ORDONANTA DE URGENTA Nr. 121 din 4 decembrie 2003
pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 875 din 10 decembrie 2003
Avand in vedere faptul ca adoptarea si punerea in practica a acquisului
comunitar in domeniul concurentei constituie o conditie esentiala a Comisiei
Europene pentru inchiderea provizorie a negocierilor la cap. 6 "Politica
in domeniul concurentei",
tinand seama de faptul ca modificarea si completarea Legii concurentei nr.
21/1996 reprezinta unul dintre obiectivele cuprinse in Planul de masuri
prioritare pentru perioada decembrie 2003 - decembrie 2004,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Administrarea prezentei legi si punerea ei in aplicare sunt incredintate
Consiliului Concurentei, ca autoritate administrativa autonoma, investita in
acest scop, in conditiile, modalitatile si limitele stabilite prin dispozitiile
ce urmeaza."
2. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina
in mod liber prin concurenta, pe baza cererii si ofertei. Preturile si tarifele
practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol natural sau legal
se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu
exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte
competente."
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii
economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de
asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, care au ca obiect
sau pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe
piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, in special cele care urmaresc:
a) fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare
ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a
oricaror alte conditii comerciale;
b) limitarea sau controlul productiei, distributiei, dezvoltarii
tehnologice ori investitiilor;
c) impartirea pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe
criteriu teritorial, al volumului de vanzari si achizitii ori pe alte criterii;
d) aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale
la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un
dezavantaj in pozitia concurentiala;
e) conditionarea incheierii unor contracte de acceptare de catre parteneri
a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si
nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor
contracte;
f) participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la
orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea
accesului pe piata si a libertatii exercitarii concurentei de catre alti agenti
economici, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre
anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila.
(2) Pot fi exceptate de la interdictia stabilita la alin. (1) intelegerile,
deciziile luate de asociatiile de agenti economici sau practicile concertate
care indeplinesc cumulativ conditiile de la lit. a) - d) si una dintre
conditiile de la lit. e), dupa cum urmeaza:
a) efectele pozitive prevaleaza asupra celor negative sau sunt suficiente
pentru a compensa restrangerea concurentei provocata de respectivele
intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau practici
concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigura un avantaj corespunzator
celui realizat de partile la respectiva intelegere, decizie luata de catre o
asociatie de agenti economici sau practica concertata;
c) eventualele restrangeri ale concurentei sunt indispensabile pentru
obtinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva intelegere, decizie luata
de catre o asociatie de agenti economici sau practica concertata partilor nu li
se impun restrictii care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor
enumerate la lit. e);
d) respectiva intelegere, decizie luata de o asociatie de agenti economici
sau practica concertata nu da agentilor economici sau asociatiilor de agenti
economici posibilitatea de a elimina concurenta de pe o parte substantiala a
pietei produselor ori serviciilor la care se refera;
e) intelegerea, decizia luata de o asociatie de agenti economici sau
practica concertata in cauza contribuie ori poate contribui la:
1. ameliorarea productiei ori distributiei de produse, executarii de
lucrari ori prestarilor de servicii;
2. promovarea progresului tehnic sau economic, imbunatatirea calitatii
produselor si serviciilor;
3. intarirea pozitiilor concurentiale ale intreprinderilor mici si mijlocii
pe piata interna;
4. practicarea in mod durabil a unor preturi substantial mai reduse pentru
consumatori.
(3) Beneficiul exceptarii prevazut la alin. (2) se acorda prin decizie a
Consiliului Concurentei, pentru cazuri individuale de intelegeri, decizii luate
de asociatii de agenti economici sau practici concertate, si se stabileste prin
regulamente ale Consiliului Concurentei pentru cazurile de exceptare pe
categorii de intelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici sau
practici concertate. Agentii economici sau asociatiile de agenti economici pot
solicita Consiliului Concurentei dispensa, proband indeplinirea conditiilor
stabilite la alin. (2); regimul solicitarii dispensei, al deciziei de acordare
a acesteia, termenele, informatiile de prezentat, durata si conditiile
dispensei se stabilesc de catre Consiliul Concurentei prin regulamente si
instructiuni.
(4) Categoriile de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti
economici si practici concertate, exceptate de la aplicarea prevederilor alin.
(1), precum si conditiile si criteriile de incadrare pe categorii se stabilesc
de Consiliul Concurentei prin regulament.
(5) Intelegerile, deciziile luate de asociatiile de agenti economici si
practicile concertate care se incadreaza in vreuna dintre categoriile exceptate
de la aplicarea prevederilor alin. (1) sunt considerate legale, fara obligatia
notificarii sau obtinerii unei decizii din partea Consiliului Concurentei.
Agentii economici sau asociatiile de agenti economici care invoca beneficiul
exceptarii pe categorii sunt tinuti sa faca dovada indeplinirii conditiilor si
criteriilor prevazute la alin. (3) si (4).
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru intelegeri, decizii ale
asociatiilor de agenti economici ori practici concertate, emise in aplicarea
prevederilor alin. (3), vor prevedea data de la care se aplica, durata pentru
care este acordata dispensa, precum si conditiile si obligatiile ce trebuie
respectate de catre beneficiari.
(7) Dispensa acordata conform alin. (6) pentru o intelegere, decizie luata
de o asociatie de agenti economici ori practica concertata poate fi reinnoita,
la cerere, daca sunt satisfacute in continuare conditiile cerute, si poate fi
revocata daca circumstantele in care a fost acordata s-au modificat; decizia de
acordare a dispensei este nula daca a fost acordata pe baza unor informatii
false, inexacte ori incomplete."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Este interzisa folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de
catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca ori pe o parte
substantiala a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca
obiect sau pot avea ca efect afectarea comertului ori prejudicierea
consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, in special, in:
a) impunerea, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de
cumparare, a tarifelor ori a altor clauze contractuale inechitabile si refuzul
de a trata cu anumiti furnizori sau beneficiari;
b) limitarea productiei, distributiei sau dezvoltarii tehnologice in dezavantajul
utilizatorilor ori consumatorilor;
c) aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale
la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un
dezavantaj in pozitia concurentiala;
d) conditionarea incheierii unor contracte de acceptare, de catre
parteneri, a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin
natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul
acestor contracte;
e) realizarea de importuri fara competitie de oferte si tratative
tehnico-comerciale uzuale, in cazul produselor si serviciilor care determina
nivelul general al preturilor si tarifelor in economie;
f) practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de
ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor sau vanzarea la export sub costul
de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate
consumatorilor interni;
g) exploatarea starii de dependenta in care se gaseste un alt agent
economic fata de un asemenea agent sau agenti economici si care nu dispune de o
solutie alternativa in conditii echivalente, precum si ruperea relatiilor
contractuale pentru singurul motiv ca partenerul refuza sa se supuna unor
conditii comerciale nejustificate."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Daca, prin masurile luate si prin sanctiunile aplicate de Consiliul
Concurentei, conform prevederilor cap. IV - VI, unui agent economic abuzand de
pozitia sa dominanta, nu se obtin restabilirea situatiei si prevenirea
repetarii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare grava a
unui interes public major, poate cere Curtii de Apel Bucuresti sa ordone
masurile adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante pe piata a acestuia,
instanta judecatoreasca putand dispune, dupa caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin
intermediul carora se exploateaza abuziv pozitia dominanta;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrari
creatoare de pozitie dominanta, chiar atunci cand prin actul sau actele
juridice in cauza s-ar fi constituit o noua persoana juridica;
c) limitarea sau interdictia accesului pe piata;
d) vanzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurentei trebuie sa specifice, prin trimitere la textul
legal, masura sau masurile ce solicita a fi ordonate de instanta, fara a putea
cere luarea, in cazul dedus judecatii, a oricareia dintre ele ori a tuturor,
iar instanta neputand dispune o alta masura decat cea sau cele la care se
refera cererea.
(3) Instanta judecatoreasca va putea ordona una sau mai multe dintre
masurile prevazute la alin. (1) numai sub conditia sa fie evitata orice
crestere a preturilor din aceasta cauza sau afectarea executarii de catre
agentul economic a obligatiilor asumate fata de terti.
(4) In cazul regiilor autonome, al societatilor comerciale la care
participarea statului este majoritara, precum si al unor institutii sau altor
organisme publice care realizeaza activitati de productie, distributie ori
servicii, dar fara ca prin aceasta sa exercite prerogative de autoritate
publica, Consiliul Concurentei va sesiza, in prealabil, organul competent al
administratiei publice centrale sau locale, pentru a decide corespunzator in
vederea restabilirii situatiei si prevenirii repetarii abuzului, prin
restructurare ori prin alte modalitati adecvate situatiei, putand sesiza Curtea
de Apel Bucuresti numai in cazul neluarii de catre organul administrativ a unei
decizii corespunzatoare in termen de 30 de zile de la sesizare.
(5) Se considera interes public major, motivand cererea Consiliului
Concurentei pentru dispunerea de masuri extreme dintre cele prevazute la alin.
(1), securitatea publica, pluralitatea de agenti economici independenti,
bunastarea consumatorilor si regulile prudentiale. Sarcina probei afectarii
grave a unui interes public major incumba Consiliului Concurentei.
(6) Pentru situatiile prevazute la alin. (4), organul competent al
administratiei publice poate interveni in proces conform regulilor din Codul de
procedura civila.
(7) Impotriva sentintei Curtii de Apel Bucuresti, sesizata conform alin.
(1) sau (4), pot introduce recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie
Consiliul Concurentei, agentii economici supusi masurilor dispuse prin aceasta,
precum si, in situatiile prevazute la alin. (4), organul competent al
administratiei publice."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Prevederile art. 5 nu se aplica in cazul agentilor economici sau
gruparilor de agenti economici la care cifra de afaceri pentru exercitiul
financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate
practici anticoncurentiale nu depaseste un plafon stabilit anual de catre
Consiliul Concurentei si:
- cota de piata totala a agentilor economici implicati in intelegerea,
decizia asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 5%
pe nici una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor,
deciziilor luate de asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate
dintre agentii economici concurenti; sau
- cota de piata a fiecarui agent economic implicat in intelegerea, decizia
asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 10% pe nici
una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor, deciziilor luate
de asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre agentii
economici care nu sunt concurenti.
(2) Limitele prevazute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor
anticoncurentiale interzise prin prevederile art. 5, atunci cand acestea
privesc preturi, tarife, acorduri de partajare a pietei sau licitatii."
7. La articolul 9 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care organele administratiei publice centrale sau
locale nu se conformeaza deciziei Consiliului Concurentei, acesta are
posibilitatea de a ataca actiunea la Curtea de Apel Bucuresti."
8. Articolul 10 se abroga.
9. Alineatul (4) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"(4) In sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi,
contracte sau orice alte elemente care confera, fiecare in parte ori luate
impreuna si tinand seama de circumstantele de fapt sau de drept, posibilitatea
de a exercita o influenta determinanta asupra unui agent economic, in special
din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinta asupra totalitatii ori a unei
parti a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care confera o influenta determinanta asupra
constituirii, deliberarilor ori deciziilor organelor unui agent economic."
10. Alineatul (5) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Controlul este dobandit, conform prevederilor alin. (2) - (4), de
catre persoana sau persoanele ori de catre agentii economici care sunt titulari
ai drepturilor ori beneficiari ai contractelor mentionate la alin. (4) sau
care, fara a fi titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de
a exercita influenta determinanta conferita de acestea."
11. Literele b) si c) ale articolului 12 vor avea urmatorul cuprins:
"b) bancile si alte institutii de credit, institutiile financiare si
societatile financiare, societatile de servicii de investitii financiare sau
societatile de asigurare si reasigurare, a caror activitate normala include
tranzactii si negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul tertilor,
detin, cu titlu temporar, participari de capital la un agent economic pe care
le-au dobandit in vederea revanzarii lor, cat timp ele nu exercita drepturile
de vot aferente acestor participari astfel incat sa determine comportamentul
concurential al respectivului agent economic ori le exercita numai in vederea
revanzarii acestei participari, cu conditia ca revanzarea respectivei participari
sa intervina in termen de un an calculat de la data dobandirii; la cerere,
Consiliul Concurentei poate proroga termenul, daca solicitantul dovedeste ca
revanzarea participarii dobandite nu a fost rezonabil posibila in termenul
fixat;
c) controlul este dobandit de persoanele sau agentii economici mentionati
la art. 11 alin. (2) lit. b), cu conditia ca drepturile de vot aferente
participarii detinute sa nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri in
organele de administrare, conducere executiva, supraveghere si control ale
agentului economic la care detin participarea, decat in scopul salvgardarii
valorii integrale a acestei investitii, fara a determina direct sau indirect
comportamentul concurential al agentului economic controlat;"
12. Dupa litera c) a articolului 12 se introduce litera d) cu urmatorul
cuprins:
"d) agentii economici care fac parte din acelasi grup realizeaza
operatiuni de restructurare si reorganizare in cadrul grupului respectiv."
13. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Concentrarile economice susceptibile a conduce la restrangerea,
inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau
pe o parte a acesteia pot fi autorizate daca partile interesate in operatiunea
de concentrare dovedesc indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) operatiunea de concentrare urmeaza a contribui la cresterea eficientei
economice, la ameliorarea productiei, distributiei sau progresului tehnic ori
la cresterea competitivitatii la export;
b) efectele favorabile ale concentrarii compenseaza efectele nefavorabile
ale restrangerii concurentei;
c) de avantajele rezultate profita intr-o masura rezonabila si
consumatorii, in special prin preturi reale mai reduse."
14. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Prevederile prezentului capitol nu se aplica operatiunilor de concentrare
economica, atunci cand cifra de afaceri cumulata a agentilor economici
implicati nu depaseste echivalentul in lei a 10.000.000 euro si nu exista cel
putin doi agenti economici implicati in operatiune care sa realizeze pe
teritoriul Romaniei, fiecare in parte, o cifra de afaceri mai mare decat
echivalentul in lei a 4.000.000 euro. Echivalentul in lei se calculeaza la
cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima
zi a exercitiului financiar din anul anterior operatiunii."
15. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Concentrarile economice care depasesc pragurile prevazute la art. 15
sunt supuse controlului si trebuie notificate Consiliului Concurentei.
(2) Concentrarile economice care se realizeaza prin fuziunea a doi sau mai
multor agenti economici trebuie notificate de catre fiecare dintre partile
implicate; in celelalte cazuri, notificarea trebuie sa fie inaintata de catre
persoana, agentul economic sau agentii economici care dobandesc controlul
asupra unuia sau mai multor agenti economici ori asupra unor parti ale
acestora.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele si informatiile de
prezentat, comunicarile si prezentarea de observatii de catre agentii economici
interesati se stabilesc prin regulament si instructiuni adoptate de Consiliul
Concurentei.
(4) Este interzisa punerea in aplicare a unei operatiuni de concentrare
economica pana la emiterea de catre Consiliul Concurentei a unei decizii in
conformitate cu art. 51.
(5) Consiliul Concurentei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula
instituita la alin. (4); cererea de acordare a derogarii trebuie sa fie
motivata. In decizia pe care o va emite Consiliul Concurentei va tine cont de
efectele suspendarii concentrarii economice asupra unuia sau mai multora dintre
agentii economici implicati in operatiune, asupra unei terte parti, precum si de
efectele asupra concurentei. Aceasta derogare poate fi conditionata de
impunerea unor obligatii ce trebuie indeplinite de catre parti si poate fi
acordata oricand, atat anterior, cat si ulterior notificarii.
(6) Validitatea oricarei operatiuni realizate in contradictie cu alin. (4)
va depinde de decizia pe care Consiliul Concurentei o va lua cu privire la
operatiunea notificata, conform art. 51 alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a),
b) sau c) sau alin. (3)."
16. Capitolul IV va avea urmatorul titlu:
"Consiliul Concurentei"
17. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Se infiinteaza Consiliul Concurentei, autoritate administrativa
autonoma in domeniul concurentei, cu personalitate juridica, care isi exercita
atributiile potrivit prevederilor prezentei legi. Sediul Consiliului
Concurentei este in municipiul Bucuresti."
18. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format
din 7 membri, dupa cum urmeaza: un presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri
de concurenta. Numirea membrilor plenului Consiliului Concurentei se realizeaza
de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului.
(2) Durata mandatului membrilor plenului Consiliului Concurentei este de 5
ani, acestia putand fi reinvestiti cel mult inca o data. La numirea primului
plen al Consiliului Concurentei dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, un
vicepresedinte si 2 consilieri de concurenta vor avea un mandat de 2 ani si
jumatate, stabilit prin decretul de numire in functie.
(3) Presedintele, vicepresedintii si consilierii de concurenta trebuie sa
aiba o independenta reala si sa se bucure de inalta reputatie profesionala si
probitate civica.
(4) Presedintele trebuie sa fi indeplinit o functie de conducere cu largi
responsabilitati, in care a facut dovada competentei sale profesionale si
manageriale.
(5) Vicepresedintii si cei 4 consilieri de concurenta vor fi selectati
dintre fosti judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia
contencios-administrativ sau Sectia comerciala, consilieri de la Curtea de
Conturi, dintre profesori universitari in stiinte economice sau juridice,
reputati manageri in domeniul afacerilor si inalti functionari publici.
(6) Calitatea de membru al Consiliului Concurentei este incompatibila cu
exercitarea oricarei alte activitati profesionale sau de consultanta, cu
participarea directa sau prin persoane interpuse, la conducerea sau
administrarea unor entitati publice ori private sau cu detinerea de functii ori
de demnitati publice, cu exceptia activitatii didactice din invatamantul
superior. Ei nu pot fi desemnati experti sau arbitri, nici de parti si nici de
instanta judecatoreasca sau de catre o alta institutie.
(7) Membrii plenului Consiliului Concurentei nu reprezinta autoritatea care
i-a numit si sunt independenti in luarea deciziilor.
(8) Membrii plenului Consiliului Concurentei si inspectorii de concurenta
nu pot face parte din partide sau alte formatiuni politice.
(9) Mandatul de membru al plenului Consiliului Concurentei inceteaza:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare, constand intr-o
indisponibilitate mai lunga de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitati sau a unui impediment dintre cele
prevazute la alin. (6) - (8), conform prevederilor alin. (12);
f) prin revocare, pentru incalcarea dispozitiilor prezentei legi ori pentru
condamnare penala, prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila,
pentru savarsirea unei infractiuni.
(10) Membrii plenului Consiliului Concurentei sunt revocabili, in cazul
prevazut la alin. (9) lit. f), de catre autoritatea care i-a numit. Pana la
ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti penale ei pot fi suspendati din
functie de catre aceeasi autoritate.
(11) In caz de vacanta a unui loc in plenul Consiliului Concurentei pentru
una dintre situatiile prevazute la alin. (9) lit. b) - f), se va proceda,
conform prevederilor alin. (1), la desemnarea si numirea unui nou membru pentru
durata ramasa din mandat, in functia devenita vacanta.
(12) Membrii Consiliului Concurentei sunt obligati sa notifice, de indata,
Consiliului, survenirea oricarei situatii de incompatibilitate sau impediment
dintre cele prevazute la alin. (6) - (8), ei fiind de drept suspendati din
functie din momentul survenirii acestei situatii, iar daca situatia de
prelungeste peste 10 zile consecutive, mandatul inceteaza si se procedeaza
conform prevederilor alin. (10) si (11)."
19. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Mandatul Consiliului Concurentei incepe de la data depunerii
juramantului de catre presedintele Consiliului Concurentei si expira la
implinirea termenului de 5 ani, calculat de la aceasta data."
20. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea, delibereaza si ia
decizii in plen si in comisii."
21. Alineatul (4) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"(4) In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei examineaza in
plen:
a) rapoartele de investigatie, cu eventualele obiectii formulate la
acestea, si decide asupra masurilor de luat;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) sesizarea instantelor judecatoresti in aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandarile si avizele de formulat in aplicarea
dispozitiilor prezentei legi;
e) categoriile de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti
economici si practici concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementari propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situatiei concurentei;
h) analiza incalcarilor prevederilor art. 9."
22. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Consiliul Concurentei isi
elaboreaza si isi adopta regulamentul de organizare, functionare si procedura
si isi constituie aparatul propriu, la nivel central si local.
(2) Nomenclatorul de functii al aparatului propriu, cuprinzand inspectori
de concurenta si alte categorii de personal, conditiile de incadrare pe
functii, de promovare in grad si de stimulare, precum si atributiile fiecarei
functii se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul Concurentei, cu
respectarea reglementarilor privind functia publica si functionarii publici si
a reglementarilor privind salarizarea personalului contractual din sectorul bugetar.
(3) Functia publica de specialitate pentru Consiliul Concurentei este cea
de inspector de concurenta."
23. Alineatul (3) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sumele reprezentand tarife, taxe si amenzi sau alte sanctiuni aplicate
de Consiliul Concurentei se fac venit la bugetul de stat, in conditiile
legii."
24. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Consiliul Concurentei are urmatoarele atributii:
a) efectueaza, la initiativa sa sau in urma unei plangeri, sesizari sau
notificari, investigatiile privind aplicarea art. 5, 6, 13 si 16;
b) ia deciziile prevazute de prezenta lege pentru cazurile de incalcare a
dispozitiilor art. 5, 6, 9, 13 si 16, constatate in urma investigatiilor
efectuate de catre inspectorii de concurenta;
c) certifica, la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti
economici si, atunci cand considera necesar, in urma declansarii unei
investigatii, pe baza dovezilor prezentate, ca nu exista temei pentru
interventia sa in baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
d) ia decizii de acordare a dispenselor in cazurile de exceptari
individuale de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau
practici concertate, care se incadreaza in prevederile art. 5 alin. (2), precum
si decizii in cazurile de concentrari economice;
e) asigura aplicarea efectiva a deciziilor proprii;
f) efectueaza, din proprie initiativa, investigatii utile pentru
cunoasterea pietei;
g) sesizeaza Guvernul asupra existentei unei situatii de monopol sau a
altor cazuri, asemenea celor prevazute la art. 4 alin. (2) si (3), si propune
acestuia adoptarea masurilor necesare pentru remedierea disfunctionalitatilor
constatate;
h) sesizeaza instantele judecatoresti asupra cazurilor in care acestea sunt
competente;
i) urmareste aplicarea dispozitiilor legale si a altor acte normative
incidente in domeniul de reglementare al prezentei legi;
j) sesizeaza Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administratiei
publice centrale si locale in aplicarea prezentei legi;
k) emite aviz conform pentru proiectele de acte normative care pot avea
impact anticoncurential si propune modificarea acelora care au un asemenea
efect;
l) face recomandari Guvernului si organelor administratiei publice locale
pentru adoptarea de masuri care sa faciliteze dezvoltarea pietei si a
concurentei;
m) propune Guvernului sau organelor administratiei publice locale luarea de
masuri disciplinare impotriva personalului din subordinea acestora, in cazul in
care acesta nu respecta dispozitiile obligatorii ale Consiliului Concurentei;
n) realizeaza studii si intocmeste rapoarte privind domeniul sau de
activitate si furnizeaza Guvernului, publicului si organizatiilor
internationale specializate informatii privind aceasta activitate;
o) reprezinta Romania si promoveaza schimbul de informatii si de experienta
in relatiile cu organizatiile si institutiile internationale de profil si
coopereaza cu autoritatile de concurenta straine si comunitare;
p) stabileste si aproba misiunea, strategia generala si programele de
activitate ale autoritatii de concurenta;
r) ia orice alte decizii in indeplinirea atributiilor ce decurg din
prezenta lege."
25. Alineatele (1) - (3) ale articolului 28 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Consiliul Concurentei adopta regulamente si instructiuni, emite ordine,
ia decizii si formuleaza avize, face recomandari si elaboreaza rapoarte in
aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurentei adopta regulamente, in special cele care privesc:
a) organizarea, functionarea si procedura;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) exceptarea unor categorii de intelegeri, decizii de asociere sau
practici concertate;
d) regimul dispenselor;
e) constatarea si aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta lege;
f) tarifele pentru notificari, solicitari de dispense, de acces la
documentatie si eliberare de copii sau extrase;
g) inspectorii de concurenta;
h) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurentei adopta instructiuni, in special cele care
privesc:
a) notificarile de concentrari economice;
b) solicitarile de dispense si prorogarea de dispense;
c) calcularea cifrei de afaceri si a plafoanelor valorice prevazute de
prezenta lege;
d) definirea pietei relevante in scopul stabilirii partii substantiale de
piata;
e) plata taxelor si a tarifelor stabilite prin prezenta lege si prin
regulamente."
26. Alineatul (4) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Consiliul Concurentei emite ordine prin care stabileste
plafoanele valorice revizuibile periodic, prevazute de prezenta lege, pune in
aplicare, suspenda sau abroga reglementarile adoptate, dispune efectuarea de
investigatii, ordona inspectii si masurile de luat in privinta agentilor
economici."
27. Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in
contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile
de la comunicare, respectiv publicarea actului atacat."
28. Alineatul (1) al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Cu privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramura
sau sectoriale, Consiliul Concurentei va consulta ministerele de resort si alte
organe ale administratiei publice centrale sau locale, precum si organizatiile
patronale in cauza."
29. Dupa alineatul (2) al articolului 31 se introduc doua noi alineate,
alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) In indeplinirea atributiilor sale Consiliul Concurentei se va
consulta cu organele administratiei publice centrale sau locale si va solicita
informatii si asistenta din partea acestora.
(4) Consiliul Concurentei, ca autoritate nationala in domeniul concurentei,
va fi responsabil de relatia cu institutiile Comunitatii Europene, in
conformitate cu prevederile incidente din legislatia comunitara."
30. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Prin prezenta lege se instituie urmatoarea taxa: taxa de autorizare a
concentrarilor economice, care se plateste in cazul emiterii unei decizii de
autorizare conform art. 51 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. b) si c).
(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se stabileste la o cota de
0,1% din cifra de afaceri cumulata a agentilor economici implicati in
concentrarea economica autorizata si se calculeaza pe baza cifrei de afaceri
pentru exercitiul financiar precedent deciziei de autorizare a concentrarii
economice, determinata conform reglementarilor Consiliului Concurentei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevazute la alin. (1) se varsa la
bugetul de stat in termen si conform procedurilor stabilite de reglementarile
fiscale."
31. Sectiunea a II-a a capitolului IV se abroga.
32. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"Procedura de examinare preliminara, de investigare si de luare a
deciziilor"
33. Alineatul (1) al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Descoperirea si investigarea incalcarilor prevederilor prezentei legi
incumba Consiliului Concurentei care actioneaza prin inspectorii de
concurenta."
34. Alineatul (3) al articolului 39 se abroga.
35. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Consiliul Concurentei dispune efectuarea de investigatii, potrivit
atributiilor sale, in conditiile art. 46:
a) din oficiu;
b) la plangerea unei persoane fizice sau juridice afectate in mod real si
direct prin incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 13 si 16;
c) la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici
interesati, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 14 alin. (2);
d) la cererea oricareia dintre autoritatile, institutiile, organizatiile
sau a oricaruia dintre organele mentionate la art. 30 lit. a) - f)."
36. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
In indeplinirea atributiilor conferite in baza prezentei legi, inspectorii
de concurenta pot solicita agentilor economici sau asociatiilor de agenti
economici informatiile si documentele care le sunt necesare, mentionand baza
legala si scopul solicitarii, si pot stabili termene pana la care aceste
informatii si documente sa le fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de
prezenta lege."
37. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Pentru investigarea incalcarii prevederilor prezentei legi, inspectorii
de concurenta sunt abilitati cu puteri de inspectie, cu exceptia debutantilor,
si au urmatoarele puteri de inspectie:
a) sa intre in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz
profesional apartinand agentilor economici sau asociatiilor de agenti
economici;
b) sa examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile si
comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentilor economici sau
asociatiilor de agenti economici, indiferent de locul in care sunt depozitate;
c) sa ia declaratii reprezentantilor si angajatilor agentului economic sau
asociatiei de agenti economici referitoare la fapte sau documente considerate
relevante;
d) sa ridice sau sa obtina in orice forma copii ori extrase din orice
documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte
evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti
economici;
e) sa sigileze orice amplasament destinat activitatilor agentului economic
sau asociatiei de agenti economici si orice documente, registre, acte
financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea
agentului economic sau asociatiei de agenti economici, pe durata si in masura
necesara inspectiei.
(2) Inspectorii de concurenta cu puteri de inspectie, prevazuti la alin.
(1), vor proceda la actele prevazute la alin. (1) daca exista indicii ca pot fi
gasite documente sau pot fi obtinute informatii considerate necesare pentru
indeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat intr-un
proces-verbal de constatare si inventariere.
(3) Inspectorii de concurenta cu puteri de inspectie pot face inspectii
inopinate si pot solicita orice fel de informatii sau justificari legate de
indeplinirea misiunii, atat la fata locului, cat si la convocare la sediul
Consiliului Concurentei."
38. La articolul 42 se introduce alineatul (4) cu urmatorul cuprins:
"(4) Exercitarea puterilor de inspectie se face in conformitate cu
regulamentul privind organizarea, functionarea si procedura Consiliului
Concurentei."
39. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
In baza autorizarii judiciare date prin incheiere, conform art. 44,
inspectorul de concurenta poate efectua inspectii in orice alte spatii,
inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand
conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai agentilor
economici sau asociatiilor de agenti economici supusi investigatiei."
40. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
(1) Inspectorii de concurenta pot proceda la inspectii, in conformitate cu
prevederile art. 43, doar in cadrul unei inspectii cerute de catre presedintele
Consiliului Concurentei si cu autorizarea judiciara data prin incheiere de
catre presedintele tribunalului in a carui circumscriptie sunt situate locurile
de controlat sau de catre un judecator delegat de acesta. Cand aceste locuri
sunt situate in circumscriptiile unor tribunale diferite si actiunea trebuie
desfasurata simultan in fiecare dintre ele, oricare dintre presedintii
tribunalelor competente poate emite o incheiere unica.
(2) Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiile de natura
a justifica inspectia, iar judecatorul sesizat este tinut sa verifice daca
cererea este intemeiata.
(3) Inspectia si actele pe care le cuprinde se efectueaza sub autoritatea
si sub controlul judecatorului care le-a autorizat.
(4) Judecatorul poate inspecta locurile supuse interventiei, putand decide
in orice moment suspendarea sau incetarea inspectiei.
(5) Oricare ar fi imprejurarile, inspectia nu poate incepe inainte de ora
8,00 sau dupa ora 18,00 si trebuie efectuata in prezenta ocupantului locului
sau a reprezentantului sau; numai inspectorii de concurenta, ocupantul locului
sau reprezentantul sau pot lua cunostinta de piese si documente inaintea
ridicarii acestora.
(6) Inventarele si punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor Codului
de procedura penala; originalele procesului-verbal si ale inventarului sunt
transmise judecatorului care a ordonat inspectia, iar piesele si documentele
care nu mai sunt utile stabilirii adevarului vor fi restituite ocupantului
locului.
(7) Incheierea mentionata la alin. (1) poate fi atacata cu recurs la curtea
de apel; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Consiliul Concurentei este informat de indata despre inceperea
inspectiei si despre operatiunile efectuate."
41. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si oricare
alte institutii si autoritati publice sunt obligate sa permita inspectorilor de
concurenta accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea,
in masura in care sunt necesare indeplinirii misiunii legale a Consiliului
Concurentei, fara a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de
serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(2) Inspectorii de concurenta, primind acces la documentele, datele si
informatiile mentionate la alin. (1), sunt tinuti la respectarea stricta a
caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor
documente, date si informatii."
42. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) La primirea unei cereri sau plangeri denuntand, respectiv acuzand o
practica anticoncurentiala, Consiliul Concurentei examineaza daca aceasta prezinta
suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei
investigatii.
(2) Daca cererea sau plangerea nu prezinta suficiente temeiuri pentru a
justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei o respinge,
comunicand decizia, in scris, autorului, cu precizarea motivelor, in termen de
30 de zile de la inregistrarea cererii sau a plangerii. Decizia de respingere
va fi precedata de ascultarea argumentelor reclamantului in fata comisiei
Consiliului Concurentei care coordoneaza compartimentul de specialitate
implicat.
(3) In cazul in care cererea sau plangerea inaintata nu cade sub incidenta
prezentei legi, Consiliul Concurentei va raspunde printr-o scrisoare, in
termenele prevazute prin legi speciale."
43. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) De cate ori dispune pornirea unei investigatii, presedintele
Consiliului Concurentei desemneaza un raportor, responsabil pentru intocmirea
raportului asupra investigatiei, comunicarea lui partilor in cauza, primirea
observatiilor si prezentarea raportului in plenul Consiliului Concurentei, daca
este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumenteaza toate actele procedurii de
investigatie, propunand Consiliului Concurentei dispunerea masurilor care sunt
de competenta acestuia."
44. Dupa articolul 47 se introduce articolul 47^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 47^1
Atunci cand, in urma declansarii unei investigatii, se constata ca aceasta
nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii,
care sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul
Concurentei, acesta, prin ordin al presedintelui, va putea inchide investigatia
si va informa de indata partile implicate. Cu exceptia situatiei in care
investigatia s-a declansat ca urmare a unei plangeri, inchiderea unei
investigatii nu necesita audierea in plenul Consiliului Concurentei."
45. Alineatele (1) si (2) ale articolului 48 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) Cu exceptia situatiei prevazute la art. 47^1, orice procedura de
investigatie necesita audierea agentilor economici participanti la intelegerea,
decizia luata de asociatii de agenti economici, practica concertata, abuzul de
pozitie dominanta sau la concentrarea economica, obiect al investigatiei.
Audierea este dispusa de presedintele Consiliului Concurentei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate desemna experti si poate
admite audierea autorului plangerii sau al reclamatiei, la cererea acestuia,
precum si a oricarei persoane fizice sau juridice care declara ca detine date
si informatii relevante pentru stabilirea adevarului in cauza
investigata."
46. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Dupa audierile dispuse si, daca este cazul, admise si dupa examinarea observatiilor
partilor asupra raportului de investigatie, Consiliul Concurentei poate decide,
dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei investigatii, dispusa din oficiu sau la sesizare, privind
incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, dupa caz, sa ordone
incetarea practicilor anticoncurentiale constatate, sa formuleze recomandari,
sa impuna partilor conditii speciale si alte obligatii, sa aplice agentilor
economici amenzi in conditiile prevazute la cap. VI;
b) in cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (3), sa emita o
decizie motivata de acordare sau de refuz de exceptare individuala prin
dispensa pentru intelegerea, decizia luata de asociatii de agenti economici ori
practica concertata in cauza."
47. Literele a) si b) ale alineatului (1) al articolului 51 vor avea
urmatorul cuprins:
"a) va emite o decizie de neinterventie, cand va ajunge la concluzia
ca operatiunea de concentrare economica notificata nu cade sub incidenta
prezentei legi;
b) va emite o decizie de neobiectiune, cand va constata ca, desi
operatiunea de concentrare economica notificata cade sub incidenta prezentei
legi, nu exista indoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu
concurential normal;"
48. Litera c) a alineatului (2) al articolului 51 va avea urmatorul
cuprins:
"c) va emite o decizie prin care stabileste obligatiile si/sau
conditiile ce trebuie indeplinite pentru autorizarea operatiunii de concentrare
economica, daca se constata ca aceasta, cu modificarile respective, ar putea fi
compatibila cu un mediu concurential normal."
49. Alineatul (3) al articolului 51 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie in
termenele fixate la alin. (1) si (2), operatiunea de concentrare economica notificata
poate avea loc."
50. Dupa alineatul (3) al articolului 51 se introduc alineatele (4) si (5)
cu urmatorul cuprins:
"(4) In situatia in care notificarea unei operatiuni de concentrare
economica necesita completari, termenele prevazute la alin. (1) si (2) incep sa
curga de la data la care partile au furnizat Consiliului Concurentei
informatiile solicitate in vederea completarii notificarii.
(5) Consiliul Concurentei poate stabili, prin regulament, o procedura
simplificata pentru analiza anumitor operatiuni de concentrare economica."
51. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
(1) Inainte de emiterea unei decizii conform art. 50 si 51, Consiliul
Concurentei poate impune - printr-o decizie privind masuri interimare - agentilor
economici implicati luarea oricarei masuri pe care o considera necesara in
scopul restabilirii mediului concurential si repunerii partilor in situatia
anterioara.
(2) Masurile de suspendare sau de interdictie a practicilor
anticoncurentiale constatate, precum si dispozitiile obligatorii date agentilor
economici de a reveni la situatia anterioara vor fi dispuse de Consiliul
Concurentei in aplicarea prevederilor art. 50 si 51 numai la constatarea unor
fapte manifest ilicite, constitutive de practici anticoncurentiale prohibite
expres de prezenta lege si care trebuie curmate fara intarziere pentru a
preveni sau a opri producerea unui prejudiciu grav si cert.
(3) Masurile prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa fie strict limitate,
atat in durata, cat si in obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija
o afectare manifesta si intolerabila a liberei concurente.
(4) Deciziile luate de Consiliul Concurentei in aplicarea prevederilor
alin. (1) si ale art. 50 si 51 vor fi comunicate de indata partilor; ele pot fi
atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30
de zile de la comunicare. Instanta poate ordona, la cerere, suspendarea
executarii deciziei atacate."
52. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de pana la 1% din
cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii urmatoarele
fapte:
a) omisiunea notificarii unei concentrari economice cerute de art. 16;
b) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete prin solicitarea facuta
conform prevederilor art. 5 alin. (3) ori prin notificarea facuta conform
prevederilor art. 16;
c) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete ori de documente
incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform
prevederilor art. 41;
d) furnizarea de informatii, documente, inregistrari si evidente intr-o
forma incompleta in timpul inspectiilor desfasurate conform prevederilor art.
42;
e) refuzul de a se supune unei inspectii desfasurate conform prevederilor
art. 42 si 43."
53. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de pana la 10% din
cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctiunii
urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 13;
b) punerea in practica a unei operatiuni de concentrare economica cu
incalcarea prevederilor art. 16 alin. (4) si (5);
c) inceperea unei actiuni de concentrare economica declarata incompatibila
cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurentei, luata
conform prevederilor art. 51 alin. (2) lit. a);
d) neindeplinirea unei obligatii sau a unei conditii impuse printr-o
decizie luata in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), Consiliul Concurentei va
stabili, prin instructiuni, conditiile si criteriile de aplicare a unei
politici de clementa, care poate merge pana la absolvire de raspundere
pecuniara."
54. Articolul 57 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 57
Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii vreuneia dintre
contraventiile prevazute la art. 55 si 56 se face tinand seama de gravitatea si
durata faptei si a consecintelor sale asupra concurentei. Sanctiunile vor fi
gradate pe transe, prin instructiuni adoptate de catre Consiliul
Concurentei."
55. Alineatul (1) al articolului 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
(1) Consiliul Concurentei poate obliga, prin decizie, agentii economici sau
asociatiile de agenti economici la plata unor amenzi cominatorii, in suma de
pana la 5% din cifra de afaceri zilnica medie din anul financiar anterior
sanctionarii, pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita
prin decizie, pentru a-i determina:
a) sa respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 si ale art. 13;
b) sa aplice masurile enuntate printr-o decizie luata conform prevederilor
art. 50 lit. a) si b), ale art. 51 alin. (2) lit. c) si ale art. 52 alin. (1)
si (2);
c) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile si documentele care
le-au fost cerute conform prevederilor art. 41;
d) sa se supuna inspectiei prevazute la art. 42 - 44."
56. Alineatele (2) si (3) ale articolului 59 se abroga.
57. Alineatele (1) - (3) ale articolului 60 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
(1) Contraventiile prevazute in prezenta lege se constata si se
sanctioneaza de catre Consiliul Concurentei in plen, comisii sau prin
inspectorii de concurenta.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 55 lit. b) - e) si
la art. 56 alin. (1) lit. d) se aplica de catre inspectorii de concurenta.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 55 lit. a) si la
art. 56 alin. (1) lit. c), precum si amenzile cominatorii prevazute la art. 59
se aplica de catre comisiile Consiliului Concurentei prin decizii."
58. Dupa alineatul (3) al articolului 60 se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 56 alin.
(1) lit. a) si b) se aplica de catre plenul Consiliului Concurentei prin
aceeasi decizie prin care s-a constatat savarsirea respectivei contraventii.
Instanta competenta este cea prevazuta la art. 52 alin. (4)."
59. Alineatul (4) al articolului 60 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Deciziile luate in conditiile alin. (3) si (3^1) pot fi atacate
la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, in termen de 30
de zile de la comunicare."
60. Alineatul (5) al articolului 60 va avea urmatorul cuprins:
"(5) In baza deciziei Consiliului Concurentei profiturile sau, dupa
caz, veniturile suplimentare realizate de agentii economici ca urmare a
savarsirii contraventiilor prevazute si sanctionate de prezenta lege vor fi
confiscate si varsate la bugetul de stat."
61. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
Contraventiilor prevazute la art. 55 lit. b) - e) si la art. 56 alin. (1)
lit. d) li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si
29."
62. Alineatul (1) al articolului 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) Deciziile emise conform art. 50, 51, 59 si 60 vor fi comunicate
partilor in cauza de catre Secretariatul General al Consiliului Concurentei si
vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala
contravenientului sau a solicitantului, dupa caz, ori pe pagina de Internet a
Consiliului Concurentei."
63. Dupa articolul 62 se introduc articolele 62^1 si 62^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 62^1
(1) Dreptul Consiliului Concurentei de a aplica sanctiuni contraventionale
pentru incalcarile prevederilor prezentei legi se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 3 ani, in cazul incalcarii prevederilor art. 55 lit. c), d)
si e);
b) in termen de 5 ani, in cazul tuturor celorlalte incalcari ale
prevederilor prezentei legi.
(2) Prescriptia dreptului la actiune al Consiliului Concurentei incepe sa
curga de la data incetarii practicii anticoncurentiale. In cazul incalcarilor
legii, ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescriptia incepe
sa curga de la data incetarii ultimului act sau fapt anticoncurential in cauza.
Art. 62^2
(1) Orice actiune intreprinsa de catre Consiliul Concurentei in scopul unei
examinari preliminare sau in scopul declansarii unei investigatii in legatura
cu o anumita incalcare a legii va intrerupe cursul termenelor de prescriptie
prevazute la art. 62^1. Intreruperea termenului de prescriptie va avea efect de
la data comunicarii actiunii intreprinse de catre Consiliul Concurentei, facuta
catre cel putin un agent economic sau o asociatie de agenti economici care a
participat la savarsirea incalcarii legii.
(2) Actiunile ce pot fi intreprinse de catre Consiliul Concurentei si care
intrerup cursul termenului de prescriptie includ, in principal, urmatoarele:
a) solicitari de informatii, in scris;
b) ordin al presedintelui Consiliului Concurentei de declansare a unei
investigatii;
c) inceperea procedurilor legale.
(3) Intreruperea termenului de prescriptie isi produce efectele fata de
toti agentii economici sau asociatiile de agenti economici care au participat
la savarsirea incalcarii legii.
(4) In cazul intreruperii termenului de prescriptie, un nou termen, cu o
durata similara, incepe sa curga de la data la care Consiliul Concurentei a
intreprins una dintre actiunile mentionate la alin. (2). Termenul de
prescriptie va expira cel mai tarziu in ziua in care se implineste perioada
egala cu dublul termenului de prescriptie, aplicabil pentru savarsirea
incalcarii in cauza, in situatia in care Consiliul Concurentei nu a impus nici
una dintre sanctiunile prevazute de prezenta lege."
64. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
In cazul in care incadrarea juridica facuta printr-o notificare de agentii
economici implicati nu este corecta, Consiliul Concurentei poate schimba
aceasta incadrare."
65. Alineatul (2) al articolului 67 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cand o operatiune de concentrare economica are loc in modalitatea
prevazuta la art. 11 alin. (2) lit. b), prin cumparare de elemente de activ,
din cifra de afaceri stabilita conform alin. (1) va fi luata in considerare
numai suma aferenta activelor constituind obiect al tranzactiei."
66. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
Cifra de afaceri este inlocuita:
a) pentru societati bancare, institutii de credit sau financiare si
societati financiare, prin a zecea parte din valoarea bilantului lor;
b) pentru societatile de asigurari, prin valoarea primelor brute emise,
care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de
asigurari incheiate de ele sau in contul lor, inclusiv primele cedate
reasiguratorilor, dupa deducerea impozitelor si a taxelor identificate de catre
Consiliul Concurentei prin instructiuni."
67. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
In scopul aplicarii prevederilor art. 8 si 15, dar fara a contraveni
prevederilor alin. (2) si (3) ale art. 67, daca vreuna dintre societatile
comerciale avute in vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 15
face parte dintr-un grup de societati comerciale, pentru cifra sa de afaceri se
va lua in considerare cifra de afaceri cumulata a respectivului grup, conform
bilantului consolidat al acestuia."
68. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Plafoanele valorice stabilite, conform dispozitiilor prezentei legi, prin
raportare la cifra de afaceri vor fi actualizate periodic prin decizie a
plenului si puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei,
tinandu-se seama de evolutia pietelor."
69. Articolele 71, 72, 73 si 74 se abroga.
Art. 2
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Guvernul va inainta Parlamentului un proiect de lege
privind salarizarea membrilor plenului si a inspectorilor de concurenta din
cadrul Consiliului Concurentei.
(2) Pana la intrarea in vigoare a legii prevazute la alin. (1),
functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei, inclusiv functionarii publici
din aparatul propriu al Oficiului Concurentei, preluati prin transfer in
interesul serviciului, vor fi salarizati in baza anexei nr. I la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea drepturilor de natura
salariala ale functionarilor publici, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 228/2003.
(3) Pana la intrarea in vigoare a legii prevazute la alin. (1), personalul
contractual preluat de catre Consiliul Concurentei de la Oficiul Concurentei
isi pastreaza drepturile salariale detinute anterior preluarii.
(4) Personalul din cadrul Oficiului Concurentei care este preluat de catre
Consiliul Concurentei, in functie de atributiile reglementate prin lege pentru
aceasta institutie, se stabileste pe baza de protocol, care va fi incheiat
intre Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul
Concurentei in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta. Pe baza acestui protocol Consiliul Concurentei
va modifica corespunzator Regulamentul de organizare, functionare si procedura
al Consiliului Concurentei.
(5) Plangerile si sesizarile formulate in temeiul Legii nr. 21/1996, aflate
in curs de solutionare de catre Oficiul Concurentei, precum si investigatiile
in desfasurare vor fi preluate de catre Consiliul Concurentei, pe baza de
protocol, in maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(6) Consiliul Concurentei va prelua bunurile mobile si imobile aflate in
administrarea sau in proprietatea Oficiului Concurentei, corespunzator
activitatilor si personalului preluat, prin protocol, care va fi incheiat intre
Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei in
termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 3
(1) In cadrul Ministerului Finantelor Publice se organizeaza o directie
generala de specialitate, precum si compartimente in cadrul unitatilor
teritoriale, avand, in principal, urmatorul obiect de activitate:
a) aplicarea de catre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de
principal furnizor de ajutor de stat, a legislatiei in domeniul ajutorului de
stat;
b) aplicarea dispozitiilor legale in domeniul preturilor, pentru care legea
abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;
c) urmarirea evolutiei preturilor in economie;
d) aplicarea dispozitiilor legale in domeniul concurentei neloiale si al
publicitatii, pentru care legea abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;
e) participarea la schimbul de informatii si experienta in relatiile cu
organizatiile si institutiile internationale, in domeniul sau de activitate.
(2) Personalul din cadrul Oficiului Concurentei se preia de catre
Ministerul Finantelor Publice, cu pastrarea drepturilor salariale detinute
anterior preluarii, in functie de atributiile stabilite prin prezenta ordonanta
de urgenta pentru aceasta institutie, prin protocol, care va fi incheiat intre
Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei in
termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(3) Denumirea Oficiul Concurentei se inlocuieste cu Ministerul Finantelor
Publice in toate actele normative care reglementeaza domeniile de activitate
prevazute la alin. (1).
(4) Plangerile, sesizarile si solicitarile formulate in temeiul altor acte
normative decat Legea nr. 21/1996, aflate in curs de solutionare de catre
Oficiul Concurentei, vor fi preluate de catre Ministerul Finantelor Publice, pe
baza de protocol, in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) Ministerul Finantelor Publice va prelua bunurile mobile si imobile
aflate in administrarea sau in proprietatea Oficiului Concurentei,
corespunzator activitatilor si personalului preluat, prin protocol, care va fi
incheiat intre Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul
Concurentei in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(6) In aplicarea alin. (1), (2) si (5), in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor
Publice va inainta Guvernului un proiect de modificare a hotararii Guvernului
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice.
Art. 4
Regulamentele si instructiunile Consiliului Concurentei, in vigoare, vor fi
revizuite in mod corespunzator in termen de 3 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta orice
dispozitii contrare se abroga.
Art. 6
Prevederile art. II - IV intra in vigoare in termen de 3 zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 7
Legea concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare, dupa aprobarea acesteia prin lege.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu