HOTARARE Nr.
1048 din 28 august 2007
pentru aprobarea Normelor de
analiza a retelei de transport de interes national si european
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 20 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 9 alin. (2)
din Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea şi modernizarea reţelei
de transport de interes naţional şi european, republicată,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - Se aprobă Normele de analiză a reţelei de
transport de interes naţional şi european, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărare.
Art. 2. - Ministerul Transporturilor monitorizează
modul de realizare a acţiunilor şi măsurilor în vederea finalizării
investiţiilor proiectelor prioritare cuprinse în anexa nr. 3 la Legea nr. 203/2003
privind realizarea, dezvoltarea şi modernizarea reţelei de transport de interes
naţional şi european, republicată, conform calendarului propus, în baza
normelor de analiză prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Normele de analiză
prevăzute la art. 1 pot fi modificate şi completate prin ordin al ministrului
transporturilor.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
subsecretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
NORME
de analiză a reţelei de transport de interes
naţional si european
Art. 1. - Prevederile prezentelor
norme se aplică atat pentru
analiza reţelei de transport de interes naţional şi european în ansamblul ei, cat şi a proiectelor prioritare care o
compun.
Art. 2. - Reţeaua de transport de interes naţional şi
european în ansamblul său are următoarele elemente
componente:
a) infrastructura de transport compusă din reţele de
căi rutiere, reţele de căi feroviare, reţele de căi navigabile interioare,
noduri/puncte de distribuţie compuse din porturi pe căi navigabile interioare,
porturi maritime, aeroporturi, terminale de transport
combinat;
b) infrastructura de management şi de informare asupra
traficului, compusă din instalaţii tehnice, sisteme de informaţii, sisteme de
comunicaţii;
c) infrastructura de determinare a poziţiei
transportului şi de navigaţie.
Art. 3. - Finanţarea realizării reţelei de transport de
interes naţional şi european se va asigura din fonduri publice, aşa cum sunt definite în Legea nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, şi din alte surse legal
constituite şi presupune:
a) stabilirea necesarului de documentaţii
tehnico-economice pentru realizarea proiectelor prioritare;
b) elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru
obiectivele cuprinse în cadrul proiectelor prioritare ale reţelei de transport
de interes naţional şi european, care nu au aceste documentaţii;
c) avizarea documentaţiilor tehnico-economice pentru
obiectivele cuprinse în cadrul proiectelor prioritare ale reţelei de transport
de interes naţional şi european de către Comitetul tehnico-economic/Consiliul
interministerial de avizare lucrări publice de interes naţional şi locuinţe şi
aprobarea acestora de către ordonatorul principal de credite şi/sau de către
Guvern, conform nivelului de competenţă prevăzut în Legea nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare, cu modificarea limitelor valorice ulterioare privind competenţele de aprobare a
documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii noi.
Art. 4. -Analiza reţelei de transport de interes
naţional şi european, respectiv a proiectelor prioritare care o compun se
realizează prin:
a) identificarea obiectivelor aferente proiectelor
prioritare din cadrul reţelei de transport de interes naţional şi european,
astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 3 la Legea nr. 203/2003, republicată, pe
fiecare element de reţea;
b) stabilirea termenului de finalizare şi a
calendarului etapizat în vederea finalizării proiectelor prioritare din cadrul
reţelei de transport de interes naţional şi european;
c) identificarea stadiului de realizare a proiectelor prioritare privind promovarea documentaţiilor
tehnico-economice şi realizarea obiectivelor.
Art. 5. - In analiza realizării proiectelor prioritare
corespunzătoare reţelei de transport de interes naţional şi european se va ţine
cont de:
a) asigurarea îmbunătăţirii continue a libertăţii de
mişcare a persoanelor şi mărfurilor pe întreg teritoriul Romaniei, în cele mai bune condiţii sociale,
de mediu şi de siguranţă posibile;
b) asigurarea accesului nediscriminatoriu al
utilizatorilor la infrastructurile de transport, în
condiţii economice acceptabile, de calitate şi de siguranţă;
c) asigurarea legării regiunilor izolate şi periferice
cu regiunile centrale, precum şi a legăturii fără strangulări între marile
centre urbane şi restul ţării;
d) asigurarea dezvoltării
echilibrate şi utilizarea tuturor modurilor de transport, ţinandu-se cont de avantajele lor comparative;
e) utilizarea optimă a capacităţilor de
infrastructură de transport existente;
f) asigurarea interoperabilităţii în cadrul modurilor
de transport şi încurajarea intermodalitătii;
g) viabilitatea economică;
h) interconectarea la reţeaua transeuropeană de
transport şi la reţelele ţărilor vecine, precum şi interoperabilitatea şi
accesul la aceste reţele;
i) proiectarea şi dimensionarea reţelei de transport de
interes naţional şi european, astfel încat să asigure efectuarea transporturilor necesare realizării
nevoilor de apărare a ţării, pe timp de pace, în situaţii de criză şi pe timp
de război.
Art. 6. - Fiecare proiect prioritar va fi detaliat conform unei fişe de proiect al cărei model este
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme de analiză.
Art. 7. -Analiza reţelei de transport de interes
naţional şi european, respectiv a proiectelor prioritare care o compun va conduce la:
a) prioritizarea proiectelor prioritare şi stabilirea
unui calendar de finalizare a proiectelor prioritare din cadrul reţelei;
b) elaborarea şi monitorizarea Planului de măsuri
pentru începerea sau finalizarea proiectelor prioritare, în conformitate cu
termenele asumate în calendar, şi stabilirea măsurilor pentru eliminarea
deficienţelor;
c) identificarea şi asigurarea resurselor financiare
pentru finalizarea la termenele stabilite a obiectivelor aferente proiectelor
prioritare;
d) monitorizarea obiectivelor
finalizate privind respectarea parametrilor proiectaţi.
ANEXĂ la
norme
FISA PROIECTULUI
1. Descrierea proiectului prioritar:
1.1. obiectivele proiectului prioritar;
1.2. descrierea obiectivelor;
1.3. cost estimat iniţial: .....mii lei, în preţuri la
data de......................(lună/an - data aprobării documentaţiei
tehnico-economice - studiu de fezabilitate).
1.4. principalele beneficii aşteptate de la proiectul
prioritar:
- asigurarea utilizării optime a capacităţilor de
infrastructură de transport existente;
- acoperirea integrală a teritoriului Romaniei;
- posibilitatea conectării la reţeaua transeuropeană
de transport;
- asigurarea interoperabilităţii în cadrul
modurilor de transport.
1.5. rezultate planificate:
1.5.1. indicatori fizici privind:
- eliminarea strangulărilor şi a zonelor periculoase;
- finalizarea rutelor principale;
- asigurarea legăturilor dintre diverse localităţi;
- asigurarea interoperabilităţii;
- completarea secţiunilor lipsă;
- optimizarea capacităţii infrastructurii
existente;
- îmbunătăţirea nodurilor reţelelor;
- îmbunătăţirea platformelor intermodale;
1.5.2. număr de persoane deservite/suprafaţă acoperită:
se specifică numărul de populaţie şi/sau aria care va beneficia de investiţie -
oraş, judeţ, regiune, întreaga ţară.
2. Planul de finanţare a proiectului prioritar:
2.1. structura costurilor totale: pe surse de
finanţare, categorii de cheltuieli şi metode de contractare;
2.2. plan detaliat de finanţare, incluzand fonduri proprii, fonduri de la buget,
fonduri europene, fonduri speciale, fonduri ale administraţiei locale,
împrumuturi interne sau externe şi potenţiale contribuţii ale donatorilor;
2.3. alte obligaţii, plăţi sau garanţii, care rezultă
din proiectul prioritar;
2.4. costuri recurente anuale generate de proiect.
3. Stadiul actual al proiectului prioritar:
3.1. costul total al proiectului prioritar rezultat din
însumarea costurilor totale decontate şi a restului de executat, actualizat pe
baza indicilor de preţuri de consum lunari comunicaţi de Institutul Naţional de
Statistică;
3.2. durata aprobată/durata efectivă de realizare;
3.3. execuţie: procente de execuţie fizică, procente
din valoarea totală la deschiderea finanţării.