REGULAMENT din 5 aprilie 2004
privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul Consiliului
Concurentei
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 374 din 29 aprilie 2004
In temeiul art. 28 alin. (2) lit. h) din Legea concurentei nr. 21/1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie
1996, cu modificarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta in plenul sau
prezentul regulament privind regimul disciplinar al personalului Consiliului
Concurentei.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Regulamentul privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul
Consiliului Concurentei, in continuare regulament, priveste desfasurarea
activitatii personalului din cadrul Consiliului Concurentei, autoritate
administrativa autonoma in domeniul Concurentei, cu personalitate juridica,
infiintata in baza Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
Prevederile prezentului regulament se aplica celor doua categorii de
personal din cadrul Consiliului Concurentei, respectiv functionarilor publici
si personalului contractual.
Art. 3
Respectarea regulilor stabilite prin acest regulament nu exonereaza
personalul Consiliului Concurentei de aplicarea legislatiei in vigoare pentru
categoria din care face parte, de indeplinirea atributiilor stabilite prin
Regulamentul de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei
si in fisele postului si de respectarea obligatiilor asumate in conformitate cu
prevederile contractului individual de munca.
CAP. 2
Reglementari privind regimul disciplinar aplicabil functionarilor publici
din cadrul Consiliului Concurentei
Art. 4
Functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei au obligatia de
a-si indeplini cu profesionalism, loialitate si in mod constiincios
indatoririle de serviciu si de a se abtine de la orice fapta care ar putea sa
aduca prejudicii institutiei in care isi desfasoara activitatea. Principiile
care stau la baza desfasurarii activitatii functionarilor publici din cadrul
Consiliului Concurentei sunt:
a) legalitate, impartialitate si obiectivitate;
b) transparenta;
c) eficienta si eficacitate;
d) responsabilitate;
e) orientare catre cetatean;
f) stabilitate in exercitarea functiei publice;
g) subordonare ierarhica.
Art. 5
(1) Functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei au obligatia
ca, in exercitarea atributiilor ce le revin, sa se abtina de la exprimarea sau
manifestarea publica a convingerilor si preferintelor lor politice, sa nu
favorizeze vreun partid politic si sa nu participe la activitati politice in
timpul programului de lucru.
(2) Este interzisa participarea acestora in compunerea organelor de
conducere ale partidelor politice.
(3) Functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei care detin
functia specifica de inspectori de concurenta nu pot face parte din partide
politice, in conformitate cu dispozitiile Legii concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
(1) Functionarii publici au obligatia sa pastreze secretul de stat,
secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele,
informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei
publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public.
(2) Functionarii publici au obligatia sa respecte intocmai regimul juridic
al conflictului de interese si al incompatibilitatilor, stabilite potrivit
legii.
Art. 7
(1) Functionarul public este obligat sa rezolve in termenele legale
lucrarile repartizate, precum si sa se conformeze dispozitiilor primite de la
superiorii ierarhici, fiindu-le interzis sa primeasca direct cereri a caror
rezolvare intra in competenta lor sau sa discute direct cu petentii, cu
exceptia celor carora le sunt stabilite asemenea atributii, precum si sa
intervina pentru solutionarea acestor cereri.
(2) Indeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic poate fi
refuzata de catre functionarul public numai daca le considera ilegale, cu
precizarea scrisa a motivelor refuzului.
(3) Daca cel care a emis dispozitia o formuleaza in scris, functionarul
public este obligat sa o execute, cu exceptia cazului in care aceasta este
vadit ilegala.
(4) Functionarul public are indatorirea sa aduca astfel de situatii la
cunostinta superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia.
Art. 8
Functionarii publici care detin o functie de conducere in cadrul
compartimentelor de specialitate si functionale sunt obligati sa sprijine
propunerile si initiativele motivate ale personalului din subordine, in vederea
imbunatatirii activitatii Consiliului Concurentei.
Art. 9
(1) Incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici din cadrul
Consiliului Concurentei a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe
care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica constituie
abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora.
(2) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absente nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara
cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor
cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu
caracter politic;
i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri,
incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege
pentru functionarii publici;
k) stabilirea de catre functionarii publici de executie de relatii directe
cu petentii in vederea solutionarii cererilor acestora.
l) fumatul in incinta institutiei, in alte spatii decat cele special
destinate, precum si incalcarea regulilor de igiena si securitate;
m) intrarea si ramanerea in institutie sub influenta bauturilor alcoolice.
Art. 10
(1) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Comisia de disciplina,
constituita in conformitate cu dispozitiile legale, care cerceteaza faptele
sesizate ca abateri disciplinare si propune sanctiunile disciplinare aplicabile
functionarilor publici care le-au savarsit.
(2) Activitatea comisiei de disciplina are la baza urmatoarele principii:
a) prezumtia de nevinovatie, conform careia se prezuma ca functionarul
public este nevinovat atat timp cat vinovatia sa nu a fost dovedita;
b) garantarea dreptului la aparare, conform careia se recunoaste dreptul
functionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi in apararea sa si de
a fi asistat de un aparator sau de a fi reprezentat;
c) celeritatea procedurii, care presupune obligatia comisiei de disciplina
de a proceda fara intarziere la solutionarea cauzei, cu respectarea drepturilor
persoanelor implicate si a regulilor prevazute de legislatia referitoare la
statutul functionarului public;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilitatii persoanelor
aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt
care are legatura cu abaterea disciplinara pentru care a fost sesizata comisia
de disciplina;
e) proportionalitatea, conform careia trebuie respectat un raport corect
intre gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si
sanctiunea disciplinara propusa sa fie aplicata;
f) legalitatea sanctiunii, conform careia comisia de disciplina nu poate
propune decat sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
g) unicitatea sanctiunii, conform careia pentru o abatere disciplinara nu
se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara.
Art. 11
Comisia de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) cerceteaza abaterile disciplinare pentru care a fost sesizata;
b) propune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la
art. 15 alin. (1) lit. b) - e);
c) propune mentinerea, modificarea sau anularea sanctiunii disciplinare
aplicate in conditiile prevazute la art. 15 alin. (1) lit. a) in cazul in care
aceasta masura a fost contestata la presedintele Consiliului Concurentei;
d) intocmeste rapoarte cu privire la fiecare cauza pentru care a fost
sesizata, pe care le inainteaza presedintelui Consiliului Concurentei.
Art. 12
(1) Sesizarea indreptata impotriva unui functionar public din cadrul
Consiliului Concurentei se adreseaza comisiei de disciplina a institutiei.
(2) In cazul in care sesizarea a fost adresata presedintelui Consiliului
Concurentei ori conducatorului compartimentului in care isi desfasoara
activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata, acesta are
obligatia sa o transmita de indata comisiei de disciplina.
(3) Sesizarea se poate face in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la
data luarii la cunostinta de catre presedintele Consiliului Concurentei,
conducatorul compartimentului sau persoana care se considera vatamata de fapta
unui functionar public, dar nu mai tarziu de doua luni de la data savarsirii
faptei care constituie abatere disciplinara.
(4) Functionarul public a carui fapta se cerceteaza se infatiseaza personal
in fata comisiei de disciplina. Functionarul public isi poate exercita dreptul
la aparare prin asistarea de catre un avocat sau prin reprezentare.
Art. 13
(1) La individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine seama de cauzele
si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost
savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala
in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in
antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare.
(2) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 6 luni de la
data savarsirii abaterilor.
Art. 14
(1) Comisia de disciplina poate sa propuna:
a) sanctiunea disciplinara aplicabila, in cazul in care s-a dovedit
savarsirea abaterii disciplinare de catre functionarul public;
b) clasarea sesizarii, atunci cand nu se confirma savarsirea unei abateri
disciplinare.
(2) In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita
de functionarul public poate fi considerata infractiune, propune presedintelui
Consiliului Concurentei sesizarea organelor de cercetare penala. Presedintele
Consiliului Concurentei va sesiza de indata organele de cercetare penala.
Art. 15
(1) Sanctiunile disciplinare sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5 - 20% pe o perioada de pana la 3
luni;
c) suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau, dupa
caz, de promovare in functia publica pe o perioada de la 1 la 3 ani;
d) trecerea intr-o functie publica inferioara pe o perioada de pana la un
an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului;
e) destituirea din functia publica.
(2) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 15 alin. (1) lit. a) se poate
aplica direct de catre presedintele Consiliului Concurentei, la propunerea
conducatorului compartimentului in care functioneaza cel in cauza.
(3) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 15 alin. (1) lit. b) - e) se
aplica de presedintele Consiliului Concurentei, la propunerea comisiei de
disciplina.
Art. 16
(1) Actul administrativ de sanctionare a functionarului public este emis de
presedintele Consiliului Concurentei, in temeiul prerogativelor disciplinare
conferite de Legea concurentei nr. 21/1996 si de Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Actul administrativ de sanctionare se emite in termen de cel mult 5
zile lucratoare de la data primirii raportului comisiei de disciplina si se
comunica functionarului public sanctionat, in termen de 15 zile lucratoare de
la data emiterii.
Art. 17
(1) Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se
poate adresa Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care, potrivit legii,
are legitimare procesuala activa si poate dispune efectuarea unui control
asupra modului cum autoritatile sau institutiile publice respecta legislatia referitoare
la functia publica si functionarii publici.
(2) Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se
poate adresa instantei de contencios administrativ, solicitand anularea sau
modificarea, dupa caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare.
Art. 18
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Legii nr. 7/2004 privind codul de conduita a functionarilor
publici, precum si cu procedura reglementata prin Hotararea Guvernului nr.
1210/2003 privind organizarea si functionarea comisiilor de disciplina si a
comisiilor paritare din cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
CAP. 3
Reglementari privind regimul disciplinar aplicabil personalului contractual
din cadrul Consiliului Concurentei
Art. 19
Personalul contractual din cadrul Consiliului Concurentei are urmatoarele
obligatii:
a) obligatia de a indeplini atributiile care ii revin conform fiselor
postului si de a se abtine de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii
institutiei;
b) obligatia de a respecta disciplina muncii;
c) obligatia de a respecta prevederile cuprinse in contractul individual de
munca, prezentul Regulament si normele interne ale Consiliului Concurentei;
d) obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de
serviciu;
e) obligatia de a respecta secretul de stat si secretul de serviciu, precum
si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele care
privesc activitatea institutiei, de care ia cunostinta, in conditiile legii, cu
exceptia informatiilor de interes public;
f) obligatia de a respecta dispozitiile sefilor ierarhici superiori, cu exceptia
cazului in care apreciaza ca acestea contravin dispozitiilor legale, cand poate
refuza executarea dispozitiei, in scris si motivat;
g) obligatia de a respecta programul de lucru si de a folosi timpul de
lucru exclusiv in scopul indeplinirii obligatiilor de serviciu, precum si de a
nu desfasura in incinta institutiei activitati care exced atributiilor
prevazute in fisa postului.
Art. 20
(1) Presedintele Consiliului Concurentei dispune de prerogativa
disciplinara, in conformitate cu dispozitiile art. 22 alin. (1), teza a II-a
din Legea nr. 21/1996, avand dreptul de a aplica, in conditiile prevederilor
prezentului Regulament, sanctiuni disciplinare angajatilor contractuali ori de
cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara.
(2) Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta
intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de catre angajat, prin care
acesta a incalcat normele legale, regulamentul, contractul individual de munca,
ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici, precum si
prevederile cuprinse in fisa postului.
Art. 21
Constituie abateri disciplinare:
a) nerespectarea obligatiilor stabilite prin contractul individual de
munca;
b) refuzul nejustificat de a indeplini sarcinile si atributiile prevazute
in fisa postului;
c) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
d) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
e) intarzierea, in mod repetat, de la ora de incepere a programului de
lucru;
f) absente nemotivate de la serviciu;
g) parasirea serviciului fara motiv intemeiat si fara a avea, in prealabil,
aprobarea sefului ierarhic;
h) atitudinile sau manifestarile necivilizate fata de ceilalti salariati,
care lezeaza demnitatea acestora, aduc prejudicii desfasurarii normale a
activitatii lor sau conduc la deteriorarea climatului de munca in cadrul
institutiei;
i) reclamatiile calomnioase, nefondate, prin care se aduc prejudicii morale
sau materiale institutiei, conducerii sau salariatilor acesteia;
j) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de
serviciu;
k) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei;
l) desfasurarea unor activitati cu caracter politic in incinta Consiliului
Concurentei;
m) desfasurarea unei activitati personale sau private in timpul orelor de
program;
n) fumatul in incinta institutiei, in alte spatii decat cele special
destinate, precum si incalcarea regulilor de igiena si securitate;
o) intrarea si ramanerea in institutie sub influenta bauturilor alcoolice;
p) incalcarea oricarei alte dispozitii din prezenta reglementare interna;
q) orice alte fapte interzise de lege.
Art. 22
Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica presedintele Consiliului
Concurentei in cazul in care angajatul savarseste o abatere disciplinara sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea contractului individual de munca pentru o perioada ce nu
poate depasi 10 zile lucratoare;
c) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator
functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi
60 de zile;
d) reducerea salariului de baza pe o durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10%;
e) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de
conducere pe o perioada de 1 - 3 luni cu 5 - 10%;
f) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
Art. 23
(1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeasi abatere disciplinara se poate aplica numai o singura
sanctiune.
Art. 24
Presedintele Consiliului Concurentei dispune stabilirea sanctiunii
disciplinare aplicabila, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare
savarsite de angajat, avandu-se in vedere urmatoarele criterii de
individualizare:
a) imprejurarile in care fapta a fost savarsita;
b) gradul de vinovatie a angajatului;
c) consecintele abaterii disciplinare;
d) comportarea generala in serviciu a angajatului;
e) eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.
Art. 25
(1) Cu exceptia celei prevazute la art. 22 lit. a), nici o alta sanctiune
disciplinara nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari
disciplinare prealabile.
(2) In vederea desfasurarii cercetarii disciplinare prealabile, angajatul
va fi convocat in scris de persoana imputernicita de catre presedintele
Consiliului Concurentei sa realizeze cercetarea, precizandu-se obiectul, data,
ora si locul intrevederii.
(3) Neprezentarea angajatului la convocarea facuta in conditiile prevazute
la alin. (2) fara un motiv obiectiv da dreptul presedintelui Consiliului
Concurentei sa dispuna sanctionarea, fara efectuarea cercetarii disciplinare
prealabile.
(4) In cursul cercetarii disciplinare prealabile angajatul are dreptul sa
formuleze si sa sustina toate apararile in favoarea sa si sa ofere persoanei
imputernicite sa realizeze cercetarea, toate probele si motivatiile pe care le
considera necesare, precum si dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre
un reprezentant al sindicatului al carui membru este.
(5) Dovada indeplinirii acestei proceduri se va realiza prin intocmirea
unui proces-verbal.
Art. 26
(1) Presedintele Consiliului Concurentei dispune aplicarea sanctiunii
disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in termen de 30 de zile
calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii
disciplinare, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei.
(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod
obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din statutul de personal, prezentul regulament
sau a celor cuprinse in fisa postului, care au fost incalcate de angajat;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de angajat
in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care, in
conditiile prevazute la art. 267 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea;
d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;
e) termenul in care sanctiunea poate fi contestata;
f) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata.
(3) Decizia de sanctionare se comunica angajatului in cel mult 5 zile
calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii.
(4) Comunicarea se preda personal angajatului, cu semnatura de primire,
ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau
resedinta comunicata de acesta.
(5) Decizia de sanctionare poate fi contestata de angajat la instantele
judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data
comunicarii.
Art. 27
Prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile cuprinse in
legislatia muncii in vigoare.
Dispozitii finale
Art. 28
Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii sale in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.