ORDIN
Nr. 225 din 3 decembrie 2002
privind punerea in aplicare a instructiunilor elaborate de Consiliul
Concurentei in baza Legii concurentei nr. 21/1996
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 920 din 17 decembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si
(3) si ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996,
si avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pun in aplicare
instructiunile privind modul de aplicare a regulilor de concurenta acordurilor
de acces din sectorul de comunicatii electronice - cadru general, piete
relevante si principii.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor duce
la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile prevazute la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCAREA
INSTRUCTIUNI
privind modul de aplicare a regulilor de concurenta acordurilor de acces din
sectorul de comunicatii electronice - cadru general, piete relevante si
principii
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
PREFATA
In industria comunicatiilor electronice acordurile de acces sunt esentiale
pentru a permite operatorilor de pe piata sa beneficieze de liberalizare.
Scopul prezentelor instructiuni consta in:
a) stabilirea principiilor de acces ce deriva din dreptul concurentei,
pentru a crea o siguranta mai mare pe piata si conditii mai stabile pentru
initiative comerciale si investitionale in sectoarele comunicatiilor
electronice si serviciilor multimedia;
b) definirea si clarificarea relatiilor dintre legea concurentei si
legislatia specifica a sectorului (in special in ceea ce priveste relatiile
dintre regulile de concurenta si legislatia privind accesul si interconectarea
retelelor de comunicatii electronice);
c) explicarea modalitatii in care vor fi aplicate regulile de concurenta,
intr-un mod coerent, in sectoarele implicate in furnizarea de noi servicii si
in special aspectelor de acces in acest context.
INTRODUCERE
1. Avand in vedere ca data liberalizarii complete a sectorului de
comunicatii electronice a fost stabilita, Romania trebuie sa inlature ultimele
bariere in ceea ce priveste furnizarea retelelor si a serviciilor de
comunicatii electronice catre consumatori intr-un mediu concurential pana la data
de 1 ianuarie 2003. Ca rezultat al acestui proces de liberalizare va aparea un
al doilea set de produse si de servicii, ca de altfel si necesitatea de acces
la facilitatile necesare pentru furnizarea acestor servicii. In acest sector
interconectarea cu reteaua publica de comunicatii electronice este un exemplu
tipic de acces, dar nu singurul.
2. Consiliul Concurentei a decis sa trateze acordurile de acces din
domeniul comunicatiilor electronice conform regulilor de concurenta. Prezentele
instructiuni trateaza modul in care regulile si procedurile de concurenta se
aplica acordurilor de acces in contextul armonizarii legislatiei nationale cu
legislatia europeana din sectorul comunicatiilor electronice.
3. In Romania, la momentul adoptarii prezentelor instructiuni, cadrul legal
de reglementare este constituit din: Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind
accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura
asociata, precum si interconectarea acestora, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 527/2002, denumita in cele ce urmeaza Ordonanta Guvernului nr.
34/2002*1) si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 591/2002*2).
------------
*1) Prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 a fost preluata Directiva
Parlamentului European si a Consiliului Europei 2002/19/CE din 7 martie 2002 cu
privire la accesul la si interconectarea retelelor de comunicatii electronice
si a facilitatilor asociate (Directiva de acces);
*2) Directiva Parlamentului European si a Consiliului Europei 2002/21/CE
din 7 martie 2002 cu privire la un cadru de reglementare comun pentru retele si
servicii de comunicatii electronice (Directiva-cadru);
4. In sectorul comunicatiilor electronice cadrul legal al procesului de
liberalizare si de armonizare permite si simplifica posibilitatile agentilor
economici de a initia noi activitati pe piete noi si, ca atare, permite
utilizatorilor sa beneficieze de rezultatele unei concurente mai puternice.
Aceste avantaje nu trebuie sa fie periclitate de practicile restrictive sau
abuzive ale agentilor economici: noilor intrati trebuie sa li se garanteze
dreptul de a avea acces la retelele operatorilor dominanti de comunicatii
electronice. Din acest motiv regulile de concurenta sunt esentiale pentru a
asigura obtinerea acestei evolutii. Autoritatile care au un rol in
reglementarea acestui sector sunt: Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii (ANRC) si Consiliul Concurentei. Pentru ca procesul de concurenta
sa functioneze corect pe piata este necesara asigurarea conlucrarii dintre
aceste autoritati, precum si dintre ANRC si Oficiul Concurentei.
5. Capitolul I al prezentelor instructiuni stabileste cadrul general si
detaliaza modul in care autoritatea de concurenta intentioneaza sa protejeze
drepturile agentilor economici si ale utilizatorilor, conform regulilor de
concurenta, si sa evite dublarea inutila a procedurilor.
Capitolul al II-lea stabileste modalitatea de definire a pietei in acest
sector.
Capitolul al III-lea detaliaza principiile pe care Consiliul Concurentei
sau, dupa caz, Oficiul Concurentei le va urma in aplicarea regulilor de
concurenta, in scopul de a ajuta agentii economici de pe piata comunicatiilor
electronice sa aiba in vedere respectarea cerintelor Legii concurentei nr.
21/1996 la incheierea acordurilor de acces. Principiile stabilite in prezentele
instructiuni se aplica nu numai serviciilor de comunicatii electronice
traditionale, pe linii fixe, dar si celorlalte tipuri de servicii de
comunicatii electronice, inclusiv unor domenii precum comunicatiile prin
satelit si comunicatiile mobile.
Capitolul al IV-lea stabileste cadrul general de analiza a situatiei in care
acelasi operator furnizeaza atat retele de comunicatii electronice, cat si
retele de televiziune prin cablu.
6. Prezentele instructiuni se bazeaza pe aspecte care au aparut in Uniunea
Europeana in timpul etapelor initiale ale tranzitiei de la monopoluri la piete
concurentiale. Data fiind convergenta sectoarelor de comunicatii electronice,
radiodifuziune si tehnologia informatiei, precum si intarirea concurentei de pe
aceste piete, pot aparea in viitor si alte aspecte. Aceasta poate conduce la
necesitatea de a adapta scopul si principiile stabilite in prezentele
instructiuni acestor noi sectoare.
7. Prezentele instructiuni nu isi propun sa realizeze o analiza
comprehensiva a tuturor problemelor posibile de concurenta din acest sector,
intrucat in acest domeniu pot aparea probleme noi.
8. Consiliul Concurentei va lua in considerare, daca va fi cazul,
modificarea sau completarea prezentelor instructiuni pe baza experientei ce va
fi acumulata in timpul perioadei initiale a procesului de liberalizare a
comunicatiilor electronice in Romania.
CAP. 1
Cadrul general
SECTIUNEA 1
Relatiile dintre regulile de concurenta si reglementarea specifica a
sectorului
9. Problemele de acces sunt reglementate in Romania prin Ordonanta
Guvernului nr. 34/2002. Un furnizor de servicii intra in contact cu o problema
de acces, cum ar fi refuzul nejustificat al unui operator dominant de
comunicatii electronice de a furniza sau furnizarea in termeni nerezonabili a
unei linii inchiriate de care solicitantul are nevoie pentru a oferi un anumit
serviciu consumatorilor sai si, prin urmare, trebuie sa ia in considerare un
numar de posibilitati in vederea gasirii unei solutii. In general, atunci cand
se confrunta cu o problema de acces, partile lezate au doua posibilitati: (i)
procedurile specifice de actiune in fata ANRC, stabilite in prezent in
concordanta cu dreptul comunitar; si (ii) o actiune in fata autoritatii de
concurenta sau in instanta judecatoreasca.
10. Consiliul Concurentei are in vedere faptul ca ANRC are atributii
diferite si opereaza intr-un cadru legal diferit de cel al Consiliului
Concurentei, atunci cand acesta din urma aplica regulile de concurenta. Acest
cadru legal specific sectorului, bazat pe consideratii de politica a
comunicatiilor electronice, poate avea obiective diferite, dar aflate in
concordanta cu obiectivele politicii de concurenta. Consiliul Concurentei va
coopera cat de mult posibil cu ANRC.
11. Regulile de concurenta nu sunt suficiente pentru a solutiona toate
problemele din domeniul comunicatiilor electronice. Prin urmare, ANRC are o
sfera de activitate semnificativ extinsa si un rol semnificativ in
reglementarea acestui sector.
12. Este, de asemenea, important faptul ca legislatia din domeniul
comunicatiilor electronice impune operatorilor de comunicatii electronice care
au o putere semnificativa pe piata obligatii de transparenta si de
nediscriminare, care sunt mai oneroase decat cele impuse conform art. 6 din
Legea concurentei nr. 21/1996. Aceasta legislatie stabileste obligatii
referitoare la transparenta, obligatii de furnizare si obligatii legate de
modalitatea de stabilire a tarifelor. Obligatiile mentionate sunt impuse de
catre ANRC, care are, de asemenea, jurisdictie in asigurarea unei concurente
efective pe piata.
13. In legatura cu art. 6 din Legea nr. 21/1996, prezentele instructiuni au
in vedere, in principal, situatia in care, inainte de liberalizare, pe piata a
existat un operator de comunicatii electronice care detinea o pozitie
dominanta. Existenta si pozitia pe piata a operatorilor concurenti vor fi
relevante pentru a determina daca exista o pozitie dominanta a unui anumit
operator sau o pozitie dominanta colectiva: referirile din prezentele
instructiuni la pozitia dominanta vor fi interpretate in acest sens.
14. ANRC are jurisdictie asupra acordurilor de acces, ceea ce nu exclude
insa, in conditiile legii concurentei, obligativitatea notificarii unor astfel
de acorduri la Consiliul Concurentei. ANRC trebuie sa se asigure ca actiunile
intreprinse de ea sunt in concordanta cu dreptul concurentei. Aceasta obligatie
presupune sa nu intreprinda actiuni contrare legislatiei de protectie a
concurentei.
15. Acordurile de acces reglementeaza, in principiu, furnizarea anumitor
servicii intre agenti economici independenti si nu conduc la crearea unei
entitati autonome, distincte de partile acordului. De aceea, in mod general,
acordurile de acces nu cad sub incidenta Regulamentului Consiliului Concurentei
privind autorizarea concentrarilor economice.
16. Conform Regulamentului Consiliului Concurentei pentru aplicarea
prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile
anticoncurentiale, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei
poate analiza un acord de acces ca urmare a: (i) notificarii unui asemenea
acord, realizata de catre una sau mai multe dintre partile implicate; (ii) unei
plangeri impotriva unui acord de acces restrictiv ori impotriva unui
comportament al unui agent economic dominant privind acordarea sau refuzul de a
acorda accesul; (iii) unei proceduri initiate din oficiu de catre autoritatea
de concurenta referitoare la modalitatea de acordare a accesului sau la refuzul
de acordare a accesului; (iv) unei investigatii a intregului sector.
17. Exista un numar de domenii in care acordurile vor fi supuse atat
regulilor de concurenta, cat si reglementarilor specifice sectorului de
comunicatii electronice. Acestea din urma au ca scop stabilirea unui regim
juridic pentru aceste acorduri. Agentii economici care opereaza in sectorul
comunicatiilor electronice trebuie sa fie constienti ca respectarea regulilor
de concurenta nu ii absolva de indatorirea de a se supune obligatiilor ce le
pot fi impuse in contextul reglementarilor specifice din domeniu si viceversa.
SECTIUNEA a 2-a
Modul de actiune a Consiliului Concurentei sau, dupa caz, a Oficiului
Concurentei in legatura cu acordurile de acces
18. Acordurile de acces, luate ca intreg, sunt de mare importanta si prin
urmare Consiliul Concurentei considera ca este indicat sa precizeze intr-un mod
cat mai clar cadrul juridic in care aceste acorduri vor fi incheiate.
Acordurile de acces care contin clauze anticoncurentiale vor cadea sub
incidenta art. 5 din Legea nr. 21/1996. Acordurile care implica agenti
economici dominanti sau monopolisti pot intra sub incidenta art. 6 din acelasi
act normativ.
SECTIUNEA a 3-a
Notificari
19. Acordurile care cad sub incidenta art. 5 alin. (1) din Legea nr.
21/1996 vor fi notificate Consiliului Concurentei in vederea obtinerii
beneficiului exceptarii individuale, conform art. 5 alin. (2) din aceeasi lege.
SECTIUNEA a 4-a
Plangeri
20. Persoanele fizice sau juridice care au un interes legitim pot, in
conditiile stabilite prin lege, sa inainteze o plangere Consiliului Concurentei
sau, dupa caz, Oficiului Concurentei, solicitand acestor institutii efectuarea
de investigatii si impunerea, prin decizie a Consiliului Concurentei, a
incetarii unei incalcari a art. 5 sau a art. 6 din Legea nr. 21/1996.
21. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei, in analizarea
fiecarui caz adus in atentia sa, va examina posibilitatea de a stabili
existenta incalcarii si cat de semnificative sunt efectele presupusei incalcari
asupra concurentei, in scopul de a isi indeplini in cele mai bune conditii
posibile sarcina de a asigura respectarea art. 5 si 6 din Legea nr. 21/1996.
22. Cu privire la actiunile inaintea ANRC, Ordonanta Guvernului nr. 34/2002
prevede ca aceasta are competenta de a interveni si a impune schimbari atat in
ceea ce priveste existenta, cat si in ceea ce priveste continutul acordurilor
de acces. ANRC trebuie sa tina seama de necesitatea de a stimula o piata
concurentiala si poate impune conditii uneia sau mai multor parti pentru a
asigura concurenta efectiva*3).
------------
*3) Art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002.
SECTIUNEA a 5-a
Investigatii sectoriale din oficiu
23. Atunci cand se va dovedi necesar Consiliul Concurentei sau, dupa caz,
Oficiul Concurentei poate declansa o investigatie ex officio, care poate
acoperi intregul sector.
SECTIUNEA a 6-a
Amenzi
24. In conditiile prevazute de Legea nr. 21/1996 Consiliul Concurentei
poate impune amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri anuala agentilor
economici care, cu intentie sau din culpa, au incalcat prevederile art. 5 alin.
(1) sau ale art. 6 din Legea nr. 21/1996. Atunci cand acordurile au fost
notificate conform Regulamentului Consiliului Concurentei pentru aplicarea
prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile
anticoncurentiale, in vederea obtinerii beneficiului exceptarii individuale
conform art. 5 alin. (2) din aceeasi lege, Consiliul Concurentei nu va aplica
amenzi pentru activitatile si actiunile acoperite prin cererea de dispensa in
perioada cuprinsa intre data cand cererea devine efectiva si data emiterii
deciziei. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei poate retrage aceasta
imunitate, informand agentul economic implicat ca, dupa o examinare
preliminara, apreciaza ca interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea
nr. 21/1996 este aplicabila acordului si, prin urmare, aplicarea art. 5 alin.
(2) din legea de mai sus nu este justificata.
CAP. 2
Pietele relevante
25. In cursul investigarii cazurilor conform cadrului general stabilit la
cap. I, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei se va intemeia
pentru definirea pietei relevante pe Instructiunile cu privire la definirea
pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata, emise de
catre Consiliul Concurentei*4).
------------
*4) Publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4
aprilie 1997.
26. Exista trei surse principale de presiune concurentiala asupra agentilor
economici: substituibilitatea din punct de vedere al cererii,
substituibilitatea din punct de vedere al ofertei si concurenta potentiala,
prima constituind cea mai rapida si mai eficienta forta de disciplinare a
furnizorilor unui serviciu sau ai unui produs dat. Substituibilitatea din punct
de vedere al cererii este, prin urmare, principalul instrument folosit pentru
definirea pietei relevante a produsului, in scopul identificarii restrictiilor
asupra concurentei in sensul art. 5 alin. (1) si art. 6 din Legea nr. 21/1996.
27. Substituibilitatea din punct de vedere al ofertei poate fi folosita,
atunci cand circumstantele o justifica, ca un element suplimentar pentru
definirea pietei relevante. In practica aceasta nu poate fi distinsa in mod
clar de concurenta potentiala.
Substituibilitatea din punct de vedere al ofertei si concurenta potentiala
sunt folosite pentru a determina daca un agent economic are pozitie dominanta,
daca restrictionarea concurentei este semnificativa in sensul art. 5 din Legea
nr. 21/1996 sau daca concurenta a fost eliminata.
28. In analizarea pietelor relevante este necesar sa se aiba in vedere
dezvoltarea pietei pe termen scurt.
Urmatoarele sectiuni stabilesc principii de baza cu relevanta in sectorul
comunicatiilor electronice.
SECTIUNEA 1
Piata relevanta a produsului
29. Punctul 1 lit. a) din Instructiunile cu privire la definirea pietei
relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata, emise de catre
Consiliul Concurentei*5) prevede ca piata relevanta a produsului "cuprinde
toate produsele care sunt considerate de cumparatori ca interschimbabile sau
substituibile, datorita caracteristicilor, pretului si utilizarii date
acestora."
------------
*5) Publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4
aprilie 1997.
30. Liberalizarea sectorului comunicatiilor electronice va conduce la
aparitia unui al doilea tip de piata, acela al accesului la facilitatile care
sunt necesare pentru furnizarea acestor servicii liberalizate. Interconectarea
cu reteaua publica de comunicatii electronice comutata este un exemplu tipic de
acces. Fara interconectare nu va fi posibil, din punct de vedere comercial,
pentru terti sa furnizeze, de exemplu, o gama completa de servicii de telefonie
vocala.
31. Prin urmare, este clar ca in sectorul comunicatiilor electronice se pot
defini cel putin doua tipuri de piete relevante care pot fi luate in
considerare - cea a serviciului furnizat utilizatorilor finali si cea a
accesului la facilitatile necesare pentru a furniza serviciul catre
utilizatorii finali (informatii, reteaua fizica etc.). In fiecare caz va fi
necesara definirea pietelor relevante ale accesului si ale serviciului prestat
utilizatorilor finali, ca de exemplu interconectarea cu reteaua publica de
comunicatii electronice si furnizarea serviciilor de telefonie publica vocala.
32. Atunci cand este cazul, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei va folosi testul pietei relevante, care consta in a analiza daca,
in situatia in care toti furnizorii serviciilor in cauza ar creste preturile cu
5 - 10%, profiturile lor colective ar creste. Conform acestui test, daca
profiturile lor colective ar creste, piata analizata constituie o piata
relevanta separata, distincta.
33. Consiliul Concurentei considera ca principiile generale de definire a
pietei relevante a produsului din dreptul concurentei se aplica si pietelor
relevante specifice din domeniul comunicatiilor electronice. Datorita
schimbarilor de ordin tehnologic din acest domeniu, orice incercare de a defini
pietele particulare ale produsului in prezentele instructiuni prezinta riscul
de a deveni rapid inadecvata si inutila. Definirea unor piete particulare ale
produsului, de exemplu determinarea faptului daca facilitatile de initiere a
apelului si a celor de receptionare a apelului sunt parti ale aceleiasi piete a
infrastructurii, se va realiza pe baza examinarii detaliate a fiecarui caz
individual.
A. Piata serviciilor
34. Aceasta poate fi definita in sens larg ca fiind furnizarea oricarui
serviciu de comunicatii electronice catre utilizatori. Diferite servicii de
comunicatii electronice vor fi considerate substituibile daca prezinta un grad
suficient de interschimbabilitate pentru utilizatorii finali, ceea ce inseamna
ca poate exista o concurenta reala intre diferitii furnizori ai acestor
servicii.
B. Accesul la infrastructuri
35. Pentru ca un furnizor sa presteze servicii utilizatorilor finali,
acesta va solicita deseori accesul la una sau mai multe infrastructuri (in aval
sau in amonte). De exemplu, pentru a livra fizic servicii utilizatorilor finali
furnizorul va trebui sa aiba acces la punctele terminale ale retelei de
comunicatii electronice la care acesti utilizatori finali sunt conectati. Acest
acces poate fi realizat la nivel fizic prin infrastructura dedicata sau
partajata, care este furnizata fie in mod autonom, fie inchiriata de la un
furnizor de infrastructura la nivel local. Acest acces poate fi realizat, de
asemenea, fie printr-un furnizor de servicii care are deja ca abonati acesti
utilizatori finali, fie printr-un furnizor de interconectare care are acces
direct/indirect la punctele terminale relevante.
36. Pe langa accesul fizic un furnizor poate avea nevoie de acces la alte
infrastructuri pentru a putea oferi serviciile catre utilizatorii finali si sa
fie in masura de a face cunoscute utilizatorilor finali serviciile sale. Atunci
cand un agent economic detine o pozitie dominanta in furnizarea de servicii,
cum ar fi cartile de telefon si serviciile de informatii, pot aparea probleme
similare cu cele legate de accesul fizic la infrastructuri.
37. In multe cazuri Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei va trebui sa se ocupe de problemele legate de accesul fizic, o importanta
deosebita prezentand accesul la infrastructura retelei operatorului de
comunicatii electronice dominant.
38. Anumiti operatori de comunicatii electronice dominanti pot fi tentati
sa se opuna acordarii accesului unor terti furnizori de servicii ori altor
operatori de retea, in special in domeniile in care serviciile propuse vor
concura cu un serviciu furnizat de catre insusi operatorul de comunicatii
electronice dominant. Aceasta opozitie se va manifesta deseori prin intarzierea
nejustificata in acordarea accesului, prin refuzul de a permite accesul sau
printr-o dispozitie de a nu permite accesul decat in conditii mai putin
avantajoase pentru solicitant. Este rolul legislatiei de protectie a
concurentei sa se asigure ca este permisa dezvoltarea acestor piete potentiale
de acces si ca operatorii de comunicatii electronice dominanti nu pot exercita
controlul asupra accesului pentru a frana dezvoltarea pietelor acestor
servicii.
39. In sectorul comunicatiilor electronice liberalizarea poate conduce la
dezvoltarea unor retele noi, alternative, care vor avea in final un impact
asupra definirii pietei accesului.
SECTIUNEA a 2-a
Piata geografica relevanta
40. Piata geografica relevanta este definita la pct. 1 lit. b) din
Instructiunile cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii
partii substantiale de piata, emise de catre Consiliul Concurentei*6) ca
"zona in care sunt localizati agentii economici implicati in livrarea
produselor incluse in piata produsului, zona in care conditiile de concurenta
sunt suficient de omogene si care poate fi diferentiata in arii geografice
vecine datorita, in special, unor conditii de concurenta substantial
diferite".
------------
*6) Publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4
aprilie 1997
41. Cu privire la piata furnizarii serviciilor de comunicatii electronice
si a accesului, piata geografica relevanta va fi zona in care conditiile
obiective de concurenta care se aplica furnizorilor de servicii sunt similare
si in care concurentii sunt in masura sa isi ofere serviciile. Prin urmare, va
fi necesar sa se examineze posibilitatea de acces a acestor furnizori de
servicii si a utilizatorilor finali in orice parte a acestei zone, in conditii
similare si viabile din punct de vedere economic. Conditiile de reglementare,
cum ar fi termenii licentelor si orice drepturi speciale sau exclusive detinute
de catre furnizorii locali ai accesului, concurenti, prezinta o importanta
deosebita.
CAP. 3
Principii
42. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei va aplica
principiile stabilite in continuare, in cazurile care ii sunt inaintate.
43. Art. 5 si 6 din Legea nr. 21/1996 se aplica si acordurilor sau
practicilor care au fost aprobate ori autorizate de ANRC sau in cadrul carora
autoritatea a solicitat includerea unor conditii, la cererea uneia sau a mai
multor parti implicate. Aceste conditii nu trebuie sa contravina regulilor de
concurenta.
44. ANRC poate impune standarde stricte de transparenta, obligatii cu
privire la practicile de furnizare si de stabilire a tarifelor sau preturilor,
mai ales ca acestea sunt necesare in etapele initiale ale liberalizarii. Daca
se considera necesar, legislatia specifica din domeniul comunicatiilor electronice
va fi folosita ca un instrument in sprijinul interpretarii normelor de
concurenta. Avand in vedere obligatia ANRC de a asigura o concurenta efectiva,
aplicarea normelor de concurenta este, de asemenea, necesara pentru o
interpretare corespunzatoare a legislatiei specifice din domeniu.
SECTIUNEA 1
Pozitia dominanta - art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996
45. Pentru ca un agent economic sa poata opera pe piata serviciilor de
comunicatii electronice, acesta ar putea avea nevoie de acces la diverse
infrastructuri. Pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice, spre
exemplu, va fi necesara de obicei interconectarea cu reteaua publica de
comunicatii electronice. Accesul la aceasta retea va fi aproape intotdeauna
controlat de catre operatorul de comunicatii electronice dominant. In ceea ce
priveste acordurile de acces, pozitia dominanta concretizata in controlul
asupra facilitatilor va fi cel mai important aspect.
46. Pentru a aprecia daca un agent economic se afla sau nu intr-o pozitie
dominanta, nu sunt suficiente doar drepturile legale acordate acestuia. Simpla
eliminare a unui monopol legal nu pune capat existentei unei pozitii dominante.
Aparitia si dezvoltarea unei concurente efective din partea altor furnizori de
retele, cu capacitate adecvata si cu acoperire geografica corespunzatoare, se
vor produce intr-o perioada semnificativa de timp.
47. In sectorul comunicatiilor electronice este posibil ca un operator sa
detina o pozitie foarte puternica pe piata infrastructurii si pe pietele din
avalul pietei infrastructurii.
Costurile infrastructurii constituie, in general, elementul de cost cel mai
ridicat al operatiunilor de pe piata din aval. Mai mult, operatorii vor intalni
de multe ori aceiasi concurenti atat pe piata infrastructurii, cat si pe
pietele din aval.
48. Este posibil ca in acest mod sa fie puse in evidenta anumite situatii
in care exista piete strans legate, iar un operator sa detina o putere foarte
mare pe cel putin una dintre aceste piete.
49. Daca aceste conditii sunt indeplinite, Consiliul Concurentei sau, dupa
caz, Oficiul Concurentei este cel care va determina daca operatorul in cauza se
afla intr-o situatie similara cu detinerea unei pozitii dominante pe ansamblul
acestor piete.
50. In sectorul comunicatiilor electronice conceptul de "facilitati
esentiale" va juca, in numeroase situatii, un rol important in stabilirea
obligatiilor ce incumba operatorilor de comunicatii electronice aflati in
pozitie dominanta. Acest termen este utilizat pentru a desemna o instalatie sau
infrastructura care este esentiala pentru asigurarea conexiunii cu consumatorii
si/sau pentru a permite concurentilor sa isi desfasoare activitatea si care nu
poate fi reprodusa prin mijloace rezonabile.
51. Un agent economic care controleaza accesul la facilitatile esentiale
detine o pozitie dominanta in sensul art. 6 din Legea nr. 21/1996. De asemenea,
un agent economic poate detine o pozitie dominanta in sensul art. 6 din aceeasi
lege si fara a controla o facilitate esentiala.
A. Piata serviciilor
52. Unul dintre factorii folositi pentru a evalua puterea pe piata a unui
agent economic este reprezentat de vanzarile acelui agent economic, exprimate
ca procentaj din totalul vanzarilor de servicii substituibile pe piata
geografica relevanta. In ceea ce priveste piata serviciilor, Consiliul
Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei va determina, printre altele,
cifra de afaceri corespunzatoare serviciilor substituibile, excluzandu-se
vanzarile sau consumul intern de servicii de interconectare si vanzarea ori
consumul intern al infrastructurii locale, luandu-se in considerare conditiile
de competitivitate si structura ofertei si a cererii de pe piata.
B. Accesul la facilitati
53. Conceptul de "acces" se poate referi la o multitudine de
situatii, inclusiv la disponibilitatea unor linii de inchiriat care sa ii
permita furnizorului de servicii sa isi construiasca propria retea si sa
realizeze propria interconectare in sens restrans, care inseamna interconectarea
a doua retele de comunicatii electronice, spre exemplu fixa si mobila. In
materie de acces este probabil ca operatorii in functiune vor continua sa ocupe
o pozitie dominanta pentru o anumita perioada si dupa liberalizarea cadrului
legal. Acesti operatori, care controleaza infrastructurile, sunt in mod
obisnuit cei mai puternici prestatori de servicii, pana in prezent ei neavand
nevoie sa distinga intre generarea serviciului si furnizarea acestuia catre
utilizatorii finali. In mod obisnuit, un operator care era in acelasi timp si
furnizor de servicii nu cerea subdiviziunilor sale care operau in aval sa
plateasca pentru acces si, prin urmare, acestuia ii era dificil sa calculeze
venitul corespunzator utilizarii infrastructurii respective. Cand un operator
furnizeaza deopotriva accesul si serviciile, este necesar sa se separe pe cat
posibil veniturile corespunzatoare fiecareia dintre aceste piete inainte de a
utiliza veniturile ca baza pentru calcularea cotei pe care o detine agentul
economic respectiv pe fiecare dintre pietele pe care actioneaza. Art. 11 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 abordeaza acest aspect, autoritatea de
reglementare putand impune operatorilor desemnati ca avand putere semnificativa
de piata obligatia privind evidenta contabila separata, in cadrul
contabilitatii interne de gestiune, pentru anumite activitati care au legatura
cu interconectarea retelelor de comunicatii - acoperind atat serviciile de
interconectare furnizate in interior, cat si serviciile de interconectare furnizate
altor utilizatori - ori cu accesul la aceste retele sau la infrastructura
asociata.
54. Semnificatia economica a obtinerii accesului depinde, printre altele,
de acoperirea retelei cu care se solicita interconectarea. De aceea, aditional
folosirii cifrelor de afaceri, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei va lua in considerare ori de cate ori este posibil numarul
clientilor care s-au abonat la serviciile companiei care detine o pozitie
dominanta, prin comparatie cu numarul celor pe care furnizorul de servicii care
solicita accesul intentioneaza sa il aiba. In consecinta, puterea pe piata a
unui anumit agent economic va fi dimensionata in parte prin numarul abonatilor
care sunt conectati la terminalele retelei de comunicatii electronice, putere
de piata pe care agentul economic a exprimat-o procentual prin raportarea
numarului sau de abonati la totalul numarului de abonati conectati la
terminalele din zona geografica relevanta.
C. Substituibilitatea din punct de vedere al ofertei
55. Astfel cum s-a aratat la pct. 27, substituibilitatea din punct de
vedere al ofertei este, de asemenea, importanta pentru chestiunea existentei
unei pozitii dominante pe o piata data. O cota de piata de peste 50% este de
obicei suficienta pentru a demonstra existenta unei pozitii dominante, desi
exista si alti factori care vor fi luati in considerare. De exemplu, Consiliul
Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei va examina daca exista si alti
furnizori de retele in zona geografica relevanta, pentru a determina daca
asemenea infrastructuri alternative sunt suficient de dense pentru a concura cu
reteaua operatorului in cauza si cu nivelul la care este posibil ca noii
furnizori de acces sa intre pe piata.
D. Alti factori relevanti
56. Pentru determinarea existentei unei pozitii dominante a unui operator,
in plus fata de informatiile referitoare la cota de piata si substituibilitatea
din punct de vedere al ofertei, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei va analiza, de asemenea, daca operatorul are acces privilegiat la
facilitati care nu pot fi, din motive rezonabile, construite in paralel cu cele
existente intr-o perioada scurta de timp fie din motive legale, fie pentru ca
ar fi prea costisitor.
57. Pe masura ce apare concurenta intre furnizorii de acces, care va
ameninta pozitia dominanta a agentului economic respectiv, sfera de aplicare a
drepturilor care sunt acordate de catre autoritati si, mai ales, acoperirea lor
teritoriala vor avea importanta in determinarea puterii pe piata. Consiliul
Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei va urmari indeaproape evolutia
pietei referitor la aceste aspecte si va tine seama de orice conditii care
afecteaza piata, pentru analizarea aspectelor de acces din punct de vedere al regulilor
de concurenta.
E. Dominanta colectiva
58. Prevederile art. 6 din Legea nr. 21/1996 se aplica si atunci cand
pozitia dominanta a unui agent economic este impartita cu unul sau mai multi
agenti economici. Circumstantele in care o pozitie dominanta colectiva se
creeaza si se exploateaza in maniera abuziva nu au fost pe deplin clarificate
in jurisprudenta comunitara si in practica Comisiei Europene, situatie care se
regaseste si in Romania.
59. Art. 6 din Legea nr. 21/1996 ("abuzul unuia sau mai multor agenti
economici") reglementeaza o situatie de fapt diferita de cea reglementata
de art. 5 din acelasi act normativ (intelegeri anticoncurentiale sau practici
concertate intre agenti economici). Cu toate acestea nu este exclusa o aplicare
paralela a art. 5 si 6 acelorasi intelegeri sau practici; nimic nu impiedica
insa Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei sa aplice doar
una dintre aceste prevederi legale, chiar atunci cand ambele sunt incidente.
60. Pentru ca doi sau mai multi agenti economici sa se afle intr-o
dominanta colectiva este necesar ca acestia impreuna sa aiba in mod substantial
aceeasi pozitie fata de clientii si concurentii lor, asemenea unei singure
companii care ar detine o pozitie dominanta. Cu referire concreta la sectorul
comunicatiilor electronice, dominanta colectiva ar fi realizata de catre doi
operatori ai infrastructurii de comunicatii electronice care acopera aceeasi
piata geografica.
61. In plus, pentru ca doua sau mai multe companii sa se afle intr-o
pozitie de dominanta colectiva este necesar, desi nu si suficient, ca intre
aceste companii sa nu existe o concurenta efectiva pe piata relevanta. In
practica aceasta lipsa de concurenta poate sa se datoreze faptului ca agentii
economici respectivi au intre ei anumite legaturi, de tipul unor intelegeri de
cooperare sau acorduri de interconectare. Consiliul Concurentei nu considera
insa ca aceste legaturi sunt in mod legal absolut necesare pentru a exista o
pozitie de dominanta colectiva. O legatura economica suficienta exista in
situatia in care se manifesta un tip de interdependenta, de genul celor care
apar in situatiile de oligopol. De notat este faptul ca in practica asemenea
legaturi vor exista adesea in sectorul comunicatiilor electronice, unde
operatorii de comunicatii electronice aproape in mod inevitabil au diverse
legaturi intre ei.
62. Daca se ia exemplul pietei accesului la bucla locala pe o anumita piata
geografica relevanta, este foarte posibil ca acest acces sa fie controlat
intr-un viitor apropiat de catre doi operatori - operatorul dominant de
comunicatii electronice si un operator de televiziune prin cablu. Pentru a
furniza anumite servicii clientilor este necesar accesul la bucla locala atat
al operatorului dominant de comunicatii electronice, cat si al operatorului de
televiziune prin cablu. In functie de imprejurari si, in special, de relatia
existenta intre cei doi operatori este posibil ca nici unul dintre acestia sa
nu detina o pozitie dominanta; cu toate acestea, impreuna ei pot detine o
pozitie dominanta colectiva pe piata de acces la facilitati. Pe termen mai lung
progresul tehnic ar putea permite punerea la punct a altor mecanisme viabile de
acces la bucla locala, precum retelele de energie. Se va tine seama de existenta
acestor mecanisme pentru a stabili daca exista pozitii dominante individuale
sau colective.
SECTIUNEA a 2-a
Abuzul de pozitie dominanta
63. Aplicarea art. 6 din Legea nr. 21/1996 presupune existenta unei pozitii
dominante si anumite legaturi intre aceasta pozitie dominanta si pretinsul
comportament abuziv. In sectorul comunicatiilor electronice va fi necesara
examinarea unui numar de piete asociate, dintre care una sau mai multe pot fi
dominate de catre un anumit operator. In aceste imprejurari exista un numar de
situatii posibile in care pot aparea abuzuri:
- comportamentul de pe piata dominata sa aiba efecte pe aceasta piata
dominata;
- comportamentul de pe piata dominata sa aiba efecte pe alte piete decat
cea dominata;
- comportamentul de pe alta piata decat cea dominata sa aiba efecte pe
piata dominata;
- comportamentul de pe alta piata decat cea dominata sa aiba efecte pe o
piata, alta decat cea dominata.
64. Desi circumstantele economice si de fapt din sectorul comunicatiilor
electronice prezinta adesea un caracter original, in multe cazuri este posibila
aplicarea principiilor clasice ale dreptului concurentei. Atunci cand se
analizeaza problemele de concurenta din acest sector, este important sa se aiba
in vedere jurisprudenta existenta si deciziile Consiliului Concurentei
referitoare, de exemplu, la exploatarea unei puteri pe piata pentru a controla
alte piete, discriminare si vanzari legate (in forma vanzarii legate de
servicii).
A. Refuzul de a permite accesul la facilitati si impunerea unor clauze
contractuale inechitabile
65. Refuzul de a permite accesul la facilitati poate constitui o practica
interzisa, conform art. 6 din Legea nr. 21/1996, daca acest refuz emana de la o
companie care se afla intr-o pozitie dominanta datorita controlului detinut
asupra infrastructurilor, asa cum, in general, va fi in viitor cazul
operatorilor de comunicatii electronice existenti in prezent pe piata. Un refuz
poate avea ca efect impiedicarea mentinerii unui anumit grad de concurenta care
exista pe piata sau dezvoltarea acestei concurente.
Refuzul nu va fi abuziv decat daca rezulta din exploatarea abuziva a unei
pozitii dominante sau produce efecte anticoncurentiale. Pe pietele serviciilor
de comunicatii electronice vor exista initial putini concurenti, iar refuzul de
a permite accesul la facilitati va afecta, in general, concurenta de pe aceste
piete. In toate cazurile de refuz, orice justificare va fi examinata cu atentie
pentru a determina daca aceasta este obiectiva.
66. In linii mari exista trei posibilitati:
a) refuzul de a permite accesul in scopul prestarii unui serviciu, cand
altui operator i s-a permis accesul de catre furnizorul de acces pentru a opera
pe acea piata a serviciului;
b) refuzul de a permite accesul in scopul prestarii unui serviciu, cand
nici unui alt operator nu i s-a acordat accesul de catre furnizorul de acces
pentru a opera pe acea piata a serviciului;
c) o retragere a accesului deja acordat unui anumit client.
Discriminarea
67. Referitor la prima dintre ipotezele mentionate mai sus este clar ca un
refuz de a acorda accesul unui nou client, in situatia in care furnizorul de
acces aflat intr-o pozitie dominanta a acordat deja accesul unuia sau mai
multor clienti care opereaza in avalul aceleiasi piete, ar constitui un
tratament discriminatoriu care, daca restrictioneaza concurenta de pe piata din
aval, reprezinta un abuz. Daca operatorii de retea ofera aceleasi servicii sau
unele similare ca si operatorul care solicita accesul, ar exista posibilitatea
in acest mod a restrictionarii concurentei si a abuzului de catre pozitia lor
dominanta. Ar putea exista desigur justificari pentru asemenea refuzuri, de
exemplu, fata de solicitantii care prezinta un risc potential din punct de vedere
al solvabilitatii. In absenta unei justificari obiective un refuz reprezinta de
obicei un abuz de pozitie dominanta pe piata de acces.
68. In termeni generali o companie care detine o pozitie dominanta are
obligatia de a permite accesul, astfel incat bunurile si serviciile oferite
companiilor din aval sa le fie furnizate in conditii nu mai putin favorabile
decat cele acordate altor parti, inclusiv in conditiile aplicate propriilor
operatiuni din aval.
Facilitati esentiale
69. Cu privire la cea de-a doua ipoteza de mai sus, se pune intrebarea daca
cel care permite accesul trebuie sa fie obligat sa incheie contract cu
furnizorul de servicii pentru a-i permite acestuia sa opereze pe o noua piata.
Daca nu exista constrangeri legate de capacitate, iar compania care refuza sa
permita accesul la propriile facilitati nu a permis accesul la acea facilitate
nici propriei reprezentante din aval si nici altei companii care opereaza pe
acea piata a serviciului, atunci se pune problema de a sti ce alta justificare
obiectiva ar putea motiva refuzul.
70. In domeniul transportului s-a stabilit ca o firma care controleaza o
facilitate esentiala trebuie sa permita accesul la acea facilitate in anumite
circumstante. Aceeasi regula se aplica si sectorului de comunicatii
electronice. Daca nu exista nici o alta alternativa acceptabila din punct de
vedere comercial pentru acel serviciu solicitat, atunci partea care solicita
accesul nu va putea opera pe piata acelui serviciu daca accesul nu ii este
acordat. In acest caz refuzul ar limita din acel moment dezvoltarea de noi
piete sau de noi produse pe acea piata, contrar prevederilor art. 6 lit. b) din
Legea nr. 21/1996 sau ar impiedica dezvoltarea concurentei existente pe piata.
Un refuz avand asemenea efecte este foarte posibil sa constituie un abuz.
71. Principiul conform caruia agentii economici care detin o pozitie
dominanta sunt obligati sa incheie contracte in anumite situatii este adesea
relevant in sectorul comunicatiilor electronice. In mod curent, pentru
majoritatea serviciilor de comunicatii electronice exista monopoluri sau
monopoluri virtuale in asigurarea infrastructurii de retea. Chiar acolo unde
restrictiile au fost sau vor fi in curand ridicate concurenta de pe pietele din
aval va continua sa depinda de preturile si conditiile de acces la serviciile
de retea din amonte, care vor reflecta doar in mod gradual mecanismele
concurentiale de pe piata. Dat fiind ritmul rapid al progresului tehnologic din
sectorul comunicatiilor electronice este posibil sa apara situatii in care
companiilor care vor incerca sa ofere servicii sau produse noi, care nu
concureaza cu produsele si serviciile deja oferite de catre operatorul cu
pozitie dominanta, li se va refuza accesul de catre operatorul dominant.
72. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei trebuie sa se
asigure ca detinerea controlului asupra facilitatilor de care se bucura anumiti
operatori nu este folosita in scopul de a impiedica dezvoltarea unui mediu
concurential in sectorul comunicatiilor electronice. Unei companii care se afla
intr-o pozitie dominanta pe o piata a serviciilor si care savarseste un abuz
interzis de art. 6 din Legea nr. 21/1996 pe acea piata i se va cere sa permita
accesul unuia sau mai multor concurenti de pe acea piata la facilitatile
detinute, in scopul incetarii acelui abuz. In particular, o companie poate
savarsi un abuz de pozitie dominanta daca prin actiunile sale impiedica
aparitia unui nou produs sau serviciu.
73. Punctul de pornire in analiza efectuata de catre Consiliul Concurentei
sau, dupa caz, de catre Oficiul Concurentei va fi identificarea unei piete
existente sau potentiale pentru care este solicitat accesul. In scopul de a
determina daca este necesar ca obligatia de a permite accesul sa fie impusa ca
urmare a aplicarii regulilor de concurenta, se va lua in calcul o eventuala
incalcare a obligatiei de nediscriminare de catre compania aflata in pozitie
dominanta sau urmatoarele elemente, in mod cumulativ:
a) accesul la facilitatea in discutie este esential pentru ca agentii
economici sa poata concura pe acea piata conexa.
Aspectul cheie il reprezinta determinarea elementelor care sunt esentiale.
Nu este suficient ca pozitia companiei care solicita accesul sa fie mai
avantajoasa in cazul in care accesul ii este permis, ci trebuie ca, prin
refuzul de a i se acorda accesul, activitatea propusa sa fie ori imposibil de
efectuat, ori ineficienta din punct de vedere economic;
b) capacitatea disponibila este suficienta pentru acordarea accesului;
c) compania care detine facilitatile nu reuseste sa satisfaca cererea de pe
o piata a serviciului sau a produsului, blocheaza intrarea unui produs sau unui
serviciu potential ori impiedica concurenta pe piata unui serviciu sau produs
existent ori potential;
d) compania care solicita accesul este pregatita sa plateasca un pret
rezonabil si nediscriminatoriu si accepta termenii si conditiile
nediscriminatorii de acces.
Justificarile admisibile in acest context se pot referi la dificultati
insurmontabile in acordarea accesului companiei care il solicita sau la
necesitatea celui care detine infrastructura si care a facut investitii pentru
introducerea unui produs ori serviciu nou de a beneficia de conditii si de o
amanare suficiente pentru a folosi acea facilitate in scopul de a plasa
produsul sau serviciul respectiv pe piata. Cu toate acestea, orice justificare
va trebui sa fie examinata cu grija de la caz la caz, intrucat este important
pentru sectorul comunicatiilor electronice ca beneficiile care vor aparea
pentru utilizatorii finali de pe urma dezvoltarii unui mediu concurential sa nu
fie compromise de actiunile fostelor monopoluri, care vizeaza sa impiedice
aparitia si dezvoltarea concurentei.
74. Pentru a se determina daca s-a savarsit o incalcare a art. 6 din Legea
nr. 21/1996 vor fi luate in considerare atat situatia reala din zona respectiva
sau din alte zone geografice, cat si, daca este relevant, relatia dintre
configuratia tehnica a facilitatii si acordarea accesului.
75. Problematica privind justificarea obiectiva necesita o analiza foarte
riguroasa in acest domeniu. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei trebuie sa stabileasca daca dificultatile invocate intr-un anumit
caz sunt insurmontabile, astfel incat sa justifice refuzul de a acorda accesul;
in plus, autoritatile implicate trebuie sa decida si daca aceste dificultati
sunt suficiente pentru a prevala asupra prejudiciilor aduse concurentei in
cazul in care accesul este impiedicat sau ingreunat si daca concurenta de pe
pietele serviciilor din aval este limitata.
76. Furnizorul de acces ar putea manipula trei elemente importante legate
de acces, in scopul de a refuza acordarea acestuia: timpul de raspuns,
configuratia tehnica a retelei si pretul.
77. Operatorii de comunicatii electronice care detin o pozitie dominanta au
obligatia de a trata solicitarile de acces in mod eficient: refuzul de a
raspunde sau intarzierea inexplicabila ori nejustificata in a da un raspuns la
o solicitare de acordare a accesului poate constitui un abuz. Consiliul
Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei va analiza raspunsul dat unei
solicitari de acordare a accesului din punct de vedere al:
a) perioadei de timp si conditiilor aplicabile in mod obisnuit de catre
furnizorul de acces la acordarea accesului propriilor filiale sau ramuri
operationale;
b) raspunsurilor la solicitarile de acordare a accesului la facilitati
similare de pe alte piete geografice;
c) explicatiilor date oricaror alte intarzieri in rezolvarea solicitarilor
de acordare a accesului.
78. Problematica configuratiei tehnice a retelei va fi examinata in detaliu
pentru a se determina daca este reala. In principiu, regulile de concurenta
necesita ca partii ce solicita accesul sa i se acorde acesta la cel mai
potrivit punct, cu conditia ca aceasta sa fie posibila din punct de vedere
tehnic pentru furnizorul de acces. Problema fezabilitatii tehnice poate
constitui o justificare obiectiva pentru un refuz de acordare a accesului, de
exemplu traficul pentru care accesul este solicitat trebuie sa satisfaca
standardele tehnice relevante pentru infrastructura; de asemenea, justificarea
obiectiva poate consta in restrictii de capacitate.
79. In afara de faptul ca poate constitui un abuz de pozitie dominanta,
practicarea de preturi excesive pentru acces poate, de asemenea, sa fie
echivalenta cu un refuz efectiv de a acorda accesul.
80. In cadrul acestor verificari exista un numar de elemente care necesita
o evaluare atenta. Problema pretului in sectorul de comunicatii electronice
este facilitata de posibilitatea ANRC de a institui sisteme transparente de
calcul al costurilor, conform Ordonantei Guvernului nr. 34/2002.
Retragerea accesului
81. In ceea ce priveste cea de-a treia situatie prezentata la pct. 66, in
jurisprudenta comunitara exista analize si decizii referitoare la cazuri de
retragere a accesului acordat concurentilor din aval, precizandu-se ca "un
intreprinzator care are o pozitie dominanta pe o piata de materii prime si
care, cu scopul de a-si pastra aceste materii prime pentru prelucrarea
propriilor derivate, refuza sa serveasca un client, care este la randul sau
producator de asemenea derivate, riscand - prin aceasta - sa elimine concurenta
din partea acestui client, abuzeaza de pozitia sa dominanta in sensul art. 86
din Tratat" (art. 6 din Legea nr. 21/1996).
82. Rezilierea unilaterala a acordului de acces ridica probleme similare
celor examinate in cazul refuzurilor de acordare a accesului. Retragerea
accesului acordat deja unui client va constitui in mod normal un abuz de
pozitie dominanta. Totusi, si in acest caz pot fi invocate motive obiective
care sa poata justifica rezilierea contractului. Aceste motive trebuie sa fie
proportionale cu efectele asupra concurentei, determinate de retragerea
accesului acordat.
B. Alte forme de abuz
83. Refuzul de a acorda accesul este doar una dintre formele posibile de
abuz de pozitie dominanta din acest domeniu. Abuzuri pot aparea si in cazul in
care accesul a fost deja acordat. Un abuz de pozitie dominanta poate aparea,
printre altele, atunci cand operatorul in cauza se comporta intr-o maniera
discriminatorie sau atunci cand actiunile operatorului limiteaza dezvoltarea
tehnica ori dezvoltarea pietelor. Exemplele urmatoare constituie situatii de
abuz.
Configurarea retelei
84. Configurarea retelei de catre un operator de retea care ocupa o pozitie
dominanta intr-un asemenea mod incat face ca accesul sa fie, in mod obiectiv,
mult mai dificil pentru prestatorii de servicii poate constitui un abuz numai
daca aceasta nu este justificata de motive obiective. O justificare obiectiva
ar putea fi aceea ca aceasta configuratie conduce la ameliorarea eficientei
generale a retelei.
Servicii legate
85. Aceasta problematica prezinta o importanta deosebita atunci cand
serviciile pentru care operatorul de comunicatii electronice ocupa o pozitie
dominanta sunt legate de alte servicii, pentru care acesta nu detine o pozitie
dominanta. Atunci cand operatorul de retea integrat pe verticala, care detine o
pozitie dominanta, obliga partea care solicita acces sa cumpere unul sau mai
multe servicii fara a avea o justificare adecvata, aceasta poate duce la
impiedicarea concurentilor furnizorului dominant de acces de a oferi si ei, in
mod independent, acele elemente ale "pachetului" de servicii. Aceasta
cerinta poate astfel sa constituie o incalcare a art. 6 din Legea nr. 21/1996.
Chiar in cazul in care vanzarile legate de doua produse sunt in concordanta cu
uzantele comerciale sau exista o legatura naturala intre cele doua produse in
cauza, asemenea vanzari pot totusi sa constituie un abuz in sensul art. 6 din
legea de mai sus, cu exceptia cazului in care sunt justificate din punct de
vedere obiectiv.
Tarifarea
86. Pentru a determina daca tarifarea ridica probleme din punctul de vedere
al aplicarii regulilor de concurenta, va fi necesar sa se demonstreze ca
veniturile si costurile sunt alocate intr-un mod adecvat. Alocarea incorecta a
costurilor si manipularea preturilor de transfer pot fi folosite ca mecanisme
pentru a ascunde de fapt practicarea preturilor excesive, a preturilor de
ruinare sau practicarea subventionarii incrucisate.
Preturile excesive
87. Problemele de tarifare legate de accesul furnizorilor de servicii la
infrastructura unui operator care detine o pozitie dominanta sunt legate
deseori de niveluri de pret excesiv de mari. In absenta unei alternative
viabile la infrastructura la care prestatorii de servicii incearca sa
dobandeasca acces operatorul ce detine o pozitie dominanta sau de monopol poate
fi tentat sa practice preturi excesive.
88. Pretul excesiv poate fi definit ca fiind "un pret exagerat in
comparatie cu valoarea economica a serviciului furnizat". Acest exces
poate fi, printre altele, determinat in mod obiectiv prin realizarea unei
comparatii intre pretul de vanzare al produsului in cauza si costul de
productie al acestuia.
89. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei trebuie sa
determine care este costul real al produsului in cauza. Alocarea
corespunzatoare a costurilor este de aceea fundamentala in a determina daca un
pret este sau nu este excesiv. De exemplu, in cazul in care o societate
comerciala este angajata in mai multe activitati, costurile fiecareia dintre
acestea trebuie clar identificate; la acestea trebuie sa se adauge o cota
corespunzatoare din costurile comune. De asemenea, Consiliul Concurentei sau,
dupa caz, Oficiul Concurentei ar putea sa stabileasca o metoda adecvata de
alocare a costurilor, in cazul in care aceasta alocare face obiectul unui
diferend.
90. Pentru a determina daca un pret este sau nu excesiv, trebuie sa se ia
in considerare legislatia specifica domeniului, care stabileste principiile ce
trebuie respectate in materie de stabilire a preturilor din acel sector.
91. In plus, poate servi ca indicator al pretului excesiv comparatia cu
alte zone geografice: daca este posibil, se poate realiza o comparatie intre
preturile practicate de catre o societate comerciala dominanta si cele
practicate pe piete care sunt deschise concurentei. O asemenea comparatie poate
permite sa se determine daca preturile practicate de catre compania dominanta
au fost sau nu corecte. In anumite circumstante, atunci cand nu exista date
comparative, ANRC ar putea ea insasi sa incerce sa determine care ar fi fost
pretul pe o piata deschisa concurentei. In anumite cazuri o astfel de analiza
poate fi avuta in vedere si de catre Consiliul Concurentei sau, dupa caz,
Oficiul Concurentei pentru a determina daca un pret este excesiv sau nu.
Preturi de ruinare
92. Preturile de ruinare apar, printre altele, atunci cand o companie
dominanta vinde un bun sau un serviciu la un pret situat sub cost, pe o
perioada lunga de timp, cu scopul de a impiedica noi agenti economici sa intre
pe piata sau cu scopul de a elimina un concurent, ceea ce ii permite companiei
dominante sa obtina in continuare o crestere a puterii pe piata si, ulterior, o
crestere a profiturilor. Practicarea unor astfel de preturi este interzisa prin
prevederile art. 6 lit. f) din Legea nr. 21/1996. O astfel de problema ar putea
sa apara, de exemplu, in contextul concurentei dintre diferite retele de
comunicatii electronice, in cazul in care un operator cu pozitie dominanta
poate avea tendinta sa practice preturi foarte mici in scopul de a elimina
concurenta din partea altor furnizori de acces la retea (intrati de curand pe
piata). In general, un pret este abuziv daca este sub media costurilor
variabile ale societatii dominante sau daca este sub media costurilor totale si
daca practicarea sa face parte dintr-un plan anticoncurential. In industriile
de retea o simpla aplicare a regulii de mai sus nu reflecta realitatea
economica a acestora.
93. Costurile variabile reprezinta acele costuri care variaza in functie de
cantitatile produse. Un agent economic care detine o pozitie dominanta nu ar
avea nici un interes sa practice astfel de preturi, cu exceptia aceluia de a
elimina de pe piata pe vreunul dintre concurentii sai, si, prin aceasta sa aiba
posibilitatea de a creste preturile si de a profita de pozitia sa de monopol;
aceasta deoarece vanzarea de unitati de produs la preturi sub costurile
variabile genereaza pierderi echivalente costurilor fixe (acele costuri care
raman constante indiferent de cantitatea produsa) si cel putin ale partii din
costurile variabile aferente unitatilor respective.
94. In scopul comercializarii rentabile a unui serviciu sau grup de
servicii, un operator trebuie sa adopte o strategie de stabilire a preturilor
care sa ii permita acestuia acoperirea tuturor costurilor suplimentare prin
veniturile suplimentare obtinute ca rezultat al prestarii serviciului sau
grupului de servicii respectiv. In cazul in care un operator dominant fixeaza
un pret pentru un produs sau un serviciu dat, care este inferior mediei
costurilor totale reiesite din prestarea acelui serviciu, operatorul trebuie sa
justifice acest pret in termeni comerciali: un operator dominant care ar obtine
beneficiile de pe urma unei asemenea politici de preturi, doar daca unul sau
mai multi concurenti au fost afectati, trebuie considerat ca practicand un
abuz.
95. Pentru a dovedi abuzul autoritatea de concurenta este cea care trebuie
sa determine pretul sub care o companie ar putea obtine un profit doar prin
eliminarea sau slabirea unuia sau a mai multor concurenti. Structurile de cost
in industriile de retea tind sa fie diferite de majoritatea altor industrii, in
masura in care industriile de retea suporta costuri comune mult mai mari.
96. De exemplu, in cazul furnizarii serviciilor de comunicatii electronice,
un pret care este egal cu costurile variabile ale unui serviciu poate fi
substantial mai mic decat pretul de care operatorul are nevoie pentru a-si
acoperi costul furnizarii serviciului. Aplicand ipoteza mentionata la pct. 93 preturilor
care vor fi practicate de catre un operator pe o perioada mai mare de timp si
pe care se bazeaza pentru a decide sa investeasca, costurile luate in
considerare trebuie sa includa costurile totale care sunt profitabile pentru
furnizarea serviciului. In analizarea situatiei se va acorda atentie perioadei
adecvate de timp in care costurile vor fi analizate. In majoritatea cazurilor
exista motive sa se considere ca nu sunt indicate nici perioadele foarte scurte
de timp, dar nici cele foarte lungi.
97. In aceste circumstante Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei va trebui deseori sa examineze costurile suplimentare
(incrementale) medii de furnizare a serviciului, putandu-se dovedi necesara
analizarea acestora pe o perioada mai mare de un an.
98. In acest context regulile specifice sectorului de comunicatii
electronice cu privire la cerintele de contabilitate si transparenta ale
acestuia asigura aplicarea efectiva a art. 6 din Legea nr. 21/1996.
Subventionarea incrucisata
99. O practica de subventionare incrucisata poate constitui un abuz atunci
cand un operator se afla in pozitie dominanta pe o piata a produsului sau a
serviciului. Dovada unei asemenea practici poate fi facuta demonstrand ca
operatiunile din aval ale companiei dominante nu s-ar putea desfasura
profitabil pe baza preturilor practicate in relatiile cu concurentii de pe
piata din aval de catre unitatea de operare din amonte a companiei dominante.
Operatorul aflat in pozitie dominanta ar putea ascunde faptul ca unitatile sale
din aval inregistreaza pierderi, alocand activitatilor legate de acces costuri
care ar fi trebuit alocate, in mod normal, operatiilor din aval sau determinand
in mod impropriu preturile de transfer in cadrul organizatiei. Ordonanta Guvernului
nr. 34/2002 abordeaza acest aspect, ANRC putand impune unui operator dominant
integrat pe verticala obligatii privind evidenta contabila separata, in cadrul
contabilitatii interne de gestiune, pentru anumite activitati care au legatura
cu interconectarea retelelor de comunicatii electronice ori cu accesul la
aceste retele sau la infrastructura asociata. In plus, ii poate impune sa
urmareasca distinct tarifele la vanzarea de gros si tarifele de transfer intern
pentru a asigura, intre altele, indeplinirea obligatiei de nediscriminare. Cu
toate acestea, existenta contabilitatilor separate nu exclude existenta unui
posibil abuz. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei va
examina faptele pe baza unei analize de la caz la caz.
100. In anumite circumstante o practica de subventionare incrucisata ar
putea fi demonstrata si aratand ca diferenta dintre preturile de acces
practicate in relatiile cu concurentii de pe piata din aval (piata care include
si operatiunile din aval ale companiei dominante, daca exista) si pretul pe
care operatorul de retea il practica pe piata din aval este insuficienta pentru
a permite o furnizare a serviciului in conditii de eficienta rezonabila pe
piata din aval, pentru a obtine un profit normal (cu exceptia cazului in care
societatea comerciala aflata in pozitie dominanta poate demonstra ca
operatiunile sale din aval se caracterizeaza printr-o eficacitate
exceptionala).
101. In ipotezele de mai sus concurentii de pe piata din aval se vor
confrunta cu o practica de subventionare incrucisata care i-ar putea elimina de
pe piata.
Discriminare
102. Un furnizor dominant de acces nu poate face discriminari intre partile
cu care a incheiat acorduri de acces diferite, atunci cand asemenea
discriminari ar restrictiona concurenta. Orice diferentiere fondata mai degraba
pe utilizarea prevazuta a fi data accesului decat pe diferentele dintre
tranzactiile ce ar putea exista pentru furnizorul de acces este contrara art. 6
din Legea nr. 21/1996, atunci cand discriminarea risca sa restranga sau sa
denatureze concurenta actuala ori potentiala. Aceasta discriminare ar putea lua
forma impunerii unor conditii diferite, inclusiv practicarea unor preturi
diferite sau alte diferentieri intre acordurile de acces, cu exceptia cazului
in care asemenea discriminare ar fi in mod obiectiv justificata, de exemplu pe
baza de costuri sau consideratii tehnice ori de faptul ca utilizatorii opereaza
la niveluri diferite. Aceasta discriminare ar putea sa restrictioneze
concurenta de pe piata din aval pe care compania care solicita accesul a cautat
sa opereze, prin faptul ca ar putea limita posibilitatea acelui operator de a
intra pe piata sau de a-si extinde operatiunile de pe acea piata.
103. Aceasta discriminare ar putea avea efect asupra concurentei si atunci
cand a avut loc intre operatori de pe piete din aval strans legate, invecinate.
Atunci cand exista doua piete distincte ale produsului in aval, dar unul dintre
produse poate fi considerat substituibil cu celalalt, insa nu si din punct de
vedere al pretului, orice discriminare prin preturile practicate in relatia cu
furnizorii celor doua produse ar putea slabi concurenta actuala sau potentiala.
De exemplu, desi in prezent serviciile de telefonie vocala fixa si mobila
constituie probabil piete distincte ale produsului, aceste piete sunt in masura
sa convearga. Faptul de a practica tarife de interconectare mai mari
operatorilor de telefonie mobila, comparativ cu operatorii de telefonie fixa,
va tinde sa limiteze aceasta convergenta si prin urmare va avea efect asupra
concurentei. Efecte similare asupra concurentei se pot produce si pe alte piete
de comunicatii electronice. Aceasta discriminare va fi, in orice eventualitate,
dificil de justificat, data fiind obligatia de a stabili preturi in functie de
costuri.
104. Referitor la discriminarea prin pret, art. 6 lit. c) din Legea nr.
21/1996 interzice discriminarea practicata de catre un agent economic ce detine
o pozitie dominanta fata de clientii sai, inclusiv discriminarea intre clienti
pe baza faptului ca acestia accepta sau nu sa trateze in mod exclusiv cu acea
companie dominanta.
105. Art. 6 din Legea nr. 21/1996 nu poate impune unei companii dominante
sa nu aplice un tratament diferentiat pentru categorii diferite de clienti,
atunci cand diferentierea poate fi obiectiv justificata pe baza tipului de
interconectare oferit si/sau pe baza conditiilor in vigoare de acordare a
licentelor (dat fiind faptul ca aceste diferente nu determina o distorsionare a
concurentei). Dimpotriva, art. 6 de mai sus interzice companiilor dominante sa
practice discriminari pentru tranzactii similare atunci cand o asemenea
discriminare va avea efect asupra concurentei. Determinarea faptului daca
aceste diferente produc efecte distorsionante asupra concurentei trebuie
efectuata in fiecare caz in parte. Din aceasta perspectiva trebuie reamintit ca
art. 5 si 6 din Legea nr. 21/1996 se ocupa de aspecte referitoare la concurenta
si nu de aspecte de reglementare a diferitelor sectoare economice.
106. Discriminarea cu privire la orice aspecte sau conditii ale unor
acorduri de acces, fara o justificare obiectiva, poate constitui un abuz.
Discriminarea se poate referi la elemente ca: fixarea tarifelor, intarzieri la
acordarea accesului, aspectele tehnice ale accesului, rutare, numerotare,
restrictii de retea ce exced cerintelor esentiale si folosirea datelor din
retea referitoare la clienti. Totusi existenta discriminarii nu poate fi
demonstrata decat pe baza unei analize de la caz la caz. Discriminarea reprezinta
o practica interzisa de art. 6 din Legea nr. 21/1996 indiferent de faptul ca ea
rezulta sau nu in mod clar din termenii unui anumit acord de acces.
107. Exista in acest context o obligatie generala a operatorului de retea
de a trata clientii independenti in acelasi mod ca si propria sa filiala sau
activitate de furnizare de servicii din aval. Natura clientilor si cererile
acestora pot juca un rol semnificativ in a determina daca tranzactiile sunt
comparabile. Practicarea de preturi diferite pentru clienti aflati pe niveluri
diferite (de exemplu vanzare angro si en detail) nu constituie in mod necesar o
discriminare.
108. Probleme de discriminare pot aparea si in ceea ce priveste
configurarea tehnica a accesului, data fiind importanta acesteia. Gradul de
complexitate tehnica a accesului reprezinta restrictiile asupra tipului sau
nivelului din ierarhia retelei centralei telefonice care asigura accesul ori
capacitatea tehnica a acesteia si au o importanta deosebita din punct de vedere
concurential. Acestea se pot referi la infrastructurile disponibile pentru a
asigura o conexiune sau la tipul interfetei si al sistemului de semnalizare
folosit pentru a determina tipul de serviciu ce poate fi pus la dispozitia
partii care solicita accesul. Numarul si/sau localizarea punctelor de conectare
reprezinta cerinta de a colecta si a distribui traficul pentru o anumita zona
prin centrul de comutare care deserveste direct acea zona si nu la un nivel mai
inalt al ierarhiei de retea poate juca un rol important. Partea care solicita
accesul suporta cheltuieli suplimentare fie datorita furnizarii legaturilor la
o distanta mai mare de propriul sau centru de comutare, fie datorita faptului
ca este obligata sa plateasca tarife de transport mai mari. Accesul egal reprezinta
posibilitatea clientilor partii care solicita accesul de a beneficia de
serviciile prestate de catre furnizorul de acces prin tastarea aceluiasi numar
de cifre ca si clientii celui din urma reprezinta o problema de mare importanta
in ceea ce priveste concurenta in domeniul comunicatiilor electronice.
Justificari obiective
109. Justificarile ar putea include factori legati de operarea efectiva a
retelei detinute de operatorul care asigura accesul sau restrictii legate de
licentiere, de exemplu, de natura drepturilor de proprietate intelectuala.
C. Abuzul de pozitie dominanta colectiva
110. In cazul unei dominante colective comportamentul uneia sau al mai
multora dintre companiile dominante poate fi abuziv, chiar daca celelalte nu au
acelasi comportament.
111. In completarea masurilor prevazute de Legea nr. 21/1996, in situatia
in care nici un operator nu este dispus sa acorde accesul si nu exista nici o
justificare tehnica sau comerciala pentru acest refuz, se presupune ca ANRC ar
putea rezolva aceasta problema, impunand uneia sau mai multor companii
obligatia de a acorda accesul in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002.
SECTIUNEA a 3-a
Acordurile de acces - art. 5 din Legea concurentei nr. 21/1996
112. Restrictiile asupra concurentei incluse sau rezultate din acordurile
de acces pot avea doua efecte distincte: restrangerea concurentei dintre cele
doua parti la acordul de acces sau restrangerea concurentei din partea unor
terti, de exemplu printr-o exclusivitate acordata uneia sau ambelor parti la
acord. Mai mult, in cazul in care o parte a acordului detine o pozitie
dominanta, clauzele acordurilor de acces pot avea ca rezultat consolidarea
pozitiei dominante sau extinderea acelei pozitii dominante pe o piata
invecinata sau, daca aceste clauze sunt incorecte, pot constitui o exploatare
ilegala a pozitiei dominante.
113. Acordurile in care accesul este, in principiu, nelimitat, nu
constituie in sine o restrictionare a concurentei in intelesul art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 21/1996. In schimb, obligatiile de exclusivitate din contractele
de furnizare a accesului pot conduce la restrictionarea concurentei intrucat
limiteaza accesul altor companii la infrastructura. Deoarece majoritatea
retelelor dispune de o capacitate superioara celei de care este susceptibil a
avea nevoie un utilizator unic, acesta va fi, in general, si cazul retelelor de
comunicatii electronice.
114. Acordurile de acces pot avea efecte pro-concurentiale semnificative in
masura in care ele pot imbunatati accesul pe pietele din aval. In contextul
interconectarii acordurile de acces sunt esentiale pentru asigurarea
interoperabilitatii serviciilor si a infrastructurii, conducand astfel la
intensificarea concurentei pe pietele serviciilor din aval, care pot genera o
valoare superioara in comparatie cu infrastructura locala.
115. Totusi exista riscul ca acordurile de acces sau anumite clauze ale
acestora sa aiba efecte anticoncurentiale. De exemplu, acordurile de acces pot:
a) sa constituie mijloace de coordonare a preturilor;
b) sa constituie mijloace de impartire a pietelor;
c) sa aiba ca efect excluderea unor terte parti;
d) sa conduca la un schimb de informatii comerciale importante intre parti.
116. Riscul coordonarii preturilor este deosebit de acut in sectorul
comunicatiilor electronice deoarece tarifele de interconectare reprezinta
adesea peste 50% din totalul costurilor serviciilor furnizate, iar
interconectarea cu reteaua unui operator cu pozitie dominanta este de obicei
inevitabila. In aceste conditii concurenta prin pret este limitata, iar riscul
coordonarii preturilor este in mod corespunzator mai mare.
117. Mai mult, in loc sa creeze o concurenta intre retele, in anumite
conditii, acordurile de interconectare dintre operatorii de retele pot
constitui instrumente de impartire a pietelor intre operatorul de retea care
acorda accesul si operatorii care solicita acest acces.
118. Intr-un sector de comunicatii electronice liberalizat, tipurile de restrictii
anterior mentionate vor fi monitorizate de catre Consiliul Concurentei sau,
dupa caz, Oficiul Concurentei, conform regulilor de concurenta. Dreptul
partilor afectate de orice comportamente anticoncurentiale de a se adresa
autoritatilor de concurenta nu este modificat de legislatia de reglementare
sectoriala in vigoare.
119. Consiliul Concurentei a identificat anumite tipuri de restrictii care
ar putea incalca art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 si, prin urmare, pentru
care va fi necesara obtinerea beneficiului unei exceptari individuale. Aceste
clauze sunt in general legate de cardul comercial al accesului.
120. In sectorul comunicatiilor electronice, in cadrul acordurilor de
interconectare, partile vor obtine in mod inerent anumite informatii privind
clientii si traficul concurentilor. Acest schimb de informatii poate, in
anumite cazuri, sa influenteze comportamentul concurential al societatilor
comerciale implicate si ar putea cu usurinta sa fie folosit de parti in scopul
savarsirii unor practici concertate, cum ar fi impartirea pietelor. Ordonanta
Guvernului nr. 34/2002 prevede ca informatiile obtinute de la o companie care
solicita interconectarea sa fie folosite numai in scopurile pentru care au fost
furnizate. In vederea respectarii regulilor de concurenta si a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 34/2002, operatorii vor trebui sa introduca masuri de
siguranta care sa garanteze faptul ca informatiile confidentiale vor fi
accesibile doar acelor parti ale companiei implicate in realizarea acordurilor
de interconectare si ca aceste informatii nu vor fi folosite in scopuri
anticoncurentiale. In conditiile in care aceste masuri de siguranta sunt
complete si functioneaza corect, in principiu, nu trebuie sa existe motiv
pentru care simplele acorduri de interconectare sa cada sub incidenta art. 5
alin. (1) din Legea nr. 21/1996.
121. Clauzele de exclusivitate, in special cele in virtutea carora traficul
va fi condus exclusiv prin reteaua de comunicatii electronice a uneia sau a
celor doua parti, mai degraba decat prin cea a tertului cu care au fost
incheiate acorduri de acces, vor trebui sa faca obiectul unei analize prin
prisma art. 5 alin. (2) din Legea nr. 21/1996. Daca nu se furnizeaza nici o
justificare pentru aceasta rutare, clauzele de acest gen vor fi interzise.
Aceste clauze de exclusivitate nu sunt prin urmare inerente acordurilor de
acces.
122. Este foarte putin probabil ca acordurile de acces care au fost
incheiate in scop anticoncurential sa indeplineasca criteriile de acordare a
unei exceptari individuale conform art. 5 alin. (2) din Legea nr. 21/1996.
123. Mai mult, acordurile de acces pot avea impact asupra structurii
concurentiale de pe piata. Tarifele pentru accesul local vor constitui deseori
o parte considerabila a costului total al serviciului furnizat consumatorului
final de catre partea care solicita accesul, limitand astfel posibilitatea
manifestarii concurentei prin pret. Datorita necesitatii de a proteja acest
grad limitat de concurenta, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul
Concurentei va acorda atentie examinarii acordurilor de acces in contextul
efectelor lor potentiale pe pietele relevante, pentru a se asigura ca aceste
acorduri nu constituie mijloace indirecte sau ascunse pentru fixarea sau
coordonarea tarifelor platite de catre utilizatorii finali, practica ce
constituie una dintre cele mai grave incalcari ale art. 5 alin. (1) din Legea
nr. 21/1996. Din acest punct de vedere pietele de tip oligopol vor fi tratate
cu o atentie speciala.
124. In plus, clauzele care implica o discriminare ce conduce la excluderea
tertelor parti au in aceeasi masura si un efect de restrictionare a
concurentei. Cea mai importanta este discriminarea prin pret, calitate sau alte
aspecte comerciale semnificative ale accesului in detrimentul partii care
solicita accesul, care are ca scop, in general, favorizarea intr-o maniera
incorecta a operatiunilor furnizorului de acces.
CAP. 4
Cadrul de analiza a situatiei in care un operator furnizeaza atat retele de
comunicatii electronice, cat si retele de televiziune prin cablu
125. Consiliul Concurentei considera ca detinerea de retele de comunicatii
electronice si de retele de televiziune prin cablu de catre un operator aflat
in pozitie dominanta poate constitui o piedica in calea dezvoltarii pietei si a
manifestarii efectelor pro-concurentiale ale liberalizarii.
126. Pentru a se obtine efectele scontate, ca rezultat al procesului de
liberalizare, masurile minime ar trebui sa vizeze:
a) asigurarea transparentei informatiei contabile si prevenirea
comportamentului discriminatoriu acolo unde un operator dominant de comunicatii
electronice, care furnizeaza infrastructura de retea publica comutata de
comunicatii electronice, furnizeaza si infrastructura de retea de televiziune
prin cablu;
b) asigurarea separarii contabilitatii financiare pentru serviciile de
furnizare a fiecarei retele si pentru activitatile operatorului ce constau in
furnizarea de servicii de comunicatii electronice.
127. Simpla separare a contabilitatii va asigura doar transparenta
fluxurilor financiare, in timp ce separarea legala ar putea conduce la o mai
mare transparenta a activelor si a costurilor si ar facilita monitorizarea
profitabilitatii si a managementului operatiunilor pe reteaua de cablu.
Furnizarea retelelor de comunicatii electronice si a retelelor de cablu TV sunt
activitati legate. Prin urmare, pozitia unui operator pe una dintre aceste
piete are impact asupra pozitiei sale de pe o alta piata, iar supravegherea
activitatilor sale de pe aceste piete devine mai dificila.
128. In aplicarea regulilor de concurenta in cazuri specifice este esential
sa fie avut in vedere contextul juridic si economic. Aceasta implica faptul ca
schimbarile in conditiile pietei, cum ar fi cele generate de progresul
tehnologic, au un impact direct in analiza efectuata in baza Legii nr. 21/1996.
In momentul convergentei si al aparitiei noilor piete ale serviciilor
multimedia, detinerea incrucisata a proprietatii intre retelele de comunicatii
electronice si cele de cablu are un impact potential mult mai ridicat cu
privire la puterea de piata si la potentialul abuz de pozitie dominanta.
Comportamentul comercial al agentului economic in cauza va necesita prin urmare
o analiza mai detaliata, avandu-se in vedere ca exista o mare probabilitate
pentru aparitia unui comportament abuziv si a unor efecte de impiedicare a
accesului pe piata. In aceste conditii contabilitatea separata ar putea
constitui o masura insuficienta, fiind mai indicata implementarea separarii
legale, in sensul de operare a celor doua tipuri de retele - de cablu TV si de
comunicatii electronice - prin entitati legale distincte.
129. In plus, pe pietele de telefonie locala este indicat ca operatorul
care exploateaza cele doua retele sa nu fie singurul furnizor al
infrastructurii pentru concurentii sai, avandu-se in vedere conditiile
specifice ale pietelor relevante locale de telefonie unde, de regula,
construirea de infrastructuri paralele este lenta si costisitoare.
130. O eventuala excludere a utilizarii retelei de comunicatii electronice
publice pentru difuzarea de programe de televiziune ar putea conduce insa la
cresterea deficitului de capacitate disponibila pentru acest tip de transmisie.
Limitarea capacitatii disponibile ar putea avea, in special, efecte severe
asupra furnizorilor de servicii de televiziune prin cablu.
131. Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei intentioneaza
sa actioneze conform art. 5 sau 6 din Legea nr. 21/1996 si Regulamentului
privind autorizarea concentrarilor economice, in urma unei analize de la caz la
caz, pentru reducerea unor efecte anticoncurentiale viitoare ale furnizarii de
catre un anumit operator a retelelor de televiziune prin cablu si a celor de
comunicatii electronice. Actiunea poate fi pornita din oficiu sau in urma
sesizarii cu o plangere conform art. 6 din Legea nr. 21/1996. In plus,
Consiliul Concurentei poate actiona ca rezultat al unei notificari realizate de
catre o companie dominanta de comunicatii electronice si televiziune prin
cablu, avand ca obiect extinderea sa in noi zone multimedia, prin impunerea
unor modificari structurale sau a altor masuri pe care le va considera indicate
pentru mentinerea unui mediu concurential normal.
132. In acest sector prevederile art. 6 din Legea nr. 21/1996 ar trebui
aplicate a fortiori unui agent economic care este proprietarul atat al unei
retele de comunicatii electronice, cat si al unei retele de cablu, in
particular cand este dominant pe ambele piete. Atunci cand un agent economic
detine o pozitie dominanta pe doua piete, acesta nu trebuie ca prin
comportamentul sau sa submineze si sa distorsioneze concurenta. In special,
aceasta dominanta nu trebuie folosita ca o parghie pe piete invecinate,
impiedicand astfel aparitia unor servicii noi sau consolidand pozitia dominanta
prin achizitii sau infiintarea de societati cooperative fie orizontale, fie
verticale.
133. Pentru a actiona impotriva unor practici interzise de art. 6 din Legea
nr. 21/1996, Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei poate
decide declansarea unor investigatii din oficiu sau in urma unei plangeri. In
plus, in baza art. 5 din aceeasi lege, a prevederilor Regulamentului
Consiliului Concurentei privind aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, si a Regulamentului privind
autorizarea concentrarilor economice, Consiliul Concurentei poate primi
notificarea unei operatiuni, pe care o va analiza in lumina circumstantelor
specifice ale cazului. Este posibil ca extinderea pe piete invecinate a unui
operator dominant atat pe retele de comunicatii electronice, cat si pe retele
de televiziune prin cablu sa genereze indoieli serioase privind
compatibilitatea operatiunii in cauza cu un mediu concurential normal.
134. Furnizarea retelelor de comunicatii electronice si a celor de
televiziune prin cablu de catre un singur operator, fost monopolist, conduce la
crearea unei pozitii de start asimetrice pentru operatorii de comunicatii
electronice dominanti comparativ cu noii intrati pe piata, avandu-se in vedere
ca pietele din acest domeniu tind sa fie convergente; in primul rand va actiona
ca o constrangere semnificativa asupra dezvoltarii optime a acestor piete. In
mod clar aceasta situatie va avea ca efect reducerea concurentei pe piata
comunicatiilor electronice, atat timp cat nou-intratii vor fi incapabili sa
acceseze bucla locala independent de operatorul dominant. In al doilea rand
aceasta situatie creeaza o mai mare posibilitate pentru ca operatorul dual
dominant sa actioneze intr-o maniera care sa impiedice inovatia si sa intarzie
dezvoltarea pietelor multimedia din Romania.
CONCLUZII
135. Consiliul Concurentei considera ca regulile de concurenta si
reglementarile specifice ale sectorului formeaza un set coerent de masuri
pentru asigurarea unui mediu de piata concurential si liberalizat al pietelor
de comunicatii electronice din Romania.
136. Atunci cand vor fi invocate regulile de concurenta, Consiliul
Concurentei va stabili care sunt pietele relevante si va aplica prevederile
art. 5 si 6 din Legea nr. 21/1996 in concordanta cu principiile expuse in
prezentele instructiuni.
137. Abordarea stabilita in prezentele instructiuni va promova concurenta
pe pietele de comunicatii electronice si servicii multimedia in beneficiul
consumatorilor, prin oportunitatile create pentru nou intrati si prin
incurajarea concurentei la nivelul buclei locale, dezvoltarea unor noi servicii
pentru consumatori si crearea unei industrii multimedia puternice.
138. Prezentele instructiuni vor intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2003.