DECIZIA Nr. 90 din 11 septembrie 1996*)
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 19 august 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 83 din 30 aprilie 1997.
Ioan Deleanu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Lucian Stangu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 105 alin. 3 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36
din 12 mai 1995, invocata de Flucus Mariana, Manofu Angela, Ciora Manuela
Olivia, Craciun Maria, Sass Luminita, Vulcu Davel Elena, Schalschi Dan Nicolae
in Dosarul nr. 6.361/1995 al Judecatoriei Sibiu.
Presedintele completului de judecata declara sedinta deschisa.
La apelul nominal este prezenta Camera Notarilor Publici Alba Iulia, prin
domnul Sinc Alexandru-Basarab, secretarul general al Uniunii Nationale a
Notarilor Publici din Romania.
Lipsa celelalte parti, legal citate.
Presedintele completului da cuvantul in fond partilor.
Reprezentantul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania solicita
respingerea exceptiei invocate, apreciind-o ca neintemeiata, intrucat
prevederile art. 105 alin. 3 din lege au un caracter tranzitoriu, avand menirea
sa asigure continuitatea functionarii unor servicii de interes public. Aceste
prevederi sunt in deplina concordanta cu cele constitutionale, intrucat orice
cetatean are dreptul sa-si aleaga profesia si locul de munca, dar nu toti au
vocatie pentru aceeasi profesie.
Luand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea
exceptiei invocate, apreciind-o ca neintemeiata, aratand ca prevederile art.
105 alin. 3 din lege sunt cuprinse in capitolul VII "Dispozitii
tranzitorii si finale", ceea ce inseamna ca legiuitorul a inteles sa
asigure continuitatea unor institutii, precum si protectia unor categorii de
persoane, carora li se schimba statutul juridic si natura locului de munca.
Presedintele completului de judecata declara dezbaterile inchise.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 1995, Curtea Constitutionala a fost
sesizata de catre Judecatoria Sibiu cu exceptia de neconstitutionalitate a art.
105 alin. 3 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995.
Exceptia a fost invocata de reclamantii Flucus Mariana, Manofu Angela,
Ciora Marcela Olivia, Vulcu Davel Elena, Sass Luminita, Craciun Maria si
Schalschi Dan Nicolae in cauza civila ce face obiectul Dosarului nr. 6.361/1995
al Judecatoriei Sibiu.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 105 alin. 3 creeaza o
discriminare intre persoanele care ocupau functii de notar de stat la data
intrarii in vigoare a legii si persoanele care, indeplinind conditiile generale
prevazute de art. 16 din lege (au cetatenie romana, domiciliul in Romania,
capacitatea de exercitiu a drepturilor civile, au licenta sau doctoratul in
drept, nu au antecedente penale, se bucura de o buna reputatie, cunosc limba
romana, sunt apte din punct de vedere medical si au vechimea minima in functii
de specialitate juridica), doresc sa devina notari publici. Se considera astfel
ca prin aceasta discriminare s-ar incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora cetatenii sunt egali in fata legilor si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, precum si ale art.
38 alin. (1) din legea fundamentala, care prevede ca dreptul la munca nu poate
fi ingradit, iar alegerea profesiei si a locului de munca sunt libere.
Exprimandu-si opinia, Judecatoria Sibiu considera ca exceptia invocata este
intemeiata, intrucat stipularea unui termen diferit pentru numirea notarilor
publici, dupa cum persoanele care urmeaza a exercita aceasta profesie au fost
notari de stat sau au exercitat alta functie, creeaza o situatie
discriminatorie fata de persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de
Legea nr. 36/1995 si doresc sa devina notari publici.
Desi in incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, Judecatoria Sibiu
se refera exclusiv la art. 105 alin. 3 din Legea nr. 36/1995, din examinarea
prevederilor acestei legi rezulta ca si alte texte ar fi susceptibile de
analiza sub aspectul constitutionalitatii, pentru ratiuni similare celor avute
in vedere in motivarea exceptiei. Este cazul art. 15 alin. 1, al art. 28 alin.
2 lit. b), al art. 105 alin. 1 si 2 si al art. 109, a caror constitutionalitate
ar urma sa fie analizata in raport cu art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art.
38 alin. (1) si art. 49 din Constitutie.
De altfel, din examinarea Dosarului nr. 6.361/1995 al Judecatoriei Sibiu se
constata ca, in cererea depusa la instanta, reclamantii au invocat exceptia de
neconstitutionalitate si cu privire la aceste texte din legea atacata, iar nu
numai textul retinut de instanta in incheierea transmisa Curtii
Constitutionale. Prin aceasta exceptie reclamantii contesta, in esenta,
competenta Ministerului Justitiei de a limita numarul notarilor publici si de a
organiza concurs pentru ocuparea posturilor respective, atributii care nu ar fi
compatibile cu economia de piata.
Asa fiind, Curtea Constitutionala urmeaza sa examineze, sub aspectul
constitutionalitatii, si celelalte texte, susceptibile de discutie, din Legea
nr. 36/1995, iar nu numai prevederea indicata expres in incheierea de sesizare.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
s-au cerut puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si al
Guvernului.
Camera Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, intrucat, pe de o parte, potrivit
art. 49 din Constitutie, restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati
se poate face numai prin lege, fara a se aduce atingere existentei drepturilor
si libertatilor respective, iar pe de alta parte, daca orice cetatean are
dreptul sa-si aleaga profesia sau locul de munca, aceasta reprezinta o vocatie,
exercitarea unei profesii fiind in functie de indeplinirea anumitor conditii.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece anumite incompatibilitati sau masuri tranzitorii se
impun datorita specificului profesiei, ele fiind determinate si de necesitatea
protectiei unor persoane al caror statut juridic urmeaza sa sufere anumite
masuri, stabilite de lege, nu de optiunea lor. In aceasta situatie este vorba
de o masura ce nu poate fi considerata discriminatorie, intrucat are scopul de
a asigura locuri de munca pentru notarii publici, carora, prin lege, li se
schimba statutul functiei. Totodata, prin masura in discutie s-a urmarit sa se
asigure continuitatea unor servicii de interes public.
Senatul nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Camerei
Deputatilor si al Guvernului si observand dispozitiile art. 15 alin. 1, art. 28
alin. 2 lit. b), art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea nr. 36 din 12 mai
1995, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Constata ca, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, este competenta sa solutioneze exceptia.
In esenta, exceptia de neconstitutionalitate se intemeiaza pe o presupusa
discriminare intre situatia fostilor notari de stat - care au putut deveni, la
cerere, notari publici - si cea a altor categorii de juristi care, potrivit
legii, pot fi numiti ca notari publici, in conditiile legii, numai dupa crearea
camerelor notarilor publici si a Uniunii Nationale a Notarilor Publici, ca
organizatii profesionale ale notarilor publici.
Din examinarea textelor constitutionale invocate de reclamanti si a
prevederilor Legii nr. 36 din 12 mai 1995 rezulta ca nu ne aflam in prezenta
unor abateri de la dispozitiile constitutionale care consacra egalitatea
cetatenilor, dreptul la munca si dreptul la libera alegere a profesiei.
Preferinta pe care legea o acorda fostilor notari de stat in numirea ca notari
publici reprezinta expresia unei masuri de protectie sociala corespunzatoare
prevederilor art. 38 alin. (2) din Constitutie, care consacra dreptul
salariatilor la protectia sociala a muncii. Este o prioritate care decurge din
faptul ca notarii de stat au ocupat functiile respective in conditiile legii,
dovedind, in momentul numirii lor si pe parcursul activitatii, indeplinirea
tuturor conditiilor necesare pentru exercitarea acestei functii, care, atat
inainte, cat si dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 36/1995, are caracterul
unui serviciu de interes public. Reforma organizatorica realizata de aceasta
lege, prin transformarea notariatelor de stat in birouri ale notarilor publici,
corespunde necesitatilor legate de perfectionarea unei activitati de interes
public si nu reprezinta nicidecum crearea unei institutii absolut noi fara
legatura cu forma anterioara de realizare a unei activitati legate de
infaptuirea justitiei. Prin masurile adoptate de lege s-a urmarit continuarea,
in cadrul noilor structuri, a unor activitati avand acelasi obiect si aceeasi
importanta sociala, precum si un personal specializat, investit cu exercitarea
unor functii ale autoritatii publice, care se bucura de stabilitate si,
potrivit art. 31 din lege, de o protectie speciala, corespunzatoare
necesitatilor legate de indeplinirea obligatiilor ce le revin.
Reorganizarea activitatii notariale reprezinta o masura dispusa prin lege,
independenta de vointa notarilor si a celorlalti salariati din fostele
notariate de stat, menita sa asigure acestora stabilitate in munca, urmand a fi
preferati, la numirea in noile structuri notariale, unor persoane care
indeplineau alte functii juridice si care pot, la randul lor, sa ocupe functii
in noile structuri, in conditiile legii.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate critica, de asemenea,
reglementarea, prin Legea nr. 36/1995, a unor atributii ale Ministerului
Justitiei in domeniul organizarii activitatii notarilor publici.
In legatura cu aceasta parte a exceptiei de neconstitutionalitate este de
observat ca notarul public are, potrivit legii, un statut corespunzator unei
functii autonome prin care se realizeaza un serviciu public, astfel ca este
necesar ca elementele esentiale ale organizarii acestui serviciu public sa fie
stabilite, potrivit nevoilor cetatenilor si ale functionarii puterii
judecatoresti, de catre organul central de specialitate al administratiei
publice - Ministerul Justitiei, acesta urmand a verifica aptitudinile
profesionale si morale ale notarilor publici, la numirea acestora. Activitatea
notarilor publici este o profesie ce corespunde unor interese ale statului si
societatii, persoanele care au aceasta profesie urmand a indeplini anumite
conditii specifice, inclusiv sub aspectul verificarii aptitudinilor
profesionale ale solicitantilor.
Din punctul de vedere al indeplinirii acestor conditii, situatia juridica a
persoanelor care au devenit notari publici in baza Legii nr. 36 din 12 mai
1995, ca urmare a reorganizarii notariatelor de stat, unde acestia ocupau
functii de notari, este cu totul alta decat a celor care lucreaza in alte
domenii si care, dorind sa devina notari publici, au o simpla vocatie in acest
sens.
In aceste conditii nu exista nici o discriminare intre persoanele
apartinand celor doua categorii de juristi si nici o restrangere a dreptului la
munca, precum si la alegerea profesiei si a locului de munca prevazute de art.
38 alin. (1) din Constitutie. Fata de considerentele expuse, rezulta ca
prevederile din Legea nr. 36 din 12 mai 1995, ce fac obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, nu contravin vreunei prevederi a Constitutiei.
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1,
art. 28 alin. 2 lit. b), art. 105 alin. 1-3 si art. 109 din Legea nr. 36/1995,
invocata de Flucus Mariana, Manofu Angela, Ciora Manuela Olivia, Craciun Maria,
Sass Luminita, Vulcu Davel Elena, Schalschi Dan Nicolae in Dosarul nr.
6.361/1995 al Judecatoriei Sibiu.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 11 septembrie 1996.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat asistent,
Maria Bratu