DECIZIE Nr.
966 din 30 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 782 din 19 noiembrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de Ştefan Albu şi alţii în Dosarul nr. 5.980/109/2006al Tribunalului
Argeş - Secţia civilă.
La apelul nominal răspund Ştefan Albu şi Ministerul
Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin consilier juridic, lipsind celelalte
părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Ştefan Albu susţine că prevederile art. 80 din Legea
nr. 19/2000 sunt neconstituţionale, deoarece, prin stabilirea modului de
calculul al pensiei, pensionarii sistemului public sunt defavorizaţi în raport
cu alte categorii de pensionari. Totodată, apreciază că pensionarii cu
punctajul mediu anual stabilit conform acestei legi beneficiază de pensii al
căror cuantum este sub salariul minim pe economie.
Reprezentantul Ministerului Muncii şi Solidarităţii
Sociale solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, menţionând, în
acest sens, jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă, considerând
că motivele invocate în susţinerea excepţiei nu privesc constituţionalitatea
prevederilor legale criticate, ci, eventual, modificarea şi completarea
acestora.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 13 iunie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 5.980/109/2006, Tribunalul Argeş - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 80 din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Ştefan Albu şi alţii în
cauza ce are ca obiect judecarea cererilor de recalculare a pensiilor.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că textul de lege criticat încalcă
dispoziţiile art. 16 şi art. 20 din Constituţie, întrucât creează situaţii
discriminatorii pentru pensionarii sistemului public de pensii în raport cu
alte categorii de pensionari.
Se apreciază, totodată, că prevederile criticate pentru
neconstituţionalitate au micşorat valoarea punctajului de pensie, „limitându-se
la 30% valoarea minimă şi 50% valoarea maximă".
O altă critică constă în aceea că este necesară
completarea Legii nr. 19/2000, având în vedere că nu se fac precizări referitoare
la pensionarii care au vechime în muncă mai mare de 30 de ani pentru bărbaţi şi
25 de ani pentru femei.
Tribunalul Argeş - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
neîntemeiată, întrucât textul legal criticat se aplică fără nicio discriminare tuturor
persoanelor aflate în situaţii identice.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, legiuitorul având
competenţa exclusivă de a adopta, prin legi speciale, reglementări diferite
pentru anumite categorii socio-profesionale.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 alin. (3) din
Legea nr. 19/2000 a devenit inadmisibilă, iar celelalte prevederi legale
criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părţilor prezente şi ale procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl
constituie dispoziţiile art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 140
din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare. In forma sa
actuală, art. 80 prevede:
„(1) Valoarea unui punct de pensie se stabileşte
prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Aceasta se determină prin
actualizarea valorii punctului de pensie din luna decembrie a fiecărui an cu
cel puţin rata inflaţiei, prognozată pentru anul bugetar următor de instituţia
cu atribuţii în domeniu.
(2)In raport cu evoluţia indicatorilor
macroeconomici şi cu resursele financiare, valoarea punctului de pensie,
stabilită conform prevederilor alin. (1), poate fi majorată prin legile de rectificare
a bugetului asigurărilor sociale de stat.
(3)Valoarea punctului de pensie, determinată conform
prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai mică de 30% şi mai mare de 50%
din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale
de stat."
Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, a fost
adoptată Legea nr. 250/2007 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 19
iulie 2007. Prin art. I pct. 7 al acestei legi au fost
aduse modificări articolului 80 alin. (3) al Legii nr. 19/2000, păstrându-se,
în principiu, soluţia legislativă anterioară. Astfel, redactarea actuală are
următorul cuprins: „(3) Valoarea punctului de pensie, determinată conform
prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai mică de 37,5% din
salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, începând cu 1
ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie
2009."
Având în vedere că reglementarea de principiu a rămas
aceeaşi, Curtea urmează să se pronunţe asupra constituţionalităţii art. 80 din
Legea nr. 19/2000 astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 250/2007.
Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat
contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea in
drepturi şi art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile
omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile art. 80 din Legea nr. 19/2000, criticate
pentru neconstituţionalitate, fac parte din Secţiunea a 6-a a legii, intitulată
„Calculul pensiilor", şi prevăd modalitatea de stabilire a valorii punctului de pensie
care va fi folosit la calcularea pensiei pentru toate persoanele care urmează
să se pensioneze în sistemul public de pensii.
Susţinerea autorilor excepţiei că prin folosirea
acestui sistem de calcul s-ar obţine o pensie inferioară celor reglementate de
unele legi speciale, încălcându-se astfel dispoziţiile art. 16 din Constituţie,
este neîntemeiată. Prevederile legale criticate se aplică, în egală măsură, tuturor persoanelor care se pensionează în
baza Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale. Legiuitorul poate, în considerarea unor situaţii diferite,
să adopte prin legi speciale, pentru anumite categorii socio-profesionale,
reglementări diferite în ceea ce priveşte pensionarea pentru limită de vârstă,
fără a avea semnificaţia încălcării principiului egalităţii în faţa legii.
Având în vedere cele expuse,
Curtea reţine, pe cale de consecinţă, că nu se încalcă prevederile art. 20 din
Constituţie, deoarece nu există neconcordanţe între tratatele internaţionale
privind drepturile omului şi prevederile legale criticate.
Referitor la nemulţumirea autorilor excepţiei pentru
modul de reglementare a valorii punctului de pensie, precum şi pentru existenţa
unor lacune ale Legii nr. 19/2000, Curtea constată că acestea nu sunt critici
de constituţionalitate, ci, eventual, aspecte legate de politica pe care
legiuitorul a înţeles să o adopte în domeniu şi pe care Curtea, potrivit
competenţelor sale, nu o poate cenzura. Dealtfel, în urma modificării
dispoziţiilor art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, susţinerea autorilor
excepţiei că prevederile criticate au micşorat valoarea punctajului de pensie,
„limitându-se la 30% valoarea minimă şi 50% valoarea maximă", a rămas fără
obiect. Actualul text a modificat valoarea punctajului la 37,5%, respectiv 45%,
în condiţiile prevăzute.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 80 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Ştefan Albu şi
alţii în Dosarul nr. 5.980/109/2006 al Tribunalului Argeş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta