HOTARARE Nr.
1040 din 13 octombrie 2010
pentru aprobarea Strategiei
nationale de ordine publica 2010-2013
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 721 din 28 octombrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Strategia
naţională de ordine publică 2010-2013, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Planul strategic pe sectorul de activitate
„Ordine publică şi siguranţa cetăţeanului" 2010-2013 se aprobă, potrivit
normelor legale în vigoare, prin dispoziţia secretarului de stat, şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 3. - Finanţarea acţiunilor din cadrul Planului
strategic prevăzut la art. 2 se face în limita fondurilor aprobate anual prin
legea bugetului de stat, precum şi din alte fonduri legal constituite.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
ANEXĂ
STRATEGIA NAŢIONALĂ DE ORDINE PUBLICĂ
2010-2013
I. Introducere
România, ca parte a spaţiului de securitate oferit de
apartenenţa sa la NATO şi UE, îşi exercită rolul activ în promovarea
politicilor şi mecanismelor de edificare a noii arhitecturi de securitate,
implicând atât voinţă şi consens politic, resurse economice şi tehnologice,
idei şi soluţii privind predictibilitatea evoluţiilor în domeniile securităţii
internaţionale şi naţionale şi ordinii de drept, cât şi modalităţi concrete de
realizare a obiectivelor.
Sistemul de ordine publică
românesc a cunoscut, în ultimii 20 de ani, importante transformări,
circumscrise procesului de tranziţie către o societate democratică, în care
statul de drept, drepturile şi libertăţile cetăţeanului sunt garantate. Mai
mult, procesele internaţionale, precum instituţionalizarea politică şi
financiară a Uniunii Europene şi globalizarea, au favorizat mişcarea, fără
precedent, a oamenilor, a fluxurilor financiare, a comerţului şi a informaţiei,
determinând, pe lângă imensele beneficii, şi apariţia şi dezvoltarea a
numeroase ameninţări clasice sau asimetrice la adresa ordinii de drept
internaţionale şi naţionale şi la adresa păcii, stabilităţii şi drepturilor
universale ale omului.
Intre cele mai recente evoluţii cu impact în sistemul
de ordine publică pot fi menţionate:
1. Incepând cu anul 1993, îşi fac apariţia primele
forme de criminalitate organizată (traficul de droguri şi traficul de fiinţe
umane), iar România intră în circuitul internaţional, iniţial ca ţară de
tranzit, apoi ca piaţă şi ţară de destinaţie pentru diferite forme de
criminalitate, inclusiv problematica imigraţiei. Astăzi, grupările de crimă
organizată au acces la resurse ce pot afecta stabilitatea statelor în curs de
dezvoltare şi accesează resurse specializate distribuite la nivel global.
2. Sistemul legislativ este în
permanentă transformare, pentru a transpune instrumentele legale internaţionale
(tratate şi protocoale internaţionale, acquis-ul european) şi pentru a se
integra într-un sistem legislativ internaţional.
3. Creşte rolul procurorului în actul de justiţie,
ajungându-se ca după 2003 procurorul să controleze şi să supravegheze
activitatea de urmărire penală.
4. Poliţia, principala
instituţie ce acţionează pentru menţinerea ordinii publice, este transformată
dintr-o forţă poliţienească, militară, într-un serviciu poliţienesc, în slujba
cetăţeanului, începând cu anul 2002.
5. Jandarmeria Română şi
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă au demarat procese de
modernizare şi profesionalizare, fapt ce determină ca, în prezent, cele două
instituţii să îndeplinească o gamă variată de misiuni, inclusiv internaţionale.
6. Poliţia de Frontieră şi
Oficiul Român pentru Imigrări au cunoscut evoluţii organizatorice şi
funcţionale profunde, fiind compatibile cu cele mai moderne sisteme europene în
domeniu, cu capabilităţi operative eficiente în domeniul controlului,
supravegherii şi securizării frontierei, al politicilor de azil şi al
controlului migraţiei.
7. După anul 2000, societatea
românească cunoaşte o dezvoltare a serviciilor destinate protecţiei bunurilor
şi persoanelor, prin apariţia societăţilor specializate de pază şi de detectivi
particulari, precum şi a poliţiei comunitare (serviciu public comunitar în
subordinea nemijlocită a primarului).
8. Politicile de probaţiune
completează astăzi sistemul judiciar, prin reinserţia persoanelor care au
executat diferite pedepse privative de libertate.
9. Politicile antivictimale şi asistenţa victimei devin
coordonate importante ale intervenţiei instituţiilor statului în protejarea
ordinii publice.
Toate acestea determină necesitatea definirii unei noi
perspective strategice, care să ofere o imagine de integrare şi focalizare a
acţiunilor pentru toţi actorii ce furnizează servicii de securitate pentru
ordinea publică. Dezideratul unei perspective strategice este cu atât mai mare
cu cât tot mai mult suntem martori ai unor procese socio-ecomomice şi culturale
care modifică permanent societatea şi cresc inopinat presiunea asupra
sistemului de ordine publică, prin dezvoltarea unor noi nevoi de securitate sau
prin reconfigurarea instituţiilor sociale. La acestea se adaugă amploarea şi
gravitatea efectelor fenomenelor naturale - fapt ce reclamă identificarea şi
valorificarea de soluţii, prin reciprocitate şi colaborare internaţională.
Strategia naţională de ordine publică, denumită în
continuare Strategia, oferă
ansamblul obiectivelor majore pe termen mediu, în domeniul ordinii publice,
coroborate cu principalele modalităţi de realizare şi resurse necesare pentru
menţinerea, asigurarea şi restabilirea ordinii publice şi contribuie la
stabilirea unei direcţii unitare, la nivelul tuturor instituţiilor de ordine
publică.
Este unul dintre pilonii de bază pentru realizarea
obiectivelor strategice ale Strategiei Naţionale de Apărare şi urmăreşte
îmbunătăţirea serviciilor de siguranţă publică.
Strategia se corelează cu Strategia pentru dezvoltarea
justiţiei (în prezent în formă de proiect), ce urmăreşte modernizarea şi
eficientizarea sistemului judiciar, şi cu Strategia privind securitatea internă
a Uniunii Europene, Programul Stockholm şi Tratatul de la Lisabona.
II. Viziune şi valori
Intr-un spaţiu european, pentru fiecare cetăţean trebuie
să existe un mediu de securitate, în care libertatea, securitatea şi justiţia
sunt garantate. Astăzi, este necesar să se construiască un sistem integrat de
ordine publică orientat proactiv către nevoile de securitate şi în serviciul
cetăţenilor.
Mai mult ca oricând, este necesar ca la nivelul
sistemului de ordine publică să se cristalizeze o cultură strategică bazată pe
cunoaşterea în profunzime a realităţii României şi a tendinţelor majore
desprinse din evoluţia globală a ameninţărilor criminalităţii. Astfel, să se
proiecteze o nouă arhitectură, care să permită valorificarea integrată a
capabilităţilor instituţionale, promovarea de standarde operaţionale,
ocupaţionale şi profesionale şi prioritizarea eforturilor în aplicarea legii.
Libertatea de mişcare, protecţia, inclusiv juridică, a
persoanelor celor mai vulnerabile, a femeilor şi copiilor victime ale
violenţei, a persoanelor dependente, protecţia datelor cu caracter personal şi
a vieţii private, participarea la viaţa democratică a Uniunii Europene,
beneficierea de protecţie în ţările terţe trebuie să fie consolidate.
Dezvoltarea protecţiei civile în faţa dezastrelor naturale sau a situaţiilor de
urgenţă trebuie asigurată.
Valorile comune în domeniul ordinii publice susţin
întreaga activitate de zi cu zi şi oferă coordonatele în care aceasta se
dezvoltă, precum şi mijloacele prin care se realizează, astfel:
• legalitate - politicile
în domeniul ordinii publice se constituie strict cu respectarea drepturilor şi
libertăţilor fundamentale şi a supremaţiei legii;
• profesionalism -
presupune specializarea şi diversificarea metodelor şi mijloacelor de acţiune,
o poliţie ştiinţifică, flexibilitate instituţională, implementarea unui
management proactiv şi, în special, prin fundamentarea deciziilor pe bază de
analiză;
• dialog - construirea
unei relaţii de încredere cu cetăţeanul, prin transparenţă şi comunicare, în
conformitate cu principiile toleranţei, respectului şi libertăţii de exprimare;
• integritate profesională - responsabilitate în cheltuirea banului public şi desfăşurarea
întregii activităţi în domeniul ordinii publice, după normele statuate în Codul
de etică şi deontologie profesională;
• parteneriat -
cooperarea împotriva criminalităţii, atât cu cetăţenii, cât şi cu instituţiile
de aplicare a legii, la nivel naţional şi internaţional, precum şi cu alte
organizaţii publice sau private, pentru consolidarea interoperabilităţii şi
focalizarea resurselor către securitatea publică şi individuală;
• operativitate şi
solidaritate - receptarea mesajelor cetăţenilor şi
identificarea modalităţilor optime de răspuns la acestea şi acţionarea cu
promptitudine şi eficacitate în desfăşurarea prestaţiilor efectuate în folosul
membrilor comunităţii, precum şi participarea la acţiuni concrete în beneficiul
ţărilor din Uniunea Europeană.
Intreg demersul de construire al strategiei este în
spiritul principiilor europene enunţate în Strategia de securitate internă a
Uniunii Europene:
- o abordare vastă şi globală a securităţii;
- asigurarea supravegherii democratice şi judiciare
efective a activităţilor de securitate interne;
- prevenire şi anticipare: o abordare proactivă şi
fondată pe informaţii;
- elaborarea unui model global
pentru schimbul de informaţii;
- cooperarea operaţională;
- cooperarea judiciară în materie penală;
- gestionarea integrată a frontierelor;
- un angajament în favoarea inovării şi a formării;
- dimensiunea externă a securităţii interne/cooperarea
cu ţările terţe;
- flexibilitatea în vederea adaptării la dificultăţile
viitoare.
III. Provocări în
domeniul ordinii publice
In procesul de selectare a priorităţilor, prezenta
strategie subliniază necesitatea evaluării ameninţărilor criminalităţii şi a
vulnerabilităţilor sistemului de ordine publică. Inţelegerea corectă a acestora
oferă premisele identificării riscurilor de ordine publică şi, în special, a
evaluării impactului riscurilor în societate. Deşi nu există un sistem integrat
de evaluare cetăţean - poliţie - parchet - justiţie - societate civilă, pe date
consolidate la nivel naţional, o evaluare sintetică a provocărilor din domeniul
de ordine publică, raliate ameninţărilor, vulnerabilităţilor, riscurilor şi
punctelor de impact aferente, evidenţiază următoarele:
Situaţia mediului social din punctul de vedere al ordinii
publice:
• Criza economică şi financiară
mondială din anul 2009 continuă să exercite o influenţă de ordin economic,
social şi politic, cu incidenţă inevitabilă şi greu de anticipat asupra
societăţii româneşti şi internaţionale şi, implicit, asupra activităţilor
instituţiilor statului român. Efectele crizei pot conduce la situaţii de o
gravitate excepţională în plan economic, social şi politic, prin creşterea
numărului de disponibilizări, atât în sectorul public, cât şi în cel privat, cu
impact asupra creşterii infracţionalităţii, sentimentului de neîncredere a
populaţiei în instituţiile statului, numărului de proteste şi de manifestări
violente în rândul populaţiei.
Percepţia populaţiei asupra provocărilor la adresa
ordinii publice şi asupra încrederii în autorităţile din sistemul de ordine şi
siguranţă publică:
• Conform Eurobarometrului din
toamna anului 2009, în percepţia cetăţenilor, problema criminalităţii este
plasată pe locul 4 între problemele pe care trebuie să le rezolve instituţiile
statului. In schimb, în viaţa personală, problema criminalităţii se situează pe
locul 7, deşi aceasta se află pe un trend crescător (+2% faţă de Eurobarometrul
de primăvară al anului 2009).
Comparativ cu indicatorii înregistraţi la nivelul celor
27 de state europene, în anul 2009 românii acordă criminalităţii o mai mare
importanţă decât media înregistrată în Uniunea Europeană, îndeosebi pe agenda
naţională, în plan personal acesta situându-se
aproximativ la nivelul înregistrat în statele membre.
• In ultimii 4 ani, imaginea
Ministerului Administraţiei şi Internelor a înregistrat o evoluţie
defavorabilă, la nivel calitativ, prin scăderea până la jumătate a capitalului
de imagine pozitivă a instituţiei.
• In sondajele de opinie, având
ca temă relaţiile dintre cetăţeni şi poliţie, proporţia celor care consideră că
poliţia ar trebui să îşi îmbunătăţească relaţiile cu cetăţenii este de peste
93% - nivel înregistrat încă din anul 2003, iar procentul celor care consideră
că cetăţenii ar trebui să se implice mai activ în a ajuta poliţia să îşi
îndeplinească atribuţiile este de 86%.
• Cetăţeanul îşi doreşte un
grad mai înalt de siguranţă, ca atare el va trebui să participe, în calitate de
coautor, la realizarea acestui obiectiv. Standardele de moralitate pe care, în
mod tradiţional, populaţia le aplică poliţiştilor, sunt cu mult mai înalte
decât cele aplicate altor categorii socioprofesionale. Mai mult, se consideră
absolut firesc ca un poliţist să îşi rişte zilnic viaţa pentru apărarea
drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale cetăţeanului, pentru apărarea
avutului public şi privat, motiv pentru care acestui funcţionar public trebuie
să i se asigure un statut social în concordanţă cu riscurile inerente şi cu
importanţa socială a activităţii pe care o desfăşoară.
• Pentru menţinerea, asigurarea
şi restabilirea ordinii şi siguranţei publice, potrivit obligaţiilor şi
responsabilităţilor stabilite prin lege, Ministerul Administraţiei şi
Internelor- prin intermediul principalelor structuri: Poliţia Română, Poliţia
de Frontieră Română şi Jandarmeria Română - are prevăzute posturi ce asigură o
medie de 500 de poliţişti/jandarmi la 100.000 locuitori. La începutul anului
2010, deficitul de personal era de 13%, ceea ce conduce la o medie reală de 434
de poliţişti/jandarmi la 100.000 locuitori. Deficitul este în special în
dispozitivele de ordine şi siguranţă publică.
Situaţia fenomenului infracţional:
Generalităţi:
•In ultimii ani, în România, criminalitatea a cunoscut un trend preponderent ascendent, iar
sentimentul de insecuritate al cetăţenilor s-a amplificat. Indicatorii stării
infracţionale demonstrează că, pentru a stăvili valul de ameninţări la adresa
ordinii publice - infracţiunile de mare violenţă, crima organizată, marea
criminalitate economico-financiară şi criminalitatea transfrontalieră, este
necesară o abordare mult mai complexă, în sistem integrat, cu participarea
factorilor responsabili.
• Evoluţia numărului de lucrări penale şi dosare cu
urmărire penală începută este în creştere permanentă, ajungându-se ca la
sfârşitul anului 2009, în Poliţia Română, numărul de lucrări penale să fie de
aproximativ 700.000 (dublu faţă de luna ianuarie 2005), iar al dosarelor penale
cu urmărirea penală începută de aproximativ 425.000 (cu 60% mai mult decât în
luna ianuarie 2005). In anul 2009, Ministerul Public a înregistrat aproximativ
1,4 milioane de dosare penale, de peste 8 ori mai mult decât în 1989 şi de 3
ori mai mult faţă de 2000, în condiţiile în care numărul de procurori este
aproape acelaşi. Cel mai important risc este reprezentat de creşterea
permanentă a volumului de activitate al celor două instituţii.
• Deşi caracteristica generală a evoluţiei
infracţiunilor grave o constituie menţinerea unui trend descendent, în ultimii
doi ani, conflictele dintre grupările criminale devin din ce în ce mai
violente, iar folosirea armelor este tot mai prezentă în situaţiile acestea.
Totodată, numărul furturilor din bănci şi din case de schimb valutar creşte şi
apar moduri de operare deosebite (cu mână armată, persoane mascate).
• Mica criminalitate,
criminalitatea „de vitrină" (furturi din magazine, din buzunare, din
maşini, prostituţie etc.) constituie domeniul cel mai sensibil şi cu impact direct asupra cetăţenilor,
ce sunt afectaţi de frecvenţa cu care sunt săvârşite astfel de fapte. La
nivelul Poliţiei Române, precum şi la parchete, anual, volumul de dosare penale
este în creştere, capacităţile personalului fiind depăşite. Caracterul
preponderent reactiv la criminalitate şi concentrarea în special pe activitatea
de tragere la răspundere penală nu mai sunt strategii de succes. Este necesară
concentrarea forţelor din sistemul de ordine publică pe componenta de
proactivitate a activităţii poliţieneşti, revigorarea politicilor de prevenire
a criminalităţii şi concentrarea eforturilor, în stradă, ale poliţiei şi
jandarmeriei, în funcţie de intervalele şi zonele critice pentru criminalitate.
• Cu toate măsurile adoptate -
legislative, organizatorice, educative -, fenomenul violenţei pe stadioane a
proliferat, iar sentimentul de insecuritate al spectatorului simplu s-a
amplificat. Lipsa de eficienţă şi de finalitate a măsurilor legale dispuse a
determinat escaladarea manifestărilor de huliganism, uneori chiar confruntări
de stradă între grupurile rivale de suporteri, cu grave consecinţe asupra
climatului de normalitate, care ar trebui să caracterizeze orice competiţie
sportivă.
Criminalitatea economico-financiară:
• Amploarea, complexitatea şi
înalta specializare a infractorilor au definit caracteristicile criminalităţii
economico-financiare în perioada ultimilor ani. Amplificarea fenomenului a fost
determinată de trendul ascendent al criminalităţii economico-financiare, în
anul 2009, fiind constatat un număr de aproximativ 80.000 de fraude de această
natură, cu un prejudiciu de peste 19.000.000 mii lei, de 3 ori mai mare decât
în 2008.
• Criminalitatea economico-financiară distorsionează
mediul de afaceri, prin atingerea gravă adusă concurenţei loiale, şi este
strâns asociată cu corupţia. Conform datelor statistice existente la nivelul
Poliţiei Române, rezultă că, începând cu anul 2006 şi până la sfârşitul anului
2009, s-a menţinut un trend ascendent al creşterii infracţionalităţii specifice
evaziunii fiscale. Astfel, dacă în 2006 s-au constatat peste 3.900 infracţiuni,
în anul 2009 numărul acestora a crescut la aproximativ 9.300. Pe fondul unor
proceduri de lucru greoaie şi a unei legislaţii neadaptate situaţiei reale -
sistem de aplicare a legii fragmentat şi fără instrumente legislative puternice
de luptă antifraudă - coroborat cu deschiderea frontierelor, în vederea
realizării unui comerţ liber între statele Uniunii Europene, nivelul economiei
subterane este unul în creştere. Este imperios necesar să se creeze condiţii de
întărire a capacităţii de investigare şi urmărire a acestor infracţiuni, de
atragere de fonduri şi dezvoltare a resurselor umane, să se îmbunătăţească
procedurile de confiscare a fondurilor rezultate din aceste infracţiuni, să se
creeze condiţii pentru refolosirea acestor fonduri, să se pună accent pe întărirea
capacităţii de identificare a tranzacţiilor suspecte şi să se faciliteze
schimbul de bune practici dintre autorităţile competente din alte state membre.
Criminalitatea organizată:
• Nu de multe ori, activităţile
infracţionale derulate de grupările de criminalitate organizată sunt favorizate
de coruperea unor oficiali din cadrul instituţiilor administrative şi de
aplicare a legii, în special funcţionari cu atribuţii de execuţie, fapt ce
impune intensificarea şi diversificarea măsurilor pentru prevenirea producerii
unor acte şi fapte de corupţie, în care să fie angrenaţi reprezentanţi ai
instituţiilor statului.
• Trebuie remarcată, în ultima
perioadă, periculozitatea deosebită a tipologiei grupărilor infracţionale
actuale, fapt care determină, în plan intern şi internaţional, ameninţări
reale, prin:
- creşterea interesului pentru
România a grupurilor criminale străine, cauza reprezentând-o poziţia
geostrategică;
- interferenţele între criminalitatea organizată şi
finanţarea terorismului, elemente ce se susţin reciproc în realizarea actului
infracţional;
- continua specializare a grupărilor criminale, accesul
la ultimele tehnologii şi angajarea de persoane cu diverse specializări
necesare îndeplinirii scopurilor infracţionale;
- evoluţia tot mai puternică, din punct de vedere
financiar, a grupurilor infracţionale, prin racordarea acestora la reţele
internaţionale, transfrontaliere de crimă organizată şi prin plasarea
câştigurilor ilicite în diferite zone economice,
respectiv geografice.
• Au fost semnalate, în ultimii
ani, acţiuni şi fapte circumscrise terorismului, inclusiv preocupări de
proliferare a traficului ilegal cu arme şi chiar creşterea agresivităţii unor
medii sau persoane interesate de a intra, în mod ilegal, în posesia unor
produse, tehnologii strategice, cu dublă utilizare sau materiale din categoria
CBRN (Chemical - Biological
- Radiological -Nuclear).
• In contextul relevat de
multiplicarea şi diversificarea ameninţărilor la adresa ordinii publice, prin
analiza permanentă a evoluţiilor mediului intern de securitate se identifică o
creştere a agresivităţii organizaţiilor anarhiste, grupărilor antiglobalizare
sau a sectelor pseudoreligioase, atragerea unui număr mai mare de adepţi,
precum şi creşterea frecvenţei acţiunilor acestor organizaţii.
• Din ce în ce mai prezent în
România, fenomenul criminalităţii informatice se manifestă sub mai multe
aspecte: creşterea numărului de cazuri înregistrate şi organizarea celor ce
comit astfel de fapte în adevărate grupuri infracţionale, precum şi reorientarea
grupărilor criminale care, în trecut, comiteau infracţiuni din sfera traficului
de persoane, traficului internaţional de autoturisme şi traficului de droguri
către infracţiuni de natură informatică. Principalii factori care au determinat
reorientarea grupărilor criminale către infracţiuni informatice sunt legaţi de
obţinerea de câştiguri materiale mari într-un timp relativ scurt şi cu riscuri
relativ mici. Acest fenomen afectează în primul rând imaginea României,
întrucât activităţile infracţionale au ca ţintă instituţii financiare sau
cetăţeni străini, slăbind încrederea în sistemele financiare şi reţelele de
comunicaţii din România, încrederea cetăţenilor români în folosirea
instrumentelor de plată electronică şi a celor disponibile prin internet, existând
riscul ca forţei de muncă din domeniul IT&C din România să i se confere o
proastă reputaţie, având ca finalitate imediată lipsa de investiţii sau
retragerea celor existente în acest sector economic.
• Un alt domeniu, în care eforturile mai multor instituţii
s-au conjugat, la nivel naţional şi internaţional, îl reprezintă cel al luptei
împotriva traficului şi consumului de droguri. Deşi România nu este o
ţară-sursă de droguri, teritoriul ţării este tranzitat de grupările
infracţionale specializate. Dacă, în mod tradiţional, este cunoscută plasarea
pe ruta balcanică şi pe cea nordică de tranzit a drogurilor ce provin din zona
Afganistanului (opium, heroină, morfină), capturile din Aeroportul
Internaţional „Henri Coandă" (2007) şi Portul Constanţa (2009) plasează
România şi în circuitul de tranzit al cocainei, ce are ca sursă principală de
producere, la nivel mondial, în special zona de centru şi nord a Americii de
Sud. Datorită poziţionării geografice, contribuţia României în lupta contra
traficului internaţional de droguri este monitorizată de forurile
internaţionale şi europene. De menţionat că în România s-a dezvoltat o piaţă de
desfacere a drogurilor, fiind prezente toate tipurile de droguri, inclusiv cele
sintetice. Odată cu dezvoltarea pieţii s-au dezvoltat şi serviciile de
asistenţă medicală pentru victimele traficului de droguri.
• In prezent, România este o ţară-sursă şi de tranzit,
dar poate deveni şi o ţară de destinaţie pentru victimele traficului de
persoane, motiv pentru care prevenirea şi combaterea acestui tip de
infracţionalitate trebuie să rămână o prioritate a structurilor de aplicare a
legii. Deşi în anul 2009 au fost desfăşurate activităţi specifice de
investigare într-un număr de peste 900 de cazuri şi au fost identificate
aproximativ 800 de victime, traficul de fiinţe umane reprezintă o prioritate şi pentru ţara noastră, la
acelaşi nivel de importanţă pe care îl înregistrează această problemă în toate
statele Uniunii Europene.
Migraţia:
• A doua frontieră externă a
Uniunii Europene, cu segmente atât pe uscat, cât şi maritim, România are un rol
important în asigurarea echilibrelor demografice, economice şi sociale în
întreaga Europă. Eforturile trebuie coroborate pentru întărirea securităţii
regionale, în eventualitatea unor ameninţări grave transfrontaliere, ce pot
deveni oricând realitate, în lipsa unui control atent şi flexibil, exercitat pe
limitele estice ale Spaţiului Uniunii Europene. Fenomenul migraţiei este
considerat un proces multinaţional, care nu mai poate fi gestionat doar unilateral
sau bilateral. Implementarea politicii comune în domeniul migraţiei şi
azilului, prin asigurarea protecţiei internaţionale, gestionarea eficientă a
fluxurilor de migraţie (admisie, şedere, îndepărtare, azil şi integrare),
prevenirea şi aplicarea legii în domeniul migraţiei ilegale - deziderate ale
identităţii europene a României, ca stat membru al Uniunii Europene de la 1
ianuarie 2007 - sunt realizate de Poliţia de Frontieră Română şi Oficiul Român
pentru Imigrări, rolul important al acestor instituţii fiind unul recunoscut
inclusiv în plan european.
Infracţiuni comise de cetăţenii români în
străinătate:
• Imaginea României continuă să
fie afectată de criminalitatea comisă de români pe teritoriul altor state. In
ultimii 3 ani, numărul cetăţenilor români semnalaţi cu activitate infracţională
în străinătate a crescut continuu, ajungându-se ca, în anul 2009, numărul
acestora să fie de peste 9000. 90% din criminalitatea comisă de cetăţenii
români în străinătate se înregistrează pe teritoriul a 8 state (Austria,
Italia, Franţa, Spania, Irlanda, Belgia, Germania şi Marea Britanie). Deşi
majoritatea faptelor ilicite se înscrie în sfera micii criminalităţi, se
constată şi apariţia cazurilor în care cetăţeni români fac parte din filiere
transnaţionale de crimă organizată.
Siguranţa rutieră:
• Este necesară îmbunătăţirea
climatului de siguranţă în traficul rutier şi reconstruirea strategiei de
acţiune la nivel guvernamental pentru convergenţa acţiunilor instituţiilor, în
vederea creşterii siguranţei participanţilor la trafic şi îmbunătăţirea
condiţiilor de trafic. Deşi în anul 2009, datele statistice înregistrate relevă
o uşoară scădere a riscului rutier, evoluţiile ultimilor 5 ani îl plasează pe
un trend ascendent. Conform rezultatelor premergătoare întocmirii Programului
european de acţiune pentru siguranţa rutieră 2011-2020, la nivelul Uniunii
Europene vor fi stabilite obiective clare şi măsurabile, urmărindu-se o serie
de priorităţi, precum accidentele pe drumurile rurale (60% din numărul total de
decese) şi participanţii la trafic vulnerabili, precum pietonii, bicicliştii,
motocicliştii şi bătrânii.
Dezastre şi calamităţi:
• Alături de problemele legate de criminalitate,
securitatea indivizilor este afectată de dezastrele naturale sau de cele
produse de om. România se află în zona europeană cu risc ridicat de producere a
cutremurelor devastatoare, iar această realitate trebuie avută în vedere de
autorităţile publice centrale şi locale, ale căror priorităţi trebuie să
includă informarea permanentă a populaţiei, pentru ca aceasta să îşi dezvolte
un comportament adecvat - înainte, în timpul şi după producerea situaţiilor de
urgenţă. In ultima perioadă, ne-am confruntat cu efecte ale fenomenelor
meteorologice deosebite - revărsări de ape, inundaţii, alunecări de teren -
necesitând eforturi conjugate din partea structurilor de ordine şi siguranţă
publică şi a structurilor pentru situaţii de urgenţă, pentru limitarea şi
înlăturarea efectelor produse de acestea, precum şi participarea la intervenţii
în sprijinul populaţiei, prin asigurarea cu apă potabilă şi alimente.
In concluzie, ne
aflăm într-o perioadă în care majoritatea formelor de criminalitate cunosc noi
tipologii de manifestare, iar starea generală de securitate a cetăţeanului şi a
mediului de afaceri are de suferit pe fondul unei insuficiente articulări şi al
unei anumite rigidităţi a instituţiilor din sistemul de ordine şi siguranţă
publică, în faţa noilor provocări. Deşi numărul persoanelor care prestează
servicii de securitate a crescut în ultimii ani (sistemul privat de pază şi
protecţie, poliţia comunitară), insuficienta coordonare a acestora creează
vulnerabilităţi care sunt exploatate tot mai mult de grupările infracţionale.
La această imagine se adaugă dezideratul aderării la Spaţiul Schengen şi
garanţiile pe care trebuie să le asigurăm pentru toţi cetăţenii Uniunii
Europene, respectiv că frontiera maritimă, aeriană şi terestră, aflată în
responsabilitatea noastră, asigură un spaţiu unic de libertate, securitate şi
justiţie.
IV. Priorităţi în
domeniul ordinii publice pentru 2010- 2013:
- creşterea gradului de siguranţă pentru cetăţeni,
prin:
• cunoaşterea, prevenirea şi
aplicarea legii împotriva infracţionalităţii, în special împotriva
criminalităţii organizate şi transfrontaliere, terorismului, precum şi în ceea
ce priveşte şederea ilegală a străinilor pe teritoriul României;
• reducerea impactului la nivelul comunităţilor şi
persoanelor a efectelor criminalităţii;
- restabilirea autorităţii
structurilor de aplicare a legii, descentralizarea şi reforma instituţională,
necesară consolidării serviciilor comunitare şi a celor de ordine publică din
România, realizării interoperabilităţii acestora, precum şi asigurării unui
grad ridicat de încredere a cetăţenilor faţă de structurile de ordine publică;
- aderarea la Spaţiul Schengen
şi armonizarea, pe segmentul ordinii publice, cu Strategia UE de securitate
internă, prin abordări conceptuale unitare, continuarea progresului în spaţiul
de libertate, securitate şi justiţie, adoptarea modelului european de securitate,
ca recunoaştere a interdependenţei dintre securitatea internă şi cea externă în
construirea „centrului de securitate globală".
V. Cadrul juridic existent:
1. Constituţia României,
republicată;
2. Strategia de Securitate
Naţională;
3. Codul penal, republicat, cu
modificările şi completările ulterioare;
4. Codul de procedură penală,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
5. Legea nr. 360/2002 privind
Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare;
6. Legea nr. 80/1995 privind
statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare;
7. Legea nr. 364/2004 privind
organizarea şi funcţionarea poliţiei judiciare, cu modificările ulterioare;
8. Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
9. Legea nr. 51/1991 privind
siguranţa naţională a României;
10. Ordonanţa de urgenţă
Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
11. Legea nr. 333/2003 privind
paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu
modificările şi completările ulterioare;
12. Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, cu modificările şi completările
ulterioare;
13. Legea nr. 290/2004 privind
cazierul judiciar, republicată, cu completările ulterioare;
14. Legea nr. 682/2002 privind
protecţia martorilor, cu modificările ulterioare;
15. Legea nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu
modificările şi completările ulterioare;
16. Legea nr. 39/2003 privind
prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, cu modificările ulterioare;
17. Legea nr. 535/2004 privind
prevenirea şi combaterea terorismului;
18. Legea nr. 60/1991 privind
organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, republicată;
19. Legea nr. 61/1991 pentru
sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a
ordinii şi liniştii publice, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
20. Legea nr. 122/2006 privind
azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare;
21. Legea nr. 477/2003 privind
pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, cu
modificările ulterioare;
22. Legea nr. 132/1997 privind
rechiziţiile de bunuri şi prestările de servicii în interes public, cu
modificările şi completările ulterioare;
23. Legea nr. 355/2009 privind
regimul stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării
de război;
24. Legea nr. 275/2006 privind
executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul
procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare;
25. Legea nr. 481/2004 privind
protecţia civilă, republicată, cu modificările ulterioare;
26. Legea nr. 4/2008 privind
prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor
sportive;
27. Legea nr. 35/2007 privind
creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ, cu modificările şi
completările ulterioare;
28. legi şi hotărâri ale
Guvernului privind organizarea şi funcţionarea structurilor cu atribuţii în
domeniul ordinii publice;
29. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare;
30. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a
cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic
European, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 260/2005, cu
modificările şi completările ulterioare;
31. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu
completările ulterioare;
32. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe
teritoriul României, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
134/2008;
33. Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor
de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005;
34. Ordonanţa Guvernului nr.
44/2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de
protecţie sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor
membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 185/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
35. Regulamentul (CE) nr.
562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 de
instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de
către persoane (Codul Frontierelor Schengen);
36. Hotărârea Guvernului nr.
416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului
Administraţiei şi Internelor, cu modificările şi completările ulterioare;
37. Hotărârea Guvernului nr.
1.122/2007 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru
perioada 2007- 2010;
38. Hotărârea Guvernului nr.
373/2008 privind organizarea, funcţionarea şi compunerea Centrului Naţional de
Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică;
39. Hotărârea Guvernului nr.
762/2008 pentru aprobarea Strategiei naţionale de prevenire a situaţiilor de
urgenţă;
40. Hotărârea Guvernului nr.
548/2008 privind aprobarea Strategiei naţionale de comunicare şi informare
publică pentru situaţii de urgenţă;
41. Hotărârea Guvernului nr.
547/2005 pentru aprobarea Strategiei naţionale de protecţie civilă;
42. Hotărârea Guvernului nr.
1.739/2006 pentru aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se
supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu;
43. Hotărârea Guvernului nr.
609/2008 pentru aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie privind sectoarele
vulnerabile şi administraţia publică locală pe perioada 2008-2010;
44. Hotărârea Guvernului nr.
79/2010 privind înfiinţarea Comisiei de monitorizare a progreselor înregistrate
de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi luptei împotriva
corupţiei.
VI. Obiective strategice
Cele 3 priorităţi de acţiune stabilite de Strategie
sunt coordonatele principale spre care se focalizează eforturile structurilor
cu atribuţii şi competenţe în domeniul ordinii publice şi se fundamentează pe
următoarele obiective strategice:
1. îmbunătăţirea siguranţei cetăţeanului;
2. asigurarea unui climat de legalitate mediului de
afaceri;
3. reducerea impactului
criminalităţii organizate, transfrontaliere şi terorismului;
4. consolidarea managementului integrat al crizelor de
ordine publică şi situaţiilor de urgenţă;
5. îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice în
domeniu;
6. securizarea frontierei, în special a celei externe a
Uniunii Europene de pe teritoriul României.
VII. Direcţii de
acţiune
Obiectiv strategic nr. 1. Imbunătăţirea siguranţei
cetăţeanului
Măsurile de siguranţă publică sau a cetăţeanului se
constituie din ansamblul acţiunilor legale preventiv-reactive pe care
instituţiile publice sau private sau indivizii le iau pentru a spori nivelul de
siguranţă al persoanelor, colectivităţilor şi bunurilor.
Principalele domenii de
intervenţie subsumate acestui obiectiv strategic
sunt:
1.1. siguranţa stradală şi în mijloacele de transport
în comun;
1.2. siguranţa traficului rutier;
1.3. siguranţa în mediul rural. Principalele direcţii
de acţiune sunt:
1. îmbunătăţirea cadrului
legislativ, în special în domeniul aplicării şi executării măsurilor
contravenţionale, pazei bunurilor şi persoanelor şi adoptarea legii poliţiei
locale;
2. creşterea capacităţii instituţionale prin:
• dezvoltarea mobilităţii
aeriene şi terestre a structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor;
• dezvoltarea şi modernizarea
reţelelor de comunicaţii şi suport informatic ale structurilor Ministerului
Administraţiei şi Internelor, în special în mediul rural;
• modernizarea clădirilor
destinate desfăşurării activităţilor specifice din mediul rural;
3. redistribuirea resurselor în sistemul de ordine şi
siguranţă publică, pentru acoperirea străzii şi întărirea structurilor de
poliţie din proximitatea frontierelor prin:
• reorganizarea misiunilor de
pază ale Jandarmeriei Române, pentru reducerea personalului destinat acestei
misiuni şi implementarea unor
instrumente tactice mai eficiente (supraveghere video, elemente de avertizare,
dispozitive integrate de pază şi patrulare etc);
• relocarea personalului
poliţiei de frontieră de pe graniţa internă a Uniunii Europene, conform
concepţiei elaborate în acest sens şi aprobate de conducerea Ministerului
Administraţiei şi Internelor;
4. consolidarea managementului
integrat al situaţiei operative, prin:
• derularea activităţilor de
menţinere a ordinii publice în sistem integrat, pentru reducerea
infracţionalităţii stradale şi din mijloacele de transport în comun, prin
angrenarea, într-un mediu comun de operare (COE), a structurilor Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi a altor autorităţi de securitate şi ordine
publică şi societăţi private de securitate;
• regândirea modului de
organizare a forţelor de ordine publică în mediul rural, pentru asigurarea
patrulării şi intervenţiei la evenimente;
• colectarea structurată, în sisteme informatice, a
datelor şi informaţiilor privind incidentele, evenimentele şi misiunile la care
sunt alocate resursele de menţinere, asigurare şi restabilire a ordinii
publice;
• extinderea sistemului de analiză
tactică pentru monitorizarea şi evaluarea situaţiei operative, precum şi pentru
planificarea activităţilor de menţinere a ordinii publice;
• modernizarea şi
eficientizarea serviciilor poliţieneşti specializate (structuri de intervenţie,
poliţia fluvială etc);
• regândirea activităţii informative în Ministerul
Administraţiei şi Internelor;
• asigurarea unui climat de normalitate cu ocazia
desfăşurării unor activităţi cu public numeros;
5. creşterea capabilităţilor
din teren, de verificare şi de aplicare a măsurilor specifice, în cazul
situaţiilor prevăzute de Convenţia Schengen şi de celelalte acte comunitare
relevante Schengen, inclusiv schimbarea comportamentului
poliţistului/jandarmului în situaţiile de legitimare;
6. participarea reprezentanţilor Poliţiei Rutiere în
grupurile de lucru pentru elaborarea unei strategii guvernamentale în domeniul
riscului rutier, în vederea creşterii gradului de siguranţă rutieră;
7. promovarea unei culturi de
siguranţă publică în comunitate, prin intermediul poliţiştilor de proximitate,
pentru creşterea gradului de conştientizare şi identificare a ameninţărilor
comunităţii locale;
8. elaborarea unor proceduri unice de acţiune aplicabile tuturor structurilor participante la
realizarea sistemului integrat de ordine publică;
9. asigurarea unui climat de
ordine şi siguranţă publică în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar,
prin angrenarea structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor, a
poliţiei comunitare şi a unităţilor şcolare.
Rezultate aşteptate:
• reducerea deficitului de personal din dispozitivele
de ordine publică;
• creşterea performanţei dispozitivelor de ordine şi
siguranţă publică în sistem integrat;
• reducerea numărului de
persoane decedate, ca urmare a accidentelor de circulaţie;
• reducerea numărului de infracţiuni stradale;
• menţinerea unui procent de peste 90% a intervenţiilor
sub 10 minute la apelurile de urgenţă ale cetăţenilor;
• creşterea fermităţii în
aplicarea legii;
• creşterea nivelului de
încredere a populaţiei în instituţiile Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Obiectiv strategic nr. 2. Asigurarea unui climat de
legalitate mediului de afaceri
Securitatea economică constituie unul dintre elementele
structurale ale securităţii naţionale.
Principalele domenii de
intervenţie subsumate acestui obiectiv strategic
sunt:
2.1. protejarea bugetului
consolidat al statului. Combaterea evaziunii fiscale şi a fraudelor vamale;
2.2. combaterea
infracţionalităţii în domeniul achiziţiilor publice;
2.3. protecţia drepturilor de
proprietate intelectuală şi industrială.
Principalele direcţii de
acţiune sunt:
1. implementarea unui sistem de
management al cazurilor, care să permită identificarea de conexiuni între
infractori şi bunuri, îmbunătăţirea administrării probatoriului şi reducerea
timpilor de soluţionare a dosarelor şi lucrărilor penale din domeniul economic
în Poliţia Română;
2. îmbunătăţirea schimbului de
informaţii şi coroborarea acţiunilor între structurile de aplicare a legii, în
special dintre parchete, Poliţia Română, Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi
Combaterea Spălării Banilor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală,
precum şi sprijinirea activităţilor desfăşurate la nivelul Europol în dosarele
analitice deschise pentru combaterea fraudelor intracomunitare şi cu produse
accizabile;
3. consolidarea capabilităţilor
de acţiune prin instituţionalizarea echipelor de tip task-force în nodurile
strategice din fluxurile de persoane, bunuri şi bani;
4. creşterea nivelului de
recuperare a prejudiciilor cauzate, prin perfecţionarea cadrului legislativ în
domeniul măsurilor asigurătorii şi armonizarea legislaţiei româneşti cu cea
comunitară în ceea ce priveşte oficiile de recuperare a creanţelor;
5. întărirea capacităţii
poliţiei judiciare de a interveni şi a acţiona în cazul grupărilor criminale,
sub aspectul economic al activităţii infracţionale, prin modificarea
corespunzătoare a legislaţiei privind descoperirea şi combaterea evaziunii fiscale;
6. clarificarea competenţelor
structurilor care acţionează pentru combaterea criminalităţii financiare.
Rezultate aşteptate:
• reducerea activităţilor care
contribuie la dezvoltarea economiei subterane şi transferul acestora în
economia reală, în scopul aplicării legislaţiei în domeniul taxelor şi
impozitelor;
• creşterea cuantumului de recuperare a prejudiciilor
cauzate în domeniul criminalităţii economico-financiare;
• creşterea numărului de cazuri
rezolvate şi finalizate cu condamnări în domeniul criminalităţii
economico-financiare.
Obiectiv strategic nr. 3. Reducerea impactului
criminalităţii organizate, transfrontaliere şi terorismului
Obiectivul strategic se află pe agenda publică, fiind
în lista de priorităţi din procesul de integrare în Uniunea Europeană. In acest
context, domeniul a beneficiat de numeroase dezvoltări instituţionale şi
activitatea este coordonată, secvenţial, de strategii sectoriale, ce intră în
cicluri permanente de monitorizare şi îmbunătăţire: Strategia naţională
antidrog 2008-2012, Strategia naţională împotriva traficului de persoane pentru
perioada 2006-2010, Strategia naţională privind imigraţia pentru perioada
2007-2010,
Principalele domenii de
intervenţie subsumate acestui obiectiv strategic
sunt:
3.1. cunoaşterea, prevenirea şi
combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri şi îmbunătăţirea
serviciilor de asistenţă a victimelor;
3.2. asigurarea unei politici coerente şi eficiente în
domeniul imigraţiei;
3.3. reducerea dimensiunii
traficului de persoane şi înlăturarea efectelor negative pe care acesta le are
asupra cetăţenilor şi asupra societăţii;
3.4. cunoaşterea, prevenirea şi
combaterea criminalităţii informatice;
3.5. lupta împotriva spălării
banilor, a finanţării activităţilor criminale şi valorificarea cadrului de
cooperare pe linie de terorism, asigurat conform strategiei în domeniu, prin
Sistemul naţional de prevenire şi combatere a terorismului.
Principalele direcţii de
acţiune sunt:
1. elaborarea unor noi
standarde de evaluare a activităţilor specifice recuperării prejudiciilor
cauzate de grupările criminale;
2. îmbunătăţirea mecanismelor
de control şi reducerea vulnerabilităţilor din legislaţie;
3. dezvoltarea capacităţii
instituţionale şi operaţionale de luptă împotriva criminalităţii informatice;
4. intensificarea cooperării
poliţieneşti;
5. continuarea eforturilor de sprijin al statelor
europene care înregistrează o criminalitate comisă de români ridicată, inclusiv
specializarea poliţiştilor la nivel teritorial, pe baza principiului judeţe
sursă-ţări de destinaţie;
6. susţinerea programelor naţionale de prevenire şi creşterea
capacităţii de conştientizare a societăţii privind efectele traficului şi
consumului de droguri, traficului de fiinţe umane, criminalităţii informatice,
exploatării sexuale a copiilor şi pornografiei infantile pe internet;
7. întărirea capacităţii instituţionale
a Agenţiei Naţionale Antidrog şi a Agenţiei Naţionale Impotriva Traficului de
Persoane;
8. consolidarea instituţională
şi operaţională a Oficiului Român pentru Imigrări;
9. valorificarea expertizei
ataşaţilor de afaceri interne din cadrul misiunilor permanente şi al
ambasadelor României.
Rezultate aşteptate:
• creşterea numărului de cazuri
rezolvate cu finalitate judiciară - condamnări şi confiscări, în domeniul
crimei organizate;
• creşterea cuantumului sumelor
obţinute prin valorificarea bunurilor identificate şi indisponibilizate în
vederea confiscării, rezultate din activităţi ilicite;
• capacitate crescută de cunoaştere şi control al
criminalităţii organizate şi transfrontaliere, în special a imigrării.
Obiectiv strategic nr. 4. Consolidarea
managementului integrat al crizelor de ordine publică şi situaţiilor de urgenţă
La nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor
funcţionează Centrul Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică,
structură interinstituţională de suport decizional pentru managementul
acţiunilor în situaţii de criză în domeniul ordinii publice. Pentru
îndeplinirea obiectivelor sale şi asigurarea funcţiilor de sprijin pentru
Ministerul Administraţiei şi Internelor, Centrul Naţional cooperează cu Centrul
Operaţional Naţional din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, cu Centrul de Situaţii al Guvernului, cu Centrul de Coordonare
Operativă Antiteroristă, cu Componenta pentru situaţii din cadrul Centrului de Conducere
Operaţională a Statului Major General, precum şi cu celelalte centre operative
constituite la nivelul instituţiilor publice reprezentate.
Activitatea de prevenire şi gestionare a situaţiilor de
urgenţă a constituit a preocupare prioritară pentru Guvernul României, în
sensul identificării unor linii directoare şi pentru materializarea acestora în
documente programatice strategice.
In perspectivă se are în vedere constituirea Platformei
naţionale de reducere a riscului de dezastre, în acord cu obiectivele stabilite
de Strategia internaţională de reducere a dezastrelor (Planul-cadru de acţiune
Hyogo 2005-2015).
Principalele domenii de
intervenţie, subsumate acestui obiectiv strategic,
sunt:
4.1. perfecţionarea sistemului integrat de gestionare a crizelor din domeniul ordinii
publice;
4.2. îmbunătăţirea mecanismelor de răspuns şi
gestionare a situaţiilor de urgenţă şi asigurarea funcţiilor de sprijin de
către structurile cu atribuţii în domeniul ordinii publice;
4.3. politici în domeniul
managementului stărilor excepţionale.
Principalele direcţii de
acţiune sunt:
1. îmbunătăţirea şi eficientizarea proceselor de
conducere a operaţiunilor, monitorizare şi analiză a riscurilor în domeniul
ordinii publice şi de planificare şi folosire a resurselor participante la
intervenţii;
2. creşterea calităţii
acţiunilor şi măsurilor de prevenire a riscurilor majore de producere a unor
dezastre şi îmbunătăţirea capacităţii de acţiune în astfel de situaţii,
potrivit legii;
3. creşterea capacităţii de
rezistenţă şi de apărare a populaţiei, prin cultivarea capacităţilor de
prevenire şi autoapărare/autosusţinere ale populaţiei;
4. integrarea şi
compatibilizarea cu sisteme similare din alte ţări şi de la nivel
internaţional;
5. profesionalizarea
personalului din comandamentele şi centrele operaţionale, conform standardelor
şi bunelor practici europene;
6. îmbunătăţirea dotării şi
înzestrării cu tehnică, echipamente, aparatură şi materiale de intervenţie a
structurilor operative, atât din fonduri bugetare, cât şi prin atragerea fondurilor
europene;
7. creşterea calităţii
asistenţei medicale de urgenţă şi descarcerare, prin îmbunătăţirea pregătirii
personalului şi investiţii în dotare;
8. efectuarea anuală a unei
simulări pentru gestionarea naţională a situaţiilor de criză;
9. promovarea unor programe de
sprijinire a serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă;
10. rolul activ în elaborarea
planurilor naţionale în domeniul stărilor excepţionale, pentru a asigura
pregătirea forţelor proprii, a economiei, a teritoriului şi a populaţiei, în
cazul apariţiei unor situaţii care pot genera mobilizarea sau starea de război;
11. dezvoltarea programelor
strategice în domeniu, de realizare a exerciţiilor naţionale şi sub egidă
internaţională, pentru implementarea standardelor NATO şi UE în materie;
12. alocarea resurselor pentru
rezervele de stat şi de mobilizare, planificarea rechiziţiilor de bunuri şi
prestări de servicii în interes public, ca funcţie de sprijin complementară,
menţinerea în stare de funcţionare a infrastructurii necesare bunei funcţionări
a statului de drept, a instituţiilor democratice şi asigurarea continuităţii
activităţilor economico-sociale, în condiţiile declanşării stărilor
excepţionale.
Rezultate aşteptate:
1. operaţionalizarea celor 42
de centre de comandă şi coordonare, respectiv 42 de centre de coordonare şi
conducere a intervenţiei în situaţii de urgenţă - centre judeţene şi al
municipiului Bucureşti;
2. reducerea timpului mediu de
răspuns în situaţii de criză de ordine publică şi/sau în situaţii de urgenţă.
Obiectiv strategic nr. 5. Imbunătăţirea calităţii
serviciilor publice
Unul dintre cele mai importante obiective, datorită
impactului direct asupra cetăţeanului, îmbunătăţirea calităţii serviciilor
publice, induce acţiuni conjugate pe două domenii principale de intervenţie:
5.1. creşterea transparenţei şi a celerităţii în
prestarea serviciilor publice poliţieneşti;
5.2. optimizarea resurselor instituţionale, în vederea
debirocratizării, descentralizării, reducerii riscului de corupţie şi
îmbunătăţirii condiţiilor socio-profesionale ale angajaţilor.
Prevenirea şi combaterea corupţiei în sectoarele
vulnerabile şi administraţia publică locală constituie unul dintre obiectivele
majore naţionale, strategie gestionată la nivelul Guvernului şi monitorizată în
cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare al Uniunii Europene.
Principalele direcţii de
acţiune sunt:
1. informarea corectă şi oportună a mass-mediei cu
evoluţia situaţiei operative;
2. îmbunătăţirea serviciului de
soluţionare a cererilor şi petiţiilor, primirea în audienţă şi consiliere a
cetăţenilor;
3. integrarea datelor
biometrice în documentele de călătorie şi de identitate ale cetăţenilor români
şi străinilor, în scopul creşterii gradului de securitate al acestora;
4. organizarea unui observator naţional în domeniul
ordinii şi siguranţei publice, care să consolideze statistici naţionale din
sistemul naţional judiciar şi de ordine publică, sondaje de opinie, anchete
sociale şi evaluări ale riscurilor criminalităţii;
5. asigurarea unei politici
coerente în domeniul managementului datelor şi informaţiilor, care să respecte
drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, în special protecţia datelor cu caracter
personal;
6. îmbunătăţirea condiţiilor de lucru cu publicul, prin
punerea în siguranţă şi modernizarea imobilelor cu risc maxim seismic aflate în
patrimoniul Ministerului Administraţiei şi Internelor;
7. îmbunătăţirea sistemului de
evaluare a performanţei serviciilor publice din domeniul siguranţei şi ordinii
publice, prin construirea unui mecanism eficient de cooperare şi implementarea
unor indicatori calitativi şi cantitativi concentraţi pe eficienţa şi
eficacitatea activităţilor, precum şi pe satisfacţia cetăţeanului;
8. implementarea managementului
calităţii în instituţiile din domeniul siguranţei şi ordinii publice;
9. îmbunătăţirea pachetului salarial, prin oferirea de
facilităţi complementare;
10. simplificarea procedurilor
de lucru, prin informatizarea activităţilor, în special în domeniile logistic,
financiar, resurse umane şi secretariat;
11. reevaluarea sistemului de
formare şi pregătire profesională a personalului şi reaşezarea acestuia pe
principiul asimilării de competenţe profesionale (aptitudini, cunoştinţe şi
atitudini), ce alcătuiesc standardele ocupationale. Evaluarea personalului se
va realiza prin raportarea la standardele ocupationale, iar pentru asigurarea
accesului la dezvoltarea carierei se vor respecta principiile transparenţei şi
nediscriminării şi se va oferi un ghid al carierei;
12. reabilitarea şi
modernizarea reţelei sanitare a Ministerului Administraţiei şi Internelor;
13. implementarea Concepţiei
privind activitatea de prevenire a faptelor de corupţie în cadrul structurilor
Ministerului Administraţiei şi Internelor;
14. identificarea şi monitorizarea
riscurilor de corupţie în structurile Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Rezultate aşteptate:
1. îmbunătăţirea imaginii şi
prestigiului Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a personalului său;
2. îmbunătăţirea relaţiei
Ministerului Administraţiei şi Internelor cu societatea civilă, prin creşterea
încrederii în instituţiile poliţieneşti;
3. creşterea încrederii în
instituţiile cu atribuţii în domeniul ordinii publice.
Obiectiv strategic nr. 6. Securizarea frontierei, în
special a celei externe a Uniunii Europene de pe teritoriul României
Domeniu considerat prioritar pentru viitorul apropiat
al României, din perspectiva aderării la Spaţiul Schengen, securizarea
frontierei vizează în principal protejarea cetăţenilor
în Europa, în cadrul unei „societăţi globale". In
considerarea rolului important pe care managementul integrat al frontierelor îl
joacă în domeniul securităţii la nivel european, România trebuie să îşi aducă
aportul la consolidarea mecanismului de gestionare integrată a frontierelor, pornind chiar de la conceptul european de securizare a
frontierei.
Astfel, conform prevederilor Catalogului Schengen
actualizat al UE privind controlul la frontierele externe, returnarea şi
readmisia, asigurarea unui înalt nivel de supraveghere şi control al
frontierei, la nivelul standardelor comunitare, incumbă implementarea unui
management integrat la frontieră, cu participarea tuturor instituţiilor
statului cu atribuţii în domeniu şi aplicarea unui set de măsuri complementare,
respectiv:
- controlul la frontiere
(verificări şi supraveghere), astfel cum este definit în Codul Frontierelor
Schengen, incluzând analize de risc pertinente şi informaţii privind
criminalitatea;
- depistarea şi investigarea criminalităţii
transfrontaliere, în coordonare cu toate autorităţile competente de aplicare a
legii;
- aplicarea modelului celor 4 filtre, stabilit la nivel
european;
- cooperarea dintre agenţii
pentru managementul frontierelor (poliţia de frontieră, vamă, poliţie,
imigrări, securitatea naţională şi alte autorităţi competente) şi cooperarea
internaţională;
- coordonarea şi coerenţa activităţilor statelor
membre, ale instituţiilor şi ale altor organisme ale Comunităţii şi ale
Uniunii.
Securizarea frontierei este dezvoltată şi monitorizată
la nivel naţional prin Strategia naţională privind aderarea la Spaţiul Schengen
şi Strategia naţională de management integrat al frontierei de stat a României
în perioada 2007-2010 (aflată, în prezent, în curs de revizuire).
Principalele domenii de
intervenţie subsumate acestui obiectiv strategic
sunt:
6.1. crearea unui sistem integrat de securitate a
frontierei. Securizarea frontierelor externe ale Uniunii Europene;
6.2. cooperarea şi colaborarea
cu structuri similare din Uniunea Europeană în cadrul sistemului de ordine
publică şi siguranţă naţională.
Principalele direcţii de
acţiune sunt:
1. aderarea la Spaţiul Schengen
în luna martie 2011, prin implementarea Sistemului informatic Schengen şi prin
finalizarea Sistemului integrat de securizare a frontierei, ce asigură
implementarea modelului celor 4 filtre (măsuri în ţări terţe, cooperarea cu
statele vecine, controlul frontierelor şi măsuri de control în interiorul
spaţiului comun, inclusiv returnarea);
2. implementarea de măsuri
compensatorii pentru monitorizarea internă a ameninţărilor criminalităţii
asociate mişcării de bunuri şi persoane pe teritoriul României;
3. valorificarea „analizei de risc şi ameninţărilor
criminalităţii transfrontaliere şi terorismului" la frontiera Schengen,
precum şi asigurarea asistenţei tehnice şi operative europene, prin echipele de
intervenţie rapidă şi sprijin aerian la frontiera externă;
4. dezvoltarea parteneriatelor pe 4 dimensiuni:
• extinderea şi dezvoltarea relaţiilor de cooperare în
domeniul afacerilor interne cu Uniunea Europeană, cu NATO şi cu alte
organizaţiile internaţionale specializate;
• creşterea cooperării bilaterale, în special cu
statele vecine, pentru sprijinirea misiunilor operative, inclusiv cu statele
terţe, în conformitate cu dezvoltarea dimensiunii externe a programului Stockhoim, aprobat de Consiliul European în decembrie 2009;
• cooperarea interinstituţii de aplicare a legii;
• utilizarea parteneriatului
public-privat ca instrument în dezvoltarea politicii de prevenire şi pentru
transferul de cunoştinţe de specialitate în domenii foarte specializate
(sisteme informaţionale geografice, tehnologia informaţiei etc);
5. dezvoltarea componentei de cooperare la Marea
Neagră, în special în ceea ce priveşte combaterea criminalităţii organizate;
6. susţinerea activă a unei
politici strategice a Uniunii Europene pentru frontierele externe estice, în
conformitate cu principiul solidarităţii;
7. continuarea participării la misiuni internaţionale
organizate sub egida ONU, UE sau a altor organisme internaţionale.
Rezultate aşteptate:
1. monitorizarea frontierei în standardele
europene;
2. reabilitarea tuturor
punctelor de trecere a frontierei internaţionale, conform cerinţelor
Catalogului Schengen - Controlul frontierelor externe, returnare şi readmisie;
3. direcţionarea a 85% din
totalul personalului Poliţiei de Frontieră şi din totalul echipamentelor şi
mijloacelor deţinute de instituţie către activităţile din domeniul operativ;
4. armonizarea condiţiilor de
intrare a cetăţenilor străini pe teritoriul ţării, cu acquis-ul Schengen.
VIII. Implicaţii
juridice
In plan legislativ se impune evaluarea actelor
normative incidente domeniului ordinii publice, demersurile legislative
urmărind cu precădere clarificarea competenţelor şi responsabilităţilor
structurilor cu atribuţii în materie, corelarea domeniilor subsecvente, precum
şi euroconformizarea cu actele comunitare aferente.
Iniţiativele legislative vor avea în vedere
implementarea actelor normative adoptate la nivelul UE, potrivit algoritmului
stabilit prin Programul de lucru al Comisiei Europene pentru anul 2010 şi prin
Agenda europeană şi de cooperare internaţională în domeniul afaceri interne.
Iniţiativele legislative de modificare a unor acte
normative de nivel superior (legi, ordonanţe ale Guvernului, hotărâri ale
Guvernului) şi a celor de nivel intern (ordine, instrucţiuni ale ministrului
administraţiei şi internelor) se vor realiza conform planurilor legislative
anuale, fundamentate pe baza noilor oportunităţi reieşite din Strategie.
IX. Implicaţii
bugetare
Strategia naţională de ordine publică implică, în
general, activităţi care vor fi realizate în limitele cheltuielilor adoptate
anual, prin legea bugetului de stat, precum şi prin realizarea absorbţiei
fondurilor europene şi asigurarea resurselor financiare necesare pentru
cofinanţarea proiectelor realizate cu acestea.
In vederea finanţării acţiunilor la noile frontiere
externe ale Uniunii Europene, pentru punerea în aplicare a acquis-ului Schengen
şi controlul frontierelor, România beneficiază de fondurile puse la dispoziţie
de Uniunea Europeană, prin intermediul Facilităţii Schengen şi al Programului
PHARE.
Indicaţiile referitoare la implicaţiile bugetare vor fi
prevăzute şi detaliate în Planul strategic pe sectorul de activitate „Ordine
publică şi siguranţa cetăţeanului" 2010-2013.
X. Proceduri de
implementare, monitorizare şi evaluare
Cadrul organizatoric necesar implementării,
monitorizării şi evaluării strategiei presupune colaborarea tuturor
instituţiilor implicate şi interesate pentru a pune în aplicare, într-un mod
eficient, direcţiile de acţiune şi activităţile prevăzute în cadrul
obiectivelor şi se va realiza prin Planul strategic pe sectorul de activitate
„Ordine publică şi siguranţa cetăţeanului" 2010-2013, precum şi prin
programe şi planuri distincte ale structurilor componente ale Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
Acolo unde există strategii sectoriale, instrumentele
de implementare şi monitorizare sunt cele stabilite la nivelul respectivei
strategii.
Anual sau de câte ori se impune se va elabora şi se va
face public un raport prin care se va urmări stadiul de atingere a
obiectivelor, iar la sfârşitul perioadei de implementare se va realiza un
studiu de post-implementare şi impact.
Rolul de integrator al monitorizării, de prezentare
anuală sau ori de câte ori este necesar a unor rapoarte de stadiu, revine
Direcţiei generale management operaţional din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
Index de termeni
1. Ordinea publică este componenta securităţii naţionale reprezentată de starea de
legalitate, de echilibru şi de pace socială, corespunzătoare unui nivel
socialmente acceptabil de respectare a normelor de drept şi de conduită civică,
care permite exercitarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului,
precum şi funcţionarea structurilor specifice statului de drept şi se
caracterizează prin credibilitatea instituţiilor, sănătatea şi morala publică,
starea de normalitate în organizarea şi desfăşurarea vieţii politice, sociale
şi economice, în concordanţă cu normele juridice, etice, morale, religioase şi
de altă natură, general acceptate de societate.
2. Siguranţa publică drept concept doctrinar reprezintă sentimentul de linişte şi
încredere pe care îl conferă serviciul poliţienesc (instituţiile statului)
pentru aplicarea măsurilor de menţinere a ordinii şi liniştii publice, a
gradului de siguranţă al persoanelor, colectivităţilor şi bunurilor, precum şi
pentru realizarea parteneriatului societate civilă - poliţie, în scopul
soluţionării problemelor comunităţii, al apărării drepturilor, libertăţilor şi
intereselor legale ale cetăţenilor.
3. Menţinerea ordinii
publice reprezintă ansamblul măsurilor şi
activităţilor desfăşurate cotidian de către poliţie pentru protejarea şi respectarea drepturilor
fundamentale ale cetăţenilor, funcţionarea normală a instituţiilor statului, a
normelor de conduită civică, a regulilor de convieţuire socială, a celorlalte
valori supreme, precum şi a avutului public şi privat.
4. Asigurarea ordinii publice cuprinde măsurile ce se întreprind pentru respectarea legalităţii,
prevenirea şi descurajarea unor acţiuni care vizează tulburări sociale sau
manifestări de violenţă pe timpul adunărilor şi manifestaţiilor publice,
activităţilor culturale şi sportive, precum şi al altor manifestări similare,
cu participare numeroasă.
5. Restabilirea ordinii publice reprezintă ansamblul măsurilor legale întreprinse pentru repunerea
acesteia în situaţia iniţială, atunci când a fost tulburată grav, prin mijloace
paşnice ori prin folosirea exclusivă a forţei.
6. Sistem de ordine şi
siguranţă publică reprezintă totalitatea forţelor
învestite cu atribuţii şi competenţe directe sau indirecte în vederea
menţinerii, asigurării şi restabilirii ordinii şi liniştii publice.
7. Impact, pagubă, pericol reprezintă un efect negativ (nedorit) rezultat din influenţa unei
stări, unui fenomen sau eveniment.
8. Ameninţare în domeniul
ordinii şi siguranţei publice reprezintă existenţa
potenţialităţii de a crea un pericol la adresa ordinii publice.
9. Vulnerabilitate în
domeniul ordinii şi siguranţei publice reprezintă existenţa unei slăbiciuni care permite unei ameninţări
existente ori potenţiale să producă o pagubă.
10. Risc în domeniul ordinii
şi siguranţei publice reprezintă existenţa unei
probabilităţi ca o existentă ameninţare să fie capabilă să exploateze o
existentă vulnerabilitate ce poate cauza pagubă.