ORDONANTA DE URGENTA Nr. 79 din 13 iunie 2002
privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 457 din 27 iunie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop:
a) stabilirea cadrului general de reglementare a activitatilor privind
serviciile si retelele de comunicatii electronice, prin definirea obiectivelor
si atributiilor Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, denumita
in continuare ANRC, in domeniul comunicatiilor electronice, a regimului
autorizarii acestor activitati, precum si a regulilor specifice care guverneaza
concurenta pe piata retelelor si serviciilor de comunicatii electronice;
b) stabilirea obiectivelor si atributiilor ANRC in domeniul serviciilor
postale;
c) infiintarea ANRC ca organ al administratiei publice centrale de
specialitate in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se
definesc astfel:
a) furnizarea unei retele de comunicatii electronice - instalarea,
operarea, controlul sau punerea la dispozitie a unei retele de comunicatii
electronice;
b) furnizor de retele de comunicatii electronice - o persoana a carei
activitate consta, in tot sau in parte, in furnizarea unei retele de
comunicatii electronice;
c) utilizator final - orice utilizator, cu exceptia celor care furnizeaza
retele publice de comunicatii sau servicii de comunicatii electronice destinate
publicului;
d) consumator - orice persoana fizica, utilizator sau solicitant, in alte
scopuri decat cele ale activitatii sale comerciale sau profesionale, al unui
serviciu de comunicatii electronice destinat publicului;
e) interferenta perturbatoare - o interferenta care pune in pericol
functionarea unui serviciu de radionavigatie ori a altor servicii cu rol de
siguranta sau care in orice alt mod afecteaza grav, obstructioneaza ori
intrerupe repetat un serviciu de comunicatii electronice care utilizeaza
frecvente radioelectrice si opereaza in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare.
(2) In cuprinsul prezentei ordonante de urgenta sunt, de asemenea,
aplicabile definitiile prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002
privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura
asociata, precum si interconectarea acestora, denumita in continuare Ordonanta
privind accesul, si la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile postale, denumita in continuare Ordonanta privind serviciile postale.
Art. 3
(1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica in cazul
furnizarii exclusiv pentru nevoi proprii a retelelor si serviciilor de
comunicatii electronice care nu utilizeaza frecvente radioelectrice.
(2) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica in cazul
furnizarii pentru nevoi proprii a retelelor si serviciilor de comunicatii
electronice de catre institutiile din cadrul Sistemului national de aparare,
care se realizeaza pe baza reglementarilor speciale aplicabile acestor
institutii.
(3) Interconectarea retelelor de comunicatii electronice apartinand
institutiilor din cadrul Sistemului national de aparare cu retelele publice de
comunicatii se realizeaza in conformitate cu prevederile Ordonantei privind
accesul.
CAP. 2
Autorizarea furnizarii de retele si servicii de comunicatii electronice
Art. 4
(1) Furnizarea retelelor si serviciilor de comunicatii electronice este
libera si se face in conditiile regimului de autorizare generala, in conformitate
cu prevederile prezentului capitol.
(2) Cu cel putin 7 zile inainte de inceperea activitatii orice persoana
care intentioneaza sa furnizeze retele sau servicii de comunicatii electronice
are obligatia sa transmita ANRC o notificare cu privire la aceasta intentie, in
scopul realizarii unei evidente oficiale a furnizorilor. Notificarea se va
realiza in mod obligatoriu in forma prevazuta la alin. (3).
(3) ANRC stabileste si actualizeaza formularul-tip al notificarii,
cuprinzand informatiile pe care orice persoana care intentioneaza sa furnizeze
retele sau servicii de comunicatii electronice are obligatia sa le comunice
pentru a beneficia de autorizatia generala. Aceste informatii sunt grupate in
urmatoarele categorii:
a) date necesare identificarii furnizorului si comunicarii eficiente cu
acesta;
b) descrierea tipurilor de retele sau de servicii pe care persoana in cauza
intentioneaza sa le furnizeze;
c) data estimativa a inceperii activitatii.
(4) Persoana care a realizat notificarea in termenul si in conditiile
prevazute la alin. (2) si (3) este autorizata sa furnizeze tipurile de retele
sau de servicii pe care le-a indicat in notificare, avand toate drepturile si
obligatiile prevazute in autorizatia generala care se elaboreaza, se
actualizeaza, se modifica si se anuleaza in conditiile art. 5.
(5) Orice modificare a datelor prevazute la alin. (3) trebuie sa fie
notificata ANRC in termen de 10 zile.
(6) Persoanele carora li s-a retras dreptul de a furniza retele sau
servicii de comunicatii electronice nu mai pot beneficia de autorizatia
generala pentru acelasi tip de retea sau de serviciu, pe o perioada de 5 ani de
la retragerea dreptului.
Art. 5
(1) ANRC elaboreaza si actualizeaza autorizatia generala pentru tipurile de
retele si de servicii, prin care stabileste conditiile in care acestea pot fi
furnizate, determinand astfel drepturile si obligatiile care revin furnizorilor
fiecarui tip de retea sau de serviciu.
(2) Conditiile stabilite potrivit alin. (1) vor fi obiectiv justificate in
raport cu tipul de retea sau de serviciu in cauza, nediscriminatorii,
proportionale si transparente. Ele pot viza:
a) contributii financiare pentru sustinerea serviciului universal;
b) plata tarifului de monitorizare anual;
c) interoperabilitatea serviciilor si interconectarea retelelor;
d) disponibilitatea resurselor de numerotatie pentru utilizatorii finali,
inclusiv conditii impuse in temeiul legislatiei speciale privind serviciul
universal;
e) cerinte privind protectia mediului, planurile de urbanism si amenajare a
teritoriului, precum si cerinte si conditii legate de acordarea dreptului de
acces pe proprietati, colocare si utilizarea partajata a resurselor, inclusiv,
daca este cazul, garantiile de ordin financiar sau tehnic necesare pentru a
asigura executarea corespunzatoare a lucrarilor de infrastructura;
f) obligatii privind retransmisia serviciilor de programe prin retelele de
comunicatii electronice, in conformitate cu prevederile legislatiei privind audiovizualul;
g) prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private;
h) protectia consumatorilor;
i) restrictii privind transmiterea continutului ilegal si vatamator, in
conformitate cu prevederile legale aplicabile in domeniul comertului electronic
si al audiovizualului;
j) informatii care trebuie furnizate in temeiul art. 4 alin. (3) si al art.
51;
k) interceptarea legala a comunicatiilor, inclusiv suportarea de catre
furnizorii de retele sau de servicii de comunicatii electronice a costurilor
aferente, si asigurarea confidentialitatii prin sisteme proprii, acreditate in
conditiile actelor normative in vigoare;
l) furnizarea retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice pe
durata situatiilor generate de producerea unei calamitati naturale ori a unui
sinistru deosebit de grav;
m) masuri privind limitarea expunerii populatiei la efectele campurilor
electromagnetice generate de retelele de comunicatii electronice, in conditiile
legii;
n) obligatii privind acordarea accesului, altele decat cele prevazute la
art. 5, 6 si 8 din Ordonanta privind accesul sau in legislatia speciala privind
serviciul universal;
o) mentinerea integritatii retelelor publice de comunicatii, inclusiv prin
conditii care sa impiedice producerea interferentelor perturbatoare intre
retelele sau serviciile de comunicatii electronice;
p) asigurarea securitatii retelelor publice de comunicatii impotriva
accesului neautorizat;
q) conditii de utilizare a frecventelor radioelectrice a caror utilizare
este supusa doar regimului de autorizare generala, in conformitate cu
prevederile art. 13 alin. (2);
r) masuri destinate asigurarii respectarii standardelor sau specificatiilor
tehnice;
s) criteriile si procedurile pentru impunerea obligatiilor prevazute la
art. 5, 6 si 8 din Ordonanta privind accesul sau in legislatia speciala privind
serviciul universal.
(3) ANRC modifica sau anuleaza autorizatia generala, cu respectarea
principiilor obiectivitatii si proportionalitatii, numai dupa parcurgerea
procedurii de consultare prevazute la art. 50 si numai in urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care
decurg dintr-un acord international la care Romania este parte;
b) circumstantele in care autorizatia generala a fost emisa s-au modificat.
Art. 6
(1) Persoanele autorizate in conditiile art. 4 sa furnizeze retele sau
servicii de comunicatii electronice beneficiaza de dreptul de acces pe
proprietati, in conditiile prevazute in cap. IV.
(2) Persoanele autorizate in conditiile art. 4 sa furnizeze retele publice
de comunicatii sau servicii de comunicatii electronice destinate publicului
beneficiaza si de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de a negocia si de a incheia acorduri de acces sau de
interconectare cu orice alti furnizori autorizati de retele publice de
comunicatii sau de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, in
conditiile Ordonantei privind accesul;
b) dreptul de a fi desemnat pentru furnizarea oricaror componente ale
serviciului universal pe intregul teritoriu national sau in zone ale acestuia,
in conditiile legii.
(3) La cerere sau din oficiu ANRC va elibera in cel mult 7 zile un
certificat-tip prin care se atesta ca persoana respectiva a trimis o notificare
in conditiile art. 4 si in care se prezinta conditiile in care aceasta persoana
beneficiaza de dreptul de acces pe proprietati si de dreptul de a negocia
acorduri de acces sau de interconectare.
CAP. 3
Regimul juridic al spectrului de frecvente radioelectrice si al resurselor
de numerotatie
Art. 7
(1) Frecventele radioelectrice si resursele de numerotatie sunt resurse
limitate, aflate in proprietatea publica a statului.
(2) Administrarea si gestionarea frecventelor radioelectrice si a
resurselor de numerotatie se realizeaza pe baza principiilor obiectivitatii,
transparentei, nediscriminarii si proportionalitatii.
Art. 8
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, denumit in
continuare ministerul de specialitate, asigura, in conditiile legii,
administrarea si coordonarea la nivel national a gestionarii frecventelor
radioelectrice.
(2) Administrarea si gestionarea frecventelor radioelectrice se efectueaza
in conformitate cu tabelul national de alocare a benzilor de frecventa si cu
acordurile internationale la care Romania este parte.
(3) Ministerul de specialitate poate interzice pe o perioada limitata
utilizarea partiala sau totala a unei benzi de frecventa ori a unei anumite
frecvente de catre persoane fizice sau juridice, la cererea motivata a
autoritatilor publice competente, in cazul in care siguranta nationala, ordinea
publica sau apararea nationala impune aceasta masura.
(4) Autoritatile publice competente in domeniul sigurantei nationale si
ordinii publice au dreptul sa utilizeze benzile de frecventa, in masura in care
este necesar pentru indeplinirea atributiilor speciale conferite de lege.
(5) In urma schimbarii destinatiei benzilor de frecventa utilizate in
scopul apararii nationale se vor compensa costurile achizitionarii de catre
Ministerul Apararii Nationale a echipamentelor necesare utilizarii noilor
frecvente. Modul de compensare a acestor costuri se stabileste conform unui
memorandum incheiat intre Ministerul Apararii Nationale si ministerul de
specialitate in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 9
Activitatea ministerului de specialitate privind administrarea si
coordonarea gestionarii spectrului de frecvente radioelectrice este asistata de
Comisia interdepartamentala de radiocomunicatii, organism consultativ al
ministerului de specialitate, care este infiintata, se organizeaza si
functioneaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 10
(1) Autoritatile abilitate sa gestioneze benzile de frecvente
radioelectrice sunt urmatoarele:
a) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei,
denumit in continuare IGCTI, pentru frecventele din benzile alocate pentru
utilizare neguvernamentala;
b) Ministerul Apararii Nationale, pentru frecventele din benzile cu alocare
guvernamentala, utilizate in scopul apararii nationale;
c) Serviciul de Telecomunicatii Speciale, pentru frecventele din benzile cu
alocare guvernamentala, utilizate in scopul indeplinirii atributiilor legale
proprii si ale institutiilor competente in domeniul sigurantei nationale si
ordinii publice. Serviciul de Telecomunicatii Speciale atribuie spre utilizare
acestor institutii, in mod individual, prin conventie, frecventele
radioelectrice si tine permanent evidenta utilizarii acestora.
(2) IGCTI atribuie spre utilizare, in mod individual, prin asignare,
frecventele radioelectrice din benzile prevazute in tabelul national de alocare
si tine permanent evidenta utilizarii acestora.
(3) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia de a asigura schimbul
reciproc de informatii referitoare la asignarile de frecvente efectuate, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate, si colaboreaza in vederea identificarii si localizarii emisiilor
neautorizate si a interferentelor perturbatoare, in scopul asigurarii
protectiei radioelectrice a tuturor serviciilor de comunicatii electronice care
utilizeaza frecvente radioelectrice.
Art. 11
(1) ANRC asigura, in conditiile legii, administrarea si gestionarea la
nivel national a resurselor de numerotatie.
(2) Administrarea si gestionarea resurselor de numerotatie se efectueaza in
conformitate cu planul national de numerotatie si cu acordurile internationale
la care Romania este parte.
Art. 12
(1) ANRC asigura punerea la dispozitie de resurse de numerotatie adecvate
pentru toti furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate
publicului.
(2) Gestionarea resurselor de numerotatie trebuie sa respecte principiul
tratamentului egal acordat tuturor furnizorilor de servicii de comunicatii
electronice destinate publicului.
(3) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului,
carora li s-au alocat blocuri de numere, sunt obligati sa aplice principiul
nediscriminarii fata de alti furnizori de servicii de comunicatii electronice,
in privinta secventelor de numere utilizate pentru accesul la serviciile lor.
Art. 13
(1) Utilizarea frecventelor radioelectrice si a resurselor de numerotatie
este permisa numai dupa obtinerea unei licente, acordata in conditii care sa
asigure exploatarea lor eficienta.
(2) Ministerul de specialitate poate desemna anumite categorii de frecvente
a caror utilizare este libera, supusa regimului de autorizare generala in ceea
ce priveste accesul si conditiile de utilizare, in cazurile in care acest lucru
este posibil din punct de vedere tehnic si in special atunci cand riscul
producerii interferentelor perturbatoare este redus.
(3) Acolo unde este cazul, acordarea dreptului de utilizare a frecventelor
radioelectrice trebuie sa respecte procedura si conditiile armonizate la nivel
european, cu respectarea prevederilor acordurilor internationale la care Romania
este parte.
(4) In cazul frecventelor radioelectrice necesare pentru nevoile proprii
ale institutiilor din cadrul Sistemului national de aparare, utilizarea
acestora se realizeaza in mod gratuit, fara a fi necesara obtinerea unei
licente, pe baza alocarii efectuate de ministerul de specialitate, prin tabelul
national de alocare a benzilor de frecventa.
Art. 14
(1) Licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice este actul
administrativ prin care ministerul de specialitate acorda unui furnizor
autorizat in conditiile art. 4 dreptul de a utiliza una sau mai multe frecvente
radioelectrice in scopul furnizarii de retele sau de servicii de comunicatii
electronice, cu respectarea anumitor parametri tehnici si pentru o perioada
limitata.
(2) Licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice stabileste
conditiile in care titularul acesteia poate exercita dreptul prevazut la alin.
(1). Aceste conditii trebuie sa fie obiectiv justificate in raport cu tipul de
retea sau de serviciu in cauza, nediscriminatorii, proportionale si
transparente. Ele pot viza:
a) desemnarea tipului de retea sau de serviciu ori a tehnologiei pentru
care a fost acordat dreptul de utilizare a frecventelor, inclusiv, daca este
cazul, utilizarea exclusiva a unei frecvente pentru transmiterea unui anumit
continut sau pentru retransmiterea anumitor servicii de programe;
b) utilizarea efectiva, rationala si eficienta a frecventelor, inclusiv,
daca este cazul, cerinte de acoperire a teritoriului;
c) cerinte tehnice si operationale necesare pentru evitarea interferentelor
perturbatoare si pentru limitarea expunerii populatiei la efectele campurilor
electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite fata de cele incluse
in autorizatia generala;
d) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva
modificarii tabelului national de alocare a benzilor de frecventa;
e) cedarea licentei;
f) tariful de utilizare a spectrului, stabilit in conformitate cu
prevederile art. 19;
g) orice obligatii asumate de furnizorul in cauza in cursul unei proceduri
de selectie competitiva sau comparativa;
h) obligatii care decurg din acorduri internationale privind utilizarea
frecventelor.
Art. 15
(1) Acordarea licentelor de utilizare a frecventelor radioelectrice se face
prin intermediul unei proceduri deschise, transparente si nediscriminatorii, in
cel mult 6 saptamani de la primirea unei cereri in acest sens, cu exceptia
acelor licente care se acorda printr-o procedura de selectie competitiva sau comparativa,
pentru care termenul este de cel mult 8 luni.
(2) Termenele prevazute la alin. (1) pot fi modificate de ministerul de
specialitate, daca acest lucru este necesar pentru respectarea unui acord
international referitor la utilizarea spectrului de frecvente radioelectrice
sau a pozitiilor orbitale, la care Romania este parte.
Art. 16
(1) Numarul de licente de utilizare a frecventelor radioelectrice ce
urmeaza sa fie acordate nu poate fi limitat decat atunci cand acest lucru este
necesar pentru a se asigura utilizarea eficienta a spectrului de frecvente
radioelectrice.
(2) Limitarea numarului de licente de utilizare a frecventelor
radioelectrice ce urmeaza sa fie acordate se poate face numai cu respectarea
urmatoarelor conditii:
a) ministerul de specialitate va lua in considerare necesitatea ca masura
sa aduca utilizatorilor maximum de beneficii si sa faciliteze dezvoltarea
concurentei;
b) ministerul de specialitate va acorda tuturor partilor interesate,
inclusiv utilizatorilor si consumatorilor, oportunitatea de a-si exprima
opiniile referitoare la decizia de limitare;
c) ministerul de specialitate va publica decizia de limitare a numarului de
licente, insotita de motivatia corespunzatoare;
d) dupa stabilirea procedurii de acordare a licentelor respective,
ministerul de specialitate va lansa invitatia de depunere a cererilor, in
conformitate cu procedura stabilita.
(3) Ministerul de specialitate va analiza decizia de limitare a numarului
de licente anual sau in urma primirii unei cereri motivate din partea unei
persoane interesate, pentru a determina daca aceasta limitare mai este
justificata.
(4) In cazul in care noi frecvente radioelectrice devin disponibile in
vederea acordarii, ministerul de specialitate are obligatia sa aduca la
cunostinta publicului acest lucru si sa lanseze invitatia de depunere a
cererilor.
(5) Acordarea licentelor al caror numar a fost limitat se face numai pe
baza unor criterii obiective, transparente, nediscriminatorii si proportionale.
Art. 17
(1) Licenta de utilizare a resurselor de numerotatie este actul
administrativ prin care ANRC acorda unui furnizor autorizat in conditiile art.
4 dreptul de a utiliza anumite numere in scopul furnizarii de servicii de
comunicatii electronice, pentru o perioada limitata.
(2) Licenta de utilizare a resurselor de numerotatie stabileste conditiile
in care titularul acesteia poate exercita dreptul prevazut la alin. (1). Aceste
conditii trebuie sa fie obiectiv justificate in raport cu serviciul in cauza,
nediscriminatorii, proportionale si transparente. Ele pot viza:
a) desemnarea serviciului pentru care a fost acordat dreptul de utilizare a
resurselor de numerotatie, inclusiv orice cerinte legate de furnizarea acelui
serviciu;
b) utilizarea efectiva, rationala si eficienta a resurselor de numerotatie;
c) cerinte privind portabilitatea numerelor;
d) obligatii referitoare la serviciile privind registrele publice de
abonati;
e) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva
modificarii planului national de numerotatie;
f) cedarea licentei;
g) tariful de utilizare a resurselor de numerotatie, stabilit in
conformitate cu prevederile art. 19;
h) orice obligatii asumate de furnizorul in cauza in cursul unei proceduri
de selectie competitive sau comparative;
i) obligatii care decurg din acorduri internationale privind utilizarea
resurselor de numerotatie.
Art. 18
(1) Acordarea licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie se face
prin intermediul unei proceduri deschise, transparente si nediscriminatorii, in
cel mult 3 saptamani de la primirea unei cereri in acest sens, cu exceptia
acelor licente care se acorda printr-o procedura de selectie competitiva sau
comparativa, pentru care termenul este de cel mult 6 saptamani.
(2) ANRC va acorda licente de utilizare a resurselor de numerotatie ori de
cate ori primeste o cerere justificata in acest sens, luand in considerare
natura serviciului in cauza, necesitatea obtinerii resurselor de numerotatie
respective, pozitia pe piata a solicitantului si asigurarea unei utilizari
eficiente a resurselor nationale de numerotatie.
(3) Dupa consultarea partilor interesate, in conditiile legii, ANRC poate
decide acordarea anumitor categorii de numere, a caror valoare economica este
deosebita, prin intermediul unor proceduri de selectie competitiva sau
comparativa.
Art. 19
(1) Titularul licentei de utilizare a frecventelor radioelectrice are
obligatia sa achite anual catre IGCTI un tarif de utilizare a spectrului,
stabilit de ministerul de specialitate.
(2) ANRC poate impune titularilor licentelor de utilizare a resurselor de
numerotatie plata unui tarif de utilizare a acestor resurse.
(3) Tarifele prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa asigure utilizarea
optima a frecventelor radioelectrice si a resurselor de numerotatie si sa fie
obiectiv justificate, transparente, nediscriminatorii si proportionale cu
scopul pentru care sunt destinate.
Art. 20
(1) Licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice si licenta de
utilizare a resurselor de numerotatie pot fi cedate catre un tert, autorizat in
conditiile art. 4, numai cu acordul prealabil al ministerului de specialitate,
respectiv al ANRC, si numai cu asumarea tuturor obligatiilor decurgand din
acestea, precum si cu respectarea conditiilor prevazute in licente cu privire
la cedarea acestora.
(2) Orice acord avand ca obiect cedarea licentei, incheiat cu nerespectarea
prevederilor alin. (1), este nul de drept.
(3) Cedarea licentei nu trebuie sa aiba ca efect restrangerea, impiedicarea
sau denaturarea concurentei si, in cazurile in care utilizarea frecventelor
este armonizata la nivelul Uniunii Europene, nu trebuie sa conduca la
schimbarea destinatiei de folosinta a frecventelor care fac obiectul licentei
intr-un mod care sa contravina acestei utilizari armonizate.
(4) Cedarea licentei se aduce la cunostinta publicului prin grija
ministerului de specialitate, respectiv a ANRC.
Art. 21
Procedura de solicitare si de emitere a licentelor de utilizare a
frecventelor radioelectrice si a licentelor de utilizare a resurselor de
numerotatie se stabileste prin regulament, aprobat prin ordin al conducatorului
ministerului de specialitate, respectiv prin decizie a presedintelui ANRC.
CAP. 4
Dreptul de acces pe proprietati
Art. 22
Furnizorii de retele de comunicatii electronice autorizati potrivit art. 4
pot, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, sa instaleze, sa intretina,
sa inlocuiasca sau sa mute orice elemente ale retelelor de comunicatii
electronice, inclusiv suporturile si celelalte facilitati necesare pentru
sustinerea acestora, precum si punctele terminale utilizate pentru furnizarea
de servicii de comunicatii electronice, pe, deasupra, in sau sub imobile aflate
in proprietate publica sau privata, dupa caz.
Art. 23
(1) Furnizorii de retele de comunicatii electronice autorizati potrivit
art. 4 beneficiaza de dreptul de a instala, de a intretine, de a inlocui si de
a muta orice elemente ale retelelor de comunicatii electronice pe, deasupra, in
sau sub imobilele proprietate publica a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, numai in masura in care sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) exercitiul acestui drept este compatibil cu uzul sau interesul public
caruia ii sunt destinate imobilele in cauza;
b) efectuarea lucrarilor in cauza nu este de natura sa contravina
cerintelor specifice de urbanism sau de amenajare a teritoriului ori celor
privind protectia mediului, a sanatatii sau a ordinii publice, pe care trebuie
sa le respecte activitatile ce se desfasoara pe, deasupra, in sau sub imobilele
in cauza;
c) conditiile de exercitare a acestui drept s-au stabilit prin acordul
partilor sau, in lipsa acestuia, prin hotarare judecatoreasca.
(2) Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice autorizati
potrivit art. 4 beneficiaza de dreptul de a efectua lucrarile prevazute la art.
22 pe, deasupra, in sau sub imobilele proprietate privata, numai in masura in
care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) imobilele in cauza nu ar fi afectate sau ar fi afectate intr-o masura
nesemnificativa prin efectuarea acestor lucrari sau, daca un alt furnizor de
retele de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4 a efectuat deja
lucrari de natura celor prevazute la art. 22 pe, deasupra, in sau sub imobilele
in cauza, exercitiul dreptului de folosinta asupra imobilelor nu ar fi afectat
in mod permanent de o restrangere suplimentara prin efectuarea unor noi
asemenea lucrari;
b) efectuarea lucrarilor prevazute la art. 22 nu este de natura sa
contravina cerintelor specifice de urbanism sau de amenajare a teritoriului ori
celor privind protectia mediului, a sanatatii sau a ordinii publice, pe care
trebuie sa le respecte activitatile ce se desfasoara pe, deasupra, in sau sub
imobilele in cauza;
c) conditiile de exercitare a acestui drept s-au stabilit prin acordul
partilor sau, in lipsa acestuia, prin hotarare judecatoreasca.
Art. 24
Lucrarile prevazute la art. 22 se pot efectua numai cu respectarea
prevederilor legale referitoare la:
a) amplasarea si autorizarea executarii constructiilor;
b) proiectarea si amplasarea constructiilor si instalatiilor in zona
drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte si tuneluri rutiere, precum si in
zonele de protectie aeroportuara si de protectie a navigatiei;
c) conditiile de amplasare a lucrarilor tehnico-edilitare si a stalpilor
pentru instalatii in zona drumurilor;
d) calitatea in constructii;
e) protectia igienei si a sanatatii publice;
f) protectia mediului;
g) protectia muncii.
Art. 25
(1) ANRC poate impune unui furnizor de retele de comunicatii electronice,
care efectueaza lucrari din categoria celor prevazute la art. 22 asupra unui
imobil aflat in proprietate publica sau privata, obligatia de a permite unui
alt furnizor de retele de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4 sa
utilizeze suporturile si celelalte facilitati destinate sustinerii elementelor
retelelor, instalate, construite sau amenajate de primul furnizor, in vederea
efectuarii lucrarilor prevazute la art. 22, daca sunt indeplinite in mod
cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu sunt intrunite cerintele necesare pentru ca al doilea furnizor sa
poata beneficia de dreptul prevazut la art. 23 sau utilizarea unor facilitati
similare instalate, construite sau amenajate de al doilea furnizor in
exercitarea in mod individual a dreptului prevazut la art. 23 ar presupune
cheltuieli disproportionate fata de utilizarea partajata a facilitatilor in
conditiile prezentului articol;
b) lucrarile prevazute la art. 22 pot fi efectuate de catre cel de-al
doilea furnizor prin utilizarea acestor facilitati in conditii cel putin la fel
de avantajoase ca si cele care pot fi asigurate prin utilizarea altor
facilitati similare instalate, construite sau amenajate de acest al doilea
furnizor;
c) utilizarea partajata a facilitatilor nu afecteaza din punct de vedere
tehnic si nu face mai oneroasa efectuarea lucrarilor prevazute la art. 22 de
catre primul furnizor sau desfasurarea activitatilor acestuia legate de
furnizarea retelelor de comunicatii electronice;
d) utilizarea partajata a facilitatilor nu necesita executarea unor lucrari
suplimentare majore de instalare, construire sau amenajare.
(2) In cazul in care impune unui furnizor de retele de comunicatii
electronice obligatia prevazuta la alin. (1), ANRC stabileste si conditiile in
care se realizeaza utilizarea partajata a facilitatilor.
Art. 26
(1) Titularii dreptului instituit in conditiile art. 23 isi pot exercita
dreptul numai dupa incheierea unui contract in forma autentica cu titularul
dreptului de proprietate asupra imobilului respectiv, prin care se stabilesc
conditiile de exercitare a acestui drept. In cazul imobilelor proprietate
publica aflate in administrare, contractul se incheie cu titularul dreptului de
administrare.
(2) Conditiile stabilite prin contractul incheiat cu titularul dreptului de
proprietate sau de administrare asupra imobilelor proprietate publica trebuie
sa fie nediscriminatorii fata de toti furnizorii de retele publice de
comunicatii. Contractul astfel incheiat se publica prin grija titularului
dreptului de proprietate sau de administrare. O copie de pe contract va fi remisa
ANRC, care are obligatia de a o pune la dispozitie oricarei persoane
interesate.
(3) Contractul incheiat in conditiile prezentului articol trebuie sa
prevada cel putin:
a) zonele in care este permis accesul, metodele de lucru ce urmeaza sa fie
folosite si conditiile efective, inclusiv termenul, in care titularul are acces
la imobil, in vederea instalarii sau intretinerii facilitatilor respective; si
b) conditiile in care proprietarul sau detinatorul imobilului poate efectua
lucrari ce ar afecta accesul la elementele retelelor de comunicatii electronice
ori buna lor intretinere sau care ar necesita mutarea acestora.
(4) Contractul incheiat in conditiile prezentului articol trebuie sa
prevada obligatia titularului dreptului instituit in conditiile art. 23 de a
plati titularului dreptului de proprietate sau de administrare asupra
imobilului respectiv un pret reprezentand contravaloarea folosintei si
despagubirea pentru prejudiciile cauzate prin efectuarea lucrarilor. In cazul
imobilelor proprietate publica, pretul se stabileste cu respectarea
urmatoarelor principii:
a) sa fie nediscriminatoriu intre furnizorii de retele publice de
comunicatii, sa fie justificat si proportional cu afectarea imobilului
respectiv;
b) sa acopere doar prejudiciile directe si certe cauzate prin efectuarea
lucrarilor prevazute la art. 22, precum si prin existenta si functionarea
elementelor retelelor de comunicatii electronice care fac obiectul acestor
lucrari.
(5) In cazul in care Guvernul stabileste obligatia de plata a unor sume, cu
titlu de tarife sau de taxe de utilizare ori cu orice alt titlu, pentru
ocuparea si folosinta anumitor imobile aflate in proprietate publica, precum
drumurile, podurile, pasajele, viaductele, tunelurile si altele asemenea, titularul
dreptului instituit in conditiile art. 23 datoreaza numai aceste sume ca pret
al contractului.
(6) Orice clauza contrara prevederilor alin. (5) este nula de drept.
(7) Contractul incheiat in conditiile prezentului articol este opozabil
oricarui titular al unui drept real asupra imobilului respectiv, precum si
titularului dreptului de concesiune, de inchiriere si detinatorului cu orice
alt titlu.
Art. 27
(1) In situatia in care contractul prevazut la art. 26 nu se poate incheia
in termen de 4 luni de la data la care solicitantul a inaintat titularului
dreptului de proprietate sau de administrare asupra imobilului cererea privind
inceperea negocierilor, solicitantul se poate adresa instantei competente.
(2) In cazul in care cererea este gasita intemeiata, instanta poate
pronunta o hotarare care tine loc de contract intre parti.
(3) In cazul in care dreptul instituit in conditiile art. 23 se exercita
asupra unui imobil proprietate publica, hotararea se face publica prin grija
titularului dreptului de proprietate sau de administrare asupra imobilului. O
copie de pe hotarare va fi remisa ANRC, care are obligatia de a o pune la
dispozitie oricarei persoane interesate.
(4) Hotararii judecatoresti care tine loc de contract intre parti, in
conformitate cu prevederile alin. (2), ii sunt aplicabile in mod corespunzator
prevederile art. 26 alin. (7).
Art. 28
(1) Persoanele imputernicite de furnizorii de retele de comunicatii
electronice, autorizati potrivit art. 4, sa efectueze lucrarile prevazute la
art. 22 sau sa desfasoare activitati de studiu ori de proiectare in vederea
efectuarii acestor lucrari au dreptul de acces pe, deasupra, in sau sub
imobilele proprietate publica sau privata, dupa caz, numai in masura in care
accesul este necesar pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, pe baza unei
imputerniciri scrise din partea furnizorilor in cauza, cu acordul titularului
dreptului de folosinta sau, in lipsa acordului acestuia, cu acordul titularului
dreptului de proprietate sau de administrare.
(2) Titularul dreptului de folosinta si titularul dreptului de proprietate
sau de administrare nu au dreptul de a refuza accesul persoanelor prevazute la
alin. (1) in cazul in care acesta se realizeaza in conditiile stabilite
printr-un contract incheiat potrivit prevederilor art. 26 sau prin hotararea
judecatoreasca pronuntata in conditiile art. 27.
(3) In lipsa acordului accesul poate fi autorizat prin hotarare
judecatoreasca. In caz de urgenta instanta poate dispune accesul pe cale de
ordonanta presedintiala.
(4) In cazul in care se impune efectuarea unor lucrari de intretinere sau
de reparatii cu caracter de urgenta pentru prevenirea sau inlaturarea
consecintelor generate de producerea unei calamitati naturale ori a unui sinistru
deosebit de grav sau a unor lucrari de intretinere sau de reparatii impuse de
asigurarea sigurantei nationale ori a ordinii publice, persoanele imputernicite
potrivit alin. (1) au drept de acces fara acordul titularului dreptului de
folosinta sau al titularului dreptului de proprietate sau de administrare, pe
baza de ordonanta presedintiala. Cererea de ordonanta presedintiala se judeca
de urgenta in camera de consiliu, citarea partilor nefiind obligatorie.
Art. 29
(1) Dreptul instituit in conditiile art. 23 nu afecteaza existenta
dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale asupra imobilului respectiv
ori asupra facilitatilor utilizate partajat sau asupra elementelor retelelor de
comunicatii electronice.
(2) Exercitarea dreptului instituit in conditiile art. 23 nu va cauza
schimbarea destinatiei imobilului respectiv, va afecta cat mai putin utilizarea
acestuia de catre titularul dreptului de folosinta, va schimba cat mai putin
posibil aspectul exterior al proprietatii si nu va periclita sanatatea sau
integritatea fizica a persoanelor.
Art. 30
Titularul dreptului instituit in conditiile art. 23 poate solicita
proprietarilor taierea, in conditiile legii, a arborilor sau arbustilor, precum
si a ramurilor ori radacinilor care ingreuneaza sau ar ingreuna efectuarea
lucrarilor prevazute la art. 22. Aceste operatiuni se vor realiza pe cheltuiala
solicitantului si cu acordarea unei despagubiri in conditiile art. 26 alin. (4)
lit. b).
Art. 31
(1) Titularul dreptului instituit in conditiile art. 23 are obligatia sa
reaseze elementele retelelor de comunicatii electronice, in cadrul aceleiasi
proprietati, pe cheltuiala proprie, cand aceasta reasezare este necesara pentru
constructia de cladiri sau pentru efectuarea de lucrari de catre proprietar, in
conditiile convenite prin contractul incheiat potrivit prevederilor art. 26 sau
prin hotararea judecatoreasca pronuntata in conditiile art. 27.
(2) Cand reasezarea elementelor retelelor de comunicatii electronice este
necesara pentru efectuarea unor lucrari de catre alte persoane decat
proprietarul, cheltuielile vor fi suportate de acestea, daca prin contractul
prevazut la art. 26 nu s-a convenit altfel.
CAP. 5
Reguli aplicabile furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice
cu putere semnificativa pe piata
Art. 32
(1) ANRC in colaborare cu Consiliul Concurentei elaboreaza si actualizeaza:
a) Regulamentul privind identificarea pietelor relevante din sectorul
comunicatiilor electronice;
b) Regulamentul privind efectuarea analizelor de piata si determinarea
puterii semnificative pe piata.
(2) Regulamentul privind identificarea pietelor relevante din sectorul
comunicatiilor electronice identifica acele piete de produse si servicii ale
caror caracteristici pot justifica impunerea de catre ANRC a unor obligatii
specifice furnizorilor de retele sau de servicii de comunicatii electronice cu
putere semnificativa pe piata.
(3) Regulamentul privind efectuarea analizelor de piata si determinarea
puterii semnificative pe piata contine regulile pe baza carora ANRC efectueaza
analiza pietelor identificate potrivit Regulamentului privind identificarea
pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice si determina daca un
furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice are putere
semnificativa pe o anumita piata. Regulamentul privind efectuarea analizelor de
piata si determinarea puterii semnificative pe piata contine si criteriile pe
baza carora ANRC determina daca doi sau mai multi furnizori de retele ori de
servicii de comunicatii electronice se bucura in comun de putere semnificativa
pe o anumita piata.
(4) Prevederile regulamentelor prevazute la alin. (1) vor respecta
principiile instituite prin Legea concurentei nr. 21/1996 si prin regulamentele
emise in aplicarea acesteia.
Art. 33
(1) Un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice este
considerat ca avand putere semnificativa pe o anumita piata daca, individual
sau impreuna cu alti asemenea furnizori, se bucura pe piata respectiva de o
pozitie echivalenta unei pozitii dominante.
(2) Prin pozitie dominanta pe o anumita piata se intelege situatia in care
un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice este capabil,
intr-o masura apreciabila, sa se comporte independent fata de concurenti,
clienti si consumatori.
(3) Intre concurenti se includ si concurentii potentiali, adica acele
persoane care, in circumstantele economice date, au capacitatea de a intra pe
piata in cauza cu servicii pe care le furnizeaza pe alte arii geografice sau
prin adaptarea rapida a tehnologiei de care dispun, in conditii acceptabile de
eficienta.
(4) Daca pe o piata exista un singur furnizor de retele sau de servicii de
comunicatii electronice, se prezuma ca acesta are putere semnificativa pe piata
respectiva.
(5) Daca un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice
are putere semnificativa pe o anumita piata, el poate fi considerat a avea
putere semnificativa si pe o piata aflata in stransa legatura cu cea dintai, cu
conditia ca legaturile dintre cele doua piete sa permita ca puterea de piata
detinuta pe una dintre piete sa fie utilizata pe cealalta piata, determinand
astfel o crestere a puterii de piata a furnizorului.
Art. 34
(1) Acolo unde legea cere ca impunerea, mentinerea, modificarea sau
retragerea unor obligatii sa se efectueze in urma unei analize de piata
realizate in conditiile legii, ANRC va stabili daca pe piata relevanta exista
concurenta efectiva, pe baza analizei de piata realizate in conformitate cu
prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata. In efectuarea acestei analize de
piata ANRC va colabora, atunci cand este cazul, cu Consiliul Concurentei.
(2) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe
piata relevanta respectiva exista concurenta efectiva, ea nu va impune nici una
dintre obligatiile din categoria celor mentionate la alin. (1) sau le va
retrage in cazul in care acestea exista. Cu cel putin 30 de zile inainte de
retragerea oricaror obligatii impuse unui furnizor de retele sau de servicii de
comunicatii electronice ANRC trebuie sa aduca aceasta intentie la cunostinta
persoanelor care sunt afectate prin luarea acestei masuri, pentru a le permite
sa se adapteze la noile conditii.
(3) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe
piata relevanta respectiva nu exista concurenta efectiva, ea va identifica,
aplicand prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata, furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice care au, potrivit art. 33, putere
semnificativa pe piata si va putea impune acestora, in mod corespunzator, una
sau mai multe dintre obligatiile din categoria celor mentionate la alin. (1)
sau va mentine ori va modifica aceste obligatii, acolo unde acestea exista
deja.
(4) Masurile prevazute la alin. (2) si (3) pot fi luate numai in urma
parcurgerii procedurii prevazute la art. 50.
CAP. 6
Promovarea concurentei si solutionarea litigiilor dintre furnizori
Art. 35
(1) Furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii
de comunicatii electronice destinate publicului, care beneficiaza de drepturi
speciale sau exclusive pentru prestarea serviciilor in alte sectoare ale
economiei, in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, au
urmatoarele obligatii:
a) de a tine contabilitatea in mod distinct pentru activitatile asociate cu
furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice, in acelasi mod
in care acest lucru s-ar realiza daca aceste activitati ar fi desfasurate de
entitati cu personalitate juridica distincta, astfel incat sa fie identificate,
cu baza de calcul si metodologiile de atribuire aplicate, toate elementele care
contribuie la formarea costurilor si a veniturilor legate de activitatile
asociate cu furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice,
inclusiv o prezentare detaliata a activelor imobilizate si a cheltuielilor
structurale;
b) de a realiza o separare structurala pentru activitatile asociate cu
furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a) nu se aplica furnizorilor a caror cifra
de afaceri anuala, rezultata din activitatile legate de furnizarea de retele
sau de servicii de comunicatii electronice in Romania sau in statele membre ale
Uniunii Europene, este mai mica de 50 milioane euro.
(3) Furnizorii de retele publice de comunicatii sau furnizorii de servicii
de comunicatii electronice destinate publicului, care nu sunt supusi cerintelor
dreptului societatilor comerciale si care nu indeplinesc criteriile aplicabile
intreprinderilor mici si mijlocii stabilite prin regulile contabile armonizate
cu cerintele legislatiei Uniunii Europene, au obligatia sa isi elaboreze
situatiile financiare, sa le supuna spre aprobare unui auditor financiar
independent, in conditiile legii, si sa le publice. Aceasta cerinta se aplica
si contabilitatii distincte realizate in conditiile alin. (1) lit. a).
Art. 36
(1) In situatia aparitiei unui litigiu intre furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice ori intre furnizorii de servicii postale,
in legatura cu obligatiile impuse acestora in temeiul prezentei ordonante de
urgenta sau al legislatiei speciale, presedintele ANRC, la cererea oricareia
dintre parti, va emite o decizie obligatorie in vederea solutionarii
litigiului, in termen de 4 luni de la data la care a fost sesizata, in afara
situatiilor exceptionale, in care un termen mai lung este necesar pentru buna
solutionare a cazului.
(2) Decizia se comunica partilor o data cu expunerea motivelor pe care se
intemeiaza si se publica pe pagina de Internet a ANRC, cu respectarea
prevederilor legale referitoare la pastrarea confidentialitatii.
(3) In situatia in care partile provin din Romania si dintr-un alt stat,
ANRC va colabora cu autoritatile similare din celalalt stat in vederea
solutionarii litigiului.
(4) Partile pot introduce cerere de chemare in judecata la instanta
competenta, indiferent daca ANRC a fost sesizata cu o cerere avand acelasi
obiect.
CAP. 7
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii
Art. 37
Se infiinteaza Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii,
institutie publica cu personalitate juridica in subordinea Guvernului,
finantata integral din venituri extrabugetare, care are rolul de a pune in
aplicare politica nationala in domeniul comunicatiilor electronice si al
serviciilor postale.
Art. 38
(1) Conducerea ANRC este asigurata de un presedinte si de un
vicepresedinte, numiti de primul-ministru pentru o perioada de 5 ani.
(2) Presedintele si vicepresedintele pot fi revocati de catre primul-ministru
pentru incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta sau pentru
condamnare penala prin hotarare judecatoreasca definitiva.
(3) Presedintele reprezinta ANRC in raporturile cu Parlamentul, Guvernul,
ministerele, cu alte autoritati publice si organizatii, precum si cu persoane
juridice si fizice, din tara si din strainatate.
(4) Presedintele ANRC este ordonator de credite.
(5) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite decizii.
(6) Deciziile cu caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(7) Deciziile, inclusiv cele adoptate in conformitate cu prevederile art.
20 alin. (3) din Ordonanta privind accesul, pot fi atacate in contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la
publicare sau de la comunicare, dupa caz, fara parcurgerea procedurii
prealabile prevazute la art. 5 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 39
(1) In activitatea sa ANRC are obligatia de a-si exercita atributiile in
mod transparent si impartial si de a-si mentine independenta operationala si
financiara fata de:
a) furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice;
b) producatorii ori reprezentantii autorizati ai producatorilor de
echipamente destinate furnizarii de retele sau de servicii de comunicatii
electronice, importatorii ori distribuitorii de asemenea echipamente;
c) furnizorii de servicii postale.
(2) Salariatii ANRC, inclusiv presedintele si vicepresedintele acesteia, nu
pot detine actiuni sau parti sociale la societatile comerciale cu obiect de
activitate in domeniul comunicatiilor electronice, al serviciilor postale, al
audiovizualului sau in orice alte domenii care se afla in competenta ANRC si nu
pot avea calitatea de membru in organele de conducere ale unor asemenea
societati.
Art. 40
(1) ANRC are sediul central in municipiul Bucuresti si oficii teritoriale
in fiecare municipiu resedinta de judet si in fiecare sector al municipiului Bucuresti.
(2) Structura organizatorica a ANRC se aproba de catre presedinte.
Art. 41
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale ANRC se asigura
integral din urmatoarele surse:
a) tariful de monitorizare datorat, in conformitate cu prevederile art. 47
si 48, pentru activitatea de supraveghere si control al pietei comunicatiilor
electronice, desfasurata de ANRC;
b) tariful de monitorizare anual, datorat in conformitate cu prevederile
art. 51 din Ordonanta privind serviciile postale;
c) tariful de utilizare a resurselor de numerotatie, datorat in conditiile
prevederilor art. 19 alin. (2);
d) alte venituri ce se pot realiza de ANRC conform prevederilor actelor
normative in vigoare.
(2) ANRC poate accepta donatii, legate si sponsorizari, in conditiile
legii.
(3) Sumele incasate din sursele prevazute la alin. (1) se retin integral ca
venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia ANRC si vor
fi folosite in conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli,
aprobat potrivit legii.
Art. 42
(1) Bugetul anual de venituri si cheltuieli al ANRC se elaboreaza de catre
aceasta si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Sumele ramase neutilizate, stabilite la sfarsitul exercitiului bugetar
ca diferenta intre veniturile incasate si cheltuielile efectuate, se reporteaza
in anul urmator si vor fi folosite in conformitate cu prevederile bugetului de
venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.
Art. 43
(1) Personalul ANRC este angajat pe baza de concurs organizat in conditiile
legii, in conformitate cu structura organizatorica.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
ANRC se stabilesc prin fisa postului, semnata de seful ierarhic si de titular,
pe baza Regulamentului de organizare si functionare a ANRC.
(3) Angajarea, avansarea, precum si modificarea sau incetarea raporturilor
de munca ale personalului din aparatul propriu al ANRC se aproba prin decizie a
presedintelui, in conditiile legii.
(4) Salarizarea personalului ANRC, inclusiv a presedintelui si a
vicepresedintelui acesteia, se realizeaza in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare aplicabile institutiilor publice finantate integral din
venituri extrabugetare.
CAP. 8
Obiectivele si atributiile ANRC
Art. 44
In vederea indeplinirii rolului sau, astfel cum este definit la art. 37,
ANRC indeplineste urmatoarele functii:
a) de punere in aplicare a politicii si strategiei sectoriale in domeniul
comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
b) de administrare si de gestionare a resurselor, prin care planifica,
aloca, urmareste si evalueaza utilizarea acestora pentru punerea in aplicare a
politicilor in domeniu;
c) de alocare a resurselor de numerotatie pentru servicii de comunicatii
electronice, prin elaborarea planului national de numerotatie si a planurilor
de perspectiva in acest sens;
d) de gestionare a resurselor de numerotatie la nivel national, in vederea
utilizarii rationale si eficiente a acestora;
e) de elaborare si adoptare de norme tehnice, de initiere de standarde
nationale, de propunere spre adoptare a standardelor internationale ca
standarde nationale si de adoptare de reglementari tehnice care sa declare
obligatorie aplicarea standardelor, in domeniul comunicatiilor electronice si
al serviciilor postale, precum si pentru utilizarea resurselor de numerotatie;
f) de reglementare a activitatilor in domeniul comunicatiilor electronice,
al serviciilor postale si al resurselor de numerotatie, prin adoptarea si
implementarea de decizii cu caracter normativ si individual, precum si de
proceduri functionale, operationale si financiare prin care se pun in aplicare
politicile in domeniu, de urmarire si control al respectarii acestora;
g) de reprezentare in organismele si organizatiile nationale, regionale si
internationale, ca autoritate de stat pentru domeniul comunicatiilor
electronice si al serviciilor postale, precum si de comunicare cu acestea;
h) de comunicare cu celelalte structuri ale administratiei publice, cu
societatea civila si cu cetatenii, precum si cu furnizorii de retele si de
servicii in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
i) de arbitru si organ de decizie in solutionarea litigiilor dintre
furnizorii de retele si de servicii in domeniul comunicatiilor electronice si
al serviciilor postale, in scopul asigurarii liberei concurente si al
protectiei intereselor utilizatorilor pe pietele acestor servicii.
Art. 45
Obiectivele activitatii ANRC sunt urmatoarele:
a) punerea in aplicare a politicii si strategiei sectoriale in domeniul
comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, astfel cum sunt definite
de ministerul de specialitate;
b) promovarea concurentei in toate sectoarele pietelor de comunicatii
electronice si servicii postale;
c) promovarea transparentei fata de utilizatori, prin informarea
corespunzatoare a acestora de catre furnizorii de retele si de servicii de pe
pietele de comunicatii electronice si servicii postale, inclusiv cu privire la
tarife si la celelalte conditii de utilizare a serviciilor;
d) asigurarea conditiilor de exercitare a dreptului cetatenilor Romaniei de
a avea acces la serviciul universal, astfel cum acesta este prevazut de legislatia
speciala in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
e) protectia drepturilor si a intereselor utilizatorilor cu privire la
serviciile si retelele de comunicatii electronice, precum si cu privire la
serviciile postale, inclusiv prin luarea tuturor masurilor necesare pentru ca
utilizatorii sa obtina un maxim de beneficii in conditiile unei piete
concurentiale, in ceea ce priveste diversitatea ofertei, tarifele si calitatea
serviciilor;
f) promovarea intereselor specifice ale utilizatorilor cu handicap si ale
celor cu nevoi sociale speciale;
g) protectia drepturilor persoanelor, in special a dreptului la viata
privata, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal in sectoarele
de comunicatii electronice si servicii postale;
h) incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si promovarea
inovatiei in sectoarele de comunicatii electronice si servicii postale;
i) promovarea integritatii si securitatii retelelor publice de comunicatii;
j) promovarea convergentei media si a neutralitatii tehnologice;
k) promovarea diversitatii lingvistice si culturale, precum si a
pluralismului media.
Art. 46
(1) Pentru atingerea obiectivelor definite la art. 45 ANRC are urmatoarele
atributii:
1. elaborarea si actualizarea autorizatiilor generale;
2. supravegherea si controlul respectarii obligatiilor impuse furnizorilor
de retele si de servicii de comunicatii electronice prin autorizatiile
generale;
3. promovarea si sprijinirea armonizarii la nivel european a utilizarii
resurselor de numerotatie, in conformitate cu instrumentele juridice in vigoare
in cadrul Uniunii Europene;
4. publicarea planului national de numerotatie si a oricaror modificari ale
acestuia, sub rezerva restrictiilor impuse din motive de siguranta nationala;
5. gestionarea la nivel national a resurselor de numerotatie;
6. acordarea licentelor de utilizare a resurselor de numerotatie,
stabilirea si incasarea tarifelor pentru emiterea licentelor, in conformitate cu
legislatia in vigoare si in concordanta cu costurile administrative aferente
emiterii acestora;
7. emiterea reglementarilor privind modul de utilizare a resurselor de
numerotatie;
8. identificarea pietelor relevante in sectorul comunicatiilor electronice
si elaborarea metodologiei pentru efectuarea analizelor de piata, prin
elaborarea si actualizarea regulamentelor prevazute la art. 32;
9. efectuarea analizelor de piata in situatiile in care acestea sunt
obligatorii, potrivit legii;
10. desemnarea furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii
electronice cu putere semnificativa pe piata;
11. impunerea in sarcina furnizorilor de retele sau de servicii de
comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata a obligatiilor prevazute
la art. 9 - 14 din Ordonanta privind accesul;
12. gestionarea mecanismelor de finantare a obligatiilor legate de
asigurarea serviciului universal, prevazute de legislatia speciala;
13. controlul indeplinirii obligatiilor impuse furnizorilor de serviciu
universal in temeiul prevederilor legislatiei speciale;
14. atributiile care revin autoritatii de reglementare in temeiul
prevederilor Legii nr. 676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter
personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor;
15. atributiile care revin autoritatii de reglementare in temeiul
prevederilor Ordonantei privind serviciile postale, cu exceptia prevederilor
art. 5, 6, 7 si 12 din aceeasi ordonanta;
16. elaborarea reglementarilor necesare in vederea asigurarii protectiei
mediului in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
17. elaborarea si adoptarea de norme tehnice, initierea de standarde
nationale in acord cu cerintele nationale si cu standardele internationale in
domeniu, propunerea spre adoptare a standardelor internationale ca standarde
nationale si adoptarea de reglementari tehnice care sa declare obligatorie
aplicarea standardelor pe intregul teritoriu national, pe plan zonal sau pe
plan local, in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale,
precum si pentru utilizarea resurselor de numerotatie;
18. asigurarea reprezentarii in institutii si in organizatii internationale
din domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, sustinand in
cadrul acestora politica si strategia nationala in domeniu;
19. colaborarea cu institutii si organizatii nationale si internationale
din domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, dezvoltarea
si stimularea relatiilor cu acestea; cooperarea cu autoritati de reglementare
in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale din
strainatate, inclusiv prin incheierea de acorduri de colaborare si schimb de
informatii;
20. aplicarea acordurilor internationale in domeniul comunicatiilor
electronice si al serviciilor postale;
21. colaborarea cu ministerul de specialitate in toate domeniile in care
expertiza ANRC este necesara sau utila;
22. inaintarea catre ministerul de specialitate de propuneri privind cadrul
legislativ pentru stimularea dezvoltarii sectoarelor de comunicatii electronice
si servicii postale;
23. prognozarea, planificarea si programarea in proiectul de buget propriu
a resurselor financiare necesare in vederea realizarii politicilor in domeniul
sau de competenta;
24. coordonarea derularii programelor de asistenta financiara de la Uniunea
Europeana in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale,
care vizeaza capacitatea institutionala a ANRC;
25. elaborarea si publicarea de rapoarte, studii, analize si altele
asemenea in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor postale, in
special pentru evaluarea necesitatii si oportunitatii emiterii de noi
reglementari, pentru evaluarea si controlul implementarii politicilor si
reglementarilor, precum si al conducerii programelor si proiectelor,
organizarea de seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale de imagine,
informare si de constientizare a publicului, putand contracta in aceste scopuri
servicii de consultanta, expertiza, asistenta tehnica si altele asemenea, in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
26. urmarirea si controlul aplicarii prevederilor cuprinse in actele
normative in vigoare, in acordurile internationale in domeniul comunicatiilor electronice
si al serviciilor postale, luand masuri pentru prevenirea, inlaturarea si
sanctionarea nerespectarii acestor prevederi, potrivit competentei recunoscute
de acestea;
27. alte atributii acordate prin dispozitii legale speciale.
(2) ANRC poate incheia contracte cu persoane juridice de drept public sau
de drept privat, avand ca obiect efectuarea unor activitati specifice, necesare
indeplinirii atributiilor prevazute la alin. (1).
Art. 47
(1) Furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice
autorizati in conditiile prezentei ordonante de urgenta datoreaza ANRC un tarif
de monitorizare anual, calculat ca un procent din cifra de afaceri a fiecarui
furnizor.
(2) Procentul prevazut la alin. (1) este egal pentru toti furnizorii de
retele si de servicii de comunicatii electronice si se determina anual, fara a
depasi 0,5%, ca raport intre:
a) cheltuielile estimate pe anul in curs, prevazute in bugetul aprobat
potrivit art. 42, din care se scad veniturile estimate a se realiza din alte
surse, prevazute in bugetul aprobat; si
b) cifra de afaceri cumulata, corespunzatoare anului anterior, a tuturor
furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice autorizati in
conditiile art. 4.
(3) Tariful de monitorizare datorat de fiecare furnizor de retele sau de
servicii de comunicatii electronice se stabileste prin decizie a presedintelui
ANRC, ca produs intre:
a) procentul determinat potrivit prevederilor alin. (2); si
b) cifra de afaceri a furnizorului respectiv, corespunzatoare anului
anterior.
(4) Decizia prin care se stabileste tariful de monitorizare datorat pentru
un an se comunica in scris fiecarui furnizor, pana la data de 15 mai a anului
respectiv, prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire.
(5) Tariful de monitorizare datorat trebuie achitat in doua transe egale,
prima in cel mult 45 de zile de la data comunicarii deciziei prevazute la alin.
(4), iar cea de-a doua pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(6) In scopul aplicarii prevederilor prezentului capitol cifra de afaceri
este suma veniturilor realizate din vanzarile de produse sau din prestarile de
servicii efectuate de agentul economic in cursul unui exercitiu financiar.
(7) In vederea determinarii cifrei de afaceri furnizorii de retele si de
servicii de comunicatii electronice au obligatia de a transmite ANRC un
exemplar al situatiilor financiare anuale, o data cu depunerea acestora la
directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in termenul prevazut de lege.
(8) Sunt exceptate de la plata tarifului de monitorizare anual persoanele
autorizate in conditiile art. 4, care furnizeaza exclusiv pentru nevoi proprii
retele si servicii de comunicatii electronice ce utilizeaza frecvente
radioelectrice.
Art. 48
(1) La incetarea activitatii in domeniul comunicatiilor electronice,
indiferent de forma acestei incetari, orice furnizor de retele sau de servicii
de comunicatii electronice autorizat potrivit art. 4, cu exceptia celor
prevazuti la art. 47 alin. (8), are obligatia de a achita un tarif de
monitorizare corespunzator, stabilit astfel:
a) in cazul in care incetarea activitatii se produce inainte de stabilirea
tarifului de monitorizare anual, in conditiile art. 47, furnizorul datoreaza un
tarif de monitorizare ce reprezinta produsul dintre procentul stabilit de ANRC
in conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul anterior si cifra de afaceri
cumulata a anului anterior si a anului in curs a furnizorului respectiv;
b) in cazul in care incetarea activitatii se produce dupa stabilirea
tarifului de monitorizare anual, in conditiile art. 47, pe langa acest tarif
furnizorul datoreaza si un tarif suplimentar, calculat ca produs intre
procentul stabilit de ANRC in conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul in curs
si cifra de afaceri a furnizorului pe anul in curs.
(2) Tariful de monitorizare prevazut la alin. (1) trebuie achitat la data
determinarii, in conditiile legii, a cifrei de afaceri.
CAP. 9
Consultare, transparenta si informare
Art. 49
(1) ANRC are obligatia de a crea, de a mentine, de a dezvolta si de a
actualiza permanent o pagina de Internet proprie, prin intermediul careia sa se
asigure informarea publicului cu privire la:
a) organizarea, functionarea, obiectivele si atributiile ANRC, precum si
atributiile fiecarei structuri interne a ANRC;
b) datele necesare pentru a asigura comunicarea eficienta cu structurile
interne ale ANRC;
c) legislatia nationala si internationala aplicabila in domeniul
comunicatiilor electronice si al serviciilor postale;
d) deciziile emise de presedintele ANRC care privesc furnizorii de retele
si de servicii de comunicatii electronice, precum si furnizorii de servicii
postale;
e) caile legale de atac impotriva deciziilor presedintelui ANRC;
f) documentele a caror publicare este obligatorie in cadrul consultarilor
lansate in conditiile art. 50;
g) bugetul de venituri si cheltuieli al ANRC;
h) autoritatile cu atributii similare din alte state;
i) orice alte informatii utile informarii publicului, care au legatura cu
activitatea ANRC.
(2) ANRC va depune toate diligentele necesare pentru a asigura ca
informatiile publicate pe pagina de Internet proprie sunt disponibile si in cel
putin o limba de circulatie internationala.
Art. 50
(1) ANRC are obligatia de a respecta procedura de consultare stabilita prin
prezentul articol ori de cate ori intentioneaza sa adopte masuri de natura sa
produca un impact semnificativ pe piata relevanta, in aplicarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta ori a legislatiei speciale in domeniul
comunicatiilor electronice sau al serviciilor postale.
(2) ANRC are obligatia de a publica textul supus consultarii pe pagina de
Internet proprie, precizand totodata si: data publicarii documentului, data la
care expira termenul de depunere a observatiilor si data estimativa la care
intentioneaza sa adopte masura care face obiectul consultarii. Toate persoanele
interesate care au solicitat inscrierea adresei lor de posta electronica pe
lista de corespondenta special constituita a ANRC vor fi informate cu privire
la lansarea consultarii cel mai tarziu la data publicarii documentului.
(3) Din momentul in care textul supus consultarii este publicat pe pagina
de Internet, ANRC va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru depunerea
de observatii, in scris, de catre orice persoana interesata. In situatiile in
care masurile trebuie adoptate in regim de urgenta, acest termen poate fi mai
scurt de 30 de zile, insa nu mai scurt de 10 zile.
(4) Masura supusa consultarii nu poate fi adoptata inainte de expirarea
unui termen de 10 zile de la data expirarii termenului de depunere a
observatiilor. Cel mai tarziu la data publicarii pe pagina de Internet a
deciziei prin care se adopta masura ANRC are obligatia de a publica si un
material de sinteza a observatiilor primite, care va preciza si pozitia sa fata
de aceste observatii.
CAP. 10
Supraveghere si control
Art. 51
(1) ANRC sau IGCTI, dupa caz, are dreptul sa solicite, motivat, oricarui
furnizor de servicii sau de retele de comunicatii electronice ori de servicii
postale toate informatiile necesare pentru verificarea respectarii obligatiilor
prevazute in autorizatiile generale, in celelalte decizii ale presedintelui
ANRC, in licente sau in legislatia speciala in domeniul comunicatiilor
electronice sau al serviciilor postale.
(2) Cantitatea si natura informatiilor trebuie sa fie proportionale cu
scopul pentru care au fost solicitate.
(3) Furnizorul are obligatia de a pune la dispozitie informatiile in
termenul si in conditiile indicate de autoritatile prevazute la alin. (1).
Art. 52
ANRC coopereaza cu autoritati de reglementare in domeniul comunicatiilor
electronice si al serviciilor postale din strainatate, inclusiv pe baza unor
acorduri de colaborare si schimb de informatii, in vederea indeplinirii
atributiilor care ii revin in temeiul prezentei ordonante de urgenta si al
legislatiei speciale in domeniul comunicatiilor electronice si al serviciilor
postale, precum si pentru a facilita exercitarea de catre aceste autoritati a
atributiilor ce le revin in temeiul legislatiei nationale aplicabile.
Art. 53
(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta si
ale legislatiei speciale in domeniul comunicatiilor electronice si al
serviciilor postale, precum si al respectarii obligatiilor impuse prin
autorizatia generala si prin licente, cu exceptia controlului indeplinirii
obligatiilor privind utilizarea frecventelor radioelectrice, revine ANRC, care
actioneaza prin personalul de control de specialitate imputernicit in acest
scop.
(2) Controlul indeplinirii obligatiilor privind utilizarea frecventelor
radioelectrice revine IGCTI, care actioneaza prin personalul de control de
specialitate imputernicit in acest scop si potrivit procedurii stabilite prin
prevederile legale care reglementeaza activitatea acestei institutii, acolo
unde prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel.
Art. 54
(1) In exercitarea atributiilor de control personalul imputernicit in acest
scop al ANRC si al IGCTI are dreptul sa solicite furnizorilor de retele sau de
servicii de comunicatii electronice, precum si furnizorilor de servicii postale
orice informatii care ii sunt necesare, mentionand temeiul legal si scopul
solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii sa ii fie
furnizate, sub sanctiunea prevazuta la art. 56 alin. (1) lit. a) din prezenta
ordonanta de urgenta sau la art. 60 alin. (1) lit. a) din Ordonanta privind
serviciile postale.
(2) Personalul de control imputernicit in acest scop al ANRC si al IGCTI
are dreptul sa solicite declaratii sau orice documente necesare pentru
efectuarea controlului, sa ridice copii de pe orice registre, acte
financiar-contabile si comerciale ori alte acte; de asemenea, poate sa faca
inspectii, inclusiv inopinate, la orice instalatii, incinte, terenuri sau
infrastructuri utilizate de furnizor in activitatea sa, al caror rezultat va fi
consemnat intr-un proces-verbal de constatare, si sa primeasca, la convocare
sau la fata locului, informatii si justificari.
(3) De asemenea, personalul de control imputernicit in acest scop al ANRC
si al IGCTI are dreptul sa efectueze perchezitii, pe baza autorizarii judiciare
acordate prin ordonanta presedintiala de catre presedintele tribunalului
judetean sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, in a carui circumscriptie
sunt situate locurile de controlat, ori de catre un judecator delegat de
acesta. Cererea de ordonanta presedintiala trebuie sa cuprinda toate
informatiile de natura sa justifice perchezitia si se judeca fara citarea
partilor, in termen de cel mult 3 zile.
(4) Perchezitia si actele pe care le cuprinde se efectueaza sub autoritatea
si sub controlul judecatorului care le-a autorizat, el desemnand unul sau mai
multi ofiteri de politie judiciara insarcinati sa asiste la aceste operatiuni
si sa il informeze asupra derularii lor. Daca unele acte trebuie efectuate in
afara circumscriptiei tribunalului, presedintele emitent al ordonantei dispune
comisie rogatorie pentru exercitarea controlului de catre presedintele
tribunalului in a carui circumscriptie trebuie efectuate respectivele acte.
Judecatorul poate inspecta locurile supuse interventiei, putand decide in orice
moment suspendarea sau incetarea perchezitiei.
(5) Oricare ar fi imprejurarile, perchezitia nu poate incepe inainte de ora
6,00 sau dupa ora 20,00 si trebuie efectuata in prezenta ocupantului locului,
iar in lipsa acestuia, in prezenta unui reprezentant, a unui membru al familiei
sau a unui vecin, avand capacitate deplina de exercitiu; numai personalul de
control imputernicit in acest scop al ANRC si al IGCTI, ocupantul locului sau
reprezentantul sau si ofiterii de politie judiciara pot lua cunostinta de piese
si documente inaintea ridicarii acestora.
(6) Inventarele si aplicarea sigiliilor se fac conform dispozitiilor
Codului de procedura penala; originalele procesului-verbal si ale inventarului
sunt transmise judecatorului care a ordonat perchezitia, iar piesele si
documentele care nu mai sunt utile stabilirii adevarului vor fi restituite
ocupantului locului.
(7) Ordonanta poate fi atacata cu recurs la Curtea de Apel Bucuresti.
Recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Presedintele ANRC sau, dupa caz, directorul general al IGCTI este
informat fara intarziere despre inceperea perchezitiei si despre operatiunile
efectuate.
CAP. 11
Regim sanctionator
Art. 55
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) furnizarea retelelor sau a serviciilor de comunicatii electronice de
catre o persoana care nu este autorizata in conditiile art. 4 pentru acel tip
de activitate ori pe perioada in care dreptul de furnizare a retelelor sau a
serviciilor de comunicatii electronice a fost suspendat sau retras;
b) nerespectarea conditiilor prevazute in autorizatia generala, in
conditiile art. 5;
c) utilizarea frecventelor radioelectrice fara obtinerea licentei de
utilizare necesare, potrivit prevederilor cap. III;
d) utilizarea resurselor de numerotatie fara obtinerea licentei de
utilizare necesare, potrivit prevederilor cap. III;
e) nerespectarea conditiilor prevazute in licentele de utilizare a
frecventelor radioelectrice, acordate in conditiile cap. III;
f) nerespectarea conditiilor prevazute in licentele de utilizare a
resurselor de numerotatie, acordate in conditiile cap. III;
g) nerespectarea obligatiei impuse de ANRC in temeiul art. 25 alin. (1) sau
a conditiilor stabilite de aceasta in temeiul art. 25 alin. (2);
h) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 35;
i) nerespectarea reglementarilor sau a normelor tehnice adoptate pe baza
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru societatile comerciale cu o
cifra de afaceri de peste 20.000.000.000 lei, prin derogare de la dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu amenda in
cuantum de pana la 5% din cifra de afaceri.
(3) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (2) poate fi actualizat prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui inflatiei.
Art. 56
(1) ANRC sau IGCTI, dupa caz, poate obliga furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice la plata unor amenzi administrative in
cuantum de pana la 300.000.000 lei pentru fiecare zi de intarziere, stabilind
totodata si data de la care acestea se calculeaza, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile care le-au fost
cerute conform prevederilor art. 51 ori ale art. 54 alin. (1) sau orice alte
informatii cerute de ANRC ori de IGCTI in aplicarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta;
b) sa se supuna controlului prevazut la art. 53 si 54;
c) sa se conformeze masurilor dispuse de ANRC in aplicarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Valoarea maxima a amenzii administrative prevazute la alin. (1) poate
fi actualizata prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui
inflatiei.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 30/2002 pentru modificarea unor anexe la Legea bugetului de stat
pe anul 2002 nr. 743/2001, precum si ale unor alte acte normative, sumele
rezultate din incasarea amenzilor prevazute la alin. (1) se retin integral ca
venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia ANRC sau a
IGCTI, dupa caz, si vor fi folosite in conformitate cu prevederile bugetului de
venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.
Art. 57
(1) Pentru neplata la termen a tarifului de monitorizare stabilit de ANRC
potrivit art. 47 si 48 sau a tarifului de utilizare a spectrului ori a
tarifului de utilizare a resurselor de numerotatie, stabilite potrivit art. 19,
se aplica penalitati pentru fiecare zi de intarziere, calculate in conformitate
cu dispozitiile legale aplicabile majorarilor de intarziere pentru creantele
bugetare.
(2) Daca in termen de 90 de zile de la data scadentei furnizorul nu achita
tariful si penalitatile datorate, ANRC sau ministerul de specialitate, dupa
caz, ii poate suspenda sau retrage dreptul de a mai furniza retele ori servicii
de comunicatii electronice pe baza autorizatiei generale sau licenta de
utilizare a frecventelor radioelectrice ori a resurselor de numerotatie.
Art. 58
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 55 alin. (1) lit. a), b),
d), f), g) si h) se face de catre personalul de control prevazut la art. 53
alin. (1).
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 55 alin. (1) lit. c) si
e) se face de catre personalul de control prevazut la art. 53 alin. (2).
(3) Constatarea contraventiei prevazute la art. 55 alin. (1) lit. i) se
face de catre personalul de control prevazut la art. 53 alin. (1) sau (2), dupa
caz.
(4) Sanctiunile pentru faptele prevazute la art. 55 alin. (1) lit. a), b),
d), f), g) si h) se aplica, prin rezolutie scrisa, de catre presedintele ANRC.
(5) Sanctiunile pentru faptele prevazute la art. 55 alin. (1) lit. c) si e)
se aplica, prin rezolutie scrisa, de catre directorul general al IGCTI.
(6) Sanctiunea pentru fapta prevazuta la art. 55 alin. (1) lit. i) se
aplica, prin rezolutie scrisa, de catre presedintele ANRC sau de catre
directorul general al IGCTI, dupa caz.
(7) Amenzile administrative prevazute la art. 56 se aplica de catre
presedintele ANRC sau de catre directorul general al IGCTI, dupa caz.
(8) Sanctiunile prevazute la art. 57 se aplica de catre presedintele ANRC
sau de catre conducatorul ministerului de specialitate.
(9) Actul prin care se aplica sanctiunile prevazute la art. 56 si 57
constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.
(10) In masura in care prin prezenta ordonanta de urgenta nu se prevede
altfel, contraventiilor prevazute la art. 55 li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu exceptia prevederilor art. 28.
Art. 59
(1) In cazul descoperirii nerespectarii de catre un furnizor de retele sau
de servicii de comunicatii electronice a unei obligatii prevazute in
autorizatii sau in licente, in prezenta ordonanta de urgenta sau in legislatia
speciala in domeniul comunicatiilor electronice, ANRC sau IGCTI, dupa caz, va
transmite furnizorului in cauza o notificare prin care ii va aduce la
cunostinta intentia aplicarii sanctiunii prevazute de lege si ii va acorda un
termen de cel putin 30 de zile pentru a justifica sau pentru a remedia
incalcarea savarsita.
(2) Termenul de 30 de zile poate fi redus in urmatoarele cazuri:
a) cu acordul furnizorului;
b) in cazul in care furnizorul a mai incalcat una sau mai multe dintre
obligatiile prevazute la alin. (1);
c) in cazul in care nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (1) aduce
grave prejudicii interesului public.
(3) In cazul in care furnizorul nu remediaza incalcarea in termenul
prevazut la alin. (1) sau (2), iar justificarea prezentata nu este satisfacatoare,
ANRC sau IGCTI, dupa caz, va aplica sanctiunea corespunzatoare si va dispune
toate masurile necesare in vederea asigurarii respectarii obligatiei incalcate.
Masurile trebuie sa fie proportionale cu scopul urmarit si vor prevedea o
perioada rezonabila in care furnizorul trebuie sa se conformeze acestora.
(4) In cazul unor incalcari grave si repetate, daca furnizorul in cauza nu
s-a conformat masurilor dispuse in conformitate cu prevederile alin. (3):
a) ANRC poate suspenda sau retrage furnizorului in cauza dreptul de a mai
furniza retele sau servicii de comunicatii electronice pe baza autorizatiei
generale sau licenta de utilizare a resurselor de numerotatie, dupa caz;
b) ministerul de specialitate poate suspenda ori retrage furnizorului in
cauza licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice.
(5) La propunerea motivata a autoritatilor competente, prin care se arata
ca incalcarea obligatiilor prevazute la alin. (1) de catre un furnizor prezinta
un pericol grav si iminent pentru siguranta nationala, ordinea publica,
sanatatea publica sau pentru drepturile si libertatile cetatenilor ori ameninta
sa creeze probleme grave de natura economica sau operationala altor furnizori
de retele sau de servicii de comunicatii electronice ori utilizatorilor, ANRC
sau IGCTI, dupa caz, poate lua masuri urgente cu caracter provizoriu de
inlaturare a pericolului, care pot fi ulterior confirmate. Furnizorului in
cauza trebuie sa i se acorde posibilitatea de a-si prezenta punctul de vedere,
in conditii rezonabile, si de a propune solutii pentru remedierea situatiei
create.
Art. 60
Orice persoana care utilizeaza sau divulga, in alte scopuri decat cele
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, documente sau informatii cu
caracter de secret profesional, primite ori de care a luat cunostinta in
indeplinirea atributiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul, raspunde
potrivit legii penale, putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.
CAP. 12
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 61
(1) Pana la data de 31 decembrie 2002 Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. beneficiaza de:
a) dreptul exclusiv de a furniza, contra cost, servicii de telefonie vocala
fixa destinate publicului, servicii de telegrafie si telex, locale, interurbane
si internationale;
b) dreptul exclusiv de a furniza linii de cablu inchiriate, in vederea
asigurarii capacitatii de transmisie intre punctele terminale ale retelei fixe
operate de Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" -
S.A. pe baza licentei acordate in temeiul prevederilor Legii telecomunicatiilor
nr. 74/1996, cu modificarile ulterioare.
(2) Pana la aceeasi data Societatea Nationala de Radiocomunicatii - S.A.
beneficiaza de dreptul exclusiv de a furniza linii de radio inchiriate cu
capacitate mai mare de 2 MBits/s.
Art. 62
(1) Licentele si autorizatiile eliberate in temeiul prevederilor Legii
telecomunicatiilor nr. 74/1996, cu modificarile ulterioare, isi pastreaza
valabilitatea pana la data de 31 decembrie 2002, cu exceptia cazurilor in care
actele respective prevad un termen mai scurt.
(2) Pana la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform
prevederilor alin. (1), titularii de licente si de autorizatii sunt obligati sa
transmita ANRC notificarea prevazuta la art. 4, in vederea continuarii
activitatii pe baza autorizatiei generale. La data efectuarii notificarii
licenta sau autorizatia isi inceteaza valabilitatea, cu exceptia prevederilor
referitoare la drepturile de utilizare a frecventelor radioelectrice si a
resurselor de numerotatie.
(3) Pana la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform
prevederilor alin. (1), ministerul de specialitate va revizui toate licentele
prin care s-au acordat drepturi de utilizare a frecventelor radioelectrice,
pentru a asigura respectarea prevederilor cap. III.
(4) Pana la expirarea duratei de valabilitate, stabilita conform
prevederilor alin. (1), ANRC va emite licentele de utilizare a resurselor de
numerotatie, in conditiile cap. III, furnizorilor de retele si de servicii care
au beneficiat de drepturi de utilizare a acestor resurse in temeiul
prevederilor Legii telecomunicatiilor nr. 74/1996, cu modificarile ulterioare.
Art. 63
In scopul finantarii activitatii pe primele 12 luni de functionare, ANRC va
beneficia de un credit din partea IGCTI, in valoare de 4.000.000 euro, pe
termen de 5 ani, cu perioada de gratie de 1 an de la data incheierii
contractului, fara dobanda, platibil in lei la cursul Bancii Nationale a Romaniei
din ziua platii. Celelalte conditii se vor stabili prin contract, care se va
incheia in termen de 15 zile de la data publicarii prezentei ordonante de
urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 64
Consiliile judetene si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti pot asigura, contra cost, spatiile necesare pentru desfasurarea
activitatii oficiilor teritoriale ale ANRC.
Art. 65
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, cu modificarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 66
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) articolul 22 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la
retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 88 din 2 februarie 2002, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Autoritatea de reglementare in sensul prezentei ordonante este Autoritatea
Nationala de Reglementare in Comunicatii.";
b) punctul 10 al articolului 2 din Legea nr. 676/2001 privind prelucrarea
datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul
telecomunicatiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
800 din 14 decembrie 2001, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"10. autoritatea de reglementare - Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii";
c) alineatul (2) al articolului 49 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002
privind serviciile postale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 87 din 1 februarie 2002, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante atributiile
autoritatii de reglementare sunt indeplinite de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii, cu exceptia atributiilor prevazute la art. 5, 6, 7
si 12, care sunt indeplinite de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei.";
d) Hotararea Guvernului nr. 20/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile
ulterioare, se modifica in mod corespunzator.
Art. 67
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 90 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
prevederilor art. 37 - 40, art. 42, 43, 63 si 64, care intra in vigoare la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termenul prevazut la alin. (1) Guvernul va adopta o hotarare privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a ANRC.
(3) Pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) ANRC va angaja
personalul necesar in scopul exercitarii efective si depline a atributiilor
prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) atributiile
prevazute in sarcina ANRC prin prezenta ordonanta de urgenta vor fi indeplinite
in continuare de autoritatile competente, potrivit reglementarilor in vigoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Ion Smeeianu,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
p. Ministrul apararii nationale,
George Cristian Maior
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu