LEGE
Nr. 74 din 12 iulie 1996
Legea telecomunicatiilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 22 iulie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Libera circulatie a informatiilor prin emisia, transmisia sau receptia de
semnale, imagini sau sunete prin fir, sisteme radio, optice sau alte sisteme
electromagnetice ori servicii de telecomunicatii, precum si secretul si inviolabilitatea
convorbirilor telefonice sau a altor comunicari efectuate prin mijloace de
telecomunicatii sunt garantate prin lege.
Art. 2
Proiectarea, instalarea, intretinerea, detinerea, interconectarea
echipamentelor de telecomunicatii, precum si prestarea serviciilor de
telecomunicatii sau alte activitati in acest domeniu pot fi efectuate de orice
persoana fizica sau juridica abilitata, in conditiile prezentei legi.
Art. 3
(1) Serviciile si retelele de telecomunicatii vor asigura satisfacerea
solicitarilor utilizatorilor in conditii de eficienta economica, cu respectarea
specificatiilor si standardelor tehnice si de calitate, in scopul dezvoltarii
unei infrastructuri de telecomunicatii armonizata la nivel national. Pentru
realizarea acestui scop se au in vedere:
a) prestarea serviciilor de telecomunicatii de baza in concordanta cu
principiul serviciului universal;
b) masuri privind distributia, accesibilitatea si calitatea serviciilor si
retelelor de telecomunicatii pentru folosirea lor in conditii optime de catre
utilizatori;
c) competitia efectiva in domeniul telecomunicatiilor;
d) eficienta in realizarea, punerea in functiune, furnizarea si
interconectarea retelelor si serviciilor de telecomunicatii.
(2) Principiul serviciului universal reprezinta furnizarea unui ansamblu
minimal de servicii de calitate, determinata, la tarife accesibile, pe intreg
teritoriul tarii.
(3) Reglementarea serviciilor si retelelor de telecomunicatii are ca
obiectiv interesul public, situatia economica a furnizorilor de servicii si
retele de telecomunicatii, protectia consumatorilor, impactul asupra pietei de
telecomunicatii, precum si masurile privind ordinea publica, siguranta si
apararea nationala.
Art. 4
(1) Furnizorii serviciilor de telecomunicatii, operatorii retelelor de
telecomunicatii, precum si angajatii acestora au obligatia de a asigura
confidentialitatea oricaror date referitoare la cei care utilizeaza
telecomunicatiile si conditiile lor de folosire. Sunt interzise interceptarea
convorbirilor sau comunicarilor efectuate prin telefon, telegraf sau prin orice
alte mijloace de telecomunicatii si furnizarea de informatii cu privire la
continutul acestora.
(2) Convorbirile sau comunicarile efectuate prin orice mijloace de
telecomunicatii pot fi interceptate numai in cazurile prevazute de lege, de
catre organele abilitate de lege, pe baza actului de autorizare emis de un
procuror desemnat de procurorul general al Romaniei sau, dupa caz, de
prim-procurorul Parchetului de pe langa Curtea de apel.
(3) Furnizorii de servicii si operatorii de retele de telecomunicatii au
obligatia de a asigura confidentialitatea informatiilor emise, transmise sau
receptionate prin echipamentele lor de telecomunicatii, in concordanta cu stadiul
tehnologic existent. Reglementarile tehnice privind confidentialitatea acestor
informatii se stabilesc de catre autoritatea de reglementare.
(4) Furnizorii de servicii si operatorii de retele de telecomunicatii vor
solicita, vor stoca sau vor folosi datele de identificare a utilizatorilor,
necesare numai pentru evidenta furnizarii serviciilor sau a retelelor lor, daca
utilizatorul nu a consimtit in prealabil si asupra altor utilizari ale
acestora. Masurile de protectie privind aceste date se stabilesc de catre
autoritatea de reglementare.
Art. 5
(1) Ministerul Comunicatiilor, ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale, este autoritatea de reglementare prevazuta de prezenta lege.
(2) Reglementarea activitatilor de telecomunicatii, precum si
reglementarile tehnice prevazute in prezenta lege se elaboreaza de catre
autoritatea de reglementare, cu avizul altor organisme implicate, in conditiile
legii.
(3) Autoritatea de reglementare isi exercita atributiile din prezenta lege
prin ordin al ministrului.
(4) Reglementarile si activitatile din domeniul telecomunicatiilor trebuie
sa respecte hotararile organismelor si organizatiilor internationale specifice,
cuprinse in tratatele la care Romania este parte.
Art. 6
Retelele si serviciile de telecomunicatii destinate intereselor
guvernamentale, ordinii publice, sigurantei si apararii nationale se
reglementeaza prin legi specifice acestor domenii.
Art. 7
In acceptiunea acestei legi se definesc:
a) telecomunicatii: orice emisie, transmisie sau receptie de semnale,
limbaje, imagini, sunete sau informatii de orice natura prin fir, sistem radio,
optice sau alte sisteme electromagnetice;
b) radiocomunicatii: telecomunicatii prin intermediul undelor
radioelectrice;
c) retea de telecomunicatii: ansamblul liniilor de transmisie si al
dispozitivelor de comunicatie, care ofera conexiuni intre mai multe puncte
terminale pentru realizarea telecomunicatiilor intre acestea, precum si
instalatiile asociate necesare;
d) retea de telecomunicatii independenta: reteaua de telecomunicatii,
proprietate a unei singure persoane fizice sau persoane juridice a carei unica
destinatie este satisfacerea unor servicii sau facilitati necesare
proprietarului sau unui grup inchis de utilizatori;
e) retea de telecomunicatii interna: reteaua de telecomunicatii
independenta, localizata intr-o singura proprietate, fara a utiliza spectrul
radioelectric, domeniul public sau alta proprietate;
f) puncte terminale: punctele de conexiune fizica necesare pentru accesul
la reteaua de telecomunicatii. Acestea fac parte integranta din reteaua de
telecomunicatii si trebuie sa corespunda unor specificatii sau standarde
tehnice;
g) linii de transmisie: mediul de comunicatie utilizat ca un ghid
artificial continuu pentru telecomunicatii;
h) echipament terminal: echipamentul sau o parte a unui echipament care se
conecteaza, direct sau indirect, la un punct terminal, astfel incat permite
transmiterea, prelucrarea si/sau receptia informatiilor;
i) cerinte esentiale: cerintele care trebuie indeplinite pentru a garanta
siguranta utilizatorilor si a personalului operatorilor de telecomunicatii,
protectia retelelor si, in special, a schimbului de informatii din gestiune si
comanda asociate, inclusiv, acolo unde este cazul, utilizarea eficienta a
spectrului radioelectric sau a resurselor orbitale pentru satelitii de
telecomunicatii, precum si interoperabilitatea serviciilor de acelasi fel, a
echipamentelor terminale si protectia informatiilor vehiculate de catre
utilizatori. Interoperabilitatea echipamentelor terminale reprezinta
capacitatea acestora de a functiona corect in retea, precum si cu alte
echipamente terminale care permit accesul la acelasi serviciu;
j) serviciu de telecomunicatii: furnizarea oricarui tip de telecomunicatii
contra cost;
k) serviciu de telecomunicatii de baza: furnizarea serviciului telefon sau
telegraf/telex contra cost, in masura in care acestea sunt destinate
publicului;
l) operator public: persoana juridica autorizata sa instaleze si sa opereze
o retea de telecomunicatii in scopul oferirii de servicii de telecomunicatii
destinate publicului;
m) operator independent: persoana fizica sau persoana juridica autorizata
sa instaleze si sa opereze o retea de telecomunicatii independenta;
n) clauza retelei deschise: ansamblul conditiilor privind accesul deschis
la retelele operatorilor publici si, dupa caz, la serviciile de telecomunicatii
destinate publicului, precum si utilizarea eficienta a acestora;
o) grupul inchis de utilizatori: grup de utilizatori - persoane juridice cu
acelasi tip de activitate de baza si interese economice comune, care justifica
necesitatea unei retele proprii de telecomunicatii;
p) categorie de utilizatori: clientii care prezinta aceleasi caracteristici
de trafic si aceleasi solicitari de utilizare a unui serviciu de
telecomunicatii;
r) zona: spatiu geografic care cuprinde mai multe localitati.
CAP. 2
Reglementarea activitatilor de telecomunicatii
Sectiunea 1
Licente
Art. 8
(1) Operatorii publici, furnizorii de servicii de telecomunicatii de baza,
precum si furnizorii altor servicii de telecomunicatii, in conditiile in care
piata sau spectrul radioelectric disponibil limiteaza competitia, desfasoara
aceste activitati numai in baza licentei eliberate de autoritatea de
reglementare.
(2) Beneficiar al licentei prevazute la alin. (1) poate fi numai o persoana
juridica romana.
Art. 9
(1) Licenta se elibereaza numai pentru un anumit tip de retea sau pentru
anumite tipuri de servicii de telecomunicatii, determinate de catre autoritatea
de reglementare pentru:
- operatori publici;
- furnizori de servicii de telecomunicatii de baza;
- furnizori de servicii de telecomunicatii pentru care conditiile pietei
sau spectrul radioelectric disponibil limiteaza competitia.
(2) Autoritatea de reglementare poate limita licenta unui furnizor de
servicii de telecomunicatii sau unui operator public pentru anumite regiuni,
orase sau linii de telecomunicatii.
(3) O persoana juridica poate detine una sau mai multe licente din
categoriile mentionate la alin. (1).
(4) Serviciul de telecomunicatii care face obiectul unei licente nu este
supus autorizarii in conformitate cu prevederile art. 26, 27 si 28.
Art. 10
(1) Atribuirea licentei se face prin licitatie sau incredintare directa de
catre autoritatea de reglementare. Aceasta determina numarul sau tipul de
licente pentru retele sau servicii de telecomunicatii, necesar pentru indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 3.
(2) Modul de atribuire a licentelor prin licitatie sau prin incredintare
directa se stabileste de catre autoritatea de reglementare, asigurandu-se o
procedura obiectiva si transparenta, cu motivarea circumstantelor pe care s-a
bazat in cazul alegerii metodei incredintarii directe.
(3) Pentru atribuirea licentei prin licitatie, autoritatea de reglementare
va anunta public, in presa locala si centrala, conditiile de acordare, cu
respectarea prevederilor art. 11 si 12.
(4) Licenta poate fi atribuita, prin incredintare directa in urmatoarele
situatii:
- in cazurile si pentru perioada pastrarii motivate a unor drepturi
exclusive rezervate pentru prestarea serviciilor de telecomunicatii de baza;
- pentru motive de standardizare sau de compatibilitate cu echipamentele
sau tehnologia deja existenta in serviciul, reteaua sau zona respectiva, precum
si pentru asigurarea continuitatii sau extinderii serviciului;
- in cazul in care la licitatie s-a prezentat un singur participant.
(5) Autoritatea de reglementare va elibera licenta tinand seama de
calificarea tehnica, eficienta functionala, capacitatea financiara,
aplicabilitatea propunerii solicitantului, de impactul asupra competitiei in
domeniul telecomunicatiilor si de alte conditii expres stabilite.
Art. 11
(1) Licenta nu este transmisibila. Aceasta se elibereaza pentru o perioada
de:
a) 15 ani pentru serviciile de telecomunicatii de baza si pentru retelele
aferente, la nivel national;
b) 10 ani pentru serviciile de telecomunicatii de baza si pentru retelele
aferente, la nivel zonal sau local;
c) 10 ani pentru celelalte servicii si retele care fac obiectul unor
licente, la nivel national;
d) 5 ani pentru celelalte servicii si retele care fac obiectul unor
licente, la nivel zonal sau local.
(2) Licentele pot fi reinnoite in conditiile legii.
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile licentei in
conformitate cu art. 12, in scopul indeplinirii obiectivelor prevazute la art.
3 si 4.
(1) Conditiile prevazute in licente pot fi modificate prin acord intre
autoritatea de reglementare si titularul de licenta sau in situatiile prevazute
la art. 5 alin. (4).
Art. 12
(1) Conditiile stabilite in licenta privesc drepturile si indatoririle
titularului. Acestea pot sa prevada:
a) situatiile in care titularul de licenta va garanta accesul
utilizatorilor la o retea sau la un serviciu de telecomunicatii pe teritoriul
geografic prevazut in licenta, inclusiv fazele de dezvoltare a retelei sau a
serviciului si aplicarea principiului serviciului universal, dupa caz;
b) nivelul minim al calitatii pe care trebuie sa-l asigure titularul de
licenta;
c) modul in care titularul de licenta va trebui sa garanteze accesul deschis
si nediscriminator la serviciile si reteaua sa de telecomunicatii;
d) tarifele titularului de licenta prevazute pentru furnizarea unui
serviciu sau accesul la o retea de telecomunicatii, care necesita aprobare in
conformitate cu prevederile reglementarilor pentru tarife prevazute la art. 24
si 25;
e) situatiile in care autoritatea de reglementare aproba termenii si
conditiile comerciale aplicate de catre titularul de licenta, in special cele
prevazute in contractele cu beneficiarii retelei sau ai serviciilor sale de
telecomunicatii;
f) specificatiile si standardele tehnice, precum si cerintele esentiale pe
care titularul de licenta trebuie sa le respecte in timpul instalarii si
exploatarii retelelor si serviciilor de telecomunicatii;
g) modul in care titularul de licenta trebuie sa participe la serviciu in
conditii deosebite, implicarea sa in luarea masurilor in asemenea cazuri,
precum si masurile ce trebuie intreprinse in situatii normale pentru asigurarea
serviciului si in conditii deosebite;
h) situatiile in care furnizarea anumitor servicii de telecomunicatii de
catre titularul de licenta poate fi supusa unor conditii menite sa ofere si sa
mentina o competitie efectiva, pentru evitarea abuzului de pozitie dominanta pe
piata, conform prevederilor art. 33 si 34;
i) cazurile in care titularul de licenta este obligat sa-si interconecteze
reteaua de telecomunicatii la reteaua unui alt titular de licenta sau la
retelele similare din alte tari.
(2) Autoritatea de reglementare decide care dintre conditiile enumerate la
alin. (1) vor fi prevazute in licenta.
(3) Conditiile prevazute la lit. a), b), d) si g) sunt obligatorii pentru
titularii de licenta pentru furnizarea de servicii de telecomunicatii de baza.
Art. 13
Licenta poate fi retrasa partial sau total, temporar sau definitiv, de
catre autoritatea de reglementare, daca titularul ei incalca obligatiile
prevazute in licenta sau prevederile legale privind confidentialitatea si
inviolabilitatea comunicatiei. Masura retragerii licentei se ia dupa o
avertizare prealabila pentru intrarea in legalitate si dupa verificarea
realitatii sustinerilor titularului de licenta, comunicate in cel mult 30 de
zile de la primirea avertizarii.
Art. 14
(1) Licentele se elibereaza in baza unor taxe care se fac venit la bugetul
de stat. Cuantumul taxelor de licenta este prevazut in anexa nr. 1 la prezenta
lege.
(2) Cheltuielile privind activitatile necesare pentru controlul permanent
al respectarii prevederilor licentelor, controlul tehnic asociat, verificarea
parametrilor de calitate si a protectiei contra perturbatiilor si, dupa caz,
monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate din tarifele percepute de
la titularii de licenta de catre organismul specializat prevazut la art. 49
alin. (1). Aceste tarife se aproba conform prevederilor art. 25, care se aplica
in mod corespunzator.
(3) Valoarea taxelor prevazute in anexa nr. 1 va putea fi modificata prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui preturilor si tarifelor
din economie.
Sectiunea a 2-a
Dreptul de acces in imobile, incinte si alte proprietati
Art. 15
Operatorul public de retea destinata serviciilor de telecomunicatii poate
sa instaleze, sa intretina si sa mute liniile de transmisie, suporturile
acestora si punctele terminale folosite pentru furnizarea de servicii de
telecomunicatii in/pe/sub sau deasupra proprietatii, dupa caz, numai in
conditiile prezentei legi.
Art. 16
(1) Titularii de licenta, care intentioneaza sa intre pe orice fel de
proprietate pentru instalarea sau intretinerea liniilor de transmisie si a
punctelor terminale, vor conveni, in scris, cu proprietarul sau detinatorul,
toate detaliile necesare, inclusiv locul si metodele de lucru ce urmeaza a fi
folosite si durata de timp in care proprietarul nu poate efectua lucrari ce ar
afecta accesul si buna intretinere a instalatiilor de telecomunicatii sau care
ar necesita mutarea acestora.
(2) Acordul prevazut la alin. (1) priveste numai conectarea initiala a abonatului
la reteaua titularului de licenta.
Art. 17
(1) In absenta acordului dat in temeiul art. 16, titularul de licenta va
transmite proprietarului o notificare scrisa in care va specifica locul de
desfasurare a activitatii, metodele de lucru, suprafata de teren afectata,
obligatia acordarii de despagubiri in cazul in care se justifica si dreptul de
contestare a notificarii, in termen de 15 zile de la comunicarea acesteia, la
autoritatea de reglementare.
(2) Contestatia va fi solutionata de catre autoritatea de reglementare in
termen de 30 de zile, dupa ascultarea ambelor parti, decizia, temeinic
motivata, fiind comunicata partilor. Impotriva deciziei, partea nemultumita se
poate adresa instantei contenciosului administrativ potrivit Legii nr. 29/1990.
(3) Activitatea contestata a titularului de licenta va fi suspendata pana
la solutionarea definitiva a cauzei.
Art. 18
(1) Persoanele imputernicite de titularii de licenta sa desfasoare
activitati de proiectare, instalare, intretinere si inlocuire a liniilor de
transmisie, a suporturilor acestora sau a punctelor terminale necesare
furnizarii serviciilor de telecomunicatii au dreptul de acces in/pe/sub sau
deasupra proprietatii, in imobile si in incinte, pentru indeplinirea
atributiilor de serviciu, pe baza unui ordin scris, cu acordul proprietarilor
sau al locatarilor.
(2) In lipsa acordului proprietarilor sau al locatarilor, lucrarile de
telecomunicatii se pot efectua in temeiul unei hotarari judecatoresti
definitive si irevocabile, iar in caz de urgenta, pe baza unei ordonante
presedintiale.
(3) In cazul in care se impune efectuarea unor lucrari de intretinere sau
de reparatii cu caracter de urgenta pentru prevenirea sau inlaturarea unor
consecinte grave ori impuse de asigurarea sigurantei nationale ori a ordinii
publice, persoanele imputernicite conform alin. (1) au dreptul de acces in
imobile sau incinte fara permisiunea proprietarilor sau a detinatorilor, pe
baza de ordonanta presedintiala. Ordonanta presedintiala se pronunta in cel
mult 3 zile de la data cererii, in camera de consiliu, chiar si fara citarea
partilor, si este executorie. In cazuri de urgenta extrema, prevazute la art.
32 din Legea nr. 33/1994, se va proceda in consecinta.
(4) Instalarea liniilor de transmisie, a suporturilor si a punctelor
terminale in/pe/sub sau deasupra proprietatii nu va afecta dreptul de
proprietate sau alte drepturi reale, precum si dreptul de proprietate asupra
echipamentelor instalate. In cazul necesitatii modificarii definitive a utilizarii
unui termen si a imposibilitatii preluarii prin cumparare a acestuia, se aplica
procedura de expropriere pentru cauze de utilitate publica cu dreapta si
prealabila despagubire, conform legii.
Art. 19
Instalarea, intretinerea, inlocuirea sau mutarea liniilor de transmisie si
a punctelor terminale nu vor cauza nici o schimbare a destinatiei de folosinta
a proprietatii, vor afecta cat mai putin posibil folosirea proprietatii, vor
schimba cat mai putin posibil aspectul exterior al proprietatii si vor fi
executate intr-o maniera in care sa nu pericliteze sanatatea si siguranta
oamenilor. In cazul instalarii mai multor retele de telecomunicatii in aceeasi
zona, se vor utiliza, pe cat posibil, trasee si facilitati comune, avand in
vedere obiectivele mentionate la art. 3.
Art. 20
Operatorul public, care are in licenta prevederile art. 12 alin. (1) lit.
a), poate solicita proprietarilor sau detinatorilor de arbori sau alte specii
vegetale ale caror ramuri sau radacini ingreuneaza sau ar ingreuna instalarea,
intretinerea sau functionarea retelelor de telecomunicatii, taierea ramurilor
sau a radacinilor, cu respectarea prevederilor art. 16, 17 si 18.
Art. 21
(1) Titularul de licenta va fi obligat, pe cheltuiala proprie, sa reaseze
cablurile utilizate pentru serviciile sale de telecomunicatii, cand aceasta
reasezare este necesara pentru constructia de cladiri sau pentru efectuarea de
lucrari de catre proprietarul bunului, dupa expirarea duratei convenite conform
art. 16 alin. (1).
(2) Cand reasezarea cablurilor este necesara efectuarii unor lucrari de
catre alte persoane decat proprietarul, cheltuielile vor fi suportate de
acestea.
Art. 22
Titularul de licenta are dreptul sa instaleze posturi telefonice publice,
pe teritoriul prevazut in licenta sa pentru acest serviciu, in/pe cladiri si in
spatii ale domeniului public, cu acordul proprietarilor sau al autoritatilor
respective.
Art. 23
(1) Titularul de licenta este raspunzator pentru daunele cauzate
proprietarilor sau detinatorilor ca urmare a efectuarii lucrarilor de
instalare, de intretinere sau de inlocuire a liniilor de transmisie ori a
punctelor terminale, precum si pentru taierea vegetatiei in conditiile art. 20.
(2) Proprietarii sau detinatorii bunurilor afectate de titularul de licenta
in conditiile alin. (1) au dreptul la o despagubire stabilita de comun acord si
echivalenta cu prejudiciul efectiv produs, ca o eventuala compensatie
determinata de modificarea aspectului exterior al proprietatii.
(3) Despagubirile se stabilesc, dupa caz, prin tranzactie sau pe cale
jurisdictionala.
Sectiunea a 3-a
Tarife
Art. 24
(1) Serviciile de telecomunicatii si accesul la reteaua de telecomunicatii
se efectueaza, pe baza de contracte, in schimbul perceperii unui tarif stabilit
in functie de obiectivele prevazute la art. 3.
(2) Autoritatea de reglementare urmareste ca tarifele supuse aprobarii
conform art. 12 alin. (1) lit. d) sa fie nediscriminatorii si corelate cu
costurile.
(3) La stabilirea tarifelor se vor avea in vedere:
a) acoperirea costurilor serviciilor efectuate, pe termen lung, specifice
domeniului;
b) neincluderea de sume suplimentare, ca rezultat al abuzului de pozitie
dominanta pe piata, cu exceptia cazurilor justificate de obiectivele mentionate
la art. 3;
c) asigurarea in cele mai bune conditii a unor servicii pentru beneficiari;
d) neincluderea de sume suplimentare conform prevederilor din art. 35;
e) asigurarea competitiei pe piata si evitarea concurentei neloiale.
(4) Tarifele sunt nediscriminatorii pentru acelasi tip de serviciu de
telecomunicatii, furnizat aceleiasi categorii de utilizatori.
(5) Pentru aplicarea prevederilor din alin. (1)-(4), autoritatea de
reglementare poate aproba reguli sau principii de tarifare, inclusiv marimea
modificarilor permise pentru tarifele de telecomunicatii.
Art. 25
(1) Tarifele percepute de titularii de licenta pentru serviciile de
telecomunicatii de baza se aproba de catre autoritatea de reglementare, cu
avizul autoritatii guvernamentale cu atributii in domeniul preturilor si
tarifelor.
(2) In scopul indeplinirii obiectivelor prevazute la art. 3, autoritatea de
reglementare poate dispune ca titularii de licenta:
a) sa puna la dispozitia autoritatii de reglementare informatiile, datele
statistice si documentele necesare pentru aprobarea tarifelor;
b) sa efectueze, dupa caz, inregistrarea distincta, in evidenta contabila,
a costurilor pe fiecare activitate necesara furnizarii serviciilor sau operarii
retelei de telecomunicatii.
(3) Decizia autoritatii de reglementare privind aprobarea tarifelor va fi
comunicata titularilor de licenta in termen de 40 de zile de la data primirii
propunerii.
(4) Tarifele aprobate vor fi facute publice de catre titularul de licenta
cu cel putin 15 zile inainte de aplicare.
Sectiunea a 4-a
Autorizatii
Art. 26
(1) Operatorul independent sau furnizorul de servicii de telecomunicatii
deschise competitiei poate desfasura aceste activitati numai in baza unei autorizatii
emise de autoritatea de reglementare.
(2) Beneficiar al autorizatiei prevazute la alin. (1) poate fi o persoana
fizica sau juridica romana, sucursale sau reprezentante ale unor persoane
juridice straine inregistrate in Romania.
(3) Prin exceptie, retelele interne de telecomunicatii, precum si retelele
independente pentru care distanta maxima intre punctele terminale este de 300
m, care nu sunt conectate la retelele de telecomunicatii si nu utilizeaza
transmisii radioelectrice in spatiu - fara ghidare artificiala -, pot functiona
fara autorizatia prevazuta la alin. (1).
Art. 27
(1) Eliberarea autorizatiei se efectueaza dupa procedura stabilita prin
ordin de catre autoritatea de reglementare.
(2) Nu se elibereaza autorizatii atunci cand:
a) exista dovezi ca serviciul sau reteaua de telecomunicatii care face
obiectul solicitatii pericliteaza securitatea sau sanatatea utilizatorilor sau
a personalului ori confidentialitatea comunicarilor;
b) in gestionarea spectrului radioelectric nu exista frecvente disponibile
care pot fi alocate solicitantului.
Art. 28
(1) Autorizatia este personala si netransmisibila. Aceasta se elibereaza
pentru o perioada de pana la 5 ani si poate fi reinnoita sau retrasa in
conditiile legii.
(2) Frecventele radioelectrice necesare pentru functionarea retelei sau a
serviciilor de telecomunicatii vor fi alocate prin autorizatie, conform legii.
(3) La eliberarea autorizatiei, autoritatea de reglementare va urmari
indeplinirea obiectivelor prevazute in art. 3, stabilind prin autorizatie:
a) drepturi si obligatii in legatura cu standarde tehnice internationale
din domeniu si cu cerintele esentiale privind securitatea utilizatorilor si a
personalului;
b) conditii tehnice in timpul instalarii si functionarii retelelor si
serviciilor de telecomunicatii;
c) situatiile si conditiile in care unui operator independent i se poate
permite sa incheie acorduri asupra interconectarii retelei sale cu reteaua de
telecomunicatii a altui operator.
Art. 29
(1) Autorizatia poate fi retrasa partial sau total, temporar sau definitiv,
de catre autoritatea de reglementare, daca titularul incalca obligatiile
prevazute in aceasta si prevederile legale privind confidentialitatea si
inviolabilitatea comunicatiilor.
(2) Masura retragerii autorizatiei se ia dupa avertizarea prealabila pentru
intrarea in legalitate si dupa verificarea realitatii sustinerilor titularilor
de autorizatie, comunicate in cel mult 30 de zile de la primirea avertizarii.
Art. 30
(1) Autorizatia se elibereaza in baza unei taxe care se face venit la
bugetul de stat. Cuantumul taxelor de autorizare este prevazut in anexa nr. 2
la prezenta lege.
(2) Cheltuielile privind activitatile necesare pentru controlul permanent
al respectarii prevederilor autorizatiilor, controlul tehnic asociat,
verificarea parametrilor de calitate si a protectiei contra perturbatiilor si,
dupa caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate din tarifele
percepute de la titularii de autorizatie de catre organismul specializat
prevazut de art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aproba conform prevederilor
art. 25, care se aplica in mod corespunzator.
(3) Valoarea taxelor prevazute in anexa nr. 2 poate fi modificata prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui preturilor si tarifelor
din economie.
Sectiunea a 5-a
Protectia utilizatorilor
Art. 31
(1) Autoritatea de reglementare stabileste modalitatea in care titularul de
licenta prezinta modelele contractelor pe care le incheie cu utilizatorii.
Contractele se incheie numai pentru serviciile de telecomunicatii solicitate de
utilizatori.
(2) Drepturile utilizatorilor in cazurile de intrerupere a furnizarii
serviciilor sau a accesului la retea si raspunderea ce revine pentru daune
titularului de licenta sau de autorizatie sunt reglementate contractual,
dispozitiile prevazute in cap. V aplicandu-se in mod corespunzator.
Art. 32
Dispozitiile art. 25 alin. (2), (3) si (4) se aplica in mod corespunzator
si in cazul aprobarii termenilor si conditiilor comerciale stabilite in
contractele dintre titularul de licenta si beneficiarii serviciilor de
telecomunicatii respective.
Art. 33
Operatorii publici sau furnizorii de servicii de telecomunicatii trebuie sa
permita accesul concurentilor la retea sau la un serviciu, de regula in
aceleasi conditii tehnice si financiare in care ei insisi ar fi utilizatori ai
retelei sau serviciului respectiv, daca acest lucru reprezinta un suport pentru
oferirea altor servicii de telecomunicatii si nu exista motive obiective
intemeiate care sa impiedice acordarea accesului.
Art. 34
(1) Operatorii publici sau furnizorii de servicii de telecomunicatii, care
au o pozitie dominanta pe piata de telecomunicatii, sunt obligati sa respecte
reglementarile pentru retele si servicii de telecomunicatii referitoare la
clauza retelei deschise. Ei pot limita accesul la retea sau la servicii de
telecomunicatii numai in cazuri justificate de respectarea cerintelor
esentiale.
(2) Termenii si conditiile comerciale in functie de care ofera servicii un
operator public sau un furnizor de servicii de telecomunicatii, care are o
pozitie dominanta pe piata, trebuie sa fie bazate pe criterii obiective, sa fie
transparente si sa fie facute publice.
Art. 35
(1) Este interzis titularilor de licenta sa subventioneze tarifele pentru
activitatile supuse unei autorizatii sau deschise concurentei cu venitul
obtinut din serviciile si retelele care le-au fost acordate prin licenta.
(2) Autoritatea de reglementare va solicita toate datele necesare pentru
verificarea respectarii prevederilor alin. (1).
(3) Autoritatea de reglementare poate solicita o verificare financiara de
catre un expert autorizat, care sa examineze daca titularul respecta principiul
mentionat la alin. (1). Cheltuielile necesare pentru efectuarea acestei
verificari vor fi suportate de titular, daca expertiza constata nerespectarea
prevederilor alin. (1).
Art. 36
Autoritatea de reglementare va avertiza pe titularul de licenta sau pe
furnizorul de servicii de telecomunicatii care incalca prevederile art. 33, 34
si 35 alin. (1) sa ia masurile de inlaturare a incalcarii prevederilor legale,
in cazul in care respectivul titular de licenta sau furnizor de servicii de telecomunicatii
se foloseste de pozitia sa dominanta pentru a practica discriminari intre
competitorii sai.
Art. 37
(1) Prevederile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Legii
concurentei.
(2) La desfasurarea investigatiilor si la luarea deciziilor in cazul
incalcarii prevederilor Legii concurentei poate participa si autoritatea de
reglementare.
Sectiunea a 6-a
Interconectare si numerotare
Art. 38
(1) Titularul de licenta este obligat sa-si interconecteze reteaua de telecomunicatii
la reteaua altui titular sau la retele similare din alte tari, in urmatoarele
conditii:
a) interconectarea sa fie prevazuta in licenta conform prevederilor art. 12
alin. (1) lit. i);
b) limitarea interconectarii in situatia cand acest lucru este necesar
pentru respectarea cerintelor esentiale;
c) criteriile de interconectare sa fie obiective, transparente si sa fie
facute publice.
(2) Autoritatea de reglementare va preciza prin ordin al ministrului modul
de aplicare a conditiilor de mai sus.
(3) Autoritatea de reglementare are dreptul de a avertiza, la sesizarea
titularilor afectati, pe titularul de licenta care nu-si indeplineste
obligatiile de interconectare conform alin. (1) sau poate stabili conditiile de
interconectare in cazul in care titularii de licenta nu au ajuns la un acord.
Art. 39
(1) Un operator independent poate, cu aprobarea prealabila a autoritatii de
reglementare, sa-si conecteze, in anumite conditii, propria retea la retelele
de telecomunicatii ale unui titular de licenta, ale altui operator independent
sau la retele similare din alte tari, daca in autorizatia sa se prevede aceasta
posibilitate, potrivit art. 28 alin. (3) lit. c).
(2) Aprobarea autoritatii de reglementare prevazuta la alin. (1) va
specifica conditiile de interconectare.
Art. 40
(1) Titularii de licenta si operatorii independenti autorizati vor prezenta
autoritatii de reglementare o nota asupra finalizarii modificarii sau anularii
oricarui acord de interconectare, cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea
in vigoare a acestuia.
(2) Autoritatea de reglementare poate declara nul un acord de
interconectare intre titularii de licenta, in parte sau in total, daca acordul
pericliteaza competitia efectiva pe piata de telecomunicatii.
(3) Prevederilor din alineatul anterior li se aplica in mod corespunzator
dispozitiile art. 36.
Art. 41
(1) Autoritatea de reglementare efectueaza planificarea numerotarii
necesare in serviciile de telecomunicatii pentru identificarea utilizatorilor.
Ea va inregistra utilizarea grupelor de numerotare, schimbarile din planul de
numerotare si alocarea de numere titularilor de licenta sau furnizorilor de
servicii de telecomunicatii.
(2) Autoritatea de reglementare poate modifica planurile nationale de
numerotare conform acordurilor si recomandarilor internationale, precum si in
scopul garantarii unei suficiente disponibilitati de numere. Modificarile vor
fi facute publice cu cel putin 60 de zile inainte de aplicare.
(3) In administrarea numerelor se vor lua in considerare necesitatile
titularilor de licenta, ale furnizorilor de servicii de telecomunicatii si ale
utilizatorilor, precum si principiile profitabilitatii si concurentei efective.
CAP. 3
Reglementari tehnice
Art. 42
Numai echipamentele terminale autorizate pot fi comercializate, conectate
si utilizate in retelele de telecomunicatii care fac obiectul unei licente sau
autorizatii. Echipamentele terminale cu alta destinatie pot fi comercializate
numai cu avertizarea expresa a utilizatorilor asupra interdictiei de conectare
si utilizare in retelele mentionate.
(2) Echipamentele terminale pot fi autorizate numai daca respecta cerintele
esentiale definite la art. 7 lit. i).
(3) Autoritatea de reglementare stabileste procedura de autorizare a
echipamentelor terminale, inclusiv procedura de expertiza tehnica, si
desemneaza, in acest scop, laboratoare de testare independente.
Art. 43
(1) Proiectarea, instalarea si intretinerea retelelor de telecomunicatii,
precum si instalarea, intretinerea sau conectarea echipamentelor de
telecomunicatii pot fi efectuate numai de catre persoane fizice sau juridice
autorizate. Fac exceptie echipamentele terminale prevazute prin constructie, cu
posibilitatea conectarii de catre utilizator si autorizate in acest sens.
(2) Autoritatea de reglementare autorizeaza persoanele prevazute la alin. 1
in functie de pregatirea, calificarea si experienta profesionala a acestora.
Art. 44
Autoritatea de reglementare va verifica respectarea obligatiilor prevazute
in prezenta lege de catre persoanele autorizate, conform art. 43, precum si de
catre laboratoarele de testare desemnate si poate lua masurile necesare,
inclusiv pana la retragerea autorizatiei.
Art. 45
Instalatiile care perturba functionarea normala a retelelor de
telecomunicatii vor fi prevazute in mod obligatoriu cu sisteme de protectie
corespunzatoare, pe cheltuiala proprietarilor instalatiilor respective.
CAP. 4
Autoritatea de reglementare
Art. 46
(1) Pentru indeplinirea dispozitiilor prezentei legi, autoritatea de
reglementare indeplineste functiile, isi exercita competentele in realizarea
prevederilor art. 3 si 4 din lege, supravegheaza pe titularii de licenta, pe
furnizorii de servicii de telecomunicatii si pe operatorii de retea autorizati.
(2) In acest scop, autoritatea de reglementare:
a) poate solicita operatorilor sau furnizorilor de servicii de
telecomunicatii orice informatii sau documente legate de instalarea, functionarea
si calitatea serviciilor si retelei de telecomunicatii;
b) poate delega o persoana pentru a examina activitatea unui titular de
licenta, furnizor de servicii de telecomunicatii sau operator independent, in
scopul verificarii respectarii prevederilor licentei sau ale autorizatiei;
c) poate solicita titularilor de licenta sa elaboreze rapoarte anuale
privind indeplinirea prevederilor din licenta.
Art. 47
(1) Titularii de licenta sau furnizorii de servicii autorizati vor informa
in scris autoritatea de reglementare privind inceperea, modificarea sau
incetarea functionarii unui serviciu sau a unei retele de telecomunicatii cu
cel putin 30 de zile inainte. Autoritatea de reglementare va publica aceste
note, precum si notele mentionate la art. 48 alin. (1), de regula de doua ori
pe an.
(2) In caz de forta majora, informarea privind modificarea sau incetarea
functionarii unui serviciu sau a unei retele de telecomunicatii se va efectua
in termen de 48 de ore de la producerea evenimentului.
Art. 48
(1) In cazul inceperii procedurii de lichidare judiciara, lichidatorul va
informa in scris, imediat, autoritatea de reglementare despre incetarea
activitatii operatorului sau a furnizorului de servicii.
(2) Preluarea retelei sau a serviciilor respective de catre alta persoana
se poate face numai in conditiile prezentei legi; autoritatea de reglementare
poate acorda dreptul temporar de preluare a retelei sau a serviciilor
respective unei alte persoane, in interesul utilizatorilor, pe durata desfasurarii
procedurii de lichidare judiciara.
Art. 49
(1) Autoritatea de reglementare poate delega Inspectoratului General al
Comunicatiilor, organism specializat cu statut de regie autonoma, unele
competente si functii, cu exceptia functiilor de acordare a licentelor.
(2) Autoritatea de reglementare poate autoriza persoane juridice competente
sa indeplineasca o parte dintre functiile sale tehnice prevazute la art. 42.
(3) Reclamatiile privind deciziile luate de organismele tehnice mentionate
la alin. (1) si (2) se solutioneaza de catre autoritatea de reglementare.
Art. 50
(1) Prin ordin al ministrului comunicatiilor se va infiinta Consiliul
Consultativ de Telecomunicatii, format din reprezentanti ai utilizatorilor,
producatorilor de echipamente de telecomunicatii, titularilor de licenta,
operatorilor autorizati de retele de telecomunicatii, precum si din expertii
tehnici si de reglementare.
(2) Consiliul Consultativ de Telecomunicatii va face recomandari din
proprie initiativa sau la solicitarea autoritatii de reglementare, cu privire
la:
a) principiile politicii de dezvoltare si reglementare a sectorului de
telecomunicatii;
b) continutul licentelor;
c) tratarea sesizarilor utilizatorilor si operatorilor.
(3) Regulamentul propriu de organizare si functionare a Consiliului
Consultativ de Telecomunicatii se aproba prin ordin al ministrului
comunicatiilor.
Art. 51
(1) Autoritatea de reglementare va publica un raport anual asupra
strategiei si reglementarilor sale, cat si asupra dezvoltarii
telecomunicatiilor in Romania, in cursul anului calendaristic anterior. De
asemenea, va publica orice act cu caracter normativ, emis in baza si in
aplicarea prezentei legi.
(2) Autoritatea de reglementare va publica, de regula, de doua ori pe an,
sinteza informarilor privind situatiile prevazute la art. 47 si 49.
Art. 52
Litigiile dintre autoritatea de reglementare si titularii de licenta sau de
autorizatie cu privire la drepturile stabilite conform prezentei legi se
solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ.
Art. 53
Ministerul Comunicatiilor, in calitatea sa de autoritate de reglementare,
participa la pregatirea si negocierea acordurilor sau tratatelor internationale
din domeniul telecomunicatiilor.
CAP. 5
Raspunderi si sanctiuni
Art. 54
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
contraventionala, civila sau penala, dupa caz.
Art. 55
(1) Operatorii publici si furnizorii de servicii de telecomunicatii raspund
fata de utilizatori pentru daunele efective cauzate de neexecutarea sau
executarea necorespunzatoare a serviciilor, in conditiile prezentei legi.
(2) Termenul de introducere a reclamatiei este de 6 luni, calculat din ziua
prestarii serviciului. Solutionarea reclamatiei de catre operator se efectueaza
in termen de cel mult 3 luni de la data inregistrarii reclamatiei.
(3) Pentru serviciile deschise concurentei, termenul de introducere a
reclamatiei si raspunderea pot fi stabilite prin contract intre operator si
utilizator. Termenele de introducere a reclamatiei convenite nu pot fi mai mari
decat cele prevazute la alin. (2).
Art. 56
(1) Termenul pentru chemarea in judecata a persoanelor prevazute la art. 55
alin. (1) este de 6 luni.
(2) Termenul pentru introducerea actiunii se socoteste de la data primirii
raspunsului la reclamatie sau, in cazul in care nu s-a raspuns la reclamatia
introdusa in termen, de la expirarea termenului de solutionare a acesteia.
Art. 57
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) incalcarea conditiilor prevazute limitativ in licenta sau in
autorizatie;
b) practicarea unor tarife din categoria mentionata la art. 12 alin. (1)
lit. d), neaprobate de autoritatile competente;
c) furnizarea de servicii de telecomunicatii de catre un operator
independent fara detinerea autorizatiei prevazute de prezenta lege;
d) transmiterea licentei sau a autorizatiei altor operatori decat cei
desemnati de catre autoritatea de reglementare;
e) impiedicarea nejustificata, de catre operatorul public, a accesului
concurentilor la o retea sau la un serviciu de telecomunicatii;
f) subventionarea unor tarife pentru activitatile autorizate destinate
concurentei cu venitul obtinut din serviciile licentiate, conform prevederilor
art. 35 alin. (1);
g) refuzul nejustificat al titularului de licenta de a-si interconecta
reteaua de telecomunicatii la reteaua altui titular;
h) comercializarea si utilizarea echipamentelor terminale cu incalcarea
prevederilor art. 42 alin. (1);
i) proiectarea, instalarea sau intretinerea echipamentelor de
telecomunicatii sau instalarea, conectarea ori intretinerea echipamentelor de
telecomunicatii de catre persoane neautorizate;
j) blocarea sau deconectarea in mod intentionat, de catre un utilizator, a
instalatiilor de telecomunicatii;
k) deteriorarea sau degradarea din culpa a instalatiilor exterioare de
telecomunicatii;
l) impiedicarea, prin diverse mijloace, a accesului utilizatorilor la
aparatele telefonice publice;
m) conectarea neautorizata de echipamente terminale la liniile de
telecomunicatii ale utilizatorilor;
n) neasigurarea instalatiilor cu sisteme de protectie in cazul in care
acestea perturba functionarea normala a retelelor de telecomunicatii;
o) modificarea instalatiilor de telecomunicatii, proprietate a titularilor
de licenta, si folosirea acestora in starea in care au fost modificate, fara
acordul acestor titulari.
Art. 58
(1) Contraventiile prevazute de art. 57 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum
urmeaza:
a) de la 100.000 lei la 1.000.000 lei, cele de la lit. k) si l);
b) de la 200.000 lei la 2.000.000 lei, cele de la lit. f), g), h), i), j),
m), n) si o);
c) de la 500.000 lei la 5.000.000 lei, cele de la lit. a), b), c), d) si
e).
(2) Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica de catre persoane
imputernicite de autoritatea de reglementare sau de catre personalul
imputernicit de organul abilitat de Legea concurentei, dupa caz.
(3) Sanctiunile se aplica atat persoanelor fizice cat si celor juridice,
dupa o prealabila somare pentru intrarea in legalitate.
(4) Pentru contraventiile prevazute la art. 57 lit. a), b), g) si i),
autoritatea de reglementare poate dispune si retragerea licentei sau a
autorizatiei.
(5) Bunurile ce fac obiectul contraventiilor prevazute la art. 57 lit. h)
si m) se confisca.
(6) In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 57 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
(7) Cuantumul amenzilor poate fi modificat prin hotarare a Guvernului in
functie de evolutia indicelui preturilor si tarifelor din economie.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59
Reglementarea utilizarii spectrului de frecvente radioelectrice de catre
retelele si echipamentele de telecomunicatii se va face prin lege.
Art. 60
Prevederile prezentei legi se aplica si retelelor si serviciilor de
telecomunicatii destinate difuzarii programelor audiovizuale, in masura in care
nu sunt reglementate prin dispozitiile Legii audiovizualului.
Art. 61
(1) In cazul unor evenimente de intrerupere a retelelor sau de impiedicare
vizibila a serviciilor de telecomunicatii, organele insarcinate cu paza
padurilor, drumurilor, cailor ferate, lucrarilor de arta si a altora asemenea,
care au luat cunostinta de asemenea evenimente, sunt obligate sa instiinteze in
cel mai scurt timp Ministerul Comunicatiilor.
(2) Autoritatile administratiei publice locale vor acorda sprijin, in
limita atributiilor si a sarcinilor conferite de lege, titularului de licenta
respectiv, pentru restabilirea si asigurarea functionarii normale a retelelor
si serviciilor de telecomunicatii.
Art. 62
(1) In conditii deosebite ca: stare de asediu, stare de urgenta, mobilizare
ori stare de razboi, calamitati naturale sau catastrofe, Ministerul
Comunicatiilor, in colaborare cu institutiile din domeniul apararii, sigurantei
nationale si al ordinii publice si, dupa caz, cu Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului, poate dispune reorganizarea conditiilor de desfasurare
a activitatilor de telecomunicatii, facand publica aceasta decizie.
(2) In conditii normale, Ministerul Comunicatiilor, in colaborare cu
institutiile mentionate la alin. (1), va lua masuri pregatitoare, in cadrul
sistemului de telecomunicatii, pentru asigurarea serviciului in conditii
deosebite.
(3) Titularii de licenta si de autorizatie au obligatia de a respecta
masurile dispuse.
Art. 63
(1) Licentele pentru retelele operatorilor publici care furnizeaza
serviciile de telecomunicatii de baza se elibereaza regiilor autonome de
profil, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Aceste licente se vor acorda prin incredintare directa, fara plata taxelor
prevazute in anexa nr. 1, pe o perioada de 5 ani, prin derogare de la
prevederile art. 11.
(2) In cazul in care regiile autonome care fac obiectul prevederilor alin.
(1) se restructureaza in societati comerciale cu capital majoritar de stat,
licentele eliberate sunt transmisibile noilor societati, cu modificarea
corespunzatoare a prevederilor din licenta.
(3) Autorizatiile pentru retelele de telecomunicatii independente,
existente la data prezentei legi, vor fi eliberate conform prevederilor
acesteia, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a legii.
(4) Licentele si autorizatiile eliberate anterior intrarii in vigoare a
prezentei legi vor fi reinnoite, in conditiile legii, de catre autoritatea de
reglementare, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a legii.
Art. 64
(1) Pe perioada pastrarii drepturilor exclusive rezervate pentru furnizarea
serviciilor de telecomunicatii de baza, acestea se pot liberaliza numai pentru
mediul rural, in conditiile legii. Atribuirea licentelor pentru astfel de
operatori de retele si furnizori de servicii se va efectua pe baza de
licitatie.
(2) Licentele care fac obiectul alin. (1) vor fi limitate:
a) numai pentru localitati rurale sau puncte izolate in care serviciile de
telecomunicatii de baza lipsesc sau sunt necorespunzatoare;
b) numai pentru perioada in care se pastreaza drepturile exclusive
rezervate.
(3) Licentele pot fi reinnoite in conditiile prezentei legi.
Art. 65
Prin hotarare a Guvernului sau prin acord interministerial se vor stabili
conditii specifice de folosire, de catre operatorii de telecomunicatii, a
proprietatii apartinand agentilor economici cu capital de stat.
Art. 66
Dispozitiile referitoare la prescriptia dreptului la actiune din prezenta
lege se intregesc cu prevederile Decretului nr. 167/1958 privind prescriptia
extinctiva, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 67
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, termen in care se va constitui, prin ordin al
ministrului comunicatiilor, Consiliul Consultativ de Telecomunicatii prevazut
la art. 50 alin. (1).
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- Decretul nr. 197/1955 privind exploatarea serviciilor de posta si
telecomunicatii, partea referitoare la serviciile de telecomunicatii;
- art. 3 si 4 din H.C.M. nr. 2.487/1969 pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la dispozitiile legale privind functionarea serviciilor de
posta si telecomunicatii;
- orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 26 iunie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
ANEXA 1
TAXELE DE LICENTA
Taxele de licenta prevazute la art. 14 sunt urmatoarele:
1. Retele de telecomunicatii prin cablu:
- 1.1. nationale 1.000.000.000 lei
- 1.2. zonale 300.000.000 lei
- 1.3. locale:
a) urbane 70.000.000 lei
b) rurale 5.000.000 lei
2. Retele de radiocomunicatii:
- 2.1. nationale 100.000.000 lei
- 2.2. zonale 20.000.000 lei
- 2.3. locale:
a) urbane 5.000.000 lei
b) rurale 1.000.000 lei
3. Retele de telecomunicatii
tip VSAT (statii mici de
comunicatii prin satelit):
- 3.1. statii terminale 1.000.000 lei/statie
- 3.2. statii coordonatoare 10.000.000 lei
4. Servicii de telecomunicatii
de baza:
- 4.1. nationale 500.000.000 lei
- 4.2. zonale/urbane 70.000.000 lei
- 4.3. rurale 5.000.000 lei
5. Servicii de radiocomunicatii:
- 5.1. nationale 30.000.000 lei
- 5.2. zonale/locale 3.000.000 lei
6. Servicii de telecomunicatii
pentru care conditiile pietei
limiteaza competitia (altele
decat radiocomunicatii):
- 6.1. nationale 100.000.000 lei
- 6.2. zonale/locale 10.000.000 lei
ANEXA 2
TAXELE DE AUTORIZARE
Taxele pentru autorizatii prevazute la art. 30 sunt urmatoarele:
1. Retele de telecomunicatii independente:
- 1.1. nationale 10.000.000 lei
- 1.2. zonale 3.000.000 lei
- 1.3. locale 1.000.000 lei
2. Servicii cu valoare adaugata destinate publicului:
- 2.1. nationale 1.000.000 lei
- 2.2. zonale/locale 500.000 lei
3. Servicii de telecomunicatii destinate unui grup inchis de utilizatori:
- 3.1. nationale 2.000.000 lei
- 3.2. zonale 1.000.000 lei
3.3. locale 500.000 lei