ORDIN
Nr. 184 din 20 mai 2004
pentru aprobarea Documentului de politica si strategie privind implementarea
serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice
ACT EMIS DE: MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI
INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 508 din 7 iunie 2004
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 304/2003 pentru
serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si
serviciile de comunicatii electronice,
avand in vedere dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 744/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei,
ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Documentul de politica si strategie privind implementarea
serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice, prevazut in
anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
ANEXA 1
Documentul de politica si strategie privind implementarea serviciului
universal in sectorul comunicatiilor electronice
1. Necesitatea implementarii serviciului universal in sectorul
comunicatiilor electronice
In Romania, sectorul comunicatiilor a cunoscut, in ultimii ani, o evolutie
deosebit de dinamica, avand ca principale caracteristici ritmul constant de
crestere a investitiilor si procesele de privatizare si liberalizare, pe
fundalul unor evolutii tehnologice spectaculoase.
Comunicatiile reprezinta astazi pentru Romania, ca si pentru majoritatea
statelor lumii, un sector strategic al economiei nationale. Amploarea
investitiilor atrase, expansiunea rapida si mai ales capacitatea de a induce un
efect multiplicativ de crestere economica, prin potentialul deosebit de
stimulare a dezvoltarii altor sectoare au transformat in ultimii douazeci de
ani comunicatiile intr-unul din cele mai importante motoare ale economiei, atat
la nivelul fiecaruia dintre statele lumii, cat si la nivel global.
Promovarea intereselor utilizatorilor finali reprezinta un obiectiv
specific de importanta majora al strategiei de dezvoltare a sectorului
comunicatiilor. Instrumentele la care statul trebuie sa recurga pentru
atingerea acestui obiectiv sunt multiple si complexe, mergand de la impunerea
unor obligatii de transparenta menite sa ajute utilizatorii finali in luarea
unei decizii informate pana la protejarea acestora in relatia cu furnizorii
prin mecanismele de solutionare a litigiilor, administrate de autoritatea de
reglementare. Totodata, statul trebuie sa vegheze la implementarea unor sisteme
adecvate de aparare a dreptului la viata privata in acest sector, in vederea
combaterii amenintarilor specifice, inerente utilizarii noilor tehnologii de
comunicatie, precum si la asigurarea integritatii si securitatii retelelor
publice de comunicatii electronice. De asemenea, promovarea intereselor
specifice ale utilizatorilor cu nevoi sociale speciale trebuie sa constituie o
prioritate, in spiritul politicilor europene de promovare a incluziunii
sociale.
In centrul oricarui program de actiuni destinat promovarii intereselor
utilizatorilor finali trebuie sa se afle insa definirea si implementarea unei
politici si strategii de serviciu universal eficiente si coerente. Accesul la
un set minim de servicii de comunicatii electronice este considerat un drept
fundamental al cetatenilor, esential pentru integrarea acestora in comunitate
si, in sens mai larg, in societatea informationala. Serviciile de comunicatii electronice
depasesc latura personala si de afaceri a comunicarii, constituind un
instrument esential pentru furnizarea catre public a tuturor tipurilor de
informatii, bunuri si servicii, atat de catre administratia publica (servicii
sociale, de invatamant sau medicale, de exemplu), cat si de catre sectorul
privat (serviciile societatii informationale). Cei care nu au acces la servicii
de comunicatii electronice risca sa fie marginalizati in societatea secolului
XXI.
Totodata, asigurarea serviciului universal este un instrument eficient de
promovare a coeziunii sociale, economice si culturale in cadrul comunitatii, cu
atat mai important pentru Romania in contextul procesului de integrare
europeana. De asemenea, dezvoltarea serviciilor de comunicatii electronice
incurajeaza o distributie mai echilibrata a populatiei, avand ca efect
decongestionarea zonelor metropolitane, reducerea poluarii si a traficului in
marile orase, si contribuie la estomparea diferentelor de dezvoltare dintre
zonele rurale si cele urbane.
2. Reglementarea serviciului universal la nivelul Uniunii Europene
Asigurarea unui nivel determinat de calitate a serviciilor incluse in sfera
serviciului universal la un tarif accesibil pentru toti utilizatorii a fost
consacrata ca obiectiv al politicii comunitare in contextul adoptarii
pachetului de masuri menite sa pregateasca momentul liberalizarii depline a
pietei de telecomunicatii (liberalizarea serviciului de telefonie, 1998).
Intr-un mediu monopolist, unicului operator ii revenea in mod firesc obligatia
prestarii unui serviciu de interes general, cu toate cerintele asociate
acestuia, iar accesibilitatea tarifelor putea fi asigurata prin subventionarea
incrucisata intre anumite categorii de servicii. O data cu apropierea
liberalizarii, un numar de state membre ale Uniunii Europene, precum si
asociatiile de protectie a consumatorilor, au ridicat problema capacitatii
fortelor pietei de a satisface necesitatile de serviciu universal intr-un mediu
concurential, atat din punct de vedere al calitatii, cat si din acela al
accesibilitatii. In consecinta, pachetul de reglementari comunitare a fost
completat cu normele referitoare la serviciul universal (Directivele 96/19/EC,
97/33/EC si 98/10/EC), care au stabilit principiul potrivit caruia un set de
servicii de telecomunicatii de baza trebuie sa fie intotdeauna disponibil, la
un nivel de calitate determinat si la un tarif accesibil, chiar daca piata
liberalizata nu l-ar furniza de la sine in acesti parametri.
O data cu revizuirea cadrului european de reglementare, finalizata prin
adoptarea noului pachet de directive in anul 2002, normele referitoare la
serviciul universal au fost revizuite si grupate in Directiva 2002/22/EC
privind serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele
si serviciile de comunicatii electronice. Conform acestei directive, fiecare
stat membru are obligatia de a asigura disponibilitatea unui set minim de
servicii pentru toti utilizatorii finali, la un pret accesibil si in conditii
de calitate determinate. Directiva detaliaza cerintele aferente fiecarui
serviciu care intra in componenta setului minim si contine prevederi
referitoare la accesibilitatea tarifelor, controlul cheltuielilor de catre
utilizatorii finali, calitatea serviciilor, costul asigurarii serviciului
universal, finantarea acestuia si transparenta mecanismului de finantare,
precum si la posibilitatea revizuirii setului minim de servicii, in lumina
evolutiilor sociale, economice si tehnologice.
3. Reglementarea serviciului universal in Romania
3.1. Regimul anterior Legii nr. 304/2003
In Romania, Legea nr. 74/1996 a telecomunicatiilor a consacrat principiul
serviciului universal ca un principiu de baza al activitatii de reglementare a
sectorului de telecomunicatii din Romania. In intelesul acestei legi,
principiul serviciului universal reprezenta furnizarea unui ansamblu minimal de
servicii de calitate determinata, la tarife accesibile, pe intreg teritoriul
tarii. Datorita faptului ca dateaza din 1996, aceasta lege nu a transpus mai
detaliat cerintele specifice ale legislatiei comunitare cu privire la serviciul
universal. Din acest motiv, Legea nr. 74/1996 nu continea prevederi referitoare
la serviciile incluse in sfera serviciului universal, la cerintele pe care
acestea trebuie sa le indeplineasca sau la mecanismele de finantare a
serviciului universal.
Datorita gradului redus de dezvoltare a infrastructurii de telecomunicatii,
s-a apelat, in scopul asigurarii serviciului universal, la mecanismul impunerii
obligatiilor de dezvoltare prin licenta de operare a retelei de telefonie fixa.
Pentru acoperirea costurilor generate de indeplinirea acestor obligatii,
S.N.Tc. "Romtelecom" - S.A. a primit dreptul exclusiv de a furniza
servicii de telefonie vocala fixa si linii de cablu inchiriate pana la 31
decembrie 2002.
Pana la sfarsitul anului 2002 S.N.Tc. "Romtelecom" - S.A. a avut,
conform licentei de operare, obligatii legate de serviciul universal,
concretizate in stabilirea unor obiective minime de dezvoltare, respectiv: digitalizarea
graduala a retelei si instalarea unui anumit numar de linii noi pe an pana la
sfarsitul anului 2002, cresterea in fiecare an a nivelului de calitate a
serviciilor de telecomunicatii de baza, pana la aceeasi data, instalarea de
telefoane publice, asigurarea de servicii privind registrele de abonati, precum
si tratarea apelurilor de urgenta. O data cu liberalizarea deplina a pietei de
comunicatii electronice la 1 ianuarie 2003, obligatiile de serviciu universal
ale S.N.Tc. "Romtelecom" - S.A. au incetat.
3.2. Regimul instituit de Legea nr. 304/2003
Cadrul legislativ actual cu privire la serviciul universal are la baza
Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu
privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice, denumita in
continuare Legea serviciului universal, care transpune in plan national
prevederile Directivei 2002/22/EC privind serviciul universal si drepturile
utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice.
3.2.1. Definirea serviciului universal
Conform dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea serviciului universal,
"dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul tuturor
utilizatorilor finali de pe teritoriul Romaniei de a beneficia de serviciile
din sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de
localizarea geografica si la tarife accesibile".
Din aceasta definitie legala rezulta trei atribute esentiale ale
serviciilor incluse in sfera serviciului universal in raport cu utilizatorii
finali:
a) disponibilitatea: asigurarea furnizarii serviciilor din sfera
serviciului universal;
b) calitatea: asigurarea unui nivel minim de calitate a serviciilor din
sfera serviciului universal;
c) accesibilitatea: asigurarea unor tarife accesibile pentru serviciile din
sfera serviciului universal.
3.2.2. Institutiile abilitate sa asigure implementarea serviciului
universal in Romania
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, denumit in continuare
MCTI, in calitatea sa de coordonator si garant al dezvoltarii pietei de
comunicatii electronice din Romania, are atributia de a stabili politica si
strategia privind implementarea serviciului universal. In acest sens, MCTI
stabileste obiectivele de atins, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu
si lung, in vederea asigurarii posibilitatii de comunicare pentru toti
cetatenii, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii,
proportionalitatii si nediscriminarii si avand in vedere limitarea posibilelor
efecte negative asupra concurentei.
Conform art. 4 alin. (3) din Legea serviciului universal, pe baza politicii
si strategiei stabilite de MCTI, Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii, denumita in continuare ANRC, are obligatia sa asigure dreptul de
acces la serviciul universal pe intreg teritoriul Romaniei. ANRC primeste
astfel atributii concrete in implementarea serviciului universal, fiind
institutia abilitata sa elaboreze conditiile si procedura de desemnare a
furnizorilor de serviciu universal, sa impuna obligatii in sarcina acestor
furnizori in scopul indeplinirii obiectivelor stabilite de catre MCTI precum si
sa asigure indeplinirea acestor obligatii prin intermediul activitatilor de
monitorizare si control.
3.2.3. Serviciile incluse in sfera serviciului universal
Potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea serviciului universal,
"serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:
a) furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix;
b) serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a
registrelor abonatilor;
c) accesul la telefoanele publice cu plata."
Pe langa acestea, serviciul universal cuprinde si masurile specifice pe
care, in temeiul dispozitiilor art. 8 din Legea serviciului universal, ANRC le
poate impune furnizorilor de serviciu universal pentru a asigura ca persoanele
cu handicap beneficiaza de serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) -
c) in conditii similare cu cele oferite celorlalti utilizatori finali.
a) Furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix
(art. 5 din Legea serviciului universal)
ANRC va lua toate masurile necesare, va crea premisele si va stabili
conditiile, astfel incat cererile rezonabile ale utilizatorilor finali privind
accesul si conectarea la un punct fix la retele publice de telefonie si de
acces la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului sa poata
fi satisfacute in intregime pe termen lung, in conditiile stabilite de Legea
serviciului universal si de prevederile prezentului document de politica si
strategie.
Conexiunea furnizata trebuie sa asigure utilizatorilor finali posibilitatea
de a initia si de a primi apeluri telefonice locale, nationale si internationale,
de a initia, in mod gratuit, apeluri de urgenta, inclusiv folosind numarul unic
112, si, acolo unde este posibil, avand in vedere tehnologiile utilizate
preponderent de majoritatea abonatilor si fezabilitatea tehnologica,
comunicatii prin fax si comunicatii de date, la o rata de transfer suficienta
pentru a permite accesul functional la Internet. Aceasta conexiune poate fi
realizata prin folosirea oricarei tehnologii, prin cablu sau pe cale radio
(wireline sau wireless), in masura in care sunt asigurate functiile cerute.
b) Serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a
registrelor abonatilor (art. 6 din Legea serviciului universal)
ANRC va lua toate masurile astfel incat furnizorii de serviciu universal
desemnati sa presteze serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) sa puna
la dispozitie utilizatorilor finali cel putin un registru complet al
abonatilor, in forma tiparita, electronica sau in ambele forme. Registrul
trebuie actualizat periodic, cel putin o data pe an, iar forma acestuia se
aproba in prealabil de catre ANRC.
ANRC va lua de asemenea toate masurile astfel incat furnizorii de serviciu
universal desemnati sa presteze serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit.
b) sa puna la dispozitie utilizatorilor finali, inclusiv utilizatorilor de
telefoane publice cu plata, cel putin un serviciu de informatii privind
abonatii.
ANRC va stabili ce date vor fi puse la dispozitia publicului prin
intermediul registrului abonatilor si serviciului de informatii privind abonatii
in conditiile prevazute la art. 14 din Legea nr. 676/2001 privind prelucrarea
datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul
telecomunicatiilor.
c) Accesul la telefoanele publice cu plata (art. 7 din Legea serviciului
universal)
ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal desemnati sa presteze
serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. c) obligatii privind asigurarea
unui numar suficient de telefoane publice cu plata, a unei acoperiri geografice
corespunzatoare, a accesibilitatii acestor telefoane pentru persoanele cu
handicap si a unui anumit nivel de calitate a serviciilor, in vederea
satisfacerii necesitatilor rezonabile ale utilizatorilor finali.
ANRC va asigura dreptul utilizatorilor de a initia, in mod gratuit si fara
a folosi nici un mijloc de plata, apeluri de urgenta de la telefoanele publice
cu plata, folosind numarul unic pentru apeluri de urgenta sau alte numere
telefonice nationale pentru anuntarea urgentelor.
d) Masuri specifice pentru utilizatorii cu handicap (art. 8 din Legea
serviciului universal)
ANRC va impune furnizorilor de serviciu universal, daca este cazul,
obligatia de a lua masuri specifice pentru a asigura ca persoanele cu handicap
beneficiaza de serviciile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) - c) in
conditii corespunzatoare de disponibilitate, calitate si accesibilitate.
3.2.4. Accesibilitatea serviciilor incluse in sfera serviciului universal
Accesibilitatea se defineste in raport cu o serie de factori, cum ar fi:
conditiile nationale specifice (PIB/cap de locuitor), cheltuielile de utilizare
a telefonului, costul relativ al utilizarii serviciilor de comunicatii
electronice in comparatie cu alte servicii, precum si capacitatea
utilizatorilor de a-si monitoriza si controla cheltuielile implicate de
achizitionarea serviciilor de comunicatii electronice.
Potrivit art. 9 din Legea serviciului universal, ANRC monitorizeaza
evolutia si nivelul tarifelor serviciilor din sfera serviciului universal,
prestate de furnizorii de serviciu universal, in special in legatura cu nivelul
general al preturilor si al veniturilor consumatorilor.
ANRC va putea decide, in scopul cresterii accesibilitatii serviciilor,
impunerea in sarcina furnizorilor de serviciu universal a uneia sau mai multora
dintre urmatoarele obligatii:
a) sa aplice tarife comune, inclusiv prin stabilirea unei medii pe zone
geografice, pe teritoriul national, avand in vedere conditiile specifice (art.
9 alin. (2));
b) sa respecte anumite plafoane tarifare sau formule de control al
cresterii tarifelor (art. 9 alin. (2));
c) sa ofere consumatorilor optiuni tarifare sau pachete tarifare diferite
de cele practicate in conditii comerciale normale (art. 9 alin. (3)), in scopul
asigurarii posibilitatii persoanelor cu venituri reduse sau cu nevoi sociale
speciale de a beneficia de serviciile de telefonie destinate publicului.
MCTI stabileste prin intermediul prezentului document de politica si
strategie categoriile de persoane care beneficiaza de optiunile tarifare sau
pachetele tarifare oferite, aceste categorii fiind reprezentate de familiile,
inclusiv persoane singure, cu venituri reduse. Astfel, ANRC va identifica,
pornind de la criteriul veniturilor, acele familii, inclusiv persoane singure,
cu venituri reduse care vor beneficia de astfel de optiuni sau pachete
tarifare.
Conditiile in care, pe baza masurilor adoptate de ANRC in conformitate cu
prevederile prezentului document de politica si strategie, utilizatorii finali
beneficiaza de tarifele practicate de furnizorii de serviciu universal trebuie
sa fie transparente, se publica si vor fi aplicate in mod nediscriminatoriu de
catre furnizorii de serviciu universal in cauza. ANRC poate impune modificarea
sau renuntarea la anumite tarife sau scheme tarifare, de asemenea tinand cont
de prevederile prezentului document de politica si strategie.
Conform art. 10 din Legea serviciului universal, ANRC va lua toate masurile
pentru a se asigura ca furnizorii de serviciu universal nu vor impune abonatilor
obligatii privind plata unor servicii suplimentare fata de cele din sfera
serviciului universal pe care au obligatia sa le presteze sau a unor facilitati
suplimentare fata de cele prevazute la art. 8 sau la art. 9 alin. (3), in cazul
in care acestea nu sunt necesare furnizarii acelor servicii din sfera
serviciului universal sau a acelor facilitati.
In cazul in care considera ca interesele utilizatorilor nu sunt protejate
in mod corespunzator, ANRC este abilitata sa reglementeze conditiile in care
furnizorii de serviciu universal trebuie sa puna la dispozitia abonatilor, la
cerere, facilitati care sa le permita acestora sa monitorizeze si sa controleze
cheltuielile ocazionate de plata tarifelor serviciilor din sfera serviciului
universal si sa evite deconectarea nejustificata, astfel:
a) Facturarea detaliata. ANRC va stabili, cu respectarea prevederilor art.
10 din Legea nr. 676/2001, informatiile minime pe care trebuie sa le contina
factura detaliata care va fi emisa de catre furnizorii de serviciu universal in
mod gratuit. Acolo unde este cazul, ANRC va aproba oferirea de informatii
suplimentare fata de cele mai sus mentionate, in mod gratuit sau la un tarif
rezonabil.
b) Restrictionarea selectiva, gratuita, a initierii de apeluri de un anumit
tip sau catre anumite tipuri de numere.
c) Modalitati de plata in avans. ANRC poate impune furnizorilor de serviciu
universal stabilirea unor modalitati prin care consumatorii au posibilitatea de
a plati in avans tariful de utilizare a retelei publice de telefonie si a
serviciilor de telefonie destinate publicului.
d) Plata esalonata a tarifelor de conectare la reteaua publica de
telefonie. ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal stabilirea unor
modalitati prin care consumatorii au posibilitatea de a plati esalonat, dupa
furnizarea conexiunii, tariful de conectare la reteaua publica de telefonie si
va lua toate masurile, conform legii, pentru ca utilizatorii sa nu fie expusi
de catre furnizorii de serviciu universal unor masuri disproportionate sau
discriminatorii in cazul in care intarzie plata facturilor telefonice.
In cazul categoriilor de persoane stabilite de catre MCTI prin intermediul
prezentului document de politica si strategie, care datorita veniturilor
reduse, necesita o protectie suplimentara, ANRC poate impune furnizorilor de
serviciu universal obligatia de a oferi acestor persoane unele din urmatoarele
facilitati, aplicabile in caz de neplata a facturii telefonice, facilitati care
vor fi prevazute expres in contractele incheiate cu utilizatorii finali care
fac parte din aceste categorii:
a) sumele datorate de abonat sa nu fie purtatoare de dobanzi, majorari sau
penalitati;
b) deconectarea de la reteaua publica de telefonie sa nu aiba loc mai
devreme de expirarea termenului stabilit in prealabil de ANRC, calculat de la
suspendarea furnizarii serviciului;
c) pe durata suspendarii serviciului, abonatul sa poata primi orice apeluri
si sa poata initia numai acele apeluri care nu presupun nici o plata din partea
sa;
d) reluarea furnizarii serviciului, indiferent daca se realizeaza dupa
suspendare sau dupa deconectare, sa se faca in mod gratuit, dupa achitarea de
catre abonat a facturii a carei neplata a atras suspendarea sau deconectarea.
Conform legii, in toate cazurile, furnizorii de serviciu universal vor
putea suspenda furnizarea serviciului de telefonie destinat publicului la un
punct fix, in caz de neplata a facturii telefonice, doar in urma notificarii
abonatului. Deconectarea de la reteaua publica de telefonie nu va avea loc mai
devreme de 60 de zile de la suspendare, perioada in care este permisa doar
initierea sau primirea de apeluri care nu presupun nici o plata de catre
abonat.
ANRC poate extinde asupra tuturor furnizorilor de retele si servicii de
comunicatii electronice obligatia de a lua masurile specifice mai sus
mentionate, aplicabile in cazul neplatii facturii telefonice pentru utilizarea
la un punct fix a retelei publice de telefonie.
3.2.5. Calitatea serviciilor incluse in sfera serviciului universal
Potrivit art. 11 din Legea serviciului universal, ANRC stabileste
parametrii de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal si metodele de evaluare a respectarii acestora. ANRC poate stabili
parametri de calitate suplimentari pentru furnizarea serviciilor incluse in
sfera serviciului universal catre persoanele cu handicap.
Furnizorii de serviciu universal vor fi obligati sa transmita ANRC si sa
publice informatii corespunzatoare si actualizate privind modul de respectare a
parametrilor de calitate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal pe care sunt obligati sa le presteze. ANRC stabileste continutul,
forma si modul de transmitere si publicare a acestor informatii, pentru ca
utilizatorii finali sa beneficieze de informatii complete, comparabile si usor
accesibile.
ANRC poate impune furnizorilor de serviciu universal indeplinirea anumitor
obiective de performanta privind calitatea serviciilor din sfera serviciului
universal pe care sunt obligati sa le presteze si va monitoriza indeplinirea de
catre furnizorii de serviciu universal a acestor obiective. In acest sens, ANRC
poate dispune verificarea datelor privind realizarea obiectivelor de
performanta printr-un audit independent, pe cheltuiala furnizorului de serviciu
universal in cauza, pentru a asigura exactitatea si comparabilitatea datelor
furnizate de catre acesta.
3.2.6. Desemnarea furnizorilor de serviciu universal
In vederea asigurarii conditiilor de exercitare a dreptului de acces la
serviciul universal, art. 4 din Legea serviciului universal prevede solutia
desemnarii unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal, carora li se
va impune obligatia de a presta unul sau mai multe servicii din sfera
serviciului universal, in anumite zone sau pe intreg teritoriul Romaniei.
Conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal se
stabilesc de ANRC, cu respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii,
transparentei si non-discriminarii.
Orice persoana poate furniza servicii din sfera serviciului universal pe
teritoriul Romaniei, contribuind din proprie initiativa la implementarea
serviciului universal, fara ca aceasta sa conduca la dobandirea calitatii de
furnizor de serviciu universal.
3.2.7. Finantarea obligatiilor de serviciu universal
In cazul in care estimeaza ca furnizarea serviciilor din sfera serviciului
universal ar putea constitui o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu
universal, ANRC va actiona in vederea stabilirii costului net al furnizarii
acestor servicii. In acest scop, ANRC poate recurge la urmatoarele metode:
a) calcularea costului net, luand in considerare toate beneficiile
comerciale, tangibile si intangibile, ce pot fi realizate de furnizorul de
serviciu universal in legatura cu serviciile din sfera serviciului universal pe
care este obligat sa le presteze;
b) stabilirea costului net rezultat in urma aplicarii procedurii de
desemnare a furnizorului de serviciu universal.
In cazul in care constata, pe baza stabilirii costului net, ca prestarea
serviciilor din sfera serviciului universal reprezinta o sarcina injusta pentru
furnizorul de serviciu universal, ANRC va decide, la cererea furnizorului de
serviciu universal, compensarea costului net astfel determinat. ANRC va
implementa mecanismul de compensare a costului net al furnizarii serviciilor
din sfera serviciului universal, identificand furnizorii de retele si servicii
de comunicatii electronice care au obligatia sa contribuie la compensare si
stabilind cuantumul contributiilor datorate, modalitatea si termenul de plata,
precum si orice alte elemente necesare in vederea functionarii acestui
mecanism, in conformitate cu prevederile prezentului document de politica si
strategie.
4. Implementarea serviciului universal in Romania
4.1. Premise
Asa cum decurge din prevederile legii, asigurarea dreptului de acces la
serviciul universal pentru cetatenii Romaniei presupune asigurarea pe intreg
teritoriul tarii a disponibilitatii, calitatii si accesibilitatii serviciilor
din sfera serviciului universal, respectiv a accesului la reteaua publica de
telefonie la un punct fix, a serviciilor de informatii privind abonatii si a
registrelor abonatilor, precum si a accesului la telefoanele publice cu plata.
Abordarea problemei implementarii serviciului universal trebuie sa tina
seama de particularitatile situatiei din Romania fata de situatia existenta in
alte tari europene, si in special in statele membre ale Uniunii Europene. In
timp ce in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana a fost posibila desemnarea
cvasi-automata ca furnizor de serviciu universal a operatorului national de
retele fixe, fost detinator al monopolului, datorita retelei sale bine
dezvoltate, care putea fi relativ usor extinsa catre orice nou utilizator, in
Romania situatia este radical diferita, datorita ratei de penetrare
considerabil mai mici. Astfel, in timp ce in statele membre ale Uniunii
Europene servirea tuturor utilizatorilor poate fi realizata la costuri
rezonabile, in Romania costurile de conectare pe termen scurt a tuturor
gospodariilor la reteaua fixa ar fi foarte mari, necesitand o extindere masiva
a retelei. In plus, o treime din teritoriul tarii este acoperit de munti,
facand si mai dificila aceasta extindere. Alte dificultati cu care se confrunta
Romania sunt puterea scazuta de cumparare a populatiei, care are un impact
negativ asupra accesibilitatii serviciului universal, si insuficienta
resurselor bugetare care sa acopere costurile de furnizare a serviciilor din sfera
serviciului universal, ceea ce determina necesitatea asigurarii finantarii in
principal de catre jucatorii de pe piata.
4.2. Obiectivele politicii si strategiei privind implementarea serviciului
universal
Punand in balanta conditiile concrete ale pietei romanesti si imperativul
asigurarii posibilitatii de comunicare pentru toti cetatenii, principalele
obiective ale politicii privind implementarea serviciului universal sunt
urmatoarele:
- Pe termen scurt:
1. Asigurarea disponibilitatii, calitatii si accesibilitatii acelor
servicii din sfera serviciului universal care reprezinta mijloace rezonabile de
acces la serviciul de telefonie destinat publicului. Exemple de astfel de
servicii sunt punerea la dispozitie a telecentrelor si a telefoanelor publice
cu plata;
2. Asigurarea accesibilitatii serviciilor de acces la reteaua publica de
telefonie la un punct fix sau la un mijloc rezonabil de acces la serviciul de
telefonie destinat publicului, pentru anumite categorii defavorizate de
utilizatori;
3. Asigurarea disponibilitatii, calitatii si accesibilitatii serviciilor de
informatii privind abonatii si a registrelor abonatilor;
- Pe termen mediu si lung:
4. Cresterea disponibilitatii serviciilor de telefonie la un punct fix. In
Romania, asigurarea disponibilitatii serviciilor de acces la reteaua publica de
telefonie la un punct fix pe intreg teritoriul tarii, la un anumit standard de
calitate, in conditii de accesibilitate pentru toti cetatenii, este un obiectiv
ce poate fi indeplinit numai pe termen mediu si lung.
Avand in vedere caracteristicile tehnice, care permit operatorilor de
retele mobile sa furnizeze acces la reteaua publica de telefonie in conditii de
functionalitate similare cu cele oferite de operatorii de retele fixe, precum
si scopul principal al serviciului universal, si anume asigurarea posibilitatii
de comunicare pentru toti cetatenii, prezentul document de politica si
strategie porneste de la principiul neutralitatii tehnologice, considerand ca
obiectivul asigurarii accesului la reteaua publica de telefonie la un punct fix
si al furnizarii unui mijloc rezonabil de acces la serviciul de telefonie
destinat publicului poate fi atins atat prin intermediul serviciilor de
telefonie fixa, cat si prin intermediul serviciilor de telefonie mobila. Prin
urmare, obiectivele politicii si strategiei privind implementarea serviciului
universal pot fi atinse in conditii de eficienta atat de operatorii de retele
fixe, cat si de operatorii de retele mobile, care vor putea deveni, astfel,
furnizori de serviciu universal.
4.3. Modalitatile concrete de implementare a serviciului universal
4.3.1. Obiectivul pe termen mediu si lung
Furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix, in
conditii de disponibilitate, calitate si accesibilitate, este considerata o
premisa esentiala a tranzitiei catre Societatea Informationala. De aceea, daca
pe termen scurt se poate aprecia ca fixarea unei tinte de penetrare similara
mediei inregistrate in tarile membre ale Uniunii Europene ar implica
inregistrarea unor costuri nete deosebit de ridicate, pe termen mediu si lung
este necesara alinierea completa la standardele de serviciu universal, astfel
cum sunt prevazute acestea in Directiva nr. 2002/22/EC.
In acest sens, MCTI apreciaza liberalizarea pietei comunicatiilor
electronice ca fiind un factor esential care va conduce, pe termen mediu si
lung, la cresterea gradului de penetrare a serviciilor de telefonie la punct
fix. Astfel, ANRC, prin masurile luate, va actiona in continuare pentru
eliminarea barierelor de intrare pe piata, creand cadrul pentru dezvoltarea
unei concurente efective intre furnizorii de servicii de comunicatii
electronice, ceea ce va avea ca rezultat cresterea investitiilor in
infrastructura si cresterea penetrarii serviciilor de telefonie la punct fix.
Totodata, cresterea concurentei pe piata si presiunea tot mai mare asupra
tarifelor serviciilor de telefonie, determinata de progresul tehnic si de
evolutia fenomenului de convergenta a tehnologiilor, vor duce la ajustarea
tarifelor la niveluri accesibile unor paturi din ce in ce mai largi ale
populatiei.
De asemenea, se estimeaza ca pe termen lung regiunile in care furnizarea
accesului la reteaua publica de telefonie la punct fix este neprofitabila vor
deveni atractive pentru operatorii de pe piata, datorita cresterii puterii de
cumparare si a nivelului de trai.
Pe masura ce evolutia concurentei si evolutia economico-sociala de ansamblu
vor duce la apropierea situatiei de fapt din Romania de limitele naturale de
crestere a disponibilitatii serviciilor, si pe baza indeplinirii obiectivelor
pe termen scurt, care va actiona la randul sau in aceeasi directie, va putea fi
luata in considerare folosirea partiala sau chiar integrala a fondurilor disponibile
pentru finantarea cresterii in continuare a disponibilitatii serviciilor de
telefonie la punct fix, precum si a serviciilor de Internet de de banda larga
(de tip broadband). De asemenea, asigurarea accesului pe scara larga la
educatie si cultura pentru toate categoriile sociale, prin realizarea
conectarii la Internet a tuturor institutiilor de invatamant, reprezinta un
obiectiv pe termen lung. Cresterea gradului de utilizare si asigurarea
calitatii si accesibilitatii conexiunii la Internet in toate sectoarele vietii
economico-sociale conduc la atingerea dezideratului de Societate
Informationala, oferind intregii societati posibilitatea de a beneficia din
plin de avantajele accesului la informatii, conditie esentiala a noii directii
in care se indreapta Romania.
4.3.2. Obiectivele pe termen scurt
a) Actiunile prioritare pe care ANRC le va duce la indeplinire pe termen
scurt se vor concentra asupra asigurarii disponibilitatii, calitatii si
accesibilitatii acelor servicii din sfera serviciului universal care reprezinta
mijloace rezonabile de acces la serviciul de telefonie destinat publicului.
Acestea sunt:
- Instalarea de telecentre. Telecentrele reprezinta o solutie la problema
furnizarii accesului la reteaua publica de telefonie la un punct fix si ofera
comunitatilor rurale posibilitatea de a atinge un nivel mai inalt de dezvoltare
economica. Furnizarea serviciilor de acces la Internet constituie un serviciu
suplimentar important ce poate fi asigurat prin intermediul telecentrelor.
- Instalarea de telefoane publice cu plata.
ANRC va analiza optiunile si va lansa procedurile concrete de implementare,
selectand acele solutii care sa conduca la minimizarea costurilor nete.
Procedura recomandata consta in organizarea unui mecanism competitiv de
desemnare a furnizorilor de serviciu universal la nivelul unor zone de
implementare ce urmeaza a fi definite din punct de vedere geografic si
demografic, intr-o maniera care sa asigure selectarea celor mai eficiente
proiecte in conditiile deservirii cu prioritate a localitatilor ce nu
beneficiaza de servicii de acces la reteaua publica de telefonie la un punct
fix sau de un mijloc rezonabil de acces la serviciul de telefonie destinat
publicului, precum si a celor in care penetrarea acestor servicii este deosebit
de redusa. Procedura va fi neutra din punct de vedere tehnologic si va fi
bazata pe criteriul celei mai mici subventii solicitate de candidati pentru
acoperirea costurilor.
b) Totodata, actiunile ce vor fi intreprinse de ANRC vor avea in vedere
asigurarea accesibilitatii serviciilor de acces la reteaua publica de telefonie
la un punct fix sau la un mijloc rezonabil de acces la serviciul de telefonie
destinat publicului, pentru anumite categorii defavorizate de utilizatori.
Astfel, pe baza criteriului veniturilor, familiile, inclusiv persoanele
singure, cu venituri reduse vor putea beneficia, in limita resurselor
disponibile, de:
- Acordarea unor subventii pentru accesul la retelele publice de telefonie
la un punct fix;
- Acordarea unor facilitati aplicabile in caz de neplata a facturii
telefonice.
c) In al treilea rand, ANRC va urmari asigurarea disponibilitatii,
calitatii si accesibilitatii serviciilor de informatii privind abonatii si a
registrelor abonatilor.
4.3.3. Finantarea actiunilor intreprinse in vederea indeplinirii
obiectivelor de serviciu universal
In vederea compensarii costului net aferent atingerii acestor obiective,
ANRC va stabili un mecanism de finantare bazat pe o contributie impusa unui
numar cat mai mare de furnizori de pe piata. Acest mecanism prezinta mai multe
avantaje: este cel mai eficient mijloc de a asigura finantarea pentru programe
destinate unor regiuni si utilizatori tinta; este cel mai transparent mecanism
de finantare; este bazat pe principiul minimei distorsionari a pietei;
contributiile sunt proportionale si nediscriminatorii.
Mecanismul de finantare va fi administrat de ANRC, fondurile destinate
finantarii serviciilor urmand a fi identificate distinct de alte venituri
administrate de aceasta institutie.
Politica MCTI pe termen scurt se focalizeaza pe cresterea disponibilitatii
telecentrelor si telefoanelor publice, in vederea asigurarii rapide, pentru
toti cetatenii tarii, a unor mijloace rezonabile de acces la retelele publice
de comunicatii electronice. In conditiile resurselor existente, in special
construirea de telecentre reprezinta un mijloc eficient de prevenire a
aparitiei fenomenului de excluziune sociala, tinand cont de faptul ca prin
intermediul acestora poate fi asigurata atat primirea de apeluri telefonice,
cat si furnizarea serviciilor de acces la Internet.
In acelasi timp, politica MCTI se concentreaza, pe termen scurt, pe
asigurarea accesibilitatii serviciilor de telefonie pentru o patura sociala cat
mai larga din randul cetatenilor Romaniei, prin subventionarea serviciilor de
acces la retea pentru cele mai defavorizate categorii de utilizatori. Pe
aceasta baza, se preconizeaza cresterea gradului de disponibilitate a
serviciilor de telefonie actionandu-se in directia indeplinirii obiectivului
privind furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la un punct fix,
si prevenindu-se activ aparitia fenomenului de excluziune sociala.
Luand in considerare aceste prioritati si tinand cont de principiile
minimei atingeri aduse concurentei, nediscriminarii si proportionalitatii, in
vederea colectarii fondurilor necesare finantarii serviciului universal, MCTI a
elaborat un program de actiune la sfarsitul caruia politica si strategia
privind implementarea serviciului universal va fi revizuita in conditiile
aderarii Romaniei la structurile comunitare.
Astfel, in anul 2004, ANRC va percepe de la furnizorii de retele publice de
comunicatii electronice si de la furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului cu o cifra de afaceri inregistrata in anul precedent mai mare sau
egala cu 3.000.000 euro o suma egala cu 0,8% din cifra lor de afaceri, din care
s-au scazut in prealabil veniturile provenite din interconectare si serviciile
de roaming (pentru proprii abonati), urmand ca in perioada 2005 - 2010
procentul sa fie de 0,5%, dar nu mai mult de 2.000.000 euro pentru fiecare
furnizor. In cazul in care, prin aplicarea procentului de 0,5%, vor exista
furnizori a caror obligatie de plata depaseste 2.000.000 euro, procentul ce va
fi utilizat pentru calcularea contributiilor furnizorilor cu o cifra de afaceri
inregistrata in anul precedent mai mare sau egala cu 3.000.000 euro se va
diminua astfel incat suma maxima platita de un furnizor sa fie egala cu
2.000.000 euro.
In plus, orice persoana poate contribui, din proprie initiativa, la
implementarea serviciului universal prin participarea la finantarea
mecanismului de compensare a costului net al furnizarii serviciilor din sfera
serviciului universal.
Tinand cont de prioritatile pe care prezentul document de politica si
strategie le fixeaza pe termen scurt, consideram ca repartizarea optima a
fondurilor totale in perioada imediat urmatoare este data de alocarea a:
- 45% din fondurile totale pentru finantarea obiectivului privind
asigurarea disponibilitatii, calitatii si accesibilitatii acelor servicii care
reprezinta mijloace rezonabile de acces la serviciul de telefonie destinat
publicului prin intermediul instalarii de telecentre;
- 35% din fondurile totale pentru finantarea obiectivului privind
asigurarea accesibilitatii serviciilor de acces la reteaua publica de telefonie
la un punct fix pentru familiile, inclusiv persoanele singure, al caror venit
net mediu lunar pe membru de familie este mai mic de 2.460.000 lei; si
- 20% din fondurile totale pentru finantarea obiectivului privind
asigurarea disponibilitatii, calitatii si accesibilitatii acelor servicii care
reprezinta mijloace rezonabile de acces la serviciul de telefonie destinat
publicului prin intermediul instalarii de telefoane publice si a obiectivului
privind asigurarea disponibilitatii, calitatii si accesibilitatii serviciilor
de informatii privind abonatii si a registrelor abonatilor.
4.3.4. Implementarea si controlul implementarii strategiei
Implementarea obiectivelor stabilite prin prezentul document de politica si
strategie revine ANRC.
Pe parcursul implementarii, MCTI va urmari aplicarea eficienta a masurilor
stabilite, prin monitorizarea continua a modului de desfasurare a actiunilor
intreprinse in directia indeplinirii obiectivelor fixate, cu scopul de a
identifica din timp tendintele de schimbare si a elabora cai de actiune
adecvate noilor situatii existente pe piata. Pentru a putea reactiona prompt la
cerintele pietei, MCTI va pune la punct si se va baza pe un sistem de
indicatori, de natura sa permita identificarea tendintelor majore ale mediului
social economic si tehnologic si sa asigure stabilirea celei mai eficiente
strategii pornind de la evolutiile principalilor factori de influenta din acest
sector.
MCTI considera ca implementarea serviciului universal are un rol esential
in combaterea excluziunii sociale, in dezvoltarea regionala si, mai ales, in
asigurarea posibilitatii de comunicare pentru toti cetatenii, inlaturand astfel
barierele din calea dezvoltarii structurale a societatii romanesti spre o
Societate Informationala moderna, compatibila cu standardele Uniunii Europene,
cu baze solide, care sa asigure o integrare deplina si eficienta in structurile
comunitare. Astfel, prezenta politica si strategie constituie un pas esential
in directia integrarii Romaniei din punct de vedere socio economic in Europa
secolului XXI, creand premisele trecerii intr o noua etapa de evolutie, cea a
economiei bazate pe cunoastere.