LEGE
Nr. 21 din 10 aprilie 1996
Legea concurentei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 30 aprilie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege are drept scop protectia, mentinerea si stimularea
concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii
intereselor consumatorilor.
Art. 2
(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica actelor si faptelor care au sau
pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei
savarsite de:
a) agenti economici sau asociatii de agenti economici - persoane fizice sau
juridice - de cetatenie, respectiv de nationalitate romana sau straina,
denumiti in continuare agenti economici;
b) organele administratiei publice centrale sau locale, in masura in care
acestea, prin deciziile emise sau prin reglementarile adoptate, intervin in
operatiuni de piata, influentand direct sau indirect concurenta, cu exceptia
situatiilor cand asemenea masuri sunt luate in aplicarea altor legi sau pentru
apararea unui interes public major.
(2) Cand agentii economici, determinati conform alin. (1) lit. a),
participa la o grupare realizata pe cale conventionala prin acord, intelegere,
pact, protocol, contract si altele asemenea, fie ea explicita, publica ori
oculta, secreta, dar fara personalitate juridica si indiferent de forma -
antanta, coalitie, grup, bloc, federatie si altele asemenea -, pentru actele si
faptele prevazute la alin. (1), savarsite in cadrul participarii la o asemenea
grupare, dispozitiile prezentei legi se aplica fiecarui agent economic, tinand
seama de principiul proportionalitatii.
(3) Dispozitiile prezentei legi se aplica actelor si faptelor prevazute la
alin. (1), cand sunt savarsite pe teritoriul Romaniei, precum si celor
savarsite in afara teritoriului tarii, atunci cand produc efecte pe teritoriul
Romaniei.
(4) Prezenta lege nu se aplica:
a) pietei muncii si relatiilor de munca;
b) pietei monetare si pietei titlurilor de valoare, in masura in care
libera concurenta pe aceste piete face obiectul unor reglementari speciale.
Art. 3
Administrarea prezentei legi si punerea ei in aplicare sunt incredintate
Consiliului Concurentei, ca autoritate administrativa autonoma, si Oficiului
Concurentei, organ de specialitate in subordinea Guvernului, investite in acest
scop, in conditiile, modalitatile si limitele stabilite prin dispozitiile ce
urmeaza.
Art. 4
(1) Preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina
in mod liber prin concurenta, pe baza cererii si ofertei. Preturile si tarifele
practicate de regiile autonome, precum si cele practicate in cadrul
activitatilor cu caracter de monopol natural sau al unor activitati economice
supuse prin lege unui regim special se stabilesc cu avizul Oficiului
Concurentei.
(2) In sectoarele economice sau pe pietele unde concurenta este exclusa sau
substantial restransa prin efectul unei legi sau datorita existentei unei
pozitii de monopol, Guvernul poate, prin hotarare, sa instituie forme
corespunzatoare de control al preturilor pentru o perioada de cel mult 3 ani,
care poate fi prelungita succesiv pe durate de cate cel mult un an, daca
imprejurarile care au justificat adoptarea respectivei hotarari continua sa
existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale,
precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si
disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter
temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea
acestora. Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare pentru o perioada de 6
luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult 3 luni,
cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei
hotarari.
(4) Interventia Guvernului in situatiile prevazute la alin. (2) si (3) se
face cu avizul Consiliului Concurentei.
CAP. 2
Practici anticoncurentiale
Art. 5
(1) Sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii
economici sau asociatii de agenti economici, orice decizii de asociere sau
practici concertate intre acestia, care au ca obiect sau pot avea ca efect
restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau
pe o parte a acesteia, in special cele care urmaresc:
a) fixarea concertata, in mod direct sau indirect a preturilor de vanzare
sau de cumparare, a tarifelor, rabaturilor, adaosurilor, precum si a oricaror
alte conditii comerciale inechitabile;
b) limitarea sau controlul productiei, distributiei, dezvoltarii
tehnologice sau investitiilor;
c) impartirea pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe
criteriul teritorial, al volumului de vanzari si achizitii sau pe alte
criterii;
d) aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale
la prestatii echivalente, provocand, in acest fel, unora dintre ei, un
dezavantaj in pozitia concurentiala;
e) conditionarea incheierii unor contracte de acceptarea, de catre
parteneri, a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin
natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul
acestor contracte;
f) participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la
orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea
accesului pe piata si a libertatii exercitarii concurentei de catre alti agenti
economici, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre
anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila.
(2) Pot fi exceptate de la interdictia stabilita la alin. (1) intelegerile,
deciziile de asociere sau practicile concertate care indeplinesc cumulativ
conditiile de la lit. a)-d) si una dintre conditiile de la lit. e), dupa cum
urmeaza:
a) efectele pozitive prevaleaza asupra celor negative sau sunt suficiente
pentru a compensa restrangerea concurentei provocate de respectivele
intelegeri, decizii de asociere sau practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigura un avantaj corespunzator
celui realizat de partile la respectiva intelegere, decizie de asociere sau
practica concertata;
c) eventualele restrangeri ale concurentei sunt indispensabile pentru
obtinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva intelegere, decizie de
asociere sau practica concertata partilor nu li se impun restrictii care nu
sunt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva intelegere, decizie de asociere sau practica concertata nu da
agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici posibilitatea de a
elimina concurenta de pe o parte substantiala a pietei produselor sau serviciilor
la care se refera;
e) intelegerea, decizia de asociere sau practica concertata in cauza
contribuie sau poate contribui in mod semnificativ la:
- ameliorarea productiei ori distributiei de produse, executarii de lucrari
ori prestarilor de servicii;
- promovarea progresului tehnic sau economic, imbunatatirea calitatii
produselor si serviciilor;
- intarirea pozitiilor concurentiale ale intreprinderilor mici si mijlocii
pe piata interna;
- cresterea gradului de competitivitate a produselor, lucrarilor si
serviciilor romanesti pe piata externa;
- practicarea in mod durabil a unor preturi substantial mai reduse pentru
consumatori.
(3) Beneficiul exceptarii prevazut la alin. (2) se acorda prin decizie a
Consiliului Concurentei, pentru cazuri individuale de intelegeri, decizii de
asociere sau practici concertate, si se stabileste prin regulament al
Consiliului Concurentei, pentru unele categorii de intelegeri, decizii de
asociere ori practici concertate.
(4) Pentru exceptari individuale de intelegeri, decizii de asociere ori
practici concertate, agentii economici sau asociatiile de agenti economici vor
solicita Consiliului Concurentei dispensa, proband indeplinirea conditiilor
stabilite la alin. (2); regimul solicitarii dispensei, al deciziei de acordare
a acesteia, termenele, informatiile de prezentat, durata si conditiile
dispensei se stabilesc de catre Consiliul Concurentei prin regulament.
(5) Categoriile de intelegeri, decizii de asociere si practici concertate,
exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), precum si conditiile si
criteriile de incadrare pe categorii se stabilesc de Consiliul Concurentei prin
regulament.
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru intelegeri, decizii de
asociere ori practici concertate, emise in aplicarea prevederilor alin.
(2)-(4), vor specifica data de la care se aplica, durata pentru care este
acordata dispensa, precum si conditiile si obligatiile ce trebuie observate de
catre beneficiari.
(7) Intelegerile, deciziile de asociere ori practicile concertate,
considerate a se incadra in vreuna dintre categoriile exceptate de la aplicarea
prevederilor alin. (1), vor fi notificate de catre agentii economici sau
asociatiile de agenti economici Consiliului Concurentei, care va verifica
indeplinirea conditiilor de incadrare in criteriile si procedurile stabilite de
acesta prin regulament si instructiuni. Necomunicarea raspunsului de catre
Consiliul Concurentei, in termenul stabilit prin regulament, echivaleaza cu
incadrarea notificantului in categoria exceptata.
(8) Dispensa acordata conform alin. (6) pentru o intelegere, decizie de
asociere ori practica concertata poate fi reinnoita, la cerere, daca sunt
satisfacute in continuare conditiile cerute, si poate fi revocata, daca circumstantele
in care a fost acordata s-au modificat; decizia de acordare a dispensei este
nula, daca a fost acordata pe baza unor informatii false, inexacte ori
incomplete.
Art. 6
Este interzisa folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de
catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca sau pe o parte
substantiala a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca
obiect sau pot avea ca efect afectarea comertului ori prejudicierea
consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, in special, in:
a) impunerea, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de
cumparare, a tarifelor sau a altor clauze contractuale inechitabile si refuzul
de a trata cu anumiti furnizori sau beneficiari;
b) limitarea productiei, distributiei sau dezvoltarii tehnologice in
dezavantajul utilizatorilor sau consumatorilor;
c) aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale
la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un
dezavantaj in pozitia concurentiala;
d) conditionarea incheierii unor contracte de acceptarea, de catre
parteneri, a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin
natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul
acestor contracte;
e) realizarea de importuri fara competitie de oferte si tratative
tehnico-comerciale uzuale, in cazul produselor si serviciilor care determina
nivelul general al preturilor si tarifelor in economie;
f) practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de
ruinare, sub costuri, in scopul inlaturarii concurentilor sau vanzarea la
export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor
preturi majorate consumatorilor interni;
g) exploatarea starii de dependenta economica in care se gaseste un client
sau un furnizor fata de un asemenea agent sau agenti economici si care nu
dispune de o solutie alternativa in conditii echivalente, precum si ruperea
relatiilor contractuale pentru singurul motiv ca partenerul refuza sa se supuna
unor conditii comerciale nejustificate.
Art. 7
(1) Daca, prin masurile luate si prin sanctiunile aplicate de Consiliul
Concurentei, conform prevederilor cap. IV - VI din prezenta lege, unui agent
economic abuzand de pozitia sa dominanta, nu se obtine restabilirea situatiei
si prevenirea repetarii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de
afectare grava a unui interes public major, poate cere Curtii de apel, in a
carei circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al agentului economic
abuzand de pozitia sa dominanta, sa ordone masurile adecvate pentru lichidarea
pozitiei dominante pe piata a acestuia, instanta judecatoreasca putand dispune,
dupa caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin
intermediul carora se exploateaza abuziv pozitia dominanta;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrari
creatoare de pozitie dominanta, chiar atunci cand prin actul sau actele
juridice in cauza s-ar fi constituit o noua persoana juridica;
c) limitarea sau interdictia accesului pe piata;
d) vanzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurentei trebuie sa specifice, prin trimitere la textul
legal, masura sau masurile ce solicita a fi ordonate de instanta, fara a putea
cere luarea, in cazul dedus judecatii, a oricareia dintre ele sau a tuturor,
iar instanta neputand dispune o alta masura decat cea sau cele la care se
refera cererea.
(3) Instanta judecatoreasca va putea ordona una sau mai multe dintre
masurile prevazute la alin. (1) numai sub conditia sa fie evitata orice
crestere a preturilor din aceasta cauza sau afectarea executarii de catre
agentul economic a obligatiilor asumate fata de terti.
(4) In cazul regiilor autonome, al societatilor comerciale la care
participarea de stat este majoritara, precum si al unor institutii sau altor
organisme publice care realizeaza activitati de productie, distributie ori
servicii, dar fara ca prin aceasta sa exercite prerogative de autoritate
publica, Consiliul Concurentei va sesiza, in prealabil, organul competent al
administratiei publice centrale sau locale, pentru a decide corespunzator in
vederea restabilirii situatiei si prevenirii repetarii abuzului, prin
restructurare sau prin alte modalitati adecvate situatiei, putand sesiza Curtea
de apel competenta numai in cazul neluarii de catre organul administrativ a
unei decizii corespunzatoare in termen de 30 de zile de la sesizare.
(5) Se considera interes public major, motivand cererea Consiliului
Concurentei pentru dispunerea de masuri extreme dintre cele prevazute la alin.
(1), securitatea publica, pluralitatea de agenti economici independenti,
bunastarea consumatorilor si regulile prudentiale. Sarcina probei afectarii
grave a unui interes public major incumba Consiliului Concurentei.
(6) Pentru situatiile prevazute la alin. (4), organul competent al
administratiei publice poate interveni in proces conform regulilor din Codul de
procedura civila.
(7) Impotriva sentintei Curtii de apel, sesizata conform alin. (1) sau (4),
pot introduce recurs la Curtea Suprema de Justitie Consiliul Concurentei,
agentii economici supusi masurilor dispuse prin aceasta, precum si, in
situatiile prevazute la alin. (4), organul competent al administratiei publice.
Art. 8
(1) Prevederile art. 5 si 6 nu se aplica in cazul agentilor economici sau
gruparilor de agenti economici la care cifra de afaceri pentru exercitiul
financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate
practici anticoncurentiale nu depaseste un plafon stabilit anual de catre
Consiliul Concurentei, iar cota de piata detinuta de agentul economic sau
agentii economici participanti la grupare nu depaseste 5% .
(2) Limitele prevazute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor
anticoncurentiale interzise prin prevederile art. 5 si 6, atunci cand acestea
privesc preturi, tarife, acorduri de partajare a pietei sau licitatii.
Art. 9
(1) Sunt interzise orice actiuni ale organelor administratiei publice
centrale sau locale, avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea,
impiedicarea sau denaturarea concurentei, in special:
a) sa ia decizii care limiteaza libertatea comertului sau autonomia
agentilor economici, ce se exercita cu respectarea reglementarilor legale;
b) sa stabileasca conditii discriminatorii pentru activitatea agentilor
economici.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu fac obiectul aplicarii exceptiei stabilite la
art. 2 alin. (1) lit. b).
Art. 10
Organele administratiei publice centrale si locale, precum si alte
institutii abilitate prin lege sa restructureze prin fuziune sau divizare
regiile autonome, societatile comerciale in care participarea statului este
majoritara sau alte persoane juridice de stat care realizeaza activitati de
productie, distributie ori servicii, vor solicita Consiliului Concurentei aviz
cu privire la crearea si imbunatatirea climatului concurential in economie
realizabil prin restructurarea vizata, cu reducerea dimensiunilor agentilor
economici in conditiile conservarii economiilor de scara si cu cresterea
numarului agentilor economici care ofera bunuri sau servicii de acelasi fel sau
substituibile.
CAP. 3
Concentrarea economica
Art. 11
(1) Concentrarea economica se realizeaza prin orice act juridic, indiferent
de forma acestuia si care, fie opereaza transferul proprietatii sau al
folosintei asupra totalitatii ori a unei parti a bunurilor, drepturilor si
obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect sa permita
unui agent economic ori unei grupari de agenti economici de a exercita, direct
sau indirect, o influenta determinanta asupra unui alt agent economic sau mai
multor alti agenti economici.
(2) O operatiune de concentrare economica are loc atunci cand:
a) doi sau mai multi agenti economici, anterior independenti, fuzioneaza;
b) una sau mai multe persoane care detin deja controlul cel putin asupra
unui agent economic ori unul sau mai multi agenti economici dobandesc, direct
sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor alti agenti economici ori
asupra unor parti ale acestora, fie prin luare de participare la capital, fie
prin cumparare de elemente de activ, prin contract sau prin alte mijloace.
(3) Operatiunile de asociere, avand ca obiect sau ca efect coordonarea
comportamentului concurential al agentilor economici participanti care raman
independenti, nu constituie concentrare prin dobandirea controlului, chiar cand
asemenea operatiuni ar consta in crearea de entitati economice comune. Daca
entitatea economica comuna este o persoana juridica indeplinind statornic toate
functiile unei entitati economice autonome, fara insa a realiza o coordonare a
comportamentului concurential fie intre agenti economici fondatori, fie intre
ea si acestia, operatiunea este o concentrare in sensul prevederilor alin. (2)
lit. b).
(4) In sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau
alte mijloace care confera, fiecare in parte sau luate impreuna si tinand seama
de circumstantele de fapt sau de drept, posibilitatea de a exercita o influenta
determinanta asupra unui agent economic, in special din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinta asupra totalitatii sau a unei
parti a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care confera o influenta determinanta asupra
constituirii, deliberarilor sau deciziilor organelor unui agent economic.
(5) Controlul este dobandit, conform prevederilor alin. (2)-(4), de catre
persoana sau persoanele ori de catre agentii economici care sunt titulari ai
drepturilor ori beneficiari ai contractelor mentionate la alin. (4) sau care,
nefiind titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a
exercita influenta determinanta ce confera asemenea drepturi sau contracte.
Art. 12
Nu constituie o operatiune de concentrare economica situatiile in care:
a) controlul este dobandit si exercitat de catre un lichidator desemnat
prin hotarare judecatoreasca sau de catre o alta persoana mandatata de
autoritatea publica pentru indeplinirea unei proceduri de incetare de plati,
redresare, concordat, lichidare judiciara, urmarire silita sau alta procedura
similara;
b) societatile bancare, institutiile de credit sau financiare, societatile
financiare (de investitii, de administrare de investitii, de intermediere de
valori mobiliare) sau societatile de asigurare, a caror activitate normala
include tranzactii si negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul
tertilor, detin, cu titlu temporar, participari la un agent economic pe care
le-au dobandit in vederea revanzarii lor, cat timp ele nu exercita drepturile
de vot aferente acestor participari in scopul determinarii comportamentului
concurential al respectivului agent economic ori le exercita numai in vederea
realizarii acestei participari, cu conditia ca realizarea respectivei
participari sa intervina in termen de un an calculat de la data dobandirii; la
cerere, Consiliul Concurentei poate proroga termenul, daca solicitantul produce
justificarea ca realizarea participarii dobandite nu a fost rezonabil posibila
in termenul fixat;
c) controlul este dobandit de persoanele sau agentii economici mentionati
la art. 11 alin. (2) lit. b), cu conditia ca drepturile de vot aferente
participarii detinute sa nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri in
organele de administrare, conducere executiva, supraveghere si control ale
agentului economic la care detin participarea, decat in scopul salvgardarii
valorii integrale a acestei investitii, iar nu pentru a determina direct sau
indirect comportamentul concurential al agentului economic controlat.
Art. 13
Sunt interzise concentrarile economice care, avand ca efect crearea sau
consolidarea unei pozitii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrangerea,
inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau
pe o parte a acesteia.
Art. 14
(1) Pentru stabilirea compatibilitatii lor cu un mediu concurential normal,
operatiunile de concentrare economica se apreciaza dupa urmatoarele criterii:
a) necesitatea de a mentine si de a dezvolta concurenta pe piata
romaneasca, tinand seama de structura tuturor pietelor in cauza si de
concurenta existenta sau potentiala dintre agentii economici situati in Romania
sau in strainatate;
b) cota de piata detinuta de catre agentii economici in cauza, puterea lor
economica si financiara;
c) alternativele disponibile pentru furnizori si utilizatori, accesul lor
la piete si la surse de aprovizionare, precum si orice bariere instituite prin
acte normative sau de alta natura la intrarea pe piata;
d) tendinta cererii si a ofertei pentru bunurile si serviciile in cauza;
e) masura in care sunt afectate interesele beneficiarilor sau ale
consumatorilor;
f) contributia la progresul tehnic si economic.
(2) Concentrarile economice pot fi admise, daca partile interesate in
operatiunea de concentrare dovedesc indeplinirea cumulativa a urmatoarelor
conditii:
a) operatiunea de concentrare urmeaza a contribui la cresterea eficientei
economice, la ameliorarea productiei, distributiei sau progresului tehnic, ori
la cresterea competitivitatii la export;
b) efectele favorabile ale concentrarii compenseaza efectele nefavorabile
ale restrangerii concurentei;
c) de avantajele rezultate profita intr-o masura rezonabila si
consumatorii, in special prin preturi reale mai reduse.
Art. 15
Prevederile prezentului capitol nu se aplica concentrarilor economice,
atunci cand agentii economici implicati in operatiune totalizeaza o cifra de
afaceri de pana la 10 miliarde lei.
Art. 16
(1) Concentrarile economice care depasesc pragul prevazut la art. 15 sunt
supuse controlului si trebuie notificate Consiliului Concurentei.
(2) Concentrarile economice care se realizeaza printr-un acord trebuie
notificate de catre fiecare dintre partile interesate; in celelalte cazuri,
notificarea trebuie sa fie inaintata de catre agentul economic care a initiat
concentrarea.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele si informatiile de
prezentat, comunicarile si prezentarea de observatii de catre agentii economici
interesati se stabilesc prin regulament si instructiuni adoptate de Consiliul
Concurentei.
(4) Pana la luarea, de catre Consiliul Concurentei, a unei decizii privind
concentrarea notificata, agentii economici in cauza pot lua numai acele masuri
legate de concentrare, care nu sunt ireversibile si nu modifica definitiv
structura pietei.
CAP. 4
Sectiunea I
Consiliul Concurentei
Art. 17
(1) Se infiinteaza Consiliul Concurentei, autoritate administrativa
autonoma in domeniul concurentei, cu personalitate juridica si cu sediul in
municipiul Bucuresti, care isi exercita atributiile potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Structura organizatorica si de personal a Consiliului Concurentei,
atributiile de conducere si de executie ale personalului sau se stabilesc prin
regulamentele interioare adoptate de acesta.
Art. 18
(1) Consiliul Concurentei este format din 10 membri, dupa cum urmeaza: un
presedinte, 3 vicepresedinti si 6 consilieri de concurenta. Membrii Consiliului
Concurentei sunt numiti in functie de catre Presedintele Romaniei, la
propunerea comuna a Comisiei economice a Senatului si a Comisiei pentru
politica economica, reforma si privatizare a Camerei Deputatilor, care-i
inainteaza lista cu persoanele nominalizate pe functii.
(2) Durata mandatului membrilor Consiliului Concurentei este de 5 ani,
acestia putand fi reinvestiti de cel mult doua ori.
(3) Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurentei se cer studii
superioare, inalta competenta profesionala, o buna reputatie si vechime de
minimum 10 ani in activitati din domeniile: comercial, al preturilor si
concurentei sau juridic.
(4) Membrii Consiliului Concurentei sunt functionari publici si calitatea
lor este incompatibila cu exercitarea oricarei alte functii sau demnitati
publice, cu exceptia activitatii didactice din invatamantul superior.
(5) Membrilor Consiliului Concurentei le este interzisa exercitarea, direct
sau prin persoane interpuse, a activitatilor de comert si participarea la
administrarea sau conducerea unor societati comerciale, regii autonome sau a
unor organizatii cooperatiste. Ei nu pot fi desemnati experti sau arbitri, nici
de parti si nici de instanta judecatoreasca sau de catre o alta institutie.
(6) Membrii Consiliului Concurentei nu reprezinta autoritatea care i-a
numit si sunt independenti in luarea deciziilor.
(7) Membrii Consiliului Concurentei si inspectorii de concurenta nu pot face
parte din partide sau alte formatiuni politice.
(8) Mandatul de membru al Consiliului Concurentei inceteaza:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare, constand intr-o indisponibilitate
mai lunga de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitati sau a unui impediment dintre cele
prevazute la alin. (4)-(6), conform prevederilor alin. (10);
f) prin revocare, pentru incalcarea dispozitiilor prezentei legi ori pentru
condamnare penala, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, pentru
savarsirea unei infractiuni.
(9) Membrii Consiliului Concurentei sunt revocabili, in cazul prevazut la
alin. (8) lit. f), de catre autoritatea care i-a numit. Pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti penale ei pot fi suspendati din functie de
catre aceeasi autoritate.
(10) In caz de vacanta a unui loc in Consiliul Concurentei pentru vreuna
dintre situatiile prevazute la alin. (8) lit. b)-f), se va proceda, conform
prevederilor alin. (1), la desemnarea si numirea unui nou membru pentru durata
ramasa din mandat, in functia devenita vacanta.
(11) Membrii Consiliului Concurentei sunt obligati sa notifice, de indata,
Consiliului, survenirea oricarei situatii de incompatibilitate sau impediment
dintre cele prevazute la alin. (4)-(7), ei fiind de drept suspendati din
functie din momentul survenirii acestei situatii, iar daca situatia se
prelungeste peste 10 zile consecutive, mandatul inceteaza si se procedeaza
conform prevederilor alin. (8) si (10).
Art. 19
(1) Inainte de a incepe sa-si exercite functia, fiecare membru al
Consiliului Concurentei este obligat sa depuna in fata Presedintelui Romaniei,
in prezenta celorlalti membri numiti si dupa citirea decretului prezidential de
numire in functie, urmatorul juramant:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar interesele
Romaniei, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, sa-mi
indeplinesc cu onoare, demnitate, loialitate, responsabilitate si fara
partinire atributiile ce-mi revin. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!".
(2) Presedintele Consiliului Concurentei presteaza cel dintai juramantul.
(3) In cazul neprestarii juramantului in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a decretului de numire, membrul
numit este de drept demisionar, urmand a se relua procedura desemnarii si
numirii altei persoane pentru functia devenita vacanta.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii Consiliului Concurentei
inainte de prestarea juramantului sunt nule de drept.
Art. 20
(1) Mandatul primului Consiliu al Concurentei incepe de la data depunerii
juramantului de catre presedintele Consiliului Concurentei si expira la
implinirea termenului de 5 ani, calculat de la aceasta data.
(2) Daca, pana la expirarea mandatului in curs, presedintele Consiliului
Concurentei desemnat pentru mandatul urmator nu va fi prestat juramantul cu
respectarea dispozitiilor art. 19, membrii Consiliului Concurentei in exercitiu
isi vor continua activitatea pana la depunerea juramantului de catre
presedintele Consiliului desemnat pentru mandatul urmator.
Art. 21
(1) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea si delibereaza in plen
si in comisii.
(2) Fiecare comisie este formata din 2 consilieri de concurenta in
componenta stabilita de presedintele Consiliului Concurentei, pentru fiecare
caz in parte, si este condusa de catre un vicepresedinte al Consiliului
Concurentei.
(3) Presedintele Consiliului Concurentei ordona efectuarea de investigatii
si desemneaza raportorul pentru fiecare investigatie.
(4) Consiliul Concurentei examineaza in plen:
a) rapoartele de investigatie, cu eventualele obiectii formulate la
acestea, si decide asupra masurilor de luat;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) sesizarea instantelor judecatoresti in aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandarile si avizele de formulat in aplicarea
dispozitiilor prezentei legi;
e) categoriile de intelegeri, decizii de asociere si practici concertate
propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementari propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situatiei concurentei.
(5) In formatiunile deliberative fiecare membru dispune de un vot; in caz
de partaj egal al voturilor, solutia votata de presedinte prevaleaza.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei in plen conform
prevederilor alin. (4) se semneaza de catre presedinte, in numele Consiliului
Concurentei; ele vor putea fi atacate in termen de 30 de zile de la publicare
sau, dupa caz, de la comunicare, in procedura de contencios administrativ la
Curtea de Apel Bucuresti; sentinta va fi pronuntata fara drept de apel,
impotriva ei putand fi declarat recurs la Curtea Suprema de Justitie.
Art. 22
(1) Presedintele Consiliului Concurentei angajeaza patrimonial, prin
semnatura sa, Consiliul Concurentei ca persoana juridica si-l reprezinta ca
institutie publica in fata persoanelor fizice si juridice, a autoritatilor
legislative, judiciare si administrative, precum si a altor institutii
romanesti, straine si internationale. El exercita prerogative disciplinare
asupra intregului personal al Consiliului Concurentei.
(2) Ordinele si deciziile Consiliului Concurentei, prin care se dispun
masuri si se aplica sanctiuni, se semneaza de catre presedinte, iar
reglementarile adoptate de Consiliul Concurentei sunt puse in aplicare,
suspendate ori abrogate prin ordin al presedintelui.
(3) In caz de absenta ori de indisponibilitate a presedintelui,
reprezentarea legala a Consiliului Concurentei revine unuia dintre
vicepresedinti, desemnat de presedinte pentru durata absentei sau a
indisponibilitatii.
(4) Presedintele Consiliului Concurentei poate delega puteri de reprezentare
oricaruia dintre vicepresedinti, consilierii de concurenta, inspectorii de
concurenta sau altor persoane, mandatul trebuind sa mentioneze expres puterile
delegate si durata exercitarii lor.
Art. 23
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Consiliul Concurentei isi
elaboreaza si isi adopta regulamentul de organizare, functionare si procedura
si isi constituie aparatul propriu, a carui incadrare pe functii va fi
stabilita prin regulament.
(2) Nomenclatorul de functii, conditiile de incadrare pe functii si de
promovare in grad, precum si atributiile fiecarei functii se stabilesc prin
regulament adoptat de Consiliul Concurentei.
Art. 24
Functia de presedinte al Consiliului Concurentei este asimilata celei de
ministru, cea de vicepresedinte celei de secretar de stat, iar cea de consilier
de concurenta celei de subsecretar de stat.
Art. 25
In organizarea Consiliului Concurentei functioneaza un secretariat general,
condus de un secretar general, desemnat de catre Consiliul Concurentei.
Atributiile secretarului general se stabilesc prin regulamentul de organizare,
functionare si procedura adoptat de Consiliul Concurentei.
Art. 26
(1) Consiliul Concurentei isi intocmeste proiectul de buget propriu, care
se prevede distinct in bugetul de stat.
(2) Pentru functionarea Consiliului Concurentei si a aparatului sau
teritorial, Guvernul si, dupa caz, organele administratiei publice locale vor
atribui Consiliului Concurentei in administrare imobilele necesare, respectiv
terenurile si dotarile din domeniul public de interes national sau, dupa caz,
local, in termen de 60 de zile de la inregistrarea cererii Consiliului
Concurentei.
(3) Sumele reprezentand taxe si amenzi sau alte sanctiuni aplicate de
Consiliul Concurentei se fac venit la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 27
Consiliul Concurentei are urmatoarele atributii:
a) ia deciziile prevazute de prezenta lege pentru cazurile de incalcare a
dispozitiilor art. 5, 6, 13 si 16, constatate in urma investigatiilor
efectuate;
b) certifica, pe baza investigatiilor efectuate la cererea agentilor
economici sau a asociatiilor de agenti economici si pe baza dovezilor
prezentate, ca nu exista temei pentru interventia sa in baza art. 5 alin. (1)
sau a art. 6;
c) ia decizii de acordare a dispenselor de exceptari individuale de
intelegeri, decizii de asociere sau practici concertate, care se incadreaza in
prevederile art. 5 alin. (2), precum si decizii de admitere de concentrari
economice, conform prevederilor art. 14 alin. (2), ca urmare a investigatiei
intreprinse in cazurile notificate de catre agenti economici sau asociatii de
agenti economici interesati;
d) asigura aplicarea efectiva a deciziilor proprii;
e) efectueaza, din proprie initiativa, investigatii utile pentru
cunoasterea pietei;
f) sesizeaza Guvernul asupra existentei unei situatii de monopol sau a
altor cazuri, asemenea celor prevazute la art. 4 alin. (2) si (3); propune
luarea masurilor considerate necesare pentru controlul preturilor;
g) sesizeaza instantele judecatoresti asupra cazurilor in care acestea sunt
competente;
h) urmareste aplicarea dispozitiilor legale si a altor acte normative
incidente in domeniul de reglementare al prezentei legi;
i) sesizeaza Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administratiei
publice centrale si locale in aplicarea prezentei legi;
j) avizeaza proiectele de hotarari ale Guvernului care pot avea impact
anticoncurential si propune modificarea actelor normative care au un asemenea
efect;
k) avizeaza, din punct de vedere al efectelor asupra concurentei, politica
si schemele de acordare a ajutorului de stat si controleaza respectarea acestor
reguli;
l) face recomandari Guvernului si organelor administratiei publice locale
pentru adoptarea de masuri care sa faciliteze dezvoltarea pietei si a
concurentei;
m) propune Guvernului sau organelor administratiei publice locale luarea de
masuri disciplinare impotriva personalului din subordinea acestora, in cazul in
care acesta nu respecta dispozitiile obligatorii ale Consiliului Concurentei;
n) realizeaza studii si intocmeste rapoarte privind domeniul sau de
activitate si furnizeaza Guvernului, publicului si organizatiilor
internationale specializate informatii privind aceasta activitate;
o) reprezinta Romania si promoveaza schimbul de informatii si de experienta
in relatiile cu organizatiile si institutiile internationale de profil si
coopereaza cu autoritatile de concurenta straine si comunitare.
Art. 28
(1) Consiliul Concurentei adopta regulamente si instructiuni, emite ordine,
ia decizii si formuleaza avize, face recomandari si elaboreaza rapoarte.
(2) Consiliul Concurentei adopta regulamente privind:
- organizarea, functionarea si procedura;
- autorizarea concentrarilor economice;
- exceptarea unor categorii de intelegeri, decizii de asociere sau practici
concertate;
- regimul dispenselor;
- constatarea si aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta lege;
- tarifele pentru notificari, solicitari de dispense, de acces la
documentatie si eliberare de copii sau extrase;
- personalul de investigatie, ancheta si control;
- regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurentei adopta instructiuni privind:
- notificarile de concentrari economice;
- notificarile de incadrari in categorii de intelegeri, decizii de asociere
sau practici concertate exceptate;
- solicitarile de dispense si prorogarea de dispense;
- calcularea cifrei de afaceri si a plafoanelor valorice prevazute de
prezenta lege;
- stabilirea partii substantiale de piata;
- plata taxelor si a tarifelor stabilite prin prezenta lege si prin
regulamente.
(4) Consiliul Concurentei emite ordine prin care stabileste plafoanele
valorice revizuibile periodic, prevazute de prezenta lege, pune in aplicare,
suspenda sau abroga reglementarile adoptate, dispune efectuarea de
investigatii, ordona anchete si masurile de luat in privinta agentilor
economici.
(5) Deciziile sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplina
interna, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare
de dispense.
(6) Avizele sunt formulate, recomandarile si propunerile sunt facute,
punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt elaborate si comunicate,
dupa caz publicate, conform dispozitiilor prezentei legi.
Art. 29
(1) Proiectele de regulamente si instructiuni, precum si modificarile
acestora necesita avizul Consiliului Legislativ, dupa care sunt adoptate in
plenul Consiliului Concurentei si puse in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei.
(2) Reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in contencios
administrativ la Curtea de apel in a carei raza teritoriala domiciliaza
petentul.
Art. 30
Consiliului Concurentei va comunica punctul sau de vedere asupra oricarui
aspect in domeniul politicii concurentiale, la cererea:
a) Presedintiei Romaniei;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor si deputatilor;
c) organelor administratiei publice centrale si locale;
d) organizatiilor profesionale, patronale si sindicale, incluzand printre
acestea si Camera de Comert si Industrie a Romaniei;
e) organizatiilor pentru protectia consumatorilor;
f) instantelor judecatoresti si parchetelor.
Art. 31
(1) Pentru realizarea atributiilor sale, Consiliului Concurentei va putea
consulta Agentia Nationala pentru Privatizare, Fondul Proprietatii de Stat,
ministerele de resort si alte organe ale administratiei publice, precum si
organizatii patronale cu privire la politica de privatizare, respectiv
politicile de ramura sau sectoriale.
(2) Organele si organizatiile prevazute la alin. (1) vor trimite
Consiliului Concurentei punctul lor de vedere in termen de 30 de zile de la
solicitare. Acest punct de vedere va fi atasat la raportul asupra cazului
analizat.
Art. 32
(1) Consiliul Concurentei intocmeste anual un raport privind activitatea sa
si modul in care agentii economici si autoritatile publice respecta regulile
concurentei, potrivit prezentei legi.
(2) Raportul se adopta in plenul Consiliului Concurentei si se da
publicitatii.
Art. 33
(1) Prin prezenta lege se instituie urmatoarele taxe:
a) taxa de autorizare a concentrarilor economice;
b) taxa de dispensa pentru exceptari individuale de intelegeri, decizii de
asociere ori practici concertate.
(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se stabileste la o cota de
0,1% din cifra de afaceri cumulata a beneficiarilor concentrarii economice
autorizate si se calculeaza pe baza cifrei de afaceri pentru exercitiul anual
precedent deciziei de autorizare a concentrarii economice, determinata conform
reglementarilor Consiliului Concurentei.
(3) Taxa de dispensa prevazuta la alin. (1) lit. b) are regim de anuitate,
fiind nefractionabila, indiferent in ce moment al anului dispensa ar fi
acordata, prorogata, ar expira sau ar inceta din orice alta cauza, si se
stabileste la o cota de 0,1% din cifra de afaceri cumulata a beneficiarilor
exceptarii individuale prin dispensa; calculul taxei se face pe baza cifrei de
afaceri pentru exercitiul financiar anual precedent anului pentru care se
datoreaza, determinata conform reglementarilor Consiliului Concurentei.
(4) Sumele provenind din plata taxelor prevazute la alin. (1) se varsa la
bugetul de stat in termen si conform procedurilor stabilite de reglementarile
fiscale.
(5) Sumele provenind din plata tarifelor pentru notificari si solicitari
constituie venituri ale Consiliului Concurentei.
Sectiunea a II-a
Oficiul Concurentei
Art. 34
(1) Se infiinteaza Oficiul Concurentei, organ de specialitate in domeniul
concurentei in subordinea Guvernului, cu personalitate juridica si cu sediul in
municipiul Bucuresti, care isi exercita atributiile potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Structura organizatorica si de personal a Oficiului Concurentei se
stabileste prin hotarare a Guvernului.
Art. 35
(1) Oficiul este condus de seful Oficiului Concurentei. Functia de sef al
Oficiului Concurentei este asimilata celei de secretar de stat.
(2) Seful Oficiului Concurentei are un adjunct a carui functie este
asimilata celei de subsecretar de stat.
(3) Seful Oficiului Concurentei sau persoana delegata de acesta reprezinta
Guvernul la deliberarile Consiliului Concurentei prevazute la art. 21; cand
apreciaza ca decizia Consiliului Concurentei ar putea afecta un interes public
major, seful Oficiului Concurentei sau persoana delegata de acesta poate cere
Consiliului Concurentei o a doua deliberare.
Art. 36
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Oficiul Concurentei isi
elaboreaza si adopta regulamentul de organizare si functionare, isi constituie
aparatul propriu de control si investigatie la nivel central si teritorial,
format din inspectori de concurenta, experti si alte functii prevazute de
reglementarile privind salarizarea personalului din institutiile publice.
(2) La nivel teritorial, Oficiul Concurentei isi constituie inspectorate de
concurenta judetene si al municipiului Bucuresti.
(3) Inspectoratul teritorial de concurenta este condus de un director, care
trebuie sa fie inspector de concurenta gradul I.
(4) Functia publica de inspector de concurenta se infiinteaza cu trei grade
- I, II, III -, iar regimul sau, in privinta conditiilor de incadrare pe
functii si de promovare, precum si a investirii si prerogativelor pe care le
comporta, se stabileste prin regulament adoptat de seful Oficiului Concurentei.
Art. 37
Oficiul Concurentei are urmatoarele atributii:
a) efectueaza, din proprie initiativa sau ca urmare a unei plangeri,
sesizari sau notificari, investigatiile privind aplicarea prevederilor art. 5,
6, 13 si 16 din prezenta lege;
b) avizeaza stabilirea preturilor in situatiile prevazute la art. 4 alin.
(1);
c) urmareste aplicarea dispozitiilor legale si a altor acte normative
incidente in domeniul de reglementare al prezentei legi;
d) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor Consiliului Concurentei si
informeaza asupra situatiilor constatate;
e) urmareste evolutia preturilor in economie, face cercetari in sectoarele
economice in care evolutia si nivelul preturilor, rigiditatea preturilor sau
orice alte imprejurari sugereaza o restrangere a concurentei si propune luarea
de masuri conform dispozitiilor legale;
f) realizeaza studii si intocmeste rapoarte privind domeniul sau de
activitate si furnizeaza Guvernului, Consiliului Concurentei, publicului si
organizatiilor internationale informatii privind aceasta activitate;
g) inventariaza formele de ajutor de stat, monitorizeaza si raporteaza in
conditii de transparenta ajutoarele de stat acordate;
h) promoveaza schimbul de informatii si de experienta in relatiile cu
organizatiile si institutiile internationale de profil si coopereaza cu autoritatile
de concurenta straine si comunitare.
Art. 38
Prevederile art. 26 alin. (1) si (2) si ale art. 31 se aplica in mod
corespunzator si Oficiului Concurentei.
CAP. 5
Procedura de investigare si de luare a deciziilor
Art. 39
(1) Descoperirea si investigarea incalcarilor prevederilor prezentei legi
incumba Consiliului Concurentei si Oficiului Concurentei, care actioneaza prin
personalul de control de specialitate imputernicit in acest scop.
(2) In cazul infractiunii prevazute la art. 63 alin. (1) din prezenta lege,
personalul desemnat in conditiile alin. (1) va putea efectua numai actele
stabilite prin art. 214 din Codul de procedura penala.
(3) Consiliul Concurentei si Oficiul Concurentei se vor informa reciproc
asupra investigatiilor pe care le initiaza si vor putea conlucra la
desfasurarea oricarei investigatii.
Art. 40
Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Oficiul Concurentei dispune efectuarea
de investigatii, potrivit atributiilor lor, in conditiile art. 46 din prezenta
lege:
a) din oficiu;
b) la plangerea unei persoane fizice sau juridice afectate in mod real si
direct prin incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 13 si 16 ale
prezentei legi;
c) la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici
interesati, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 14 alin. (2);
d) la cererea oricareia dintre autoritatile, institutiile, organizatiile
sau a oricaruia dintre organele mentionate la art. 30 lit. a)-f).
Art. 41
In indeplinirea atributiilor conferite in baza prezentei legi, personalul
Consiliului Concurentei, respectiv cel al Oficiului Concurentei, poate solicita
agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici informatiile care-i
sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili
termene pana la care aceste informatii sa-i fie furnizate, sub sanctiunea
prevazuta de prezenta lege.
Art. 42
(1) Din randul personalului de control prevazut la art. 39 alin. (1),
presedintele Consiliului Concurentei sau, dupa caz, seful Oficiului Concurentei
desemneaza persoanele pentru care solicita ministrului justitiei abilitarea cu
puteri de ancheta, respectiv drept de perchezitie si ridicare de documente sau
efectuare de copii de pe acestea, punere de sigilii si luarea altor masuri din
cele prevazute la art. 214 din Codul de procedura penala pentru investigarea
incalcarii prevederilor prezentei legi.
(2) Personalul prevazut la art. 39 alin. (1), imputernicit sa investigheze
incalcarea prevederilor prezentei legi, poate sa solicite declaratii sau orice
documente necesare pentru indeplinirea misiunii, sa sigileze, sa ridice orice
registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente, eliberand
persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori sa obtina copii,
lasand originalele; de asemenea, este autorizat sa faca inspectii inopinate, al
caror rezultat va fi consemnat intr-un proces-verbal de constatare, si sa
primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.
(3) In caz de constatare a savarsirii infractiunii prevazute la art. 63
alin. (1), anchetatorul abilitat conform alin. (1) de mai sus va proceda
potrivit prevederilor art. 39 alin. (2) din prezenta lege.
Art. 43
In baza autorizarii judiciare date prin ordonanta presedintiala, conform
art. 44, anchetatorul poate efectua perchezitii:
a) in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz profesional
apartinand agentilor economici, daca exista indicii ca pot fi gasite documente
sau obtinute informatii considerate necesare pentru indeplinirea misiunii sale;
b) la domiciliul conducatorilor, administratorilor, agentilor si
directorilor agentilor economici supusi investigatiei, precum si la domiciliul
persoanelor fizice insarcinate cu conducerea serviciilor: financiar, contabil
sau de marketing, in conditiile prevazute de art. 27 alin. (3) din Constitutia
Romaniei.
Art. 44
(1) Anchetatorii nu pot proceda la perchezitii in orice locuri si nici la
ridicarea de documente sau punerea de sigilii decat in cadrul unei anchete
cerute de catre presedintele Consiliului Concurentei, respectiv de catre seful
Oficiului Concurentei, si cu autorizarea judiciara data prin ordonanta de catre
presedintele tribunalului judetean sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, in
a carui circumscriptie sunt situate locurile de controlat, sau de catre un
judecator delegat de acesta. Cand aceste locuri sunt situate in
circumscriptiile unor tribunale diferite si actiunea trebuie desfasurata simultan
in fiecare dintre ele, oricare dintre presedintii tribunalelor competente poate
emite o ordonanta unica.
(2) Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiile de natura
a justifica perchezitia, iar judecatorul sesizat este tinut sa verifice daca
cererea este intemeiata.
(3) Perchezitia si actele pe care le cuprinde se efectueaza sub autoritatea
si sub controlul judecatorului care le-a autorizat, el desemnand unul sau mai
multi ofiteri de politie judiciara insarcinati sa asiste la aceste operatiuni
si sa-l informeze asupra derularii lor. Daca unele acte trebuie efectuate in
afara circumscriptiei tribunalului, presedintele emitent al ordonantei dispune
comisie rogatorie pentru exercitarea controlului de catre presedintele
tribunalului in a carui circumscriptie trebuie efectuate respectivele acte.
(4) Judecatorul poate inspecta locurile supuse interventiei, putand decide
in orice moment suspendarea sau incetarea perchezitiei.
(5) Oricare ar fi imprejurarile, perchezitia nu poate incepe inainte de ora
8,00 sau dupa ora 18,00 si trebuie efectuata in prezenta ocupantului locului
sau a reprezentantului sau; numai anchetatorii, ocupantul locului sau
reprezentantul sau si ofiterii de politie judiciara pot lua cunostinta de piese
si documente inaintea ridicarii acestora.
(6) Inventarele si punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor Codului
de procedura penala; originalele procesului-verbal si ale inventarului sunt
transmise judecatorului care a ordonat perchezitia, iar piesele si documentele
care nu mai sunt utile stabilirii adevarului vor fi restituite ocupantului
locului.
(7) Ordonanta mentionata la alin. (1) poate fi atacata cu recurs la Curtea
de Apel Bucuresti; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Presedintele Consiliului Concurentei sau, dupa caz, seful Oficiului
Concurentei este informat fara intarziere despre inceperea perchezitiei si
despre operatiunile efectuate.
(9) Pe intreg parcursul efectuarii perchezitiei, conform dispozitiilor de
mai sus, procedura este plenar contradictorie.
Art. 45
(1) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si oricare
alte institutii si autoritati publice sunt obligate sa permita personalului de
investigatie si de ancheta al Consiliului Concurentei si al Oficiului
Concurentei accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea,
in masura in care sunt necesare indeplinirii misiunii legale a Consiliului
Concurentei si a Oficiului Concurentei, fara a se putea opune caracterul de
secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date si
informatii.
(2) Personalul de investigatie si de ancheta, primind acces la documentele,
datele si informatiile mentionate la alin. (1), este tinut la observarea
stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal
respectivelor documente, date si informatii.
Art. 46
(1) La primirea unei cereri sau plangeri denuntand, respectiv acuzand o
practica anticoncurentiala, Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei,
examineaza daca aceasta prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a
justifica dispunerea pornirii unei investigatii.
(2) Daca cererea sau plangerea nu prezinta suficiente temeiuri pentru a
justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul
Concurentei, o respinge, comunicand, in scris, autorului, decizia, cu
precizarea motivelor, in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii sau a
plangerii.
Art. 47
(1) De cate ori dispune pornirea unei investigatii, presedintele
Consiliului Concurentei, respectiv seful Oficiului Concurentei, desemneaza un
raportor, responsabil pentru intocmirea raportului asupra investigatiei,
comunicarea lui partilor in cauza, primirea observatiilor si prezentarea
raportului in plenul Consiliului Concurentei, daca este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumenteaza toate actele procedurii de
investigatie, propunand presedintelui Consiliului Concurentei, respectiv
sefului Oficiului Concurentei, dispunerea masurilor care sunt de competenta
acestora.
Art. 48
(1) Orice procedura de investigatie necesita audierea agentilor economici
participanti la intelegerea, decizia de asociere ori practica concertata sau la
concentrarea economica, obiect al investigatiei. Audierea este dispusa de
presedintele Consiliului Concurentei, respectiv seful Oficiului Concurentei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei, respectiv seful Oficiului
Concurentei, poate desemna experti si poate admite audierea autorului plangerii
sau al reclamatiei, la cererea acestuia, precum si a oricarei persoane fizice
sau juridice care declara ca detine date si informatii relevante pentru
stabilirea adevarului in cauza investigata.
(3) Neprezentarea sau renuntarea la audiere, precum si refuzul oricarei depozitii
sau declaratii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de
investigatie.
Art. 49
(1) Cu minimum 30 de zile inainte de data fixata pentru audiere, o copie a
raportului va fi transmisa, spre luare la cunostinta, persoanelor a caror
audiere a fost dispusa conform art. 48 alin. (1). Persoanelor a caror audiere a
fost admisa conform art. 48 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai
la cerere si daca presedintele Consiliului Concurentei apreciaza ca este util
in interesul investigatiei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate permite partilor in cauza
consultarea dosarului la secretariatul Consiliului Concurentei si obtinerea,
contra cost, de copii si extrase ale actelor procedurii de investigatie.
(3) Documentele, datele si informatiile din dosarul cauzei, care prezinta
caracter de secret de stat ori sunt confidentiale, nu sunt accesibile pentru
consultare ori obtinere de copii sau extrase decat prin decizie a presedintelui
Consiliului Concurentei.
(4) In cazul unei proceduri de investigatie, avand ca obiect o concentrare
economica, dispozitiile prezentului articol referitoare la consultarea
dosarului sunt aplicabile asociatilor si directorilor executivi ai entitatilor
participante la concentrare, in masura in care ei justifica in cauza un interes
legitim.
Art. 50
Dupa audierile dispuse si, daca este cazul, admise si dupa examinarea
observatiilor partilor asupra raportului de investigatie, Consiliul Concurentei
poate decide, dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei investigatii dispuse din oficiu sau la sesizare, privind
incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, dupa caz, sa ordone
incetarea practicilor anticoncurentiale constatate, sa formuleze recomandari,
sa impuna partilor conditii speciale si alte obligatii, sa aplice agentilor
economici amenzi in conditiile prevazute la cap. VI;
b) in cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (4), sa emita o
decizie motivata de acordare sau de refuz de exceptare individuala prin dispensa
pentru intelegerea, decizia de asociere ori practica concertata solicitata;
c) in cazul unei notificari, conform prevederilor art. 5 alin. (7), sa
emita o decizie motivata de incadrare sau neincadrare a intelegerii, deciziei
de asociere ori practicii concertate notificate intr-o categorie exceptata.
Art. 51
(1) In termen de 30 de zile de la primirea notificarii unei operatiuni de
concentrare economica, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de admitere, cand va ajunge la concluzia ca
operatiunea de concentrare economica notificata nu contravine prezentei legi;
b) va emite o decizie de neobiectiune, cand va constata ca, desi
operatiunea de concentrare economica notificata cade sub incidenta prezentei
legi, nu exista motive pentru a fi refuzata;
c) va decide deschiderea unei investigatii, cand va constata ca operatiunea
de concentrare economica notificata cade sub incidenta prezentei legi si
prezinta indoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential
normal.
(2) In termen de maximum 5 luni de la primirea notificarii de concentrare
economica pentru care Consiliul Concurentei a decis deschiderea unei
investigatii datorita indoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu
concurential normal, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de refuz, daca prin operatiunea de concentrare
economica se creeaza sau se consolideaza o pozitie dominanta in sensul art. 13;
b) va emite o decizie de autorizare, daca prin operatiunea de concentrare
economica nu se creeaza si nici nu se consolideaza o pozitie dominanta in
sensul art. 13;
c) va emite o decizie prin care stabileste obligatiile si/sau conditiile ce
trebuie indeplinite pentru autorizarea operatiunii de concentrare economica,
daca constata ca aceasta, cu unele modificari, ar putea fi compatibila cu un
mediu concurential normal.
(3) In cazul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie in termenele
fixate la alin. (1) si (2), operatiunea de concentrare economica notificata
poate avea loc, dreptul Consiliului Concurentei de a porni o investigatie si de
a lua o decizie, daca si atunci cand considera necesar, ramanand nerezolvat.
Art. 52
(1) Masurile de suspendare sau de interdictie a practicilor
anticoncurentiale constatate, precum si injonctiunile date agentilor economici
de a reveni la situatia anterioara vor fi dispuse de Consiliul Concurentei in
aplicarea prevederilor art. 50 si 51 numai la constatarea unor fapte manifest
ilicite, constitutive de practici anticoncurentiale prohibite expres de prezenta
lege si care trebuie curmate fara intarziere pentru a preveni sau a opri
producerea unui prejudiciu grav si cert.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie strict limitate, atat in
durata cat si in obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija o
afectare manifesta si intolerabila a liberei concurente.
(3) Deciziile luate de Consiliul Concurentei in aplicarea prevederilor art.
50 si 51 vor fi notificate de indata partilor; ele pot fi atacate in contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30 de zile de la
notificare. Presedintele instantei poate ordona, la cerere, suspendarea
executarii deciziei atacate.
Art. 53
(1) Decizia luata de Consiliul Concurentei in aplicarea prevederilor art.
51 cu privire la o operatiune de concentrare economica in care este implicata o
regie autonoma va fi notificata si ministrului de resort.
(2) In termen de 30 de zile de la notificarea deciziei conform alin. (1),
Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe raspunderea sa, o
decizie diferita de cea a Consiliului Concurentei pentru ratiuni de interes
public general. Decizia este executorie si va fi publicata impreuna cu decizia
Consiliului Concurentei in Monitorul Oficial al Romaniei.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 54
Sunt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau oculte, orice
angajamente, conventii sau clauze contractuale raportandu-se la o practica
anticoncurentiala prohibita prin art. 5 si 6 din prezenta lege.
Art. 55
Constituie contraventii si sunt sanctionate cu amenda de la 2.000.000 lei
la 100.000.000 lei urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de
conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni:
a) omisiunea notificarii unei concentrari economice cerute de art. 16;
b) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete prin solicitarea facuta
conform prevederilor art. 5 alin. (4) ori prin notificarea facuta conform
prevederilor art. 5 alin. (7) sau ale art. 16;
c) furnizarea de informatii inexacte sau nefurnizarea informatiilor
solicitate conform prevederilor art. 41;
d) furnizarea de documente, inregistrari si evidente intr-o forma
incompleta in timpul investigatiilor desfasurate conform prevederilor art. 42
alin. (2);
e) refuzul de a se supune unui control desfasurat conform prevederilor art.
42 alin. (1) si ale art. 43.
Art. 56
Urmatoarele contraventii se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
250.000.000 lei, iar pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de peste
2.500.000.000 lei, cu o amenda in suma de pana la 10% din cifra de afaceri:
a) incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 13 ale
prezentei legi;
b) incheierea unei operatiuni de concentrare economica cu incalcarea
prevederilor art. 16 alin. (4);
c) inceperea unei actiuni de concentrare economica declarata incompatibila
cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurentei, luata
conform prevederilor art. 51 alin. (2) lit. a);
d) neindeplinirea unei obligatii sau a unei conditii impuse printr-o
decizie luata in conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 57
Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii vreuneia dintre
contraventiile prevazute la art. 55 si 56 se face tinand seama de gravitatea
faptei si a consecintelor sale asupra concurentei, dupa criteriile cifrei de
afaceri a contravenientului si ale cotei de piata detinute de acesta, gradate
pe transe prin norme adoptate de Consiliul Concurentei.
Art. 58
Daca in termen de 45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul
Concurentei, in conformitate cu prevederile prezentei legi, agentul economic in
cauza nu se conformeaza masurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurentei ii
poate aplica amenda maxima prevazuta la art. 56 ori poate cere instantei
judecatoresti competente dispunerea uneia dintre masurile stabilite la art. 7
alin. (1).
Art. 59
(1) Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, poate obliga,
prin decizie, agentii economici sau asociatiile de agenti economici la plata
unor amenzi cominatorii in suma de pana la 250.000 lei pentru fiecare zi de
intarziere, calculata de la data stabilita prin decizie, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile care le-au fost
cerute conform prevederilor art. 41;
b) sa se supuna controlului prevazut la art. 42-44 din prezenta lege.
(2) Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, poate obliga,
prin decizie, agentii economici sau asociatiile de agenti economici la plata
unor amenzi cominatorii in suma de pana la 750.000 lei pentru fiecare zi de
intarziere, calculata de la data stabilita in decizie, pentru a-i determina:
a) sa respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 si ale art. 13 ale
prezentei legi;
b) sa aplice masurile enuntate printr-o decizie luata conform prevederilor
art. 51 alin. (2) lit. c).
(3) In baza deciziei Consiliului Concurentei, respectiv a Oficiului
Concurentei, profiturile suplimentare realizate de agentii economici ca urmare
a incalcarii prezentei legi vor fi confiscate si varsate la bugetul de stat.
Art. 60
(1) Contraventiile prevazute in prezenta lege se constata de catre
personalul de control imputernicit de Consiliul Concurentei, respectiv de Oficiul
Concurentei.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 55 lit. b) - e) si
la art. 56 lit. d) se aplica de catre personalul de control imputernicit
potrivit alin. (1).
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 55 lit. a) si la
art. 56 lit. a) - c), precum si amenzile cominatorii prevazute la art. 59 se
aplica de catre comisiile Consiliului Concurentei sau, dupa caz, de catre
Oficiul Concurentei, prin decizii.
(4) Impotriva deciziilor luate in conditiile alin. (3) se poate face
plangere, in termen de 15 zile de la notificare, la presedintele Consiliului
Concurentei, respectiv la seful Oficiului Concurentei, care se pronunta prin
decizie motivata.
(5) Deciziile presedintelui Consiliului Concurentei, respectiv ale sefului
Oficiului Concurentei, luate in aplicarea prevederilor alin. (4), pot fi
atacate in fata Sectiei de contencios administrativ a Curtii Supreme de
Justitie, in termen de 15 zile de la primirea notificarii.
Art. 61
Contraventiilor prevazute la art. 55 lit. b) - e) si la art. 56 lit. d) din
prezenta lege li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
Art. 62
(1) Deciziile emise conform art. 50, 51 si 55 - 60 vor fi notificate
partilor in cauza de catre secretariatul Consiliului Concurentei si vor putea
fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, pe cheltuiala contravenientului
sau a solicitantului, dupa caz.
(2) La publicarea deciziilor se va tine seama de interesele legitime ale
agentilor economici in cauza, astfel incat secretul profesional sa nu fie
divulgat.
Art. 63
(1) Participarea cu intentie frauduloasa si in mod determinant a unei
persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise
de art. 5 alin. (1) si de art. 6 si care nu sunt exceptate conform prevederilor
art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Actiunea penala se pune in miscare la sesizarea Consiliului
Concurentei.
(3) Instanta judecatoreasca poate dispune publicarea, in presa, pe
cheltuiala celui vinovat, a hotararii definitive.
Art. 64
Independent de sanctiunile aplicate in conformitate cu prevederile
prezentei legi, dreptul la actiune al persoanelor fizice si/sau juridice pentru
repararea integrala a prejudiciului cauzat lor printr-o practica
anticoncurentiala prohibita de prezenta lege ramane rezervat.
Art. 65
Orice persoana care utilizeaza sau divulga, in alte scopuri decat cele
prevazute de prezenta lege, documente sau informatii cu caracter de secret
profesional, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor
de serviciu sau in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale,
putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.
CAP. 7
Dispozitii comune si finale
Art. 66
(1) Orice dispozitii referitoare la concurenta, stabilite prin legi
speciale, sunt administrate de Consiliul Concurentei si de Oficiul Concurentei.
(2) Reglementarile adoptate de Consiliul Concurentei si deciziile
pronuntate de acesta sunt obligatorii pentru Oficiul Concurentei.
Art. 67
(1) Cifra de afaceri vizata in art. 8 si 15 este suma veniturilor realizate
din vanzarile de produse si/sau din prestarile de servicii realizate de agentul
economic in cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad sumele
datorate cu titlu de obligatii fiscale si valoarea contabilizata a exporturilor
efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Cand o operatiune de concentrare economica are loc in modalitatea
prevazuta la art. 11 alin. (2) lit. b), fie prin luare de participare la
capital, fie prin cumparare de elemente de activ, din cifra de afaceri
stabilita conform alin. (1) va fi luata in considerare numai suma aferenta
participarii - actiuni ori parti sociale - sau, dupa caz, activelor constituind
obiect al tranzactiei.
(3) Daca, in cursul unei perioade de 2 ani, doua sau mai multe tranzactii
de felul celor mentionate la alin. (2) au loc intre aceleasi persoane fizice
si/sau juridice, ele sunt considerate ca o singura operatiune de concentrare
economica, realizata la data ultimei tranzactii.
Art. 68
Cifra de afaceri este inlocuita:
a) pentru societati bancare, institutii de credit sau financiare si
societati financiare - prin a zecea parte din valoarea bilantului lor;
b) pentru societatile de asigurari - prin valoarea primelor brute emise,
care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de
asigurari incheiate de ele sau in contul lor, inclusiv primele cedate
reasiguratorilor, dupa deducerea impozitelor si taxelor parafiscale percepute
asupra sumei primelor sau volumului total al acesteia.
Art. 69
In scopul aplicarii prevederilor art. 8 si 15, dar fara a contraveni
prevederilor alin. (2) si (3) ale art. 67, daca vreuna dintre societatile
comerciale avute in vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 15
face parte dintr-un grup de societati comerciale, pentru cifra sa de afaceri se
va lua in considerare cifra de afaceri cumulata a societatilor participante la
acel grup.
Art. 70
Plafoanele valorice, stabilite conform dispozitiilor prezentei legi prin
raportare la cifra de afaceri, vor fi actualizate periodic prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei, tinandu-se seama de evolutia indicelui general al
preturilor si tarifelor, dar la un interval nu mai mic de 6 luni.
Art. 71
Administratorii, managerii si directorii executivi care detin functii de
conducere si de decizie ori pozitii de control, direct sau prin interpusi la
agenti economici concurenti, sunt obligati sa notifice Consiliului Concurentei
aceasta situatie in termen de 30 de zile de la crearea ei.
Art. 72
(1) Pentru salarizarea membrilor si a personalului Consiliului Concurentei
se aplica, prin analogie, dispozitiile Legii nr. 50/1995 cu privire la
salarizarea membrilor si personalului Curtii de Conturi.
(2) Personalul Consiliului Concurentei si cel al Oficiul Concurentei
beneficiaza de prevederile art. 29 alin. (3) si ale art. 33 alin. (1) din Legea
nr. 40/1991, republicata in anul 1993.
(3) Personalul cu atributii privind preturile si protectia concurentei din
cadrul Ministerului Finantelor, atat cel din aparatul central cat si cel din reteaua
teritoriala se preia de catre Oficiul Concurentei prin transfer in interesul
serviciului.
Art. 73
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 9 luni de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, cu exceptia dispozitiilor care reglementeaza
infiintarea si organizarea Consiliului Concurentei si a Oficiul Concurentei,
care intra in vigoare la data publicarii legii in Monitorul Oficial al
Romaniei.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 36-38 din
Legea nr. 15/1990 privind reorganizare unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, art. 4 lit. a) din Legea nr. 11/1991 privind
combaterea concurentei neloiale si orice alte dispozitii contrare.
Art. 74
In termen de 6 luni de la constituirea sa, dar nu mai inainte de data
intrarii in vigoare a prezentei legi, Consiliul Concurentei va adopta si va
pune in aplicare regulamentul si instructiunile mentionate la art. 28 alin. (2)
si (3).
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
februarie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 februarie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
RADU VASILE