INSTRUCTIUNI din 22 aprilie 2004
privind conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa
potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 13 mai 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentele
instructiuni:
CAP. 1
INTRODUCERE
1. Prezentele instructiuni se aplica intelegerilor, exprese sau tacite,
intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, deciziilor luate
de asociatiile de agenti economici si practicilor concertate care au ca obiect
sau pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe
piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, referitoare la fixarea preturilor,
a nivelului productiei, a cotelor de vanzare, impartirea pietelor sau clientilor,
licitatiile trucate, restrictionarea importurilor sau a exporturilor.
Denumite in mod generic carteluri, aceste intelegeri reprezinta unele
dintre cele mai grave restrictionari ale concurentei care au ca efect cresterea
preturilor si reducerea posibilitatii de alegere a produselor de catre
consumator.
2. Prin limitarea artificiala a concurentei, agentii economici evita
constrangerile care genereaza inovatie, in ceea ce priveste dezvoltarea
produsului sau introducerea unor metode de productie mai eficiente, conducand,
totodata, la cresterea preturilor materiilor prime si componentelor. Pe termen
lung, aceste practici anticoncurentiale conduc la slabirea competitivitatii si
au un efect negativ asupra oportunitatilor de angajare.
3. Anumiti agenti economici, implicati in astfel de intelegeri ilegale,
sunt dispusi sa renunte la practicile respective si sa informeze Consiliul
Concurentei despre existenta acestora, dar sunt descurajati de valoarea
ridicata a amenzilor care li se pot aplica. Din acest motiv, Consiliul
Concurentei considera ca atat acordarea imunitatii la amenda, cat si reducerea
cuantumului acesteia reprezinta stimulente in vederea descurajarii practicarii
comportamentelor anticoncurentiale.
4. Consiliul Concurentei considera ca este in interesul protectiei,
mentinerii si stimularii concurentei si a unui mediu concurential normal sa
acorde un tratament favorabil agentilor economici care coopereaza cu
autoritatea de concurenta. Descoperirea si sanctionarea cartelurilor prevaleaza
asupra interesului de a aplica amenzi acelor agenti economici participanti la
un cartel care, prin cooperarea lor cu Consiliul Concurentei, permit
descoperirea si sanctionarea acestor practici anticoncurentiale.
5. In opinia Consiliului Concurentei, colaborarea unui agent economic cu
autoritatea de concurenta in descoperirea existentei unui cartel are o valoare
intrinseca. O contributie decisiva la declansarea procedurii de investigatie
privind un posibil cartel poate justifica acordarea imunitatii la amenda pentru
agentii economici in cauza, sub rezerva indeplinirii anumitor conditii
suplimentare.
6. De asemenea, cooperarea unui agent economic cu Consiliul Concurentei
poate justifica reducerea cuantumului unei amenzi. Orice reducere a cuantumului
unei amenzi trebuie sa reflecte contributia efectiva a agentului economic, atat
in ceea ce priveste calitatea acesteia, cat si momentul contributiei
cooperarii. Aceste reduceri de amenzi sunt acordate numai acelor agenti
economici care furnizeaza elemente probatorii (documente, declaratii etc.) ce
reprezinta un aport suplimentar semnificativ in raport cu cele deja in posesia
Consiliului Concurentei.
CAP. 2
IMUNITATEA LA AMENDA
1. Imunitatea la amenda reprezinta exonerarea de la aplicarea amenzii a
contraventiilor prevazute de art. 56 alin. (1) lit. a) din Legea concurentei
nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Consiliul Concurentei va acorda unui agent economic imunitate la amenda,
daca:
a) agentul economic este primul care furnizeaza elemente probatorii care,
in opinia Consiliului Concurentei, permit declansarea procedurii de
investigatie conform art. 40 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare.
sau
b) agentul economic este primul care furnizeaza elemente probatorii care,
in opinia Consiliului Concurentei, permit acestuia probarea unei incalcari a
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
3. Imunitatea la amenda conform pct. 2 lit. a) va fi acordata numai daca,
la data comunicarii elementelor probatorii de catre agentul economic, Consiliul
Concurentei nu detinea elemente suficiente in legatura cu presupusul cartel,
pentru declansarea procedurii de investigatie, in conformitate cu art. 40 din
Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Imunitatea la amenda conform pct. 2 lit. b) va fi acordata numai daca
sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) Consiliul Concurentei nu detinea, la data furnizarii elementelor
probatorii de catre agentul economic, suficiente elemente pentru a stabili
incalcarea art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare;
si
b) nici un agent economic nu obtinuse imunitatea conditionata conform pct.
2 lit. a), in legatura cu presupusul cartel.
5. In intelesul prezentelor instructiuni imunitatea conditionata la amenda,
prevazuta la pct. 4 lit. b), constituie recunoasterea, de catre Consiliul Concurentei,
a eligibilitatii agentului economic pentru a beneficia de imunitate la amenda
in conditiile prezentelor instructiuni.
6. In afara de conditiile prevazute la pct. 2 lit. a) si pct. 3 sau la pct.
2 lit. b) si pct. 4, dupa caz, imunitatea la amenda poate fi acordata daca
agentul economic indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) coopereaza total, continuu si prompt cu Consiliul Concurentei, de-a
lungul intregii proceduri si furnizeaza acestuia toate elementele probatorii de
care dispune sau ar putea dispune referitor la cartelul suspectat. Agentul
economic va ramane la dispozitia Consiliului Concurentei pentru a raspunde
oricarei solicitari care ar putea contribui la stabilirea faptelor in cauza;
b) inceteaza participarea la activitatea presupusa ilegala, cel mai tarziu
la data la care furnizeaza elementele probatorii, conform punctelor 2 lit. a)
sau 2 lit. b), dupa caz;
c) nu a intreprins masuri pentru a constrange alti agenti economici sa
participe la activitatea presupusa ilegala.
CAP. 3
PROCEDURA DE ACORDARE A IMUNITATII LA AMENDA
7. Orice agent economic care doreste sa solicite imunitatea la amenda
trebuie sa se adreseze Consiliului Concurentei. Daca se dovedeste ca nu sunt
indeplinite conditiile stabilite la pct. 2 - 4, dupa caz, agentul economic va
fi imediat informat ca nu poate beneficia de imunitate la amenda pentru
potentiala incalcare a legii.
8. In cazul in care acordarea imunitatii la amenda este posibila pentru o
pretinsa incalcare a legii, pentru a se conforma conditiilor prevazute la pct.
2 lit. a) sau b), dupa caz, agentul economic poate:
a) sa furnizeze, imediat, Consiliului Concurentei toate elementele
probatorii de care dispune deja, in legatura cu incalcarea suspectata a legii;
sau
b) sa prezinte intr-o prima faza informatiile de care dispune, intr-o forma
ipotetica. In acest caz, agentul economic trebuie sa prezinte o lista
descriptiva a elementelor probatorii propuse a fi divulgate la o data
ulterioara convenita. Aceasta lista trebuie sa reflecte cu exactitate natura si
continutul elementelor probatorii pastrand, in acelasi timp, caracterul
ipotetic al divulgarii. Copii ale documentelor, din care au fost eliminate
pasaje sensibile, pot fi utilizate pentru a arata natura si continutul
elementelor probatorii prezentate in lista descriptiva.
9. Consiliul Concurentei va confirma, in scris, primirea cererii de
imunitate la amenda, precum si data la care agentul economic a furnizat
elementele probatorii mentionate la pct. 8 lit. a) sau lista descriptiva de la
pct. 8 lit. b), dupa caz.
10. Dupa ce a verificat daca elementele probatorii furnizate de agentul
economic, conform pct. 8 lit. a), indeplinesc conditiile stipulate la pct. 2
lit. a) sau pct. 2 lit. b), dupa caz, Consiliul Concurentei ii va acorda, in
scris, imunitatea conditionata la amenda.
11. In situatia in care Consiliul Concurentei a primit elementele
probatorii descrise in lista mentionata la pct. 8. lit. b), acesta verifica
daca natura si continutul lor indeplinesc conditiile stabilite la pct. 2. lit.
a) sau lit. b), dupa caz, si informeaza agentul economic. Dupa divulgarea
elementelor probatorii, dar nu mai tarziu de data convenita, si dupa ce a
verificat ca acestea corespund descrierii facute in lista, Consiliul Concurentei
ii va acorda, in scris, agentului economic, imunitatea conditionata la amenda.
12. Un agent economic care nu indeplineste conditiile stipulate la pct. 2
lit. a) sau pct. 2 lit. b), dupa caz, poate retrage elementele probatorii
divulgate in sustinerea cererii sale de imunitate la amenda, ori poate solicita
Consiliului Concurentei sa le examineze conform prevederilor din capitolul IV.
Aceasta nu afecteaza dreptul Consiliului Concurentei de a-si utiliza puterile
de investigare spre a obtine informatii in legatura cu presupusul cartel.
13. Consiliul Concurentei nu va lua in considerare alte solicitari de
acordare a imunitatii la amenda, inainte de a lua o hotarare asupra unei cereri
existente, referitoare la aceeasi potentiala incalcare a legii.
14. Daca, la sfarsitul procedurii de investigare, agentul economic
indeplineste conditiile prevazute la pct. 6, Consiliul Concurentei ii acorda
imunitatea la amenda, prin decizie.
CAP. 4
REDUCEREA CUANTUMULUI AMENZII
15. Agentii economici care nu indeplinesc conditiile prevazute in capitolul
III al prezentelor instructiuni pot beneficia, totusi, de o reducere a
cuantumului amenzii, fata de nivelul care le-ar fi fost aplicat in mod normal.
Pentru a putea beneficia de o asemenea reducere, un agent economic trebuie sa
indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa furnizeze Consiliului Concurentei elemente probatorii referitoare la
pretinsa incalcare a legii, care sa aduca o contributie suplimentara
semnificativa in raport cu cele aflate, deja, in posesia acestuia
si
b) sa inceteze participarea la activitatea ilegala prezumata, cel mai
tarziu la data la care prezinta Consiliului Concurentei elementele probatorii.
16. Notiunea de "contributie suplimentara semnificativa" se
refera la masura in care elementele probatorii (necunoscute pana la aceasta
data), furnizate de un agent economic, consolideaza, prin insasi natura lor
si/sau prin gradul lor de precizie, capacitatea Consiliului Concurentei de a
stabili faptele in cauza. In aceasta evaluare, Consiliul Concurentei estimeaza
ca, in general, elementele probatorii scrise provenind din perioada la care
faptele se raporteaza au o contributie mai mare decat cele stabilite ulterior.
In plus, elementele probatorii care au o legatura directa cu faptele in cauza
vor fi considerate ca fiind mai importante decat acelea care nu au decat o
legatura indirecta cu faptele respective.
17. In toate deciziile emise la sfarsitul procedurii de investigare,
Consiliul Concurentei va determina:
a) daca elementele probatorii furnizate de un agent economic aduc o
contributie suplimentara semnificativa fata de cele deja detinute de acesta;
b) nivelul reducerii de care va beneficia agentul economic, raportat la
amenda care i-ar fi fost aplicata in mod normal:
- pentru primul agent economic care indeplineste conditiile de la pct. 15:
o reducere cuprinsa intre 30% si 50%;
- pentru al doilea agent economic care indeplineste conditiile de la pct.
15: o reducere cuprinsa intre 20% si 30%;
- pentru ceilalti agenti economici care indeplinesc conditiile enuntate la
pct. 15: o reducere de maximum 20% .
18. Pentru a determina nivelul reducerii in interiorul fiecareia dintre
aceste transe, Consiliul Concurentei va lua in considerare data la care i-au
fost comunicate elementele probatorii ce indeplinesc conditiile stabilite la
pct. 15, precum si valoarea contributiei suplimentare aduse de acestea.
Consiliul Concurentei poate, de asemenea, sa ia in considerare durata si
continuitatea cooperarii de care a dat dovada agentul economic, ulterior
inaintarii solicitarii de reducere a cuantumului amenzii.
19. In plus, daca agentul economic furnizeaza elemente probatorii
referitoare la fapte anterior necunoscute de Consiliul Concurentei, care au o
legatura directa cu gravitatea sau cu durata presupusului cartel, acesta nu le
va lua in considerare la stabilirea cuantumului amenzii aplicate agentului
economic care le-a furnizat.
CAP. 5
PROCEDURA DE REDUCERE A CUANTUMULUI UNEI AMENZI
20. Un agent economic care doreste sa beneficieze de orice reducere a
cuantumului amenzii trebuie sa furnizeze Consiliului Concurentei, direct sau
prin reprezentant, elemente probatorii privind cartelul in cauza.
21. Consiliul Concurentei va confirma in scris data la care elementele
probatorii i-au fost inaintate. Consiliul Concurentei nu va lua in considerare
elementele probatorii prezentate de catre un agent economic care solicita o
reducere a cuantumului amenzii, inainte de a lua o decizie asupra unei cereri
de imunitate conditionata la amenda deja prezentata si care se refera la
aceeasi potentiala incalcare a legii.
22. In cazul in care Consiliul Concurentei ajunge la concluzia preliminara
ca elementele probatorii prezentate de agentul economic aduc o contributie
suplimentara semnificativa, in sensul pct. 16, va informa, in scris, agentul
economic cu privire la posibilitatea de a reduce cuantumul amenzii, in
interiorul transelor mentionate la pct. 17 (b), dar nu mai tarziu de data la
care raportul de investigare este transmis partilor implicate.
23. In deciziile pe care le emite la incheierea procedurii de investigare,
Consiliul Concurentei va preciza pentru fiecare agent economic in parte,
nivelul reducerii cuantumului amenzii, conform pct. 17 (b).
CAP. 6
CONSIDERATII FINALE
24. In cazul in care, pe parcursul procedurii de investigare, una dintre
conditiile enumerate in capitolele II sau IV nu este indeplinita, agentul
economic respectiv este susceptibil de a nu mai beneficia de tratament
favorabil.
25. Faptul ca un agent economic a cooperat cu Consiliul Concurentei pe
parcursul procedurii de investigatie va fi mentionat in orice decizie cu scopul
de a explica acordarea imunitatii la amenda sau reducerea cuantumului acesteia.
26. Orice declaratie scrisa, inaintata de un agent economic Consiliului
Concurentei, face parte integranta din dosarul cauzei. Aceasta nu poate fi
divulgata sau utilizata in alte scopuri decat pentru aplicarea art. 5 alin. (1)
din Legea concurentei nr. 21/1996, modificata si actualizata cu Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 121/2003.