ORDONANTA Nr. 34 din 30 ianuarie 2002
privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura
asociata, precum si interconectarea acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta are ca scop stabilirea unui cadru de reglementare a
relatiilor dintre operatorii de retele si furnizorii de servicii in privinta
accesului la retelele de comunicatii electronice si a interconectarii acestora,
precum si in privinta accesului la infrastructura asociata.
(2) Principiile fundamentale ale cadrului de reglementare stabilit in
conditiile prezentei ordonante sunt promovarea concurentei, asigurarea
interoperabilitatii serviciilor de comunicatii electronice si protejarea
intereselor consumatorilor.
(3) Prezenta ordonanta stabileste drepturile si obligatiile operatorilor si
ale persoanelor care solicita interconectarea sau accesul la retelele
instalate, operate, controlate sau puse la dispozitie de catre acestia sau la
infrastructura asociata acestor retele.
(4) Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile accesului realizat
de catre utilizatorii finali.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) retea de comunicatii electronice - sistemele de transmisie si, acolo
unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum si orice alte
resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibra optica sau
orice alte mijloace electromagnetice, incluzand retelele de comunicatii prin
satelit, retelele fixe (cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv
Internet) si retelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei
electrice, in masura in care sunt utilizate in scopul transmiterii de semnale,
retelele utilizate pentru transmiterea comunicatiei audiovizuale si retelele de
cablu TV, indiferent de tipul informatiei transportate;
b) serviciu de comunicatii electronice - un serviciu, furnizat de regula
contra cost, care consta, in intregime sau in principal, in transportul
semnalelor prin retelele de comunicatii electronice, inclusiv serviciile de
telecomunicatii si serviciile de transmisie prin retelele utilizate pentru
comunicatii audiovizuale, dar fara a include serviciile prin care se furnizeaza
continutul transmis prin intermediul retelelor sau serviciilor de comunicatii
electronice sau prin care se exercita controlul editorial asupra acestui
continut; de asemenea, nu se includ serviciile societatii informationale care
nu constau, in intregime sau in principal, in transportul semnalelor prin
intermediul retelelor de comunicatii electronice;
c) retea publica de comunicatii - o retea de comunicatii electronice care
este utilizata, in intregime sau in principal, pentru furnizarea de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului, indiferent daca aceste servicii
sunt accesibile publicului direct sau prin intermediul altei retele de
comunicatii electronice;
d) infrastructura asociata - acele resurse asociate cu o retea de
comunicatii electronice sau cu un serviciu de comunicatii electronice care
permit sau sustin furnizarea de servicii prin intermediul retelei respective
sau al serviciului respectiv; include sistemele de acces restrictionat si
ghidurile electronice de programe;
e) sistem de acces restrictionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv
prin intermediul caruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu
protejat de difuzare a programelor de radio sau de televiziune se poate face in
mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare
individuala prealabila;
f) operator - o persoana care instaleaza, opereaza, controleaza sau pune la
dispozitie tertilor o retea publica de comunicatii sau elemente ale
infrastructurii asociate ori o persoana care este autorizata sa instaleze, sa
opereze, sa controleze sau sa puna la dispozitie tertilor o retea publica de
comunicatii;
g) utilizator - orice persoana fizica sau juridica care utilizeaza sau
solicita un serviciu de comunicatii electronice destinat publicului;
h) abonat - orice persoana fizica sau juridica care a incheiat un contract
cu un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, in
vederea furnizarii unor asemenea servicii;
i) utilizator final - un utilizator care nu instaleaza, nu opereaza, nu
controleaza si nu pune la dispozitie tertilor o retea publica de comunicatii si
care nu furnizeaza servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
j) acces - reprezinta punerea la dispozitia unui tert de imobile,
echipamente sau servicii, in conditii determinate, in mod exclusiv sau
neexclusiv, in scopul furnizarii de servicii de comunicatii electronice;
accesul cuprinde, printre altele:
- accesul la elemente ale retelei si la infrastructura asociata, care poate
implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau non-fixe, incluzand
accesul la bucla locala si la infrastructura si serviciile necesare furnizarii
de servicii prin bucla locala;
- accesul la infrastructura fizica, inclusiv cladiri, conducte si piloni;
- accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de asistenta
operationala;
- accesul la sisteme de translatare a numerelor sau la sistemele care au o
functionalitate echivalenta;
- accesul la retele fixe si mobile, in special pentru roaming;
- accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de
televiziune digitala;
- accesul la serviciile de retele virtuale;
k) acces neconditionat - furnizarea de acces la imobile, echipamente sau
servicii, dupa caz, care nu este conditionata de:
- achizitia concomitenta de catre solicitant a unor produse sau servicii
care nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
- achizitia unui volum impus de produse sau servicii, care excede volumului
necesar furnizarii tipului de acces solicitat;
- impunerea oricaror conditii comerciale, tehnice sau de alta natura, care
nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
l) interconectare - legatura fizica si logica realizata intre retelele
publice de comunicatii utilizate de aceeasi persoana sau de persoane diferite,
pentru a permite utilizatorilor unei persoane sa comunice cu utilizatorii
aceleiasi persoane sau ai unei persoane diferite ori sa aiba acces la serviciile
furnizate de o terta persoana; serviciile pot fi utilizate de catre partile
implicate sau de catre alte parti care au acces la reteaua respectiva;
interconectarea este o forma particulara de acces realizata de operatorii de
retele publice de comunicatii;
m) serviciu de programe de televiziune pentru ecran lat - un serviciu de
programe de televiziune care consta, in tot sau in parte, in programe produse
si editate pentru a fi afisate pe toata suprafata ecranului in format lat;
formatul 16:9 este formatul de referinta pentru serviciile de programe de
televiziune pentru ecran lat;
n) bucla locala - circuitul fizic care conecteaza punctul terminal al
retelei aflat la punctul de prezenta al abonatului cu repartitorul sau cu un
echipament echivalent dintr-o retea publica de telefonie fixa;
o) subbucla locala - acea bucla locala partiala care conecteaza punctul
terminal al retelei aflat la punctul de prezenta al abonatului cu un punct de
concentrare sau cu un punct de acces intermediar determinat dintr-o retea
publica de telefonie fixa;
p) acces partajat la bucla locala - furnizarea unui acces la bucla locala
sau la subbucla locala a operatorului, care sa permita beneficiarului
utilizarea frecventelor nonvocale ale spectrului de frecvente disponibil pe
perechea de fire metalice torsadate; bucla locala poate fi utilizata in
continuare de catre operator in vederea furnizarii serviciului de telefonie
catre public;
q) colocare - furnizarea spatiului fizic si a resurselor tehnice necesare
depozitarii si conectarii corespunzatoare a echipamentului apartinand
beneficiarului acestei forme de acces;
r) roaming - posibilitatea oferita utilizatorilor serviciilor de
comunicatii electronice furnizate printr-o retea publica de comunicatii de a
primi si transmite apeluri telefonice vocale ori transmisii de date sau de a
avea acces la alte servicii de comunicatii electronice atunci cand acestia nu
se afla in aria geografica de acoperire a retelei respective, prin intermediul
unei alte retele, in urma incheierii unui acord comercial in acest sens intre
operatorii sau furnizorii de servicii implicati;
s) oferta de referinta - acea oferta comerciala, realizata in conditiile
prezentei ordonante, prin intermediul careia un operator isi asuma obligatia de
a include in orice acord de acces sau interconectare un set minim de obligatii,
in sarcina sa, anume determinate in cuprinsul acesteia;
t) servicii paneuropene - acele servicii furnizate la nivel european in
baza unor standarde si practici comerciale comune.
Art. 3
(1) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice si operatorii de
retele de comunicatii electronice au dreptul sa negocieze intre ei acorduri de
acces sau interconectare, in vederea stabilirii conditiilor tehnice si
comerciale pe care le implica accesul sau interconectarea.
(2) Acordul de acces sau interconectare nu poate contine obligatii care nu
au legatura cu serviciul de acces sau interconectare efectiv oferit, sub
sanctiunea nulitatii clauzelor care prevad aceste obligatii.
Art. 4
(1) Pentru a se asigura furnizarea si interoperabilitatea serviciilor de
comunicatii electronice destinate publicului orice operator al unei retele
publice de comunicatii are:
a) dreptul de a negocia un acord de interconectare cu orice alt operator al
unei retele publice de comunicatii, in vederea furnizarii de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv a serviciilor de
comunicatii electronice accesibile utilizatorilor prin intermediul unei alte
retele publice de comunicatii interconectate cu reteaua oricaruia dintre cei
doi operatori;
b) obligatia, la cererea unui tert autorizat in conditiile legii, de a
negocia un acord de interconectare cu solicitantul in cauza, in vederea
furnizarii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului,
inclusiv a serviciilor de comunicatii electronice accesibile utilizatorilor
prin intermediul unei alte retele publice de comunicatii interconectate cu
reteaua oricareia dintre parti.
(2) Obligatiile legate de acces sau interconectare impuse de autoritatea de
reglementare, in conformitate cu prevederile art. 5 - 8, unor operatori au
caracter de referinta pentru conditiile de acces sau interconectare negociate
de alti operatori cu tertii.
(3) Retelele publice de comunicatii instalate in vederea furnizarii de
servicii de programe de televiziune digitala trebuie sa indeplineasca
conditiile tehnice necesare in vederea furnizarii serviciilor sau programelor
de televiziune pentru ecran lat.
(4) Operatorii care receptioneaza si retransmit servicii sau programe de
televiziune pentru ecran lat au obligatia de a pastra formatul pentru ecran lat
respectiv.
(5) Informatiile obtinute ca urmare a negocierilor desfasurate in
conditiile alin. (1) lit. a) si b) trebuie utilizate numai in scopul pentru
care au fost comunicate si nu pot fi divulgate catre nici un tert care ar
obtine astfel un avantaj de ordin competitiv, inclusiv catre alte departamente,
filiale, sedii secundare sau parteneri ai operatorului ori ai furnizorului de
servicii care a ajuns in posesia respectivelor informatii.
Art. 5
(1) Autoritatea de reglementare va lua toate masurile necesare pentru a
incuraja si, acolo unde este cazul, a asigura, in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante, accesul si interconectarea in conditii adecvate, precum si
interoperabilitatea serviciilor, cu respectarea principiilor eficientei
economice, promovarii concurentei si ale maximizarii beneficiului
utilizatorului final.
(2) Masurile adoptate in conformitate cu prevederile alin. (1) pot viza in
special, fara a aduce atingere masurilor care ar putea fi luate, in
conformitate cu prevederile art. 8, fata de persoanele care detin o putere
semnificativa pe piata, impunerea urmatoarelor obligatii:
a) obligatii in sarcina persoanelor care controleaza accesul la
utilizatorii finali, inclusiv, acolo unde este cazul, obligatia de a asigura
interconectarea retelelor acestor persoane, daca impunerea acestor obligatii
este necesara pentru asigurarea conectivitatii intre utilizatorii finali;
b) obligatia operatorilor de a furniza accesul la acele elemente ale
infrastructurii asociate care sunt mentionate expres in acest scop in hotararea
Guvernului adoptata in conformitate cu prevederile art. 6, in conditii
echitabile, rezonabile si nediscriminatorii, daca impunerea acestei obligatii
este necesara pentru a asigura accesul utilizatorilor finali la serviciile de
difuzare in format digital a programelor de radio sau de televiziune.
(3) In cazul in care impune unui operator obligatii de furnizare a
accesului in conditiile art. 12, autoritatea de reglementare poate stabili
conditii tehnice sau operationale care trebuie indeplinite de catre furnizorul
sau de catre beneficiarii accesului, daca aceasta masura este necesara pentru
asigurarea functionarii normale a retelei.
(4) Obligatiile si conditiile impuse in conformitate cu alin. (1) - (3)
trebuie sa fie obiective, transparente, proportionale si nediscriminatorii.
(5) Autoritatea de reglementare are dreptul sa stabileasca, in conformitate
cu prevederile alin. (1) si (4), conditiile in care se realizeaza
interconectarea sau accesul, din proprie initiativa sau, in lipsa acordului
partilor, la cererea uneia dintre parti.
Art. 6
Conditiile generale referitoare la sistemele de acces restrictionat la
serviciile de difuzare in format digital a programelor de radio si televiziune,
indiferent de mijloacele de comunicatie utilizate, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 7
Obligatiile legate de acces sau interconectare in vigoare la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante isi produc in continuare efectele, pana la
adoptarea de catre autoritatea de reglementare a unei decizii contrare, conform
prevederilor art. 8.
Art. 8
(1) Daca in urma unei analize de piata realizate in conditiile legii sau in
urma aplicarii prevederilor art. 15 alin. (1) un operator este desemnat ca
avand putere semnificativa pe o anumita piata, autoritatea de reglementare
poate impune acestuia, in mod corespunzator, una sau mai multe dintre
obligatiile prevazute la art. 9 - 14.
(2) In masura in care legea nu dispune altfel si fara a se aduce atingere
prevederilor art. 5 si 6, autoritatea de reglementare poate impune obligatiile
prevazute la art. 9 - 13 numai operatorilor care au fost desemnati potrivit
prevederilor alin. (1).
(3) Obligatiile impuse in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2)
trebuie sa fie, in functie de natura problemei identificate, proportionale si
justificate si trebuie sa fie adoptate numai dupa consultarea partilor
interesate, in conditiile legii.
(4) Daca pe baza unei analize de piata realizate in conditiile legii
autoritatea de reglementare stabileste ca pe o anumita piata relevanta exista
concurenta efectiva, atunci ea va retrage sau va modifica in mod corespunzator
obligatiile impuse in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2).
(5) Cu cel putin 30 de zile inainte de retragerea oricaror obligatii impuse
unui anumit operator, autoritatea de reglementare trebuie sa aduca aceasta
intentie la cunostinta persoanelor care au incheiat acorduri de interconectare
sau acces cu operatorul respectiv, pentru a permite acestora sa gaseasca
furnizori alternativi sau sa renegocieze acordul incheiat.
Art. 9
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, in conformitate
cu prevederile art. 8, obligatii de transparenta in legatura cu interconectarea
retelelor de comunicatii ori cu accesul la aceste retele sau la infrastructura
asociata. Aceste obligatii pot viza aducerea la cunostinta publicului a
anumitor informatii, precum specificatiile tehnice, caracteristicile retelei,
modalitatile si conditiile de furnizare si utilizare, informatiile contabile si
tarifele practicate.
(2) In cazul in care unui operator i-au fost impuse obligatii de
nediscriminare, autoritatea de reglementare poate impune acelui operator
obligatia de a publica o oferta de referinta care trebuie sa fie suficient de
detaliata pentru a asigura ca solicitantii nu vor trebui sa plateasca pentru
resurse care nu sunt necesare serviciului pe care l-au solicitat.
(3) Oferta de referinta va cuprinde o descriere detaliata a ofertelor
pentru fiecare dintre elementele retelei sau ale infrastructurii asociate,
potrivit necesitatilor pietei, precum si conditiile tehnice si comerciale,
inclusiv de pret, corespunzatoare fiecaruia dintre aceste elemente.
(4) Autoritatea de reglementare poate impune in oferta de referinta clauze
care sa asigure respectarea obligatiilor prevazute in prezenta ordonanta.
(5) Autoritatea de reglementare poate preciza ce informatii trebuie aduse
la cunostinta publicului, nivelul de detaliu cerut si modalitatea de publicare.
Art. 10
Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, in conformitate cu
prevederile art. 8, obligatii de nediscriminare in legatura cu interconectarea
retelelor de comunicatii ori cu accesul la aceste retele sau la infrastructura
asociata, prin care sa se asigure, in special, ca operatorii:
a) aplica conditii echivalente in circumstante echivalente altor persoane
care furnizeaza servicii echivalente;
b) pun la dispozitie tertilor servicii si informatii in aceleasi conditii,
inclusiv in ceea ce priveste calitatea, cu cele oferite pentru propriile
servicii sau pentru serviciile furnizate filialelor, sediilor secundare sau
partenerilor lor.
Art. 11
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, in conformitate
cu prevederile art. 8, obligatii privind evidenta contabila separata, in cadrul
contabilitatii interne de gestiune, pentru anumite activitati care au legatura
cu interconectarea retelelor de comunicatii ori cu accesul la aceste retele sau
la infrastructura asociata.
(2) Autoritatea de reglementare poate, in special, sa impuna unui operator
integrat pe verticala sa urmareasca distinct in evidenta corespunzatoare
tarifele la vanzarea de gros si tarifele de transfer intern, pentru a asigura,
intre altele, indeplinirea obligatiei de nediscriminare impuse in conformitate
cu prevederile art. 10 sau pentru a impiedica subventionarea incrucisata, in
cazurile in care aceasta este interzisa potrivit legii.
(3) Pentru a facilita verificarea indeplinirii obligatiilor de transparenta
si de nediscriminare autoritatea de reglementare poate sa impuna operatorilor
obligatia de a furniza, la cerere, inregistrari contabile, inclusiv date
provenind de la terti privitoare la venituri.
(4) In scopul promovarii unei piete deschise si concurentiale autoritatea
de reglementare poate publica informatiile contabile obtinute, in conditiile legii.
Art. 12
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorilor, in conformitate
cu prevederile art. 8, obligatia de a permite accesul si utilizarea unor
elemente specifice ale retelei si a infrastructurii asociate, in special in
cazul in care se considera ca refuzul de a acorda accesul ori impunerea unor
clauze care au efect similar ar conduce la impiedicarea dezvoltarii unei piete
concurentiale, la nivelul vanzarii cu amanuntul, sau la prejudicierea
intereselor utilizatorilor finali.
(2) Obligatiile prevazute la alin. (1) pot viza, printre altele:
a) acordarea catre un tert a dreptului de acces la elemente determinate ale
retelei sau la infrastructura asociata, inclusiv a accesului neconditionat la
bucla locala;
b) negocierea, cu buna-credinta, cu orice tert care solicita accesul;
c) neretragerea dreptului de acces deja acordat;
d) furnizarea catre terti a anumitor servicii, prin vanzarea de gros a
acestora, in vederea revanzarii;
e) acordarea accesului liber la interfetele tehnice, protocoalele sau alte
tehnologii esentiale care sunt indispensabile pentru interoperabilitatea
serviciilor, inclusiv a serviciilor de retele virtuale;
f) furnizarea colocarii sau a altor forme de utilizare partajata a
imobilelor sau echipamentelor, inclusiv a conductelor, cladirilor si pilonilor;
g) furnizarea unor servicii determinate, necesare pentru asigurarea
interoperabilitatii serviciilor destinate utilizatorilor finali, inclusiv a
resurselor destinate serviciilor de retele inteligente sau a serviciului de
roaming in retelele mobile;
h) acordarea accesului la sistemele de asistenta operationala sau la alte
sisteme software similare, necesare pentru asigurarea unei concurente loiale in
furnizarea serviciilor;
i) interconectarea retelelor sau a elementelor retelelor.
(3) Autoritatea de reglementare poate atasa obligatiilor prevazute la alin.
(1) conditii referitoare la echitatea, rezonabilitatea si celeritatea
indeplinirii acestora.
(4) La impunerea obligatiilor prevazute la alin. (1) autoritatea de
reglementare va lua in considerare, in special:
a) viabilitatea tehnica si economica a utilizarii sau instalarii unor
infrastructuri alternative, in conditiile dezvoltarii pietei, pe baza naturii
si tipului interconectarii sau accesului in cauza;
b) fezabilitatea furnizarii accesului solicitat, in functie de capacitatea
disponibila;
c) investitia initiala realizata de proprietarul infrastructurii, pe baza
riscurilor implicate in angajarea unei asemenea investitii;
d) necesitatea promovarii concurentei pe termen lung;
e) existenta anumitor drepturi de proprietate intelectuala, daca este
cazul;
f) furnizarea de servicii paneuropene.
Art. 13
(1) Daca o analiza de piata realizata in conditiile legii indica absenta
concurentei efective, care presupune ca operatorul in cauza este capabil sa
mentina tarifele la un nivel excesiv de inalt sau sa reduca tarifele in mod
nejustificat, in detrimentul utilizatorilor finali, atunci autoritatea de
reglementare poate, in conformitate cu prevederile art. 8, sa impuna obligatii
referitoare la acoperirea costurilor si controlul tarifelor, inclusiv obligatii
de fundamentare a tarifelor in functie de costuri si obligatii privind evidenta
contabila, pentru furnizarea anumitor forme de acces sau interconectare. La
impunerea obligatiilor autoritatea de reglementare va lua in considerare
investitia facuta de operatorul in cauza si va permite existenta unei rate
rezonabile de recuperare a capitalului investit, tinand seama de riscurile
asociate acestei investitii.
(2) Orice mecanism de acoperire a costurilor sau orice metodologie de
tarifare impuse in conditiile alin. (1) trebuie sa promoveze eficienta
economica si concurenta si sa maximizeze beneficiul consumatorilor. In acest
scop autoritatea de reglementare poate sa ia in considerare tarifele practicate
pe pietele concurentiale comparabile.
(3) In cazul in care un operator are obligatia sa isi fundamenteze tarifele
in functie de costuri, atunci proba faptului ca tarifele respective sunt
determinate prin adaugarea la costuri a unei rate rezonabile de recuperare a
investitiei se afla in sarcina operatorului in cauza. In vederea calcularii
costului furnizarii eficiente a serviciilor autoritatea de reglementare poate utiliza
metode de contabilizare a costurilor, altele decat cele utilizate de operator.
Autoritatea de reglementare poate cere unui operator sa furnizeze toate
informatiile care au stat la baza determinarii unor tarife si poate impune,
daca este cazul, ajustari ale acestor tarife.
(4) In cazul in care controlul tarifelor se realizeaza prin impunerea
implementarii unui sistem de contabilitate a costurilor, descrierea acestui
sistem trebuie facuta publica, indicandu-se cel putin principalele categorii in
care sunt grupate costurile si regulile utilizate pentru alocarea costurilor.
Indeplinirea obligatiilor de implementare a sistemului contabil trebuie
auditata anual de un organism independent, rezultatele acestui audit urmand sa
fie publicate in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 14
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorului cu pozitie
semnificativa pe piata furnizarii de bucla locala, in conformitate cu
prevederile art. 8, obligatia de a publica o oferta de referinta pentru accesul
neconditionat la bucla locala constituita dintr-o pereche de fire metalice
torsadate.
(2) Oferta de referinta realizata in conditiile alin. (1) trebuie sa
contina cel putin elementele prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta ordonanta.
(3) Ofertei de referinta realizate in conditiile alin. (1) ii sunt
aplicabile in mod corespunzator prevederile art. 9 alin. (2) - (5).
(4) Operatorul prevazut la alin. (1) are obligatia de a accepta toate
cererile de acces la bucla locala si la infrastructura asociata primite, ori de
cate ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
(5) Operatorul prevazut la alin. (1) are obligatia de a pune la dispozitie
solicitantilor, in aceleasi conditii cu acelea oferite pentru propriile
servicii sau pentru serviciile furnizate filialelor, sediilor secundare sau
partenerilor sai, acele resurse asociate cu furnizarea accesului neconditionat
la bucla locala, in special in ceea ce priveste colocarea, conexiunile si
sistemele software relevante.
(6) Operatorul prevazut la alin. (1) are obligatia sa aplice tarife
fundamentate pe costuri pentru accesul neconditionat la bucla locala si la
infrastructura asociata.
(7) Operatorul prevazut la alin. (1) are obligatia de a include in oferta
de referinta clauzele impuse de autoritatea de reglementare in vederea
asigurarii respectarii principiilor nediscriminarii, concurentei loiale,
eficientei economice si ale maximizarii beneficiilor utilizatorilor.
Art. 15
(1) Daca pe o piata relevanta exista un singur operator, atunci se prezuma,
in vederea aplicarii prevederilor art. 8 alin. (1), ca acesta are putere
semnificativa pe piata respectiva.
(2) Obligatiile impuse unui operator prezumat, in conformitate cu
prevederile alin. (1), a avea putere semnificativa pe o anumita piata raman in
vigoare pana in momentul in care autoritatea de reglementare, pe baza unei
analize de piata realizate in conditiile legii, stabileste ca exista concurenta
efectiva pe piata relevanta in cauza.
Art. 16
(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante revine, in
conditiile legii, autoritatii de reglementare, care actioneaza prin personalul
de control imputernicit in acest scop.
(2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atributiilor
prevazute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atributii
de supraveghere si control in domeniul comunicatiilor.
Art. 17
(1) In exercitarea atributiilor de control personalul imputernicit in acest
scop al autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art.
16 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii sau operatorilor de retele
informatiile care ii sunt necesare, mentionand baza legala si scopul
solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii sa ii fie
furnizate, sub sanctiunea prevazuta la art. 19 alin. (1) lit. a).
(2) Personalul de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de
reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 16 alin. (2) poate sa
solicite declaratii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului,
sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile si comerciale
sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sa faca inspectii inopinate, al
caror rezultat va fi consemnat intr-un proces-verbal de constatare, si sa
primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.
Art. 18
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 4 alin. (3) si (4);
b) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (2) lit. b);
c) incalcarea obligatiei de negociere prevazute la art. 4 alin. (1) lit.
b);
d) incalcarea obligatiei de nedivulgare prevazute la art. 4 alin. (5);
e) nerespectarea conditiilor stabilite de autoritatea de reglementare in
conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3);
f) nerespectarea conditiilor stabilite de autoritatea de reglementare in
conformitate cu prevederile art. 5 alin. (5);
g) incalcarea obligatiilor de nediscriminare prevazute la art. 10;
h) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 11 alin. (1) - (3);
i) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 12 alin. (1) - (3);
j) aplicarea unor tarife cu nerespectarea dispozitiilor de control al
tarifelor date in aplicarea art. 13;
k) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 13 alin. (1);
l) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 14.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru faptele
prevazute la lit. a) si b);
b) cu amenda de la 50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru
furnizorii sau operatorii cu o cifra de afaceri de peste 25.000.000.000 lei, cu
amenda in suma de pana la 5% din cifra de afaceri, pentru faptele prevazute la
lit. c) - l).
(3) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (2) poate fi actualizat prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui inflatiei.
(4) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre faptele
prevazute la alin. (1) se face tinandu-se seama de gravitatea faptei si a
consecintelor sale asupra concurentei, dupa criteriile cifrei de afaceri a
furnizorului sau operatorului respectiv.
(5) Cifra de afaceri prevazuta la alin. (2) este suma veniturilor realizate
din vanzarile de produse sau din prestarile de servicii realizate de agentul
economic in cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad sumele
reprezentand taxa pe valoarea adaugata.
Art. 19
(1) Autoritatea de reglementare poate obliga operatorii la plata unor
amenzi administrative in suma de pana la 300.000.000 lei pentru fiecare zi de
intarziere, stabilind totodata si data de la care acestea se calculeaza, pentru
a-i determina:
a) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile care le-au fost
cerute conform prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (3) sau ale art.
17 alin. (1), precum si orice alte informatii cerute de autoritatea de
reglementare in aplicarea prevederilor prezentei ordonante;
b) sa se supuna controlului prevazut la art. 16 si la art. 17 alin. (2);
c) sa se conformeze masurilor luate de autoritatea de reglementare sau,
dupa caz, de persoana juridica prevazuta la art. 16 alin. (2), in aplicarea
prevederilor prezentei ordonante, in termen de 30 de zile de la comunicarea
acestora;
d) sa respecte conditiile de acces sau interconectare stabilite in
conformitate cu art. 5 alin. (2) lit. a);
e) sa respecte obligatiile de transparenta prevazute la art. 9.
(2) Valoarea maxima a amenzii administrative prevazute la alin. (1) poate
fi actualizata prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui
inflatiei.
(3) Sumele rezultate din incasarea amenzilor prevazute la alin. (1) se
retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la
dispozitia autoritatii de reglementare si vor fi folosite in conformitate cu
prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii.
Art. 20
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 18 alin. (1) se face de
catre personalul de control prevazut la art. 16.
(2) Sanctiunile pentru faptele prevazute la art. 18 alin. (1) lit. a) si b)
se aplica de catre personalul de control prevazut la art. 16.
(3) Sanctiunile pentru faptele prevazute la art. 18 alin. (1) lit. c) - l),
precum si amenzile administrative prevazute la art. 19 se aplica de catre
organele de conducere ale autoritatii de reglementare.
(4) Actul prin care se aplica sanctiunile pentru faptele prevazute la art.
18 sau amenzile administrative prevazute la art. 19, neatacat in termenul
prevazut de lege, constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.
(5) Contraventiilor prevazute la art. 18 li se aplica dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 21
Orice persoana care utilizeaza sau divulga, in alte scopuri decat cele
prevazute de prezenta ordonanta, documente sau informatii cu caracter de secret
profesional, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor
de serviciu sau in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale,
putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.
Art. 22
Autoritatea de reglementare in sensul prezentei ordonante este Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Art. 23
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 38 - 40
din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
ELEMENTELE MINIME
care trebuie incluse intr-o oferta de referinta pentru accesul neconditionat la
bucla locala constituita dintr-o pereche de fire metalice torsadate
A. Conditii asociate accesului neconditionat la bucla locala
1. Elemente ale retelei la care se ofera accesul, cuprinzand in principal
urmatoarele:
a) accesul la bucla locala;
b) accesul la frecventele nonvocale ale spectrului de frecvente ale buclei
locale, in cazul accesului partajat la bucla locala.
2. Informatii referitoare la amplasarea punctelor fizice de acces si la
disponibilitatea buclei locale in parti determinate ale retelei de acces;
difuzarea acestor informatii poate fi limitata la sfera partilor interesate, in
vederea evitarii riscului de a se aduce atingere ordinii publice.
3. Conditii tehnice referitoare la accesul si utilizarea buclei locale,
inclusiv caracteristicile tehnice ale perechii de fire metalice torsadate in
bucla locala.
4. Proceduri de comanda si de aprovizionare, eventuale restrictii de
utilizare.
B. Servicii de colocare
1. Informatii referitoare la situarea sediilor operatorului unde se poate
realiza colocarea; difuzarea acestor informatii poate fi limitata la sfera
partilor interesate, in vederea evitarii riscului de a se aduce atingere
ordinii publice.
2. Posibilitatile de colocare in sediile mentionate la pct. 1, incluzand
posibilitatile de colocare fizica si, daca este cazul, colocarea la distanta si
colocarea virtuala.
3. Caracteristicile echipamentului si, daca este cazul, restrictii privind
colocarea anumitor echipamente.
4. Masuri adoptate de operator pentru a asigura securitatea sediilor sale.
5. Conditii de acces in incinte pentru personalul beneficiarului.
6. Norme tehnice si standarde de siguranta.
7. Reguli de alocare a spatiului acolo unde spatiul disponibil pentru
colocare este limitat.
8. Conditii in care beneficiarii pot sa inspecteze sediile unde se poate
realiza o colocare fizica si sediile unde colocarea a fost refuzata pe motiv de
capacitate insuficienta.
C. Sisteme informationale
Conditii de acces la anumite sisteme ale operatorului: sistemele de
asistenta operationala, sistemele informationale sau bazele de date pentru
pregatirea comenzilor, aprovizionare, mentenanta, solicitari de reparatii si
facturare.
D. Conditii de furnizare
1. Termenul sau termenele in care operatorul trebuie sa raspunda la
cererile de furnizare a serviciilor si a elementelor infrastructurii asociate;
acorduri asupra nivelului serviciului, rezolvarea problemelor, proceduri de
restabilire a nivelului normal al serviciului si parametri de calitate a
serviciilor.
2. Clauze contractuale standard, inclusiv, daca este cazul, despagubirile
datorate in caz de nerespectare a termenului sau termenelor stabilite in
conformitate cu prevederile pct. 1.
3. Tarife sau formule de calcul al tarifelor pentru fiecare serviciu,
functie si element al infrastructurii asociate, prevazut in prezenta anexa.