HOTARARE Nr.
1175 din 26 septembrie 2007
pentru aprobarea Normelor de
efectuare a activitatii de transport rutier de marfuri periculoase in Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 696 din 15 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele de efectuare a activităţii
de transport rutier de mărfuri periculoase în România, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.374/2000 pentru aprobarea Normelor
privind aplicarea etapizată în traficul intern a prevederilor Acordului european referitor
la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.),
încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr.
31/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 din 9 ianuarie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Departamentul pentru Afaceri Europene
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA
NORME
de efectuare a activităţii de transport rutier de
mărfuri periculoase în România
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare, definiţii şi dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme stabilesc cadrul de
aplicare în România a prevederilor Acordului european referitor la transportul
rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994.
(2) Prezentele norme se aplică transporturilor rutiere
de mărfuri periculoase efectuate pe teritoriul României, activităţilor de
control efectuate în transportul rutier de mărfuri periculoase la vehiculele
care circulă sau intră pe teritoriul României dintr-o altă ţară, controalelor
activităţilor desfăşurate de întreprinderi aşa cum sunt definite în prezenta
hotărâre.
(3) Prezentele norme nu se aplică transportului de
mărfuri periculoase cu vehicule aparţinând instituţiilor publice componente ale
sistemului naţional de apărare sau aflate în responsabilitatea acestora.
(4) Transporturile de mărfuri periculoase efectuate
cu vehicule rutiere aparţinând instituţiilor publice componente ale sistemului
naţional de apărare se vor executa corespunzător normelor proprii elaborate de
acestea, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 2. - (1) Prezentele norme nu limitează dreptul
autorităţilor competente de a emite, cu respectarea legislaţiei comunitare,
reglementări privind:
a) transportul naţional şi internaţional de mărfuri
periculoase pe teritoriul României, efectuat cu vehicule care nu intră sub
incidenţa prezentelor norme;
b) regulamentele de circulaţie rutieră specifice
transportului naţional şi internaţional de mărfuri periculoase.
(2) Domeniul de aplicare al reglementărilor prevăzute
la alin. (1) nu poate fi extins.
(3) Reglementările prevăzute la alin. (1) încetează să
se aplice dacă alte măsuri similare devin obligatorii potrivit dispoziţiilor
comunitare.
Art. 3. - (1) In înţelesul prezentelor norme, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) A.D.R. -Acordul
european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor
periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30
septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, actualizat cu
amendamentele ulterioare;
b) vehicul - orice fel
de autovehicul rutier, complet sau incomplet, având cel puţin 4 roţi şi o
viteză maximă proiectată de peste 25 km/oră, precum şi remorcile acestuia, cu
excepţia vehiculelor care circulă pe şine şi a maşinilor mobile;
c) mărfuri periculoase - acele substanţe şi obiecte al căror transport rutier este
interzis sau este autorizat numai în anumite împrejurări, potrivit anexelor A
şi B laA.D.R.;
d) transport - orice operaţiune
de transport rutier efectuată de un vehicul, integral sau parţial pe drumurile
publice din România, inclusiv operaţiunile de încărcare şi descărcare a
mărfurilor periculoase prevăzute în anexele A şi B laA.D.R., cu excepţia
operaţiunilor efectuate integral în perimetrul unei zone închise;
e) întreprindere -
orice persoană fizică sau juridică, cu ori fără scop lucrativ, orice asociaţie
sau grup de persoane fără personalitate
juridică, cu ori fără scop lucrativ, şi orice organism aflat în subordinea unei
autorităţi publice, care are personalitate juridică sau depinde de o autoritate
care are personalitate juridică/care transportă, încarcă ori descarcă mărfuri
periculoase sau determină transportul acestora, precum şi cele care depozitează
temporar, colectează, ambalează sau livrează astfel de mărfuri ca parte a
operaţiunii de transport şi care sunt stabilite pe teritoriul României ori
desfăşoară pe teritoriul României astfel de activităţi;
f) control - orice
activitate de control, inspecţie, verificare sau formalitate îndeplinite de
autorităţile competente în scopul asigurării siguranţei în transportul de
mărfuri periculoase.
(2) Definiţiile prevăzute la alin. (1) se completează
cu cele prevăzute în cap. 1.2 din anexa A la A.D.R.
Art. 4. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
12, mărfurile periculoase al căror transport este interzis potrivit anexelor A
şi B laA.D.R. nu vor fi transportate rutier.
(2) Transportul celorlalte mărfuri periculoase
enumerate în anexa A la A.D.R. este autorizat în condiţiile respectării
prevederilor anexelor A şi B la A.D.R., în special în ceea ce priveşte:
a) ambalarea şi etichetarea mărfurilor în cauză; şi
b) construcţia, echipamentul şi exploatarea
corespunzătoare a vehiculului care transportă mărfurile în cauză.
CAPITOLUL II
Derogări, restricţii şi exceptări
Art. 5. - (1) Pentru transportul de mărfuri periculoase
în trafic naţional, efectuat cu vehicule înmatriculate în România, pot fi
adoptate dispoziţii suplimentare faţă de cele prevăzute în anexele A şi B la A.D.R.,
dacă acestea sunt conforme cu Recomandările Organizaţiei Naţiunilor Unite
privind transportul de mărfuri periculoase.
(2) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) pot fi
valabile cel mult până când anexele A şi B la A.D.R. vor prelua prin revizuire
aceste recomandări.
(3) Ministerul Transporturilor, în calitate de
autoritate de stat responsabilă cu aplicarea prevederilor A.D.R., informează
Comisia Europeană despre dispoziţiile prevăzute la alin. (1).
Art. 6. - (1) Fără a aduce atingere legislaţiei comunitare,
mai ales celei privind accesul la piaţă, România îşi păstrează dreptul de a
reglementa sau de a interzice transportul anumitor mărfuri periculoase pe
teritoriul său, strict pentru alte raţiuni decât cele de siguranţă pe perioada
transportului, cum ar fi raţiuni de siguranţă naţională, de prohibiţie a
deţinerii sau utilizării acestora, ori de protecţie a mediului.
(2) Orice reglementări impuse potrivit alin. (1)
vehiculelor care efectuează un transport internaţional se adoptă potrivit
prevederilor cap. 1.9 din anexa A la A.D.R., se limitează ca domeniu şi arie de
aplicare, se aplică atât transporturilor naţionale, cât şi internaţionale şi nu
pot da naştere niciunei discriminări.
Art. 7. - Cu excepţia
cerinţelor privitoare la construcţie, pot fi adoptate dispoziţii mai stricte în
privinţa transportului rutier naţional de mărfuri periculoase efectuat cu
vehicule înmatriculate în România.
Art. 8. - In cazul în care Ministerul Transporturilor
consideră că dispoziţiile aplicabile privind siguranţa
transporturilor rutiere de mărfuri periculoase sunt insuficiente pentru a
limita pericolele generate de transport în cazul unui eveniment şi dacă există
nevoia urgentă de a se întreprinde o acţiune, atunci, în faza de planificare,
această instituţie notifică Comisia Europeană despre măsurile pe care îşi
propune să le ia, urmând ca aceste măsuri să fie aplicate numai după obţinerea
acceptului Comisiei Europene.
Art. 9. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 25,
în cazul operaţiunilor de transport multimodal care implică, pe lângă
transportul rutier, transportul maritim sau aerian, dacă mărfurile periculoase
sunt clasificate, ambalate şi etichetate potrivit cerinţelor reglementărilor
privind transportul maritim ori aerian al mărfurilor periculoase, atunci
cerinţele prezentelor norme privind clasificarea, ambalarea şi etichetarea se
consideră îndeplinite.
Art. 10. - Prin excepţie de la dispoziţiile din anexele
Aşi B la A.D.R. referitoare la limba utilizată în marcajele şi documentaţia
relevantă, la transportul rutier de mărfuri periculoase în trafic naţional
poate fi utilizată doar limba română.
Art. 11. - Echipamentele sub presiune transportabile
pot fi utilizate în condiţiile legislaţiei în vigoare.
Art. 12. - (1) Ministerul
Transporturilor poate autoriza desfăşurarea unei operaţiuni ad-hoc de transport
rutier de mărfuri periculoase în trafic intern, care este fie interzisă prin
anexa A sau B la A.D.R., fie este efectuată în condiţii diferite de cele
prevăzute în aceste anexe, cu condiţia ca această operaţiune ad-hoc de
transport să nu aducă atingere siguranţei sau securităţii şi să fie clar
limitată în timp şi scop.
(2) Pe perioade ce nu pot depăşi 5 ani, Ministerul
Transporturilor poate adopta, în condiţiile legii, anumite derogări temporare
de la respectarea anexelor A şi B la A.D.R., cu respectarea prevederilor cap.
1.5 din anexa A la A.D.R. şi în urma notificării Comisiei Europene.
(3) Derogările temporare prevăzute la alin. (2) nu pot
fi reînnoite.
Art. 13. - (1) Vehiculele înmatriculate
sau puse în circulaţie în statele membre ale Uniunii Europene sunt autorizate
să efectueze transporturi internaţionale de mărfuri periculoase pe teritoriul
României dacă transporturile în cauză respectă prevederile Directivei nr.
94/55/CE, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Vehiculele înmatriculate sau puse în circulaţie în
alte state decât cele membre ale Uniunii Europene sunt autorizate să efectueze
transporturi internaţionale de mărfuri periculoase pe teritoriul României dacă
transporturile în cauză respectă prevederile A.D.R.
Art. 14. - Derogările prevăzute în prezentul capitol se
completează cu cele prevăzute în secţiunea 1.1.3 şi în cap. 1.6 şi 3.4 din
anexa A la A.D.R.
CAPITOLUL III
Atribuţii şi obligaţii
Art. 15. - (1) Autorităţile administraţiei publice au
următoarele atribuţii:
I. Ministerul Transporturilor:
a) reglementarea condiţiilor de efectuare a
transporturilor rutiere de mărfuri periculoase în condiţii de securitate,
siguranţă a transportului şi protecţie a mediului;
b) reglementarea condiţiilor de omologare, agreare şi
efectuare a inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului
anumitor mărfuri periculoase;
c) reglementarea pregătirii profesionale a
conducătorilor autovehiculelor care transportă mărfuri periculoase şi a
consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase,
precum şi acordarea şi recunoaşterea certificatelor de pregătire profesională
ale acestora;
d) stabilirea, împreună cu Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative şi, după caz, cu autorităţile administraţiei publice locale, a
drumurilor interzise accesului vehiculelor care transportă mărfuri periculoase,
cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a lor;
e) controlul în transportul rutier de mărfuri
periculoase;
f) cercetarea, după caz, împreună cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale care au atribuţii potrivit
legii, a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul
rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce
se impun;
II. Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare:
a) reglementarea şi controlul condiţiilor de
efectuare a transporturilor rutiere de materiale radioactive în condiţii de
securitate, siguranţă a transportului şi protecţie a mediului;
b) stabilirea, împreună cu Ministerul
Transporturilor, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi, după caz,
cu autorităţile publice locale, a drumurilor interzise
accesului transportului rutier de materiale radioactive;
c) cercetarea, după caz, împreună cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale care au atribuţii potrivit
legii, a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul
rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce
se impun;
III. Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile:
a) eliberarea şi controlul deţinerii acordului şi/sau
a autorizaţiei de mediu pentru operatorii economici care ambalează, depozitează
în vederea expedierii, încarcă, descarcă şi/sau transportă mărfuri periculoase;
b) cercetarea, după caz, împreună cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale care au atribuţii potrivit
legii, a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul
rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce
se impun;
IV Ministerul Economiei şi
Finanţelor:
a) reglementarea condiţiilor de construcţie, probe,
omologare, marcare a tipului şi verificare periodică pentru ambalajele şi
recipientele destinate transportului rutier al mărfurilor periculoase;
b) elaborarea normelor privind omologarea şi
verificarea periodică a suprastructurilor vehiculelor rutiere specializate
pentru transportul rutier de mărfuri periculoase;
c) cercetarea, după caz, împreună cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale care au atribuţii potrivit
legii, a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul
rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce
se impun;
V Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative:
a) intervenţia operativă în caz de eveniment sau de
iminenţă a producerii unui eveniment în timpul transportului rutier al
mărfurilor periculoase;
b) stabilirea, împreună cu Ministerul Transporturilor
şi, după caz, cu autorităţile administraţiei publice locale, a drumurilor
interzise accesului transportului de mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor
ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare
a lor;
c) elaborarea, împreună cu autorităţile publice
locale, a planurilor de alarmare şi intervenţie în caz de poluare accidentală a
mediului în timpul transportului mărfurilor periculoase;
d) cercetarea, după caz, împreună cu celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale care au atribuţii potrivit
legii, a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul
rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce
se impun;
e) elaborarea şi controlul respectării de către
unităţile şi structurile din subordine sau coordonare, a normelor prevăzute la
art. 1 alin. (4);
VI. autorităţile administraţiei
publice locale:
a) stabilirea, împreună cu Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, a drumurilor interzise accesului vehiculelor care
transportă mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative
şi a modului de semnalizare a lor, pentru drumurile publice din administrare;
b) elaborarea unor programe locale de alarmare şi
intervenţie în cazul evenimentelor survenite în timpul transportului de mărfuri
periculoase;
c) stabilirea locurilor unde încărcarea, descărcarea
şi/sau parcarea vehiculelor care transportă mărfuri periculoase sunt interzise
sau autorizate numai în anumite condiţii;
d) participarea la organizarea intervenţiei pentru
limitarea efectelor evenimentelor grave provocate în timpul transportului
mărfurilor periculoase;
VII. Ministerul Apărării, pentru:
- elaborarea şi controlul respectării de către
unităţile şi instituţiile din subordine a normelor prevăzute la art. 1 alin.
(4);
VIII. Agenţia Naţională pentru Substanţe şi Preparate
Chimice Periculoase, pentru:
a) elaborarea normelor privind clasificarea,
ambalarea, etichetarea, încărcarea şi descărcarea mărfurilor periculoase,
precum şi a celor privind compatibilitatea ambalajelor destinate transportului
mărfurilor periculoase;
b) omologarea şi recunoaşterea omologării ambalajelor
destinate transportului rutier al mărfurilor periculoase;
c) cercetarea, după caz, împreună cu celelalte autorităţi
ale administraţiei publice centrale care au atribuţii potrivit legii, a
evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul rutier de
mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce se impun.
(2) In termen de 6 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, autorităţile administraţiei
publice prevăzute la alin. (1) vor emite sau actualiza reglementările necesare
pentru punerea în aplicare a prezentelor norme în domeniul lor de activitate.
(3) Autorităţile publice prevăzute la alin. (1)
comunică Ministerului Transporturilor textele reglementărilor elaborate
potrivit alin. (2) în vederea notificării Comisiei Europene.
Art. 16. - (1) Obligaţiile principalilor factori
implicaţi în transportul de mărfuri periculoase, respectiv expeditorul,
transportatorul şi destinatarul, sunt stabilite în secţiunile 1.4.1 şi 1.4.2
din anexaAlaA.D.R.
(2) Obligaţiile celorlalţi factori implicaţi în
transportul de mărfuri periculoase, respectiv încărcătorul, ambalatorul,
încărcătorul de cisterne şi operatorul unui container-cisternă sau al unei
cisterne mobile, sunt stabilite în secţiunile 1.4.1 şi 1.4.3 din anexaAlaA.D.R.
Art. 17. - (1) Intreprinderile care încarcă, transportă
sau descarcă mărfuri periculoase au obligaţia de a desemna pentru fiecare punct
de lucru câte un consilier de siguranţă, potrivit prevederilor reglementărilor
în vigoare.
(2) Consilierii de siguranţă pentru transportul
rutier al mărfurilor periculoase trebuie să fie deţinători ai unui certificat
de consilier de siguranţă valabil, obţinut potrivit reglementărilor în vigoare
care transpun prevederile secţiunii 1.8.3 din anexa Ala A.D.R.
(3) Conducătorii auto care transportă mărfuri
periculoase trebuie să fie deţinători ai unui certificat A.D.R. valabil, obţinut
potrivit reglementărilor în vigoare care transpun prevederile secţiunilor 8.2.1
şi 8.2.2 din anexa B la A.D.R.
Art. 18. - (1) Personalul utilizat la operarea cu
mărfuri periculoase, altul decât cel prevăzut la art. 17, trebuie să fie
instruit potrivit prevederilor cap. 1.3 din anexa A la A.D.R. şi ale secţiunii
8.2.3 din anexa B la A.D.R.
(2) Instruirea prevăzută la alin. (1) poate face parte
din pregătirea pentru protecţia muncii şi se face cu ocazia angajării, primirii
de responsabilităţi pe linia transportului de mărfuri periculoase şi periodic,
la intervale de maximum un an.
(3) Instruirea prevăzută la alin. (1) se înregistrează
în dosarul personal al angajatului.
Art. 19. - Pe lângă obligaţiile prevăzute în alte acte
normative, vehiculele utilizate pentru transportul rutier de mărfuri
periculoase trebuie să îndeplinească cumulativ şi următoarele condiţii:
a) să corespundă prevederilor cap. 8.1 din anexa B la
A.D.R.;
b) să fie placardate potrivit cap. 5.3 din anexa A la
A.D.R.;
c) să deţină certificat de
agreare, dacă acest lucru este impus de reglementările în vigoare care transpun
prevederile părţii 9 din anexa B la A.D.R.
Art. 20. - Intreprinderile care operează cu mărfurile
periculoase de mare risc prevăzute în tabelul 1.10.5 din anexaAlaA.D.R. trebuie
să respecte prevederile cap. 1.10 din anexaAlaA.D.R.
Art. 21. - (1) Pentru a putea fi încărcate în vehicule
în vederea transportului, mărfurile periculoase trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie admise la transportul rutier potrivit cap.
2.2 şi tabelului Adin cap. 3.2 din anexaAlaA.D.R.;
b) să fie clasificate complet potrivit prevederilor
părţii a 2-a din anexaAlaA.D.R.;
c) să fie ambalate în ambalaje sau cisterne potrivit
prevederilor părţii a 4-a şi cap. 5.1 din anexa A la
A.D.R.;
d) să fie marcate şi etichetate potrivit cap. 5.2 din
anexa Ala A.D.R.
(2) Laboratoarele care analizează mărfurile
periculoase, în vederea clasificării acestora, trebuie să fie acreditate sau
certificate că respectă principiile bunei practici de laborator potrivit
reglementărilor în vigoare.
Art. 22. - Pe lângă documentele privind transportul
rutier stabilite prin alte reglementări, la bordul vehiculelor care transportă
mărfuri periculoase trebuie să se afle documentele stabilite în secţiunea 8.1.2
din anexa B la A.D.R.
Art. 23. -Ambalajele, recipientele mari pentru
transportul în vrac (RMV), ambalajele mari, cisternele şi containerele pentru
transportul în vrac utilizate pentru transportul mărfurilor periculoase trebuie
să se conformeze cerinţelor stabilite în partea a 6-a din anexa A la A.D.R.
Art. 24. - La încărcarea, transportul şi descărcarea
mărfurilor periculoase se vor respecta prevederile cap. 5.5 şi ale părţii a 7-a
din anexa A la A.D.R.
Art. 25. -In cazul transportului combinat sau multimodal al mărfurilor periculoase ori al utilizării unor
echipamente construite pentru a corespunde cerinţelor reglementărilor care
vizează alte moduri de transport, în plus faţă de prevederile art. 9, se vor
aplica prevederile relevante din secţiunea 1.1.4 din
anexa Ala A.D.R.
Art. 26. - Intreprinderile care operează cu materiale
radioactive din clasa 7 vor respecta şi prevederile cap. 1.7 din anexa A la
A.D.R.
Art. 27. - La clasificarea, etichetarea, ambalarea,
manipularea, încărcarea, transportul rutier şi descărcarea mărfurilor
periculoase, întreprinderile vor respecta toate dispoziţiile la care se face
trimitere în cap. 3.1 şi 3.2 din anexa A la A.D.R.
Art. 28. -In cazul producerii unui eveniment grav în
timpul transportului de mărfuri periculoase pe teritoriul României, al unui alt
stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat care este parte contractantă
la A.D.R., întreprinderile înregistrate în România, ale căror vehicule sunt
implicate în accident, au obligaţia de a redacta un raport potrivit prevederilor
secţiunii 1.8.5 din anexa A la A.D.R. şi de a-l transmite Ministerului
Transporturilor.
Art. 29. - Intreprinderile au obligaţia de a transmite
Ministerului Transporturilor un raport anual privitor la activitatea
desfăşurată, aşa cum este prevăzut în Regulamentul pentru desemnarea,
pregătirea profesională şi examinarea consilierilor de siguranţă pentru
transportul rutier, feroviar sau pe căile navigabile interioare al mărfurilor
periculoase, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului nr. 1.044/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 30. - Membrii echipajelor autovehiculelor care
transportă mărfuri periculoase au următoarele obligaţii:
a) să respecte prevederile cap. 8.1, 8.3 şi 8.4 din
anexa B la A.D.R.;
b) să poarte asupra lor, pe toată durata
transportului, documente de identitate şi, în cazul conducătorului auto,
certificatul A.D.R. valabil, corespunzător tipului de vehicul şi mărfurilor
transportate;
c) în caz de evenimente care implică mărfurile
periculoase, membrii echipajului au obligaţia de a lua măsurile prevăzute în
instrucţiunile scrise şi, dacă este cazul, de a alarma autorităţile însărcinate
cu intervenţia în astfel de situaţii.
CAPITOLUL IV
Control, contravenţii şi sancţiuni
Art. 31. - Controlul respectării prezentelor norme se
realizează de către:
a) personalul cu atribuţii de control împuternicit în
acest scop de Ministerul Transporturilor, în traficul rutier, la sediile
întreprinderilor şi în punctele de trecere a frontierei
de stat;
b) personalul cu atribuţii de control împuternicit în
acest scop de preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, în toate situaţiile în care
sunt deţinute sau transportate materiale radioactive, iar în traficul rutier,
împreună cu personalul prevăzut la lit. a) sau e);
c) personalul cu atribuţii de control împuternicit în
acest scop de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, la sediile
întreprinderilor, iar în traficul rutier şi în punctele de trecere a frontierei
de stat, împreună cu personalul prevăzut la lit. a) sau e);
d) personalul cu atribuţii de control împuternicit în
acest scop de Ministerul Apărării, în ceea ce priveşte controlul respectării
normelor prevăzute la art. 1 alin. (4) de către unităţile şi instituţiile din
subordine;
e) personalul cu atribuţii de control împuternicit în
acest scop de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, în traficul
rutier, împreună cu personalul prevăzut la lit. a), b) sau c).
Art. 32. - (1) Autorităţile competente împuternicite să
efectueze control potrivit prezentelor norme se vor asigura că un segment
reprezentativ al transporturilor rutiere de mărfuri periculoase face obiectul
controalelor stabilite prin prezentele norme, astfel încât să se verifice
conformitatea acestora cu legislaţia privind transportul rutier de mărfuri
periculoase.
(2) In cazul controlului vehiculelor din ţările membre
ale Uniunii Europene, controalele se efectuează potrivit prevederilor art. 3
din Regulamentul (CEE) nr. 4.060/89 al Consiliului din 21 decembrie 1989
privind eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul
transporturilor rutiere şi pe căi navigabile interioare şi ale art. 1 din
Regulamentul (CEE) nr. 3.912/92 al Consiliului din 17 decembrie 1992 privind controalele
efectuate în interiorul Comunităţii în domeniul transporturilor rutiere şi
transporturilor pe căi navigabile interioare efectuate cu mijloace de transport
înmatriculate sau puse în circulaţie într-un stat terţ.
(3) La efectuarea controlului privind respectarea prezentelor norme, autorităţile prevăzute la art. 31
vor avea în vedere şi respectarea prevederilor secţiunii 1.8.1 din anexa A la
A.D.R.
Art. 33. - (1) La efectuarea controalelor în trafic, în
punctele de încărcare şi descărcare a mărfurilor periculoase, personalul cu
atribuţii de control prevăzut la art. 31 va completa buletinul de control
prevăzut în anexa nr. 1, în 3 exemplare, din care un exemplar va fi înmânat
conducătorului auto pentru a simplifica sau evita, dacă este posibil, controalele ulterioare.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dreptului
personalului prevăzut la art. 31 de a efectua un control amănunţit al oricărui
transport de mărfuri periculoase.
(3) Controalele în trafic vor fi efectuate aleatoriu
şi vor acoperi pe cât posibil o arie extinsă din reţeaua rutieră.
(4) Locurile alese pentru controalele în trafic
trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să permită scoaterea din trafic, oprirea şi
staţionarea vehiculelor în condiţii de siguranţă;
b) să permită punerea în
conformitate cu prevederile prezentelor norme a transporturilor neconforme;
c) să permită, dacă este necesar, imobilizarea
vehiculelor pe loc sau într-un alt loc stabilit în acest sens de către
personalul care efectuează controlul, fără a periclita siguranţa.
(5) Atunci când există suspiciunea neconcordanţei
între înscrisurile din documentele de transport şi mărfurile transportate, cu
condiţia ca acest lucru să nu pericliteze siguranţa, în trafic sau la sediul
întreprinderilor, se pot preleva probe din mărfuri
pentru a fi examinate de laboratoarele autorizate.
(6) Durata controalelor nu va depăşi un termen
rezonabil.
(7) La controlul vehiculelor care încarcă, transportă
sau descarcă mărfuri periculoase, personalul prevăzut la art. 31 are dreptul să
pătrundă atât în spaţiul destinat conducătorului auto, cât şi în spaţiul
destinat mărfurilor pentru efectuarea controlului şi verificărilor care se
impun.
(8) La efectuarea controlului la sediul
întreprinderilor, personalul prevăzut la art. 31 are dreptul să pătrundă în
spaţiile de lucru, cât şi în vehiculele deţinute de acestea.
(9) La efectuarea controlului la sediile
întreprinderilor, acestea au obligaţia prezentării tuturor documentelor
solicitate de personalul prevăzut la art. 31.
Art. 34. - (1) Fără a împiedica aplicarea altor
sancţiuni stabilite potrivit dispoziţiilor legale, vehiculele care prezintă un
pericol iminent prin încălcarea uneia sau mai multor prevederi privind
transportul rutier, în special din cele prevăzute la art. 37-39, vor fi
imobilizate pe loc sau într-un loc stabilit în acest scop de către personalul
cu atribuţii de control şi li se va solicita punerea în conformitate înainte de
continuarea deplasării sau vor fi luate alte măsuri corespunzătoare, care, în
funcţie de împrejurările sau cerinţele privind siguranţa, pot include refuzul
accesului pe teritoriul României.
(2) In situaţia în care, în termen de 72 de ore de la
imobilizarea vehiculului, contravenientul nu a eliminat cauzele care au stat la
baza acesteia, personalul cu atribuţii de control poate apela la o terţă parte
care să elimine cauzele imobilizării, costurile operaţiunilor de eliminare
fiind suportate de către contravenient.
(3) Prevederile alin. (2) nu se referă la situaţiile
în care cerinţele de siguranţă sau securitate reclamă o intervenţie imediată a
autorităţilor cu atribuţii în acest sens, pentru eliminarea unei stări de
pericol iminent.
Art. 35. - (1) Controalele se efectuează la sediul
întreprinderilor în următoarele situaţii:
a) dacă în traficul rutier s-au constatat încălcări de
natură să pericliteze siguranţa în transportul de mărfuri periculoase;
b) dacă autorităţile cu atribuţii de control din alte
state membre sau părţi contractante ale A.D.R. au informat autorităţile
prevăzute la art. 31 despre încălcări grave sau repetate ale reglementărilor
privind transportul mărfurilor periculoase;
c) ca măsură preventivă în scopul asigurării
respectării prezentelor norme.
(2) Obiectivul acestor controale este de a se asigura
respectarea legislaţiei în materie privind condiţiile de siguranţă şi
securitate în transportul rutier de mărfuri periculoase.
(3) Dacă se constată una sau mai multe încălcări
referitoare la transportul rutier de mărfuri periculoase, în special cele
prevăzute în art. 37-39, transportul se aduce la conformitate înainte ca
mărfurile să plece din întreprindere sau este supus aplicării altor măsuri
corespunzătoare.
Art. 36. - (1) In sensul prezentelor norme,
contravenţiile prevăzute la art. 37-39 se împart în 3 categorii, clasificate în
funcţie de dimensiunea riscului pe care îl prezintă fiecare, categoria I incluzând contravenţiile cu riscurile
cele mai mari.
(2) Incadrarea faptelor în categoriile corespunzătoare
de risc se face de către autoritatea care efectuează controlul, ţinând seama de
prevederile art. 37-39, precum şi de alţi factori conjuncturali relevanţi.
(3) In cazul în care se constată mai multe contravenţii
la o unitate de transport, la pct. 32 din buletinul de control prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme se va consemna doar categoria de
risc cea mai gravă.
Art. 37. - (1) Categoria I de
risc este atribuită în cazurile în care nerespectarea prevederilor prezentelor
norme determină un risc ridicat de deces, vătămare corporală gravă sau
deteriorarea semnificativă/importantă a mediului înconjurător.
(2) Pentru contravenţiile din categoria I de risc se pot lua imediat măsuri de
siguranţă corespunzătoare, cum ar fi imobilizarea vehiculului, în condiţiile
legii.
(3) Constituie contravenţii din categoria I de risc următoarele fapte:
1. transportul mărfurilor
periculoase interzise la transport;
2. scurgerea substanţelor periculoase;
3. utilizarea unui mod de transport interzis sau a
unui mijloc de transport necorespunzător;
4. transportul în vrac într-un container care nu este
din punct de vedere structural corespunzător
utilizării;
5. transportul cu un vehicul fără certificatul de
agreare adecvat pentru vehicule care transportă anumite mărfuri periculoase;
6. vehiculul nu mai respectă condiţiile de agreare şi
prezintă un pericol imediat. Dacă vehiculul nu prezintă pericol imediat,
nerespectarea se regăseşte la categoria a II-a de risc;
7. utilizarea de ambalaje neomologate;
8. utilizarea de ambalaje care nu sunt conforme cu
instrucţiunile de ambalare aplicabile;
9. nerespectarea dispoziţiilor speciale referitoare la ambalarea în comun;
10. nerespectarea prevederilor referitoare la fixarea
şi stivuirea încărcăturii;
11. nerespectarea prevederilor referitoare la
încărcarea în comun a coletelor;
12. nerespectarea gradului de umplere a cisternelor sau
a ambalajelor;
13. nerespectarea dispoziţiilor de limitare a
cantităţilor transportate cu o unitate de transport;
14. transportul de mărfuri periculoase fără indicarea
prezenţei acestora prin documente, prin marcare şi etichetare a coletelor sau
prin placardare şi marcare a vehiculului;
15. transportul fără placardarea şi marcarea
vehiculului;
16. absenţa informaţiilor referitoare la substanţa
transportată, permiţând determinarea unei contravenţii de categoria I de risc, de exemplu numărul ONU, denumirea, grupa de ambalare;
17. nedeţinerea de către conducătorul auto a
certificatului de pregătire profesională valabil;
18. utilizarea focului sau a unei lămpi electrice
neprotejate;
19. nerespectarea interdicţiei de a fuma;
20. neexecutarea măsurilor prevăzute în instrucţiunile
scrise aflate la bordul vehiculului şi aplicabile mărfurilor transportate;
21. refuzul accesului sau obstrucţionarea
personalului prevăzut la art. 31 la efectuarea controlului în trafic ori la
sediile întreprinderilor.
Art. 38. - (1) Categoria a II-a
de risc este atribuită în cazul în care nerespectarea prevederilor prezentelor
norme determină un risc de vătămare corporală sau deteriorare a mediului.
(2) In cazul săvârşirii contravenţiilor din categoria a
II-a de risc se iau măsuri corective corespunzătoare, cum ar fi obligaţia
punerii în conformitate cu prevederile prezentelor norme la locul controlului,
iar dacă acest lucru nu este posibil sau adecvat, până cel târziu la încheierea
operaţiunii de transport în curs.
(3) Constituie contravenţii din
categoria a II-a de risc următoarele fapte:
1. unitatea de transport are mai mult de o remorcă/
semiremorcă;
2. vehiculul nu mai respectă condiţiile de agreare,
dar nu prezintă un pericol imediat;
3. la bordul vehiculului nu există toate stingătoarele de incendiu funcţionale conform cerinţelor
prezentelor norme. Un stingător de incendiu poate fi considerat ca fiind
funcţional dacă este utilizabil, dar lipsesc doar sigiliul prescris şi/sau termenul
de valabilitate. Nu este considerat funcţional stingatorul de incendiu care
este în mod evident inutilizabil, cum ar fi cel la care indicaţia manometrului
este aproape „zero";
4. la bordul vehiculului nu există echipamentele
prevăzute în A.D.R. sau în instrucţiunile scrise;
5. datele referitoare la
încercare şi inspecţie şi cele referitoare la durata de utilizare a
ambalajelor, a recipientelor mari de vrac sau a ambalajelor mari nu sunt
respectate;
6. transportul de mărfuri în ambalaje, recipiente mari
de vrac sau ambalaje mari deteriorate ori transportul de ambalaje goale,
necurăţate şi deteriorate;
7. transportul de mărfuri în colete într-un container
care nu este utilizabil din punct de vedere structural;
8. cisterne/containere-cisternă, inclusiv cele goale şi
necurăţate, care nu sunt închise corespunzător;
9. transportul unui ambalaj combinat, cu un
supraambalaj care nu este închis corespunzător;
10. etichetarea, marcarea sau placardarea
necorespunzătoare;
11. lipsa instrucţiunilor scrise în conformitate cu
A.D.R. sau existenţa unor instrucţiuni scrise care nu sunt aplicabile
mărfurilor transportate;
12. supravegherea sau parcarea necorespunzătoare a
vehiculului;
13. indicarea pe ambalaje, colete sau mijloace de
transport a unor pericole inexistente;
14. utilizarea de personal
neinstruit pentru efectuarea operaţiunilor de manipulare, încărcare sau
descărcare a mărfurilor periculoase;
15. neefectuarea, efectuarea necorespunzătoare sau cu
personal neinstruit a operaţiunilor de curăţare, spălare, neutralizare,
decontaminare sau dezinfectare a ambalajului ori a vehiculului după descărcarea
mărfurilor periculoase. Dacă aceste activităţi prezintă un risc major pentru
personal sau mediu, vor fi încadrate la categoria I de
risc.
Art. 39. - (1) Categoria a III-a de risc se atribuie în cazul în care nerespectarea prevederilor prezentelor norme
determină un risc redus de vătămare corporală sau deteriorare a mediului
înconjurător.
(2) In cazul săvârşirii contravenţiilor din categoria a
III-a de risc, dacă nu este necesară adoptarea de măsuri corective
corespunzătoare pe loc, acestea pot fi aplicate la o dată ulterioară la sediul
întreprinderii.
(3) Constituie contravenţii din categoria a III-a de
risc următoarele fapte:
1. dimensiunile panourilor sau etichetelor ori
dimensiunile literelor, cifrelor sau simbolurilor de
pe panouri ori de pe etichete nu respectă prevederile art. 19 lit. b) şi ale
art. 21 alin. (1) lit. d);
2. absenţa din documentele de transport a unor
informaţii, altele decât cele enunţate la categoria I de risc prevăzute la art. 37 alin. (3) pct.
16;
3. absenţa de la bordul autovehiculului a
certificatului de pregătire profesională al conducătorului auto, în condiţiile
în care există dovezi că acesta deţine un astfel de certificat;
4. nedesemnarea consilierului/consilierilor de siguranţă în cadrul întreprinderii;
5. neredactarea şi/sau necomunicarea către organismul
examinator desemnat care a eliberat certificatul consilierului de siguranţă al
întreprinderii a raportului anual al consilierului de siguranţă, potrivit
anexei E la Regulamentul pentru desemnarea, pregătirea profesională şi
examinarea consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier, feroviar şi pe
căi navigabile interioare al mărfurilor periculoase şi potrivit prevederilor
subsecţiunii 1.8.3.3 din A.D.R.;
6. neîntocmirea, întocmirea necorespunzătoare,
neimplementarea şi/sau implementarea necorespunzătoare de către întreprindere a
planului de securitate impus prin prevederile cap. 1.10 din A.D.R.
Art. 40. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 37 se
sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, aplicabilă expeditorului
şi/sau transportatorului.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 38 se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 7.000 lei, aplicabilă expeditorului
şi/sau transportatorului.
(3) Contravenţiile prevăzute
la art. 39 se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei, aplicabilă
expeditorului şi/sau transportatorului.
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de
cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal
ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii
prevăzute de prezenta hotărâre, agentul constatator făcând menţiune despre
această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 41. - In cazul în care din documentele prezentate
de conducătorul auto nu poate fi identificată
întreprinderea sau operatorul de transport rutier, amenda se aplică acestuia.
Art. 42. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 37-39 se fac de către personalul cu atribuţii de
control prevăzut la art. 31.
Art. 43. - Contravenţiilor prevăzute la art. 37-39 le
sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 44. - (1) Imobilizarea vehiculului rutier
prevăzută la art. 33, 34 şi 37 se realizează în condiţii de siguranţă şi
securitate a transportului, potrivit legii, şi, dacă este cazul, se procedează
la ridicarea plăcuţelor cu numerele de înmatriculare până la punerea în
conformitate în vederea continuării cursei.
(2) Măsura imobilizării vehiculului dispusă de
personalul cu atribuţii de control se menţionează în următoarele documente:
a) procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei;
b) buletinul de control;
c) diagrama tahograf, după caz;
d) dovada eliberată conducătorului auto în situaţia
ridicării plăcuţelor cu numerele de înmatriculare.
(3) Pe durata imobilizării asigurarea securităţii şi
integrităţii vehiculului şi a încărcăturii se află sub răspunderea juridică a
transportatorului, potrivit legii.
(4) Personalul cu atribuţii de control prevăzut la
art. 31 are dreptul de a reţine documentele de transport, certificatele de
agreare sau certificatele de pregătire profesională ale conducătorilor auto,
când se constată că acestea au fost înstrăinate, modificate sau deteriorate sau
atunci când nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării
lor, după caz.
(5) Permisiunea privind reluarea efectuării transportului cu vehicule înmatriculate în alte state se
acordă după punerea în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1), art. 17
alin. (3), art. 19-27 şi ale art. 30, precum şi cu condiţia achitării amenzii
aplicate în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 45. - (1) Pe bază de reciprocitate, România acordă
sprijin statelor membre ale Uniunii Europene şi părţilor contractante ale
A.D.R. în vederea aplicării corespunzătoare a legislaţiei în vigoare privind
transportul rutier al mărfurilor periculoase.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1),
încălcările grave sau repetate care periclitează siguranţa transportului de
mărfuri periculoase, săvârşite cu un vehicul sau de către o întreprindere
nerezidente în România, se comunică autorităţilor competente din statul membru
al Uniunii Europene sau partea contractantă a A.D.R. în care este înmatriculat
vehiculul sau în care este stabilită întreprinderea.
(3) Autorităţile competente dintr-un stat membru al
Uniunii Europene sau parte contractantă a A.D.R. pot să solicite autorităţilor
române să ia măsurile corespunzătoare împotriva vehiculelor sau
întreprinderilor despre care constată că încalcă pe teritoriile lor, în mod
grav sau repetat, legislaţia privind transportul rutier al mărfurilor
periculoase.
(4) Autorităţile române vor solicita luarea de măsuri
autorităţilor competente din statele membre ale Uniunii Europene sau părţile contractante
ale A.D.R. în care sunt înmatriculate vehiculele sau în care sunt stabilite
întreprinderile care încalcă pe teritoriul României, în mod grav sau repetat,
legislaţia privind transportul rutier al mărfurilor periculoase.
(5) Autorităţile române şi cele din statele membre ale
Uniunii Europene sau părţi contractante ale A.D.R. îşi notifică reciproc
măsurile adoptate în baza alin. (3) şi (4).
Art. 46. - (1) Dacă din cele constatate în timpul unui
control în traficul rutier la un vehicul înmatriculat în România, în alt stat
membru al Uniunii Europene sau parte contractantă a A.D.R. există motive să se
considere că au fost comise încălcări grave sau repetate, care nu se pot
detecta în timpul controlului respectiv din lipsa datelor necesare, autorităţile
române şi autorităţile competente din statele prevăzute îşi acordă sprijin
reciproc pentru clarificarea situaţiei, potrivit legislaţiei în vigoare.
(2) Dacă în scopul aplicării prevederilor alin. (1) se
efectuează un control la sediul întreprinderii sau întreprinderilor în cauză,
rezultatele acestora se comunică celuilalt stat membru al Uniunii Europene sau
celeilalte părţi contractante la A.D.R., interesată.
Art. 47. - (1) Instituţiile cu atribuţii de control
prevăzute la art. 31 vor transmite Direcţiei generale de infrastructură şi
transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, până cel târziu la
data de 31 mai în fiecare an calendaristic, pentru anul anterior, un raport cu
privire la constatarea şi sancţionarea contravenţiilor la prevederile
prezentelor norme, elaborat potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2,
inclusiv următoarele detalii:
a) numărul de controale efectuate;
b) numărul de vehicule controlate în funcţie de statul
în care acestea sunt înmatriculate (vehicule înmatriculate naţional, în alte
state membre sau în ţări terţe);
c) numărul şi tipurile de încălcări înregistrate;
d) tipul şi numărul sancţiunilor impuse.
(2) Până cel târziu la data de 31 mai în fiecare an
calendaristic, organismul examinator desemnat cu emiterea certificatelor de
consilier de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase, în
baza rapoartelor anuale ale consilierilor de siguranţă, va transmite Direcţiei
generale de infrastructură şi transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor
datele privind volumul total determinat sau estimat al mărfurilor periculoase
transportate rutier, în tone şi în tone/kilometru, pentru anul precedent.
(3) Până cel târziu la data de 31 decembrie în fiecare
an, Ministerul Transporturilor va transmite Comisiei Europene un raport
centralizat, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, al controalelor
efectuate şi al volumului total determinat sau estimat al mărfurilor
periculoase transportate rutier în anul precedent.
Art. 48. - Măsurile prevăzute la art. 5 alin. (1) şi
(2), art. 6, 7, 8 şi 12 se adoptă prin ordin al ministrului transporturilor
sau, după caz, prin ordin comun al ministrului transporturilor şi al altei
autorităţi a administraţiei publice centrale şi se comunică Comisiei Europene.
Art. 49. - Textul prezentelor norme se comunică
Comisiei Europene de către Ministerul Transporturilor.
Art. 50. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentele norme.
Art. 51. - Prezentele norme transpun prevederile
Directivei 94/55/CE a Consiliului din 21 noiembrie 1994 de apropiere a
legislaţiilor statelor membre privind transportul rutier de mărfuri
periculoase, publicată în Jurnalul Oficial nr. L 319 din 12 decembrie 1994, aşa
cum a fost modificată de Directiva 96/86/CE a Comisiei din 13 decembrie 1996,
de Directiva 1999/47/CE a Comisiei din 21 mai 1999, de Directiva 2000/61/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 10 octombrie 2000, de Directiva
2001/7/CE a Comisiei din 29 ianuarie 2001, de Directiva 2002/886/CE a Comisiei
din 7 noiembrie 2002, de Directiva 2003/28/CE a Comisiei din 7 aprilie 2003, de
Directiva 2004/111/CE a Comisiei din 9 decembrie 2004, de Directiva 2006/89/CE
a Comisiei din 3 noiembrie 2006, precum şi prevederile Directivei 95/50/CE a
Consiliului din 6 octombrie 1995 privind procedurile unitare de control în
transportul rutier de mărfuri periculoase, publicată în Jurnalul Oficial nr. L
249 din 17 octombrie 1995, aşa cum a fost modificată de Directiva 2001/26/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 7 mai 2001 şi de Directiva
2004/112/CE a Comisiei din 13 decembrie 2004.
ANEXA Nr. 1*) la norme
Instituţia care efectuează controlul
Authority carrying out the control
Seria BCADR Nr........................
BULETIN DE CONTROL
CHECKLIST
1. Locul controlului Place of check
|
2. Data Date
|
3. Ora
Time
|
4. Simbolul ţării de înmatriculare şi numărul de înmatriculare a vehiculului
Vehicle nationality mark and registration number
|
|
5. Simbolul ţării de înmatriculare şi numărul de înmatriculare a
remorcii/semiremorcii Trailer/semi-trailer nationality mark and registration
number
|
|
6. Intreprinderea care efectuează
transportul/adresa
Undertaking carrying out transport / address
|
|
7. Conducător auto/însoţitorul conducătorului auto Driver /
driver's assistant
|
|
8. Expeditorul, adresa, locul de încărcare1,2
Consignor, address, place of loading,
|
|
9. Destinatarul, adresa, locul de
descărcare1,2 Consignee,
address, place of unloading
|
|
10.Cantitatea totală de mărfuri periculoase pe unitatea de
transport/denumire marfă/nr. ONU
Total quantityof dangerousgoods per transport unit
|
|
11. Depăşirea limitelor cantitative
stabilite în Anexa A a ADR la 1.1.3.6
A.D.R. 1.1.3.6 quantity limit exceeded
|
da
yes
|
nu
no
|
12. Mod de transport
Mode of transport
|
în vrac
in bulk
|
ambalaje package
|
cisternă tank
|
Documente aflate la bord
Documents on board
|
|
|
|
13. Document de transport
Transport document
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
14. Instrucţiuni scrise
Instructions in writing
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
15. Acord bilateral/multilateral/autorizaţie naţională
Bilateral / multilateral agreement / naţional authorisation
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
16. Certificat de agreare a vehiculului
Certificate of approval for vehicles
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul not applicable
|
17. Certificat de pregătire profesională a conducătorului auto
Driver's training certificate
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
Activitatea de transport
Transport operation
|
|
|
|
18. Mărfuri autorizate pentru transport
Goods authorised for transport
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
19. Vehicule autorizate pentru mărfurile transportate
Vehicle authorised for goods carried
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
20. Dispoziţii referitoare la modul de
transport (în vrac, ambalaje, cisternă)
Provisions related to the mode of transport (bulk, package, tank)
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
21. Interdicţii de încărcare în comun a mărfurilor (A.D.R. 7.5.2)
Mixed loading prohibition
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
22. Incărcare, fixare a încărcăturii şi manipulare3 (ADR 7.5)
Loading, securing of the load and handling
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
23. Scurgeri de mărfuri sau deteriorare ambalaj3
Leakage of goods or damage to package
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
24. Marcajul ONU al ambalajului/cisternei2,3 (ADR 6) UN
packaging marking /tank marking
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
25. Marcare (de ex. nr. ONU) şi
etichetare colet2
(ADR5.2)
Package marking (eg. UN no.) and labeling
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
26. Placardare cisternă/vehicul (ADR 5.3.1)
Tank /vehicle placarding
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
27. Semnalizarea vehiculului/unităţii de transport (panouri
portocalii, marcajul de temperatură ridicată)
Vehicle/transport unit marking (orange plate,
elev. temp) (ADR 5.3.2-3)
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
Echipamente la bord
Equipment on board
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
28. Echipamente de siguranţă de uz general prevăzute în ADR (ADR
8.1.5)
General purpose safety equipment specified in ADR
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
29.Echipamente corespunzătoare mărfurilor
transportate Equipment according to the goods carried
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
30. Alte echipamente prevăzute în instrucţiunile scrise
Other equipment specified in the
instructions in writing
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement established
|
nu este cazul
not applicable
|
31. Stingător/Stingătoare de incendiu (ADR 8.1.4)
Fireextinguisher (s)
|
verificat
inspected
|
contravenţie constatată infringement
established
|
nu este cazul
not applicable
|
32. Cea mai gravă categorie de risc a contravenţiilor constatate
The most serious risk category of established infringements, if
any
|
Categoria I
Category I
|
Categoria II Category II
|
Categoria III Category III
|
33. Observaţii
Remarks
|
Măsuri de siguranţă şi/sau securitate
Safety and/or security measures
|
34. Vehicul imobilizat
Vehicle immobilised
|
Da
Yes
|
Nu
No
|
35. Transbordare totală sau parţială a încărcăturii în alt
vehicul sau container
Transfer of load, total or parţial, in
another vehicle or container
|
Da
Yes
|
Nu
No
|
36. Interdicţia accesului în România
Refusal of allowing the access in România
|
Da
Yes
|
Nu
No
|
37. Inspectorul care a efectuat controlul
Officer having carried out the inspection
|
Semnătura
Signature
|
38. Conducătorul auto a primit un exemplar al buletinului de
control
Driver received one copy of this document
|
Da,Semnătura
Yes, Signature
|
Nu
No
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
1 Se va completa
doar în cazul în care este relevant pentru o
contravenţie / To be filled only if relevant for an infringement
2 Se declară la
„observaţii" pentru operaţiunile de transport colectiv (grupaj) /To be
stated under „Remarks" for groupage transport operations
3 Se verif că
violările vizibile / Check of visible violation
ANEXA Nr. 2 la norme
RAPORT
cu privire la constatarea şi sancţionarea
contravenţiilor la Normele de efectuare a activităţi de transport rutier de mărfuri
periculoase în România
Instituţia...................................Anul............................
Controlul transporturilor rutiere de mărfuri
periculoase
|
Locul de înmatriculare a vehiculelor1)
|
Numărul total
|
România
|
Alte state membre UE
|
Ţări terţe
|
Numărul unităţilor de transport controlate, în funcţie de
conţinutul încărcăturii (şi A.D.R.)
|
|
|
|
|
Numărul unităţilor de transport necorespunzătoare prevederilor
A.D.R.
|
|
|
|
|
Numărul unităţilor de transport imobilizate
|
|
|
|
|
Numărul contravenţiilor constatate, în funcţie de categoria de
risc2)
|
Categoria I de risc
|
|
|
|
|
Categoria a II-a de risc
|
|
|
|
|
Categoria a III-a de risc
|
|
|
|
|
Numărul de sancţiuni aplicate, în funcţie de tipul sancţiunii
|
Avertisment
|
|
|
|
|
Amendă
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
Cantitatea totală estimată de mărfuri periculoase transportate pe
căi rutiere
|
.........................T
|
..........TxKm
|
1) In sensul prezentei anexe, ţara de înmatriculare este ţara de
înmatriculare a autovehiculului.
2) In cazul în care există mai multe încălcări per unitate de
transport, se menţionează doar categoria de risc cea mai gravă [potrivit art.
36 alin. (4) din norme].