ORDIN
Nr. 107 din 10 mai 2004
pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind individualizarea
sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 56 din Legea concurentei
nr. 21/1996
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 17 mai 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale art.
29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii lor in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
Instructiunile privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile
prevazute la art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art.
56 din Legea concurentei nr. 21/1996
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta
prezentele instructiuni.
I. Introducere
Scopul prezentelor instructiuni, emise in aplicarea art. 57 din Legea
concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita
in continuare lege, este de a stabili modalitatile de individualizare a
sanctiunilor in cazul savarsirii unei contraventii dintre cele prevazute la
art. 56 din lege, tinand seama de gravitatea si durata faptei, precum si de
consecintele acesteia asupra concurentei.
Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se bazeaza pe fixarea unui
nivel de baza care se va majora in cazul existentei circumstantelor agravante
sau se va reduce in cazul existentei circumstantelor atenuante.
II. Nivelul de baza
Nivelul de baza se determina in functie de gravitatea si durata faptei si a
consecintelor sale asupra concurentei, criterii prevazute la art. 57 din lege.
A. Gravitate
In evaluarea gravitatii incalcarii se vor lua in considerare natura faptei,
impactul concret asupra pietei al acesteia, cand acesta poate fi masurat,
precum si marimea pietei geografice relevante.
In functie de gravitate, aceste fapte se impart in trei categorii:
- fapte de gravitate mica:
- acestea pot fi restrictionari, in general, de natura verticala, cu un
impact limitat asupra pietei, care afecteaza o parte substantiala, dar relativ
limitata a acesteia.
Cuantum preconizat: pana la 2% din cifra de afaceri a contravenientului;
- fapte de gravitate medie:
- cel mai adesea este vorba de restrictii pe orizontala sau pe
verticala, dar a caror aplicare este mai riguroasa decat in cazul precedent,
avand un impact mai mare pe piata si producand efecte pe zone intinse ale
pietei romanesti. Poate fi vorba si despre abuzul de pozitie dominanta (refuzul
de a livra, discriminari, excluderi, discounturi de fidelitate acordate de
agenti economici care beneficiaza de o pozitie dominanta in scopul excluderii
concurentilor de pe piata etc.).
Cuantum preconizat: de la 2% pana la 4% din cifra de afaceri a
contravenientului;
- fapte de gravitate mare;
- acestea vor fi, in general, restrictionari orizontale de tipul
cartelurilor, in vederea fixarii preturilor si a impartirii cotelor de piata,
sau alte practici care impiedica buna functionare a pietei, precum si cele care
urmaresc impartirea pietei nationale si abuzul de pozitie dominanta de catre
agentii economici aflati in situatia de cvasimonopol.
Cuantum preconizat: de la 4% pana la 8% din cifra de afaceri a
contravenientului.
In cadrul fiecareia dintre aceste categorii si in special pentru faptele de
gravitate medie si pentru cele de gravitate mare, scala sanctiunilor retinute
va permite aplicarea unor tratamente diferentiate agentilor economici in
functie de natura incalcarii savarsite.
De asemenea, este necesar sa se ia in considerare capacitatea economica
efectiva a autorilor incalcarii de a produce o paguba importanta celorlalti
operatori, mai ales consumatorilor, si sa se determine cuantumul amenzii la un
nivel care sa ii asigure un caracter suficient de disuasiv.
In general, se va putea tine seama si de faptul ca agentii economici de
mari dimensiuni dispun, de obicei, de cunostinte si infrastructuri juridice si
economice care le permit sa aprecieze mai usor caracterul contraventional al
comportamentului lor si consecintele ce decurg de aici, din punct de vedere al
dreptului concurentei.
In cazul incalcarilor ce implica mai multi agenti economici (tip
"cartel"), se va putea conveni ponderarea in anumite cazuri a
cuantumurilor determinate in cadrul fiecareia dintre cele trei categorii
retinute mai sus, tinandu-se seama de influenta specifica si de impactul real
al comportamentului contraventional al fiecarui agent economic in domeniul
concurentei, mai ales daca exista o disparitate considerabila in ceea ce
priveste marimea agentilor economici care savarsesc incalcari de aceeasi
natura.
B. Durata
Durata incalcarilor trebuie sa fie luata in considerare pentru a distinge
intre urmatoarele categorii:
a) incalcari de scurta durata (in general, mai putin de 1 an): nu se aplica
nici un cuantum aditional;
b) incalcari de durata medie (in general de la 1 la 5 ani): crestere de
pana la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;
c) incalcari de lunga durata (in general, peste 5 ani): crestere a
cuantumului amenzii cu pana la 10% pe an din cuantumul retinut pentru
gravitatea faptei.
Aceasta abordare conduce astfel la stabilirea unui eventual cuantum
aditional al amenzii.
Nivelul de baza se obtine prin insumarea celor doua cuantumuri stabilite
mai sus:
x gravitate + y durata = nivel de baza.
III. Circumstante agravante
Nivelul de baza va fi majorat atunci cand exista circumstante agravante, ca
de exemplu:
- incalcari repetate de acelasi tip, savarsite de acelasi agent economic;
- refuzul de a coopera sau tentativele de obstructionare a Consiliului
Concurentei in cursul investigatiilor sale;
- rolul de conducator sau initiator al incalcarii;
- masuri represive asupra altor agenti economici, pentru a-i determina sa
respecte deciziile sau practicile anticoncurentiale;
- necesitatea de a majora sanctiunile pentru a depasi cuantumul
castigurilor ilicite realizate ca urmare a incalcarii, atunci cand estimarea
acestui cuantum este obiectiv posibila;
- altele.
IV. Circumstante atenuante
Nivelul de baza va fi diminuat atunci cand exista circumstante atenuante,
ca de exemplu:
- rolul exclusiv pasiv sau imitativ in privinta incalcarii;
- netranspunerea in practica a acordurilor sau practicilor
anticoncurentiale;
- incetarea incalcarilor inca de la primele interventii ale Consiliului
Concurentei, in special cand acesta face verificari;
- existenta unei indoieli rezonabile din partea agentului economic cu
privire la caracterul contraventional al comportamentului restrictiv;
- contraventii savarsite din neglijenta, fara intentie;
- colaborarea efectiva a agentului economic in cadrul procedurii declansate
de Consiliul Concurentei;
- altele.
V. Dispozitii finale
a) Pentru contraventiile prevazute la art. 56 din lege, rezultatul final al
calculului amenzii conform acestei metode (nivel de baza caruia i se aplica
procente de agravare sau de diminuare) nu poate depasi 10% din cifra de afaceri
totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii. In cazul in care aceasta
nu poate fi determinata, va fi luata in considerare cifra de afaceri aferenta
anului financiar imediat precedent anului financiar anterior sanctionarii.
b) In functie de circumstante se impune ca dupa efectuarea calculelor de
mai sus sa se tina seama de anumiti factori obiectivi, precum: un context
economic specific, eventualele avantaje economice sau financiare obtinute de
autorii incalcarii, caracteristicile specifice agentului economic in discutie,
precum si capacitatea sa de a plati amenda, in contextul social respectiv,
pentru a adapta cuantumul amenzilor preconizate.
c) In cazurile ce implica asociatii de agenti economici, deciziile vor fi
luate si amenzile vor fi impuse individual fiecarui agent economic care face
parte din asociatie.
In situatia in care acest lucru nu este posibil (de exemplu, foarte multi
agenti economici afiliati), trebuie sa i se impuna asociatiei o amenda globala,
calculata conform principiilor prezentate mai sus, dar echivalenta cu totalul
amenzilor individuale ce ar fi putut fi aplicate fiecarui membru al acestei
asociatii.