LEGE
Nr. 304 din 4 iulie 2003
pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele
si serviciile de comunicatii electronice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 31 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul de reglementare a relatiilor dintre
furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice, pe de o parte, si
utilizatorii finali, pe de alta parte.
(2) Prezenta lege instituie reguli privind:
a) serviciul universal;
b) drepturile utilizatorilor finali;
c) obligatiile furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice
cu putere semnificativa pe piata;
d) obligatiile furnizorilor de retele publice de comunicatii si ale
furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.
(3) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, Autoritatea
Nationala de Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANRC, asigura
promovarea concurentei, precum si protectia drepturilor si intereselor
utilizatorilor finali, astfel incat acestia sa obtina un maximum de beneficii
in conditiile unei piete concurentiale, in ceea ce priveste diversitatea
ofertei, tarifele si calitatea serviciilor.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) telefon public cu plata - telefonul pus la dispozitie publicului, plata
realizandu-se in numerar, prin carti de credit sau debit, cartele preplatite,
inclusiv cartele utilizabile pe baza de coduri de apelare;
b) retea publica de telefonie - reteaua de comunicatii electronice folosita
in vederea furnizarii de servicii de telefonie destinate publicului, permitand
comunicarea vocala sau alta forma de comunicare, precum fax sau date, intre
punctele terminale ale retelei;
c) serviciu de telefonie destinat publicului - serviciul destinat
publicului, care permite initierea sau primirea de apeluri nationale sau
internationale si folosirea serviciilor de urgenta prin utilizarea unui numar
sau a unor numere stabilite prin planul national de numerotatie sau printr-un
plan international de numerotatie telefonica. De asemenea, acesta poate
include, dupa caz, unul sau mai multe dintre urmatoarele servicii: serviciul de
relatii cu clientii, serviciul de informatii privind abonatii, registrele
abonatilor, telefoane publice cu plata, servicii furnizate in conditii
speciale, facilitati pentru persoanele cu handicap sau cu nevoi sociale
speciale ori servicii nongeografice;
d) numar geografic - numarul stabilit conform planului national de
numerotatie, in cuprinsul caruia una sau mai multe cifre servesc la
identificarea din punct de vedere geografic a punctului terminal al retelei;
e) numar nongeografic - numarul stabilit conform planului national de
numerotatie, care nu este numar geografic; constituie numere nongeografice,
printre altele, numerele alocate serviciilor de telefonie mobila, numerele
gratuite si numerele cu tarif special;
f) punct terminal al retelei - punctul fizic la care unui abonat i se
furnizeaza accesul la o retea publica de comunicatii; in cazul retelelor care
utilizeaza comutarea sau rutarea, punctul terminal este identificat prin
intermediul unei adrese specifice de retea, care poate fi asociata numarului
sau numelui unui abonat;
g) furnizor de serviciu universal - furnizorul de retele sau servicii de
comunicatii electronice desemnat de ANRC sa presteze unul sau mai multe
servicii din sfera serviciului universal.
(2) In cuprinsul prezentei legi sunt, de asemenea, aplicabile definitiile
prevazute la art. 2 pct. 8, 9, 12 si 13 din Legea nr. 676/2001 privind
prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in
sectorul telecomunicatiilor, cu modificarile ulterioare, la art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/2002 privind functionarea Sistemului national unic
pentru apeluri de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
398/2002, la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la
retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociata,
precum si interconectarea acestora, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 527/2002, denumita in continuare Ordonanta privind accesul, si la
art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind
cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 591/2002, denumita in continuare Ordonanta-cadru.
CAP. 2
Serviciul universal
Art. 3
(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul tuturor
utilizatorilor finali de pe teritoriul Romaniei de a beneficia de serviciile
din sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de
localizarea geografica si la tarife accesibile.
(2) Serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:
a) furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix;
b) serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a
registrelor abonatilor;
c) accesul la telefoanele publice cu plata.
Art. 4
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei stabileste
politica si strategia privind implementarea serviciului universal, cu
respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii, proportionalitatii si
nediscriminarii;
(2) In stabilirea politicii si strategiei, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei va actiona in vederea limitarii posibilelor efecte
negative asupra concurentei, determinate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal, precum si a asigurarii protectiei interesului public.
(3) Pe baza politicii si strategiei stabilite potrivit alin. (1) si (2),
ANRC are obligatia sa asigure dreptul de acces la serviciul universal pe intreg
teritoriul Romaniei. In acest scop ANRC va desemna unul sau mai multi furnizori
de serviciu universal care sa presteze unul sau mai multe servicii din sfera
serviciului universal, in anumite zone sau pe intreg teritoriul Romaniei.
(4) Conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu
universal se stabilesc de catre ANRC, cu respectarea principiilor eficientei,
obiectivitatii, transparentei si nediscriminarii.
(5) Procedura de desemnare trebuie sa asigure ca furnizarea serviciilor din
sfera serviciului universal se efectueaza intr-o modalitate eficienta din punct
de vedere al costurilor.
Art. 5
(1) ANRC va lua toate masurile necesare si va stabili conditiile, astfel incat
cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind accesul si conectarea la
un punct fix la retele publice de telefonie si de acces la un punct fix la
serviciile de telefonie destinate publicului sa fie acoperite de cel putin un
furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice.
(2) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile
prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) au obligatia sa rezolve cererile tuturor
utilizatorilor finali, intr-un termen determinat, in conditiile impuse de ANRC.
(3) Conexiunea furnizata trebuie sa asigure utilizatorilor finali
posibilitatea de a initia si de a primi apeluri telefonice locale, nationale si
internationale, comunicatii prin fax si comunicatii de date, la o rata de
transfer suficienta pentru a permite accesul functional la Internet, avand in
vedere tehnologiile utilizate preponderent de majoritatea abonatilor si
fezabilitatea tehnologica.
Art. 6
(1) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile
prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) sunt obligati sa puna la dispozitie
utilizatorilor finali cel putin un registru complet al abonatilor, in forma
tiparita, electronica sau in ambele forme. Registrul trebuie actualizat
periodic, cel putin o data pe an, iar forma acestuia se aproba in prealabil de
catre ANRC.
(2) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile
prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) sunt obligati sa puna la dispozitie
utilizatorilor finali, inclusiv utilizatorilor de telefoane publice cu plata,
cel putin un serviciu de informatii privind abonatii.
(3) Registrul abonatilor prevazut la alin. (1) si serviciul de informatii
privind abonatii prevazut la alin. (2) vor cuprinde numerele de telefon si
datele cu caracter personal ale tuturor abonatilor la servicii de telefonie
destinate publicului, in conditiile prevazute la art. 14 din Legea nr.
676/2001.
(4) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa puna la dispozitie
utilizatorilor finali registrele abonatilor sau serviciile de informatii
privind abonatii, in conditiile alin. (1) - (3), au obligatia sa prelucreze in
mod nediscriminatoriu datele care le-au fost puse la dispozitie de catre
furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului.
Art. 7
(1) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal desemnati sa
presteze serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c) obligatii privind
asigurarea unui numar suficient de telefoane publice cu plata, a unei acoperiri
geografice corespunzatoare, a accesibilitatii acestor telefoane pentru
persoanele cu handicap si a unui anumit nivel de calitate a serviciilor, in
vederea satisfacerii necesitatilor rezonabile ale utilizatorilor finali.
(2) ANRC poate sa nu impuna obligatiile prevazute la alin. (1) cu privire la
intreg teritoriul national sau la o parte a acestuia, in cazul in care
considera ca serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c) sau alte servicii
comparabile sunt larg accesibile. In luarea acestei masuri ANRC va respecta
procedura de consultare prevazuta la art. 50 din Ordonanta-cadru.
(3) Furnizorii de serviciu universal desemnati sa presteze serviciile
prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c) au obligatia sa asigure utilizatorilor
finali posibilitatea de a initia, in mod gratuit si fara a folosi nici un
mijloc de plata, apeluri de urgenta de la telefoanele publice cu plata,
folosind numarul unic pentru apeluri de urgenta sau alte numere telefonice
nationale pentru anuntarea urgentelor.
Art. 8
ANRC va impune furnizorilor de serviciu universal, daca este cazul,
obligatia de a lua masuri specifice pentru a asigura ca persoanele cu handicap
beneficiaza de serviciile din sfera serviciului universal in conditii similare
cu cele oferite celorlalti utilizatori finali.
Art. 9
(1) ANRC monitorizeaza evolutia si nivelul tarifelor serviciilor din sfera
serviciului universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, in special
in legatura cu nivelul general al preturilor si al veniturilor consumatorilor.
(2) ANRC poate obliga furnizorii de serviciu universal sa aplice tarife
comune, inclusiv prin stabilirea unei medii pe zone geografice, pe teritoriul
national, avand in vedere conditiile specifice, sau sa respecte anumite
plafoane tarifare sau formule de control al cresterii tarifelor.
(3) ANRC poate obliga furnizorii de serviciu universal sa ofere
consumatorilor optiuni tarifare sau pachete tarifare diferite de cele
practicate in conditii comerciale normale, in scopul asigurarii posibilitatii
persoanelor cu venituri reduse sau cu nevoi sociale speciale de a beneficia de
serviciile de telefonie destinate publicului. Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei poate stabili categoriile de persoane care beneficiaza
de optiunile tarifare sau pachetele tarifare oferite.
(4) Conditiile in care utilizatorii finali beneficiaza de tarifele
prevazute la alin. (2) si (3) trebuie sa fie transparente, se publica si vor fi
aplicate in mod nediscriminatoriu de catre furnizorii de serviciu universal
carora li s-a impus obligatia de a practica asemenea tarife.
(5) ANRC poate impune modificarea sau renuntarea la anumite tarife sau
scheme tarifare, cu respectarea procedurii de consultare prevazute la art. 50
din Ordonanta-cadru.
Art. 10
(1) Furnizorii de serviciu universal nu pot impune abonatilor obligatii
privind plata unor servicii suplimentare fata de cele din sfera serviciului
universal pe care au obligatia sa le presteze sau a unor facilitati
suplimentare fata de cele prevazute la art. 8 sau la art. 9 alin. (3), decat
daca sunt necesare furnizarii acelor servicii din sfera serviciului universal
sau a acelor facilitati.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul in care serviciile sau
facilitatile suplimentare au fost solicitate in mod expres de catre abonati.
(3) Furnizorii de serviciu universal sunt obligati sa asigure, la cerere,
urmatoarele facilitati, astfel incat abonatii sa poata monitoriza si controla
cheltuielile ocazionate de plata tarifelor serviciilor din sfera serviciului
universal si sa evite deconectarea nejustificata:
a) facturarea detaliata;
b) restrictionarea selectiva, gratuita, a initierii de apeluri de un anumit
tip sau catre anumite tipuri de numere;
c) modalitati de plata in avans;
d) plata esalonata a tarifelor de conectare la reteaua publica de
telefonie.
(4) ANRC poate stabili, cu respectarea prevederilor art. 10 din Legea nr.
676/2001, informatiile minime pe care trebuie sa le contina factura detaliata
care va fi emisa de catre furnizorii de serviciu universal in mod gratuit.
(5) Acolo unde este cazul, abonatilor le pot fi oferite informatii
suplimentare fata de cele prevazute la alin. (3), in mod gratuit sau la un
tarif rezonabil, aprobat in prealabil de ANRC. Apelurile gratuite initiate de
catre abonat, inclusiv apelurile de urgenta, nu vor fi cuprinse in factura
detaliata.
(6) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor
modalitati prin care consumatorii au posibilitatea de a plati in avans tariful
de utilizare a retelei publice de telefonie si a serviciilor de telefonie
destinate publicului.
(7) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor
modalitati prin care consumatorii au posibilitatea de a plati esalonat tariful
de conectare la reteaua publica de telefonie.
(8) ANRC aproba masurile specifice pe care furnizorii de serviciu universal
le pot lua in cazul neplatii facturii telefonice pentru utilizarea la un punct
fix a retelei publice de telefonie. Aceste masuri se publica, trebuie sa fie
proportionale si se aplica in mod nediscriminatoriu.
(9) In masura in care este posibil din punct de vedere tehnic, masurile
prevazute la alin. (8) trebuie sa asigure ca orice suspendare a furnizarii
serviciului este limitata la serviciul in cauza. Fac exceptie cazurile de
frauda, de intarzieri repetate ale platii sau de persistenta in neplata
facturii telefonice.
(10) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate stabili
anumite categorii de persoane care, datorita veniturilor reduse sau nevoilor
sociale speciale, necesita o protectie suplimentara. In acest caz ANRC poate
impune furnizorilor de serviciu universal obligatia de a oferi acestor persoane
urmatoarele facilitati, aplicabile in caz de neplata a facturii telefonice,
facilitati care vor fi prevazute expres in contractele incheiate cu
utilizatorii finali care fac parte din aceste categorii:
a) sumele datorate de abonat sa nu fie purtatoare de dobanzi, majorari sau
penalitati;
b) deconectarea de la reteaua publica de telefonie sa nu aiba loc mai
devreme de expirarea termenului stabilit in prealabil de ANRC, calculat de la
suspendarea furnizarii serviciului;
c) pe toata durata cat serviciul este suspendat, abonatul sa poata initia
sau primi apeluri care nu presupun nici o plata din partea sa si sa nu datoreze
furnizorului nici un fel de tarife;
d) reluarea furnizarii serviciului, indiferent daca se realizeaza dupa
suspendare sau dupa deconectare, sa se faca in mod gratuit, dupa achitarea de
catre abonat a facturii a carei neplata a atras suspendarea.
(11) In toate cazurile suspendarea furnizarii, la un punct fix, a
serviciului de telefonie destinat publicului, in caz de neplata a facturii
telefonice, se va realiza doar in urma notificarii abonatului de catre
furnizor. Deconectarea de la reteaua publica de telefonie nu va avea loc mai
devreme de 60 de zile de la suspendare, perioada in care este permisa doar
initierea sau primirea de apeluri care nu presupun nici o plata de catre
abonat.
(12) ANRC poate impune tuturor furnizorilor de retele si servicii de
comunicatii electronice obligatia de a lua masurile prevazute la alin. (8),
(9), (10) sau (11).
(13) ANRC poate retrage obligatiile prevazute la alin. (4), (6), (7) sau
(10), in cazul in care considera ca interesele consumatorilor sunt protejate si
fara interventia sa.
Art. 11
(1) ANRC stabileste parametrii de calitate pentru furnizarea serviciilor
din sfera serviciului universal si metodele de evaluare a respectarii acestora.
(2) ANRC poate stabili parametri de calitate suplimentari pentru furnizarea
serviciilor incluse in sfera serviciului universal catre persoanele cu
handicap.
(3) Furnizorii de serviciu universal sunt obligati sa transmita ANRC si sa
publice informatii corespunzatoare si actualizate privind modul de respectare a
parametrilor de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal pe care sunt obligati sa le presteze.
(4) ANRC stabileste continutul, forma si modul de transmitere si publicare
a informatiilor prevazute la alin. (3), pentru ca utilizatorii finali sa
beneficieze de informatii complete, comparabile si usor accesibile.
(5) ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal indeplinirea
anumitor obiective de performanta privind calitatea serviciilor din sfera serviciului
universal pe care sunt obligati sa le presteze. In stabilirea acestor obiective
ANRC va respecta procedura de consultare prevazuta la art. 50 din
Ordonanta-cadru.
(6) ANRC va monitoriza indeplinirea de catre furnizorii de serviciu
universal a obiectivelor prevazute la alin. (5). In acest sens ANRC poate
dispune verificarea datelor privind realizarea obiectivelor de performanta
printr-un audit independent, pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal
in cauza, pentru a asigura exactitatea si comparabilitatea datelor furnizate de
catre acesta.
Art. 12
(1) In cazul in care estimeaza ca furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal in conditiile art. 5 - 11 ar putea constitui o sarcina
injusta pentru furnizorii de serviciu universal, ANRC va determina costul net
al furnizarii acestor servicii.
(2) In acest scop ANRC poate recurge la urmatoarele metode:
a) calcularea costului net pe care il presupune indeplinirea obligatiilor
de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal, in conformitate cu
procedura stabilita de ANRC, luand in considerare toate beneficiile comerciale
ce pot fi realizate de furnizorul de serviciu universal in legatura cu
serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sa le presteze;
b) utilizarea costului net rezultat in urma aplicarii procedurii de
desemnare a furnizorului de serviciu universal.
(3) Informatiile contabile si orice alte informatii utilizate pentru
calcularea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului
universal, conform prevederilor alin. (2) lit. a), vor fi verificate de catre
ANRC sau de catre un auditor independent, auditul fiind aprobat de ANRC.
Rezultatele calcularii costului si concluziile auditului vor fi puse la
dispozitie publicului de catre ANRC.
Art. 13
(1) In cazul in care constata, pe baza determinarii costului net in
conformitate cu prevederile art. 12, ca prestarea serviciilor din sfera
serviciului universal reprezinta o sarcina injusta pentru furnizorul de serviciu
universal, ANRC va decide, la cererea furnizorului de serviciu universal,
compensarea costului net astfel determinat.
(2) ANRC va determina mecanismul de compensare a costului net al furnizarii
serviciilor din sfera serviciului universal, cu respectarea principiilor
transparentei, minimei atingeri aduse concurentei, nediscriminarii si
proportionalitatii. In acest scop ANRC va stabili furnizorii de retele de
comunicatii electronice si furnizorii de servicii de comunicatii electronice
care au obligatia sa contribuie la compensare, cuantumul contributiilor
datorate, modalitatea si termenul de plata, precum si orice alte elemente
necesare in vederea functionarii acestui mecanism.
Art. 14
(1) ANRC va face public mecanismul de compensare a costului net stabilit in
conformitate cu prevederile art. 13.
(2) In cazul in care s-a realizat compensarea costului net al furnizarii
serviciilor din sfera serviciului universal, ANRC va publica un raport anual
privind acest cost, contributiile efectuate de catre furnizorii de retele si de
servicii de comunicatii electronice stabiliti potrivit art. 13 alin. (2),
precum si avantajele comerciale care au putut fi realizate de furnizorul de
serviciu universal in legatura cu serviciile din sfera serviciului universal pe
care este obligat sa le presteze.
CAP. 3
Obligatii impuse furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice cu putere semnificativa pe piata
Art. 15
(1) Daca in urma unei analize de piata realizate in conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii
semnificative pe piata, elaborat in temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, ANRC
stabileste ca pe o anumita piata la nivelul furnizarii serviciilor cu amanuntul
nu exista concurenta efectiva, iar obligatiile impuse in conformitate cu
prevederile art. 8 din Ordonanta privind accesul sau cu cele prevazute la art.
18 din prezenta lege nu sunt suficiente pentru atingerea obiectivelor prevazute
la art. 45 din Ordonanta-cadru, ANRC poate impune furnizorilor de retele sau
servicii de comunicatii electronice care au putere semnificativa pe piata
respectiva, in mod corespunzator, una sau mai multe dintre obligatiile
prevazute la alin. (2), in scopul protejarii intereselor utilizatorilor finali
si al promovarii unei concurente efective.
(2) Obligatiile impuse de ANRC pot privi:
a) interzicerea practicarii de preturi excesive in raport cu costurile pe
care le implica furnizarea serviciilor;
b) interzicerea practicarii de preturi sub costurile pe care le implica
furnizarea serviciilor, care poate avea ca efect limitarea intrarii pe piata
sau restrangerea concurentei;
c) interzicerea favorizarii nejustificate a anumitor utilizatori finali in
comparatie cu altii;
d) interzicerea conditionarii furnizarii serviciului de acceptare de catre
utilizatorii finali a unor prestatii suplimentare, fara legatura cu serviciul
solicitat.
(3) In acest scop ANRC poate stabili:
a) impunerea unor plafoane tarifare sau formule de control al cresterii
tarifelor la furnizarea serviciilor cu amanuntul;
b) masuri de control al tarifelor individuale;
c) masuri de orientare a tarifelor catre costuri sau catre preturile ori
tarifele practicate pe piete comparabile.
(4) Obligatiile prevazute la alin. (2) si (3) trebuie sa fie
corespunzatoare naturii problemei identificate, proportionale si necesare
pentru atingerea obiectivelor prevazute la art. 45 din Ordonanta-cadru.
(5) ANRC va impune acelor furnizori ale caror tarife sunt supuse
controlului sau obligatia de a implementa un sistem de evidentiere contabila a
costurilor, necesar in vederea exercitarii controlului. ANRC poate stabili
formatul si metodologia contabila ce vor fi folosite.
(6) Furnizorii mentionati la alin. (5) au obligatia de a supune spre
verificare unui auditor independent modul de implementare a sistemului de
evidentiere contabila a costurilor prevazut la alin. (5), in conditiile
stabilite de ANRC.
(7) De asemenea, furnizorii mentionati la alin. (5) vor publica anual, in
conditiile stabilite de ANRC, o declaratie pe propria raspundere privind
respectarea sistemului de evidentiere contabila a costurilor, prevazut la alin.
(5).
Art. 16
(1) Daca in urma unei analize de piata realizate in conformitate cu
prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata, elaborat in temeiul art. 32 din
Ordonanta-cadru, ANRC stabileste ca pe piata furnizarii unei parti sau a
intregului set minim de linii inchiriate prevazut la art. 29 alin. (1) nu
exista concurenta efectiva, va identifica furnizorii cu putere semnificativa pe
piata respectiva si va impune acestora obligatii privind furnizarea unei parti
sau a intregului set minim de linii inchiriate, in conditii de nediscriminare,
orientare a tarifelor catre costuri si transparenta in conformitate cu
prevederile alin. (2) - (8).
(2) Acolo unde este cazul, ANRC va impune furnizorilor identificati ca
avand putere semnificativa pe piata, potrivit alin. (1), sa aplice conditii
similare in situatii similare pentru furnizorii care presteaza servicii
similare si sa furnizeze linii inchiriate catre terti in aceleasi conditii si
la aceeasi calitate cu cele folosite pentru furnizarea propriilor servicii sau
ale filialelor ori ale altor societati din acelasi grup.
(3) Acolo unde este cazul, ANRC va impune furnizorilor identificati ca
avand putere semnificativa pe piata, potrivit alin. (1), obligatia de a
implementa un sistem adecvat de evidentiere contabila a costurilor. Acesti
furnizori au obligatia de a transmite ANRC, la cerere, informatii detaliate
privind sistemul contabil utilizat.
(4) ANRC va impune furnizorilor identificati ca avand putere semnificativa
pe piata, potrivit alin. (1), obligatia de a publica intr-o forma usor
accesibila urmatoarele informatii in legatura cu furnizarea de linii
inchiriate, stabilind totodata conditiile in care se efectueaza publicarea:
a) caracteristicile tehnice, inclusiv caracteristicile fizice si electrice,
precum si specificatiile tehnice si de performanta detaliate care se aplica la
punctul terminal al retelei;
b) tarifele practicate, incluzand tarifele initiale de conectare, tarifele
de utilizare si alte tarife;
c) conditiile de furnizare.
(5) Informatiile privind conditiile de furnizare a liniilor inchiriate se
vor referi cel putin la:
a) procedura de efectuare a comenzilor;
b) termenul obisnuit de livrare, care reprezinta perioada in care 95% din
liniile inchiriate de acelasi tip au fost puse la dispozitie consumatorilor,
calculata de la data efectuarii unei comenzi ferme de catre utilizator;
c) durata contractului, incluzand durata stabilita in mod obisnuit in
contract, precum si durata minima pe care utilizatorii sunt obligati sa o
accepte;
d) termenul obisnuit de efectuare a reparatiilor, care reprezinta perioada
in care 80% din defectiunile aparute la liniile inchiriate de acelasi tip au
fost remediate, calculata de la momentul in care notificarea defectiunii a fost
primita de catre departamentul responsabil cu remedierea defectiunilor. In
cazurile in care, pentru acelasi tip de linii inchiriate, sunt oferite servicii
de reparatii de calitati diferite, termenele diferite de efectuare a
reparatiilor vor fi publicate;
e) cazurile si procedura de acordare a despagubirilor sau a sumelor de
restituit utilizatorilor.
(6) Termenul obisnuit de livrare, prevazut la alin. (5) lit. b), se va
stabili luandu-se in considerare duratele in care liniile inchiriate au fost
puse la dispozitie consumatorilor, pe parcursul unui interval de timp
suficient, apropiat de momentul la care se efectueaza aceasta determinare. In
stabilirea termenului obisnuit de livrare nu se vor lua in calcul cazurile in
care utilizatorii au solicitat livrarea intr-un termen mai lung.
(7) Daca, intr-un caz concret, un furnizor identificat ca avand putere
semnificativa pe piata, potrivit alin. (1), considera ca furnizarea unei linii
inchiriate din setul minim prevazut la art. 29 alin. (1) la tarifele si in
conditiile publicate potrivit alin. (4) si (5) este nerezonabila, acesta va
putea solicita acordul ANRC pentru modificarea tarifelor sau conditiilor.
(8) In cazul in care considera ca performantele realizate in furnizarea
setului minim de linii inchiriate nu satisfac necesitatile utilizatorilor, ANRC
poate impune furnizorilor identificati ca avand putere semnificativa pe piata,
potrivit alin. (1), obligatia de a atinge anumite obiective de performanta
privind conditiile de furnizare prevazute la alin. (5) si (6).
Art. 17
Daca in urma unei analize de piata realizate in conformitate cu prevederile
Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii
semnificative pe piata, elaborat in temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, ANRC
stabileste ca pe piata furnizarii unei parti sau a intregului set minim de
linii inchiriate prevazut la art. 29 alin. (1) exista concurenta efectiva, va
retrage obligatiile impuse potrivit art. 16 alin. (2) - (8).
Art. 18
(1) Daca in urma unei analize de piata realizate in conformitate cu
prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata, elaborat in temeiul art. 32 din
Ordonanta-cadru, un furnizor de retele sau servicii de comunicatii electronice
este desemnat ca avand putere semnificativa pe piata furnizarii conectarii la
un punct fix la retelele publice de telefonie si a utilizarii la un punct fix a
acestor retele, ANRC va impune acestuia obligatia de a oferi abonatilor sai
posibilitatea de a utiliza serviciile oricarui furnizor de servicii de
telefonie destinate publicului, cu care este interconectat, in urmatoarele
moduri:
a) la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a furnizorului de
servicii care va efectua, fara a afecta continutul informatiei, transportul
semnalului din reteaua in care este initiat catre reteaua de destinatie;
b) prin preselectare, cu posibilitatea de a renunta la optiunea
preselectata la fiecare apel, prin formarea unui cod de selectare a
furnizorului de servicii prevazut la lit. a).
(2) Cererea utilizatorilor ca facilitatile prevazute la alin. (1) sa fie
implementate si pe alte retele sau in alte moduri va fi evaluata de ANRC pe
baza unei analize de piata realizate in conformitate cu prevederile Regulamentului
privind efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe
piata, elaborat in temeiul art. 32 din Ordonanta-cadru, iar obligatiile
necesare pentru satisfacerea acestei cereri vor fi impuse in conformitate cu
prevederile art. 12 din Ordonanta privind accesul.
(3) ANRC asigura, prin impunerea de obligatii specifice, ca tarifele de
acces si interconectare privind furnizarea facilitatilor prevazute la alin. (1)
sunt orientate catre costuri si ca eventualele sume platite de abonati nu sunt
prohibitive pentru utilizarea acestor facilitati.
CAP. 4
Drepturile utilizatorilor finali
Art. 19
(1) Contractele intre utilizatorii finali si furnizorii de servicii de
comunicatii electronice vor fi incheiate in scris si vor contine urmatoarele
clauze minime, privitoare la:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile furnizate, nivelurile de calitate oferite, precum si termenul
in care se realizeaza conectarea initiala;
c) tipurile de servicii de intretinere si reparatii oferite;
d) preturile si tarifele aferente fiecarui produs sau serviciu contractat,
modul de aplicare a acestora, precum si modalitatile prin care pot fi obtinute
informatii actualizate privind tarifele de furnizare a serviciilor de comunicatii
electronice si a serviciilor de intretinere si reparatii;
e) durata contractului, conditiile privind reinnoirea si incetarea
contractului, precum si conditiile in care opereaza suspendarea furnizarii
serviciului;
f) despagubirile aplicabile si procedura de acordare a acestora in cazul
nerespectarii nivelurilor de calitate convenite sau a celorlalte clauze
contractuale;
g) metoda de initiere a procedurii de solutionare a litigiilor.
(2) In cazul in care contractul incheiat prevede pentru furnizor
posibilitatea modificarii unilaterale, acesta este obligat sa-i notifice
utilizatorului final aceasta intentie cu cel putin 30 de zile inainte de
operarea modificarii. Orice abonat are dreptul de a denunta unilateral
contractul in cazul in care nu este de acord cu modificarile propuse, fara a
plati nici o despagubire.
(3) In cuprinsul notificarii se va prevedea expres dreptul abonatului de a
denunta unilateral contractul in conditiile prevazute la alin. (2).
Art. 20
(1) Furnizorii de retele publice de telefonie si furnizorii de servicii de
telefonie destinate publicului au obligatia de a pune la dispozitie publicului
informatii clare, detaliate si actualizate privind preturile si tarifele
aplicabile, precum si celelalte conditii privind posibilitatea de obtinere si
utilizare a serviciilor de telefonie destinate publicului, pentru a asigura
posibilitatea utilizatorilor finali de a decide in cunostinta de cauza.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor privi:
a) datele de identificare a furnizorului;
b) serviciile de telefonie destinate publicului, pe care le ofera
furnizorul;
c) procedura de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatorii
finali si procedura de solutionare a litigiilor dintre furnizori si utilizatorii
finali;
d) drepturile privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal, incluzand facilitatile prevazute la art. 10 alin. (3) - (11).
(3) Informatiile prevazute la alin. (2) lit. b) vor fi detaliate in ceea ce
priveste:
a) categoriile de servicii oferite, cu indicarea serviciilor pentru care se
plateste tariful initial de conectare si a celor pentru care se plateste
tariful periodic de utilizare;
b) tarifele standard de conectare, utilizare, intretinere si reparatii, precum
si facilitatile tarifare standard si tarifele impuse potrivit art. 9 alin. (2)
sau (3);
c) cazurile si procedura de acordare a despagubirilor sau a sumelor de
restituit utilizatorilor;
d) tipurile de servicii de intretinere si reparatii oferite;
e) conditiile contractuale standard, inclusiv durata minima a contractului,
daca este cazul.
(4) ANRC va stabili modalitatea in care informatiile prevazute la alin. (1)
- (3) vor fi puse la dispozitie publicului.
(5) ANRC va oferi, prin intermediul paginii sale de Internet sau prin alte
mijloace, informatii comparative privind tarifele si conditiile oferite de
diferiti furnizori de retele si servicii de comunicatii electronice, in vederea
asigurarii posibilitatii utilizatorilor finali de a face evaluari independente.
Art. 21
(1) ANRC poate impune furnizorilor de servicii de comunicatii electronice
destinate publicului, dupa parcurgerea procedurii de consultare prevazute la
art. 50 din Ordonanta-cadru, obligatia de a publica informatii comparabile,
adecvate si actualizate privind calitatea serviciilor oferite. La cererea ANRC
aceste informatii ii vor fi furnizate inainte de a fi publicate.
(2) ANRC poate stabili parametrii de calitate a serviciilor ce urmeaza sa
fie masurati si orice alte elemente necesare pentru evaluarea calitatii
serviciilor oferite, precum si continutul, forma si modalitatea in care
informatiile prevazute la alin. (1) vor fi publicate, pentru a se asigura ca
utilizatorii finali beneficiaza de informatii complete, comparabile si usor
accesibile.
Art. 22
(1) Furnizorii de retele publice de telefonie si furnizorii de servicii de
telefonie destinate publicului sunt obligati sa ia toate masurile necesare
pentru a asigura integritatea retelei publice de telefonie la punctele fixe si,
in caz de perturbare grava a functionarii retelei sau in caz de forta majora,
disponibilitatea retelei publice de telefonie la punctele fixe.
(2) Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului la puncte fixe
sunt obligati sa ia toate masurile necesare pentru a asigura in mod neintrerupt
posibilitatea efectuarii de apeluri de urgenta.
(3) ANRC poate sa impuna furnizorilor de retele publice de telefonie si
furnizorilor de servicii de telefonie destinate publicului masurile minime pe
care acestia trebuie sa le ia in vederea indeplinirii in mod corespunzator a
obligatiilor care le revin in temeiul alin. (1) si (2).
Art. 23
(1) Toti abonatii serviciilor de telefonie destinate publicului au dreptul
de a fi inclusi in registrul abonatilor prevazut la art. 6 alin. (1).
(2) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice care atribuie numere
de telefon abonatilor au obligatia de a pune la dispozitie furnizorilor de
servicii de informatii privind abonatii sau de registre ale abonatilor, la
cererea rezonabila a acestora, toate informatiile relevante, intr-o forma
convenita cu solicitantul, in conditiile echitabile, obiective, orientate catre
costuri si nediscriminatorii.
(3) Toti utilizatorii finali conectati la o retea publica de telefonie au
dreptul de acces la serviciile de informatii privind abonatii, in conformitate
cu art. 6 alin. (2), precum si la serviciile de relatii cu clientii.
(4) Prevederile prezentului articol nu aduc atingere dispozitiilor art. 14
din Legea nr. 676/2001.
Art. 24
ANRC va lua toate masurile necesare pentru a asigura informarea adecvata a
publicului despre existenta si modul de utilizare a numarului unic pentru
apeluri de urgenta 112 in retelele publice de telefonie, reglementat prin
Ordonanta Guvernului nr. 18/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 398/2002.
Art. 25
(1) Codul standard de acces international este "00". Apelurile
intre puncte geografice apropiate, aflate de o parte si de alta a frontierei de
stat a Romaniei, pot fi efectuate pe baza unor acorduri speciale, furnizorii de
servicii de comunicatii electronice care ofera servicii pe baza acordurilor
respective avand obligatia de a informa in mod prompt si complet utilizatorii
finali despre existenta si continutul acestor acorduri.
(2) Furnizorii de retele publice de telefonie au obligatia de a transmite
la destinatie toate apelurile efectuate prin utilizarea codului de acces
prevazut la alin. (1).
Art. 26
Furnizorii de retele publice de telefonie si de servicii de telefonie
destinate publicului vor asigura, atunci cand este tehnologic si economic
fezabil, receptionarea apelurilor internationale catre numere nongeografice pe
teritoriul Romaniei, cu exceptia cazurilor in care abonatul care receptioneaza
astfel de apeluri a decis, din motive comerciale, restrictionarea apelurilor
primite din anumite puncte geografice.
Art. 27
(1) ANRC poate impune furnizorilor de retele publice de telefonie obligatia
de a pune la dispozitie utilizatorilor finali servicii de semnalizare tip
multifrecventa bitonala (DTMF) si servicii de identificare a liniei care
apeleaza, acolo unde este tehnic fezabil si economic viabil, in conditiile
prevazute la art. 11 din Legea nr. 676/2001.
(2) ANRC poate retrage obligatiile impuse potrivit alin. (1), cu privire la
intreg teritoriul national sau la o parte a acestuia, dupa parcurgerea
procedurii de consultare prevazute la art. 50 din Ordonanta-cadru, in cazul in
care considera ca aceste servicii sunt disponibile la un nivel satisfacator.
Art. 28
(1) ANRC va impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate
publicului, inclusiv furnizorilor de servicii de telefonie mobila destinate
publicului, obligatia de a asigura abonatilor lor, la cerere, posibilitatea de
a-si pastra numarul de telefon, indiferent de furnizorul serviciului, astfel:
a) la un anumit punct geografic, in cazul numerelor geografice;
b) la orice punct geografic, in cazul numerelor nongeografice.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul transferului numerelor
intre retelele de comunicatii electronice care sunt utilizate pentru furnizarea
la un punct fix de servicii de telefonie si retelele de telefonie mobila.
(3) ANRC va impune obligatii specifice pentru ca tarifele de interconectare
legate de furnizarea serviciului de portabilitate a numerelor sa fie orientate
catre costuri si sumele datorate de abonati pentru acest serviciu sa fie
accesibile.
(4) ANRC poate impune furnizorilor de servicii de telefonie destinate
publicului obligatia de a publica informatii detaliate referitoare la tarifele
practicate pentru serviciul de portabilitate a numerelor.
(5) ANRC nu va impune la furnizarea cu amanuntul a serviciului de
portabilitate a numerelor tarife care sa aduca atingere concurentei, precum
tarife specifice sau tarife comune.
Art. 29
(1) ANRC stabileste si actualizeaza setul minim de linii inchiriate a caror
furnizare este necesara in scopul satisfacerii necesitatilor utilizatorilor,
inclusiv caracteristicile tehnice ale tipurilor de linii inchiriate care fac
parte din acest set.
(2) In cazul in care apreciaza ca necesitatile utilizatorilor nu sunt
acoperite la un nivel satisfacator, ANRC poate impune unor furnizori de retele
sau servicii de comunicatii electronice care au capacitatea necesara obligatia
de a furniza o parte sau intreg setul de linii inchiriate prevazut la alin.
(1), stabilind totodata si conditiile in care liniile inchiriate vor fi puse la
dispozitie utilizatorilor.
Art. 30
Prevederile Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre
comercianti si consumatori, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Ordonantei Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la
distanta, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale celorlalte
acte normative cu incidenta in domeniu se aplica in mod corespunzator.
CAP. 5
Regimul sanctionator
Art. 31
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
1. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 5;
2. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 6;
3. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (1);
4. neasigurarea posibilitatii de initiere a apelurilor de urgenta, in
conditiile prevazute la art. 7 alin. (3);
5. neimplementarea masurilor specifice prevazute la art. 8;
6. neaplicarea tarifelor comune, nerespectarea plafoanelor tarifare sau a
formulelor de control al cresterii tarifelor stabilite in conditiile art. 9
alin. (2);
7. neoferirea de optiuni tarifare sau de pachete tarifare speciale, in
conditiile art. 9 alin. (3);
8. nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (4);
9. nemodificarea sau nerenuntarea la anumite tarife sau scheme tarifare, in
conditiile art. 9 alin. (5);
10. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1);
11. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 10 alin. (3);
12. emiterea gratuita de facturi detaliate care nu contin toate
informatiile stabilite in conditiile art. 10 alin. (4) sau perceperea unui
tarif pentru emiterea facturilor detaliate care contin numai informatiile
stabilite in conditiile art. 10 alin. (4);
13. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5);
14. neoferirea catre consumatori a posibilitatii de a plati in avans
tariful de utilizare a retelei publice de telefonie si a serviciilor de
telefonie destinate publicului, in conditiile art. 10 alin. (6);
15. neoferirea catre consumatori a posibilitatii de a plati esalonat
tariful de conectare la reteaua publica de telefonie, in conditiile art. 10
alin. (7);
16. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (8) si (9);
17. neincluderea in contractele incheiate cu utilizatorii finali a
facilitatilor aplicabile in caz de neplata a facturii telefonice, in conditiile
art. 10 alin. (10);
18. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (11);
19. incalcarea de catre un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii
electronice a obligatiei prevazute la art. 10 alin. (12);
20. incalcarea obligatiilor de a transmite ANRC si de a publica
informatiile prevazute la art. 11 alin. (3), in conditiile prevazute la art. 11
alin. (4);
21. neindeplinirea obiectivelor de performanta prevazute la art. 11 alin.
(5);
22. refuzul de a se supune auditului privind realizarea obiectivelor de
performanta in conditiile prevazute la art. 11 alin. (6);
23. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 15 alin. (2), (3) sau (5);
24. refuzul de a se supune auditului prevazut la art. 15 alin. (6);
25. nepublicarea declaratiei pe propria raspundere in conditiile prevazute
la art. 15 alin. (7);
26. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 16 alin. (1) - (6) sau (8);
27. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 18 alin. (1) sau (3);
28. nerespectarea prevederilor art. 19;
29. incalcarea obligatiei de a pune la dispozitie publicului informatiile
prevazute la art. 20 alin. (1) - (3), in conditiile prevazute la art. 20 alin.
(4);
30. nepublicarea, in conditiile art. 21, a informatiilor privind calitatea
serviciilor oferite;
31. neadoptarea masurilor prevazute la art. 22;
32. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (1);
33. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2);
34. nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (3);
35. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 25 alin. (1);
36. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 25 alin. (2);
37. nerespectarea prevederilor art. 26;
38. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 27 alin. (1);
39. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 28 alin. (1);
40. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 28 alin. (3);
41. incalcarea obligatiei prevazute la art. 28 alin. (4);
42. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 29 alin. (2).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 3.500.000 lei la 35.000.000 lei, faptele prevazute la
pct. 32, 33, 35 si 38;
b) cu amenda de la 35.000.000 lei la 350.000.000 lei, faptele prevazute la
pct. 13, 30, 31, 34, 36, 37 si 39 - 42;
c) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare,
cu amenda de la 350.000.000 lei la 3.500.000.000 lei, faptele prevazute la pct.
1 - 5, 8, 10 - 12, 14 - 16, 18 - 20, 22, 24, 25, 28 si 29;
d) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare, cu amenda de la 3.500.000.000 lei la
35.000.000.000 lei, faptele prevazute la pct. 6, 7, 9, 17, 21, 23, 26 si 27.
Art. 32
(1) Contributiile datorate de catre furnizorii de retele si servicii de
comunicatii electronice pentru compensarea costului net al furnizarii
serviciilor din sfera serviciului universal constituie creante bugetare,
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
79/2003, cu modificarile ulterioare, aplicandu-li-se in mod corespunzator
prevederile acesteia.
(2) Daca in termen de 90 de zile de la data scadentei furnizorul nu achita
contributia si accesoriile acesteia, ANRC ii poate suspenda sau retrage dreptul
de a mai furniza retele sau servicii de comunicatii electronice pe baza
autorizatiei generale.
Art. 33
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 31 alin. (1) se
realizeaza de catre agentii constatatori ai ANRC imputerniciti in acest scop.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 31 alin. (2) lit. a) se aplica de catre
agentii constatatori ai ANRC imputerniciti in acest scop.
(3) Sanctiunile prevazute la art. 31 alin. (2) lit. b), c) si d) se aplica
potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
(4) Sanctiunile prevazute la art. 32 alin. (2) se aplica de catre
presedintele ANRC.
(5) In masura in care prin prezenta lege nu se prevede altfel,
contraventiilor prevazute la art. 31 li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28.
Art. 34
Regimul sanctionator instituit prin prezentul capitol se completeaza in mod
corespunzator cu prevederile art. 59 din Ordonanta-cadru.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35
(1) ANRC va lua in considerare, cu respectarea procedurii de consultare
prevazute la art. 50 din Ordonanta-cadru, punctele de vedere ale utilizatorilor
finali, inclusiv persoanele cu handicap, ale asociatiilor acestora, ale
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, ale producatorilor si
ale furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice in legatura
cu probleme privind drepturile utilizatorilor finali referitoare la serviciile
de comunicatii electronice destinate publicului, in special atunci cand aceste
probleme au un impact semnificativ pe piata.
(2) Partile interesate pot dezvolta, cu sprijinul ANRC, mecanisme care pot
implica consumatori, grupuri de utilizatori si furnizori de servicii, pentru a
imbunatati calitatea generala a serviciilor prin elaborarea de coduri de
conduita si standarde de operare, precum si prin monitorizarea aplicarii
acestora.
Art. 36
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
ANRC va stabili o procedura de mediere transparenta, simpla si necostisitoare,
in scopul solutionarii amiabile, corecte si prompte a litigiilor ocazionate de
aplicarea prezentei legi, aparute intre utilizatorii finali si furnizorii de
retele si servicii de comunicatii electronice. ANRC poate stabili un sistem de
rambursare a cheltuielilor facute de utilizatorii finali sau de despagubire
pentru prejudiciile suferite de acestia in raporturile cu furnizorii de retele
si servicii de comunicatii electronice, aplicabil in cazuri intemeiate.
Art. 37
Conditiile generale referitoare la interoperabilitatea echipamentelor de
televiziune digitala ale consumatorilor se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 38
Pana la adoptarea, in temeiul prezentei legi, a unei decizii a
presedintelui ANRC privind nivelul tarifelor pentru furnizarea serviciilor cu
amanuntul, tarifele practicate pentru aceste servicii de catre Societatea
Comerciala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. la momentul
intrarii in vigoare a prezentei legi nu vor putea fi majorate decat cu acordul
ANRC.
Art. 39
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: liniuta a 5-a
"Servicii telefonice de baza", liniuta a 6-a "Servicii postale
de baza" si liniuta a 7-a "Servicii de radiocomunicatii si
telecomunicatii" din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc
cu avizul Oficiului Concurentei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 115 din 7 martie 2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 205/2002, cu modificarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU