HOTARARE Nr.
15 din 13 mai 2008
privind constituirea
Comisiei de ancheta a Camerei Deputatilor pentru verificarea unor aspecte
referitoare la activitatea unor membri din conducerea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE:
ADUNAREA(CAMERA) DEPUTATILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 373 din 15 mai 2008
In temeiul prevederilor art. 64
alin. (4) din Constituţia României şi ale art. 73 din Regulamentul Camerei
Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994,
republicată, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se constituie Comisia de anchetă a Camerei
Deputaţilor pentru verificarea unor aspecte referitoare la activitatea unor
membri din conducerea Curţii de Conturi, denumită în continuare Comisia de
anchetă, cu următoarele obiective:
a) verificarea legalităţii
deciziilor adoptate de către membrii conducerii Curţii de Conturi în cadrul
şedinţelor de judecată, având în vedere faptul că atât Consiliul Superior al
Magistraturii, cât şi Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu recunosc
atribuţiile jurisdicţionale ale acestora;
b) analizarea situaţiei în care unii membri din
conducerea Curţii de Conturi se constituie în instanţe şi judecă litigiile
financiare, deşi prin Constituţia României, revizuită în anul 2003, instanţele
Curţii de Conturi au fost desfiinţate;
c) verificarea modului în care aceştia se substituie
ca magistraţi deşi nu sunt magistraţi şi nu au un temei legal pentru a
desfăşura această activitate;
d) verificarea implicaţiilor survenite în urma
adoptării de către membrii conducerii Curţii de Conturi a hotărârilor luate în
cadrul şedinţelor de judecată;
e) verificarea legalităţii însuşirii de către conducerea
Curţii de Conturi a sumelor de bani sub forma sporurilor de magistrat, conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte
drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din
sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi a celorlalte avantaje
de care aceştia au beneficiat.
Art. 2. - (1) Comisia de anchetă este formată din 9
membri - deputaţi -, aparţinând tuturor grupurilor parlamentare din Camera
Deputaţilor, şi este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
(2) Comisia de anchetă îşi
alege un birou alcătuit dintr-un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar.
Art. 3. -In condiţiile în care unul dintre membrii
Comisiei de anchetă se află în imposibilitatea de a participa la lucrări,
grupul parlamentar respectiv va desemna un înlocuitor.
Art. 4. - (1) Convocarea şedinţelor Comisiei de anchetă
se face cu cel puţin o zi înainte, de către preşedintele acesteia.
(2) Vicepreşedintele îl înlocuieşte de drept pe
preşedinte în lipsa acestuia sau ori de câte ori este nevoie.
Art. 5. - (1) Pentru ca
şedinţele Comisiei de anchetă să aibă loc este necesară prezenţa majorităţii
membrilor acesteia.
(2) Hotărârile Comisiei de anchetă se adoptă cu votul
majorităţii membrilor săi.
Art. 6. - Detaliile privind organizarea şi funcţionarea
Comisiei de anchetă vor fi cuprinse într-un regulament propriu, elaborat şi
prezentat Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, în termen de 5 zile de la
constituire.
Art. 7. - (1) In scopul cunoaşterii situaţiei reale
privind folosirea unor sume de bani din bugetul statului de către Curtea de
Conturi şi a modului în care a fost respectată legislaţia în vigoare de către conducerea acestei
instituţii, sunt obligate să răspundă solicitărilor Comisiei de anchetă toate
persoanele implicate, dar şi instituţiile publice pe care acestea le
reprezintă, inclusiv prin punerea la dispoziţie a întregii documentaţii
necesare îndeplinirii eficiente a mandatului încredinţat Comisiei de anchetă.
(2) Impiedicarea în orice fel a activităţii Comisiei de
anchetă în îndeplinirea atribuţiilor sale se sancţionează potrivit legii.
Art. 8. - (1) Comisia de anchetă poate invita pentru
audiere şi explicaţii orice persoană care poate avea cunoştinţă despre o faptă
sau o împrejurare de natură să servească la aflarea adevărului în domeniul care
formează obiectivele anchetei.
(2) La cererea Comisiei de anchetă, orice persoană
care cunoaşte fapte sau împrejurări în legătură cu obiectul cercetării sau care
deţine un mijloc de probă este obligată să le aducă la cunoştinţă sau să le
înfăţişeze la termenele stabilite. Instituţiile şi autorităţile publice care au
legătură cu toate situaţiile prevăzute la art. 1, dar şi cu alte aspecte legate
de obiectivele anchetei sunt obligate, în condiţiile legii, să răspundă la
solicităţile Comisiei de anchetă în termenul stabilit de aceasta.
(3) Când, pentru lămurirea unor fapte sau împrejurări
în vederea aflării adevărului, este necesară întocmirea unor rapoarte de
expertiză, Comisia de anchetă solicită efectuarea de
expertize.
(4) Comisia de anchetă poate hotărî participarea la
lucrările sale a unor experţi desemnaţi de instituţii publice, a căror
specializare este necesară pentru expertize specifice.
(5) Dispoziţiile legale referitoare la invitarea,
prezentarea şi ascultarea martorilor, precum şi cele privitoare la prezentarea
şi predarea obiectelor ori înscrisurilor sau efectuarea expertizelor se aplică
în mod corespunzător.
(6) Preşedintele Comisiei de anchetă atrage atenţia
persoanei audiate că are obligaţia de a spune adevărul, de a nu ascunde nimic
din ceea ce ştie şi că nerespectarea acestei obligaţii atrage răspunderea
legală.
Art. 9. - Lucrările Comisiei de anchetă sunt publice,
cu excepţia cazului în care aceasta hotărăşte altfel.
Art. 10. -In activitatea sa,
Comisia de anchetă va putea utiliza specialişti desemnaţi după cum urmează:
a) 1-2 persoane, de către grupurile parlamentare din
Camera Deputaţilor;
b) 2 reprezentanţi ai societăţii civile, stabiliţi de
Comisia de anchetă.
Art. 11. - (1) Constatările, concluziile şi propunerile
Comisiei de anchetă vor face obiectul unui raport final, elaborat de toţi
membrii acesteia şi aprobat cu votul majorităţii membrilor comisiei. Raportul
final va fi depus la Biroul permanent al Camerei Deputaţilor până la data de 30
iunie 2008.
(2) După primirea raportului Comisiei de anchetă,
Biroul permanent al Camerei Deputaţilor îl va pune la dispoziţia grupurilor
parlamentare din Cameră, în vederea iniţierii procedurii de dezbatere
parlamentară.
(3) In cadrul dezbaterilor pot interveni, potrivit prevederilor Regulamentului Camerei Deputaţilor,
pentru explicaţii tehnice, experţii utilizaţi de Comisia de anchetă la
elaborarea raportului său.
Art. 12. -In scopul realizării obiectivelor pentru care
este constituită Comisia de anchetă, Camera Deputaţilor asigură personal de
specialitate şi logistică necesară, în condiţiile stabilite de Regulamentul
Camerei Deputaţilor.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera
Deputaţilor în şedinţa din data de 13 mai 2008, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
ANEXĂ
COMPONENŢA
Comisiei de anchetă a Camerei Deputaţilor pentru
verificarea unor aspecte referitoare la activitatea unor membri ai Curţii de Conturi
1. Gubandru Aurel - Grupul parlamentar al
PSD
2. Tănăsescu Tudor - Grupul parlamentar al
PSD
3. Ruşanu Dan Radu - Grupul parlamentar al
PNL
4. Drăguş Radu-Cătălin - Grupul parlamentar al
PD-L
5. Popeangă Petre
- Grupul parlamentar al PRM
6. Baban Ştefan - Grupul parlamentar
al PRM
7. Erdei-Doloczki Istvan - Grupul parlamentar al
UDMR
8. Hogea Vlad Gabriel - Grupul parlamentar al
PC
9. Merka Adrian-Miroslav -
Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale.