INSTRUCTIUNI din 26 martie 2004
privind modul de aplicare a regulilor de concurenta acordurilor de acces din
sectorul de comunicatii electronice - cadrul general, piete relevante si
principii
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 1 aprilie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentele Instructiuni:
PREFATA
In industria comunicatiilor electronice, acordurile de acces sunt esentiale
pentru a permite operatorilor de pe piata sa beneficieze de liberalizare.
Scopul acestor Instructiuni consta in:
a) stabilirea principiilor de acces ce deriva din dreptul concurentei,
pentru a crea o siguranta mai mare pe piata si conditii mai stabile pentru
initiative comerciale si investitionale in sectoarele comunicatiilor
electronice si serviciilor multimedia;
b) definirea si clarificarea relatiilor dintre legea concurentei si
legislatia specifica a sectorului (in special in ceea ce priveste relatiile
dintre regulile de concurenta si legislatia privind accesul si interconectarea
retelelor de comunicatii electronice);
c) explicarea modalitatii in care vor fi aplicate regulile de concurenta,
intr-un mod coerent, in sectoarele implicate in furnizarea de noi servicii, si
in special aspectelor de acces in acest context.
INTRODUCERE
1. Avand in vedere liberalizarea completa a sectorului de comunicatii
electronice, Romania trebuie sa inlature ultimele bariere in ceea ce priveste
furnizarea retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice catre
consumatori intr-un mediu concurential. Ca rezultat al acestui proces de
liberalizare, va aparea un al doilea set de produse si de servicii, ca de
altfel si necesitatea de acces la facilitatile necesare pentru furnizarea
acestor servicii. In acest sector, interconectarea cu reteaua publica de
comunicatii electronice este un exemplu tipic de acces, dar nu singurul.
2. Consiliul Concurentei a decis sa trateze acordurile de acces din
domeniul comunicatiilor electronice conform regulilor de concurenta. Prezentele
Instructiuni trateaza modul in care regulile si procedurile de concurenta se
aplica acordurilor de acces in contextul armonizarii legislatiei nationale cu
legislatia europeana din sectorul comunicatiilor electronice.
3. In Romania, la momentul adoptarii prezentelor Instructiuni, cadrul legal
de reglementare este constituit din: Ordonanta privind accesul la retelele de
comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si
interconectarea acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
527/2002, denumita in continuare ordonanta*1), Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002*2), si Legea nr.
304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la
retelele si serviciile de comunicatii electronice.
------------
*1) Prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 a fost preluata Directiva
Parlamentului European si a Consiliului European 2002/19/CE din 7 martie 2002
cu privire la accesul la si interconectarea retelelor de comunicatii
electronice si a infrastructurilor asociate (Directiva de acces);
*2) Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 a fost preluata
Directiva Parlamentului European si a Consiliului European 2002/21/CE din 7
martie 2002 cu privire la un cadru de reglementare comun pentru retele si
servicii de comunicatii electronice (Directiva cadru);
4. In sectorul comunicatiilor electronice, cadrul legal al procesului de
liberalizare si de armonizare permite si simplifica posibilitatile agentilor
economici de a initia noi activitati pe piete noi si, ca atare, permite
utilizatorilor sa beneficieze de rezultatele unei concurente mai puternice.
Aceste avantaje nu trebuie sa fie periclitate de practicile restrictive sau
abuzive ale agentilor economici: noilor intrati trebuie sa li se garanteze
dreptul de a avea acces la retelele operatorilor de comunicatii electronice
aflati in pozitie dominanta. Din acest motiv, regulile de concurenta sunt
esentiale pentru a asigura obtinerea acestei evolutii. Autoritatile care au un
rol in reglementarea acestui sector sunt: Autoritatea Nationala de Reglementare
in Comunicatii (ANRC) si Consiliul Concurentei. Pentru ca procesul de
concurenta sa functioneze corect pe piata, este necesara asigurarea conlucrarii
dintre aceste autoritati.
5. Capitolul I al acestor Instructiuni stabileste cadrul general si
detaliaza modul in care autoritatea de concurenta intentioneaza sa protejeze
drepturile agentilor economici si ale utilizatorilor conform regulilor de
concurenta si sa evite dublarea inutila a procedurilor.
Capitolul al II-lea stabileste modalitatea de definire a pietei in acest
sector.
Capitolul al III-lea detaliaza principiile pe care Consiliul Concurentei le
va urma in aplicarea regulilor de concurenta, in scopul de a ajuta agentii economici
de pe piata comunicatiilor electronice sa aiba in vedere respectarea cerintelor
Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare
(denumita in continuare lege) la incheierea acordurilor de acces. Principiile
stabilite in prezentele Instructiuni se aplica nu numai serviciilor de
comunicatii electronice traditionale, pe linii fixe, dar si celorlalte tipuri
de servicii de comunicatii electronice, inclusiv unor domenii precum
comunicatiile prin satelit si comunicatiile mobile.
Capitolul al IV-lea stabileste cadrul general de analiza a situatiei in
care acelasi operator furnizeaza atat retele de comunicatii electronice, cat si
retele de televiziune prin cablu.
6. Prezentele Instructiuni se bazeaza pe aspecte care au aparut in Uniunea
Europeana in timpul etapelor initiale ale tranzitiei de la monopoluri la piete
concurentiale. Data fiind convergenta sectoarelor de comunicatii electronice,
radiodifuziune si tehnologia informatiei, precum si intarirea concurentei de pe
aceste piete, pot aparea in viitor si alte aspecte. Aceasta poate conduce la
necesitatea de a adapta scopul si principiile stabilite in prezentele
Instructiuni acestor noi sectoare.
7. Prezentele Instructiuni nu isi propun sa realizeze o analiza exhaustiva
a tuturor problemelor posibile de concurenta din acest sector, intrucat in
acest domeniu pot aparea probleme noi.
8. Consiliul Concurentei va lua in considerare, daca va fi cazul,
modificarea sau completarea prezentelor Instructiuni, in lumina experientei ce
va fi acumulata in timpul perioadei initiale a procesului de liberalizare a
comunicatiilor electronice in Romania.
CAP. 1
CADRUL GENERAL
Sectiunea 1
Relatiile dintre regulile de concurenta si reglementarea specifica a
sectorului
9. Problemele de acces sunt reglementate in Romania prin Ordonanta
Guvernului nr. 34/2002. Un furnizor de servicii intra in contact cu o problema
de acces, cum ar fi refuzul nejustificat al unui operator ce detine o pozitie
dominanta pe piata comunicatiilor electronice de a furniza sau furnizarea in
termeni nerezonabili a unei linii inchiriate de care solicitantul are nevoie
pentru a oferi un anumit serviciu consumatorilor sai si, prin urmare, trebuie
sa ia in considerare un numar de posibilitati in vederea gasirii unei solutii.
In general, atunci cand se confrunta cu o problema de acces, partile lezate au
doua posibilitati: (i) procedurile specifice de actiune in fata Autoritatii
Nationale de Reglementare in Comunicatii, stabilite acum in concordanta cu dreptul
comunitar si (ii) o actiune in fata autoritatii de concurenta sau a instantei
judecatoresti.
10. Consiliul Concurentei are in vedere faptul ca ANRC are atributii
diferite si opereaza intr-un cadru legal diferit de cel al Consiliului
Concurentei, atunci cand acesta din urma aplica regulile de concurenta. Acest
cadru legal specific sectorului, bazat pe consideratii de politica a
comunicatiilor electronice, poate avea obiective diferite, dar aflate in
concordanta cu obiectivele politicii de concurenta. Consiliul Concurentei va
coopera cat de mult posibil cu ANRC.
11. Regulile de concurenta nu sunt suficiente pentru a solutiona toate
problemele din domeniul comunicatiilor electronice. Prin urmare, ANRC are o
sfera de activitate semnificativ extinsa si un rol semnificativ in
reglementarea acestui sector.
12. Este, de asemenea, important faptul ca legislatia din domeniul
comunicatiilor electronice impune operatorilor de comunicatii electronice care
au o putere semnificativa de piata obligatii de transparenta si de
nediscriminare, care sunt mai oneroase decat cele impuse conform art. 6 din
Legea concurentei nr. 21/1996, modificata. Aceasta legislatie stabileste
obligatii referitoare la transparenta, obligatii de furnizare si obligatii
legate de modalitatea de stabilire a tarifelor. Obligatiile mentionate sunt
impuse de catre ANRC, care are, de asemenea, jurisdictie in asigurarea unei
concurente efective pe piata.
13. In legatura cu art. 6 din lege, prezentele Instructiuni au in vedere,
in principal, situatia in care, inainte de liberalizare, pe piata a existat un
operator de comunicatii electronice care detinea o pozitie dominanta. Existenta
si pozitia pe piata a operatorilor concurenti vor fi relevante pentru a
determina daca exista o pozitie dominanta a unui anumit operator sau o pozitie
dominanta colectiva: referirile din prezentele Instructiuni la pozitia
dominanta vor fi interpretate in acest sens.
14. ANRC are jurisdictie asupra acordurilor de acces, ceea ce nu exclude
insa, in conditiile legii concurentei, obligativitatea notificarii unor astfel
de acorduri la Consiliul Concurentei. ANRC trebuie sa se asigure ca actiunile
intreprinse de catre ea sunt in concordanta cu dreptul concurentei. Aceasta
obligatie presupune sa nu intreprinda actiuni contrare legislatiei de protectie
a concurentei.
15. Acordurile de acces reglementeaza - in principiu - furnizarea anumitor
servicii intre agenti economici independenti si nu conduc la crearea unei
entitati autonome, distincte de partile acordului. De aceea, in mod general,
acordurile de acces nu cad sub incidenta Regulamentului Consiliului Concurentei
privind autorizarea concentrarilor economice.
16. Conform Regulamentului Consiliului Concurentei privind aplicarea
prevederilor art. 5 si art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind
practicile anticoncurentiale, Consiliul Concurentei poate analiza un acord de
acces ca urmare a: (i) notificarii unui asemenea acord, realizata de catre una
sau mai multe dintre partile implicate; (ii) unei plangeri impotriva unui acord
de acces restrictiv ori impotriva unui comportament al unui agent economic
aflat in pozitie dominanta privind acordarea sau refuzul de a acorda accesul;
(iii) unei proceduri initiate din oficiu de catre autoritatea de concurenta referitoare
la modalitatea de acordare a accesului sau la refuzul de acordare a accesului;
(iv) unei investigatii a intregului sector.
17. Exista un numar de domenii in care acordurile vor fi supuse atat
regulilor de concurenta, cat si regulamentelor specifice sectorului de
comunicatii electronice. Acestea din urma au ca scop stabilirea unui regim
juridic pentru aceste acorduri. Agentii economici ce opereaza in sectorul
comunicatiilor electronice trebuie sa fie constienti ca respectarea regulilor
de concurenta nu ii absolva de indatorirea de a se supune obligatiilor ce le
pot fi impuse in contextul reglementarilor specifice din domeniu si viceversa.
Sectiunea a 2-a
Modul de actiune a Consiliului Concurentei in legatura cu acordurile de
acces
18. Acordurile de acces - luate ca intreg - sunt de mare importanta si,
prin urmare, Consiliul Concurentei precizeaza cat mai clar cadrul juridic in
care aceste acorduri sa fie incheiate. Acordurile de acces care contin clauze
anticoncurentiale intra sub incidenta art. 5 din lege. Acordurile care implica
agenti economici in pozitie dominanta sau monopolisti pot intra sub incidenta
art. 6 din acelasi act normativ.
Sectiunea a 3-a
Notificari
19. Acordurile care intra sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege vor fi
notificate Consiliului Concurentei, in vederea obtinerii beneficiului
exceptarii individuale, conform art. 5 alin. (2) din aceeasi lege.
Sectiunea a 4-a
Plangeri
20. Persoanele fizice sau juridice care au un interes legitim pot, in
conditiile stabilite prin lege, sa inainteze o plangere Consiliului
Concurentei, solicitand efectuarea de investigatii si impunerea incetarii unei
incalcari a art. 5 sau a art. 6 din lege.
21. Consiliul Concurentei, in analizarea fiecarui caz adus in atentia sa,
va examina posibilitatea de a stabili existenta incalcarii si cat de
semnificative sunt efectele presupusei incalcari asupra concurentei, in scopul
de a isi indeplini, in cele mai bune conditii posibile, sarcina sa de a asigura
respectarea art. 5 si 6 din lege.
22. Cu privire la actiunile inaintea ANRC, Ordonanta Guvernului nr. 34/2002
prevede ca aceasta are competenta de a interveni si de a impune schimbari atat
in ceea ce priveste existenta, cat si in ceea ce priveste continutul acordurilor
de acces. ANRC trebuie sa tina cont de necesitatea de a stimula o piata
concurentiala si poate impune conditii uneia sau mai multor parti, pentru a
asigura concurenta efectiva*3).
------------
*3) Art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002
Sectiunea a 5-a
Investigatii sectoriale din oficiu
23. Atunci cand se va dovedi necesar, Consiliul Concurentei poate declansa
o investigatie ex officio, care poate acoperi intregul sector.
Sectiunea a 6-a
Amenzi
24. In conditiile prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, modificata,
Consiliul Concurentei poate impune amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri
anuala, agentilor economici care - cu intentie sau din culpa - au incalcat art.
5 alin. (1) sau art. 6 din lege. Atunci cand acordurile au fost notificate
conform Regulamentului Consiliului Concurentei privind aplicarea prevederilor
art. 5 si art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile
anticoncurentiale, in vederea obtinerii beneficiului exceptarii individuale
conform art. 5 alin. (2) din lege, Consiliul Concurentei nu va aplica amenzi
pentru activitatile si actiunile acoperite prin cererea de dispensa, in
perioada cuprinsa intre data cand cererea devine efectiva si data emiterii
deciziei. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei poate retrage aceasta
impunitate, informand agentul economic implicat ca, dupa o examinare
preliminara, apreciaza ca interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege
este aplicabila acordului si, prin urmare, aplicarea art. 5 alin. (2) nu este
justificata.
CAP. 2
PIETELE RELEVANTE
25. In cursul investigarii cazurilor conform cadrului general stabilit la
cap. I, Consiliul Concurentei se va intemeia pentru definirea pietei relevante
pe Instructiunile cu privire la definirea pietei relevante in scopul stabilirii
unei parti substantiale de piata, emise de catre Consiliul Concurentei.
26. Exista trei surse principale de presiune concurentiala asupra
agentilor economici: substituibilitatea din punct de vedere al cererii,
substituibilitatea din punct de vedere al ofertei si concurenta potentiala,
prima constituind cea mai rapida si mai eficienta forta de disciplinare a
furnizorilor unui serviciu sau ai unui produs dat. Substituibilitatea din punct
de vedere al cererii este - prin urmare - principalul instrument folosit pentru
definirea pietei relevante a produsului, in scopul identificarii restrictiilor
asupra concurentei in sensul art. 5 alin. (1) si art. 6 din lege.
27. Substituibilitatea din punct de vedere al ofertei poate fi folosita,
atunci cand circumstantele o justifica, ca un element suplimentar pentru
definirea pietei relevante. In practica, aceasta nu poate fi distinsa, in mod
clar, de concurenta potentiala. Substituibilitatea din punct de vedere al
ofertei si concurenta potentiala sunt folosite pentru a determina daca un agent
economic are pozitie dominanta, daca restrictionarea concurentei este
semnificativa in sensul art. 5 din lege sau daca concurenta a fost eliminata.
28. In analizarea pietelor relevante este necesar sa se aiba in vedere
dezvoltarea pietei pe termen scurt.
Urmatoarele sectiuni stabilesc principii de baza cu relevanta in sectorul
comunicatiilor electronice.
Sectiunea 1
Piata relevanta a produsului
29. Punctul 1 lit. a) din Instructiunile cu privire la definirea pietei
relevante in scopul stabilirii unei parti substantiale de piata, emise de catre
Consiliul Concurentei prevede ca piata relevanta a produsului "cuprinde
toate produsele care sunt considerate de cumparatori ca interschimbabile sau
substituibile, datorita caracteristicilor, pretului si a utilizarii date
acestora."
30. Liberalizarea sectorului comunicatiilor electronice va conduce la
aparitia unui al doilea tip de piata, acela al accesului la infrastructurile
care sunt necesare pentru furnizarea acestor servicii liberalizate.
Interconectarea cu reteaua publica de comunicatii electronice comutata este un
exemplu tipic de acces. Fara interconectare nu va fi posibil, din punct de
vedere comercial, pentru terti sa furnizeze, de exemplu, o gama completa de
servicii de telefonie vocala.
31. Prin urmare, este clar ca in sectorul comunicatiilor electronice se pot
defini cel putin doua tipuri de piete relevante care pot fi luate in
considerare - cea a serviciului furnizat utilizatorilor finali si cea a
accesului la facilitatile necesare pentru a furniza serviciul catre
utilizatorii finali (informatii, reteaua fizica etc.). In fiecare caz, va fi
necesara definirea pietelor relevante ale accesului si ale serviciului prestat
utilizatorilor finali, ca de exemplu interconectarea cu reteaua publica de
comunicatii electronice si furnizarea serviciilor de telefonie publica vocala.
32. Atunci cand este cazul, Consiliul Concurentei va folosi testul pietei relevante,
care consta in a analiza daca, in situatia in care toti furnizorii serviciilor
in cauza ar creste preturile cu 5 - 10%, profiturile lor colective ar creste.
Conform acestui test, daca profiturile lor colective ar creste, piata analizata
constituie o piata relevanta separata, distincta.
33. Consiliul Concurentei considera ca principiile generale de definire a
pietei relevante a produsului din dreptul concurentei se aplica si pietelor
relevante specifice din domeniul comunicatiilor electronice. Datorita
schimbarilor de ordin tehnologic din acest domeniu, orice incercare de a defini
pietele particulare ale produsului in prezentele Instructiuni prezinta riscul
de a deveni rapid inadecvata si inutila. Definirea unor piete particulare ale
produsului - de exemplu, determinarea faptului daca facilitatile de initiere a
apelului si a celor de receptionare a apelului sunt parti ale aceleiasi piete a
infrastructurii - se va realiza pe baza examinarii detaliate a fiecarui caz
individual.
A. Piata serviciilor
34. Aceasta poate fi definita, in sens larg, ca fiind furnizarea oricarui
serviciu de comunicatii electronice catre utilizatori. Diferite servicii de
comunicatii electronice vor fi considerate substituibile daca prezinta un grad
suficient de interschimbabilitate pentru utilizatorii finali, ceea ce inseamna
ca poate exista o concurenta reala intre diferitii furnizori ai acestor
servicii.
B. Accesul la infrastructuri
35. Pentru ca un furnizor sa presteze servicii utilizatorilor finali, acesta
va solicita deseori accesul la una sau mai multe infrastructuri (in aval sau in
amonte). De exemplu, pentru a livra material servicii utilizatorilor finali,
furnizorul va trebui sa aiba acces la punctele terminale ale retelei de
comunicatii electronice la care acesti utilizatori finali sunt conectati. Acest
acces poate fi realizat la nivel fizic prin infrastructura specializata sau
partajata, care este furnizata fie in mod autonom, fie inchiriata de la un
furnizor de infrastructura la nivel local. Acest acces poate fi realizat, de
asemenea, fie printr-un furnizor de servicii care are deja ca abonati acesti
utilizatori finali, fie printr-un furnizor de interconectare care are acces
direct/indirect la punctele terminale considerate.
36. Pe langa accesul fizic, un furnizor poate avea nevoie de acces la alte
infrastructuri pentru a putea oferi serviciile catre utilizatorii finali si sa
fie in masura de a face cunoscute utilizatorilor finali serviciile sale. Atunci
cand un agent economic este in pozitie dominanta in furnizarea de servicii, cum
ar fi cartile de telefon si serviciile de informatii, pot aparea probleme
similare cu cele legate de accesul fizic la infrastructuri.
37. In multe cazuri, Consiliul Concurentei va trebui sa se ocupe de
problemele legate de accesul fizic, o importanta deosebita prezentand accesul
la infrastructura retelei operatorului de comunicatii electronice aflat in
pozitie dominanta.
38. Anumiti operatori de comunicatii electronice dominanti pot fi tentati
sa se opuna acordarii accesului unor terti furnizori de servicii ori altor
operatori de retea, in special in domeniile in care serviciile propuse vor
concura cu un serviciu furnizat de catre insusi operatorul de comunicatii
electronice aflat in pozitie dominanta. Aceasta opozitie se va manifesta
deseori prin intarzierea nejustificata in acordarea accesului, prin refuzul de
a permite accesul sau printr-o dispozitie de a nu permite accesul decat in
conditii mai putin avantajoase pentru solicitant. Este rolul legislatiei de protectie
a concurentei sa se asigure ca este permisa dezvoltarea acestor piete
potentiale de acces si ca operatorii de comunicatii electronice dominanti nu
pot exercita controlul asupra accesului pentru a frana dezvoltarea pietelor
acestor servicii.
39. In sectorul comunicatiilor electronice, liberalizarea poate conduce la
dezvoltarea unor retele noi, alternative, care vor avea, in final, un impact
asupra definirii pietei accesului.
Sectiunea a 2-a
Piata geografica relevanta
40. Piata geografica relevanta este definita la punctul 1 lit. b) din
Instructiunile cu privire la definirea pietei relevante in scopul stabilirii
unei parti substantiale de piata, emise de catre Consiliul Concurentei ca
"zona in care sunt localizati agentii economici implicati in livrarea
produselor incluse in piata produsului, zona in care conditiile de concurenta
sunt suficient de omogene si care poate fi diferentiata in arii geografice
vecine datorita, in special, unor conditii de concurenta substantial diferite".
41. Cu privire la piata furnizarii serviciilor de comunicatii electronice
si a accesului, piata relevanta geografica va fi zona in care conditiile
obiective de concurenta care se aplica furnizorilor de servicii sunt similare
si in care concurentii sunt in masura sa-si ofere serviciile. Prin urmare, va
fi necesar sa se examineze posibilitatea de acces a acestor furnizori de
servicii si a utilizatorilor finali in orice parte a acestei zone, in conditii
similare si viabile din punct de vedere economic. Conditiile de reglementare,
cum ar fi termenii licentelor si orice drepturi speciale sau exclusive detinute
de catre furnizorii locali ai accesului, concurenti, prezinta o importanta
deosebita.
CAP. 3
PRINCIPII
42. Consiliul Concurentei va aplica principiile stabilite in continuare, in
cazurile care ii sunt inaintate.
43. Art. 5 si art. 6 din lege se aplica si acordurilor sau practicilor care
au fost aprobate sau autorizate de catre ANRC sau in cadrul carora autoritatea
a solicitat includerea unor conditii, la cererea uneia sau a mai multor parti
implicate. Aceste conditii nu trebuie sa contravina regulilor de concurenta.
44. ANRC poate impune standarde stricte de transparenta, obligatii cu
privire la practicile de furnizare si de stabilire a tarifelor sau preturilor,
mai ales ca acestea sunt necesare in etapele initiale ale liberalizarii. Daca
se considera necesar, legislatia specifica din domeniul comunicatiilor
electronice va fi folosita ca un instrument in sprijinul interpretarii normelor
de concurenta. Avand in vedere obligatia ANRC de a asigura o concurenta
efectiva, aplicarea normelor de concurenta este, de asemenea, necesara pentru o
interpretare corespunzatoare a legislatiei specifice din domeniu.
Sectiunea 1
Pozitia Dominanta - art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare
45. Pentru ca un agent economic sa poata opera pe piata serviciilor de
comunicatii electronice, acesta trebuie sa obtina accesul la diverse
infrastructuri. Pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice, spre
exemplu, va fi necesara de obicei interconectarea cu reteaua publica de
comunicatii electronice. Accesul la aceasta retea va fi aproape intotdeauna
controlat de catre operatorul de comunicatii electronice in pozitie dominanta.
In ceea ce priveste acordurile de acces, pozitia dominanta concretizata in
controlul asupra facilitatilor va fi cel mai important aspect.
46. Aprecierea daca un agent economic se afla sau nu intr-o pozitie
dominanta nu depinde doar de drepturile legale acordate acestuia. Simpla
eliminare a unui monopol legal nu pune capat existentei unei pozitii dominante.
Aparitia si dezvoltarea unei concurente efective din partea unor alti furnizori
de retele, cu capacitate adecvata si cu acoperire geografica corespunzatoare,
se vor produce intr-o perioada semnificativa de timp.
47. In sectorul comunicatiilor electronice, este posibil ca un operator sa
detina o pozitie foarte puternica pe piata infrastructurii si pe pietele din
avalul pietei infrastructurii.
Costurile infrastructurii constituie, in general, elementul de cost cel mai
ridicat al operatiunilor de pe piata din aval. Mai mult, operatorii vor
intalni, de multe ori, aceiasi concurenti atat pe piata infrastructurii, cat si
pe pietele din aval.
48. Este posibil ca, in acest mod, sa fie puse in evidenta anumite situatii
in care exista piete strans legate, iar un operator sa detina o putere foarte
mare pe cel putin una dintre aceste piete.
49. Daca aceste conditii sunt indeplinite, Consiliul Concurentei este
acela care va determina daca operatorul in cauza se afla intr-o situatie
similara cu detinerea unei pozitii dominante pe ansamblul acestor piete.
50. In sectorul comunicatiilor electronice, conceptul de "facilitati
esentiale" va juca, in numeroase situatii, un rol important in stabilirea
obligatiilor ce incumba operatorilor de comunicatii electronice aflati in
pozitie dominanta. Acest termen este utilizat pentru a desemna o instalatie sau
infrastructura care este esentiala pentru asigurarea conexiunii cu consumatorii
si/sau pentru a permite concurentilor sa-si desfasoare activitatea si care nu
poate fi reprodusa prin mijloace rezonabile.
51. Un agent economic care controleaza accesul la facilitatile esentiale
detine o pozitie dominanta in sensul art. 6 din lege. De asemenea, un agent
economic poate detine o pozitie dominanta in sensul art. 6 din aceeasi lege si
fara a controla o facilitate esentiala.
A. Piata serviciilor
52. Unul dintre factorii folositi pentru a evalua puterea pe piata a unui
agent economic este reprezentat de vanzarile acelui agent economic, exprimate
ca procentaj din totalul vanzarilor de servicii substituibile pe piata
geografica relevanta. In ceea ce priveste piata serviciilor, Consiliul
Concurentei va determina, printre altele, cifra de afaceri corespunzatoare
serviciilor substituibile, excluzandu-se vanzarile sau consumul intern de
servicii de interconectare si vanzarea sau consumul intern al infrastructurii
locale, luand in considerare conditiile de competitivitate si structura ofertei
si a cererii de pe piata.
B. Accesul la facilitati
53. Conceptul de "acces" se poate referi la o multitudine de
situatii, inclusiv la disponibilitatea unor linii de inchiriat care sa-i
permita furnizorului de servicii sa-si construiasca propria retea si sa
realizeze propria interconectare in sens restrans, care inseamna
interconectarea a doua retele de comunicatii electronice, spre exemplu fixa si
mobila. In materie de acces, este probabil ca operatorii in functiune vor
continua sa ocupe o pozitie dominanta pentru o anumita perioada si dupa
liberalizarea cadrului legal. Acesti operatori, care controleaza
infrastructurile, sunt in mod obisnuit cei mai puternici prestatori de
servicii, pana acum ei neavand nevoie sa distinga intre realizarea serviciului
si furnizarea acestuia catre utilizatorii finali. In mod obisnuit, un operator
care era - in acelasi timp - si furnizor de servicii nu cerea subdiviziunilor
sale care operau in aval sa plateasca pentru acces si, prin urmare, sa se
calculeze venitul corespunzator utilizarii infrastructurii respective. Cand un
operator furnizeaza, deopotriva, accesul si serviciile, este necesar sa se
separe pe cat este posibil veniturile corespunzatoare fiecareia din aceste
piete inainte de a utiliza veniturile ca baza pentru calcularea cotei pe care o
detine agentul economic respectiv pe fiecare dintre pietele pe care actioneaza.
Art. 11 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 abordeaza acest aspect,
autoritatea de reglementare putand impune operatorilor desemnati ca avand
putere semnificativa de piata obligatia privind evidenta contabila separata, in
cadrul contabilitatii interne de gestiune, pentru anumite activitati care au
legatura cu interconectarea retelelor de comunicatii - acoperind atat
serviciile de interconectare furnizate in interior, cat si serviciile de
interconectare furnizate altor utilizatori - ori cu accesul la aceste retele
sau la infrastructura asociata.
54. Semnificatia economica a obtinerii accesului depinde, printre altele,
de acoperirea retelei cu care se solicita interconectarea. De aceea, aditional
folosirii cifrelor de afaceri, Consiliul Concurentei va lua in considerare, ori
de cate ori este posibil, numarul clientilor care s-au abonat la serviciile
companiei care detine o pozitie dominanta, prin comparatie cu numarul celor pe
care furnizorul de servicii care solicita accesul intentioneaza sa il aiba. In
consecinta, puterea pe piata a unui anumit agent economic va fi dimensionata in
parte prin numarul abonatilor care sunt conectati la terminalele retelei de
comunicatii electronice, putere de piata pe care agentul economic a exprimat-o
procentual prin raportarea numarului sau de abonati la totalul numarului de
abonati conectati la terminalele din zona geografica relevanta.
C. Substituibilitatea din punct de vedere al ofertei
55. Astfel cum s-a aratat la punctul 27, substituibilitatea din punct de
vedere al ofertei este, de asemenea, importanta pentru chestiunea existentei
unei pozitii dominante pe o piata data. O cota de piata de peste 50% este, de
obicei, suficienta pentru a demonstra existenta unei pozitii dominante, desi
exista si alti factori care vor fi luati in considerare. De exemplu, Consiliul
Concurentei va examina daca exista si alti furnizori de retele in zona
geografica relevanta, pentru a determina daca asemenea infrastructuri
alternative sunt suficient de dense pentru a concura cu reteaua operatorului in
cauza si nivelul la care este posibil pentru ca noii furnizori de acces sa
intre pe piata.
D. Alti factori relevanti
56. Pentru determinarea existentei unei pozitii dominante a unui operator,
in plus fata de informatiile referitoare la cota de piata si substituibilitatea
din punct de vedere al ofertei, Consiliul Concurentei va analiza, de asemenea,
daca operatorul are acces privilegiat la facilitati care nu pot fi - din motive
rezonabile - construite in paralel cu cele existente intr-o perioada scurta de
timp, fie din motive legale, fie pentru ca ar fi prea costisitor.
57. Pe masura ce apare concurenta intre furnizorii de acces, care va
ameninta pozitia dominanta a agentului economic respectiv, sfera de aplicare a
drepturilor care sunt acordate de catre autoritati si, mai ales, acoperirea lor
teritoriala, vor avea importanta in determinarea puterii pe piata. Consiliul
Concurentei va urmari indeaproape evolutia pietei referitor la aceste aspecte
si va tine seama de orice conditii care afecteaza piata, pentru analizarea
aspectelor de acces din punct de vedere al regulilor de concurenta.
E. Dominanta colectiva
58. Prevederile art. 6 din lege se aplica si atunci cand pozitia dominanta
a unui agent economic este impartita cu unul sau mai multi agenti economici.
Circumstantele in care o pozitie dominanta colectiva se creeaza si se
exploateaza in maniera abuziva nu au fost pe deplin clarificate in
jurisprudenta comunitara si in practica Comisiei Europene, situatie care se
regaseste si in Romania.
59. Art. 6 din lege ("abuzul unuia sau mai multor agenti economici")
reglementeaza o situatie de fapt diferita de cea reglementata de art. 5 din
acelasi act normativ (intelegeri anticoncurentiale sau practici concertate
intre agenti economici). Cu toate acestea, nu este exclusa o aplicare paralela
a art. 5 si 6 acelorasi intelegeri sau practici; nimic nu impiedica insa
Consiliul Concurentei sa aplice doar una dintre aceste prevederi legale, chiar
atunci cand ambele sunt incidente.
60. Pentru ca doi sau mai multi agenti economici sa se afle intr-o
dominanta colectiva este necesar ca acestia impreuna sa aiba in mod substantial
aceeasi pozitie fata de clientii si concurentii lor, asemenea unei singure
companii care ar detine o pozitie dominanta. Cu referire concreta la sectorul
comunicatiilor electronice, dominanta colectiva ar fi realizata de catre doi
operatori ai infrastructurii de comunicatii electronice care acopera aceeasi
piata geografica.
61. In plus, pentru ca doua sau mai multe companii sa se afle intr-o
pozitie de dominanta colectiva este necesar, desi nu si suficient, ca intre
aceste companii sa nu existe o concurenta efectiva pe piata relevanta. In
practica, aceasta lipsa de concurenta poate sa se datoreze faptului ca agentii
economici respectivi au intre ei anumite legaturi, de tipul unor intelegeri de
cooperare sau acorduri de interconectare. Consiliul Concurentei nu considera
insa ca aceste legaturi sunt in mod legal absolut necesare pentru a exista o
pozitie de dominanta colectiva. O legatura economica suficienta exista in
situatia in care se manifesta un tip de interdependenta, de genul celor care
apar in situatiile de oligopol. De notat este faptul ca, in practica, asemenea
legaturi vor exista adesea in sectorul comunicatiilor electronice, unde
operatorii de comunicatii electronice aproape in mod inevitabil au diverse
legaturi intre ei.
62. Daca se ia exemplul pietei accesului la bucla locala pe o anumita piata
geografica relevanta, este foarte posibil ca acest acces sa fie controlat,
intr-un viitor apropiat, de catre doi operatori - operatorul aflat in pozitie
dominanta pe piata comunicatiilor electronice si un operator de televiziune
prin cablu. Pentru a furniza anumite servicii clientilor, este necesar accesul
la bucla locala atat al operatorului aflat in pozitie dominanta pe piata de comunicatii
electronice, cat si al operatorului de televiziune prin cablu. In functie de
imprejurari si, in special, de relatia existenta intre cei doi operatori, este
posibil ca nici unul dintre acestia sa nu detina o pozitie dominanta: cu toate
acestea, impreuna ei pot detine o pozitie dominanta colectiva pe piata de acces
la facilitati. Pe termen mai lung, progresul tehnic ar putea permite punerea la
punct a altor mecanisme viabile de acces la bucla locala, precum retelele de
energie. Se va tine cont de existenta acestor mecanisme pentru a stabili daca
exista pozitii dominante individuale sau colective.
Sectiunea a 2-a
Abuzul de pozitie dominanta
63. Aplicarea art. 6 din lege presupune existenta unei pozitii dominante si
anumite legaturi intre aceasta pozitie dominanta si pretinsul comportament
abuziv. In sectorul comunicatiilor electronice va fi necesara examinarea unui
numar de piete asociate, dintre care una sau mai multe pot fi dominate de catre
un anumit operator. In aceste imprejurari, exista un numar de situatii posibile
in care pot aparea abuzuri:
a) comportamentul de pe piata dominata sa aiba efecte pe aceasta piata
dominata;
b) comportamentul de pe piata dominata sa aiba efecte pe alte piete decat
cea dominata;
c) comportamentul de pe alta piata decat cea dominata sa aiba efecte pe
piata dominata;
d) comportamentul de pe alta piata decat cea dominata sa aiba efecte pe o
piata, alta decat cea dominata.
64. Desi circumstantele economice si de fapt din sectorul comunicatiilor
electronice prezinta adesea un caracter original, in multe cazuri este posibila
aplicarea principiilor clasice ale dreptului concurentei. Atunci cand se
analizeaza problemele de concurenta din acest sector, este important sa se aiba
in vedere jurisprudenta existenta si deciziile Consiliului Concurentei
referitoare, de exemplu, la exploatarea unei puteri pe piata pentru a controla
alte piete, discriminare si vanzari legate (in forma vanzarii legate de
servicii).
A. Refuzul de a permite accesul la facilitati si impunerea unor clauze
contractuale inechitabile
65. Refuzul de a permite accesul poate constitui o practica interzisa,
conform art. 6 din lege, daca refuzul emana de la o companie care se afla
intr-o pozitie dominanta datorita controlului detinut asupra infrastructurilor,
asa cum, in general, va fi in viitor cazul operatorilor de comunicatii
electronice existenti in prezent pe piata. Un refuz poate avea ca efect
impiedicarea mentinerii unui anumit grad de concurenta care exista pe piata sau
dezvoltarea acestei concurente.
Refuzul nu va fi abuziv decat daca rezulta din exploatarea abuziva a unei
pozitii dominante sau produce efecte anticoncurentiale. Pe pietele serviciilor
de comunicatii electronice vor exista initial putini concurenti, iar refuzul de
a permite accesul la facilitati va afecta, in general, concurenta de pe aceste
piete. In toate cazurile de refuz, orice justificare va fi examinata cu atentie
pentru a determina daca aceasta este obiectiva.
66. In linii mari, exista trei posibilitati:
(a) refuzul de a permite accesul in scopul prestarii unui serviciu, cand
altui operator i s-a permis accesul de catre furnizorul de acces pentru a opera
pe acea piata a serviciului;
(b) refuzul de a permite accesul in scopul prestarii unui serviciu, cand
nici unui alt operator nu i s-a acordat accesul de catre furnizorul de acces
pentru a opera pe acea piata a serviciului;
(c) o retragere a accesului deja acordat unui anumit client.
Discriminarea
67. Referitor la prima dintre ipotezele mentionate mai sus, este clar ca un
refuz de a acorda accesul unui nou client, in situatia in care furnizorul de
acces aflat intr-o pozitie dominanta a acordat deja accesul unuia sau mai
multor clienti care opereaza in avalul aceleiasi piete, ar constitui un
tratament discriminatoriu care, daca restrictioneaza concurenta de pe piata din
aval, reprezinta un abuz. Daca operatorii de retea ofera aceleasi servicii sau
unele similare ca si operatorul care solicita accesul, ar exista posibilitatea in
acest mod a restrictionarii concurentei si a abuzului de pozitia lor dominanta.
Ar putea exista desigur justificari pentru asemenea refuzuri, de exemplu, fata
de solicitantii care prezinta un risc potential din punct de vedere al
solvabilitatii. In absenta unei justificari obiective, un refuz reprezinta de
obicei un abuz de pozitie dominanta pe piata de acces.
68. In termeni generali, o companie care detine o pozitie dominanta are
obligatia de a permite accesul, astfel incat bunurile si serviciile oferite
companiilor din aval sa le fie furnizate in conditii nu mai putin favorabile
decat cele acordate altor parti, inclusiv in conditiile aplicate propriilor
operatiuni din aval.
Facilitati esentiale
69. Cu privire la a doua ipoteza mentionata, se pune intrebarea daca cel
care permite accesul trebuie sa fie obligat sa incheie contract cu furnizorul
de servicii, pentru a-i permite acestuia sa opereze pe o noua piata. Daca nu
exista constrangeri legate de capacitate, iar compania care refuza sa permita
accesul la propriile facilitati nu a permis accesul la acea facilitate nici
propriei reprezentante din aval si nici altei companii care opereaza pe acea
piata a serviciului, atunci se pune problema de a sti ce alta justificare
obiectiva ar putea motiva refuzul.
70. In domeniul transportului, s-a stabilit ca o firma care controleaza o
facilitate esentiala trebuie sa permita accesul la acea facilitate in anumite
circumstante. Aceeasi regula se aplica si sectorului de comunicatii
electronice. Daca nu exista o alternativa acceptabila, din punct de vedere
comercial, pentru acel serviciu solicitat, atunci partea care solicita accesul
nu va putea opera pe piata acelui serviciu daca accesul nu ii este acordat. In
acest caz, refuzul ar limita din acel moment dezvoltarea de noi piete sau de
noi produse pe acea piata, contrar art. 6 lit. b) din lege sau ar impiedica
dezvoltarea concurentei existente pe piata. Un refuz avand asemenea efecte este
foarte posibil sa constituie un abuz.
71. Principiul conform caruia agentii economici care detin o pozitie
dominanta sunt obligati sa incheie contracte in anumite situatii este adesea
relevant in sectorul comunicatiilor electronice. In mod curent, pentru
majoritatea serviciilor de comunicatii electronice exista monopoluri sau
monopoluri virtuale in asigurarea infrastructurii de retea. Chiar acolo unde
restrictiile au fost sau vor fi in curand ridicate, concurenta de pe pietele
din aval va continua sa depinda de preturile si conditiile de acces la
serviciile de retea din amonte, care vor reflecta doar in mod gradual
mecanismele concurentiale de pe piata. Dat fiind ritmul rapid al progresului
tehnologic din sectorul comunicatiilor electronice, este posibil sa apara
situatii in care, companiilor care vor incerca sa ofere servicii sau produse
noi, care nu se concureaza cu produsele si serviciile deja oferite de catre
operatorul cu pozitie dominanta, li se va refuza accesul de catre operatorul
aflat in pozitie dominanta.
72. Consiliul Concurentei trebuie sa se asigure ca detinerea controlului
asupra facilitatilor, de care se bucura anumiti operatori, nu este folosita in
scopul de a impiedica dezvoltarea unui mediu concurential in sectorul
comunicatiilor electronice. Unei companii, care se afla intr-o pozitie
dominanta pe o piata a serviciilor si care savarseste un abuz interzis de art.
6 din lege pe acea piata, i se va cere sa permita accesul unuia sau mai multor
concurenti de pe acea piata la facilitatile detinute, in scopul incetarii
acelui abuz. In particular, o companie poate savarsi un abuz de pozitie
dominanta daca prin actiunile sale impiedica aparitia unui nou produs sau
serviciu.
73. Punctul de pornire in analiza efectuata de catre Consiliul Concurentei
va fi identificarea unei piete existente sau potentiale pentru care este
solicitat accesul. In scopul de a determina daca este necesar ca obligatia de a
permite accesul sa fie impusa ca urmare a aplicarii regulilor de concurenta, se
va lua in calcul o eventuala incalcare a obligatiei de nediscriminare de catre
compania aflata in pozitie dominanta sau urmatoarele elemente, in mod
cumulativ:
(a) accesul la facilitatea in discutie este esential pentru ca agentii
economici sa poata concura pe acea piata conexa.
Aspectul cheie il reprezinta determinarea elementelor care sunt esentiale.
Nu este suficient ca pozitia companiei care solicita accesul sa fie mai
avantajoasa in cazul in care accesul ii este permis, ci trebuie ca, prin
refuzul de a i se acorda accesul, activitatea propusa sa fie ori imposibil de
efectuat, ori ineficienta din punct de vedere economic.
(b) capacitatea disponibila este suficienta pentru acordarea accesului;
(c) compania care detine facilitatile nu reuseste sa satisfaca cererea de
pe o piata a serviciului sau a produsului, blocheaza intrarea unui produs sau
serviciu potential sau impiedica concurenta pe piata unui serviciu sau produs
existent sau potential;
(d) compania care solicita accesul este pregatita sa plateasca un pret
rezonabil si nediscriminatoriu si accepta termenii si conditiile
nediscriminatorii de acces.
Justificarile admisibile in acest context se pot referi la dificultati
insurmontabile in acordarea accesului companiei care il solicita sau la
necesitatea celui care detine infrastructura si care a facut investitii pentru
introducerea unui produs sau serviciu nou de a beneficia de conditii si de o
amanare suficiente pentru a folosi acea facilitate in scopul de a plasa
produsul sau serviciul respectiv pe piata. Cu toate acestea, orice justificare
va trebui sa fie examinata cu grija de la caz la caz, intrucat este important
pentru sectorul comunicatiilor electronice ca beneficiile care vor aparea -
pentru utilizatorii finali - de pe urma dezvoltarii unui mediu concurential sa
nu fie compromise de actiunile fostelor monopoluri, care vizeaza sa impiedice
aparitia si dezvoltarea concurentei.
74. Pentru a se determina daca s-a savarsit o incalcare a art. 6 din lege,
vor fi luate in considerare atat situatia reala din zona respectiva sau din
alte zone geografice cat si, daca este relevant, relatia dintre configuratia
tehnica a facilitatii si acordarea accesului.
75. Problematica privind justificarea obiectiva necesita o analiza foarte
riguroasa in acest domeniu. Consiliul Concurentei trebuie sa stabileasca daca
dificultatile invocate intr-un anumit caz sunt insurmontabile, astfel incat sa
justifice refuzul de a acorda accesul; in plus, autoritatile implicate trebuie
sa decida si daca aceste dificultati sunt suficiente pentru a prevala asupra
prejudiciilor aduse concurentei in cazul in care accesul este impiedicat sau
ingreunat si daca concurenta de pe pietele serviciilor din aval este limitata.
76. Furnizorul de acces ar putea manipula trei elemente importante legate
de acces, in scopul de a refuza acordarea acestuia: timpul de raspuns,
configuratia tehnica a retelei si pretul.
77. Operatorii de comunicatii electronice care detin o pozitie dominanta au
obligatia de a trata solicitarile de acces in mod eficient: refuzul de a
raspunde sau intarzierea inexplicabila sau nejustificata in a da un raspuns la
o solicitare de acordare a accesului poate constitui un abuz. Consiliul
Concurentei va analiza raspunsul dat unei solicitari de acordare a accesului
din punctul de vedere al:
(a) perioadei de timp si conditiilor aplicabile, in mod obisnuit, de catre
furnizorul de acces la acordarea accesului propriilor filiale sau ramuri
operationale;
(b) raspunsurilor la solicitarile de acordare a accesului la facilitati
similare de pe alte piete geografice;
(c) explicatiilor date oricaror alte intarzieri in rezolvarea solicitarilor
de acordare a accesului.
78. Problematica configuratiei tehnice a retelei va fi examinata in
detaliu, pentru a se determina daca este reala. In principiu, regulile de
concurenta necesita ca partii ce solicita accesul sa i se acorde acesta la cel
mai potrivit punct, cu conditia ca aceasta sa fie posibila din punct de vedere
tehnic pentru furnizorul de acces. Problema fezabilitatii tehnice poate
constitui o justificare obiectiva pentru un refuz de acordare a accesului - de
exemplu, traficul pentru care accesul este solicitat trebuie sa satisfaca
standardele tehnice relevante pentru infrastructura; de asemenea, justificarea
obiectiva poate consta in restrictii de capacitate.
79. In afara de faptul ca poate constitui un abuz de pozitie dominanta,
practicarea de preturi excesive pentru acces poate, de asemenea, sa fie
echivalenta cu un refuz efectiv de a acorda accesul.
80. In cadrul acestor verificari, exista un numar de elemente care necesita
o evaluare atenta. Problema pretului in sectorul de comunicatii electronice
este facilitata de posibilitatea ANRC de a institui sisteme transparente de
calcul al costurilor, conform Ordonantei Guvernului nr. 34/2002.
Retragerea accesului
81. Cat priveste cea de-a treia situatie prezentata la pct. 66, in
jurisprudenta comunitara exista analize si decizii referitoare la cazuri de
retragere a accesului acordat concurentilor din aval, precizandu-se ca:
"un intreprinzator care are o pozitie dominanta pe o piata de materii
prime si care, cu scopul de a-si pastra aceste materii prime pentru prelucrarea
propriilor derivate, refuza sa serveasca un client, care este la randul sau
producator de asemenea derivate, riscand - prin aceasta - sa elimine concurenta
din partea acestui client, abuzeaza de pozitia sa dominanta in sensul art. 86
din Tratat" (art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare).
82. Rezilierea unilaterala a acordului de acces ridica probleme similare
celor examinate in cazul refuzurilor de acordare a accesului. Retragerea
accesului acordat deja unui client va constitui, in mod normal, un abuz de
pozitie dominanta. Totusi, si in acest caz pot fi invocate motive obiective
care sa poata justifica rezilierea contractului. Aceste motive trebuie sa fie
proportionale cu efectele asupra concurentei, determinate de retragerea
accesului acordat.
B. Alte forme de abuz
83. Refuzul de a acorda accesul este doar una dintre formele posibile de
abuz de pozitie dominanta din acest domeniu. Abuzuri pot aparea si in cazul in
care accesul a fost deja acordat. Un abuz de pozitie dominanta poate aparea,
printre altele, atunci cand operatorul in cauza se comporta intr-o maniera
discriminatorie sau atunci cand actiunile operatorului limiteaza dezvoltarea
tehnica sau dezvoltarea pietelor. Exemplele urmatoare constituie situatii de
abuz.
Configurarea retelei
84. Configurarea retelei, de catre un operator de retea care ocupa o
pozitie dominanta, intr-un asemenea mod incat face ca accesul sa fie, in mod
obiectiv, mult mai dificil pentru prestatorii de servicii, poate constitui un
abuz, numai daca aceasta nu este justificata de motive obiective. O justificare
obiectiva ar putea fi aceea ca aceasta configuratie conduce la ameliorarea
eficientei generale a retelei.
Servicii legate
85. Aceasta problematica prezinta o importanta deosebita atunci cand
serviciile pentru care operatorul de comunicatii electronice ocupa o pozitie
dominanta sunt legate de alte servicii, pentru care acesta nu detine o pozitie
dominanta. Atunci cand operatorul de retea integrat pe verticala, care detine o
pozitie dominanta, obliga partea care solicita acces sa cumpere unul sau mai
multe servicii fara a avea o justificare adecvata, aceasta poate duce la
impiedicarea concurentilor furnizorului de acces in pozitie dominanta de a
oferi si ei - in mod independent - acele elemente ale "pachetului" de
servicii. Aceasta cerinta poate astfel sa constituie o incalcare a art. 6 din
lege. Chiar in cazul in care vanzarile legate de doua produse sunt in
concordanta cu uzantele comerciale sau exista o legatura naturala intre cele
doua produse in cauza, asemenea vanzari pot totusi sa constituie un abuz, in
sensul art. 6 din lege, cu exceptia cazului cand sunt justificate din punct de
vedere obiectiv.
Tarifarea
86. Pentru a determina daca tarifarea ridica probleme din punctul de vedere
al aplicarii regulilor de concurenta, va fi necesar sa se demonstreze ca
veniturile si costurile sunt alocate intr-un mod adecvat. Alocarea incorecta a
costurilor si manipularea preturilor de transfer pot fi folosite ca mecanisme
pentru a ascunde de fapt practicarea preturilor excesive, a preturilor de
ruinare sau practicarea subventionarii incrucisate.
Preturile excesive
87. Problemele de tarifare legate de accesul furnizorilor de servicii la
infrastructura unui operator care detine o pozitie dominanta sunt legate
deseori de niveluri de preturi excesive. In absenta unei alternative viabile la
infrastructura la care prestatorii de servicii incearca sa dobandeasca acces,
operatorul ce detine o pozitie dominanta sau de monopol poate fi tentat sa
practice preturi excesive.
88. Pretul excesiv poate fi definit ca fiind "un pret exagerat in
comparatie cu valoarea economica a serviciului furnizat". Acest exces
poate fi, printre altele, determinat in mod obiectiv prin realizarea unei
comparatii intre pretul de vanzare al produsului in cauza si costul de
productie al acestuia.
89. Consiliul Concurentei trebuie sa determine care este costul real al
produsului in cauza. Alocarea corespunzatoare a costurilor este, de aceea,
fundamentala in a determina daca un pret este sau nu excesiv. De exemplu, in
cazul in care o societate este angajata in mai multe activitati, costurile
fiecareia dintre acestea trebuie clar identificate; la acestea trebuie sa se
adauge o cota corespunzatoare din costurile comune. De asemenea, Consiliul
Concurentei ar putea sa stabileasca o metoda adecvata de alocare a costurilor,
in cazul in care aceasta alocare face obiectul unui diferend.
90. Pentru a determina daca un pret este sau nu excesiv, trebuie sa se ia
in considerare legislatia specifica domeniului, care stabileste principiile ce
trebuie respectate in materie de stabilire a preturilor din acel sector.
91. In plus, poate servi ca indicator al pretului excesiv comparatia cu
alte zone geografice: daca este posibil, se poate realiza o comparatie intre
preturile practicate de catre o societate comerciala aflata in pozitie
dominanta si acelea practicate pe piete care sunt deschise concurentei. O
asemenea comparatie poate permite sa se determine daca preturile practicate de
catre compania aflata in pozitie dominanta au fost sau nu corecte. In anumite
circumstante, atunci cand nu exista date comparative, ANRC ar putea ea insasi
sa incerce sa determine care ar fi fost pretul pe o piata deschisa concurentei.
In anumite cazuri, o astfel de analiza poate fi avuta in vedere si de catre
Consiliul Concurentei pentru a determina daca un pret este excesiv sau nu.
Preturi de ruinare
92. Preturile de ruinare apar, printre altele, atunci cand o companie
aflata in pozitie dominanta vinde un bun sau un serviciu la un pret situat sub
cost, pe o perioada lunga de timp, cu scopul de a impiedica noi agenti
economici sa intre pe piata sau cu scopul de a elimina un concurent, ceea ce ii
permite companiei aflate in pozitie dominanta sa obtina in continuare o
crestere a puterii pe piata si, ulterior, o crestere a profiturilor.
Practicarea unor astfel de preturi este interzisa prin prevederile art. 6 lit.
f) din lege. O astfel de problema ar putea sa apara, de exemplu, in contextul
concurentei dintre diferite retele de comunicatii electronice, in cazul in care
un operator cu pozitie dominanta poate avea tendinta sa practice preturi foarte
mici in scopul de a elimina concurenta din partea altor furnizori de acces la
retea (intrati de curand pe piata). In general, un pret este abuziv daca este
sub media costurilor variabile ale societatii in pozitie dominanta sau daca
este sub media costurilor totale si daca practicarea sa face parte dintr-un
plan anticoncurential. In industriile de retea, o simpla aplicare a regulii de
mai sus nu reflecta realitatea economica a acestora.
93. Costurile variabile reprezinta acele costuri care variaza in functie de
cantitatile produse. Un agent economic care detine o pozitie dominanta nu ar
avea nici un interes sa practice astfel de preturi, cu exceptia aceluia de a
elimina de pe piata pe vreunul din concurentii sai si, prin aceasta, sa aiba
posibilitatea de a creste preturile si de a profita de pozitia sa de monopol;
aceasta deoarece vanzarea de unitati de produs la preturi sub costurile
variabile genereaza pierderi echivalente costurilor fixe (acele costuri care
raman constante indiferent de cantitatea produsa) si, cel putin, ale partii din
costurile variabile aferente unitatilor respective.
94. In scopul comercializarii rentabile a unui serviciu sau grup de
servicii, un operator trebuie sa adopte o strategie de stabilire a preturilor
care sa-i permita acestuia acoperirea tuturor costurilor suplimentare prin
veniturile suplimentare obtinute ca rezultat al prestarii serviciului sau
grupului de servicii respectiv. In cazul in care un operator in pozitie
dominanta fixeaza un pret pentru un produs sau un serviciu dat, care este
inferior mediei costurilor totale reiesite din prestarea acelui serviciu,
operatorul trebuie sa justifice acest pret in termeni comerciali: un operator
in pozitie dominanta care ar obtine beneficiile de pe urma unei asemenea
politici de preturi, doar daca unul sau mai multi concurenti au fost afectati,
trebuie considerat ca practicand un abuz.
95. Pentru a dovedi abuzul, autoritatea de concurenta este cea care trebuie
sa determine pretul sub care o companie ar putea obtine un profit doar prin
eliminarea sau slabirea unuia sau a mai multor concurenti. Structurile de cost
in industriile de retea tind sa fie diferite de majoritatea altor industrii, in
masura in care industriile de retea suporta costuri comune mult mai mari.
96. De exemplu, in cazul furnizarii serviciilor de comunicatii electronice,
un pret care este egal cu costurile variabile ale unui serviciu poate fi
inferior pretului care trebuie practicat de catre operator pentru a-si acoperi
costul furnizarii serviciului. Aplicand testul mentionat la punctul 93
preturilor care vor fi practicate de catre un operator pe o perioada mai mare
de timp si pe care se bazeaza pentru a decide sa investeasca, costurile luate
in considerare trebuie sa includa costul marginal care este alocat pentru
furnizarea serviciului. In analizarea situatiei, se va acorda atentie perioadei
adecvate de timp in care costurile vor fi analizate. In majoritatea cazurilor,
exista motive sa se considere ca nu sunt indicate nici perioadele foarte scurte
de timp, dar nici cele foarte lungi.
97. In aceste circumstante, Consiliul Concurentei va trebui deseori sa
examineze costurile suplimentare (incrementale) medii de furnizare a
serviciului, putandu-se dovedi necesara analizarea acestora pe o perioada mai
mare de un an.
98. In acest context, regulile specifice sectorului de comunicatii
electronice cu privire la cerintele de contabilitate si transparenta a acestuia
asigura aplicarea efectiva a art. 6 din lege.
Subventionarea incrucisata
99. O practica de subventionare incrucisata poate constitui un abuz atunci
cand un operator se afla in pozitie dominanta pe o piata a produsului sau a
serviciului. Dovada unei asemenea practici poate fi facuta demonstrand ca
operatiunile din aval ale companiei in pozitie dominanta nu s-ar putea
desfasura profitabil pe baza preturilor practicate in relatiile cu concurentii
de pe piata din aval de catre unitatea de operare din amonte a companiei in
pozitie dominanta. Operatorul aflat in pozitie dominanta ar putea ascunde
faptul ca unitatile sale din aval inregistreaza pierderi, alocand activitatilor
legate de acces costuri care ar fi trebuit alocate - in mod normal -
operatiunilor din aval sau determinand in mod impropriu preturile de transfer
in cadrul organizatiei. Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 abordeaza acest
aspect, ANRC putand impune unui operator in pozitie dominanta integrat pe
verticala obligatii privind evidenta contabila separata, in cadrul
contabilitatii interne de gestiune, pentru anumite activitati care au legatura
cu interconectarea retelelor de comunicatii electronice ori cu accesul la
aceste retele sau la infrastructura asociata. In plus, ii poate impune sa
urmareasca distinct tarifele la vanzarea de gros si tarifele de transfer intern
pentru a asigura, intre altele, indeplinirea obligatiei de nediscriminare. Cu
toate acestea, existenta contabilitatilor separate nu exclude existenta unui
posibil abuz. Consiliul Concurentei va examina faptele pe baza unei analize de
la caz la caz.
100. In anumite circumstante, o practica de subventionare incrucisata ar
putea fi demonstrata si aratand ca diferenta dintre preturile de acces
practicate in relatiile cu concurentii de pe piata din aval (piata care include
si operatiunile din aval ale companiei in pozitie dominanta, daca exista) si
pretul pe care operatorul de retea il practica pe piata din aval este
insuficienta pentru a permite o furnizare a serviciului in conditii de
eficienta rezonabila pe piata din aval, pentru a obtine un profit normal (cu
exceptia cazului cand societatea aflata in pozitie dominanta poate demonstra ca
operatiunile sale din aval se caracterizeaza printr-o eficacitate
exceptionala).
101. In ipotezele de mai sus, concurentii de pe piata din aval se vor
confrunta cu o practica de subventionare incrucisata care i-ar putea elimina de
pe piata.
Discriminare
102. Un furnizor de acces aflat in pozitie dominanta nu poate face
discriminari intre partile cu care a incheiat acorduri de acces diferite,
atunci cand asemenea discriminari ar restrictiona concurenta. Orice
diferentiere fondata mai degraba pe utilizarea prevazuta a fi data accesului,
decat pe diferentele intre tranzactiile ce ar putea exista pentru furnizorul de
acces este contrara art. 6 din lege, atunci cand discriminarea risca sa
restranga sau sa denatureze concurenta actuala sau potentiala. Aceasta
discriminare ar putea lua forma impunerii unor conditii diferite, inclusiv
practicarea unor preturi diferite sau alte diferentieri intre acordurile de acces,
cu exceptia cazului in care asemenea discriminare ar fi in mod obiectiv
justificata, de exemplu pe baza de costuri sau consideratii tehnice sau de
faptul ca utilizatorii opereaza la niveluri diferite. Aceasta discriminare ar
putea sa restrictioneze concurenta de pe piata din aval pe care compania care
solicita accesul a cautat sa opereze, prin faptul ca ar putea limita
posibilitatea acelui operator de a intra pe piata sau de a-si extinde
operatiunile de pe acea piata.
103. Aceasta discriminare ar putea avea efect asupra concurentei si atunci
cand a avut loc intre operatori de pe piete din aval strans legate, invecinate.
Atunci cand exista doua piete distincte ale produsului in aval, dar unul dintre
produse poate fi considerat substituibil cu celalalt, insa nu si din punct de
vedere al pretului, orice discriminare prin preturile practicate in relatia cu
furnizorii celor doua produse ar putea slabi concurenta actuala sau potentiala.
De exemplu, desi in prezent serviciile de telefonie vocala fixa si mobila
constituie probabil piete ale produsului distincte, aceste piete sunt in masura
sa convearga. Faptul de a practica tarife de interconectare mai mari
operatorilor de telefonie mobila, comparativ cu operatorii de telefonie fixa,
va tinde sa limiteze aceasta convergenta si, prin urmare, va avea efect asupra
concurentei. Efecte similare asupra concurentei se pot produce si pe alte piete
de comunicatii electronice. Aceasta discriminare va fi, in orice eventualitate,
dificil de justificat, data fiind obligatia de a stabili preturi in functie de
costuri.
104. Referitor la discriminarea prin pret, art. 6 lit. c) din lege
interzice discriminarea practicata de catre un agent economic ce detine o
pozitie dominanta fata de clientii sai, inclusiv discriminarea intre clienti pe
baza faptului ca acestia accepta sau nu sa trateze in mod exclusiv cu acea
companie in pozitie dominanta.
105. Art. 6 din lege nu poate impune unei companii in pozitie dominanta sa
nu aplice un tratament diferentiat pentru categorii diferite de clienti, atunci
cand diferentierea poate fi obiectiv justificata pe baza tipului de
interconectare oferit si/sau pe baza conditiilor in vigoare de acordare a
licentelor (dat fiind faptul ca aceste diferente nu determina o distorsionare a
concurentei). Dimpotriva, art. 6 de mai sus interzice companiilor in pozitie
dominanta sa practice discriminari pentru tranzactii similare, atunci cand o
asemenea discriminare va avea efect asupra concurentei. Determinarea faptului
daca aceste diferente produc efecte distorsionante asupra concurentei trebuie
efectuata in fiecare caz in parte. Din aceasta perspectiva, trebuie reamintit
ca art. 5 si 6 din lege se ocupa de aspecte referitoare la concurenta si nu de
aspecte de reglementare a diferitelor sectoare economice.
106. Discriminarea cu privire la orice aspecte sau conditii ale unor
acorduri de acces, fara o justificare obiectiva, poate constitui un abuz.
Discriminarea se poate referi la elemente ca: fixarea tarifelor, intarzieri la
acordarea accesului, aspectele tehnice ale accesului, rutare, numerotare,
restrictii de retea ce exced cerintelor esentiale si folosirea datelor din
retea referitoare la clienti. Totusi, existenta discriminarii nu poate fi
demonstrata decat pe baza unei analize de la caz la caz. Discriminarea
reprezinta o practica interzisa de art. 6, indiferent de faptul ca ea rezulta
sau nu in mod clar din termenii unui anumit acord de acces.
107. Exista, in acest context, o obligatie generala a operatorului de retea
de a trata clientii independenti in acelasi mod ca si propria sa filiala sau
activitate de furnizare de servicii din aval. Natura clientilor si cererile
acestora pot juca un rol semnificativ in a determina daca tranzactiile sunt
comparabile. Practicarea de preturi diferite pentru clienti aflati pe niveluri
diferite (de exemplu vanzare en gros si en detail) nu constituie in mod necesar
o discriminare.
108. Probleme de discriminare pot aparea si in ceea ce priveste
configurarea tehnica a accesului, data fiind importanta acesteia. Gradul de
complexitate tehnica a accesului reprezinta restrictiile asupra tipului sau
nivelului din ierarhia retelei centralei telefonice care asigura accesul sau
capacitatea tehnica a acesteia au o importanta deosebita din punct de vedere
concurential. Acestea se pot referi la infrastructurile disponibile pentru a
asigura o conexiune sau la tipul interfetei si al sistemului de semnalizare
folosit pentru a determina tipul de serviciu ce poate fi pus la dispozitia
partii care solicita accesul. Numarul si/sau localizarea punctelor de conectare
reprezinta cerinta de a colecta si distribui traficul pentru o anumita zona
prin centrul de comutare care deserveste direct acea zona - si nu la un nivel
mai inalt al ierarhiei de retea - poate juca un rol important. Partea care
solicita accesul suporta cheltuieli suplimentare fie datorita furnizarii
legaturilor la o distanta mai mare de propriul sau centru de comutare, fie
datorita faptului ca este obligata sa plateasca tarife de transport mai mari.
Accesul egal reprezinta posibilitatea clientilor partii care solicita accesul
de a beneficia de serviciile prestate de catre furnizorul de acces prin
tastarea aceluiasi numar de cifre ca si clientii celui din urma reprezinta o
problema de mare importanta in ceea ce priveste concurenta in domeniul
comunicatiilor electronice.
Justificari obiective
109. Justificarile ar putea include factori legati de operarea efectiva a
retelei detinute de operatorul care asigura accesul sau restrictii legate de
licentiere, de exemplu, de natura drepturilor de proprietate intelectuala.
C. Abuzul de pozitie dominanta colectiva
110. In cazul unei dominante colective, comportamentul uneia sau al mai
multora dintre companiile in pozitie dominanta poate fi abuziv, chiar daca
celelalte nu au acelasi comportament.
111. In completarea masurilor prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care nici un
operator nu este dispus sa acorde accesul si nu exista nici o justificare
tehnica sau comerciala pentru acest refuz, se presupune ca ANRC ar putea
rezolva aceasta problema, impunand uneia sau mai multor companii obligatia de a
acorda accesul, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
34/2002.
Sectiunea a 3-a
Acordurile de acces - art. 5 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare
112. Restrictiile asupra concurentei incluse sau rezultate din acordurile
de acces pot avea doua efecte distincte: restrangerea concurentei dintre cele
doua parti la acordul de acces sau restrangerea concurentei din partea unor
terti, de exemplu printr-o exclusivitate acordata uneia sau ambelor parti la
acord. Mai mult, in cazul in care o parte a acordului detine o pozitie
dominanta, clauzele acordurilor de acces pot avea ca rezultat consolidarea
pozitiei dominante sau extinderea acelei pozitii dominante pe o piata
invecinata sau, daca aceste clauze sunt incorecte, pot constitui o exploatare
ilegala a pozitiei dominante.
113. Acordurile in care accesul este, in principiu, nelimitat, nu
constituie in sine o restrictionare a concurentei in intelesul art. 5 alin. (1)
din lege. In schimb, obligatiile de exclusivitate din contractele de furnizare
a accesului pot conduce la restrictionarea concurentei intrucat limiteaza
accesul altor companii la infrastructura. Deoarece majoritatea retelelor dispun
de o capacitate superioara celei de care este susceptibil a avea nevoie un
utilizator unic, acesta va fi - in general - si cazul retelelor de comunicatii
electronice.
114. Acordurile de acces pot avea importante efecte pozitive pentru
concurenta, in masura in care ele pot imbunatati accesul pe pietele din aval.
In contextul interconectarii, acordurile de acces sunt esentiale pentru
asigurarea interoperabilitatii serviciilor si a infrastructurii, conducand
astfel la intensificarea concurentei pe pietele serviciilor din aval, care pot
genera o valoare superioara in comparatie cu infrastructura locala.
115. Totusi, exista riscul ca acordurile de acces sau anumite clauze ale
acestora sa aiba efecte anticoncurentiale. De exemplu, acordurile de acces pot:
a. sa constituie mijloace de coordonare a preturilor;
b. sa permita partajarea pietelor;
c. sa aiba ca efect excluderea unor terti;
d. sa conduca la un schimb de informatii comerciale importante intre parti.
116. Riscul coordonarii preturilor este deosebit de acut in sectorul
comunicatiilor electronice deoarece tarifele de interconectare reprezinta,
adesea, peste 50% din totalul costurilor serviciilor furnizate, iar
interconectarea cu reteaua unui operator cu pozitie dominanta este, de obicei,
inevitabila. In aceste conditii, concurenta prin pret este limitata, iar riscul
coordonarii preturilor este - in mod corespunzator - mai mare.
117. Mai mult, in loc sa creeze o concurenta intre retele, in anumite
conditii, acordurile de interconectare dintre operatorii de retele pot
constitui instrumente de impartire a pietelor intre operatorul de retea care
acorda accesul si operatorii care solicita acest acces.
118. Intr-un sector de comunicatii electronice liberalizat, tipurile de
restrictii anterior mentionate vor fi monitorizate de catre Consiliul
Concurentei conform regulilor de concurenta. Dreptul partilor afectate de orice
comportamente anticoncurentiale de a se adresa autoritatilor de concurenta nu
este modificat de legislatia de reglementare sectoriala in vigoare.
119. Consiliul Concurentei a identificat anumite tipuri de restrictii care
ar putea incalca art. 5 alin. (1) din lege si, prin urmare, pentru care va fi
necesara obtinerea beneficiului unei exceptari individuale. Aceste clauze sunt,
in general, legate de cadrul comercial al accesului.
120. In sectorul comunicatiilor electronice, in cadrul acordurilor de
interconectare, partile vor obtine - in mod inerent - anumite informatii
privind clientii si traficul concurentilor. Acest schimb de informatii poate,
in anumite cazuri, sa influenteze comportamentul concurential al societatilor
implicate si ar putea cu usurinta sa fie folosit de parti in scopul savarsirii
unor practici concertate, cum ar fi impartirea pietelor. Ordonanta Guvernului
nr. 34/2002 prevede ca informatiile obtinute de la o companie care solicita
interconectarea sa fie folosite numai in scopurile pentru care au fost
furnizate. In vederea respectarii regulilor de concurenta si a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 34/2002, operatorii vor trebui sa introduca masuri de
siguranta care sa garanteze faptul ca informatiile confidentiale vor fi
accesibile doar acelor parti ale companiei implicate in realizarea acordurilor
de interconectare si ca aceste informatii nu vor fi folosite in scopuri
anticoncurentiale. In conditiile in care aceste masuri de siguranta sunt
complete si functioneaza corect, in principiu, nu trebuie sa existe motiv
pentru care simplele acorduri de interconectare sa cada sub incidenta art. 5
alin. (1) din lege.
121. Clauzele de exclusivitate, in special cele in virtutea carora traficul
va fi condus exclusiv prin reteaua de comunicatii electronice a uneia sau a
celor doua parti, mai degraba decat prin cea a tertului cu care au fost
incheiate acorduri de acces vor trebui sa faca obiectul unei analize prin
prisma art. 5 alin. (2) din lege. Daca nu se furnizeaza nici o justificare
pentru aceasta rutare, clauzele de acest gen vor fi interzise. Aceste clauze de
exclusivitate nu sunt, prin urmare, inerente acordurilor de acces.
122. Este foarte putin probabil ca acordurile de acces care au fost
incheiate in scop anticoncurential sa indeplineasca criteriile de acordare a
unei exceptari individuale conform art. 5 alin. (2) din lege.
123. Mai mult, acordurile de acces pot avea impact asupra structurii
concurentiale de pe piata. Tarifele pentru accesul local vor constitui,
deseori, o parte considerabila a costului total al serviciului furnizat
consumatorului final de catre partea care solicita accesul, limitand astfel
posibilitatea manifestarii concurentei prin pret. Datorita necesitatii de a
proteja acest grad limitat de concurenta, Consiliul Concurentei va acorda
atentie examinarii acordurilor de acces in contextul efectelor lor potentiale
pe pietele relevante, pentru a se asigura ca aceste acorduri nu constituie
mijloace indirecte sau ascunse pentru fixarea sau coordonarea tarifelor platite
de catre utilizatorii finali, practica ce constituie una dintre cele mai grave
incalcari ale art. 5 alin. (1) din lege. Din acest punct de vedere, pietele de
tip oligopol vor fi tratate cu o atentie speciala.
124. In plus, clauzele care implica o discriminare ce conduce la excluderea
tertilor au in aceeasi masura si un efect de restrictionare a concurentei. Cea
mai importanta este discriminarea prin pret, calitate sau alte aspecte
comerciale semnificative ale accesului, in detrimentul partii care solicita accesul,
care are ca scop, in general, favorizarea intr-o maniera incorecta a
operatiunilor furnizorului de acces.
CAP. 4
CADRUL DE ANALIZA A SITUATIEI IN CARE UN OPERATOR FURNIZEAZA ATAT RETELE DE
COMUNICATII ELECTRONICE, CAT SI RETELE DE TELEVIZIUNE PRIN CABLU
125. Consiliul Concurentei considera ca furnizarea de retele de comunicatii
electronice si de retele de televiziune prin cablu, de catre un operator aflat
in pozitie dominanta, poate constitui o piedica in calea dezvoltarii pietei si
a manifestarii efectelor pozitive pentru concurenta ale liberalizarii.
126. Pentru a se obtine efectele scontate, ca rezultat al procesului de
liberalizare, masurile minime ar trebui sa vizeze:
a) asigurarea transparentei informatiei contabile si prevenirea
comportamentului discriminatoriu, acolo unde un operator de comunicatii
electronice in pozitie dominanta, ce furnizeaza infrastructura de retea publica
comutata de comunicatii electronice, furnizeaza si infrastructura de retea de
televiziune prin cablu;
b) asigurarea separarii contabilitatii financiare pentru serviciile de
furnizare a fiecarei retele si pentru activitatile operatorului ce constau in
furnizarea de servicii de comunicatii electronice.
127. Simpla separare a contabilitatii va asigura doar transparenta
fluxurilor financiare, in timp ce separarea legala ar putea conduce la o mai
mare transparenta a activelor si a costurilor si ar facilita monitorizarea
profitabilitatii si a managementului operatiunilor pe reteaua de cablu. Furnizarea
retelelor de comunicatii electronice si a retelelor de cablu TV sunt activitati
legate. Prin urmare, pozitia unui operator pe una dintre aceste piete are
impact asupra pozitiei sale de pe o alta piata, iar supravegherea activitatilor
sale de pe aceste piete devine mai dificila.
128. In aplicarea regulilor de concurenta in cazuri specifice este esential
sa fie avut in vedere contextul juridic si economic. Aceasta implica faptul ca
schimbarile in conditiile pietei, cum ar fi cele generate de progresul
tehnologic, au un impact direct in analiza efectuata in baza legii. In momentul
convergentei si al aparitiei noilor piete ale serviciilor multimedia, detinerea
incrucisata a proprietatii intre retelele de comunicatii electronice si cele de
cablu are un impact potential mult mai ridicat cu privire la puterea de piata
si la potentialul abuz de pozitie dominanta. Comportamentul comercial al
agentului economic in cauza va necesita, prin urmare, o analiza mai detaliata,
avand in vedere ca exista o mare probabilitate pentru aparitia unui
comportament abuziv si a unor efecte de impiedicare a accesului pe piata. In
aceste conditii, contabilitatea separata ar putea constitui o masura
insuficienta, fiind mai indicata implementarea separarii legale, in sensul de
operare a celor doua tipuri de retele - de cablu TV si de comunicatii
electronice - prin entitati legale distincte.
129. In plus, pe pietele de telefonie locala, este indicat ca operatorul
care exploateaza cele doua retele sa nu fie singurul furnizor al infrastructurii
pentru concurentii sai, avand in vedere conditiile specifice ale pietelor
relevante locale de telefonie, unde, de regula, construirea de infrastructuri
paralele este lenta si costisitoare.
130. O eventuala excludere a utilizarii retelei de comunicatii electronice
publice pentru difuzarea de programe de televiziune ar putea conduce insa la
cresterea deficitului de capacitate disponibila pentru acest tip de transmisie.
Limitarea capacitatii disponibile ar putea avea, in special, efecte severe
asupra furnizorilor de servicii de televiziune prin cablu.
131. Consiliul Concurentei intentioneaza sa actioneze conform art. 5 sau
art. 6 din lege si Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice,
in urma unei analize de la caz la caz, pentru reducerea unor efecte
anticoncurentiale viitoare ale furnizarii de catre un anumit operator a
retelelor de televiziune prin cablu si a celor de comunicatii electronice.
Actiunea poate fi pornita din oficiu sau in urma sesizarii cu o plangere conform
art. 6 din lege. De asemenea, Consiliul Concurentei poate actiona ca rezultat
al unei notificari realizate de catre o companie de comunicatii electronice si
televiziune prin cablu in pozitie dominanta, avand ca obiect extinderea sa in
noi zone multi-media, prin impunerea unor modificari structurale sau a altor
masuri pe care le va considera indicate pentru mentinerea unui mediu
concurential normal.
132. In acest sector, art. 6 din lege ar trebui aplicat a fortiori unui
agent economic care este proprietarul atat al unei retele de comunicatii
electronice, cat si al unei retele de cablu, in particular cand detine o
pozitie dominanta pe ambele piete. Atunci cand un agent economic detine o
pozitie dominanta pe doua piete, acesta nu trebuie ca - prin comportamentul sau
- sa submineze si sa distorsioneze concurenta. Aceasta dominanta nu trebuie
folosita, in special, ca o parghie pe piete invecinate, impiedicand astfel
aparitia unor servicii noi sau consolidand pozitia dominanta prin achizitii sau
infiintarea de societati cooperative fie orizontale, fie verticale.
133. Pentru a actiona impotriva unor practici interzise de art. 6 din lege,
Consiliul Concurentei poate decide declansarea unor investigatii, din oficiu
sau in urma unei plangeri. In plus, in baza art. 5 din aceeasi lege, a
prevederilor Regulamentului Consiliului Concurentei privind aplicarea
prevederilor art. 5 si art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind
practicile anticoncurentiale si a Regulamentului privind autorizarea
concentrarilor economice, Consiliul Concurentei poate primi o notificare a unei
operatiuni, pe care o va analiza in lumina circumstantelor specifice ale
cazului. Este posibil ca extinderea pe piete invecinate a unui operator in
pozitie dominanta, atat pe retele de comunicatii electronice, cat si pe retele
de televiziune prin cablu, sa genereze indoieli serioase privind
compatibilitatea operatiunii in cauza cu un mediu concurential normal.
134. Furnizarea retelelor de comunicatii electronice si a celor de
televiziune prin cablu de catre un singur operator, fost monopolist, conduce la
crearea unei pozitii de start asimetrice pentru operatorii de comunicatii
electronice dominanti comparativ cu noii intrati pe piata, avand in vedere ca
pietele din acest domeniu tind sa fie convergente; in primul rand, va actiona
ca o constrangere semnificativa asupra dezvoltarii optime a acestor piete. In
mod clar aceasta situatie va avea ca efect reducerea concurentei pe piata
comunicatiilor electronice, cat timp noii intrati vor fi incapabili sa acceseze
bucla locala independent de operatorul in pozitie dominanta. In al doilea rand,
aceasta situatie creeaza o mai mare posibilitate pentru ca operatorul dual in
pozitie dominanta sa actioneze intr-o maniera care sa impiedice inovatia si sa
intarzie dezvoltarea pietelor multimedia din Romania.
CONCLUZII
135. Consiliul Concurentei considera ca regulile de concurenta si
reglementarile specifice ale sectorului formeaza un set coerent de masuri
pentru asigurarea unui mediu de piata concurential si liberalizat al pietelor
de comunicatii electronice din Romania.
136. Atunci cand vor fi invocate regulile de concurenta, Consiliul
Concurentei va stabili care sunt pietele relevante si va aplica art. 5 si 6 din
lege in concordanta cu principiile expuse in prezentele Instructiuni.
137. Abordarea stabilita in Instructiunile de fata va promova concurenta pe
pietele de comunicatii electronice si servicii multimedia, in beneficiul
consumatorilor, prin oportunitatile create pentru noii intrati si prin
incurajarea concurentei la nivelul buclei locale, dezvoltarea unor noi servicii
pentru consumatori si crearea unei industrii multimedia puternice.
138. La data intrarii in vigoare a prezentelor Instructiuni, se abroga
Instructiunile Consiliului Concurentei privind modul de aplicare a regulilor de
concurenta acordurilor de acces din sectorul de comunicatii electronice cadru
general, piete relevante si principii, puse in aplicare prin Ordin al
Presedintelui Consiliului Concurentei nr. 225/2002, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 920/17 decembrie 2002.