ORDIN
Nr. 89 din 16 aprilie 2004
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind regimul exceptarii
acordurilor din domeniul asigurarilor de la interdictia prevazuta la art. 5
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 443 din 18 mai 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (2) si
ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare; si
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pune in aplicare
Regulamentul privind regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor
de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazut in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
REGULAMENT
privind regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor de la
interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. 1
DISPOZITII GENERALE
Art. 1
Obiectul si domeniul de aplicare a regulamentului
(1) In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din Legea concurentei
nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare
lege, beneficiul exceptarii unor categorii de intelegeri, decizii luate de
asociatiile de agenti economici sau practicile concertate de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) se stabileste prin regulament al Consiliului
Concurentei, in conditiile art. 5 alin. (2) din lege.
(2) Consiliul Concurentei a adoptat "Regulamentul privind acordarea
exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici
concertate, de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996" publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997, prin care la cap. IX se stabilesc conditiile
de exceptare pentru acordurile in domeniul asigurarilor.
(3) Adoptarea noului regulament se inscrie in logica unei abordari economice
a incidentei acordurilor in cauza cu un mediu concurential normal. Astfel, s-au
considerat necesare: definirea unor categorii de acorduri exceptate pana la
atingerea unei anumite cote de piata si enuntarea restrictiilor sau clauzelor
care nu trebuie sa figureze in aceste acorduri.
(4) Noul regulament urmareste sa satisfaca doua exigente: sa asigure
protectia eficienta a concurentei si sa ofere agentilor economici o siguranta
juridica adecvata. Aceste obiective trebuie sa fie indeplinite tinandu-se seama
de necesitatea de a simplifica pe cat posibil supravegherea administrativa si
cadrul legislativ. Se porneste de la prezumtia ca sub un anumit nivel al cotei
de piata efectele pozitive ale acordurilor in domeniul asigurarilor compenseaza
eventualele lor efecte negative asupra concurentei, putand fi exceptate,
conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege.
(5) Prezentul regulament isi propune sa defineasca categoriile de acorduri,
decizii si practici concertate la care se aplica, sa specifice restrictiile sau
clauzele care pot sau nu pot aparea in acordurile, deciziile sau practicile
concertate si practicile concertate sau celelalte conditii care trebuie
satisfacute.
(6) Este necesar totusi sa se evite intocmirea unor liste cu clauze
exceptate si sa se puna un accent mai mare pe definirea categoriilor de
acorduri exceptate pana la atingerea unei anumite cote de piata si enuntarea
restrictiilor sau clauzelor care nu trebuie sa figureze in aceste acorduri.
Aceasta interventie are in vedere o aproximare economica a impactului
acordurilor pe piata relevanta. In sectorul asigurarilor sunt cateva tipuri de
colaborari ce implica toti agentii economici de pe piata relevanta a
asigurarilor care pot fi considerati ca indeplinesc in mod normal conditiile
stabilite la art. 5 alin. (2) din lege.
(7) Beneficiul exceptarii ar trebui limitat la acele acorduri pentru care
se presupune cu suficienta certitudine ca satisfac conditiile art. 5 alin. (2)
din lege.
(8) Cooperarea intre societatile de asigurare sau asociatiile de societati
de asigurare in ceea ce priveste calculul costului mediu al riscului acoperit
in domeniul asigurarilor de viata, elaborarea de tabele statistice privind
mortalitatea sau tabele statistice care indica frecventa imbolnavirilor, accidentarilor
si invaliditatilor, permite imbunatatirea cunostintelor despre riscuri si
faciliteaza evaluarea lor de catre companiile individuale, ceea ce avantajeaza
atat intrarea pe piata, cat si consumatorii. Acelasi lucru se aplica si
studiilor comune privind eventualul impact al factorilor externi care pot
influenta frecventa sau dimensiunea despagubirilor, sau profiturile diferitelor
tipuri de investitii. Totusi, trebuie mentionat ca o asemenea colaborare nu
este exceptata decat in masura in care este necesar sa se atinga aceste
obiective. De aceea este necesar sa se stipuleze ca acordurile pentru primele
comerciale nu sunt exceptate; nivelul acestora poate fi mai redus decat cel
indicat de rezultatele calculelor, tabelelor sau studiilor in cauza, deoarece asiguratorii
isi pot utiliza veniturile din investitii pentru a-si reduce primele. Mai mult,
calculele, tabelele sau studiile in cauza ar trebui sa nu constranga, ci sa
aiba doar o valoare indicativa.
(9) Mai mult, categoriile la care statisticile pentru costul riscului
acoperit sunt vaste, putine societati de asigurare au posibilitatea sa
calculeze primele pe baze mai riguroase. In consecinta, este de preferat sa nu
fie exceptat calculul in comun al costului riscului acoperit decat cu conditia
ca nivelul de detaliu si diferentiere a statisticilor furnizate sa fie
suficient din punct de vedere al calculelor actuariale.
(10) Accesul la asemenea calcule, tabele si studii este necesar nu numai
pentru societatile de asigurari active pe piata geografica sau a produsului in
cauza, dar si pentru potentialii concurenti pe piata. Acestia trebuie sa aiba
acces la calcule, tabele si studii in conditii rezonabile si nediscriminatorii,
in raport cu societatile de asigurari deja prezente pe piata. Asemenea conditii
pot include, de exemplu, o obligatie din partea societatii de asigurare ce nu
este inca prezenta pe piata, de a furniza informatii statistice despre
calamitati, daca ar intra vreodata pe piata. Se pot include, de asemenea,
aderarea la asociatia de asigurari responsabila pentru realizarea calculelor,
atata vreme cat accesul la asemenea parteneriat este disponibil in conditii
rezonabile si nediscriminatorii pentru societatile de asigurari care nu sunt
inca active pe piata in cauza. Taxele de acces la aceste calcule sau studii,
impuse eventual societatilor de asigurari care nu au contribuit la realizarea
lor, nu pot fi considerate rezonabile daca ar atinge un nivel care ar constitui
o bariera la intrarea pe piata.
(11) Fiabilitatea calculelor, tabelelor si studiilor realizate in comun
este functie de cantitatea informatiilor pe care se bazeaza. Societatile de
asigurare care detin o cota de piata semnificativa pot genera suficiente
statistici interne pentru fiabilitatea calculelor, ceea ce nu pot face societatile
cu o cota de piata mica si, cu atat mai mult, noii intrati pe piata. Includerea
in asemenea calcule, tabele si studii realizate in comun, de informatii
provenite de la toate societatile de asigurare prezente pe piata, in special
cele mari, promoveaza concurenta ajutandu-le pe cele mai mici si facilitand
intrarea pe piata.
(12) Conditiile politei standard de asigurare si modelele uzuale care
ilustreaza profitul de realizat pentru o polita de asigurari de viata pot
genera avantaje. De exemplu, ele pot genera castiguri pentru societatile de
asigurari, pot facilita intrarea pe piata a societatilor de asigurare mai mici
sau fara experienta, pot ajuta societatile de asigurare sa-si indeplineasca
obligatiile legale si pot fi utilizate de societatile de asigurare ca un model
in compararea cu diferitele polite oferite de celelalte societati de asigurare.
(13) Totusi, conditiile politei standard nu trebuie sa conduca la
uniformizarea produselor de asigurare si nici la crearea unui dezechilibru
intre drepturile si obligatiile ce decurg din contract. In consecinta,
exceptarea ar trebui sa se aplice numai conditiilor pentru polita standard, cat
timp ele nu sunt obligatorii si cu mentiunea expresa ca agentii economici
participanti sunt liberi sa ofere conditii diferite pentru politele clientilor
lor. Mai mult, conditiile politei standard nu pot contine vreo excludere
sistematica a unor riscuri fara sa prevada expres posibilitatea extinderii
acestora prin acord si nu pot sa prevada mentinerea relatiilor contractuale cu
asiguratul pe o perioada excesiva sau sa se indeparteze de obiectivele
stabilite initial in polita.
(14) In plus, este necesar sa se stipuleze ca aceste conditii comune ale
politei standard trebuie sa fie disponibile oricarei persoane interesate si, in
particular, asiguratului, deci sa asigure o transparenta reala si in folosul
beneficiarilor.
(15) Includerea riscurilor intr-o polita de asigurare, la care un numar
semnificativ de asigurati nu sunt expusi simultan, poate impiedica inovatia, costul
global al riscului constituind o constrangere pentru societatile de asigurare
in oferirea de asigurari proprii si distincte. O clauza care impune costuri
globale ale riscului nu ar trebui acoperita de exceptari. Cat timp societatile
de asigurari sunt obligate prin lege sa includa in polite riscuri acoperite la
care un numar semnificativ de asigurati nu sunt expusi simultan, atunci
includerea intr-un contract tip neobligatoriu a unor clauze standard reflectand
aceasta obligatie legala nu constituie o restrictionare a concurentei si nu
contravine prevederilor art. 5 alin. (1) din lege.
(16) Grupurile de coasigurare sau coreasigurare (adesea intitulate
"pool-uri"), pot permite societatilor de asigurare si reasigurare sa
furnizeze asigurari si reasigurari pentru riscuri pentru care ele nu pot oferi
decat o acoperire insuficienta in absenta unui cartel (pool). De asemenea, pot
ajuta societatile de asigurare si reasigurare sa dobandeasca experienta in
domeniul riscurilor care le sunt mai putin cunoscute. Totusi, asemenea grupuri
pot restrictiona concurenta, prin standardizarea conditiilor politei, a sumei
acoperite, a primelor. Este adecvat sa fie definite conditiile in care aceste
grupuri pot fi exceptate.
(17) Pentru riscurile noi, nu este posibil sa se determine in prealabil
capacitatea de subscriere necesara pentru acoperirea riscului, si nici de a sti
daca mai multe astfel de grupuri pot coexista in scopul promovarii acestui tip
de asigurare. Constituirea unui acord de tip cartel ("pooling arrangement")
exclusiv in scopul asigurarii sau reasigurarii unor astfel de riscuri noi (si
nu pentru o combinatie de riscuri noi si de riscuri existente) poate sa
beneficieze de o exceptare pentru o perioada limitata de timp. O perioada de
trei ani ar trebui sa constituie o perioada adecvata pentru acumularea de
informatii despre despagubiri, suficiente pentru a evalua necesitatea unui
singur cartel. Acest regulament prevede deci exceptarea unui asemenea grup care
este nou creat pentru a acoperi un nou risc, pe o perioada de trei ani de la
infiintare.
(18) Definitia notiunii de "riscuri noi" prevazuta la art. 3
alin. (7), din prezentul regulament, conform careia pot fi considerate riscuri
noi riscurile care nu existau inainte, ceea ce exclude, de exemplu, riscurile
care existau inainte, dar nu erau acoperite de o asigurare. Mai mult, un risc
care cunoaste o evolutie semnificativa (de exemplu o crestere considerabila a
activitatii teroriste) este exclus din aceasta definitie. Un risc nou necesita,
prin natura sa, un nou produs de asigurare si nu poate fi acoperit cu
completari si modificari ale unui produs de asigurare deja existent.
(19) Pentru riscurile care nu sunt noi, asemenea grupuri de coasigurare si
coreasigurare care implica o restrictionare a concurentei pot totusi, in
circumstante limitate, sa atraga avantaje de natura a justifica o exceptare de
la art. 5 alin. (2) din lege, chiar si in ipoteza in care ele ar putea fi
inlocuite de doua sau mai multe societati de asigurare concurente. Ele pot
permite membrilor sai sa obtina experienta necesara in tipul de asigurari in
care este implicat, pot permite costuri de recuperare sau o reducere a primelor
pentru reasigurare in conditii avantajoase. Totusi, orice exceptare pentru
asemenea grupuri nu se justifica daca grupul in cauza beneficiaza de o putere
semnificativa de piata, dat fiind ca, in acest caz, restrictionarea concurentei
prin acest cartel are ca efect obtinerea unor posibile avantaje.
(20) Regulamentul acorda o exceptare oricarui grup de coasigurare sau
coreasigurare care exista de mai mult de trei ani sau care nu este creat pentru
a acoperi un risc nou, cu conditia ca produsele de asigurare subscrise de
membrii grupului sa nu depaseasca urmatoarele procente: 25% din piata relevanta
in cazul grupurilor de coreasigurare si 20% in cazul celor de coasigurare.
Pentru grupurile de coasigurare este prevazut un prag mai mic deoarece
grupurile de coasigurare pot implica conditii constante ale politei si prime
comerciale. Aceste exceptari nu pot fi aplicate decat daca grupul in cauza
indeplineste conditiile stabilite in acest regulament, care sunt destinate sa
mentina conditii minime de concurenta intre membrii grupului.
(21) Grupurile care nu intra sub incidenta acestui regulament pot beneficia
de o exceptare individuala, functie de caracteristicile lor si de conditiile
specifice ale pietei in cauza. Tinand cont de faptul ca multe piete de
asigurare evolueaza in mod constant, o analiza individuala ar fi necesara in
asemenea cazuri pentru a determina daca sunt sau nu indeplinite conditiile art.
5 alin. (2) din lege.
(22) Adoptarea de catre una sau mai multe societati de
asigurare/reasigurare a unor conditii tehnice, reguli sau ghiduri practice cu
privire la sistemele de securitate si procedurile pentru evaluarea
conformitatii acestor sisteme, specificatiile tehnice, regulile sau ghidurile
practice, pot fi benefice in masura in care furnizeaza asiguratorilor si
reasiguratorilor un element de referinta pentru care furnizeaza asiguratorilor
si reasiguratorilor un element de referinta pentru aprecierea dimensiunii
riscului pe care trebuie sa-l acopere intr-un caz specific, in masura in care
acesta depinde de calitatea sistemelor de siguranta ca si de instalarea si
intretinerea lor.
(23) In ceea ce priveste instalarea si intretinerea sistemelor de
securitate, acordurile intre societatile de asigurare ce stabilesc specificatii
tehnice sau proceduri de agreere pot fi exceptate prin regulament. Exceptarea
ar trebui totusi supusa unor conditii, in special cea conform careia fiecare
societate de asigurare trebuie sa aiba libertatea sa accepte in asigurare, in
conditiile si termenii doriti, echipamente si societati de instalare si
intretinere care nu sunt agreate conform procedurii comune.
(24) Cu toate acestea, daca acordurile individuale exceptate prin acest
regulament au efecte incompatibile cu art. 5 alin. (2) din lege, Consiliul
Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii in bloc. Aceasta se poate
intampla in particular cand studiile privind impactul dezvoltarii viitoare sunt
bazate pe ipoteze nejustificabile; cand conditiile politei standard recomandate
contin clauze care creeaza, in detrimentul asiguratului, un dezechilibru
semnificativ intre drepturile si obligatiile ce decurg din contract sau cand
grupurile sunt folosite sau conduse astfel incat ofera unuia sau mai multor
participanti mijloacele de a obtine sau a de a-si intari o pozitie
semnificativa pe piata relevanta, sau prin aceste grupuri se realizeaza o
impartire a pietei.
(25) Pentru a facilita concluziile acordurilor, unele dintre ele putand
implica decizii de investitii semnificative, perioada de valabilitate a
regulamentului ar trebui fixata la sapte ani.
CAP. 2
EXCEPTARI SI DEFINITII
Art. 2
Obiectul exceptarii
In temeiul art. 5 alin. (2) din lege si in baza prevederilor din prezentul
regulament, interdictia, prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, nu se aplica
acordurilor, deciziilor luate de asociatiile de agenti economici si practicilor
concertate, denumite in continuare acorduri, ale societatilor din sectorul
asigurarilor, care au ca obiect cooperarea pentru:
a) stabilirea in comun a primelor de asigurare pe baza statisticii comune
sau a numarului de cereri de despagubire, prin care se realizeaza:
- calculul costului mediu al riscului acoperit (denumit in continuare
"calcul");
- pentru asigurarile care implica elementul capitalizarii, elaborarea si
distribuirea de tabele statistice privind mortalitatea si tabele statistice
care indica frecventa imbolnavirilor, accidentarilor si invaliditatilor
(denumite in continuare "tabele");
b) elaborarea de studii asupra impactului probabil al imprejurarilor
generale, externe, fata de societatile de asigurare interesate, asupra
frecventei sau asupra amplorii cererilor de despagubiri, pentru un anume risc
sau categorii de risc, sau asupra profitabilitatii diferitelor tipuri de
investitii (denumite in continuare "studii") si distributiei
rezultatelor lor;
c) elaborarea si difuzarea de conditii standard ale politei de asigurari
directe (denumite in continuare "conditiile politei standard");
d) elaborarea si difuzarea de modele uzuale care ilustreaza profiturile de
realizat pentru o polita de asigurare ce implica un element de capitalizare
(denumite in continuare "modele");
e) constituirea si functionarea de grupuri de societati de asigurare sau
societati de asigurare si societati de reasigurare pentru a acoperi in comun o
categorie specifica de riscuri, sub forma coasigurarii sau coreasigurarii, si
f) elaborarea, recunoasterea si distribuirea de specificatii tehnice,
reguli sau ghiduri practice pentru instalarea si intretinerea sistemelor de
securitate si procedurile pentru evaluarea si aprobarea conformitatii
societatilor de asigurare care instaleaza sau intretin sistemele de securitate
cu aceste specificatii tehnice, reguli sau ghiduri practice.
Art. 3
Definitii
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
(1) Acord: o intelegere, o decizie de asociere a doua sau mai multe
societati de asigurare sau o practica concertata;
(2) Societati participante: reprezinta societatile de asigurare ce sunt
parte la acord si societatile de asigurare legate de acestea;
(3) Societatile de asigurare legate reprezinta:
a) societatile de asigurare la care una dintre societatile participante la
un acord, direct sau indirect:
- are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot, sau
- are puterea de a desemna mai mult de jumatate din numarul membrilor
consiliului de administratie sau ai organelor de reprezentare legale, sau
- are dreptul de a conduce afacerile societatii de asigurare respective;
b) societatile de asigurare care detin la una din societatile participante
la un acord, direct sau indirect, drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
c) societatile de asigurare la care una din societatile de asigurare
enumerate la lit. b) are, direct sau indirect, drepturile sau puterile
enumerate la lit. a);
d) societatile de asigurare la care o parte la acord impreuna cu una sau
mai multe societati de asigurare prevazute la lit. a), b) sau c), sau la care
doua sau mai multe dintre aceste societati de asigurare detin impreuna
drepturile sau puterile prevazute la lit. a);
e) societatile de asigurare la care drepturile si puterile enumerate la
lit. a) sunt detinute de:
- partile la acord sau societatile de asigurare legate de acestea,
prevazute la lit. a) - d), sau
- una sau mai multe parti la acord sau de una sau mai multe societati de
asigurare legate, prevazute la lit. a) - d), si una sau mai multe parti terte.
(4) Conditiile politei standard: se refera la orice clauze prevazute in
polita de asigurare model sau in politele de asigurare de referinta elaborate
impreuna de societatile de asigurare sau de asociatiile acestora;
(5) Grupuri de coasigurare: reprezinta grupuri constituite din societati de
asigurare care:
- convin sa semneze, in numele si in contul tuturor participantilor,
asigurarea pentru o categorie de risc precizata; sau
- incredinteaza semnarea si administrarea asigurarilor impotriva unei
categorii de riscuri precizate, in numele si in contul lor, uneia dintre
societatile de asigurare, unui agent comun sau unui organism comun creat in
acest scop.
(6) Grupuri de coreasigurare: reprezinta grupurile constituite din
societati de asigurare, eventual si cu concursul uneia sau mai multor societati
de reasigurare, in vederea:
- reasigurarii reciproce, in totalitate sau partial, a obligatiilor lor
care decurg din categoria de risc precizata;
- acceptarii, in subsidiar, in numele si in contul tuturor participantilor,
a reasigurarii pentru aceeasi categorie de risc precizata.
(7) Riscuri noi: reprezinta riscuri ce nu existau inainte si a caror
acoperire necesita crearea unui produs de asigurare nou, nefiind posibila o
extindere, imbunatatire sau inlocuire a unui produs de asigurare existent.
(8) Sisteme de securitate: reprezinta componente si echipamente destinate
prevenirii sau reducerii daunelor si sisteme formate din astfel de elemente.
(9) Prime comerciale: reprezinta pretul platit de cumparatorul unei polite
de asigurare.
CAP. 3
CALCULE, TABELE SI STUDII
Art. 4
Conditii de exceptare
(1) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. a) din prezentul regulament se va
aplica in conditiile in care calculele si tabelele:
a) se bazeaza pe ansamblul de date, aferent unui numar de ani de risc luati
ca perioada de observatie in legatura cu riscuri identice sau comparabile, in
numar suficient pentru a constitui o baza care poate fi tratata statistic si
care va furniza date, printre altele, cu privire la:
- numarul de cereri de despagubire in perioada respectiva;
- numarul de riscuri individuale asigurate in fiecare an din perioada
aleasa pentru observatie;
- suma totala platita sau de platit pentru cererile de despagubire aparute
in perioada respectiva;
- suma totala a capitalului asigurat pentru fiecare an de risc din perioada
aleasa pentru observatie;
b) includ o impartire detaliata a statisticilor din punct de vedere
actuarial;
c) nu cuprind in nici un caz prevederi cu privire la evenimente
intamplatoare, venitul care deriva din rezerve, costuri administrative sau
comerciale, contributii fiscale sau de alta natura si nu iau in considerare
veniturile din investitii si profiturile anticipate.
(2) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. a) si b) din prezentul regulament
se va aplica in conditiile in care calculele, tabelele sau studiile rezultate:
a) nu mentioneaza societatile de asigurare pentru care sunt intocmite, sau
o parte asigurata;
b) sunt elaborate si distribuite cu mentiunea expresa ca sunt pur
orientative;
c) sunt disponibile in termeni rezonabili si nediscriminatorii, pentru
orice societate de asigurare care solicita o copie a lor, incluzand societatile
de asigurare care nu sunt active pe piata geografica sau a produsului la care
se refera aceste calcule, tabele si studii.
Art. 5
Acorduri carora nu li se aplica exceptarea
Exceptarea prevazuta la art. 2 din prezentul regulament nu se aplica
acordurilor prin care societatile de asigurare se angajeaza sau se obliga sa nu
foloseasca calcule sau tabele care difera de cele elaborate conform art. 2 lit.
a) sau de a nu se indeparta de rezultatele studiilor prevazute la art. 2 lit.
b).
CAP. 4
CONDITII ALE POLITEI STANDARD SI MODELE
Art. 6
Conditii de exceptare
(1) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament se
aplica in cazurile in care conditiile politei standard:
a) sunt stabilite si distribuite cu mentiunea expresa ca nu sunt coercitive
si ca utilizarea lor nu este recomandata in orice situatie;
b) mentioneaza expres ca societatile participante sunt libere sa ofere
polite cu conditii diferite clientilor lor, si
c) sunt accesibile oricarei persoane interesate si sunt puse la dispozitie
la cerere.
(2) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. d) din prezentul regulament se
aplica cu conditia ca modelele necoercitive sa fie stabilite si distribuite
numai in scop orientativ.
Art. 7
Acorduri carora nu li se aplica exceptarea
(1) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament nu se
aplica atunci cand conditiile politei standard contin clauze care:
a) indica valoarea primei de asigurare;
b) indica nivelul de garantie sau de franciza;
c) impun o asigurare globala, incluzand riscuri la care un numar
semnificativ de asigurati nu sunt expusi simultan;
d) permit asiguratorului sa mentina polita de asigurare, in situatia in
care acesta reziliaza partial garantia, mareste prima fara riscul sau scopul ca
garantia sa fie schimbata (fara prejudiciu la clauzele de indexare) sau
altereaza conditiile politei fara consimtamantul expres al titularului
acesteia;
e) permit asiguratorului sa modifice durata contractului fara
consimtamantul expres al asiguratului;
f) impun asiguratilor, in asigurarile non viata, o perioada a contractului
mai mare de trei ani,
g) impun, contractelor care se reinnoiesc automat, fara o notificare cu
privire la expirarea perioadei de valabilitate, o perioada de reconductiune mai
mare de un an;
h) obliga asiguratul sa accepte reinnoirea asigurarii care nu mai are
obiect datorita disparitiei riscului asigurat, daca acesta este expus din nou
unui risc de aceeasi natura;
i) obliga asiguratul sa incheie contracte de asigurare cu acelasi
asigurator, pentru riscuri diferite;
j) obliga asiguratul, in caz de cesiune a obiectului asigurat, la preluarea
de catre dobanditor a contractului de asigurare;
k) exclud sau limiteaza acoperirea riscului daca asiguratul foloseste
masuri de securitate, sau apeleaza la societati de instalare sau intretinere a
echipamentelor de securitate, care nu sunt conforme cu specificatiile adoptate
de catre o asociatie de societati de asigurare;
(2) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament nu se
aplica acordurilor care prevad obligarea societatilor de asigurare participante
la acord sau obligarea altor societati de asigurare de a nu aplica decat
conditiile politei standard pentru asigurari convenite prin acord;
(3) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament nu se
aplica acordurilor care prevad excluderea de la asigurare a anumitor categorii
de riscuri pe considerentul unor caracteristici specifice ale asiguratului, in
conditiile in care pot fi stabilite conditii de asigurare specifice pentru
categorii de populatie delimitate pe criterii sociale sau privind ocupatia;
(4) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. d) nu se aplica in cazul in care,
fara a prejudicia obligatiile legale impuse, modelele necoercitive includ numai
ratele specificate ale dobanzilor, sau contin cifre care indica costuri
administrative;
(5) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. d) nu se aplica acordurilor prin
care societatile de asigurare sau asociatiile de societati de asigurare se
angajeaza sau se obliga reciproc sa nu aplice modele de asigurare altele decat
cele stabilite printr-un acord intre societatile participante.
CAP. 5
ACOPERIREA COMUNA A ANUMITOR TIPURI DE RISCURI
Art. 8
Aplicarea exceptarii si pragul pentru cota de piata
(1) In ceea ce priveste grupurile de coasigurare sau de coreasigurare care
sunt create dupa data intrarii in vigoare a prezentului regulament pentru
acoperirea exclusiva a unor riscuri noi, exceptia prevazuta la art. 2 lit. e)
se va aplica pentru o perioada de trei ani de la data infiintarii grupului,
fara a se referi la cota de piata a grupului.
(2) In ceea ce priveste grupurile de coasigurare sau de coreasigurare care
nu intra sub incidenta primului alineat (din motivul ca ele existau de mai mult
de trei ani sau nu au fost create pentru a acoperi un risc nou), exceptia
prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica atata timp cat prezentul regulament
ramane in vigoare, cu conditia ca asigurarile subscrise de societatile de
asigurari participante sau in numele lor, pe oricare dintre pietele implicate,
sa nu reprezinte:
a) mai mult de 20% din piata relevanta in cazul grupurilor de coasigurare;
b) mai mult de 25% din piata relevanta in cazul grupurilor de
coreasigurare.
(3) In scopul aplicarii pragului pentru cota de piata mentionata in
alineatul al doilea, vor fi aplicate urmatoarele reguli:
a) cota de piata va fi calculata pe baza venitului brut din prime; in lipsa
informatiilor privind venitul brut din prime, pot fi folosite pentru a stabili
cota de piata a societatilor de asigurare implicate, estimarile bazate pe alte
informatii comerciale, in special acoperirea riscurilor sau valoarea riscului
asigurat;
b) cota de piata se va calcula pe baza informatiilor din anul precedent;
c) cota de piata detinuta de societatile de asigurare mentionate la art. 3
alin. (3) lit. (e) va fi impartita in mod egal fiecarei societati de asigurare
ce are drepturile sau puterile enumerate la art. 3 alin. (3) lit. a).
(4) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. a) este sub
20% dar creste ulterior peste acest nivel fara sa depaseasca 22%, exceptarea
prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica in continuare pentru urmatorii 2 ani
calendaristici consecutivi, ulteriori anului in care s-a depasit pentru prima
data pragul de 20% .
(5) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. a) este sub
20% dar creste peste 22%, exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica
in continuare pentru anul calendaristic urmator anului in care s-a depasit
pentru prima data pragul de 22% .
(6) Perioadele de exceptare de care au beneficiat societatile de asigurare
participante in aplicarea alineatelor 4 si 5 nu se vor cumula, astfel incat sa
se depaseasca o perioada de 2 ani calendaristici.
(7) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. b) este sub
25% dar creste peste acest nivel fara sa depaseasca 27%, exceptarea prevazuta
la art. 2 lit. e) se va aplica in continuare pentru urmatorii 2 ani
calendaristici consecutivi, ulteriori anului in care s-a depasit pentru prima
data pragul de 25% .
(8) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. b) este sub
25% dar creste peste 27%, exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica
in continuare pentru anul calendaristic urmator anului in care s-a depasit
pentru prima data pragul de 27% .
(9) Perioadele de exceptare de care au beneficiat societatile de asigurare
participante in aplicarea alineatelor 7 si 8 nu se vor cumula, astfel incat sa
depaseasca o perioada de 2 ani calendaristici.
Art. 9
Conditii de exceptare
Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) din prezentul regulament se va
aplica in conditiile in care:
a) fiecare societate de asigurare participanta are dreptul sa se retraga
din grup, cu conditia ca perioada de preaviz sa nu fie mai mare de un an, fara
a fi pasibila de sanctiuni;
b) regulile grupului nu obliga nici un membru al acestuia sa
asigure/reasigure prin intermediul grupului, in totalitate sau partial, un risc
de tipul celui acoperit prin grup;
c) regulile grupului nu restrictioneaza activitatea grupului sau cea a
membrilor sai in asigurarea sau reasigurarea riscurilor localizate in orice
parte geografica a Romaniei;
d) acordul nu limiteaza productia sau vanzarile;
e) acordul nu presupune o impartire a pietelor sau a clientilor;
f) membrii grupurilor de coreasigurare nu se inteleg asupra primelor
comerciale pe care ei le aplica in asigurarea directa; si
g) nici un membru al grupului, sau societate de asigurare care exercita o
influenta determinanta asupra politicii comerciale a grupului, nu poate fi
membru, sau nu poate exercita o influenta determinanta asupra politicii
comerciale a unui alt grup activ pe aceeasi piata relevanta.
CAP. 6
SISTEME DE SECURITATE
Art. 10
Conditii de exceptare
Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. f) din prezentul regulament se va
aplica in conditiile in care:
a) specificatiile tehnice si procedurile de evaluare sunt precise,
justificate tehnic si in acord cu performanta ce este atinsa prin sistemele
comune de securitate;
b) regulile privind evaluarea societatilor de instalare si intretinere sunt
obiective, se refera la competentele lor tehnice si sunt aplicate intr-o
maniera nediscriminatorie;
c) specificatiile si regulile sunt stabilite si distribuite cu mentiunea ca
societatile de asigurare sunt libere sa accepte in asigurare, in orice termeni
si conditii doresc, alte sisteme de securitate sau alte societati de instalare
si intretinere care nu sunt conforme cu specificatiile tehnice sau regulile din
acord;
d) specificatiile si regulile sunt furnizate la simpla cerere a oricarei
persoane interesate;
e) listele sistemelor de securitate si societatile de instalare si
intretinere conforme cu specificatiile includ o clasificare bazata pe nivelul
performantei obtinut;
f) cererea pentru evaluare poate fi formulata oricand de orice solicitant;
g) evaluarea conformitatii nu impune solicitantului cheltuieli care nu sunt
in concordanta cu costurile procedurii aprobate;
h) sistemele de securitate si societatile de instalare si intretinere care
indeplinesc criteriile de evaluare sunt certificate in acest scop intr-o
maniera nediscriminatorie intr-o perioada de pana la sase luni de la data
solicitarii, exceptand cazurile in care consideratiile tehnice justifica o
perioada suplimentara rezonabila;
i) atat solicitarea, cat si aprobarea sunt certificate in scris;
j) refuzul de a aproba certificatul de conformitate este motivat in scris
atasand o copie a inregistrarii testelor si controalelor care au fost
efectuate;
k) refuzul de a primi o cerere pentru evaluare este dat in scris; si
l) specificatiile si regulile sunt aplicate de organismele acreditate.
CAP. 7
DISPOZITII FINALE
Art. 11
Retragerea exceptarii
Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii daca, din proprie
initiativa sau la cererea unei persoane ce declara un interes legitim,
descopera intr-un anume caz, ca un acord caruia i se aplica exceptarea
prevazuta la art. 2 din prezentul regulament, are efecte care sunt
incompatibile cu conditiile stabilite la art. 5 alin. (2) din lege, si in
special atunci cand:
a) studiile carora li se aplica exceptarea prevazuta la art. 2 lit. b) se
bazeaza pe ipoteze nejustificabile;
b) politele standard carora li se aplica exceptarea prevazuta la art. 2
lit. c) contin clauze care creeaza, in detrimentul asiguratului, un
dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile ce decurg din
contract;
c) in ceea ce priveste acoperirea in comun a tipurilor de riscuri la care
se aplica exceptarea de la art. 2 lit. e), organizarea sau functionarea unui
grup conduce, prin conditiile ce reglementeaza admiterea, definirea riscurilor
de acoperire, acordurile de retrocedare sau prin orice alte mijloace, la o
impartire a pietelor pentru produsele de asigurare sau pentru produsele
substituibile.
Art. 12
(1) Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Exceptarile acordate inainte de intrarea in vigoare a prezentului
regulament, prin decizie a Consiliului Concurentei, in conformitate cu
prevederile cap. IX (Conditiile de exceptare pentru acordurile din domeniul
asigurarilor) din Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de
intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, raman valabile
pana la expirarea perioadei de exceptare, respectiv a valabilitatii deciziei.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
prevederile cap. IX (Conditiile de exceptare pentru acordurile din domeniul
asigurarilor) si anexa nr. 1/8 din Regulamentul privind acordarea exceptarii,
pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996.