciziile referitoare la
excepţia de neconstituţionalitate a art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză. Pentru ilustrarea
jurisprudenţei în materie a Curţii, se pot menţiona Decizia nr. 503 din 4 octombrie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 986 din 7
noiembrie 2005, şi Decizia nr. 359 din 2 mai 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 17 mai
2006.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 66 alin. (1) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Sabah Haj Chafik şi
Mohamed Mossa Mohamed Shaqfa în dosarele nr. 6.457/302/2006
şi nr. 16.963/302/2005 (număr în format vechi 16.285/2005) ale Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 decembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu