LEGE
Nr. 527 din 17 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele
de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 602 din 14 august 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 34 din 30 ianuarie 2002 privind accesul
la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora, adoptata in temeiul art. 1 pct. VI.1 din Legea nr.
751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 2 februarie 2002, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la
infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora"
2. Dupa titlul ordonantei se introduce capitolul I cu urmatorul titlu:
"CAP. 1
Dispozitii generale"
3. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul de reglementare a relatiilor intre
operatorii de retele, intre furnizorii de servicii si intre operatorii de
retele si furnizorii de servicii privind accesul la retelele publice de
comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora.
(2) Prezenta ordonanta stabileste drepturile si obligatiile operatorilor si
ale persoanelor care solicita interconectarea sau accesul la retelele
instalate, operate, controlate sau puse la dispozitie de catre acestia sau la
infrastructura asociata acestor retele.
(3) Obiectivele cadrului de reglementare stabilit in conditiile prezentei
ordonante sunt promovarea concurentei, asigurarea interconectarii si a
interoperabilitatii serviciilor de comunicatii electronice si protejarea
drepturilor si intereselor consumatorilor.
(4) Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile accesului realizat
de catre utilizatorii finali."
4. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) retea de comunicatii electronice - sisteme de transmisie si, acolo unde
este cazul, echipamente de comutare, rutare, precum si orice alte resurse care
realizeaza procesarea, transportul semnalelor prin suport fizic,
electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzand retele de comunicatii
prin satelit, retele de transmisiuni de date, retele mobile terestre, retele
utilizate pentru comunicatii audiovizuale, retele de cablu coaxial, retele de
fibra optica si transmiterea de semnale pe liniile de transport al energiei
electrice;
b) serviciu de comunicatii electronice - un serviciu, furnizat de regula
contra cost, care consta, in intregime sau in principal, in transportul
semnalelor prin retelele de comunicatii electronice, incluzand serviciile de
telecomunicatii si serviciile de transmisie prin retelele utilizate pentru
comunicatii audiovizuale, dar fara a include serviciile prin care se furnizeaza
continutul informatiei transmise prin intermediul retelelor sau serviciilor de
comunicatii electronice sau prin care se exercita controlul editorial asupra
acestui continut; de asemenea, nu se includ serviciile societatii
informationale, care nu constau, in intregime sau in principal, in transportul
semnalelor prin intermediul retelelor de comunicatii electronice;
c) retea publica de comunicatii - o retea de comunicatii electronice care
este utilizata, in intregime sau in principal, pentru furnizarea de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului;
d) infrastructura asociata - acele resurse asociate unei retele de
comunicatii electronice sau unui serviciu de comunicatii electronice, care
permit sau sustin furnizarea de servicii prin intermediul retelei respective
sau al serviciului respectiv; include sistemele de acces conditionat si
ghidurile electronice de programe;
e) sistem de acces conditionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv
prin intermediul caruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu
protejat de difuzare a programelor de radio sau de televiziune se poate face in
mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare
individuala prealabila;
f) operator - o persoana care instaleaza, opereaza, controleaza sau pune la
dispozitie tertilor o retea publica de comunicatii sau elemente ale
infrastructurii asociate ori o persoana care este autorizata sa instaleze, sa
opereze, sa controleze sau sa puna la dispozitie tertilor o retea publica de
comunicatii;
g) utilizator - orice persoana fizica sau juridica care utilizeaza sau
solicita un serviciu de comunicatii electronice destinat publicului;
h) abonat - orice persoana fizica sau juridica care a incheiat un contract
cu un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
i) utilizator final - un utilizator care nu exploateaza, nu supravegheaza,
nu pune la dispozitie tertilor o retea publica de comunicatii sau elemente ale
infrastructurii asociate si care nu furnizeaza servicii de comunicatii
electronice destinate publicului;
j) acces - punerea la dispozitie unui tert de spatii, echipamente sau
servicii, in conditii determinate, in mod exclusiv sau neexclusiv, necesare in
scopul furnizarii de servicii de comunicatii electronice; accesul cuprinde,
printre altele:
- accesul la elemente ale retelei si la infrastructura asociata, care poate
implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau nonfixe, incluzand
accesul la bucla locala si la infrastructura si serviciile necesare furnizarii
de servicii prin bucla locala;
- accesul la infrastructura fizica, inclusiv cladiri, conducte si piloni;
- accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de asistenta
operationala;
- accesul la sisteme de conversie a numerelor sau la sistemele care au o
functionalitate echivalenta;
- accesul la retele fixe si mobile, in special pentru roaming;
- accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de
televiziune digitala;
- accesul la serviciile de retele virtuale;
k) acces neconditionat - furnizarea de acces la spatii, echipamente sau
servicii, dupa caz, care nu este conditionata de:
- achizitia concomitenta de catre solicitant a unor produse sau servicii
care nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
- achizitia unui volum impus de produse sau servicii, care excede volumului
necesar furnizarii tipului de acces solicitat;
- impunerea oricaror conditii comerciale, tehnice sau de alta natura, care
nu sunt necesare furnizarii tipului de acces solicitat;
l) interconectare - legatura fizica si logica realizata intre retele
publice de comunicatii pentru a permite comunicarea intre utilizatorii
retelelor sau accesul la servicii; serviciile pot fi furnizate de catre partile
implicate sau de catre alte parti care au acces la reteaua respectiva;
interconectarea este o forma specifica de acces realizata de operatorii de
retele publice de comunicatii;
m) serviciu de televiziune pe ecran lat - un serviciu de televiziune care
consta, in totalitate sau partial, in programe produse si editate pentru a fi
afisate pe ecranul lat; formatul 16:9 este formatul de referinta pentru
serviciile de televiziune pe ecran lat;
n) bucla locala - circuitul fizic dintre punctul terminal al retelei aflat
la punctul de prezenta al abonatului si repartitorul principal dintr-o retea
publica de telefonie fixa sau un element echivalent dintr-o retea publica de
comunicatii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin fire
metalice, cablu coaxial, fibra optica;
o) subbucla locala - portiunea din bucla locala care conecteaza punctul terminal
al retelei aflat la punctul de prezenta al abonatului cu un punct de acces
intermediar;
p) acces partajat la bucla locala - utilizarea de catre unul sau mai multi
beneficiari a capacitatii disponibile a circuitului fizic care formeaza bucla
locala sau subbucla locala conform solicitarii, fara a fi perturbat serviciul
oferit initial de titularul autorizat;
q) colocare - furnizarea spatiului fizic si a resurselor tehnice necesare
instalarii si conectarii, in scopul unei functionari corespunzatoare a
echipamentului relevant apartinand beneficiarului acestei forme de acces;
r) roaming - posibilitatea oferita utilizatorilor serviciilor de
comunicatii electronice furnizate printr-o retea publica de comunicatii de a
primi si de a transmite apeluri sau de a avea acces la servicii de comunicatii
electronice atunci cand acestia nu se afla in aria de acoperire a retelei
respective, prin intermediul unei alte retele, in baza unui acord comercial
incheiat in acest sens;
s) oferta de referinta - oferta comerciala, realizata in conditiile
prezentei ordonante, prin intermediul careia un operator isi asuma obligatia de
a include in orice acord de acces sau interconectare un set minim de obligatii
in sarcina sa, anume determinate in cuprinsul acesteia;
t) servicii paneuropene - servicii furnizate la nivel european in baza unor
standarde si practici comerciale comune."
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice si operatorii de retele
de comunicatii electronice negociaza intre ei acorduri de acces sau
interconectare, in vederea stabilirii conditiilor tehnice si comerciale.
(2) Acordul de acces sau interconectare nu poate contine obligatii care nu
au legatura cu serviciile de acces sau interconectare, sub sanctiunea nulitatii
clauzelor care prevad aceste obligatii."
6. Alineatele (3) - (5) ale articolului 4 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Retelele publice de comunicatii instalate in vederea furnizarii
de servicii de televiziune digitala trebuie sa indeplineasca conditiile tehnice
necesare in vederea furnizarii serviciilor sau programelor de televiziune pe
ecran lat.
(4) Operatorii care receptioneaza si retransmit servicii sau programe de
televiziune pe ecran lat au obligatia de a pastra formatul respectiv.
(5) Informatiile obtinute inaintea, in timpul sau dupa finalizarea
negocierilor desfasurate in conditiile alin. (1) lit. a) si b) trebuie
utilizate numai in scopul pentru care au fost comunicate si nu pot fi divulgate
catre nici un tert care ar obtine astfel un avantaj de ordin competitiv,
inclusiv catre alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai
operatorului ori ai furnizorului de servicii care a ajuns in posesia
respectivelor informatii."
7. Alineatele (2) si (3) ale articolului 5 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Masurile adoptate in conformitate cu prevederile alin. (1) pot
viza in special impunerea urmatoarelor obligatii, fara a aduce atingere
masurilor ce ar putea fi luate fata de persoanele juridice care detin o putere
semnificativa pe piata, in conformitate cu prevederile art. 8:
a) obligatii in sarcina persoanelor juridice care controleaza accesul la
utilizatorii finali, inclusiv, acolo unde este cazul, obligatia de a asigura interconectarea
retelelor acestora, daca impunerea acestor obligatii este necesara pentru
asigurarea conectivitatii intre utilizatorii finali;
b) obligatia operatorilor de a furniza accesul la acele elemente ale
infrastructurii asociate in conditii echitabile, rezonabile si
nediscriminatorii, daca impunerea acestei obligatii este necesara pentru a
asigura accesul utilizatorilor finali la serviciile de difuzare in format
digital a programelor de radio sau de televiziune.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditii tehnice sau
operationale care trebuie indeplinite de catre furnizorul sau beneficiarii
accesului, in cazul in care impune unui operator obligatii de furnizare a
accesului in conditiile art. 12, daca aceasta masura este necesara pentru
asigurarea functionarii normale a retelei."
8. Dupa articolul 5 se introduce capitolul II cu urmatorul titlu:
"CAP. 2
Obligatiile operatorilor si procedurile de analiza a pietei"
9. Alineatele (1) si (5) ale articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Daca in urma unei analize de piata realizate in conditiile legii sau in
urma aplicarii prevederilor art. 15 alin. (1) un operator este desemnat ca
avand putere semnificativa pe o piata relevanta, autoritatea de reglementare va
impune acestuia, in mod corespunzator, una sau mai multe dintre obligatiile
prevazute la art. 9 - 14. In efectuarea analizei de piata autoritatea de
reglementare va solicita colaborarea Consiliului Concurentei.
...........................................................................
(5) Cu cel putin 30 de zile inainte de retragerea oricaror obligatii impuse
unui anumit operator autoritatea de reglementare trebuie sa aduca aceasta
intentie la cunostinta celor care au incheiat acorduri de interconectare sau
acces cu operatorul respectiv, pentru a permite acestora sa gaseasca furnizori
alternativi sau sa renegocieze acordul incheiat."
10. Litera a) a articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"a) aplica conditii echivalente in circumstante echivalente altor
persoane juridice care furnizeaza servicii echivalente;"
11. Alineatul (2) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Autoritatea de reglementare poate, in special, sa impuna unui
operator integrat pe verticala sa urmareasca distinct in evidenta
corespunzatoare tarifele la vanzarea de gros si tarifele de transfer intern,
pentru a asigura, intre altele, indeplinirea obligatiei de nediscriminare
impuse in conformitate cu prevederile art. 10 sau pentru a impiedica subventionarea
incrucisata."
12. La articolul 12 alineatul (2), literele a) si f) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) acordarea catre un tert a dreptului de acces la elemente specifice
ale retelei sau la infrastructura asociata, inclusiv a accesului neconditionat la
bucla locala;
...........................................................................
f) furnizarea colocarii sau a altor forme de utilizare partajata a
spatiilor ori echipamentelor, inclusiv a conductelor, cladirilor si
pilonilor;"
13. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Daca o analiza de piata realizata in conditiile legii indica absenta
concurentei efective, care presupune ca operatorul in cauza este capabil sa
mentina tarifele la un nivel excesiv de inalt sau sa reduca tarifele in mod
nejustificat, in detrimentul utilizatorilor finali, atunci autoritatea de
reglementare poate, in conformitate cu prevederile art. 8, sa impuna obligatii
referitoare la recuperarea costurilor si controlul tarifelor, inclusiv
obligatii de fundamentare a tarifelor in functie de costuri si obligatii
privind evidenta contabila, pentru furnizarea anumitor forme de acces sau de
interconectare. La impunerea obligatiilor autoritatea de reglementare va lua in
considerare investitia facuta de operatorul in cauza si va permite existenta
unei rate rezonabile de recuperare a capitalului investit, tinand seama de
riscurile asociate acestei investitii."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorului cu putere
semnificativa pe piata furnizarii de bucla locala, in conformitate cu
prevederile art. 8, obligatia de a publica o oferta de referinta pentru accesul
neconditionat la bucla locala constituita din fire metalice, fibra optica,
cablu coaxial."
15. Alineatul (2) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Obligatiile impuse unui operator prezumat, in conformitate cu
prevederile alin. (1), de a avea putere semnificativa pe o anumita piata
relevanta raman in vigoare pana in momentul in care autoritatea de
reglementare, pe baza unei analize de piata realizate in conditiile legii,
stabileste ca exista concurenta efectiva pe piata relevanta in cauza."
16. Dupa articolul 17 se introduce capitolul III cu urmatorul titlu:
"CAP. 3
Contraventii si sanctiuni"
17. La articolul 18 alineatul (1), literele b) si h) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (2);
...........................................................................
h) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 11 alin. (1) si (2);"
18. Dupa alineatul (1) al articolului 18 se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) In cazul constatarii unor contraventii prevazute la alin. (1)
autoritatea de reglementare va emite un avertisment, cu obligatia
contravenientului de a se incadra in termen de 5 zile, dupa caz, in prevederile
prezentei ordonante."
19. La articolul 18, partea introductiva a alineatului (2) si alineatul (4)
vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul neremedierii aspectelor semnalate in termenul fixat de
autoritatea de reglementare potrivit alin. (1^1), pentru contraventiile
constatate prevazute la alin. (1) se aplica amenzi astfel:
...........................................................................
(4) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre faptele
prevazute la alin. (1) se face tinandu-se seama de gravitatea faptei si a
consecintelor sale asupra concurentei."
20. La articolul 18, dupa alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
urmatorul cuprins:
"(6) In cazul repetarii abaterii semnalate autoritatea de reglementare
poate decide suspendarea temporara sau retragerea autorizarii."
21. La articolul 19 alineatul (1), partea introductiva si litera a) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Autoritatea de reglementare poate obliga, prin decizie, operatorii la
plata unor amenzi administrative in suma de pana la 30.000.000 lei pentru
fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita prin decizie, pentru
a-i determina:
a) sa furnizeze in mod complet si corect, in conformitate cu solicitarea
scrisa a autoritatii de reglementare, informatiile care le-au fost cerute conform
prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (3) sau ale art. 17 alin. (1),
precum si orice alte informatii cerute in mod neechivoc de autoritatea de
reglementare in aplicarea prevederilor prezentei ordonante;"
22. La articolul 19 alineatul (1), litera d) se abroga.
23. Alineatul (3) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sumele rezultate din incasarea amenzilor prevazute la alin. (1)
se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la
dispozitia autoritatii de reglementare si vor fi folosite pentru asigurarea
conditiilor privind indeplinirea atributiilor de supraveghere si control."
24. La articolul 20, dupa alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
urmatorul cuprins:
"(6) Orice decizie a autoritatii de reglementare poate fi atacata in
contencios administrativ, in conditiile legii."
25. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Orice persoana care divulga sau utilizeaza, in alte scopuri decat cele
prevazute de prezenta ordonanta, documente sau informatii cu caracter de secret
de serviciu, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor
de serviciu ori in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii, putand fi
obligata si la repararea prejudiciului cauzat."
26. Dupa articolul 21 se introduce capitolul IV cu urmatorul titlu:
"CAP. 4
Dispozitii finale"
27. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Autoritatea de reglementare, in sensul prezentei ordonante, este
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii."
28. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 38 - 40
din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, cu modificarile si completarile
ulterioare."
29. Titlul anexei va avea urmatorul cuprins:
"ELEMENTELE MINIME
care trebuie incluse intr-o oferta de referinta pentru accesul neconditionat la
bucla locala"
30. La litera A punctul 1 din anexa, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) utilizarea capacitatii disponibile a circuitului fizic care
formeaza bucla locala, in cazul accesului partajat la bucla locala."
31. Litera C din anexa va avea urmatorul cuprins:
"C. Sisteme informationale
Conditii de acces la anumite sisteme ale operatorului: sisteme de asistenta
operationala, sisteme informationale sau baze de date pentru pregatirea
comenzilor, aprovizionare, mentenanta, solicitari de reparatii si
facturare."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA