HOTARARE Nr.
1388 din 28 decembrie 2010
privind aprobarea
programelor nationale de sanatate pentru anii 2011 si 2012
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 893 din 30 decembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 48 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă programele naţionale de
sănătate pentru anii 2011 şi 2012, precum şi structura şi obiectivele acestora,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Programele naţionale de
sănătate reprezintă, potrivit prevederilor art. 45 alin. (1) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, un ansamblu de acţiuni
multianuale, organizate în scopul evaluării, prevenirii, tratamentului şi
controlului bolilor cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei.
(3) Programele naţionale de
sănătate se derulează în mod distinct sau în comun de Ministerul Sănătăţii şi
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, după caz.
Art. 2. - Normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate pentru anii 2011 şi 2012, denumite în continuare norme tehnice, sunt aprobate prin ordin
comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate.
Art. 3. - (1) Programele naţionale de sănătate se
finanţează de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii, din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
şi prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din alte surse,
inclusiv din donaţii şi sponsorizări, în condiţiile legii.
(2) Necesarul de resurse pentru
derularea programelor naţionale de sănătate şi detalierea acestuia pe surse de
finanţare şi categorii de cheltuieli este fundamentat şi cuprins anual în legea
bugetului de stat.
(3) Detalierea fondurilor
prevăzute la alin. (2) pe programe naţionale de sănătate se aprobă prin norme
tehnice.
(4) Ministerul Sănătăţii reţine
la dispoziţia sa, din veniturile proprii, o cotă de rezervă de 5% din totalul
fondurilor prevăzute la alin. (2) care se repartizează şi se utilizează în
completarea fondurilor alocate iniţial, în condiţiile prevăzute în normele tehnice.
Art. 4. - (1) Programele naţionale de sănătate sunt
elaborate şi, după caz, implementate şi coordonate la nivel naţional de structurile
de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
(2) Ministerul Sănătăţii poate desemna unităţi din
subordinea sa pentru asigurarea implementării şi coordonării la nivel naţional
a programelor naţionale de sănătate.
(3) Atribuţiile structurilor de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii şi ale unităţilor din subordine cu privire la elaborarea
şi coordonarea programelor naţionale de sănătate sunt prevăzute în normele
tehnice.
(4) Casa Naţională de Asigurări
de Sănătate organizează, implementează, derulează şi monitorizează programele
naţionale de sănătate prevăzute la lit. B din anexă.
Art. 5. - (1) Implementarea şi
monitorizarea la nivel regional a programelor naţionale de sănătate prevăzute
la lit. A din anexă se realizează de către coordonatorii regionali din cadrul
Institutului Naţional de Sănătate Publică şi din unităţi din subordinea
Ministerului Sănătăţii.
(2) Implementarea şi
monitorizarea la nivel local a programelor naţionale de sănătate prevăzute la
lit. A din anexă se realizează de către coordonatorii locali din cadrul
direcţiilor de sănătate publică.
(3) Atribuţiile coordonatorilor regionali şi locali
prevăzuţi la alin. (1) şi (2) cu privire la implementarea şi monitorizarea
programelor naţionale de sănătate sunt prevăzute în normele tehnice.
(4) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin
casele de asigurări de sănătate, răspunde de asigurarea, urmărirea,
evidenţierea şi controlul utilizării fondurilor aprobate, precum şi de
monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă pentru
programele prevăzute la lit. B din anexă.
(5) Casa Naţională de Asigurări
de Sănătate transmite structurilor de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătăţii prevăzute în normele tehnice, trimestrial, în termen de maximum 30 de
zile de la data încheierii trimestrului, indicatorii fizici şi de eficienţă
pentru programele prevăzute la lit. B din anexă.
Art. 6. - (1) Ministerul Sănătăţii repartizează
direcţiilor de sănătate publică şi unităţilor sanitare din reţeaua sanitară
proprie fondurile destinate derulării programelor naţionale de sănătate
prevăzute la lit. A din anexă, în condiţiile legii.
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
repartizează caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi Casei
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, denumite în continuare case de asigurări de sănătate, fondurile
destinate derulării programelor naţionale de sănătate prevăzute la lit. B din
anexă, în baza indicatorilor fizici şi de eficienţă realizaţi în anul
precedent.
Art. 7. - (1) Sumele aprobate pentru derularea
programelor naţionale de sănătate se alocă lunar, pe baza cererilor
fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari şi terţiari, însoţite de
documentele justificative prevăzute în normele tehnice.
(2) Pentru programele naţionale
de sănătate finanţate prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii în
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, sumele
necesare se asigură lunar de către Ministerul Sănătăţii, în limita fondurilor
aprobate prin legea bugetului de stat, la solicitarea fundamentată a Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, în condiţiile prevăzute în normele tehnice.
(3) Pentru realizarea
atribuţiilor referitoare la programele naţionale de sănătate prevăzute la lit.
A din anexă, direcţiile de sănătate publică pot încheia contracte, conform
legii, cu unităţi sanitare
publice şi private, instituţii publice, furnizori de servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale autorizaţi şi evaluaţi, aflaţi în relaţie
contractuală cu casele de asigurări de sănătate, alte instituţii şi organizaţii
guvernamentale şi neguvernamentale, precum şi cu autorităţile administraţiei
publice locale pentru structurile al căror management a fost preluat de către
acestea, în condiţiile prevăzute în normele tehnice.
(4) Sumele prevăzute în bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de
sănătate cu scop curativ prevăzute la lit. B pct. I din anexă se alocă după cum urmează:
a) în baza contractelor negociate şi încheiate între
furnizori şi casele de asigurări de sănătate, precum şi între centrele-pilot
sau furnizorii privaţi de servicii de dializă (hemodializă convenţională,
hemodiafiltrare intermitentă on-line, dializă peritoneală continuă, dializă
peritoneală automată) şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, după caz;
b) în baza contractelor încheiate între casele de
asigurări de sănătate şi ofertanţii desemnaţi câştigători ai procedurilor de
achiziţie publică organizate la nivel naţional, conform art. 11 alin. (1).
Art. 8. - (1) Raporturile stabilite între unităţile de
specialitate care derulează programe naţionale de sănătate şi direcţiile de
sănătate publică, casele de asigurări de sănătate, respectiv Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate sunt raporturi juridice civile, care vizează acţiuni
multianuale, ce se stabilesc şi se desfăşoară pe bază de contract cu
valabilitate până la data de 31 decembrie 2012.
(2) In situaţia în care este
necesară modificarea sau completarea clauzelor contractuale, acestea sunt
negociate şi stipulate în acte adiţionale, conform dispoziţiilor legale în
vigoare.
(3) Angajamentele legale încheiate în exerciţiul curent
din care rezultă obligaţii nu pot depăşi creditele de angajament sau creditele
bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat.
(4) Casele de asigurări de
sănătate, respectiv Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pot stabili şi alte
termene de contractare, în funcţie de necesarul de servicii medicale, de
medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea
acordate în cadrul programelor naţionale de sănătate, în limita fondurilor
aprobate fiecărui program/subprogram de sănătate.
Art. 9. - (1) Modelele de contracte pentru derularea programelor naţionale de sănătate sunt prevăzute
în normele tehnice.
(2) Utilizarea acestor modele de contract este
obligatorie; în cuprinsul contractelor pot fi prevăzute clauze suplimentare,
negociate între părţile contractante, conform şi în limita prevederilor legale
în vigoare.
(3) Toate documentele prezentate în copie care stau la
baza încheierii contractelor pentru derularea programelor naţionale de sănătate
sunt certificate pentru conformitate cu originalul prin semnătura
reprezentantului legal al unităţii de specialitate, pe fiecare pagină.
(4) Direcţiile de sănătate
publică decontează unităţilor de specialitate cu care sunt în relaţie
contractuală pentru derularea programelor naţionale de sănătate contravaloarea
bunurilor şi serviciilor acordate în cadrul programelor naţionale de sănătate,
precum şi a sumelor necesare pentru plata drepturilor salariale aferente
personalului care desfăşoară activităţi în cadrul acestora, care fac obiectul
contractului încheiat, pe bază de documente justificative şi în condiţiile
prevăzute în normele tehnice.
(5) Casele de asigurări de
sănătate decontează furnizorilor de servicii medicale cu care sunt în relaţie
contractuală pentru derularea programelor naţionale de sănătate contravaloarea
serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor
medicale şi altora asemenea, conform contractului încheiat, pe bază de documente
justificative şi în condiţiile prevăzute în normele tehnice.
(6) Toate documentele necesare decontării se certifică
pentru exactitatea şi realitatea datelor raportate, prin semnătura
reprezentanţilor legali ai unităţilor de specialitate care derulează programe
naţionale de sănătate.
(7) Decontarea pentru
activitatea curentă se efectuează în limita sumelor disponibile cu această
destinaţie, în ordine cronologică, după cum urmează:
a) în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la
data depunerii documentelor justificative pentru bunurile şi serviciile
contractate de către direcţiile de sănătate publică;
b) în termen de maximum 90 de
zile calendaristice de la data validării facturilor depuse în vederea
decontării de către casa de asigurări de sănătate, validare care se realizează
în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor justificative;
c) în termen de maximum 30 de
zile calendaristice de la data depunerii documentelor justificative pentru
sumele decontate de către direcţiile de sănătate publică pentru plata
drepturilor salariale aferente personalului care desfăşoară activităţi în
cadrul programelor naţionale de sănătate.
(8) Unităţile sanitare cu
paturi din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi
unităţile sanitare din subordinea ministerelor cu reţea sanitară proprie pot
derula programe naţionale de sănătate în condiţiile legii.
(9) Farmaciile cu circuit
deschis care pot elibera medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale
şi altele asemenea, care se acordă pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor
incluşi în programele naţionale de sănătate, sunt selectate în condiţiile
prevăzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat conform legii.
Art. 10. - (1) Sumele alocate pentru programele
naţionale de sănătate se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale
unităţilor sanitare publice, respectiv în veniturile furnizorilor privaţi de
servicii medicale prin care acestea se derulează şi se utilizează potrivit
destinaţiilor stabilite.
(2) Unităţile şi instituţiile
sanitare publice care derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia
gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării
evidenţei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe
subdiviziunile clasificaţiei bugetare, precum şi a organizării evidenţei
nominale, pe baza codului numeric personal, a beneficiarilor
programului/subprogramului.
(3) Furnizorii privaţi de
servicii medicale care derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia
gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării
evidenţei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram,
precum şi a organizării evidenţei nominale, pe baza codului numeric personal, a
beneficiarilor programului/subprogramului.
Art. 11. - (1) Pentru
realizarea obiectivelor şi activităţilor cuprinse în unele programe naţionale
de sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale
Ministerului Sănătăţii, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, Ministerul Sănătăţii şi/sau Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, după caz, organizează la nivel naţional proceduri de
achiziţie publică, în condiţiile legii. Programele naţionale de sănătate pentru
care se organizează la nivel
naţional proceduri de achiziţie publică sunt prevăzute în normele tehnice.
(2) Modalitatea de contractare
şi decontare a produselor achiziţionate la nivel naţional se aprobă prin
normele tehnice. Până la finalizarea procedurii de achiziţie publică la nivel
naţional prin semnarea contractelor cu ofertanţii desemnaţi câştigători,
medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea,
care se acordă pe perioada spitalizării bolnavilor incluşi în programele
naţionale de sănătate, se achiziţionează de unităţile sanitare cu paturi prin
care se derulează programul, cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiei
publice, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat în
condiţiile legii.
(3) Pentru realizarea
obiectivelor şi activităţilor cuprinse în programele naţionale de sănătate
finanţate de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, pentru care nu se organizează proceduri de achiziţie publică la nivel
naţional, achiziţionarea medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor
medicale şi altora asemenea se face de instituţiile/unităţile sanitare care
derulează programele respective, cu respectarea legislaţiei în domeniul
achiziţiilor publice, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare
aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.
(4) Medicamentele, materialele
sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile
cu circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate, care se acordă bolnavilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de
sănătate, se suportă la nivelul preţului de decontare aprobat prin ordin al
ministrului sănătăţii, în condiţiile legii. Prescrierea medicamentelor în
ambulatoriu se face utilizându-se denumirea comună internaţională (DCI), cu
excepţia cazurilor justificate medical în fişa medicală a pacientului, când
prescrierea se face pe denumire comercială, cu menţionarea în prescripţie şi a
denumirii comune internaţionale.
(5) Pentru asigurarea accesului
la tratament al bolnavilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de sănătate,
farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate au obligaţia de a elibera medicamente, materiale
sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea la nivelul preţului de
decontare prevăzut la alin. (4), fără a încasa contribuţie personală pentru
acestea de la asiguraţi.
(6) Pentru medicamentele utilizate în cadrul programelor naţionale de sănătate care se importă cu avizul
Ministerului Sănătăţii, preţul de decontare se stabileşte în condiţiile legii.
(7) Medicamentele care se
acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate pentru tratamentul
ambulatoriu al bolnavilor cu diabet zaharat, precum şi celor care au efectuat
transplant şi pacienţilor cu unele boli rare aprobate prin normele tehnice se
eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu
casele de asigurări de sănătate.
(8) Medicamentele pentru
tratamentul recidivei hepatitei cronice cu virus hepatitic B la pacienţii cu
transplant hepatic se asigură prin farmaciile cu circuit închis aparţinând
unităţilor sanitare prin care se derulează programul.
(9) Medicamentele specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu afecţiuni oncologice
incluşi în Programul naţional de oncologie se eliberează după cum urmează:
a) prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie
contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pentru formele farmaceutice cu
administrare orală;
b) prin farmaciile cu circuit închis din structura
unităţilor sanitare aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate, pentru formele farmaceutice cu administrare parenterală, începând cu
data la care se finalizează procedurile de achiziţie publică. Până la data
finalizări procedurii, eliberarea se face în aceleaşi condiţii ca medicamentele
nominalizate la lit. a). In vederea decontării contravalorii medicamentelor
specifice acordate în cadrul programului, prescripţiile se depun la casele de
asigurări de sănătate împreună cu borderoul centralizator şi cu documentele
justificative prevăzute în normele tehnice.
(10) Medicamentele care se
acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în
Programul naţional de boli transmisibile se eliberează prin farmaciile cu
circuit închis aparţinând unităţilor sanitare prin care se derulează acest
program, pe bază de prescripţie medicală în condiţiile prevăzute în normele
tehnice. In vederea decontării contravalorii medicamentelor specifice acordate
în cadrul programului, aceste prescripţii se depun la casele de asigurări de
sănătate împreună cu borderoul centralizator şi cu documentele justificative
prevăzute în normele tehnice.
(11) Pentru realizarea
obiectivelor şi activităţilor cuprinse în programele naţionale de sănătate
finanţate de la bugetul de stat şi/sau din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii pentru care se organizează achiziţii publice la nivel naţional,
unităţile sanitare din reţeaua Ministerului Sănătăţii, unităţile sanitare din
reţeaua administraţiei publice locale, precum şi unităţile sanitare din
subordinea ministerelor cu reţea sanitară proprie pot beneficia de produsele
achiziţionate la nivel naţional în baza contractelor încheiate cu direcţiile de
sănătate publică, transferate în condiţiile actelor normative în vigoare, pe
bază de procese-verbale de predare-primire.
Art. 12. - (1) Testele pentru automonitorizarea
bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi se eliberează prin farmaciile cu
circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate.
(2) Pentru asigurarea testelor
de automonitorizare a bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi, casele de
asigurări de sănătate încheie acte adiţionale la contractele pentru furnizare
de medicamente cu şi fără contribuţie personală cu farmaciile cu circuit
deschis.
(3) Farmaciile cu circuit
deschis sunt obligate să elibereze testele de automonitorizare a glicemiei
bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat la preţul de decontare aprobat prin
ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.
(4) Condiţiile de acordare a
testelor de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotratat se stabilesc prin normele tehnice.
Art. 13. -Acordarea gratuită de
lapte praf, formulă pentru sugari, copiilor cu vârste cuprinse între 0-12 luni
care nu beneficiază de lapte matern, în cadrul Programului naţional de sănătate
a femeii şi copilului, se realizează până la epuizarea stocurilor existente la
direcţiile de sănătate publică şi consiliile locale ale municipiilor, oraşelor
şi comunelor, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti.
Art. 14. - (1) Valabilitatea contractelor de comodat
încheiate între direcţiile de sănătate publică şi cabinetele de medicină de
familie, prin care au fost atribuite în folosinţă gratuită tehnica de calcul şi
programele informatice necesare derulării Programului naţional privind
evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară, se
prelungeşte până la data de 31 decembrie 2012, prin acte adiţionale încheiate
în termenul de valabilitate a contractelor.
(2) Tehnica de calcul şi programele informatice
atribuite în folosinţă gratuită cabinetelor de medicină de familie în
condiţiile prevăzute la alin. (1) se utilizează pentru monitorizarea
persoanelor incluse în programele naţionale de sănătate, precum şi pentru
derularea unor programe naţionale de sănătate la nivelul cabinetelor de
medicină de familie.
Art. 15. - (1) Pentru realizarea atribuţiilor şi
activităţilor prevăzute în cadrul programelor naţionale de sănătate, unităţile
de specialitate care derulează programe naţionale de sănătate pot încheia
contracte/convenţii civile cu medici, asistenţi medicali şi alte categorii de
personal, după caz, precum şi cu persoane juridice, potrivit dispoziţiilor Codului
civil şi în condiţiile stabilite prin normele tehnice.
(2) Activităţile pentru care se utilizează personalul
prevăzut la alin. (1) se nominalizează în normele tehnice.
(3) Contractele/Convenţiile
civile încheiate în condiţiile alin. (1) de către unităţile de specialitate
stabilite la alin. (1) prevăd acţiuni multianuale, sunt de natură civilă şi se
încheie pentru toată perioada de derulare a programelor naţionale de sănătate.
(4) Sumele necesare pentru derularea contractelor
prevăzute la alin. (1) sunt cuprinse în fondurile alocate programelor naţionale
de sănătate.
Art. 16. - In sumele prevăzute
pentru derularea programelor naţionale de sănătate se cuprind şi cheltuielile
ocazionate de monitorizarea şi controlul acestora.
Art. 17. - (1) Ministerul Sănătăţii poate încheia
contracte cu unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa, în
condiţiile prevăzute de legislaţia din domeniul achiziţiilor publice.
(2) Contractele prevăzute la alin. (1), încheiate între
Ministerul Sănătăţii şi unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea
sa, precum şi contractele încheiate pentru produsele şi serviciile necesare
realizării obiectivelor şi activităţilor cuprinse în unele programe naţionale
de sănătate pentru care Ministerul Sănătăţii organizează licitaţii la nivel
naţional sunt atribuite de compartimentul intern specializat în domeniul
achiziţiilor publice. Monitorizarea şi derularea contractelor se realizează de
către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, în
condiţiile prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de
sănătate multianuale pentru anii 2011 şi 2012.
Art. 18. - (1) Realizarea imunizării copiilor din
grupele eligibile pentru vaccinare, stabilite conform calendarului naţional de
imunizare, precum şi realizarea campaniilor de vaccinare suplimentare decise de
Ministerul Sănătăţii sau direcţiile de sănătate publică, ca măsuri de sănătate
publică sau în situaţii epidemiologice cu risc crescut de îmbolnăvire, sunt
obligatorii pentru toţi medicii de familie şi medicii care deservesc unităţile
sanitare şi unităţile de învăţământ, în condiţiile legii.
(2) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor
cuprinse în cadrul Programului naţional de imunizare şi al Programului naţional de sănătate a femeii şi copilului
finanţate de la bugetul de stat şi/sau din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii, pentru care se organizează achiziţii publice la nivel naţional,
direcţiile de sănătate publică încheie contracte cu furnizorii de servicii din
asistenţa medicală primară, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate sau, după caz, cu autorităţile administraţiei publice
locale pentru medicii care deservesc unităţile de învăţământ în baza cărora pot
primi produsele achiziţionate.
Art. 19. - Cheltuielile angajate, lichidate şi
ordonanţate în cadrul prevederilor bugetare aprobate pentru programele
naţionale de sănătate în anul precedent şi neplătite până la sfârşitul acestuia
se vor plăti în anul curent din creditele bugetare aprobate pentru programele
naţionale de sănătate.
Art. 20. - Sumele alocate în
anii 2011 şi 2012 din bugetul de stat şi veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate se utilizează după cum urmează:
a) pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor
desfăşurate în anii 2011 şi 2012 în cadrul unor programe naţionale de sănătate,
aprobate în condiţiile legii;
b) pentru stingerea
obligaţiilor de plată înregistrate până la data de 31 decembrie a anului
precedent şi rămase neachitate până la data de 31 decembrie a anului următor;
c) medicamentele, materialele
sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile
cu circuit deschis în trimestrul IV al anului
precedent, sunt considerate cheltuieli în anul curent din creditele bugetare
aprobate, dar nu mai mult decât la nivelul cheltuielii trimestrului III al
anului precedent.
Art. 21. - In vederea derulării
în bune condiţii a programelor naţionale de sănătate, în urma evaluărilor
trimestriale ale indicatorilor specifici şi în funcţie de realizarea
obiectivelor şi activităţilor propuse se stabileşte modul de alocare a
resurselor rămase neutilizate.
Art. 22. - In cadrul programului naţional de supleere a
funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică, modalitatea de
plată a serviciilor de dializă efectuate în baza contractelor încheiate cu
casele de asigurări de sănătate sau cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
este, după caz, tarif pe şedinţă de hemodializă convenţională, tarif pe şedinţă
de hemodiafiltrare intermitentă on-line, tarif/pacient cu dializă peritoneală
continuă/an şi tarif/pacient cu dializă peritoneală automată/an, tarife care
sunt exprimate în lei şi sunt prevăzute în normele tehnice.
Art. 23. - Unităţile de specialitate care derulează
programe naţionale de sănătate au obligaţia să respecte prevederile legale
referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
Art. 24. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2011.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Nicolae-Lucian Dută
ANEXA
STRUCTURA
programelor naţionale de sănătate şi obiectivele
acestora pentru anii 2011 şi 2012
A. PROGRAME NAŢIONALE
DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII
STRUCTURĂ:
I. Programele
naţionale privind bolile transmisibile
1. Programul naţional
de imunizare
Obiectiv:
Protejarea sănătăţii populaţiei împotriva principalelor
boli care pot fi prevenite prin vaccinare
2. Programul naţional
de supraveghere şi control al bolilor transmisibile (boli transmisibile
prioritare, infecţie HIV, tuberculoză, infecţii cu transmitere sexuală)
Obiectiv:
Depistarea precoce şi asigurarea diagnosticului
etiologic al bolilor transmisibile în vederea implementării măsurilor de
limitare a răspândirii acestora
Structură:
2.1. Subprogramul de
supraveghere şi control al bolilor transmisibile
prioritare;
2.2. Subprogramul de
supraveghere şi control al infecţiei HIV;
2.3. Subprogramul de
supraveghere şi control al tuberculozei;
2.4. Subprogramul de supraveghere
şi control al bolilor cu transmitere sexuală.
3. Programul naţional
de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale şi monitorizare a
utilizării antibioticelor şi a antibioticorezistenţei
Obiectiv:
Creşterea calităţii serviciilor medicale în unităţile
sanitare cu paturi prin reducerea riscului la infecţie nosocomială
II. Programul
naţional de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă
Obiectiv:
Protejarea sănătăţii publice prin prevenirea îmbolnăvirilor
asociate factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţă şi muncă
Structură:
1. Subprogramul privind
protejarea sănătăţii publice prin prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor
de risc determinanţi din mediul de viaţă şi muncă;
2. Subprogramul privind
protejarea sănătăţii publice prin prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor
de risc alimentari şi de nutriţie.
III. Programul
naţional de hematologie şi securitate transfuzională
Obiectiv:
Asigurarea cu sânge şi componente sanguine, în condiţii
de maximă siguranţă şi cost-eficienţă
IV. Programele
naţionale privind bolile netransmisibile 1.
Programul naţional de boli cardiovasculare Obiective:
a) tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare
prin:
- proceduri de cardiologie intervenţională;
- proceduri de chirurgie cardiovasculară;
- proceduri de chirurgie vasculară;
- intervenţie coronariană
percutană în infarctul miocardic acut;
b) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de boli cardiovasculare. Structură:
1.1. Subprogramul de tratament
al pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare;
1.2. Subprogramul de tratament invaziv al infarctului
miocardic acut.
2. Programul naţional
de oncologie Obiective:
a) profilaxia cancerului de col
uterin prin vaccinarea HPV a populaţiei feminine eligibile;
b) diagnosticarea în stadii incipiente a cancerului de
col uterin, cancerului mamarşi cancerului colorectal;
c) tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
d) monitorizarea evoluţiei
bolii la pacienţii cu afecţiuni oncologice;
e) realizarea, implementarea şi
managementul Registrului naţional de cancer.
Structură:
2.1. Subprogramul de profilaxie a cancerului de col
uterin prin vaccinarea HPV*);
2.2. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin;
2.3. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce activă a cancerului mamar;
2.4. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce activă a cancerului colorectal;
2.5. Subprogramul de tratament
al bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
2.6. Subprogramul de
monitorizare a evoluţiei bolii la pacienţii cu afecţiuni oncologice prin PET-CT.
3. Programul naţional de sănătate mintală
Obiective:
a) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi
calităţii serviciilor pentru persoanele cu probleme severe de sănătate mintală;
b) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi
calităţii serviciilor pentru persoanele cu tulburări legate de consumul de
substanţe psihoactive;
c) prevenirea consumului de
droguri şi asigurarea tratamentului specific la persoanele cu toxicodependenţă;
d) realizarea, implementarea şi
managementul Registrului naţional de psihiatrie.
Structură:
3.1. Subprogramul de profilaxie
în patologia psihiatrică şi psihosocială;
3.2. Subprogramul de prevenire
şi tratament ale toxicodependenţelor.
*) Se derulează în anul 2011.
4. Programul naţional
de diabet zaharat
Obiective:
a) prevenţia secundară a
diabetului zaharat prin depistarea precoce a complicaţiilor acestuia [inclusiv
prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
b) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet
zaharat;
c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat insulinotrataţi;
d) realizarea, implementarea şi
managementul Registrului naţional de diabet zaharat.
5. Programul naţional
de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Obiective:
a) creşterea numărului de
donatori vii, donatori aflaţi în moarte cerebrală, precum şi de donatori fără
activitate cardiacă;
b) coordonarea activităţilor de transplant;
c) asigurarea testării
imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, precum şi a receptorilor;
d) asigurarea supleerii fiziologice a organelor aflate în insuficienţă cronică ireversibilă şi/sau înlocuirea
ţesuturilor nefuncţionale prin transplant de organe, ţesuturi şi/sau celule;
e) evaluarea periodică a pacienţilor transplantaţi;
f) tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a
pacienţilor cu transplant;
g) crearea şi gestionarea unei
baze de date informatice pe teritoriul României privind persoanele fizice care
şi-au dat acceptul pentru a dona celule stern hematopoietice;
h) tratamentul infertilităţii cuplului. Structură:
5.1. Subprogramul de transplant
de organe, ţesuturi şi celule de origine umană;
5.2. Subprogramul de transplant
de celule stern hematopoietice periferice şi centrale;
5.3. Subprogramul de fertilizare in vitro şi embriotransfer.
6. Programul naţional
de diagnostic şi tratament cu ajutorul
aparaturii de înaltă performanţă
Obiective:
a) asigurarea investigaţiilor
diagnostice şi a tratamentului chirurgical al unor afecţiuni complexe cu
ajutorul dispozitivelor de înaltă performanţă;
b) tratamentul surdităţii prin proteze auditive
implantabile. Structură:
6.1. Subprogramul de tratament
chirurgical al unor afecţiuni complexe prin chirurgie minimum invazivă asistată
robotic;
6.2. Subprogramul de radiologie intervenţională;
6.3. Subprogramul de utilizare a suturilor mecanice în chirurgia generală;
6.4. Subprogram de utilizare a plaselor sintetice în
chirurgia parietală abdominală deschisă şi laparoscopică;
6.5. Subprogramul de tratament
al surdităţii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze
auditive).
7. Programul naţional
de boli endocrine
Obiective:
Prevenirea şi depistarea precoce a afecţiunilor
endocrine cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei, în scopul scăderii morbidităţii prin guşă datorată
carenţei de iod şi complicaţiilor sale
8. Programul naţional
de diagnostic şi tratament pentru boli rare
Obiective:
a) diagnosticarea precoce şi
prevenirea complicaţiilor la bolnavii cu unele boli rare;
b) tratamentul medicamentos al
bolnavilor cu boli rare prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate pentru perioada 2011-2012;
c) realizarea, implementarea şi
managementul Registrului naţional de boli rare.
9. Programul naţional
de diagnostic şi tratament al sepsisului sever*)
Obiectiv:
Asigurarea tratamentului pentru bolnavii cu sepsis sever
10. Programul
naţional de urgenţă prespitalicească
Obiective:
Creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de
urgenţă adecvate, indiferent de zona de reşedinţă
11. Programul
naţional de monitorizare activă a bolnavilor cu dizabilitati de ambulatie (copii şi
adulţi)
Obiectiv:
Realizarea, implementarea şi managementul Registrului
naţional al bolnavilor cu dizabilitati de ambulatie (copii şi adulţi)
V. Programul naţional
de evaluare şi promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate
Obiectiv:
Imbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
promovarea unui stil de viaţă sănătos şi combaterea principalilor factori de
risc
Structură:
1. Subprogramul de promovare a unui stil de viaţă
sănătos;
2. Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun;
3. Subprogramul de supraveghere
a stării de sănătate a populaţiei.
VI. Programul
naţional de sănătate a femeii şi copilului
Obiective:
a) creşterea accesului şi a
calităţii serviciilor specifice de sănătate a reproducerii pentru prevenirea
sarcinilor nedorite, morbidităţii şi mortalităţii materne;
b) regionalizarea îngrijirilor
perinatale pentru copiii cu greutate mică la naştere sau alte patologii grave
în perioada perinatală;
c) realizarea screeningului la naştere al unor
afecţiuni cu un potenţial invalidantşi posibilităţi de prevenţie a
handicapului;
d) ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi a
copilului;
e) depistarea precoce şi
prevenirea secundară a unor complicaţii la unele boli cronice ale copilului.
Structură:
1. Subprogramul pentru
ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi copilului;
2. Subprogramul de sănătate a copilului;
3. Subprogramul de sănătate a femeii;
*) Sumele alocate prin transferuri din bugetul
Ministerului Sănătăţii în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate se utilizează pentru stingerea obligaţiilor de plată neachitate
până la data de 31 decembrie 2010.
4. Subprogramul de monitorizare şi evaluare a
Programului naţional de sănătate a femeii şi copilului.
VII. Programul
naţional de tratament în străinătate
Obiectiv:
Asigurarea accesului la tratament în străinătate pentru
bolnavii cu afecţiuni care nu pot fi tratate în ţară
VIII. Programul
pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor
Obiectiv:
Asigurarea fondurilor necesare
compensării în cuantum de 40% a medicamentelor acordate pensionarilor cu
venituri realizate numai din pensii de până la 700 lei/lună în cadrul
Programului pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor
B. PROGRAME NAŢIONALE
DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ŞI CU SCOP CURATIV, FINANŢATE DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE
ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
STRUCTURĂ:
I. Programe naţionale
de sănătate cu scop curativ
1. Programul naţional de boli transmisibile
Obiective:
a) tratamentul persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
b) tratamentul bolnavilor cu tuberculoză. Structură:
1.1. Subprogramul de tratament
al persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
1.2. Subprogramul de tratament al
bolnavilor cu tuberculoză.
2. Programul naţional
de boli cardiovasculare*)
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare
prin:
a) proceduri de cardiologie intervenţională;
b) proceduri de chirurgie cardiovasculară;
c) proceduri de chirurgie
vasculară;
d) intervenţie coronariană
percutană în infarctul miocardic acut.
Structură:
2.1. Subprogramul de tratament
al pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare;
2.2. Subprogramul de tratament invaziv al infarctului
miocardic acut.
3. Programul naţional de oncologie
Obiective:
a) tratamentul pacienţilor cu afecţiuni oncologice;
b) monitorizarea evoluţiei
bolii la pacienţii cu afecţiuni oncologice.
Structură:
3.1. Subprogramul de tratament
al bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
3.2. Subprogramul de monitorizare
a evoluţiei bolii la pacienţii cu afecţiuni oncologice prin PET-CT
4. Programul naţional
de tratament al surdităţii prin proteze auditive implantabile (implant
cohlearşi proteze auditive)
Obiectiv:
Tratamentul surdităţii prin proteze auditive
implantabile (implant cohlear şi proteze auditive)
5. Programul naţional
de diabet zaharat
Obiective:
a) prevenţia secundară a
diabetului zaharat [prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
b) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet
zaharat;
c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotrataţi.
6. Programul naţional
de diagnostic şi tratament pentru boli rare
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare
prevăzute în normele tehnice
7. Programul naţional
de diagnostic şi tratament al sepsisului sever*)
Obiectiv:
Asigurarea tratamentului pentru bolnavii cu sepsis
sever.
8. Programul naţional
de boli endocrine
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză,
guşă datorată carenţei de iod şi proliferări maligne
9. Programul naţional
de ortopedie
Obiectiv:
Asigurarea tratamentului:
a) bolnavilor cu afecţiuni articulare prin
endoprotezare;
b) pierderilor osoase importante epifizo-metafizare de
cauză tumorală sau netumorală prin endoproteze articulare tumorale;
c) bolnavilor cu diformităţi de coloană vertebrală prin
implant segmentar de coloană.
10. Programul
naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Obiective:
a) tratamentul stării
posttransplant în ambulatoriu a pacienţilor cu
transplant;
b) tratamentul recidivei hepatitei cronice cu virus
hepatitic B la pacienţii cu transplant hepatic.
11. Programul
naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică
Obiectiv:
- asigurarea serviciilor de supleere renală, inclusiv medicamente şi materiale sanitare specifice,
investigaţii medicale paraclinice specifice, transportul nemedicalizat al
pacienţilor hemodializaţi prin hemodializă convenţională sau hemodiafiltrare
intermitentă on-line de la şi la domiciliul pacienţilor, transportul lunar al
medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale continue
sau automate la domiciliul pacienţilor.
12. Programul
naţional de terapie intensivă a insuficienţei hepatice
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu insuficienţă hepatică prin
epurare extrahepatică
II. Programele
naţionale de sănătate profilactice
Programul naţional de depistare precoce activă a
afecţiunilor oncologice
Obiectiv:
Diagnosticarea în stadii incipiente a afecţiunilor
oncologice
Structură:
1.1. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin;
1.2. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce activă a cancerului mamar;
1.3. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce activă a cancerului colorectal.
*) Sumele alocate prin transferuri din bugetul
Ministerului Sănătăţii în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate se utilizează pentru stingerea obligaţiilor de plată neachitate
până la data de 31 decembrie 2010.