REGULAMENT din 26 martie 2004
de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 1 aprilie 2004
In temeiul art. 23 alin. (1) si al art. 28 alin. (2) din Legea concurentei
nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei
adopta prezentul regulament:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Administrarea si punerea in aplicare a Legii concurentei nr. 21/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare si a Legii nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt incredintate
Consiliului Concurentei, ca autoritate administrativa autonoma in domeniul
concurentei, cu personalitate juridica.
(2) In cuprinsul prezentului regulament ori de cate ori se va face
trimitere la Legea concurentei nr. 21/1996 si la Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, se va intelege legile respective cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Consiliul Concurentei este organizat si functioneaza conform legii si
prevederilor prezentului regulament.
Art. 2
Consiliul Concurentei urmareste, conform legii, protectia si stimularea
concurentei, pentru asigurarea unui mediu concurential normal si promovarea
intereselor consumatorilor.
Art. 3
Consiliul Concurentei are atributiile prevazute de Legea concurentei nr.
21/1996 si de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
Art. 4
Organizarea, structura si procedurile de functionare ale Consiliului
Concurentei trebuie sa asigure realizarea atributiilor prevazute de Legea
concurentei si de Legea ajutorului de stat.
CAP. 2
Structura Consiliului Concurentei
Art. 5
(1) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea prin urmatoarele
structuri cu caracter functional si operational: directii, servicii,
compartimente si module.
(2) Organele de conducere si decizie ale Consiliului Concurentei sunt:
plenul, comisiile si presedintele.
(3) Functiile de executie din structura functionala sunt: inspector de
concurenta, consilier juridic, referent.
(4) Functiile de executie din structura operationala sunt: contabil,
referent, secretar, arhivar, curier, sofer, personal administrativ.
(5) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea, delibereaza si ia
decizii in plen si in comisii.
(6) Presedintele Consiliului Concurentei ia decizii in conditiile prevazute
de lege. Ordinele si deciziile Consiliului Concurentei prin care se dispun
masuri si se aplica sanctiuni se semneaza de catre presedinte.
Plenul Consiliului Concurentei
Art. 6
(1) Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial fiind format din
7 membri, dupa cum urmeaza: un presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri de
concurenta. Membrii Plenului Consiliului Concurentei sunt numiti de catre
Presedintele Romaniei, prin decret, la propunerea Guvernului, potrivit art. 18
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996.
(2) Plenul, ca organ al Consiliului Concurentei, are atributii deliberative
si de decizie.
(3) Plenul Consiliului Concurentei are urmatoarele atributii:
a) examineaza rapoartele de investigatie, cu eventualele obiectii formulate
la acestea, si decide asupra masurilor de luat;
b) autorizeaza concentrarile economice;
c) adopta deciziile prevazute de Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat;
d) sesizeaza instantele judecatoresti in aplicarea prevederilor art. 7 din
Legea concurentei nr. 21/1996 si in aplicarea art. 17 alin. (1), art. 18 alin.
(2), alin. (3) si ale art. 19 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul
de stat;
e) adopta punctele de vedere, recomandarile si avizele de formulat in
aplicarea dispozitiilor Legii concurentei nr. 21/1996;
f) adopta punctele de vedere si avizele de formulat in aplicarea
dispozitiilor Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
g) examineaza categoriile de intelegeri, deciziile luate de asociatiile de
agenti economici si practicile concertate propuse pentru exceptare;
h) analizeaza proiectele de acte normative sau cu caracter reglementar
privind activitatea Consiliului Concurentei sau interesand activitatea
acestuia, propuse spre adoptare;
i) analizeaza incalcarile prevederilor art. 9 din Legea concurentei nr.
21/1996;
j) sesizeaza autoritatea emitenta a unui act normativ prin care se
instituie masuri de ajutor de stat care nu au fost notificate sau interzise
prin decizia Consiliului Concurentei;
k) examineaza raportul anual asupra situatiei concurentei si raportul anual
privind ajutoarele de stat acordate in Romania.
(4) Plenul Consiliului Concurentei constata savarsirea contraventiilor
prevazute la art. 56 alin. (1) lit. a) si b) din Legea concurentei nr. 21/1996,
individualizeaza si aplica amenda.
Presedintele Consiliului Concurentei
Art. 7
(1) Presedintele Consiliului Concurentei angajeaza patrimonial, prin
semnatura sa, Consiliul Concurentei ca persoana juridica si il reprezinta ca
institutie publica in fata persoanelor fizice si juridice, a autoritatilor
legislative, judiciare si administrative, precum si a altor institutii
romanesti si straine, a organismelor si organizatiilor internationale.
(2) Ordinele si deciziile Consiliului Concurentei, prin care se dispun
masuri si se aplica sanctiuni, se semneaza de catre presedinte, iar
reglementarile adoptate de catre Consiliul Concurentei sunt puse in aplicare,
suspendate ori abrogate prin ordin al presedintelui.
(3) In cadrul Consiliului Concurentei, presedintele este singurul care
poate exercita prerogative disciplinare asupra personalului, in conformitate cu
dispozitiile prevazute in Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor
publici, republicata si de legislatia muncii.
(4) Presedintele Consiliului Concurentei ordona efectuarea de investigatii,
desemneaza raportorul pentru fiecare investigatie si poate recomanda, in cazuri
justificate, un termen de finalizare a investigatiei, in functie de specificul
fiecarui caz.
(5) Presedintele Consiliului Concurentei conduce sedintele plenului, supune
la vot propunerile membrilor plenului si controleaza aplicarea efectiva a
deciziilor adoptate, dispunand masurile adecvate.
(6) In caz de absenta ori de indisponibilitate a presedintelui,
reprezentarea legala a Consiliului Concurentei revine unuia dintre
vicepresedinti, desemnat de presedinte pentru durata absentei sau a
indisponibilitatii.
(7) Presedintele Consiliului Concurentei poate delega puteri de
reprezentare oricaruia dintre vicepresedinti, consilieri de concurenta,
inspectori de concurenta sau altor salariati, mandatul trebuind sa mentioneze
expres puterile delegate si durata exercitarii lor.
(8) Presedintele Consiliului Concurentei isi poate organiza, in regimul
prevazut de dispozitiile legale in materie, Cabinetului demnitarului.
Comisiile Consiliului Concurentei
Art. 8
(1) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea si in Comisii, in
scopul aplicarii sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 55 lit.
a) si la art. 56 alin. (1) lit. c), precum si a amenzilor cominatorii prevazute
la art. 59 din Legea concurentei nr. 21/1996.
(2) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Comisia responsabila
pentru domeniul fuziuni si antitrust si Comisia responsabila pentru domeniul
ajutorului de stat.
(3) Comisiile sunt formate din trei membri ai Consiliului Concurentei,
dintre care: un vicepresedinte si doi consilieri de concurenta, desemnati de
presedinte, si sunt conduse de catre vicepresedintele desemnat.
(4) In caz de absenta ori de indisponibilitate a unuia dintre membrii
comisiei, presedintele Consiliului Concurentei va stabili, prin ordin, o alta
componenta a comisiei respective.
(5) Desemnarea comisiei se face de catre presedinte, pentru fiecare caz in
parte, comisie care ramane astfel constituita, afara de situatia prevazuta la
alin. (4).
(6) Convocarea comisiei se face de catre vicepresedinte. Programul
deliberarilor, precum si materialele ce vor fi analizate se transmit tuturor
membrilor cu cel putin doua zile inainte de intrunirea comisiei.
(7) Comisia Consiliului Concurentei poate functiona numai in formatie
completa, luand hotarari cu majoritate.
(8) Comisiile constituite potrivit art. 21 alin. (1) si alin. (2) din Legea
concurentei nr. 21/1996, au urmatoarele atributii:
a) examineaza in activitatile preliminare, notificarile, sesizarile si
orice alte acte adresate Consiliului Concurentei in temeiul Legii concurentei
nr. 21/1996 si a Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, solutionandu-le
potrivit dispozitiilor legale;
b) examineaza practicile anticoncurentiale, concentrarile economice,
omisiunea notificarii unei concentrari economice;
c) propun acordarea derogarii de la regula instituita la art. 16 alin. (4)
din Legea concurentei nr. 21/1996;
d) aplica amenzile cominatorii conform art. 59 din Legea concurentei nr.
21/1996, amenzile pentru omisiunea notificarii operatiunilor de concentrare
economica si amenzile pentru inceperea unei operatiuni de concentrare declarata
incompatibila cu Legea concurentei nr. 21/1996 printr-o decizie a Consiliului
Concurentei;
e) alte sarcini incredintate comisiilor de catre Plenul Consiliului
Concurentei sau de catre Presedinte.
(9) Plangerile si sesizarile referitoare la practici anticoncurentiale,
primite de catre Consiliul Concurentei, se solutioneaza printr-o procedura ce
cuprinde, dupa caz, urmatoarele faze:
a) analizarea acestora de catre directiile de specialitate care, in
termenele legale, inainteaza comisiei coordonatoare propunerea de solutionare a
cazului: respingerea plangerilor care nu prezinta suficient temei de fapt si de
drept sau declansarea unei investigatii;
b) in cazul in care propunerea este aceea de respingere a
sesizarii/plangerii, intrucat, pe baza informatiilor pe care le are in posesie,
nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declansarea unei investigatii,
comisia va informa autorul plangerii despre intentia sa de a propune
respingerea plangerii, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei
intentii si va stabili un termen limita in cadrul caruia acesta sa isi prezinte
punctul de vedere in fata Comisiei;
c) propunerea Comisiei se inainteaza presedintelui Consiliului Concurentei,
in vederea emiterii, de catre acesta, a deciziei de respingere a plangerii sau
a ordinului de declansare a unei investigatii;
(10) Notificarile operatiunilor de concentrare economica, primite de catre
Consiliul Concurentei, se solutioneaza printr-o procedura ce cuprinde, dupa
caz, urmatoarele faze:
a) analizarea acestora de catre directiile de specialitate care, in
termenele legale, inainteaza comisiei coordonatoare propunerea de solutionare a
cazului: emiterea unei decizii de neinterventie, a unei decizii de neobiectiune
sau declansarea unei investigatii;
b) propunerea Comisiei se inainteaza presedintelui Consiliului Concurentei,
in vederea emiterii, de catre acesta, a deciziei de neinterventie, a deciziei
de neobiectiune sau a ordinului de declansare a investigatiei.
(11) Propunerile Comisiei referitoare la respingerea sesizarilor sau a
plangerilor, precum si cele privind emiterea unor decizii de neinterventie sau
de neobiectiune in cazul operatiunilor de concentrare economica notificate nu
se dezbat in plenul Consiliului Concurentei.
Art. 9
In vederea exercitarii atributiilor sale, Consiliul Concurentei dispune de
aparatul propriu, alcatuit din compartimente de specialitate (functionale) si
compartimente operationale, conform organigramei prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul regulament.
CAP. 3
Organizarea directiilor de specialitate, a celor operationale si a
Compartimentului audit public intern
Art. 10
(1) Directiile de specialitate ale Consiliului Concurentei sunt: Directia
bunuri de consum, Directia servicii, Directia industrie si energie, Directia
autorizare ajutor de stat, Directia raportare, monitorizare si control ajutor
de stat, Directia cercetare - sinteze, Directia juridic-contencios, Directia
relatii externe si integrare europeana, Directia monitorizare teritoriala.
(2) In compunerea Consiliului Concurentei intra, de asemenea, si
inspectoratele teritoriale, care sunt unitati exterioare (teritoriale) ale
Consiliului Concurentei, facand parte din acesta. Acestea actioneaza in
limitele competentelor si atributiilor prevazute de dispozitiile legale,
activitatea lor fiind coordonata si indrumata de catre Directia monitorizare
teritoriala.
(3) Directiile operationale ale Consiliului Concurentei sunt: Directia
buget, resurse umane si Directia administrativa. Aceste directii, impreuna cu:
Serviciul secretare de cabinet, Serviciul relatii publice si protocol, Servicii
generale, Biroul documente secrete, Arhivele si Magazia de materiale alcatuiesc
Secretariatul general, care este condus de catre un secretar general.
(4) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Compartimentul audit
public intern.
Directiile Consiliului Concurentei
Art. 11
(1) Directia bunuri de consum, Directia servicii si Directia industrie si
energie sunt coordonate de catre un vicepresedinte si doi consilieri de
concurenta, desemnati pentru domeniul fuziuni si anti-trust.
(2) Directia autorizare ajutor de stat si Directia raportare, monitorizare
si control ajutor de stat sunt coordonate de catre un vicepresedinte si doi
consilieri de concurenta, desemnati pentru domeniul ajutor de stat.
(3) Directia relatii externe si integrare europeana, Directia
juridic-contencios, Directia cercetare - sinteze si Directia monitorizare
teritoriala sunt coordonate de catre presedintele Consiliului Concurentei.
(4) In cadrul fiecarei directii se pot constitui, prin ordin al
Presedintelui Consiliului Concurentei, la solicitarea directorului,
compartimente si module de lucru, acestea din urma specializate pe anumite domenii
de activitate. In cazul in care nu mai sunt necesare, pot fi desfiintate sau
inlocuite cu alte module.
(5) Directia servicii, Directia bunuri de consum si Directia industrie si
energie au atributii referitoare la:
a) aplicarea strategiei generale stabilite in plenul Consiliului
Concurentei;
b) desfasurarea de activitati de cunoastere a pietelor, in vederea
detectarii existentei unor fenomene sau practici de natura a avea efecte
anticoncurentiale;
c) analizarea cererilor sau a plangerilor, denuntand, respectiv acuzand o
practica anticoncurentiala si elaborarea de propuneri, pe baza celor
constatate, in vederea adoptarii de masuri in aplicarea art. 46 din Legea
concurentei nr. 21/1996;
d) analizarea notificarilor operatiunilor de concentrare economica, in baza
procedurii stabilite prin regulament si elaborarea de propuneri, pe baza celor
constatate, in aplicarea prevederilor art. 51 din Legea concurentei nr.
21/1996;
e) analizarea si elaborarea de propuneri pentru aplicarea prevederilor art.
12 lit. b) si art. 16 alin. (5) din Legea concurentei nr. 21/1996;
f) desfasurarea activitatilor de investigatie in conformitate cu Legea
concurentei nr. 21/1996, privind cazurile de incalcare a dispozitiilor art. 5
alin. (1), art. 6, art. 9, art. 13 si art. 16 din lege si acordarea de dispense
pentru intelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici ori practici
concertate, prorogari de dispense, care se incadreaza in prevederile art. 5
alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996;
g) analizarea cererilor de certificare prealabila a neinterventiei, la
cererea agentilor economici si elaborarea de propuneri, pe baza analizei
dovezilor prezentate de acestia, in sensul certificarii neinterventiei
Consiliului Concurentei sau al declansarii unei investigatii, daca aceasta este
necesara;
h) analizarea si elaborarea de propuneri in vederea emiterii de avize
conforme pentru proiectele de acte normative care pot avea impact
anticoncurential si elaborarea propunerii de modificare a acelora care au un
asemenea efect;
i) initierea de masuri care sa faciliteze dezvoltarea pietei si a
concurentei in vederea elaborarii de catre Consiliul Concurentei a unor
recomandari catre Guvern;
j) urmarirea aplicarii efective a deciziilor, respectiv a obligatiilor sau
a conditiilor impuse de Consiliul Concurentei;
k) predarea la compartimentul documentare a tuturor dosarelor de
investigatie, studiilor, rapoartelor si a altor documente ce contin date si
informatii utile si participarea la crearea bazei centralizate de date si de
documentare a Consiliului Concurentei;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute in Legea concurentei nr.
21/1996, dispuse de catre Presedintele Consiliului Concurentei.
(6) Directia autorizare ajutor de stat are urmatoarele atributii:
a) analizeaza potrivit prevederilor Legii nr. 143/1999 si ale
regulamentelor emise in aplicarea acesteia ajutoarele de stat individuale si
schemele de ajutor de stat notificate de catre furnizor si initiator;
b) intocmeste proiecte de avize pentru ajutoarele de stat prevazute la art.
2 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
c) intocmeste proiecte de puncte de vedere solicitate in temeiul art. 30
din Legea concurentei nr. 21/1996;
d) face propuneri fundamentate Comisiei de ajutor de stat in urma analizei
realizate pentru indeplinirea atributiilor prevazute la lit. a), b) si c);
e) analizeaza sesizarile privind incalcarea prevederilor Legii nr.
143/1999;
f) desfasoara activitati de investigatie in conformitate cu Legea nr.
143/1999 atunci cand constata ca masura notificata prezinta indoieli cu privire
la compatibilitatea sa cu prevederile acestei legi;
g) vegheaza la respectarea reglementarilor existente in materie de ajutor
de stat;
h) acorda consultanta de specialitate la solicitarea autoritatilor publice
sau altor organisme care administreaza sursele statului pentru elaborarea de
noi scheme de ajutor de stat, prelungirea sau modificarea celor existente;
i) colaboreaza cu Directia juridic-contencios la intocmirea materialelor
necesare in vederea sesizarii instantelor de judecata in cazul ajutoarelor de
stat ilegale si interzise;
j) colaboreaza cu departamentele si directiile din cadrul Consiliului
Concurentei in scopul obtinerii unor informatii utile pentru analiza
ajutoarelor de stat notificate;
k) analizeaza efectele acordarii de ajutoare de stat asupra mediului de
afaceri si propune masuri privind modificarea, completarea sau anularea unor
ajutoare de stat care conduc la distorsiuni semnificative pe piata sau la
incalcarea tratatelor internationale la care Romania este parte;
l) indeplineste orice alte atributii impuse de aplicarea Legii nr. 143/1999
privind ajutorul de stat.
(7) Directia raportare, monitorizare si control ajutor de stat are
urmatoarele atributii:
a) elaboreaza regulamentele pentru aplicarea Legii nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, referitoare la procedurile de inventariere, raportare si
monitorizare a ajutoarelor de stat precum si de asigurare a transparentei
relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice;
b) propune si initiaza modificari ale unor scheme de ajutor de stat
existente daca apar diferente substantiale intre efectul scontat de catre stat
la implementarea schemei respective si cel efectiv constatat in practica;
c) colaboreaza la elaborarea unor machete standard pentru colectarea
informatiilor precum si modele standard de prelucrare pe calculator a
informatiilor primite in domeniul ajutorului de stat;
d) supravegheaza si controleaza ajutoarele de stat existente, in derulare,
in vederea verificarii respectarii prevederilor actelor normative sau
administrative care le instituie si a deciziilor de autorizare emise de
Consiliul Concurentei;
e) primeste si prelucreaza raportarile transmise de catre furnizorii de
ajutoare de stat, precum si de catre oricare alte organisme care administreaza
surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, conform prevederilor legii;
f) evalueaza cuantumul anual al ajutorului de stat pe baza informatiilor
colectate privind ajutoarele de stat acordate in economie, la nivel de schema
de ajutor si pe principalii beneficiari;
g) colaboreaza cu Directia teritoriala in vederea supravegherii,
controlului si evaluarii efectelor acordarii de ajutoare de stat asupra pietei
concurentiale;
h) intocmeste, in fiecare an, inventarul ajutoarelor de stat pentru anul de
raportare, actualizeaza si corecteaza, daca este cazul, inventarul anilor
precedenti conform procedurilor prevazute in regulamente;
i) intocmeste raportul anual asupra ajutoarelor de stat acordate in Romania
care se supune aprobarii Guvernului Romaniei si se transmite la organismele
internationale;
j) participa la elaborarea materialelor de mediatizare a problematicii
ajutorului de stat, precum si la specializarea personalului din administratia
centrala si locala cu atributii in acest domeniu;
k) elaboreaza proiecte de raspuns la sesizarile si reclamatiile agentilor
economici si persoanelor fizice privind domeniul ajutorului de stat, impreuna
cu Directia autorizare ajutor de stat;
l) urmareste evolutia in timp a ajutoarelor acordate printr-un sistem de
evidenta computerizata a actelor normative care contin prevederi prin care se
instituie ajutoare de stat, grupate pe sectoare de activitate;
m) urmareste indeplinirea obligatiei furnizorilor, beneficiarilor de ajutor
de stat si a oricaror alte organisme care administreaza surse ale statului sau
ale colectivitatilor locale de a-si organiza evidente specifice privind
ajutoarele de stat acordate/primite;
n) propune comisiei coordonatoare luarea unor masuri corespunzatoare,
potrivit legii, in cazul in care constata ca un ajutor existent denatureaza
semnificativ mediul concurential normal sau afecteaza comertul dintre Romania
si statele membre ale Uniunii Europene;
o) propune comisiei coordonatoare luarea de masuri corespunzatoare,
potrivit legii, in vederea recuperarii sau rambursarii ajutorului de stat in
cazul in care nu au fost respectate conditiile sau obligatiile prevazute in
decizia de autorizare;
p) urmareste asigurarea transparentei relatiilor financiare dintre
autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si transparenta
financiara in cadrul anumitor intreprinderi, conform regulamentelor emise;
r) executa orice alte atributii rezultand din prevederile legale in materia
ajutorului de stat sau dispuse de Presedintele Consiliului Concurentei.
(8) Directia cercetare - sinteze are urmatoarele atributii:
a) creeaza si dezvolta baze de date privind piata unor produse si servicii,
utile compartimentelor de specialitate pentru identificarea si catalogarea
pietelor relevante, prin preluarea unor informatii detinute in compartimentele
Consiliului Concurentei (pentru cazurile investigate) si din surse externe
(organisme guvernamentale si neguvernamentale);
b) cerceteaza, la cerere, aspectele privitoare la definirea pietei si la
determinarea cotei de piata pentru cazurile investigate de celelalte
compartimente de specialitate si participa la aceste investigatii;
c) desfasoara activitati de cercetare referitoare la: structura pietei si a
mediului concurential, tendintele generale ale pietelor si posibilitatile
aparitiei unor practici anticoncurentiale, gradul de concentrare economica si
efectele acesteia asupra mediului concurential;
d) colaboreaza cu organe ale administratiei publice centrale si locale,
precum si cu organizatiile patronale in ce priveste politicile de ramura sau
sectoriale;
e) analizeaza masurile cu impact asupra mediului concurential, tendintele
observate sub aspectul raportului dintre cererea si oferta de bunuri si
servicii, prezentand periodic informari Plenului Consiliului Concurentei;
f) asigura si prelucreaza periodic informatiile necesare la fundamentarea
modificarii plafoanelor valorice, in conditiile Legii nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat si ale art. 8 si 15 din Legea concurentei nr. 21/1996, pentru
modificarea cuantumului tarifelor percepute pentru procedurile si serviciile
prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, si de regulamentele emise pentru
aplicarea acesteia, in functie de indicele general al preturilor si tarifelor;
g) propune Plenului emiterea de avize conforme pentru proiectele de acte
normative care pot avea impact anticoncurential si modificarea acelora care au
un asemenea efect;
h) intocmeste periodic situatii statistice si sinteze privind lucrarile si
cazurile instrumentate de compartimentele de specialitate din cadrul
Consiliului Concurentei, necesare informarii organelor de conducere ale
Consiliului Concurentei, precum si raportarilor catre Comisia Europeana privind
cazurile evaluate in Romania in domeniul concurentei;
i) urmareste impreuna cu celelalte compartimente de specialitate aplicarea efectiva
a deciziilor proprii si informeaza in situatia in care se constata abateri de
la aplicarea acestora;
j) elaboreaza proiectul de Raport anual al Consiliului Concurentei in
colaborare cu celelalte compartimente de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei;
k) intocmeste materiale pentru informarea publicului in domeniul
concurentei si al ajutorului de stat, prin mass-media;
l) asigura actualizarea bibliotecii clasice si electronice de specialitate
a Consiliului Concurentei;
m) asigura actualizarea site-ului Consiliului Concurentei in colaborare cu
Directia relatii externe si integrare europeana;
n) indeplineste orice alte sarcini dispuse de Presedintele Consiliului
Concurentei.
(9) Directia juridic-contencios are urmatoarele atributii:
a) acorda consultanta de specialitate membrilor Consiliului Concurentei si
personalului din directiile de specialitate si poate participa la investigatii;
b) reprezinta Consiliul Concurentei in fata instantelor judecatoresti;
c) personalul Directiei juridic-contencios va colabora cu inspectorii de
concurenta care au instrumentat cazurile aflate pe rolul instantelor
judecatoresti, in vederea indeplinirii activitatii de reprezentare a
Consiliului Concurentei in fata instantelor judecatoresti;
d) difuzeaza in interiorul institutiei informari periodice privind actele
normative care reglementeaza concurenta sau care au incidenta asupra mediului
concurential si contribuie la crearea bazei centralizate de date si documente a
institutiei;
e) avizeaza in prealabil pentru legalitate deciziile Consiliului
Concurentei;
f) colaboreaza cu celelalte compartimente de specialitate la redactarea
actelor emise de Consiliul Concurentei si de presedintele acestuia;
g) efectueaza cercetari de doctrina si jurisprudenta in domeniul
concurentei;
h) participa la elaborarea proiectului de raport anual al Consiliului
Concurentei in colaborare cu directiile de specialitate si Secretariatul
general;
i) personalul Directiei juridic-contencios va colabora cu inspectorii de
concurenta din cadrul Directiei de relatii externe si integrare europeana in
vederea efectuarii de cercetari in directia armonizarii legislatiei romanesti
cu legislatia internationala in domeniul concurentei;
j) asigura obtinerea avizelor si a aprobarilor legale de la Consiliul
Legislativ si de la alte organe, conform dispozitiilor legale;
k) intocmeste evidenta executarii deciziilor Consiliului Concurentei in
colaborare cu directiile operationale si inspectoratele teritoriale.
(10) Directia relatii externe si integrare europeana are urmatoarele
atributii:
a) asigura indeplinirea atributiilor care ii revin Consiliului Concurentei,
in calitatea sa de integrator al capitolului 6 - "Politica in domeniul
Concurentei" in etapele de: pregatire a documentelor de negociere,
identificare a elementelor de acquis comunitar ce vor trebui preluate,
transmitere a rapoartelor periodice asupra activitatii de aplicare a
acquis-ului comunitar (practica decizionala) la Comisia Europeana;
b) asigura implementarea proiectelor finantate din fonduri nerambursabile,
si anume: proiectele din programele comunitare (Phare) si proiectele in cadrul
asistentei bilaterale;
c) asigura conditiile necesare pentru participarea Consiliului Concurentei
la activitatea organizatiilor internationale cu care colaboreaza (OCDE, UNCTAD,
OMC, Reteaua Internationala a Concurentei si altele) si pregatirea perspectivei
relatiilor cu Reteaua Europeana a Concurentei;
d) initiaza relatiile de colaborare cu institutii similare din strainatate,
prin incheierea de acorduri bi si multilaterale;
e) asigura derularea acordurilor de colaborare incheiate cu institutiile
similare din strainatate;
f) asigura conditiile necesare in vederea organizarii si desfasurarii
misiunilor in strainatate ale membrilor si/sau ale personalului Consiliului
Concurentei, precum si ale misiunilor straine la sediul Consiliului
Concurentei;
g) organizeaza si desfasoara manifestari specifice, cu caracter
international, cum sunt: cursuri, conferinte, seminarii, simpozioane etc.,
menite sa contribuie la pregatirea profesionala a personalului Consiliului
Concurentei;
h) organizeaza activitati de informare - documentare in domeniul relatiilor
internationale;
i) asigura traduceri, din si in limbile straine, a unor acte si documente
relevante legate de activitatea internationala a institutiei;
j) acorda asistenta de specialitate in domeniul relatiilor internationale,
pentru toate structurile componente ale Consiliului Concurentei;
k) indeplineste oricare alte sarcini aferente relatiilor internationale si
integrarii europene ale Consiliului Concurentei, derivate din prevederile
legislatiei in vigoare, precum si din dispozitia presedintelui Consiliului
Concurentei.
(11) Directia monitorizare teritoriala are urmatoarele atributii:
a) coordonarea si indrumarea activitatii aparatului teritorial, in domeniul
concurentei si ajutorului de stat;
b) realizarea, impreuna cu Directia relatii externe si integrare europeana,
a masurilor ce revin Consiliului Concurentei in procesul de integrare europeana
si implementarea acquis-ului comunitar la nivel local;
c) elaborarea trimestriala a programului-cadru de activitate pe baza
sarcinilor primite de la Presedintele Consiliului Concurentei, a propunerilor
celorlalte directii ale Consiliului Concurentei si ale inspectoratelor de
concurenta teritoriale pe care il prezinta spre aprobare Presedintelui;
d) colaborarea cu celelalte directii din Consiliul Concurentei, in vederea
evaluarii efectelor acordarii ajutoarelor de stat sau a practicilor
anticoncurentiale asupra pietei;
e) asigurarea participarii eficiente a aparatului teritorial in relatiile
cu autoritatile publice locale;
f) urmarirea indeplinirii sarcinilor repartizate aparatului teritorial;
g) asigurarea informarii, documentarii si pregatirii profesionale a
aparatului teritorial;
h) mediatizarea, prin aparatul teritorial, a legislatiei in domeniul
concurentei si ajutorului de stat;
i) numirea si delegarea, impreuna cu Directia juridic-contencios, a
persoanelor din cadrul inspectoratelor teritoriale de concurenta care sa
reprezinte institutia in procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti;
j) intocmirea punctelor de vedere tehnico-economice referitoare la
procesele-verbale atacate in instanta, la cererea Directiei juridic-contencios;
k) propunerea si repartizarea (lunara) in teritoriu a creditelor bugetare
(cheltuieli materiale si de deplasare) in conformitate cu destinatia aprobata
si planul de activitate;
l) asigurarea organizarii si desfasurarii activitatii administrative, de
protocol, gospodarire, transport si servicii generale in teritoriu in conditii
de eficienta maxima;
m) urmarirea realizarii logisticii necesare functionarii aparatului
teritorial;
n) efectuarea la nivel central a evidentei contabile primare, inclusiv pana
la nivel de balanta contabila;
o) indeplinirea oricaror alte atributii primite de la Presedintele
Consiliului Concurentei;
(12) Inspectoratele teritoriale ale Consiliului Concurentei au urmatoarele
atributii:
a) efectueaza investigarea cazurilor privind posibile practici
anticoncurentiale, urmarind finalizarea actiunilor in termenele legale;
b) efectueaza actiuni de control cu privire la respectarea reglementarilor
legale din domeniul concurentei;
c) efectueaza examinari preliminare pentru depistarea practicilor
anticoncurentiale si a cazurilor de concentrari economice nenotificate;
d) rezolva operativ sesizarile, plangerile si cererile depuse la
inspectorate si transmit Directiei teritoriale, notele cuprinzand concluziile
acestor actiuni;
e) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor emise de catre Consiliul
Concurentei;
f) efectueaza, din proprie initiativa, investigatii utile pentru
cunoasterea pietei;
g) supravegheaza pe plan local comportamentul pe piata al agentilor
economici;
h) efectueaza actiuni de monitorizare a ajutoarelor de stat existente in
derulare;
i) participa la investigatiile stabilite prin decizii emise de catre
Presedintele Consiliului Concurentei;
j) efectueaza controlul la furnizorii de ajutoare de stat privind
respectarea procedurilor de raportare prevazute de regulamentul intocmit de
catre Consiliul Concurentei;
k) urmareste: identificarea ajutoarelor de stat ilegale, verificarea
respectarii deciziei Consiliului Concurentei referitoare la ajutoarele de stat
interzise, identificarea actelor administrative care pot sa contina scheme de
ajutor de stat sau ajutoare individuale, emise de catre autoritatile
administratiei publice locale, verificarea la beneficiarii ajutoarelor de stat
a evidentelor speciale privind ajutoarele de stat primite;
l) identifica intreprinderile care intr-o perioada de pana la 3 ani au
beneficiat de o forma de ajutor de stat in valoare totala peste plafonul
stabilit periodic de Consiliul Concurentei si care nu au fost notificate
Consiliului Concurentei;
m) supravegheaza relatiile financiare dintre autoritati publice si
intreprinderi publice, precum si asigurarea transparentei in cadrul
intreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori carora le-a fost
incredintata prestarea unor servicii de interes economic general.
(13) De asemenea, inspectoratele teritoriale au si urmatoarele atributii
generale:
a) colaboreaza cu Directia juridic-contencios in evidenta si urmarirea
proceselor aflate pe rolul instantelor judecatoresti rezultate in urma
actiunilor de control in teritoriu si intocmesc puncte de vedere
tehnico-economice;
b) mediatizeaza legislatia in domeniile concurentei si al ajutorului de
stat;
c) intocmesc situatiile privind deconturile de cheltuieli materiale si de
personal;
d) intocmesc "Planul de masuri de implementare a acquis-ului comunitar
la nivel local";
e) participa la seminarii si intalniri cu mediul de afaceri si organele
administratiei publice locale pentru implementarea in teritoriu a prevederilor
legale in domeniile concurentei si al ajutorului de stat.
Secretariatul general
Art. 12
(1) Secretarul general are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza buna functionare a directiilor si compartimentelor si
activitatilor cu caracter operational din cadrul Consiliului Concurentei;
b) coordoneaza activitatea de elaborare a politicilor de personal si
principiile directoare pentru managementul de personal;
c) stabileste modul de utilizare si de arhivare a registrelor;
d) orice alte atributii sau insarcinari incredintate de catre Presedintele
Consiliului Concurentei.
(2) Directia buget, resurse umane are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, in colaborare cu celelalte directii, proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli al Consiliului Concurentei;
b) intocmeste documentatia pentru deschiderea de credite bugetare;
c) intocmeste propuneri de repartizare pe trimestre a creditelor bugetare;
d) intocmeste situatia privind repartizarea pe luni a cheltuielilor de
personal aprobate pe anul in curs;
e) intocmeste situatia privind monitorizarea cheltuielilor de personal
finantate de la bugetul de stat;
f) pregateste, cu avizul Directiei juridic-contencios, contractele
incheiate de Consiliul Concurentei si comenzile de achizitii publice;
g) intocmeste documentatia privind deplasarile in strainatate, inclusiv
devizul estimativ de cheltuieli, in baza ordinului emis de Presedintele
institutiei;
h) intocmeste statele de plata pentru salarii si alte drepturi salariale
ale personalului Consiliului Concurentei;
i) intocmeste lunar declaratiile si evidenta nominala a asiguratilor si
obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale, bugetul asigurarilor
pentru somaj, bugetul asigurarilor de sanatate;
j) intocmeste lunar declaratiile privind obligatiile de plata la bugetul
general consolidat;
k) intocmeste cercetarile statistice privitoare la cheltuielile de personal
(S1 lunar, S2 anual, S3 Eurostat);
l) intocmeste fisele fiscale pentru salariatii institutiei, intocmeste
ordine de plata in lei si in valuta pentru platile din buget si raspunde de
legalitatea si regularitatea acestora;
m) organizeaza si conduce evidenta angajamentelor bugetare si legale;
n) urmareste evidenta tehnic operativa, analitica si sintetica privind
inregistrarea in contabilitate a principalelor operatiuni;
o) intocmeste situatia financiara anuala, urmareste corelatia conturilor de
bilant si a situatiilor trimestriale si anuale;
q) organizeaza activitatea de control financiar preventiv in conformitate
cu prevederile legale;
r) monitorizeaza transmiterea de catre agentii economici a ordinelor de
plata a taxelor, tarifelor si amenzilor prevazute de legislatia in vigoare;
s) realizeaza inventarierile patrimoniale periodice si efectueaza
verificari si controale inopinate, dispuse de conducerea institutiei, cu
privire la aspectele financiare si de gestiune din cadrul Consiliului
Concurentei; indeplineste formalitatile tehnice si legale in vederea
organizarii interviurilor si procedurile de selectie a personalului;
t) completeaza documentele si indeplineste activitatile necesare pentru
angajari, transferuri, demisii; raspunde de aplicarea prevederilor legale
privind salarizarea personalului Consiliului Concurentei; raspunde pentru
aplicarea corecta si la timp a hotararilor Guvernului privind indexarea
salariilor;
u) intocmeste si supune aprobarii acordarea unor drepturi ale personalului
in conditiile legii, avansarea in functie, grade si trepte profesionale,
trecerea in gradatii superioare, majorarea salariului de baza si acordarea
salariului cuvenit;
v) pastreaza si completeaza cartile de munca si registrul general de
evidenta al salariatilor; indeplineste formalitatile tehnice si legale in
vederea organizarii interviurilor si procedurilor de evaluare periodica a
personalului;
x) identifica si centralizeaza necesarul de personal in colaborare cu
compartimentele din cadrul institutiei si pe baza sugestiilor acestora,
intocmeste si actualizeaza fisele de post pe baza regulamentelor institutiei si
in colaborare cu conducerile compartimentelor;
y) centralizeaza pe baza propunerilor facute de directorii directiilor
programul de pregatire profesionala a personalului, pe care-l supune spre
aprobare conducerii Consiliului Concurentei;
z) realizeaza programul de instruire si de pregatire profesionala a
personalului, aprobat de Consiliul Concurentei si colaboreaza cu Agentia
Nationala a Functionarilor Publici.
(3) In cadrul Directiei administrative functioneaza compartimente de:
achizitii, evidenta de gestiune si mijloace logistice si transport auto.
(4) Directia administrativa are urmatoarele atributii:
a) intocmeste programul achizitiilor publice de produse si servicii;
b) elaboreaza si intocmeste documentatia pentru achizitiile publice de
bunuri si servicii in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
60/2001 privind achizitiile publice, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 212/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) receptioneaza si gestioneaza produsele achizitionate;
d) intocmeste documentatia catre R.A. "Monitorul Oficial" pentru
publicarea ordinelor si deciziilor emise de Consiliul Concurentei;
e) avizeaza facturile emise de furnizori sau prestatori;
f) asigura gestionarea mijloacelor fixe si obiectelor de inventar din
evidentele contabile ale Consiliului Concurentei;
g) se ocupa de rezervarea si pregatirea salilor pentru sedintele de
audieri;
h) asigura depunerea sau preluarea operativa a corespondentei;
i) primeste si verifica facturile emise de ROMTELECOM, privind convorbirile
efectuate de catre salariatii Consiliului Concurentei;
j) gestioneaza si raspunde de buna functionare a parcului auto;
k) raspunde de gestionarea bonurilor valorice de carburant auto, de
eliberarea acestora si de incadrarea in consumul normat de carburant;
l) intocmeste documentele de necesitate pentru reviziile si reparatiile
autoturismelor;
m) asigura si gestioneaza resursele financiare pentru publicarea revistei
"Profil Concurenta".
(5) Atributiile Serviciului secretare de cabinet sunt urmatoarele:
a) primeste, inregistreaza si asigura evidenta, distributia si circulatia
corespondentei, materialelor pentru sedinte si a altor documente;
b) asigura pregatirea mapelor de sedinta pentru membrii Consiliului
Concurentei;
c) intocmeste si asigura consultarea stenogramelor si a proceselor-verbale
ale sedintelor in plen si in comisii ale Consiliului Concurentei;
d) indeplineste si alte atributii incredintate de catre Presedintele
Consiliului Concurentei.
(6) Serviciul relatii publice si protocol are urmatoarele atributii:
a) primeste, inregistreaza si transmite, in cadrul Consiliului Concurentei,
petitiile persoanelor fizice si juridice;
b) distribuie angajatilor corespondenta sosita si asigura predarea cu
prioritate a lucrarilor cu caracter urgent, a telegramelor sau a notelor
telefonice;
c) indeplineste formalitatile cerute de situatiile oficiale in care este
implicat Consiliul Concurentei;
d) organizeaza primirea delegatiilor din partea organizatiilor internationale,
conform programului elaborat de catre Directia relatii externe si integrare
europeana;
e) se ocupa de indeplinirea formalitatilor legale privind vizitele
delegatilor Consiliului Concurentei in strainatate, in conformitate cu
programul stabilit;
f) prin ofiterul de presa desemnat, asigura contactele media, iar atunci
cand este cazul, organizeaza si conferintele de presa;
g) asigura prin contracte de colaborare externa, translatori.
Compartimentul de audit intern
Art. 13
(1) Compartimentul de audit intern are atributiile prevazute de legislatia
specifica;
(2) Compartimentul de audit intern este subordonat direct Presedintelui
Consiliului Concurentei.
CAP. 4
Proceduri de functionare
A. Deliberarea si decizia in plenul Consiliului Concurentei
Art. 14
(1) Plenul Consiliului Concurentei se intruneste la solicitarea
presedintelui, conform unui program periodic, anterior stabilit. In cazurile ce
necesita o solutionare urgenta, presedintele poate solicita intrunirea Plenului
in regim de urgenta.
(2) Agenda lucrarilor Plenului Consiliului Concurentei va include
elaborarea programului sau de lucru lunar si al directiilor de specialitate,
precum si analiza stadiului de realizare sau a modului cum au fost indeplinite
obiectivele stabilite. Atat la elaborarea programului de lucru, cat si la
analiza, pot fi invitati la lucrarile plenului secretarul general si
conducatorii directiilor implicate.
(3) Plenul Consiliului Concurentei delibereaza si decide valabil in cvorum
de cinci membri, dintre care unul trebuie sa fie presedintele sau
reprezentantul sau desemnat, vicepresedinte al Consiliului Concurentei.
(4) Hotararile Plenului Consiliului Concurentei se adopta cu majoritatea
de voturi a membrilor prezenti. Fiecare membru dispune de un vot; in caz de
paritate de voturi, prevaleaza solutia votata de presedinte sau, dupa caz, de
vicepresedintele care il inlocuieste.
(5) Lucrarile plenului se consemneaza in procesul-verbal de sedinta,
intocmit de persoanele nominalizate de secretarul general, care este apoi
transcris in registrul de deliberari al Consiliului Concurentei. In registrul
de deliberari semneaza toti membrii Consiliului Concurentei, care au participat
la sedinta. Procesul-verbal consemneaza cvorum-ul, desfasurarea deliberarilor,
votul si deciziile adoptate si opiniile separate exprimate, daca este cazul.
Acesta trebuie semnat de catre toti membrii Plenului participanti la sedinta.
B. Proceduri de analiza si investigatii
Art. 15
(1) Sesizarile, plangerile si cererile referitoare la practici
anticoncurentiale sau la ajutoare de stat, cererile de exceptari individuale,
notificarile de concentrare, precum si cererile de certificare prealabila a
neinterventiei, primite de Consiliul Concurentei se solutioneaza printr-o
procedura ce poate cuprinde, dupa caz, urmatoarele faze: examinarea, efectuarea
investigatiei, decizia si urmarirea aplicarii masurilor.
(2) Deschiderea din oficiu a unei investigatii se face dupa cum urmeaza:
a) daca un membru al Plenului Consiliului Concurentei ia cunostinta de o
situatie susceptibila a constitui o incalcare a Legii concurentei sau a Legii
privind ajutorul de stat, acesta inainteaza vicepresedintelui comisiei de
resort a Consiliului Concurentei o nota cu privire la situatia respectiva, cu
temeiurile calificarii drept incalcare a Legii concurentei sau a Legii privind
ajutorul de stat;
b) directia de resort, in urma primirii unei cereri de certificare
prealabila a neinterventiei Consiliului Concurentei in legatura cu un acord sau
o pozitie dominanta asupra carora are dubii serioase privind compatibilitatea
cu un mediu concurential normal sau in urma constatarii unui fapt susceptibil a
constitui o incalcare a prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, intocmeste o propunere motivata privind deschiderea
unei investigatii;
c) investigatia din oficiu, decisa in plenul Consiliului Concurentei, se
declanseaza prin ordin al presedintelui.
(3) Deschiderea unei investigatii la primirea unei cereri sau plangeri
denuntand, respectiv acuzand o practica anticoncurentiala care prezinta
suficient temei de fapt si de drept se face dupa cum urmeaza:
a) dupa analiza plangerii, directia de resort va intocmi o propunere motivata
privind deschiderea unei investigatii;
b) investigatia se va declansa prin ordin al presedintelui in baza notei
directiei de resort.
(4) In situatiile prevazute la alin. (2) lit. b) si alin. (3) se urmeaza
procedura prevazuta la art. 8 alin. (8) din prezentul regulament.
(5) Deschiderea unei investigatii la primirea unei cereri sau plangeri
privind acordarea unui ajutor de stat nenotificat sau interzis prin decizie de
catre Consiliul Concurentei care prezinta suficient temei de fapt si de drept
se face dupa cum urmeaza:
a) dupa analiza plangerii, directia de resort va intocmi o propunere
motivata privind deschiderea unei investigatii;
b) investigatia se va declansa prin ordin al presedintelui in baza notei
directiei de resort.
(6) Deschiderea unei investigatii in cazul concentrarilor economice si al
cererilor de dispensa formulate de agentii economici se face dupa cum urmeaza:
a) din oficiu, in cazul concentrarilor economice care prezinta indoieli
serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal conform
prevederilor art. 51 alin. (1) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996;
b) la cererea agentilor economici interesati in obtinerea unei exceptari
individuale de la aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996, care invoca indeplinirea conditiilor prevazute la art.
5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996;
c) in situatiile prevazute la lit. a) si lit. b), investigatia se va
declansa prin ordin al presedintelui, in baza notei directiei de resort.
(7) Deschiderea unei investigatii la cererea oricareia dintre autoritatile,
institutiile, organizatiile sau a oricaruia dintre organele mentionate la art.
30 lit. a) - f) din Legea concurentei nr. 21/1996, se va face dupa cum urmeaza:
a) directia de resort va intocmi un punct de vedere referitor la
solicitarea in cauza, care va fi supus examinarii plenului;
b) ordinul de declansare a investigatiei va fi emis de catre presedinte, pe
baza deliberarii plenului.
Art. 16
(1) Examinarea, desfasurata conform procedurii, se declanseaza o data cu
primirea la registratura Consiliului Concurentei a sesizarilor, plangerilor,
cererilor si notificarilor si se finalizeaza, dupa caz, cu decizie de
respingere sau de declansare a unei investigatii.
(2) Sesizarile, plangerile, cererile si notificarile primite de Consiliul
Concurentei, dupa inregistrarea in Registrul general de intrare si de iesire a
corespondentei, sunt transmise in aceeasi zi la cabinetul presedintelui.
(3) In functie de natura lor, petitiile sunt repartizate de catre
presedinte, vicepresedintelui si consilierilor de concurenta care coordoneaza
directia de specialitate competenta.
(4) Pe baza analizei efectuate in cadrul directiei de resort, vicepresedintele
si consilierii de concurenta vor propune, dupa caz:
a) certificarea neinterventiei sau respingerea cererilor de neinterventie;
b) neinterventia sau neobiectiunea in cazul operatiunilor de concentrare
economica notificate;
c) respingerea cererilor sau plangerilor care nu prezinta suficiente
temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigatii;
d) autorizarea masurii de ajutor de stat;
e) adoptarea unei decizii prin care se constata ca masura nu constituie
ajutor de stat;
f) declansarea unei investigatii.
(5) Propunerile prevazute la alin. (4) vor fi inaintate presedintelui, care
va emite decizii ce se vor inregistra in registrele speciale.
(6) In conformitate cu regulamentele specifice, Secretariatul general va
comunica deciziile.
Art. 17
(1) Ori de cate ori dispune pornirea unei investigatii, presedintele
desemneaza un raportor din randurile inspectorilor de concurenta.
(2) Atributiile raportorului sunt urmatoarele:
a) conduce echipa de investigatie;
b) instrumenteaza toate actele procedurii de investigatie;
c) intocmeste raportul asupra investigatiei si propune masuri;
d) comunica raportul partilor in cauza si primeste observatiile acestora;
e) propune presedintelui desemnarea de experti si/sau audierea autorului
plangerii sau a reclamantului, la cererea acestuia, precum si a oricarei
persoane fizice sau juridice care declara ca detine date si informatii
relevante pentru stabilirea adevarului in cauza investigata;
f) depune dosarul cauzei, cuprinzand raportul si documentele, datele,
informatiile si alte probe rezultate in urma investigatiei, comisiilor si/sau
plenului, asigurand respectarea termenelor legale;
g) convoaca pentru audiere agentii economici participanti la practica anticoncurentiala
- obiect al investigatiei;
h) prezinta si sustine raportul in fata plenului;
i) completeaza investigatia si/sau raportul, la solicitarea plenului;
j) controleaza si urmareste aplicarea deciziilor Consiliului Concurentei
pentru cazul respectiv si informeaza prin raportare.
(3) Presedintele va desemna raportorul pentru fiecare investigatie in
parte, folosind, in ordine, urmatoarele criterii:
a) incadrarea in directia avand ca domeniu ramura economica in care urmeaza
sa se desfasoare investigatia sau din compartimentul de specialitate;
b) asigurarea incarcarii echilibrate a raportorilor.
(4) Echipa de investigatie se constituie la propunerea directorilor, prin
hotararea vicepresedintelui care coordoneaza compartimentul de specialitate ce
a propus declansarea investigatiei.
Art. 18
Efectuarea investigatiei este reglementata prin regulamentele specifice
emise de Consiliul Concurentei.
Art. 19
(1) Dupa primirea raportului de catre presedinte, acesta programeaza
prezentarea lui in plenul Consiliului Concurentei de catre raportor.
(2) Cu minimum 5 zile inaintea datei fixate pentru deliberare,
Secretariatul general va transmite tuturor membrilor Consiliului Concurentei
programarea deliberarii in plen, o copie dupa raport si va pune la dispozitie
dosarul investigatiei.
(3) Lucrarile plenului nu sunt publice.
(4) Lucrarile plenului se pot inregistra pe banda audio.
(5) Sanctiunea se aplica agentilor economici de catre Plen, prin aceeasi
decizie prin care s-a constatat savarsirea respectivei contraventii.
(6) Urmarirea aplicarii deciziilor se realizeaza de catre raportor.
(7) Raportorul va prezenta un raport comisiei Consiliului Concurentei
privitor la modul cum au fost aplicate, de catre agentii economici, deciziile
luate.
C. Registrele Consiliului Concurentei
Art. 20
(1) Registrele Consiliului Concurentei sunt urmatoarele:
a) Registrul general de intrare si de iesire a corespondentei;
b) Registrul special, in care se da numar sesizarilor, reclamatiilor,
cererilor si notificarilor prevazute de normele in vigoare;
c) Registrul de deliberari, in care se consemneaza dezbaterile si deciziile
Plenului Consiliului Concurentei;
d) Registrul deciziilor, in care se inregistreaza si se da numar deciziilor
Plenului si comisiilor Consiliului Concurentei;
e) Registrul de ordine ale presedintelui Consiliului Concurentei, in care
se inregistreaza si se da numar ordinelor emise;
f) Registrul special de corespondenta secreta si confidentiala, in care se
inregistreaza documentele de aceasta natura;
g) Registrul de arhiva.
(2) Consiliul Concurentei se considera legal investit cu solutionarea unei
plangeri, sesizari sau cu analiza unei notificari la data inregistrarii acesteia
la registratura generala a Consiliului Concurentei, sediul central din
Bucuresti.
(3) Stabilirea rubricilor registrelor se face in functie de natura
lucrarilor evidentiate, la propunerea Secretariatului general, si se aproba de
catre presedinte.
(4) Modul de utilizare si de arhivare a registrelor se stabileste de catre
secretarul general.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 21
(1) Secretarul general, directorii directiilor functionale sau
operationale, inspectorii de concurenta si consilierii juridici din cadrul
Consiliului Concurentei sunt functionari publici. Acestora li se aplica
dispozitiile referitoare la incompatibilitatile prevazute in legislatia privind
statutul functionarului public.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa se abtina de la
investigarea sau deliberarea cazurilor in care au un interes direct sau
indirect, motivand presedintelui aceasta situatie printr-o nota.
Art. 22
(1) Directiile functionale sunt incadrate cu inspectori de concurenta si cu
consilieri juridici. De asemenea, vor fi incadrate cu personal din
nomenclatorul de functii pentru aparatul organelor administratiei publice,
prevazut in anexele la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 220/2003, cu modificarile ulterioare, si Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 192/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 228/2003, cu modificarile si completarile ulterioare: referent, sef
de cabinet, secretar dactilo si alte functii.
(2) Activitatea desfasurata de catre inspectorii de concurenta, absolventi
ai facultatilor cu profil juridic, pana la intrarea in vigoare a prezentului
regulament, constituie vechime in munca juridica, potrivit prevederilor Legii
nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic.
(3) Activitatea desfasurata in cadrul Consiliului Concurentei de catre
inspectorii de concurenta, absolventi ai facultatilor cu profil juridic,
constituie vechime in munca juridica.
(4) Directiile operationale vor fi incadrate cu personal din nomenclatorul
de functii pentru aparatul organelor administratiei publice, prevazut in
anexele la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 220/2003, cu modificarile ulterioare, si Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 192/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 228/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 24
Pe data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul
de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.