DECIZIE Nr. 53 din 19 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 3 aprilie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Grigore Vasile Cola in Dosarul nr. 1.310/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal autorul exceptiei, Grigore Vasile Cola, este prezent
personal, lipsind cealalta parte, Casa teritoriala de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale Maramures, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia,
deoarece dispozitiile legale criticate infrang principiul constitutional al
egalitatii in drepturi.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se apreciaza ca functiile
enumerate la art. 44 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, nu creeaza un statut asemanator cu cel al
magistratilor, astfel ca nu sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.310/2001,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata de Grigore Vasile Cola cu ocazia solutionarii unei actiuni in
contencios administrativ formulate impotriva Casei teritoriale de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale Maramures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie. Autorul
exceptiei apreciaza ca, deoarece textul de lege criticat nu se aplica si
fostilor magistrati care ulterior au desfasurat activitatea in calitate de
avocati, jurisconsulti, consilieri juridici sau notari, astfel incat nu li se
actualizeaza pensia in raport cu veniturile realizate de magistratii in
activitate, acesta contravine principiului constitutional al egalitatii in
drepturi.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, deoarece art. 44 din Legea
nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
stabileste anumite conditii concrete de indeplinirea carora depinde acordarea
pensiei de serviciu magistratilor. Acest fapt nu inseamna insa crearea unui
statut privilegiat pentru aceasta categorie profesionala si, pe cale de consecinta,
nici incalcarea art. 16 din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "dispozitiile legale
care definesc statutul magistratilor nu pot fi aplicate si altor functii
juridice care nu sunt asimilate magistratilor, chiar daca perioadele in care
acestea au fost indeplinite sunt considerate vechime in magistratura".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
44 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie
1999, ordonanta aprobata si modificata prin Legea nr. 118/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001.
Acest articol de lege are urmatoarea redactare:
- Art. 44: "Constituie vechime in magistratura perioada in care o persoana
a indeplinit functiile de judecator, procuror, personal de specialitate
juridica in Ministerul Justitiei, in Institutul National al Magistraturii,
judecator la Curtea Constitutionala, judecator financiar ori procuror financiar
la Curtea de Conturi, magistrat-asistent la Curtea Suprema de Justitie, la
Curtea Constitutionala sau la Curtea de Conturi, functii de specialitate
juridica in fostele arbitraje de stat sau departamentale, in laboratoarele de
expertize criminalistice, in Institutul de Cercetari Juridice al Academiei
Romane, functii didactice in invatamantul superior juridic, functia de ministru
al justitiei, secretar de stat ori de secretar general si secretar general
adjunct in Ministerul Justitiei, functii de specialitate juridica in institutia
Avocatul Poporului, notar, avocat, jurisconsult sau consilier juridic. Perioada
in care o persoana a avut calitatea de auditor de justitie constituie vechime
in magistratura, in conditiile prevazute la art. 78 alin. 3.
Timpul cat o persoana, licentiata in drept sau in drept
economic-administrativ, este senator sau deputat, avocat al poporului, membru
al Curtii de Conturi, personal de conducere ori de executie, de specialitate
juridica, in aparatul Parlamentului, Presedintiei Romaniei, Guvernului, Consiliului
Legislativ, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi, Curtii Constitutionale,
Directiei juridice si consulare din Ministerul Afacerilor Externe sau in cadrul
altor organe ale administratiei publice se considera vechime in
magistratura."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate textul de lege
criticat contravine art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit caruia:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 44 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contravin prevederilor
art. 16 din Constitutie.
Functiile enumerate in art. 44 din legea criticata constituie vechime in
magistratura, chiar daca activitatea desfasurata in aceste functii nu este
asimilata functiei de magistrat, asa cum este stabilita la art. 42 din aceeasi
lege: "Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul magistratilor
judecatorii de la toate instantele judecatoresti, procurorii din cadrul
parchetelor de pe langa acestea, precum si magistratii-asistenti ai Curtii
Supreme de Justitie."
Limitarea aplicarii dispozitiilor legale criticate nu incalca deci
principiul constitutional al egalitatii in drepturi. Acest articol vizeaza
egalitatea in drepturi intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in
favoarea acestora a unor drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea
de tratament juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor. In
felul acesta se justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit
fata de anumite categorii de persoane, dar si necesitatea lui.
De altfel, faptul ca textul de lege criticat nu poate fi aplicat si altor
functii juridice care nu sunt asimilate magistratilor rezulta dintr-o optiune a
legiuitorului, iar aceasta optiune nu contravine normelor constitutionale, asa
cum s-a demonstrat mai sus. Astfel fiind, exceptia urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Grigore Vasile
Cola in Dosarul nr. 1.310/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman