ORDIN
Nr. 106 din 10 mai 2004
pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind individualizarea
sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 55 din Legea concurentei
nr. 21/1996
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 17 mai 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale art.
29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii lor in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
Instructiunile privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile
prevazute la art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art.
55 din Legea concurentei nr. 21/1996
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta
prezentele instructiuni.
I. Introducere
Scopul prezentelor instructiuni, emise in aplicarea art. 57 din Legea
concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita
in continuare lege, este de a stabili modalitatile de individualizare a
sanctiunilor in cazul savarsirii vreuneia dintre contraventiile prevazute la
art. 55 din lege, tinandu-se seama de gravitatea si durata faptei, precum si de
consecintele acesteia asupra concurentei.
Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se intemeiaza pe fixarea
unui nivel de baza care se va majora in cazul existentei circumstantelor
agravante sau se va reduce in cazul existentei circumstantelor atenuante.
II. Nivelul de baza
Nivelul de baza se determina in functie de gravitatea si durata faptei si a
consecintelor sale asupra concurentei, conform criteriilor prevazute la art. 57
din lege.
A. Gravitate
In evaluarea gravitatii incalcarii trebuie sa se ia in considerare natura
faptei, impactul concret pe piata al acesteia, cand acesta poate fi apreciat,
precum si marimea pietei geografice relevante.
In functie de gravitate, aceste fapte se impart in trei categorii:
- fapte de gravitate mica;
- fapte de gravitate medie;
- fapte de gravitate mare.
B. Durata
Individualizarea sanctiunii in functie de durata, pentru contraventiile
prevazute la art. 55 din lege, trebuie sa aiba in vedere ca:
a) in ceea ce priveste omisiunea notificarii, se disting urmatoarele
categorii:
- incalcari de scurta durata (mai putin de o luna);
- incalcari de durata medie (1 - 3 luni);
- incalcari de lunga durata (peste 3 luni);
b) in ceea ce priveste nefurnizarea informatiilor sau furnizarea de
informatii inexacte, se vor avea in vedere urmatoarele categorii:
- incalcari de scurta durata (mai putin de 7 zile);
- incalcari de durata medie (7 - 14 zile);
- incalcari de lunga durata (peste 14 zile).
In functie de incadrarea faptei conform criteriilor prevazute la lit. a) si
b), nivelul de baza se stabileste dupa cum urmeaza:
- nivel de baza minim - 0,2% din cifra de afaceri;
- nivel de baza mediu - 0,4% din cifra de afaceri;
- nivel de baza mare - 0,8% din cifra de afaceri.
III. Individualizarea amenzii
In urma stabilirii nivelului de baza, individualizarea amenzii se va face
tinandu-se cont de circumstantele agravante sau atenuante existente.
Aceasta va permite aplicarea unor tratamente diferentiate agentilor
economici in functie de natura faptei savarsite, precum si de circumstantele
agravante/atenuante, retinute pentru fiecare caz.
1. Nivelul de baza se va majora atunci cand exista circumstante agravante,
precum:
- incalcari repetate de acelasi tip, savarsite de acelasi agent economic;
- refuzul de a coopera, tentativele de obstructionare a Consiliului
Concurentei in cursul investigatiilor sale;
- rolul de conducator/initiator al incalcarii;
- masuri represive asupra altor agenti economici pentru a-i determina sa
respecte deciziile sau practicile anticoncurentiale;
- necesitatea de a majora sanctiunile pentru a depasi cuantumul
castigurilor ilicite realizate ca urmare a incalcarii, atunci cand estimarea
acestui cuantum este obiectiv posibila;
- altele.
2. Nivelul de baza se va diminua atunci cand exista circumstante atenuante,
precum:
- rolul exclusiv pasiv sau imitativ in realizarea incalcarii;
- netranspunerea in practica a acordurilor/practicilor anticoncurentiale;
- incetarea incalcarilor inca de la primele interventii ale Consiliului
Concurentei;
- existenta unei indoieli rezonabile din partea agentului economic cu
privire la caracterul contraventional al comportamentului restrictiv;
- incalcarile savarsite din neglijenta, fara intentie;
- colaborarea efectiva a agentului economic in cadrul procedurii declansate
de Consiliul Concurentei;
- altele.
3. In urma stabilirii circumstantelor agravante/atenuante, individualizarea
amenzii, in cazul contraventiilor prevazute la art. 55 din lege, se va face
astfel:
- in cazul nivelului de baza minim, amenda de aplicat va fi pana la 0,4%
din cifra de afaceri a contravenientului;
- in cazul nivelului de baza mediu, amenda de aplicat va fi stabilita de la
0,2% la 0,8% din cifra de afaceri a contravenientului;
- in cazul nivelului de baza mare, amenda de aplicat va fi stabilita de la
0,4% la 1% din cifra de afaceri a contravenientului.
IV. Dispozitii finale
a) Pentru contraventiile prevazute la art. 55 din lege, rezultatul final al
calculului amenzii conform acestei metode (cuantum de baza caruia i se aplica procente
de agravare/de diminuare) nu poate in nici un caz sa depaseasca 1% din cifra de
afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii.
b) In functie de circumstante se impune ca, dupa efectuarea calculelor de
mai sus, sa se tina seama de anumite date obiective, precum: un context
economic specific, eventualele avantaje economice sau financiare obtinute de
autorii incalcarii, caracteristicile specifice agentului economic in cauza,
precum si capacitatea sa de a plati amenda, in contextul social respectiv,
pentru a adapta cuantumul amenzilor preconizate.
c) In cazurile ce implica asociatii de agenti economici, amenzile vor fi
aplicate individual fiecarui agent economic care face parte din asociatie.
In situatia in care acest lucru nu este posibil (de exemplu, foarte multi
agenti economici membri ai unei asociatii), trebuie sa i se aplice asociatiei o
amenda globala calculata conform principiilor prezentate mai sus, dar
echivalenta cu totalul amenzilor individuale ce ar fi putut fi aplicate
fiecarui membru al acestei asociatii.