DECIZIE Nr. 811/EN din 2 octombrie 2003
privind organizarea activitatii de colectare a creantelor bugetare ale
Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 826 din 21 noiembrie 2003
In temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) si (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a
comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002,
precum si ale art. 162 si 163 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii emite
prezenta decizie.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta decizie are ca obiect reglementarea activitatii de colectare a
creantelor bugetare ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii,
denumita in continuare ANRC, stabilirea drepturilor si obligatiilor persoanelor
cu atributii in acest domeniu, precum si a formularelor necesare pentru
realizarea acestor creante si a instructiunilor de utilizare a acestora.
Art. 2
Prezenta decizie cuprinde normele de aplicare, in domeniul colectarii
creantelor bugetare ale ANRC, a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 61/2002
privind colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile
ulterioare, denumita in continuare Ordonanta privind colectarea creantelor
bugetare, care se completeaza cu cele ale Codului de procedura civila si ale
celorlalte acte normative in domeniu.
CAP. 2
Colectarea creantelor bugetare ale ANRC
SECTIUNEA 1
Creantele bugetare ale ANRC
Art. 3
(1) Constituie creante bugetare ale ANRC:
a) tariful de monitorizare anual datorat de furnizorii de retele si
servicii de comunicatii electronice in temeiul prevederilor art. 47 si 48 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 591/2002, denumita in continuare Ordonanta-cadru;
b) tariful de monitorizare anual datorat de furnizorii de servicii postale
in temeiul prevederilor art. 51 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
642/2002;
c) tariful de utilizare a resurselor de numerotatie, datorat de titularii
licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie in temeiul dispozitiilor
art. 19 alin. (2) din Ordonanta-cadru;
d) cota de 25% din sumele reprezentand amenzi contraventionale, aplicate in
temeiul dispozitiilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 676/2001 privind
prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in
sectorul telecomunicatiilor, ale art. 59 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
31/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, ale art.
18 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele
publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
527/2002, ale art. 55 alin. (2) din Ordonanta-cadru, precum si ale art. 31
alin. (2) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile
utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice,
coroborate cu cele ale art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare;
e) amenzile administrative aplicate in temeiul dispozitiilor art. 60 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 642/2002, ale art. 19 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
34/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002, precum
si ale art. 56 alin. (1) din Ordonanta-cadru;
f) dobanzi si penalitati de intarziere datorate ANRC in temeiul art. 12 -
16 din Ordonanta privind colectarea creantelor bugetare;
g) alte venituri bugetare datorate ANRC in temeiul unor dispozitii legale.
(2) Contributiile datorate de catre furnizorii de retele si servicii de
comunicatii electronice pentru compensarea costului net al furnizarii
serviciilor din sfera serviciului universal constituie, potrivit dispozitiilor
art. 32 alin. (1) din Legea nr. 304/2003, creante bugetare, aplicandu-li-se
prevederile Ordonantei privind colectarea creantelor bugetare si ale prezentei
decizii.
SECTIUNEA a 2-a
Modalitati de stingere a creantelor bugetare ale ANRC
Art. 4
Creantele bugetare ale ANRC se sting prin plata, compensare, executare
silita, prescriptie, precum si prin alte modalitati prevazute de reglementarile
legale in materia creantelor bugetare.
& 2.1. Plata
Art. 5
(1) Plata obligatiilor bugetare catre ANRC se efectueaza de catre debitori
distinct, pe fiecare tip de tarif, amenda ori alt venit bugetar, inclusiv
dobanzi si penalitati de intarziere, in urmatoarea ordine:
a) obligatii bugetare cu termene de plata in anul curent;
b) obligatii bugetare datorate si neachitate la data de 31 decembrie a
anului precedent, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora;
c) dobanzi si penalitati de intarziere aferente obligatiilor bugetare
prevazute la lit. b);
d) obligatii bugetare cu termene de plata viitoare.
(2) Plata obligatiilor bugetare catre ANRC se face prin decontare bancara,
mandat postal sau in numerar.
Art. 6
(1) In cazul in care plata se efectueaza in numerar, obligatia bugetara se
considera platita la data inscrisa in chitanta fiscala eliberata de casieria
ANRC.
(2) Chitanta se intocmeste de catre organul de incasare in doua exemplare, din
care un exemplar se inmaneaza debitorului, iar un exemplar ramane in carnet la
emitent.
(3) Dupa utilizarea completa carnetul se arhiveaza.
Art. 7
(1) In cazul in care plata se efectueaza prin decontare bancara sau prin
mandat postal, obligatia bugetara se considera platita la data la care bancile
debiteaza contul platitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice,
confirmate prin stampila si semnatura autorizata ale acestora.
(2) In cazul in care unitatile bancare nu deconteaza sumele cuvenite
bugetului ANRC, in termen de 48 de ore de la data debitarii contului
debitorului, acesta nu este exonerat de obligatia de plata atat a sumelor
respective, cat si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere la nivelul celor
prevazute la art. 14 alin. (1), art. 16 si art. 17 alin. (1) din Ordonanta
privind colectarea creantelor bugetare, urmand ca pentru recuperarea acestor
sume sa se indrepte impotriva unitatii bancare respective.
& 2.2. Compensarea
Art. 8
(1) Prin compensare se sting creantele bugetare ale ANRC cu creantele
debitorului reprezentand sume de restituit de la bugetul ANRC, indiferent de
natura lor, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc
reciproc atat calitatea de creditor, cat si cea de debitor.
(2) Compensarea se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) cu obligatii bugetare cu termene de plata in anul curent;
b) cu obligatii bugetare reprezentand venituri bugetare datorate si
neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, in ordinea vechimii,
pana la stingerea integrala a acestora;
c) cu dobanzi si penalitati de intarziere aferente obligatiilor bugetare
prevazute la lit. b);
d) cu obligatii bugetare cu termene de plata viitoare, numai la cererea
platitorului.
(3) Compensarea obligatiilor bugetare datorate ANRC de catre debitori cu
creantele acestora se face la cererea debitorilor sau din oficiu, de catre
Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(4) Cererea de compensare depusa de catre debitor va cuprinde elementele de
identificare a acestuia, suma si natura creantelor pentru care se solicita
stingerea prin compensare si va fi insotita de copii ale documentelor din care
sa rezulte ca suma ce urmeaza a fi compensata nu este datorata bugetului ANRC.
(5) Cererea de compensare va fi solutionata numai daca este depusa
inauntrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere compensarea.
Art. 9
(1) Dupa primirea cererii de compensare, Serviciul financiar-contabil al
ANRC va efectua verificarea acesteia, a documentelor anexate si a datelor
existente in evidentele proprii. In cazul in care se va considera ca este
nevoie de documente suplimentare, acestea vor fi solicitate in scris.
(2) Persoana din cadrul Serviciului financiar-contabil al ANRC, insarcinata
cu efectuarea compensarii, dupa primirea documentatiei complete inaintate de
debitor si verificarea realitatii datelor din evidentele contabile, va face
copii ale documentelor relevante si va intocmi un referat privind operatiunea
de compensare, care va fi aprobat de directorul Directiei economice a ANRC.
(3) Pe baza referatului aprobat Serviciul financiar-contabil al ANRC
intocmeste o nota privind compensarea tarifelor, amenzilor sau a altor
obligatii de plata catre bugetul ANRC, in formatul prevazut in anexa nr. I.1 la
prezenta decizie.
(4) Nota privind compensarea tarifelor, amenzilor sau a altor obligatii de
plata catre bugetul ANRC se intocmeste intr-un exemplar si se arhiveaza de
catre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(5) Nota privind compensarea se avizeaza de catre directorul Directiei
economice a ANRC si se aproba de catre presedintele ANRC.
Art. 10
Serviciul financiar-contabil al ANRC va inregistra fiecare operatiune de
compensare in evidenta pe platitori si va intocmi un dosar complet al acestei
operatiuni, care va cuprinde:
a) cererea debitorului;
b) documentatia care a stat la baza acesteia;
c) copia fisei platitorului din evidenta pe platitori;
d) referatul privind operatiunea de compensare;
e) nota privind compensarea.
Art. 11
ANRC va instiinta debitorul despre compensare, in scris, in termen de 7
zile de la data efectuarii operatiunii, atat in cazul compensarii efectuate la
cerere, cat si in cazul celei efectuate din oficiu.
Art. 12
Pentru compensarile efectuate la cerere, data stingerii obligatiei bugetare
este data depunerii la ANRC a cererii de compensare, iar pentru compensarile
efectuate din oficiu, data depunerii cererii de restituire.
& 2.3. Executarea silita a creantelor bugetare ale ANRC
2.3.1. Organele de executare ale ANRC si competenta acestora
Art. 13
(1) Creantele bugetare ale ANRC se executa prin organe de executare
proprii, centrale si teritoriale.
(2) Persoanele din cadrul organelor de executare ale ANRC, denumite in
continuare executori bugetari ai ANRC, sunt abilitate sa duca la indeplinire
masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita in vederea
recuperarii sumelor de bani datorate ANRC de catre debitorii persoane fizice
sau juridice, in temeiul dispozitiilor legale care reglementeaza activitatea
ANRC.
Art. 14
(1) Organul central de executare al ANRC este Serviciul executari bugetare
si contencios al ANRC, iar organele teritoriale de executare sunt oficiile
teritoriale ale ANRC.
(2) Lista salariatilor ANRC care vor indeplini atributii de executor
bugetar se aproba prin decizie a presedintelui ANRC, la propunerea Directiei
operative a ANRC si a Directiei juridice a ANRC.
Art. 15
Salariatul care indeplineste atributii de executor bugetar al ANRC exercita
pe timpul desfasurarii activitatii de executare silita a creantelor bugetare
ale ANRC o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat.
Art. 16
Actul indeplinit de executorul bugetar al ANRC, in limitele competentelor
legale, purtand semnatura acestuia si stampila, precum si numarul de
inregistrare si data, este act de autoritate publica si are forta probanta
prevazuta de lege.
Art. 17
Activitatea executorilor bugetari ai ANRC se desfasoara in conditiile
legii, cu respectarea drepturilor si intereselor legitime ale ANRC, ale
debitorilor si ale altor persoane interesate, fara nici o discriminare sau
abuz.
Art. 18
(1) Procedura de executare silita este efectuata de oficiul teritorial al
ANRC in a carui raza se gasesc bunurile urmaribile, coordonarea intregii
executari revenind oficiului teritorial al ANRC in a carui raza isi are sediul
sau domiciliul debitorul.
(2) Organul de executare coordonator va sesiza in scris oficiul teritorial
al ANRC in a carui raza se gasesc bunurile urmaribile, comunicandu-i titlul
executoriu in copie certificata, situatia debitorului, contul in care se vor
vira sumele incasate, precum si orice alte date utile pentru identificarea
debitorului si a bunurilor ori veniturilor urmaribile.
(3) Oficiul teritorial al ANRC in a carui raza se gasesc bunurile
urmaribile va comunica in termen de 30 de zile organului de executare
coordonator aplicarea masurilor de executare silita sau, dupa caz, motivele
pentru care acestea nu pot fi aplicate, anexand documentele justificative.
(4) In cazul executarii silite prin poprire, competenta apartine oficiului
teritorial al ANRC in a carui raza isi are sediul sau domiciliul debitorul.
(5) Atunci cand se constata ca exista pericolul evident de instrainare,
substituire sau de sustragere de la executare silita a bunurilor si veniturilor
urmaribile ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la
indisponibilizarea si executarea silita a acestora, indiferent de locul in care
se gasesc bunurile.
Art. 19
In situatia in care oficiul teritorial al ANRC constata ca domiciliul sau
sediul debitorului se afla in raza altui oficiu teritorial al ANRC, va trimite
acestuia titlul executoriu impreuna cu dosarul executarii, instiintand, daca
este cazul, oficiul teritorial al ANRC de la care s-a primit titlul executoriu.
Art. 20
(1) In cazul debitorilor solidari, procedura de executare silita este
coordonata de oficiul teritorial al ANRC in a carui raza isi are domiciliul sau
sediul debitorul despre care exista indicii ca detine mai multe venituri sau
bunuri urmaribile.
(2) Organul de executare coordonator inscrie in intregime debitul in
evidentele sale si ia masuri de executare silita, comunicand intregul debit
fiecarui oficiu teritorial al ANRC in a carui raza domiciliaza sau isi au
sediul ceilalti codebitori.
(3) Oficiile teritoriale ale ANRC sesizate, carora li s-a comunicat
debitul, dupa inscrierea acestuia intr-o evidenta nominala, vor lua masuri de
executare silita si vor comunica organului de executare coordonator sumele
realizate in contul debitorului, in termen de 10 zile de la realizarea
acestora.
(4) Daca organul de executare coordonator, care tine evidenta intregului
debit, constata ca acesta a fost realizat prin actele de executare silita
facute de el insusi si de celelalte organe sesizate potrivit alin. (2), va cere
in scris acestora din urma sa inceteze de indata executarea silita.
Art. 21
(1) Organul central de executare al ANRC are competenta generala,
indiferent de raza teritoriala in care isi are sediul sau domiciliul debitorul
ori se gasesc bunurile urmaribile.
(2) Oficiul teritorial al ANRC in a carui raza isi are sediul sau
domiciliul debitorul si oficiul teritorial al ANRC in a carui raza se gasesc
bunurile urmaribile vor furniza la solicitarea Serviciului executari bugetare
si contencios al ANRC toate informatiile necesare si sprijin efectiv in
desfasurarea operatiunilor de executare silita.
(3) Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC poate prelua, pe
baza de proces-verbal de predare-primire, orice dosar de executare silita,
indiferent de stadiul de executare in care se afla.
(4) Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC poate preda oficiului
teritorial al ANRC competent, pe baza de proces-verbal de predare-primire,
orice dosar de executare silita, indiferent de stadiul de executare in care se
afla.
Art. 22
In cazul in care executarea silita a fost pornita de mai multi creditori
sau cand, pana la eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executare, au
depus si alti creditori titlurile lor, oficiul teritorial al ANRC competent va
informa imediat, in scris, Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC,
care va dispune in consecinta.
Art. 23
In cazul aparitiei unor dificultati in stabilirea oficiului teritorial
competent, acesta va fi desemnat de catre Serviciul executari bugetare si
contencios al ANRC.
Art. 24
In cazurile in care este necesara transmiterea dosarelor de executare intre
organele de executare ale ANRC, se va intocmi un proces-verbal de
predare-primire. Din momentul incheierii procesului-verbal, raspunderea pentru
efectuarea actelor de executare silita apartine organului de executare al ANRC
care a primit dosarul.
Art. 25
(1) Oficiile teritoriale ale ANRC vor transmite, trimestrial, catre
Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC, prin intermediul Directiei
operative a ANRC, o informare asupra situatiei dosarelor de executare silita,
care va cuprinde datele de identificare a debitorilor, sumele datorate, temeiul
creantelor, actele de procedura indeplinite, sumele recuperate si alte mentiuni
speciale, daca este cazul.
(2) Informarile vor fi transmise in scris, avand forma tabelara si
semnaturile executorilor bugetari ai ANRC din cadrul oficiilor teritoriale.
(3) La solicitarea Serviciului executari bugetare si contencios al ANRC,
oficiile teritoriale ale ANRC vor transmite informatii detaliate asupra
anumitor dosare de executare silita.
2.3.2. Activitatea de executare silita
Art. 26
(1) Executarea silita a creantelor bugetare ale ANRC se efectueaza in
temeiul unui titlu executoriu emis conform prevederilor art. 47 din Ordonanta
privind colectarea creantelor bugetare, in formatul prevazut in anexa nr. I.2
la prezenta decizie.
(2) Titlul executoriu se intocmeste de catre Serviciul executari bugetare
si contencios al ANRC, in doua exemplare, din care un exemplar se comunica
debitorului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 27
Executorul bugetar al ANRC are obligatia sa desfasoare activitatea de
executare silita pana la stingerea creantelor bugetare ale ANRC inscrise in
titlul executoriu, inclusiv a dobanzilor, penalitatilor de intarziere ori a
altor sume datorate potrivit legislatiei in vigoare, precum si a cheltuielilor
de executare.
Art. 28
Executorul bugetar al ANRC are obligatia sa desfasoare activitatea de
executare silita asupra tuturor veniturilor si bunurilor proprietate a debitorului,
urmaribile potrivit legii, si sa le valorifice numai in masura necesara pentru
realizarea creantelor bugetare ale ANRC si a cheltuielilor de executare.
Art. 29
(1) In cazul in care debitorii ANRC nu au achitat obligatiile bugetare datorate
ori acestea nu au fost stinse in alt mod, potrivit dispozitiilor legale,
organul de executare al ANRC le va transmite o instiintare de plata in formatul
prevazut in anexa nr. I.3 la prezenta decizie.
(2) Prin instiintarea de plata se notifica debitorilor sumele datorate,
care trebuie platite in termen de 15 zile de la data comunicarii.
(3) Instiintarea de plata se intocmeste de catre Serviciul executari
bugetare si contencios al ANRC in doua exemplare, dintre care un exemplar se
comunica debitorului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(4) Instiintarea de plata se aproba de catre presedintele ANRC si
constituie act premergator executarii silite.
Art. 30
(1) In cazul neachitarii de catre debitori a obligatiilor bugetare, se va
intocmi un proces-verbal privind calculul accesoriilor pentru neplata la termen
a obligatiilor fata de bugetul ANRC din anul curent si/sau un proces-verbal
privind calculul accesoriilor pentru neplata la termen a obligatiilor fata de
bugetul ANRC din anii precedenti.
(2) Procesele-verbale prevazute la alin. (1) se intocmesc de catre
Serviciul financiar-contabil al ANRC, in formatul prevazut in anexa nr. I.4,
respectiv nr. I.5 la prezenta decizie, in doua exemplare, dintre care un
exemplar se comunica debitorului de catre organele de executare ale ANRC, iar
un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare, in baza acestora urmand a se
emite titlurile executorii.
(3) In situatia in care prin titlul executoriu au fost prevazute dobanzi,
penalitati de intarziere sau alte sume, iar cuantumul acestora nu a fost
determinat, ele vor fi calculate printr-un proces-verbal privind calculul
sumelor prevazute in titlul executoriu, avand formatul din anexa nr. I.6 la
prezenta decizie, care constituie titlu executoriu.
(4) Procesul-verbal prevazut la alin. (3) se intocmeste in doua exemplare
de catre Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC, dintre care un
exemplar se comunica debitorului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de
executare.
(5) Procesele-verbale prevazute la alin. (1) se aproba de catre
presedintele ANRC.
Art. 31
(1) In situatia in care persoanele cu atributii de control din cadrul ANRC
constata in sarcina debitorilor diferente de obligatii bugetare, vor incheia un
proces-verbal de constatare, avand formatul din anexa nr. I.7 la prezenta
decizie, in baza caruia va fi emis titlul executoriu.
(2) Procesul-verbal de constatare se incheie in doua exemplare, dintre care
un exemplar se comunica debitorului, iar un exemplar se comunica organelor de
executare ale ANRC in vederea arhivarii la dosarul de executare.
(3) Procesul-verbal prevazut la alin. (1) constituie si instiintare de
plata de la data semnarii lui de catre debitor ori de la data comunicarii, dupa
caz.
Art. 32
(1) Presedintele ANRC poate dispune motivat, prin decizie privind luarea
masurilor asiguratorii, avand formatul prevazut in anexa nr. I.8 la prezenta
decizie, luarea de masuri asiguratorii, inaintea inceperii procedurii de
executare silita, atunci cand exista pericolul ca debitorul sa se sustraga de
la urmarire sau sa isi ascunda ori sa isi risipeasca averea/patrimoniul.
(2) Decizia privind luarea masurilor asiguratorii va fi emisa pe baza
procesului-verbal de constatare intocmit de persoanele cu atributii de control
din cadrul ANRC, prin care se stabileste existenta situatiilor prevazute la
alin. (1), in formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie.
(3) Decizia privind luarea masurilor asiguratorii se intocmeste in trei
exemplare, dintre care un exemplar se arhiveaza la dosarul de control,
celelalte exemplare comunicandu-se organului de executare al ANRC care, o data
cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii, va arhiva un exemplar in
registrul de decizii al ANRC si va comunica celalalt exemplar debitorului.
Art. 33
(1) Pentru ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii, organele de
executare ale ANRC vor intocmi, dupa caz, adresa de infiintare a popririi
asiguratorii, adresa de infiintare a popririi asiguratorii asupra
disponibilitatilor din conturi bancare sau proces-verbal de sechestru
asigurator pentru bunuri mobile ori proces-verbal de sechestru asigurator
pentru bunuri imobile, in formatele prevazute in anexele nr. I.9, I.10, I.11,
respectiv nr. I.12 la prezenta decizie.
(2) Adresa de infiintare a popririi asiguratorii si adresa de infiintare a
popririi asiguratorii asupra disponibilitatilor banesti se intocmesc de catre
Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC in trei exemplare, dintre
care un exemplar se comunica tertului poprit, un exemplar se comunica
debitorului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(3) Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri mobile se incheie
de catre executorul bugetar al ANRC in trei sau patru exemplare, dintre care un
exemplar se comunica debitorului, un exemplar se comunica custodelui, daca este
cazul, un exemplar se comunica in vederea inscrierii in Arhiva Electronica de
Garantii Reale Mobiliare, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(4) Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri imobile se
incheie de catre executorul bugetar al ANRC in trei sau patru exemplare, dintre
care un exemplar se comunica debitorului, un exemplar se comunica
administratorului-sechestru, daca este cazul, un exemplar se arhiveaza la
dosarul de executare, iar un exemplar se comunica, in vederea inscrierii,
biroului de carte funciara.
Art. 34
(1) In cazul incetarii motivelor pentru care au fost dispuse masurile
asiguratorii, presedintele ANRC va dispune ridicarea acestora prin decizie
privind ridicarea masurilor asiguratorii, in formatul prevazut in anexa nr.
I.13 la prezenta decizie, iar organele de executare ale ANRC vor proceda la
ridicarea lor.
(2) Decizia privind ridicarea masurilor asiguratorii va fi emisa pe baza
procesului-verbal de constatare intocmit in formatul din anexa nr. I.7 la
prezenta decizie, de catre persoanele cu atributii de control din cadrul ANRC,
prin care se stabileste incetarea situatiilor care au impus luarea acestor
masuri.
(3) Decizia privind ridicarea masurilor asiguratorii se intocmeste in mai
multe exemplare, dintre care un exemplar se arhiveaza la dosarul de control,
celelalte exemplare comunicandu-se organului de executare al ANRC care, o data
cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii, va arhiva un exemplar in
registrul de decizii al ANRC si va comunica cate un exemplar debitorului si,
dupa caz, tertului poprit, biroului de carte funciara sau Arhivei Electronice
de Garantii Reale Mobiliare.
(4) Daca nu au fost desfiintate in conditiile legii, masurile asiguratorii
raman valabile si dupa data emiterii titlului executoriu, pe toata perioada
aplicarii procedurii de executare silita, fara indeplinirea altor formalitati,
urmand ca sumele indisponibilizate sa se vireze in contul indicat de organul de
executare al ANRC, iar bunurile sechestrate sa fie valorificate, dupa caz.
Art. 35
(1) In cazul in care debitorul nu a achitat sumele datorate in termen de 15
zile de la data comunicarii instiintarii de plata, Serviciul executari bugetare
si contencios al ANRC va emite o somatie prin care i se notifica debitorului
faptul ca are obligatia ca in termen de 15 zile sa efectueze plata sumelor
datorate sau sa faca dovada stingerii obligatiei bugetare catre ANRC, in
conditiile stabilite de lege.
(2) Somatia este obligatorie, indiferent de modalitatea de executare silita
care va fi aplicata, si va fi realizata in formatul prevazut in anexa nr. I.14
la prezenta decizie.
(3) Somatia se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se
comunica debitorului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(4) Somatia se comunica prin posta, prin executorii bugetari ai ANRC sau
prin prezentarea celui somat si primirea acesteia sub semnatura.
Art. 36
In cazul comunicarii somatiei prin posta, aceasta va fi trimisa la
domiciliul sau la sediul debitorului, dupa caz, prin serviciul de trimitere
recomandata cu confirmare de primire.
Art. 37
(1) In cazul comunicarii somatiei prin executorii bugetari ai ANRC,
inmanarea acesteia se face, pentru persoanele juridice, la sediul acestora,
persoanei insarcinate cu primirea corespondentei, care va semna o adeverinta de
primire a somatiei, avand formatul prevazut in anexa nr. I.15 la prezenta
decizie, indicand numele, prenumele si calitatea si aplicand stampila, iar
pentru persoanele fizice, la domiciliul ori resedinta acestora, debitorul
semnand adeverinta de primire, iar executorul bugetar al ANRC certificand
identitatea, semnatura acestuia, data si ora primirii.
(2) Adeverinta de primire a somatiei se intocmeste in doua exemplare de
catre executorul bugetar al ANRC, dintre care un exemplar se comunica persoanei
care o semneaza, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(3) Comunicarea somatiei nu poate fi facuta in zilele nelucratoare si de
sarbatoare legala, cu exceptia cazurilor urgente si cu aprobarea presedintelui
ANRC.
(4) Atunci cand debitorul are domiciliul sau sediul intr-o cladire compusa
din mai multe apartamente sau intr-un hotel si nu exista indicii asupra
apartamentului sau camerei unde locuieste sau isi are sediul, somatia se va
inmana administratorului sau persoanei cu atributii similare ori celui care in
mod obisnuit il inlocuieste.
(5) In cazul in care debitorul persoana fizica nu este gasit la domiciliu,
executorul bugetar al ANRC va inmana somatia unei persoane din familie sau, in
lipsa acesteia, oricarei persoane care locuieste cu debitorul ori persoanei
care primeste in mod obisnuit corespondenta.
(6) In cazul in care persoanele mentionate la alin. (1), (4) sau (5) refuza
primirea somatiei sau semnarea adeverintei de primire ori se constata lipsa
oricarei persoane la domiciliul sau la sediul declarat al debitorului,
executorul bugetar al ANRC va intocmi un proces-verbal privind imposibilitatea
comunicarii somatiei, in care va consemna imprejurarile de fapt care au
impiedicat comunicarea somatiei.
(7) Procesul-verbal prevazut la alin. (6) se va intocmi de catre executorul
bugetar al ANRC, in formatul prevazut in anexa nr. I.16 la prezenta decizie,
intr-un singur exemplar, care se arhiveaza la dosarul de executare.
(8) In situatia prevazuta la alin. (6) comunicarea somatiei se va face prin
publicarea unui anunt in cotidienele locale ori centrale sau in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, in care se mentioneaza faptul ca a fost
emisa somatia pe numele debitorului si ca acesta este invitat sa plateasca in
termen de 15 zile suma datorata. Dupa publicarea anuntului toate actele
intocmite in cadrul procedurii de executare silita sunt opozabile debitorului.
Art. 38
In cazul comunicarii somatiei prin prezentarea celui somat ca urmare a
instiintarii prin alte mijloace, cum sunt: fax, telefon, e-mail, daca se asigura
transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia, debitorul va
primi somatia sub semnatura, prin semnarea adeverintei de primire a somatiei,
prevazuta la art. 37 alin. (1).
Art. 39
Confirmarea de primire, in cazul comunicarii somatiei prin posta,
adeverinta de primire a somatiei sau anuntul in cotidienele locale ori centrale
sau in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, insotit de procesul-verbal
privind imposibilitatea comunicarii somatiei, in cazul comunicarii somatiei prin
executorii bugetari ai ANRC, reprezinta dovada comunicarii somatiei si se
arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 40
(1) Cheltuielile de orice fel, ocazionate de efectuarea procedurii de
executare silita, cu exceptia celor generate de comunicarea somatiei prin
posta, sunt in sarcina debitorului urmarit.
(2) Organele de executare ale ANRC vor stabili prin proces-verbal, pe baza
dovezilor privind cheltuielile efectuate, suma ce urmeaza sa fie platita de
catre debitor cu titlu de cheltuieli de executare. Cheltuielile de executare
care nu au la baza documente care sa ateste ca au fost efectuate in scopul
executarii silite nu sunt in sarcina debitorului urmarit.
(3) Procesul-verbal prevazut la alin. (2) se va intocmi in formatul de
proces-verbal privind cheltuielile de executare, prevazut in anexa nr. I.17 la
prezenta decizie, pe baza acestuia urmand a fi emis titlul executoriu.
(4) Procesul-verbal privind cheltuielile de executare se intocmeste de
catre organele de executare ale ANRC in doua exemplare, dintre care un exemplar
se comunica debitorului, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(5) Cheltuielile de executare silita cuprind:
a) sumele reprezentand cheltuieli pentru publicarea somatiei debitorului;
b) sumele cuvenite persoanelor sau organelor specializate pentru evaluarea
bunurilor supuse executarii silite;
c) sumele reprezentand cheltuieli efectuate, pentru bunurile mobile
sechestrate, cu ridicarea, manipularea, transportul, depozitarea, conservarea,
precum si culegerea fructelor etc., dupa caz, daca acestea sunt efectuate prin
intermediul unor terte persoane;
d) sumele reprezentand cheltuieli efectuate pentru administrarea bunurilor
imobile;
e) indemnizatia custodelui;
f) indemnizatia administratorului-sechestru;
g) sumele reprezentand cheltuieli efectuate cu ocazia publicarii anuntului
privind vanzarea in ziare sau prin alte mijloace;
h) sumele reprezentand cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiei;
i) sumele reprezentand cheltuieli privind transmiterea actelor de procedura
prin posta;
j) alte cheltuieli ocazionate de desfasurarea procedurii de executare
silita a creantelor bugetului ANRC.
(6) Cheltuielile de executare silita a creantelor bugetare ale ANRC se vor
avansa din bugetul institutiei, urmand a fi recuperate ulterior de la debitor.
Art. 41
Organele de executare ale ANRC au obligatia sa foloseasca oricare dintre
modalitatile de executare silita prevazute de Ordonanta privind colectarea
creantelor bugetare, succesiv sau concomitent.
Art. 42
(1) In cazul in care executarea silita se realizeaza prin poprire, aceasta
va fi infiintata de catre Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC
printr-o adresa de infiintare a popririi sau, dupa caz, in ipoteza executarii
silite prin decontare bancara, printr-o adresa de infiintare a popririi asupra
disponibilitatilor din conturi bancare, avand formatul prevazut in anexa nr.
I.18, respectiv nr. I.19 la prezenta decizie.
(2) Adresa de infiintare a popririi sau adresa de infiintare a popririi
asupra disponibilitatilor din conturi bancare se intocmeste de catre Serviciul
executari bugetare si contencios al ANRC in trei exemplare, dintre care un
exemplar se comunica tertului poprit, un exemplar se comunica debitorului, iar
un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
(3) Organul de executare al ANRC va comunica tertului poprit, prin
serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire, adresa prevazuta
la alin. (1) impreuna cu o copie certificata de pe titlul executoriu. Totodata,
organul de executare al ANRC va instiinta si debitorul despre infiintarea
popririi.
Art. 43
(1) In cazul in care tertul poprit instiinteaza organul de executare al
ANRC ca nu datoreaza vreo suma de bani debitorului sau nu face de indata
retinerile prevazute de lege si nu vireaza sumele retinute in contul indicat de
organul de executare al ANRC, comunicand totodata in scris despre existenta
altor creditori, precum si in cazul in care invoca alte neregularitati in
legatura cu drepturile si obligatiile partilor privind infiintarea popririi,
ANRC va solicita instantei judecatoresti in a carei raza teritoriala se afla
domiciliul sau sediul tertului poprit sa se pronunte asupra mentinerii sau
desfiintarii popririi.
(2) Pe baza hotararii de mentinere a popririi, care constituie titlu
executoriu, organul de executare al ANRC poate incepe executarea silita a
tertului poprit in conditiile Ordonantei privind colectarea creantelor
bugetare.
Art. 44
Daca debitorul are conturi deschise la mai multe banci sau urmeaza sa
incaseze venituri de la mai multe terte persoane, pentru realizarea creantelor
bugetului ANRC, in masura in care este necesar, executarea silita prin poprire
se poate intinde concomitent asupra mai multor conturi bancare ori asupra mai
multor terti popriti.
Art. 45
Organul de executare al ANRC are obligatia sa anunte in scris tertul poprit
sau bancile de indata ce debitorul a achitat total sau partial creanta
datorata, in vederea sistarii totale sau partiale a indisponibilizarii
conturilor si a retinerilor.
Art. 46
(1) In cazul in care poprirea infiintata de organul de executare al ANRC
genereaza imposibilitatea debitorului de a-si continua activitatea economica,
cu consecinte sociale deosebite, presedintele ANRC poate dispune prin decizie
privind suspendarea executarii silite prin decontare bancara, avand formatul
prevazut in anexa nr. I.20, la cererea debitorului si tinand seama de motivele
invocate de acesta, suspendarea temporara, totala sau partiala a executarii
silite prin decontare bancara.
(2) Decizia privind suspendarea executarii silite prin decontare bancara se
intocmeste in trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveaza in registrul
de decizii al ANRC, un exemplar se comunica debitorului, iar un exemplar se
comunica bancii la care sunt deschise conturile poprite, comunicandu-i-se
totodata acesteia proportia in care sumele indisponibilizate sunt supuse
masurii de suspendare a popririi si termenul de valabilitate a masurii
aprobate.
(3) Cererea debitorului prevazuta la alin. (1) trebuie sa cuprinda:
a) datele de identificare a debitorului, respectiv denumirea, sediul, codul
unic de inregistrare sau numarul de inmatriculare in registrul comertului si
codul de inregistrare fiscala, precum si alte date necesare;
b) solicitarea expresa a suspendarii temporare a popririi conturilor
bancare;
c) precizarea bancilor si a tuturor conturilor bancare deschise la acestea;
d) indicarea expresa a bunurilor mobile/imobile libere de orice sarcini,
aflate in proprietatea debitorului, in vederea sechestrarii acestora, precum si
orice alte garantii constituite potrivit legii de debitor sau de terte persoane
in favoarea debitorului, dupa caz;
e) motivele temeinice invocate in sustinerea cererii.
(4) Cererea debitorului va fi insotita de urmatoarele documente:
a) copie certificata de pe ultima balanta de verificare lunara;
b) situatia creantelor, precum si a obligatiilor bugetare restante ale
debitorului;
c) situatia privind soldurile conturilor de disponibil si/sau depozit in
lei si in valuta la data depunerii cererii;
d) copii legalizate de pe actele care atesta dreptul de proprietate asupra
bunurilor mobile si imobile oferite de debitor drept garantie in vederea
sechestrarii;
e) dovada in original ca bunurile oferite drept garantie nu sunt grevate de
sarcini sau de garantii reale, emisa in conditiile legii;
f) alte documente care sa ateste constituirea altor garantii legale de
catre debitor sau terte persoane.
(5) Cererea debitorului si documentele anexate se vor transmite de catre
organul de executare al ANRC competent sa aplice procedura de executare silita
catre presedintele ANRC, insotite si de urmatoarele documente:
a) copii ale actelor de executare;
b) referatul motivat, intocmit de Serviciul executari bugetare si
contencios al ANRC, cuprinzand propunerile acestuia.
(6) De la data primirii comunicarii, bancile vor duce la indeplinire masura
de suspendare a executarii silite prin decontare bancara, reluand procedura
dupa expirarea perioadei de suspendare.
(7) Cu 10 zile inainte de expirarea termenului de suspendare, Serviciul
executari bugetare si contencios al ANRC va comunica bancii reluarea procedurii
de executare silita prin decontare bancara in situatia in care creantele
bugetului ANRC nu au fost stinse in intregime prin modalitatile prevazute de
lege.
Art. 47
(1) In cazul executarii silite a bunurilor mobile ale debitorului,
executorul bugetar al ANRC va proceda la sechestrarea acestora, indiferent daca
acestea se afla la debitor sau la o terta persoana, cu respectarea
dispozitiilor legale privitoare la bunurile exceptate de la executarea silita.
(2) Executorul bugetar al ANRC va aplica sechestrul prin incheierea unui
proces-verbal de sechestru pentru bunuri mobile, avand formatul prevazut in
anexa nr. I.21 la prezenta decizie.
(3) Procesul-verbal de sechestru pentru bunuri mobile se incheie in doua
sau trei exemplare, dupa caz, dintre care un exemplar se comunica debitorului,
un exemplar se comunica custodelui, daca este cazul, iar un exemplar se
arhiveaza la dosarul de executare.
(4) Pentru bunurile mobile anterior sechestrate ca masura asiguratorie nu
este necesara o noua sechestrare.
Art. 48
(1) Executorul bugetar al ANRC va desemna persoana in custodia careia vor
fi lasate bunurile sechestrate, aceasta putand fi debitorul, creditorul sau
alta persoana, ori va putea sa le ridice si sa le depoziteze.
(2) Custodele va semna procesul-verbal de sechestru.
(3) In cazul in care bunurile sunt lasate in custodia debitorului, acesta
le poate folosi daca, potrivit naturii lor, ele nu pierd din valoare prin
intrebuintare.
(4) In situatia in care bunurile sunt lasate in custodia debitorului sau a
altei persoane si se constata ca exista pericolul substituirii sau degradarii
bunurilor, executorul bugetar al ANRC va proceda la aplicarea sigiliului asupra
lor.
(5) In cazul in care custode este o alta persoana decat debitorul sau
creditorul, executorul bugetar al ANRC ii va stabili acestuia o remuneratie
tinand seama de activitatea depusa.
(6) In cazul ridicarii bunurilor mobile, custode poate fi executorul
bugetar al ANRC sau o alta persoana.
(7) Sechestrul prin ridicarea bunurilor mobile este obligatoriu in cazul in
care se sechestreaza obiecte din metale rare ori pietre pretioase, mijloace de
plata straine, titluri de valoare, sume de bani, obiecte de arta, colectii de
valoare sau obiecte de muzeu, care se predau, spre pastrare, de catre
executorul bugetar al ANRC unitatilor bancare competente sau altor unitati
abilitate, de la caz la caz.
(8) Custodele raspunde de orice paguba cauzata prin neglijenta sa.
(9) In indeplinirea sarcinilor ce ii revin custodele este obligat:
a) sa asigure pastrarea bunurilor mobile sechestrate;
b) sa asigure intretinerea bunurilor mobile primite in custodie, precum si
sa mentina calitatea lor;
c) sa permita controlul organului de executare al ANRC asupra conditiilor
de pastrare si intretinere a bunurilor mobile, in cazul in care custode este o
alta persoana decat executorul bugetar al ANRC;
d) sa nu foloseasca sau sa nu dispuna de bunurile mobile aflate in custodie
decat cu acordul organului de executare al ANRC;
e) sa restituie bunurile mobile aflate in custodie la solicitarea scrisa a
organului de executare al ANRC.
(10) Nerespectarea de catre custode a obligatiilor ce ii revin potrivit
legii poate atrage, dupa caz, raspunderea civila sau penala a acestuia.
Art. 49
(1) In vederea valorificarii bunurilor, executorul bugetar al ANRC va
ridica sau va primi bunurile mobile de la custode, verificand daca acestea se
gasesc la locul mentionat in procesul-verbal de sechestru, precum si daca nu au
fost substituite sau degradate si dand in acest sens custodelui un document de
eliberare.
(2) Daca se constata ca bunurile nu se gasesc la locul mentionat in
procesul-verbal de sechestru asigurator, au fost substituite sau degradate,
executorul bugetar al ANRC va incheia un proces-verbal de constatare, in
formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie.
Art. 50
(1) In cazul executarii silite a bunurilor imobile ale debitorului,
executorul bugetar al ANRC va proceda la sechestrarea acestora.
(2) Debitorul este obligat sa prezinte executorului bugetar al ANRC toate
bunurile imobile pe care le are in proprietate exclusiva sau in proprietate
comuna pe cote-parti ori in devalmasie, dupa caz, sa-i dea informatii complete
asupra tuturor acestor bunuri, asupra bunurilor imobile pe care le detine, dar
care sunt proprietatea altor persoane, precizand locul unde se afla fiecare,
precum si sa prezinte orice documente si evidente referitoare la bunurile
mentionate.
(3) Sunt supuse executarii silite orice bunuri imobile ale debitorului care
ii apartin in proprietate exclusiva sau in proprietate comuna, in limita
cotei-parti care ii revine, cum ar fi: case de locuit, cladiri cu destinatie de
sedii, magazii, garaje, depozite ori cu alta destinatie, terenuri situate in
mediul rural si urban, precum si celelalte bunuri care prin natura sau prin
destinatia lor sunt bunuri imobile potrivit dispozitiilor art. 462 si
urmatoarele din Codul civil, cu exceptiile prevazute de lege.
Art. 51
(1) Executorul bugetar al ANRC care aplica sechestrul incheie un
proces-verbal de sechestru pentru bunuri imobile, avand formatul prevazut in
anexa nr. I.22 la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de sechestru pentru bunuri imobile se incheie in trei
sau patru exemplare, dintre care un exemplar se comunica debitorului, un
exemplar se comunica biroului de carte funciara pentru efectuarea inscriptiei
ipotecare, un exemplar se comunica administratorului-sechestru, daca este
cazul, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 52
Executorul bugetar al ANRC va solicita biroului de carte funciara sa-i
comunice celelalte drepturi reale si sarcini care greveaza imobilul urmarit,
precum si titularii acestora, care vor fi instiintati si chemati la termenele
fixate pentru vanzarea bunului imobil si distribuirea pretului.
Art. 53
(1) Executorul bugetar al ANRC poate numi un administrator-sechestru, daca
aceasta masura este necesara pentru administrarea imobilului urmarit, a
chiriilor, a arendei si a altor venituri obtinute din administrarea acestuia,
inclusiv pentru apararea in litigii privind imobilul respectiv; in acest caz
executorul bugetar al ANRC va intocmi un proces-verbal de numire
administrator-sechestru, avand formatul prevazut in anexa nr. I.23 la prezenta
decizie.
(2) Procesul-verbal de numire a administratorului-sechestru se incheie in
trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare,
un exemplar se inmaneaza debitorului, iar un exemplar se inmaneaza
administratorului-sechestru.
(3) Executorul bugetar al ANRC va numi in calitate de
administrator-sechestru fie creditorul, fie debitorul, fie alta persoana fizica
sau juridica.
(4) In cazul in care administrator-sechestru este numita o alta persoana
decat creditorul sau debitorul, executorul bugetar al ANRC ii va fixa o
remuneratie lunara, tinand seama de activitatea depusa.
(5) Pe masura incasarii veniturilor generate de bunurile administrate,
administratorul-sechestru va fi obligat sa le consemneze la o unitate
specializata, abilitata sa faca astfel de operatiuni, dupa deducerea
cheltuielilor facute pentru administrarea bunului imobil pentru care s-a pornit
executarea silita, la dispozitia organului de executare al ANRC, caruia i se
preda recipisa de consemnare in ziua lucratoare imediat urmatoare. Veniturile
consemnate vor fi considerate incasari in contul debitului pentru realizarea
caruia s-a pornit executarea silita.
(6) Ori de cate ori este necesar, administratorul-sechestru este obligat sa
prezinte organului de executare al ANRC situatia veniturilor si a cheltuielilor
facute cu administrarea bunului imobil sechestrat.
(7) Administrarea necorespunzatoare a bunului imobil pentru care s-a pornit
procedura de executare silita atrage raspunderea civila sau penala, dupa caz, a
administratorului-sechestru.
Art. 54
(1) Presedintele ANRC poate aproba, la solicitarea debitorului, efectuata
in termen de 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de sechestru pentru
bunuri imobile, ca plata integrala a obligatiei bugetare, inclusiv cheltuielile
de executare, sa se faca din veniturile bunului imobil urmarit sau din alte
venituri ale sale pe timp de cel mult 6 luni, procedura de executare silita
inceputa asupra bunului suspendandu-se de la data aprobarii cererii
debitorului.
(2) Organele de executare ale ANRC pot relua executarea silita imobiliara
inainte de expirarea termenului de 6 luni, pentru motive temeinice, daca
intampina dificultati in incasarea veniturilor sau daca ulterior se constata ca
veniturile bunurilor imobile apartinand debitorului nu sunt suficiente pentru
acoperirea creantei bugetului ANRC, inclusiv dobanzile, penalitatile de
intarziere si cheltuielile de executare aferente.
Art. 55
Executarea silita a fructelor neculese si a recoltelor prinse de radacini,
precum si a recoltelor si fructelor culese se efectueaza in conformitate cu
prevederile Ordonantei privind colectarea creantelor bugetare.
2.3.3. Valorificarea bunurilor mobile si imobile
Art. 56
Organele de executare ale ANRC vor valorifica bunurile mobile si/sau
imobile in ansamblu, daca apreciaza ca astfel acestea pot fi vandute mai rapid
ori in conditii mai avantajoase, in conformitate cu prevederile Ordonantei
privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 57
(1) Organul de executare al ANRC are obligatia sa procedeze la
valorificarea bunurilor sechestrate, daca obligatia bugetara nu este achitata
in termen de 15 zile de la data incheierii procesului-verbal de sechestru, cu
exceptia situatiilor in care, potrivit legii, instanta judecatoreasca a dispus
desfiintarea sechestrului, suspendarea sau amanarea executarii.
(2) In cazul in care organul de executare al ANRC nu a putut evalua
bunurile la momentul intocmirii procesului-verbal de sechestru, intrucat
evaluarea necesita cunostinte de specialitate, inaintea valorificarii acestora
va apela la organe si persoane de specialitate, selectarea acestor persoane
nefiind supusa reglementarilor privind achizitiile publice.
(3) Organul de executare al ANRC va actualiza pretul de evaluare tinand
cont de rata inflatiei.
(4) Organul de executare al ANRC va proceda la o noua evaluare daca
constata modificari ale preturilor de circulatie pe piata libera a bunurilor,
daca valoarea bunului s-a modificat prin deteriorari sau prin amenajari ori in
orice alte cazuri in care se considera necesar.
(5) Documentul prin care s-a efectuat evaluarea se anexeaza la dosarul de
executare, executorul bugetar al ANRC comunicand o copie de pe acest document
debitorului.
Art. 58
(1) Organul de executare al ANRC va proceda la valorificarea bunurilor
sechestrate, prin cea mai eficienta dintre modalitatile prevazute de
dispozitiile legale, in raport cu circumstantele concrete ale cazului, tinand
seama atat de interesul legitim si imediat al ANRC, cat si de drepturile si
obligatiile debitorului urmarit.
(2) Valorificarea bunurilor sau a unui ansamblu de bunuri mobile sau/si
imobile se poate face prin intelegerea partilor, prin vanzare directa, prin
vanzare la licitatie, prin vanzare in regim de consignatie, numai in cazul
bunurilor mobile, sau prin alte modalitati admise de lege, inclusiv
valorificarea bunurilor prin case de licitatii, agentii imobiliare ori
societati de brokeraj, dupa caz.
Art. 59
(1) In cazul valorificarii bunurilor prin intelegerea partilor, organul de
executare al ANRC va analiza propunerile prezentate in scris de catre debitor,
care vor avea in vedere nivelul de acoperire a creantei bugetare, numele si
adresa potentialului cumparator, precum si termenul in care acesta din urma va
achita pretul propus, si isi va da sau nu acordul, dupa cum se asigura ori nu o
recuperare corespunzatoare a creantei.
(2) Dupa analiza propunerilor, in situatia in care si-a exprimat acordul,
organul de executare al ANRC va intocmi o nota privind aprobarea valorificarii
bunurilor prin intelegerea partilor, in trei exemplare, dintre care un exemplar
se arhiveaza la dosarul de executare, un exemplar se comunica debitorului, iar
un exemplar potentialului cumparator, indicand totodata termenul si contul in
care pretul bunului va fi virat de catre acesta.
(3) Nota privind aprobarea valorificarii bunurilor prin intelegerea
partilor se intocmeste in formatul prevazut in anexa nr. I.24 la prezenta
decizie.
(4) Dupa creditarea contului executorul bugetar al ANRC va ridica
indisponibilizarea asupra bunurilor sechestrate.
Art. 60
(1) In cazul vanzarii directe, executorul bugetar al ANRC va incheia un
proces-verbal, care constituie titlu de proprietate, in formatul de
proces-verbal privind vanzarea directa de bunuri mobile sau de proces-verbal
privind vanzarea directa de bunuri imobile sau de ansamblu de bunuri, prevazut
in anexa nr. I.25, respectiv nr. I.26, la prezenta decizie.
(2) Procesele-verbale prevazute la alin. (1) se incheie de catre Serviciul
executari bugetare si contencios al ANRC in trei exemplare, dintre care un
exemplar se comunica cumparatorului, un exemplar se comunica debitorului, iar
un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 61
(1) In cazul valorificarii prin vanzare la licitatie a bunurilor
sechestrate, organul de executare al ANRC este obligat sa efectueze
publicitatea vanzarii cu cel putin 10 zile inainte de data fixata pentru
desfasurarea licitatiei.
(2) Anuntul va fi realizat in formatul de anunt privind vanzarea de bunuri
mobile sau de anunt privind vanzarea de bunuri imobile sau ansamblu de bunuri,
prevazut in anexa nr. I.27, respectiv nr. I.28, la prezenta decizie.
(3) Anuntul privind vanzarea de bunuri mobile sau anuntul privind vanzarea
de bunuri imobile sau ansamblu de bunuri se intocmeste in mai multe exemplare,
dintre care se va afisa cate un exemplar la sediul oficiului teritorial al ANRC
in a carui raza teritoriala se afla bunurile sechestrate, la sediul primariei
in a carei raza teritoriala se afla bunurile sechestrate, la sediul sau
domiciliul debitorului, la locul vanzarii, daca acesta este altul decat cel
unde se afla bunurile sechestrate, si pe imobilul scos la vanzare, in cazul
vanzarii bunurilor imobile.
(4) Anunturile prevazute la alin. (2) se intocmesc de catre Serviciul
executari bugetare si contencios al ANRC si vor fi publicate intr-un cotidian
national de larga circulatie, intr-un cotidian local, pe pagina de Internet a
ANRC si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(5) Organul de executare al ANRC va instiinta debitorul, custodele,
administratorul-sechestru, precum si titularii drepturilor reale si ai
sarcinilor care greveaza bunul urmarit despre data, ora si locul licitatiei.
Art. 62
Procedura de desfasurare a licitatiei este cea reglementata de dispozitiile
Ordonantei privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 63
(1) Organul de executare al ANRC stabileste locul unde se va tine
licitatia, in cazul in care aceasta nu se tine la locul unde se afla bunurile,
precum si conditiile de numire a comisiei care organizeaza vanzarea la
licitatie a bunurilor sechestrate si care va fi formata din trei persoane
desemnate de catre presedintele ANRC prin decizie privind numirea comisiei de
organizare a vanzarii la licitatie, in formatul din anexa nr. I.29 la prezenta
decizie.
(2) Decizia privind numirea comisiei de organizare a vanzarii la licitatie
se intocmeste intr-un exemplar, care se arhiveaza in registrul de decizii al
ANRC.
Art. 64
(1) Dupa licitarea fiecarui bun, executorul bugetar al ANRC va intocmi un
proces-verbal privind desfasurarea si rezultatul licitatiei, in formatul de
proces-verbal de licitatie pentru bunuri mobile sau de proces-verbal de
licitatie pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri, prevazut in
anexa nr. I.30, respectiv nr. I.31, la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de licitatie pentru bunuri mobile sau procesul-verbal
de licitatie pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri se incheie in
trei exemplare, dintre care un exemplar ramane la adjudecatar, un exemplar la
debitor, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 65
(1) Dupa plata pretului se va incheia, dupa caz, un proces-verbal de
adjudecare pentru bunuri mobile sau un proces-verbal de adjudecare pentru
bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri, avand formatul prevazut in anexa
nr. I.32, respectiv nr. I.33, la prezenta decizie, care constituie titlu de
proprietate.
(2) Procesul-verbal de adjudecare pentru bunuri mobile si procesul-verbal
de adjudecare pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri se incheie de
catre Serviciul executari bugetare si contencios al ANRC in trei exemplare,
dintre care un exemplar se comunica cumparatorului, un exemplar debitorului,
iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 66
(1) Pe baza procesului-verbal de adjudecare pentru bunuri imobile,
cumparatorul poate proceda la inscrierea in cartea funciara a dreptului sau de
proprietate asupra bunului imobil.
(2) Cand plata pretului bunului imobil se face in rate, organul de
executare al ANRC va transmite un exemplar al procesului-verbal de adjudecare a
bunului imobil biroului de carte funciara pentru a inscrie interdictia de
instrainare si grevare a bunului pana la plata integrala a pretului si a
dobanzii stabilite.
(3) Pe baza dovezii platii in intregime a pretului bunului imobil si a
dobanzii aferente, cumparatorul se poate adresa biroului de carte funciara
pentru radierea interdictiei de instrainare si grevare.
(4) In cazul in care cumparatorul caruia i s-a incuviintat plata pretului
in rate nu plateste restul de pret in conditiile si la termenele stabilite de
organul de executare al ANRC, procesul-verbal de adjudecare constituie documentul
pe baza caruia se emite titlul executoriu in temeiul caruia se incepe procedura
de executare silita cu privire la bunurile si veniturile cumparatorului, pentru
plata sumei datorate.
Art. 67
(1) In cazul valorificarii bunurilor mobile in regim de consignatie,
executorul bugetar al ANRC va intocmi un proces-verbal de predare-primire,
avand formatul prevazut in anexa nr. I.34 la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de predare-primire se incheie in doua exemplare, dintre
care un exemplar ramane la unitatea pentru vanzare in regim de consignatie, iar
un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 68
(1) Organul de executare al ANRC va proceda la eliberarea sau distribuirea
sumelor rezultate din executarea silita numai dupa trecerea unui termen de 15
zile de la data la care cumparatorul a depus pretul bunurilor valorificate.
(2) Cu ocazia eliberarii sau distribuirii sumei rezultate din executarea
silita se va intocmi un proces-verbal privind eliberarea sau distribuirea sumei
rezultate din executarea silita, in formatul prevazut in anexa nr. I.35 la
prezenta decizie, care se va semna de toti cei prezenti la aceasta.
(3) Procesul-verbal privind eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din
executarea silita se intocmeste de catre Serviciul executari bugetare si
contencios al ANRC in doua sau mai multe exemplare, dintre care un exemplar se
comunica debitorului, cate un exemplar creditorilor care au participat la
executare ori care si-au depus titlurile pana la data incheierii procesului-verbal,
iar un exemplar se arhiveaza la dosarul de executare.
2.3.4. Contestatia la executare
Art. 69
Persoanele interesate pot face contestatie la executare in conditiile
prevazute la art. 124 si urmatoarele din Ordonanta privind colectarea
creantelor bugetare.
& 2.4. Insolvabilitatea
Art. 70
(1) In cazul in care, dupa efectuarea tuturor demersurilor necesare pentru
recuperarea sumelor datorate ANRC, executorul bugetar al ANRC constata ca
debitorul se gaseste in stare de insolvabilitate in conformitate cu
dispozitiile art. 131 din Ordonanta privind colectarea creantelor bugetare, va
intocmi un proces-verbal de constatare a starii de insolvabilitate, in formatul
prevazut in anexa nr. I.36 la prezenta decizie, care va consemna atat sumele
incasate, cat si pe cele care nu au fost recuperate.
(2) Procesul-verbal de constatare a starii de insolvabilitate va fi insusit
de seful Serviciului executari bugetare si contencios al ANRC, avizat de catre
directorul Directiei juridice a ANRC si supus spre aprobare presedintelui ANRC,
insotit de un dosar care va cuprinde toate documentele si informatiile necesare
pentru constatarea insolvabilitatii debitorului.
(3) Procesul-verbal se incheie in doua exemplare, dintre care un exemplar
se arhiveaza la Serviciul financiar-contabil al ANRC, iar altul la dosarul de
executare.
Art. 71
(1) Inaintea declararii debitorilor in stare de insolvabilitate, organele
de executare ale ANRC au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice la domiciliul sau la sediul debitorilor, precum si in alte
locuri despre care au cunostinta situatia materiala a acestora, precum si
situatia bunurilor de orice fel, proprietatea debitorului, si a drepturilor
reale, dupa caz, iar in cazul in care domiciliul sau sediul debitorului nu
poate fi identificat, sa incheie despre aceasta un proces-verbal intocmit in
formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie;
b) sa solicite informatii de la organele abilitate, in vederea
identificarii domiciliului sau sediului debitorului, dupa caz; daca din
informatiile obtinute se constata ca debitorul are un alt domiciliu sau sediu
decat cel inscris in titlul executoriu, in limita competentelor, executorii
bugetari ai ANRC se vor deplasa in acel loc si vor consemna rezultatele verificarii
intr-un proces-verbal;
c) sa solicite relatii cu privire la situatia materiala a debitorului
persoana fizica de la persoanele fizice sau juridice unde acesta si-a
desfasurat activitatea profesionala sau lucrativa in ultimii 3 ani, in masura in
care acestea pot fi cunoscute;
d) sa solicite relatii de la organele Ministerului Finantelor Publice, unde
sunt luate in evidenta ca platitori de impozite si taxe sucursalele sau
punctele de lucru ale debitorului persoana juridica;
e) sa solicite de la organele si persoanele abilitate informatii cu privire
la mostenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat;
f) sa verifice documentele de constituire a persoanei juridice si de
evidenta, respectiv contract de societate, act constitutiv sau statut, dupa
caz, acte aditionale de modificare a acestora, bilant contabil, balanta lunara
si altele asemenea, consemnand rezultatele verificarii intr-un proces-verbal
intocmit in formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie;
g) sa solicite informatii societatilor bancare la care debitorul a avut sau
are conturi deschise;
h) sa solicite informatii privind bunurile sau veniturile debitorului de la
institutii care gestioneaza registre publice sau de la alte organe abilitate.
(2) Toate actele intocmite sau primite de organul de executare al ANRC
conform alin. (1) impreuna cu procesul-verbal de constatare a starii de
insolvabilitate se arhiveaza la dosarul de executare.
Art. 72
Pentru obligatiile bugetare ale debitorilor declarati in stare de
insolvabilitate, pe baza procesului-verbal de constatare a starii de
insolvabilitate, presedintele ANRC dispune scoaterea creantelor din evidenta
curenta si trecerea lor intr-o evidenta separata.
Art. 73
(1) Pentru creantele pentru care s-a declarat starea de insolvabilitate a
debitorului, organele de executare ale ANRC sunt obligate sa urmareasca
situatia debitorilor pe toata perioada pana la implinirea termenului de
prescriptie a dreptului de a cere executarea silita, inclusiv pe perioada in
care cursul acesteia este suspendat sau intrerupt. Acestea vor verifica
situatia debitorului cel putin o data pe an, repetand, cand este necesar,
investigatiile prevazute de lege.
(2) In cazurile in care se constata ca debitorii au dobandit venituri sau
bunuri urmaribile dupa declararea starii de insolvabilitate, organele de
executare ale ANRC vor lua masurile necesare de redebitare a sumelor si de
executare silita.
(3) Dupa implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere
executarea silita, creantele bugetului ANRC ramase nerealizate vor fi scazute
definitiv din evidentele organelor de executare ale ANRC.
& 2.5. Anularea obligatiilor bugetare
Art. 74
(1) In situatia in care cheltuielile de executare, exclusiv cele privind
comunicarea prin posta, sunt mai mari decat cuantumul obligatiilor bugetare
supuse executarii silite, presedintele ANRC poate aproba anularea debitelor
respective, prin decizie privind anularea obligatiilor bugetare, in formatul
din anexa nr. I.37 la prezenta decizie.
(2) Decizia privind anularea obligatiilor bugetare se intocmeste intr-un
exemplar, care se arhiveaza in registrul de decizii al ANRC.
(3) In vederea anularii debitelor constand atat in obligatii datorate
bugetului ANRC, cat si in accesoriile acestora, organul de executare al ANRC
intocmeste un referat prin care se estimeaza cheltuielile de executare ce ar
trebui sa fie efectuate pentru recuperarea debitelor si se propune aprobarea
anularii debitelor respective.
(4) In cazul in care presedintele ANRC aproba anularea debitelor, se va
proceda la scoaterea din evidenta a sumelor anulate.
Art. 75
Anumite categorii de creante bugetare pot fi anulate prin hotarare a
Guvernului, in conditiile art. 135 din Ordonanta privind colectarea creantelor
bugetare.
& 2.6. Prescriptia dreptului de a cere executarea silita
Art. 76
(1) Termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a
creantelor bugetare ale ANRC este de 5 ani si incepe sa curga de la data
incheierii anului financiar in care a luat nastere acest drept.
(2) In situatia in care intervine implinirea termenului de prescriptie a
dreptului de a cere executarea silita, organul de executare al ANRC va intocmi
un proces-verbal de constatare a implinirii termenului de prescriptie a
dreptului de a cere executarea silita, in formatul prevazut in anexa nr. I.38
la prezenta decizie, pe baza caruia creantele bugetare ale ANRC ramase
nerealizate vor fi scazute din evidente.
(3) Procesul-verbal de constatare a implinirii termenului de prescriptie a
dreptului de a cere executarea silita se incheie in doua exemplare, dintre care
un exemplar se arhiveaza la Serviciul financiar-contabil al ANRC, iar un
exemplar la dosarul de executare.
(4) Procesul-verbal prevazut la alin. (2) va fi insusit de seful
Serviciului executari bugetare si contencios al ANRC, avizat de catre
directorul Directiei juridice a ANRC si supus spre aprobare presedintelui ANRC,
insotit de un dosar care va cuprinde toate documentele si informatiile necesare
pentru constatarea implinirii termenului de prescriptie.
(5) Presedintele ANRC, pe baza dosarului, va aproba procesul-verbal de
constatare a implinirii termenului de prescriptie, iar in cazul in care
constata ca dosarul este incomplet, va lua masurile care se impun.
& 2.7. Stabilirea raspunderii altor persoane decat debitorul
Art. 77
(1) In scopul stabilirii raspunderii altor persoane decat debitorul, in
conditiile art. 7 din Ordonanta privind colectarea creantelor bugetare, organul
de executare al ANRC va intocmi un proces-verbal privind stabilirea raspunderii
altor persoane decat debitorul, in formatul prevazut in anexa nr. I.39 la
prezenta decizie, in care vor fi aratate motivele de fapt si de drept pentru
care este angajata raspunderea persoanei in cauza.
(2) Procesul-verbal va fi intocmit in trei exemplare, dintre care un
exemplar se arhiveaza la dosarul de executare, un exemplar se comunica
persoanei a carei raspundere a fost angajata, iar un exemplar se comunica debitorului
principal, daca este cazul.
(3) Procesul-verbal se va supune spre aprobare presedintelui ANRC.
(4) Pe baza procesului-verbal aprobat potrivit alin. (3) se va intocmi
titlul de creanta privind obligatia la plata a persoanei raspunzatoare, care va
cuprinde:
a) antetul ANRC;
b) numele si prenumele sau denumirea persoanei responsabile, obligata la
plata obligatiei bugetare fata de ANRC a debitorului principal; codul numeric
personal sau codul unic de inregistrare/codul fiscal si numarul de inregistrare
la oficiul registrului comertului; domiciliul sau sediul acestuia, precum si
orice alte date de identificare;
c) numele si prenumele sau denumirea debitorului principal; codul numeric
personal sau codul unic de inregistrare/codul fiscal si numarul de inregistrare
la oficiul registrului comertului; domiciliul sau sediul acestuia, precum si
orice alte date de identificare;
d) cuantumul si natura sumelor datorate;
e) termenul in care persoana responsabila este obligata la plata obligatiei
bugetare fata de ANRC a debitorului principal;
f) temeiul legal si motivarea in fapt a angajarii raspunderii;
g) numarul si data procesului-verbal;
h) data intocmirii actului;
i) stampila si semnatura organului de executare al ANRC.
(5) Titlul de creanta prevazut la alin. (4) se intocmeste in formatul de
titlu de creanta privind stabilirea raspunderii altor persoane decat debitorul,
prevazut in anexa nr. I.40 la prezenta decizie.
(6) Titlul de creanta privind stabilirea raspunderii altor persoane decat
debitorul se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se arhiveaza
la dosarul de executare, iar un exemplar se comunica persoanei a carei
raspundere se angajeaza.
(7) In temeiul titlului de creanta prevazut la alin. (4), in cazul in care
persoana responsabila nu efectueaza plata in termenul indicat, organele de
executare ale ANRC vor incepe procedura de executare silita impotriva acesteia,
fapt care nu va impiedica continuarea, daca este cazul, a procedurii de executare
silita incepute asupra debitorului principal.
& 2.8. Deschiderea procedurii de reorganizare judiciara si faliment
Art. 78
Organul de executare al ANRC este obligat, in cazul creantelor bugetare
restante datorate de debitorii comercianti, dupa ce a parcurs toate
modalitatile de executare silita si, dupa caz, a angajat raspunderea altor
persoane decat debitorul conform dispozitiilor legale, sa ceara instantelor
judecatoresti competente inceperea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului,
in conditiile legii.
SECTIUNEA a 3-a
Restituirea sumelor de la bugetul ANRC
Art. 79
Pot face obiectul restituirii urmatoarele sume:
a) cele platite fara existenta unui titlu de creanta;
b) cele platite in plus fata de obligatia bugetara;
c) cele platite ca urmare a unei erori de calcul;
d) cele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
e) cele stabilite prin hotarari sau decizii ale organelor jurisdictionale
sau administrative;
f) cele ramase dupa efectuarea distribuirii prevazute la art. 118 din
Ordonanta privind colectarea creantelor bugetare;
g) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din
retinerile prin poprire, precum si cautiunea depusa in conformitate cu prevederile
art. 127 alin. (1) din Ordonanta privind colectarea creantelor bugetare, dupa
caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea
executarii silite.
Art. 80
(1) Restituirea sumelor prevazute la art. 79 se face la cererea
platitorului, de catre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(2) Cererea de restituire va cuprinde elementele de identificare a
platitorului si cuantumul sumei a carei restituire se solicita si va fi
insotita de copii ale documentelor din care sa rezulte ca suma ce urmeaza a fi
restituita nu este datorata bugetului ANRC.
(3) Cererea de restituire va fi solutionata numai daca este depusa
inauntrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.
Art. 81
(1) Dupa primirea cererii de restituire, Serviciul financiar-contabil al
ANRC va efectua verificarea acesteia, a documentelor anexate si a datelor
existente in evidentele proprii. In cazul in care se va considera ca este
nevoie de documente suplimentare, acestea vor fi solicitate in scris.
(2) Persoana din cadrul Serviciului financiar-contabil al ANRC, insarcinata
cu efectuarea restituirii, dupa primirea documentatiei complete inaintate de
debitor si verificarea realitatii datelor din evidentele contabile, va face
copii de pe documentele relevante si va intocmi un referat privind operatiunea
de restituire, care va fi aprobat de directorul Directiei economice a ANRC.
(3) In situatia in care, in urma verificarii, se constata ca platitorul are
obligatii bugetare restante, restituirea se va efectua numai dupa ce va opera
compensarea.
(4) Pe baza referatului aprobat Serviciul financiar-contabil al ANRC
intocmeste o nota privind restituirea unor sume de la bugetul ANRC, in formatul
prevazut in anexa nr. I.41 la prezenta decizie.
(5) Nota privind restituirea unor sume de la bugetul ANRC se intocmeste
intr-un exemplar si se arhiveaza de catre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(6) Nota privind restituirea unor sume de la bugetul ANRC se avizeaza de
catre directorul Directiei economice a ANRC si se aproba de catre presedintele
ANRC.
Art. 82
Serviciul financiar-contabil al ANRC va inregistra fiecare operatiune de
restituire in evidenta pe platitori si va intocmi un dosar complet al acestei
operatiuni, care va cuprinde:
a) cererea debitorului;
b) documentatia care a stat la baza acesteia;
c) copia fisei platitorului din evidenta pe platitori;
d) referatul privind operatiunea de restituire;
e) nota de restituire.
Art. 83
(1) In cazul in care, in termen de 30 de zile de la data depunerii la ANRC
a cererii de restituire, ANRC nu a dat curs acestei solicitari, platitorii au
dreptul, pentru sumele de restituit de la bugetul ANRC, la o dobanda egala cu
nivelul dobanzii prevazute la art. 16 alin. (1) din Ordonanta privind
colectarea creantelor bugetare.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), Serviciul financiar-contabil al
ANRC va intocmi un proces-verbal privind calculul dobanzilor pentru
nesolutionarea in termenul legal a cererilor de restituire depuse de platitori,
in formatul prevazut in anexa nr. I.42 la prezenta decizie.
(3) Procesul-verbal privind calculul dobanzilor pentru nesolutionarea in
termenul legal a cererilor de restituire depuse de platitori se intocmeste
intr-un exemplar, se avizeaza de catre directorul Directiei Economice a ANRC,
se aproba de presedintele ANRC si se arhiveaza de catre Serviciul
financiar-contabil al ANRC.
(4) Dobanda se calculeaza pentru fiecare zi, incepand cu ziua imediat
urmatoare expirarii termenului de 30 de zile, pana la data platii, inclusiv.
(5) In cazul in care cererea de restituire, precum si documentatia anexata
care sta la baza acesteia, depuse de platitor, sunt incomplete si nu
indeplinesc conditiile prevazute de reglementarile legale in materie, termenul
de 30 de zile curge de la data prezentarii de catre acesta a documentatiei
complete.
CAP. 3
Obligatii in materia colectarii creantelor bugetare ale ANRC
SECTIUNEA 1
Obligatiile salariatilor cu atributii in domeniul colectarii creantelor
bugetare ale ANRC
Art. 84
In exercitarea atributiilor ce le revin in activitatea de colectare a
creantelor bugetare ale ANRC, executorii bugetari ai ANRC au urmatoarele
obligatii:
a) sa indeplineasca cu responsabilitate si profesionalism sarcinile de
serviciu, cu respectarea legislatiei in materie;
b) sa actioneze numai pe cai legale pentru rezolvarea dosarelor de
executare, sa respecte intotdeauna adevarul, sa nu omita, sa nu ascunda, sa nu
altereze sau sa nu distruga acte sau documente;
c) sa pastreze confidentialitatea informatiilor, actelor sau faptelor
despre care au luat cunostinta in cadrul activitatii lor, chiar si dupa
incetarea functiei ce o detin, cu exceptia cazurilor in care legea sau partile
interesate le elibereaza de aceasta obligatie;
d) sa dea dovada de corectitudine, respect si solicitudine in relatiile cu
superiorii ierarhici si colegii de serviciu;
e) sa aiba un comportament civilizat si o atitudine politicoasa in
relatiile cu persoanele din afara institutiei, in exercitarea atributiilor de
serviciu;
f) sa aduca la cunostinta conducerii ANRC orice fapte sau acte de natura a
crea disfunctionalitati in buna desfasurare a activitatii de executare silita a
creantelor bugetare ale ANRC;
g) sa nu desfasoare o activitate lucrativa care, potrivit legislatiei in
domeniu, ar putea crea conflicte de interese sau ar duce la afectarea
prestigiului ANRC si al salariatilor acesteia.
Art. 85
(1) In indeplinirea atributiilor, executorii bugetari ai ANRC sunt obligati
sa prezinte in fata debitorului si a tertilor legitimatia de executor bugetar
si delegatia in cauza, semnate de presedintele ANRC.
(2) Modelul legitimatiei de executor bugetar al ANRC este prevazut in anexa
nr. II la prezenta decizie.
(3) Evidenta legitimatiilor se tine la sediul central al ANRC, intr-un
registru special care va contine numarul de ordine, numele, prenumele si
functia titularului, indicativul judetului, seria, data eliberarii si semnatura
de primire.
(4) La incetarea calitatii de executor bugetar al ANRC a titularului
legitimatiei, acesta o va depune in vederea anularii, operatiune care va fi
consemnata in registrul special.
Art. 86
Executorul bugetar al ANRC are obligatia de a folosi legitimatia de
executor bugetar si stampila numai in vederea indeplinirii atributiilor de
serviciu.
Art. 87
In vederea desfasurarii cat mai eficiente a activitatii de colectare a
creantelor ANRC, salariatii din cadrul compartimentelor cu atributii privind colectarea
creantelor bugetare au obligatia de a furniza cu promptitudine informatiile
solicitate in legatura cu demersurile efectuate in cadrul exercitarii
atributiilor de serviciu.
Art. 88
Executorul bugetar al ANRC are obligatia sa solicite in scris
compartimentelor de specialitate ale ANRC informatiile necesare si/sau
asistenta de specialitate in vederea colectarii creantelor bugetare ale ANRC.
Art. 89
(1) Executorul bugetar al ANRC are obligatia sa efectueze actele de
procedura cu respectarea termenelor prevazute de legislatia in domeniu.
(2) Actele de procedura intocmite de catre executorul bugetar al ANRC vor
purta semnatura acestuia si stampila.
Art. 90
Pentru fiecare debitor aflat in procedura de executare silita, executorul
bugetar al ANRC are obligatia de a deschide un dosar de executare silita, care
va cuprinde toate documentele intocmite in cadrul procedurii.
Art. 91
(1) Executorii bugetari ai ANRC au obligatia indosarierii si arhivarii
tuturor actelor de procedura si a oricaror alte documente intocmite sau primite
de la diferite persoane sau organe specializate, in cadrul dosarelor de
executare, pana in momentul scoaterii definitive din evidenta a debitelor.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) are in vedere inclusiv actele emise
sau primite in legatura cu debitul inainte de declansarea procedurii de
executare silita.
(3) Executorii bugetari ai ANRC au obligatia depozitarii si pastrarii in
conditii corespunzatoare a dosarelor de executare.
Art. 92
(1) In cadrul fiecarui oficiu teritorial al ANRC se va intocmi si tine un
registru de evidenta a dosarelor de executare, care va cuprinde mentiuni cu
privire la toate dosarele de executare solutionate sau in curs de solutionare.
(2) Registrul de evidenta a dosarelor de executare va avea rubrici
distincte privitoare la: numarul curent al dosarului de executare, datele de
identificare a debitorului, titlul executoriu in temeiul caruia a fost pornita
executarea silita, modalitatea de executare silita care a fost folosita, actele
de procedura care au fost intocmite in cadrul dosarului, sumele recuperate,
precum si documentele arhivate la fiecare dosar.
(3) Registrul de evidenta a dosarelor de executare va avea o rubrica
speciala in care vor fi evidentiate dosarele transferate intre executorii
bugetari din cadrul oficiilor teritoriale ale ANRC sau intre acestia si
executorii bugetari din cadrul sediului central al ANRC.
(4) Dosarele transferate conform alin. (3) vor continua sa aiba numarul de
inregistrare initial, primind insa si un numar nou in cadrul rubricii pentru
dosarele transferate din registrul de evidenta a dosarelor de executare de la
sediul central al ANRC sau de la sediul oficiului teritorial unde a fost primit
dosarul.
Art. 93
Serviciul executarii bugetare si contencios al ANRC are obligatia tinerii
unui registru general de evidenta a dosarelor de executare pentru toate
oficiile teritoriale ale ANRC, in care se vor centraliza informatiile despre
toate dosarele de executare solutionate sau in curs de solutionare.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile conducerii ANRC privind activitatea de colectare a creantelor
bugetare ale institutiei
Art. 94
Conducerea ANRC trebuie sa asigure conditiile necesare desfasurarii in mod
optim a activitatii executorilor bugetari ai ANRC. In acest sens, aceasta:
a) va pune la dispozitie executorilor bugetari ai ANRC dotarile tehnice
necesare desfasurarii activitatii de executare silita;
b) va asigura posibilitatea deplasarii in timp optim a executorilor
bugetari ai ANRC la locul indeplinirii fiecarui act procedural privind
executarea silita a creantelor bugetare ale ANRC;
c) va pune la dispozitie executorilor bugetari ai ANRC legitimatii si
stampile de executor bugetar;
d) va asigura decontarea tuturor cheltuielilor ocazionate de executare, in
conditiile legii.
Art. 95
Conducerea ANRC va asigura executorilor bugetari ai ANRC deschiderea unui
cont special in vederea depozitarii sumelor recuperate pana la distribuirea
acestora.
Art. 96
Conducerea ANRC va asigura spatiul necesar desfasurarii licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor sechestrate, ori de cate ori acestea nu se pot
desfasura la locul unde se afla bunurile sau la sediul ori domiciliul
debitorului.
Art. 97
Conducerea ANRC va constitui fonduri pentru acordarea de stimulente
personalului care desfasoara activitati de colectare a creantelor bugetare ale
ANRC, prin retinerea unei cote de 5% din sumele incasate prin executare silita
sau in cadrul procedurii de reorganizare judiciara si faliment, conform
dispozitiilor art. 161 din Ordonanta privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 98
Conducerea ANRC are obligatia de a utiliza sumele recuperate in contul
cheltuielilor de executare pentru procurarea de bunuri de natura mijloacelor
fixe si a obiectelor de inventar necesare desfasurarii activitatii executorilor
bugetari ai ANRC.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 99
(1) Incalcarea cu vinovatie de catre salariatii cu atributii in domeniul
colectarii creantelor bugetare ale ANRC a indatoririlor de serviciu constituie
abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor Codului muncii,
Contractului colectiv de munca si ale Regulamentului intern al ANRC.
(2) Pentru pagubele materiale produse ANRC prin incalcarea cu vinovatie a
indatoririlor de serviciu de catre persoanele mentionate la alin. (1), acestea
vor raspunde patrimonial, potrivit Codului muncii.
(3) In cazul in care fapta savarsita constituie infractiune, sunt
aplicabile dispozitiile legii penale.
Art. 100
Salariatii cu atributii in domeniul colectarii creantelor bugetare ale ANRC
raspund pentru neindeplinirea in termenul legal, din culpa lor, a actelor care
sunt de competenta lor.
Art. 101
Executorii bugetari ai ANRC raspund pentru pierderea sau deteriorarea, din
culpa lor, a dosarelor de executare silita sau a actelor si documentelor
intocmite in cadrul acestora.
Art. 102
Executorii bugetari ai ANRC raspund pentru savarsirea unor fapte care aduc
atingere onoarei, probitatii profesionale ori bunelor moravuri.
Art. 103
Executorii bugetari ai ANRC nu pot fi sanctionati in cazul in care refuza
executarea sarcinilor ce contravin legii, in aceasta situatie fiind obligati sa
precizeze, in scris, sefului ierarhic, motivul refuzului.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 104
(1) Executorul bugetar al ANRC poate corecta oricand erorile materiale din
titlul executoriu si actele intocmite in cadrul procedurii de executare silita,
din oficiu sau la sesizarea persoanelor interesate.
(2) Prin operatiunea de corectare a erorilor materiale se intelege
rectificarea, modificarea sau completarea de catre executorul bugetar al ANRC a
greselilor sau omisiunilor cu privire la numele/denumirea, adresa/sediul,
calitatea sau sustinerile debitorilor, martorilor sau expertilor, a greselilor
de calcul, precum si a oricaror alte erori materiale din titlul executoriu si
din actele intocmite in cadrul procedurii de executare silita, erori aparute
din culpa executorului bugetar al ANRC cu privire la datele sau faptele
consemnate.
(3) Corectarea erorilor materiale se poate face inainte de inceperea
executarii si in tot timpul ei, pana la efectuarea ultimului act de executare,
inlauntrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a cere executarea
silita.
Art. 105
Persoana interesata poate solicita corectarea unor erori materiale din
titlul executoriu sau/si din actele intocmite in cadrul procedurii de executare
silita printr-o cerere care va cuprinde: obiectul solicitarii, motivatia
acesteia, probele pe care se intemeiaza solicitarea, semnatura si datele de
identificare a solicitantului.
Art. 106
(1) In vederea corectarii erorilor materiale, dupa verificarea celor
sustinute in cerere ori a celor constatate din oficiu, dupa caz, executorul
bugetar al ANRC va intocmi un referat care va cuprinde: obiectul solicitarii
ori al constatarii din oficiu, calculul prin care s-a ajuns la determinarea
altei sume in cazul erorilor de calcul, motivatia si probele pe care se
intemeiaza solicitarea ori constatarea din oficiu, propunerea de modificare a
erorii materiale si semnatura executorului bugetar al ANRC.
(2) Referatul se inainteaza sefului Serviciului executari bugetare si
contencios al ANRC, care va verifica daca motivele invocate justifica
corectarea erorilor materiale din titlul executoriu sau/si din actele intocmite
in cadrul procedurii de executare silita si, in acest caz, va aproba propunerea
de corectare si efectuarea acestei operatiuni.
(3) Pe baza referatului aprobat se va efectua corectarea direct pe titlul
executoriu sau/si pe actul intocmit in cadrul procedurii de executare silita
sau, daca aceasta nu este posibila, se va intocmi un alt act.
(4) Referatul aprobat se va arhiva la dosarul de executare.
Art. 107
Adaugarile, stersaturile sau modificarile operate in cuprinsul titlului
executoriu si/sau al actelor intocmite in cadrul procedurii de executare silita
vor fi semnate si stampilate de catre executorul bugetar al ANRC, in caz contrar
acestea nefiind luate in considerare.
Art. 108
Dupa efectuarea corectarii erorilor materiale, organul de executare al ANRC
are obligatia de a comunica debitorului sau oricarei alte persoane interesate
actul rezultat ca urmare a indreptarii erorilor materiale.
Art. 109
Anexele nr. I.1 - I.42 si II*) fac parte integranta din prezenta decizie.
------------
*) Anexele nr. I.1 - I.42 si II se publica ulterior in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 826 bis in afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
"Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
Art. 110
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii,
Ion Smeeianu