INSTRUCTIUNI din 29 martie 2004
privind masurile corective acceptabile in cazul autorizarii conditionate a unor
concentrari economice
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 31 martie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta
prezentele instructiuni:
CAP. 1
Introducere
In perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si avand in vedere
obligatiile care decurg din aplicarea Acordului European, instituind o asociere
intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, Consiliul Concurentei a continuat armonizarea
legislatiei romanesti in materia concurentei, transpunand in prezentele
instructiuni prevederile Comunicarii Comisiei Europene privind masurile
corective acceptabile potrivit Regulamentului (CEE) nr. 4064/1989 al
Consiliului European si Regulamentului Comisiei (CE) nr. 447/1998, in
concordanta cu specificul domeniului autorizarii concentrarilor economice.
Art. 1
In temeiul art. 51 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, in continuare denumita lege, Consiliul Concurentei
poate lua o decizie de declarare a unei concentrari economice ca fiind
compatibila cu un mediu concurential normal, ca urmare a modificarilor aduse
operatiunii de catre partile implicate. Consiliul Concurentei poate declara o
concentrare economica compatibila cu un mediu concurential normal in faza a
doua a procedurii, dupa efectuarea unei investigatii, ca urmare a
angajamentelor luate de catre parti. De asemenea, pot fi acceptate angajamente
in prima faza a procedurii, atunci cand situatia de incompatibilitate este usor
de identificat si poate fi facil remediabila. Transparenta si consultarea
efectiva a tertilor interesati trebuie sa fie asigurate in ambele faze ale
procedurii.
Art. 2
Prezentele instructiuni stabilesc regimul privind analiza modificarilor
aduse operatiunilor de concentrare economica si, in special, analiza
angajamentelor luate de catre partile implicate in vederea compatibilizarii
concentrarii economice propuse cu un mediu concurential normal. Aceste
modificari sunt, in general, calificate ca masuri corective, obiectul lor fiind
reducerea puterii de piata a partilor la concentrarea economica si restabilirea
conditiilor unei concurente efective, astfel incat sa se evite distorsionarea
concurentei prin crearea sau consolidarea unei pozitii dominante, rezultate din
realizarea concentrarii economice propuse.
Art. 3
Prezentele instructiuni stabilesc principiile generale aplicabile masurilor
corective acceptabile de catre Consiliul Concurentei si principalele tipuri de
asemenea masuri acceptabile de catre autoritatea de concurenta, in cazurile
care intra sub incidenta Regulamentului privind autorizarea concentrarilor
economice, conditiile speciale pe care trebuie sa le indeplineasca propunerile
de angajamente, in ambele faze ale procedurii, precum si principalele conditii
care trebuie respectate pentru punerea in aplicare a angajamentelor.
CAP. 2
Principii generale
Art. 4
Potrivit Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice,
Consiliul Concurentei analizeaza compatibilitatea cu un mediu concurential
normal a operatiunii de concentrare economica notificata. Pentru a aprecia daca
operatiunea de concentrare economica este compatibila cu un mediu concurential
normal este necesar sa se determine daca aceasta, avand ca efect crearea sau
consolidarea unei pozitii dominante, conduce sau ar putea conduce la
restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata
romaneasca sau pe o parte a acesteia.
Art. 5
In cazul in care concentrarea economica ridica probleme din punct de vedere
al concurentei, conducand la crearea sau consolidarea unei pozitii dominante,
partile pot incerca sa modifice conditiile de realizare a operatiunii, in
vederea eliminarii aspectelor identificate de catre Consiliul Concurentei ca
fiind incompatibile cu un mediu concurential normal, si sa obtina, in acest
fel, autorizarea concentrarii economice. Asemenea modificari pot fi propuse si
aplicate anterior emiterii deciziei de autorizare a respectivei operatiuni.
Totusi, partile pot prezenta angajamente de compatibilizare a concentrarii
economice cu un mediu concurential normal intr-un anumit termen de la data
comunicarii deciziei de autorizare, stabilit prin aceasta.
Art. 6
Consiliului Concurentei ii revine sarcina probei faptului ca o operatiune
de concentrare creeaza sau consolideaza o pozitie dominanta susceptibila de a
restrange, inlatura sau denatura in mod semnificativ concurenta pe teritoriul
Romaniei sau pe o parte a acestuia. Partile implicate trebuie sa probeze ca
aplicarea masurilor corective propuse va elimina aspectele identificate de
autoritatea de concurenta ca fiind incompatibile cu un mediu concurential
normal, din perspectiva crearii sau consolidarii unei pozitii dominante. In acest
scop, partile implicate sunt tinute sa demonstreze ca aceste masuri corective
vor restabili durabil conditiile unei concurente efective, argumentele
prezentate de catre parti trebuind sa raspunda cerintelor Consiliului
Concurentei.
Art. 7
Pentru a aprecia daca o masura corectiva va restabili sau nu o concurenta
efectiva, Consiliul Concurentei va examina toate aspectele relevante legate de
masura corectiva propusa, inclusiv tipul, amploarea si aria de aplicare a
acestuia, precum si posibilitatea ca aceasta sa fie implementata de catre
parti, integral si in termen. Aceste aspecte trebuie sa fie apreciate in
functie de structura si caracteristicile specifice ale pietei afectate de
concentrarea economica notificata pe care apar situatiile de incompatibilitate
cu un mediu concurential normal si de pozitia partilor implicate si a
concurentilor pe piata. Partile implicate trebuie sa elimine imediat orice
incertitudini legate de masurile corective propuse, care ar putea conduce la
respingerea acestora de catre Consiliul Concurentei.
Art. 8
Ca regula generala, Consiliul Concurentei va tine cont de faptul ca orice
masura corectiva propusa, cata vreme ramane un angajament care nu a fost inca
indeplinit, prezinta anumite incertitudini in privinta rezultatului eventual.
Acest factor general trebuie sa fie luat in considerare si de catre parti,
atunci cand propun Consiliului Concurentei o masura corectiva.
Art. 9
Principalul obiectiv al angajamentelor este de a asigura structuri de piata
concurentiale. In consecinta, angajamentele care s-ar reduce la o simpla
promisiune de a se comporta intr-un anumit mod, spre exemplu, un angajament de
a nu abuza de o pozitie dominanta creata sau consolidata prin concentrarea
economica propusa, nu pot fi considerate a fi de natura sa compatibilizeze
concentrarea economica cu un mediu concurential normal. Angajamentele de tip
structural, cum ar fi angajamentul de a vinde o filiala, sunt, in general,
preferabile, in masura in care acestea nu conduc la crearea sau consolidarea
unei pozitii dominante, constatata de Consiliul Concurentei, si pentru care nu
mai sunt necesare masuri de control pe termen mediu sau lung. Cu toate acestea,
nu se poate exclude, a priori, ca si alte tipuri de angajamente ar putea sa
impiedice crearea sau consolidarea unei pozitii dominante. Totusi, trebuie sa
se aprecieze, de la caz la caz, daca asemenea angajamente pot fi acceptate.
Art. 10
Simpla fezabilitate a masurilor corective propuse nu conduce la
restabilirea mediului concurential normal, pana ce acestea nu sunt efectiv puse
in aplicare. De aceea, orice angajament trebuie sa poata fi aplicat in mod real
si intr-un termen scurt, astfel incat sa nu necesite un control ulterior
punerii in aplicare.
Art. 11
Consiliul Concurentei poate accepta angajamente in oricare din cele doua
faze ale procedurii. Totusi, tinand cont de faptul ca o analiza aprofundata a
pietei nu este realizata decat in faza a doua, angajamentele propuse
autoritatii de concurenta in prima faza trebuie sa fie suficiente spre a
exclude, in mod clar, orice indoieli serioase asupra compatibilitatii lor cu un
mediu concurential normal. In baza angajamentelor propuse de catre parti, dupa
ce indoielile serioase au fost inlaturate, Consiliul Concurentei va lua o decizie
in acest sens. Aceasta regula se aplica, in special, angajamentelor propuse
chiar la deschiderea procedurii in faza a doua. Dupa o cercetare aprofundata in
cadrul investigatiei, atunci cand, in comunicarea obiectiunilor, Consiliul
Concurentei a ajuns la concluzia provizorie ca acea concentrare ar putea
conduce la crearea sau la consolidarea unei pozitii dominante, in sensul art.
13 din Legea concurentei, angajamentele propuse trebuie sa impiedice crearea
sau consolidarea unei asemenea pozitii.
Art. 12
Daca angajamentele sunt propuse de parti, Consiliul Concurentei le poate
impune ca obligatorii, subordonand autorizarii operatiunii conditia ca acestea
sa fie respectate. In aceasta privinta, trebuie facuta distinctie intre
conditii si sarcini. Cerinta de indeplinire a fiecarei masuri care conduce la o
schimbare structurala a pietei este o conditie - de exemplu cesiune unei
activitati. Etapele necesare realizarii acestui rezultat sunt, in general,
sarcini impuse partilor, de exemplu, desemnarea unui mandatar cu mandat
irevocabil pentru vanzarea activitatii. Nerealizarea unei sarcini impuse de
Consiliul Concurentei prin decizia de autorizare conditionata reprezinta
contraventie, sanctionata de prevederile art. 56 alin. (1) lit. d) din lege.
Partile pot, de asemenea, sa fie supuse aplicarii unor amenzi cominatorii
pentru a le determina sa aplice masurile enuntate in decizia luata in
conformitate cu dispozitiile art. 51 alin. (2) lit. c) din lege.
CAP. 3
Tipuri de masuri corective
1. Cesiunea
Art. 13
Atunci cand exista riscul ca prin realizarea unei concentrari economice sa
se creeze sau sa se consolideze o pozitie dominanta, care conduce sau ar putea
conduce la inlaturarea, restrangerea sau denaturarea concurentei, modalitatea
cea mai eficienta de a preveni distorsionarea concurentei, exceptand emiterea
unei decizii de refuz in temeiul art. 51 alin. (2) lit. a) din lege este
crearea conditiilor necesare pentru aparitia unei noi entitati concurentiale
sau pentru consolidarea concurentilor existenti, prin intermediul unei cesiuni.
Activitate viabila
Art. 14
Elementele cedate trebuie sa constituie o activitate viabila care, daca ar
fi exploatata de catre un cumparator corespunzator, ar putea concura, in mod
efectiv si durabil, cu entitatea nou creata prin concentrarea economica. In mod
normal, o activitate viabila este una existenta, care poate functiona in mod
autonom, adica independent de partile la concentrare in ceea ce priveste
aprovizionarea cu materii prime sau alte forme de cooperare, sub rezerva
fireasca a unei perioade tranzitorii.
Art. 15
Atunci cand propun o activitate viabila pentru cesiune, partile trebuie sa
ia in considerare incertitudinile si riscurile legate de transferul unei
activitati catre un nou proprietar. Aceste riscuri pot limita impactul
concurential al activitatii cesionate si sa conduca, astfel, la o situatie care
nu ar fi, in mod necesar, de natura sa indeparteze indoielile Consiliului
Concurentei.
Obiectul cesiunii
Art. 16
Atunci cand situatia de incompatibilitate cu un mediu concurential normal
rezulta dintr-o integrare pe orizontala, trebuie sa fie cesionata activitatea
care are ponderea cea mai mare in generarea incompatibilitatii*1). O asemenea
activitate ar putea fi expusa in cazuri de preluare agresiva de catre terti, in
cadrul unor oferte publice de cumparare, mai ales atunci cand partea
notificatoare are cunostinte limitate privind posibilitatea realizarii cesiunii
ce are ca obiect aceasta activitate. Un angajament de cesiune a anumitor
activitati ale firmei tinta ar putea, in astfel de imprejurari, sa creasca
riscul ca aceste activitati sa fie achizitionate de un tert care nu poate
concura viabil si efectiv pe piata.
------------
*1) In cazurile de integrare pe verticala cesiunea poate rezolva situatiile
de incompatibilitate cu mediul concurential.
Art. 17
Pentru a determina care dintre activitatile ce se suprapun ar trebui sa fie
cesionate, un criteriu important il constituie aptitudinea activitatii respective
de a fi exploatata in mod autonom. Pentru a asigura viabilitatea exploatarii
acestei activitati, singura modalitate posibila de a crea un concurent efectiv
pe pietele afectate de concentrarea economica ar putea fi includerea, intr-un
pachet care urmeaza a fi cesionat, a acelor activitati care sunt legate de
pietele pe care Consiliul Concurentei nu a identificat situatii de
incompatibilitate privind mediul concurential normal.
Art. 18
Cesiunea unei combinatii de active ale cumparatorului si ale societatii
tinta, desi acceptabila in anumite circumstante specifice, este susceptibila de
a crea riscuri suplimentare in privinta viabilitatii si a eficientei
activitatii care rezulta din ea. In anumite cazuri exceptionale, cesiunea unui
pachet continand numai marci si active de productie aferente poate fi
suficienta pentru a crea conditiile unei concurente efective. In astfel de
cazuri, partile notificatoare vor trebui sa convinga Consiliul Concurentei de
capacitatea cumparatorului de a integra aceste active in mod eficient si
imediat.
Cumparator adecvat
Art. 19
Conditia pentru emiterea, de catre Consiliul Concurentei, a unei decizii de
autorizare a unei operatiuni de concentrare economica este ca activitatea
viabila sa fi fost cesionata unui cumparator adecvat, intr-un termen
determinat. Capacitatea unei activitati de a atrage un cumparator adecvat
constituie, in consecinta, unul dintre principalele elemente de care va tine
seama Consiliul Concurentei pentru a aprecia adecvarea angajamentelor propuse.
Art. 20
Exista cazuri in care viabilitatea pachetului de cesionat depinde, in
functie de activele care il compun, de identitatea cumparatorului. Consiliul
Concurentei nu va autoriza concentrarea economica decat daca partile se
angajeaza sa nu realizeze operatiunea notificata inainte de semnarea cu un
cumparator (numit "cumparator initial"), a unui acord pentru
efectuarea cesiunii, cu un cumparator aprobat de catre Consiliul Concurentei.
Art. 21
Din momentul in care decizia este subordonata cesiunii unei activitati,
conform acordului prevazut la art. 20, partilor le revine obligatia
identificarii unui cumparator adecvat pentru aceasta activitate. In acest scop,
partile pot lua initiativa de a adauga si alte active, pentru a face pachetul
de cesionat mai atractiv pentru potentialii cumparatori.
Angajamente privind o alta posibilitate de cesiune
Art. 22
In anumite cazuri, punerea in aplicare a masurii corective de cesiune
aleasa de parti ar putea fi nesigura sau dificila, din cauza, de exemplu, a
unor drepturi de preemtiune detinute de catre terti sau privind transferul,
dupa caz, a unor contracte esentiale, a unor drepturi de proprietate
intelectuala sau a unor angajati, dupa caz. Cu toate acestea, partile pot sa
estimeze ca vor fi in masura sa cedeze activitatile respective in termenul
stabilit.
Art. 23
In asemenea cazuri, Consiliul Concurentei nu-si poate asuma riscul ca, in
cele din urma, concurenta efectiva sa nu fie restabilita in urma punerii in
practica a cesiunii propuse de catre parti ca solutie. In consecinta, partilor
le revine obligatia de a propune, in angajamentul lor, o solutie suplinitoare
care trebuie sa prezinte perspective cel putin egale cu solutia initiala,
precum si un calendar prin care sunt stabilite modalitatile si termenele de
punere in aplicare a acesteia, in vederea restabilirii concurentei efective.
Eliminarea legaturilor structurale
Art. 24
Angajamentele de cesiune nu trebuie limitate la eliminarea situatiilor de
incompatibilitate cu un mediu concurential normal create de integrari pe
orizontala. Cedarea unei participatii existente intr-o societate in comun se
poate dovedi necesara pentru a curma o legatura structurala cu un concurent
important.
Art. 25
In celelalte cazuri, o posibila masura corectiva ar fi cesiunea
participatiilor minoritare sau eliminarea influentelor legate de implicarea in
management in scopul cresterii determinarii de a concura pe piata.
2. Alte masuri corective
Art. 26
Cesiunea nu este singura masura corectiva admisibila de catre Consiliul
Concurentei. Pot exista situatii in care cesiunea unei activitati este
imposibila. De asemenea, situatiile de incompatibilitate cu un mediu
concurential normal pot fi cauzate de factori specifici, cum ar fi existenta
unor acorduri exclusive, combinarea de retele sau combinarea de brevete
importante. In astfel de cazuri, Consiliul Concurentei trebuie sa stabileasca
daca alte tipuri de masuri corective pot sau nu sa aiba ca efect restabilirea
concurentei efective pe piata.
Art. 27
Modificarea in structura pietei, ca rezultat al initierii unei concentrari
economice, poate face ca aranjamentele contractuale existente sa fie
defavorabile concurentei. Acest lucru este valabil, in special, pentru acordurile
exclusive de furnizare si de distributie pe termen lung, cand acestea limiteaza
potentialul de piata disponibil pentru concurenta. Atunci cand entitatea
rezultata din concentrare ar detine o cota de piata substantiala, efectele de
blocare a pietei, ca rezultat al acordurilor de exclusivitate existente, pot
contribui la crearea unei pozitii dominante. Intr-un asemenea caz, rezilierea
acestor acorduri poate fi considerata adecvata pentru a permite eliminarea
indoielilor privind compatibilitatea cu un mediu concurential normal, daca este
evident faptul ca aceasta exclusivitate de facto nu este mentinuta.
Art. 28
Modificarea in structura pietei, ca rezultat al initierii unei concentrari
economice, poate conduce la aparitia de bariere sau obstacole importante la
intrarea pe piata relevanta. Asemenea bariere pot rezulta dintr-un control
asupra infrastructurii, in anumite retele, sau asupra unei tehnologii
esentiale, inclusiv asupra unor brevete, know-how sau asupra altor drepturi de
proprietate intelectuala. In astfel de cazuri, masurile corective pot consta in
angajamentul partilor notificatoare de a facilita intrarea pe aceasta piata,
garantand concurentilor lor un acces la aceasta infrastructura necesara sau la
aceasta tehnologie esentiala.
Art. 29
In cazul in care situatia de incompatibilitate cu un mediu concurential
normal este creata de controlul asupra unei tehnologii esentiale, cesiunea
tehnologiei respective constituie cea mai buna masura corectiva, intrucat
elimina o relatie durabila dintre noua entitate si concurentii sai. Totusi,
Consiliul Concurentei poate accepta acordurile de licenta (preferabil licente
exclusive, fara nici o posibilitate de restrictie a exploatarii de catre
licentiat) in locul cesionarii tehnologiei respective, atunci cand, spre
exemplu, aceasta cesiune ar avea ca efect impiedicarea continuarii cercetarilor
eficiente aflate in curs.
Art. 30
Din cauza particularitatilor situatiilor de incompatibilitate cu un mediu
concurential normal ridicate de o anumita operatiune de concentrare economica,
pe mai multe piete, partile ar putea sa propuna pachete de masuri corective,
care continand combinarea cesiunii cu alte masuri corective, care sa faciliteze
intrarea pe piata a altor operatori, asigurand acestora acces la retele sau la
alte elemente specifice. Asemenea pachete de angajamente pot fi adecvate spre a
permite solutionarea problemelor specifice de blocare a pietei care apar, de
exemplu, la operatiunile de concentrare economica in sectoarele de
telecomunicatii si media. In plus, atunci cand operatiunea afecteaza, in
principal, o piata a produsului, este posibil ca numai un pachet de angajamente
de tipuri diferite sa poata rezolva situatiile de incompatibilitate cu un mediu
concurential normal pe care le prezinta aceasta operatiune.
CAP. 4
Cazuri in care masurile corective sunt dificil sau chiar imposibil de
identificat
Art. 31
Consiliul Concurentei va avea in vedere diversele solutii susceptibile de a
elimina situatiile de incompatibilitate cu un mediu concurential normal, pe
care le ridica o operatiune de concentrare economica, sub rezerva ca aceste
solutii sa fie convingatoare si eficiente. Exista, totusi, cazuri de
concentrari economice in care nu poate fi identificata nici o masura corectiva adecvata
pentru eliminarea situatiilor de incompatibilitate cu un mediu concurential
normal. In astfel de cazuri, singura solutie posibila este refuzul autorizarii
concentrarii economice.
Art. 32
In cazul in care partile propun masuri corective de o asemenea amploare si
complexitate, incat Consiliul Concurentei se afla in imposibilitatea de a
determina cu certitudine ca va fi restabilita concurenta efectiva pe piata, nu
poate fi emisa o decizie de autorizare.
CAP. 5
Conditii speciale pe care trebuie sa le indeplineasca propunerile de
angajamente
1. Faza I
Art. 33
Consiliul Concurentei poate sa declare o operatiune de concentrare
economica compatibila cu un mediu concurential normal, conform art. 51 alin.
(1) lit. b) din Legea concurentei, daca se constata ca, in urma modificarii
propuse, operatiunea notificata nu prezinta indoieli serioase. Partile pot sa
prezinte Consiliului Concurentei propuneri de angajamente inainte de data
efectiva a notificarii sau intr-un termen de maxim doua saptamani de la aceasta
data. In cazul in care masurile corective sunt acceptate, Consiliul Concurentei
va emite o decizie in ceea ce priveste concentrarea economica notificata, in
termenul de 30 de zile prevazut la art. 51 din Legea concurentei.
Art. 34
Pentru a putea fi luate in considerare la fundamentarea unei decizii emise
conform art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 21/1996, propunerile de
angajamente trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie prezentate in termen, cel mai tarziu in ultima zi a termenului de
doua saptamani;
b) sa fie suficient de precise si detaliate spre a permite realizarea unei
evaluari complete;
c) partile trebuie sa explice modul in care angajamentele propuse permit
solutionarea situatiilor de incompatibilitate cu un mediu concurential normal,
identificate de Consiliul Concurentei.
In momentul prezentarii angajamentelor, in vederea consultarii tertilor
care ar putea fi afectati de concentrarea economica propusa, partile trebuie sa
furnizeze Consiliului Concurentei si o versiune neconfidentiala a
angajamentelor.
Art. 35
Angajamentele propuse de parti in concordanta cu aceste cerinte vor fi
evaluate de catre Consiliul Concurentei, care va putea consulta si tertii cu
privire la eficacitatea angajamentelor propuse, sub forma unui test de piata.
Art. 36
Daca evaluarea confirma ca angajamentele propuse inlatura indoielile
serioase ridicate de operatiune, Consiliul Concurentei poate autoriza
operatiunea de concentrare in faza I.
Art. 37
Cand aprecierea angajamentelor propuse evidentiaza faptul ca acestea nu
sunt suficiente pentru a restabili mediul concurential normal, partile vor fi
informate in consecinta. Deoarece masurile corective din faza I sunt destinate
sa furnizeze un raspuns direct, simplu, la o situatie de incompatibilitate cu
un mediu concurential normal usor identificabila, in aceasta faza pot fi
acceptate numai modificari limitate ale angajamentelor propuse. Asemenea
modificari, prezentate ca un raspuns imediat, trebuie sa contina clarificari,
perfectionari si/sau imbunatatiri, care permit ca angajamentele sa fie
aplicabile si efective.
Art. 38
Daca partile nu au eliminat indoielile serioase, Consiliul Concurentei va
decide deschiderea unei investigatii in conformitate cu prevederile art. 51
alin. (1) lit. c) din lege.
2. Faza a II-a
Art. 39
Consiliul Concurentei va declara o operatiune de concentrare compatibila cu
un mediu concurential normal daca, in urma modificarii, concentrarea economica
notificata nu mai creeaza sau nu mai consolideaza o pozitie dominanta, in
sensul art. 13 din Legea nr. 21/1996. Angajamentele propuse Consiliului
Concurentei trebuie sa-i fie comunicate intr-un termen de 30 de zile de la data
deschiderii investigatiei. Partile pot solicita prelungirea acestui termen cu
maxim 15 zile sub conditia prezentarii si justificarii unor circumstante
exceptionale. Cererea de prelungire poate fi depusa in interiorul termenului de
30 de zile. Prelungirea nu este posibila decat daca exista circumstante
exceptionale si daca, in cazul analizat, Consiliul Concurentei dispune de timp
suficient pentru a evalua propunerile si a consulta tertii.
Art. 40
Consiliul Concurentei poate examina angajamentele adecvate, inainte de
expirarea termenului prevazut la art. 39. Partile sunt invitate sa prezinte
proiecte de propuneri privind chestiunile de fond si de procedura necesare
pentru asigurarea aplicabilitatii depline a angajamentelor.
Art. 41
Propunerile de angajamente prezentate in scopul emiterii unei decizii in
conditiile art. 51 alin. (2) lit. c) din Legea Concurentei nr. 21/1996 trebuie
sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie prezentate in termen, cel mai tarziu in ultima zi a termenului
prevazut de art. 39;
b) sa fie de natura a rezolva toate situatiile de incompatibilitate expuse
in comunicarea obiectiunilor si care nu au fost inlaturate ulterior. In aceasta
privinta, ele trebuie sa specifice conditiile de fond si modalitatile de
aplicare acceptate de catre parti, intr-o maniera suficient de precisa, pentru
a-i permite Consiliului Concurentei aprecierea tuturor elementelor;
c) partile trebuie sa explice modul in care angajamentele propuse permit
rezolvarea situatiilor de incompatibilitate cu un mediu concurential normal.
In vederea consultarii tertilor care ar putea fi afectati de concentrarea
economica propusa, in momentul prezentarii angajamentelor, partile trebuie sa
depuna la Consiliul Concurentei si o versiune neconfidentiala a acestora.
Art. 42
Odata indeplinita conditia de la art. 41, Consiliul Concurentei procedeaza
la examinarea angajamentelor propuse de parti. Daca rezultatele acestei
evaluari confirma ca angajamentele propuse elimina situatiile de
incompatibilitate identificate si, daca este nevoie, dupa consultarea tertilor
interesati, Consiliul Concurentei va emite o decizie in conformitate cu
prevederile art. 51 alin. (2) lit. c).
Art. 43
Daca, in schimb, evaluarea conduce la concluzia ca angajamentele propuse nu
sunt evident suficiente pentru rezolvarea situatiilor de incompatibilitate cu
un mediu concurential normal ridicate de operatiunea de concentrare, Consiliul
Concurentei va informa partile despre aceasta. Atunci cand partile modifica
ulterior angajamentele propuse, Consiliul Concurentei poate accepta aceste
angajamente modificate numai daca poate stabili, in mod clar - pe baza
aprecierii sale cu privire la informatiile deja obtinute in cadrul
investigatiei, inclusiv pe baza rezultatelor consultarii anterioare a tertilor,
si fara a mai avea nevoie de vreun alt test de piata de acelasi tip - faptul
ca, astfel de angajamente, odata puse in aplicare, vor elimina situatiile de
incompatibilitate cu un mediu concurential normal.
CAP. 6
Conditii pentru punerea in aplicare a angajamentelor
Art. 44
Partile propun angajamentele cu scopul de a obtine autorizarea operatiunii
de concentrare economica preconizata, iar indeplinirea acestora are loc, in mod
normal, dupa emiterea deciziei. Sunt necesare masuri de protectie, pentru
asigurarea implementarii cu succes si in termenul prevazut a acestor
angajamente. Aceste prevederi privind implementarea angajamentelor vor fi
incluse in angajamentele asumate de catre parti fata de Consiliul Concurentei.
Acestea trebuie examinate de la caz la caz, in special cele care privesc
termenele stabilite pentru punerea in aplicare, care ar trebui, in general, sa
fie cat mai scurte posibil. De aceea, nu este posibila standardizarea acestor
cerinte.
Art. 45
Prevederile prezentului capitol sunt destinate sa sprijine partile in
formularea propunerilor de angajamente. Principiile expuse se bazeaza pe
ipoteza unui angajament de cesiune, acesta fiind de regula angajamentul tipic.
Totusi, multe dintre principiile expuse in continuare sunt aplicate, in egala
masura, si altor tipuri de angajamente.
1. Caracteristici esentiale ale angajamentelor de cesiune
Art. 46
Intr-un angajament de cesiune tip, activitatea obiect al cesiunii consta,
in mod normal, intr-o combinatie de imobilizari corporale si necorporale, care
poate lua forma unei societati sau a unui grup de societati preexistente, ori a
unei activitati care, pana atunci, nu fusese constituita ca societate. De
aceea, partile, atunci cand prezinta un angajament de cesiune, trebuie sa
defineasca precis si exhaustiv ceea ce intentioneaza sa cesioneze, aceasta
fiind descrierea activitatii obiect al cesiunii. In descriere trebuie sa fie
incluse toate elementele activitatii care sunt necesare pentru ca aceasta sa
poata fi apta de a produce o concurenta viabila pe piata: imobilizarile
corporale (de exemplu, activitati de cercetare si dezvoltare, de productie, de
distributie, de vanzare sau marketing) si imobilizarile necorporale (de
exemplu, drepturi de proprietate intelectuala, fondul de comert), personalul,
acordurile de furnizare si de vanzare (cu toate garantiile adecvate, necesare
in privinta transferabilitatii lor), listele cu clienti, acordurile de service
cu tertii, asistenta tehnica (arie de aplicare, durata, cost, calitate) etc.
Pentru a evita orice neintelegere referitoare la activitatea de cesionat,
activele care sunt utilizate in cadrul exploatarii acesteia, dar pe care
partile nu doresc sa le cesioneze, trebuie sa fie enumerate in mod distinct.
Art. 47
Descrierea va trebui sa contina un mecanism care sa-i permita
cumparatorului activitatii mentinerea si selectionarea personalului de care are
nevoie. Un astfel de mecanism va trebui sa fie aplicat, atat personalului
afectat activitatii respective, astfel cum aceasta functiona la momentul
cesiunii, cat si personalului care asigura functiunile esentiale ale
activitatii, cum ar fi personalul de cercetare-dezvoltare si personalul
responsabil cu tehnologia informatiei grupului, chiar daca aceste persoane sunt
afectate, in acel moment, altor activitati ale partilor.
Art. 48
Cesiunea trebuie sa fie incheiata intr-un termen determinat, convenit intre
parti si Consiliul Concurentei, care ia in considerare toate circumstantele
relevante. Pachetul care va fi cesionat va specifica ce tip de acord -
scrisoare de intentie obligatorie, acord final, transfer al unui titlu legal -
urmeaza sa fie incheiat si la ce data. Termenul stabilit pentru cesiune va
incepe sa curga de la data comunicarii deciziei Consiliului Concurentei.
Art. 49
Pentru asigurarea eficacitatii angajamentului, vanzarea catre un cumparator
propus este conditionata de aprobarea prealabila a Consiliului Concurentei.
Cumparatorul trebuie, in mod normal, sa fie un concurent existent sau
potential, viabil, independent fata de parti si fara nici o legatura cu
acestea, care poseda resurse financiare necesare, competente confirmate si are
motivarea necesara pentru a putea mentine si dezvolta activitatea cesionata ca
pe o forta de piata, in concurenta cu partile. In plus, achizitionarea
activitatii de catre un anumit cumparator propus trebuie sa nu fie susceptibila
de a crea noi situatii de incompatibilitate cu un mediu concurential normal si
sa nu antreneze riscul de intarziere a aplicarii angajamentului propus. Acestea
reprezinta criteriile pentru selectia cumparatorului. Pentru asigurarea
mentinerii efectului structural al unei masuri corective, entitatea rezultata
in urma concentrarii economice nu poate, chiar in absenta unei clauze explicite
in acest sens, sa dobandeasca, ulterior, vreo influenta asupra intregii
activitati cesionate sau a unei parti a acesteia, in afara de cazul in care
Consiliul Concurentei a apreciat in prealabil ca structura pietei a fost
modificata, intre timp, intr-o asemenea masura, incat absenta influentei asupra
activitatii cesionate nu mai este necesara pentru a face concentrarea
compatibila cu un mediu concurential normal.
2. Masuri provizorii de salvgardare a activitatii de cesionat - Mandatarul
insarcinat cu garantarea separarii activitatilor
Art. 50
Partile sunt obligate sa reduca la minimum orice risc eventual de pierdere
a potentialului concurential al activitatii de cesionat, rezultat din
incertitudinile inerente unui transfer de activitate. In perspectiva cesiunii,
Consiliul Concurentei va cere partilor sa propuna angajamente care sa asigure
mentinerea independentei, a viabilitatii economice, a valorii de piata si a
competitivitatii activitatii.
Art. 51
Aceste angajamente sunt destinate sa mentina separarea dintre activitatea
de cesionat si activitatile care vor fi pastrate de catre parti si sa asigure o
gestiune distincta si vandabila a acestei activitati. Partile sunt tinute sa ia
toate masurile pentru ca activele corporale si necorporale ale ansamblului de cesionat
sa fie mentinute, conform bunelor practici comerciale si practicii normale de
afaceri. Se are in vedere, in special, mentinerea activelor fixe, a
know-how-ului si a informatiilor comerciale cu caracter confidential sau
exclusiv, a clientelei si a competentelor tehnice si comerciale ale
angajatilor. In plus, partile trebuie sa faca astfel incat activitatea
cesionata sa continue a fi exploatata ca mai inainte. Aceasta obligatie include
dotarea pachetului cu toate functiunile administrative si de management
adecvate, alocarea, catre acesta, a unor capitaluri suficiente si deschiderea
unei linii de credit, putand fi incluse si alte conditii specifice necesare
pentru mentinerea concurentei in sectorul implicat.
Art. 52
Intrucat Consiliul Concurentei nu poate fi permanent direct implicat in
supervizarea respectarii masurilor provizorii de conservare, acesta va putea
aproba desemnarea unui mandatar pentru a indeplini aceasta misiune. Acest
mandatar, insarcinat cu asigurarea separarii activitatii ce urmeaza a fi
cesionata, va actiona in interesul activitatii respective. In angajament
trebuie sa fie specificate dispozitiile mandatului. Acest mandat, care trebuie
sa fie aprobat de catre Consiliul Concurentei, impreuna cu numirea
mandatarului, va cuprinde, de exemplu, toate responsabilitatile de control, in
special dreptul de a propune si, daca este nevoie, de a impune toate masurile
pe care mandatarul le considera necesare pentru a garanta respectarea fiecaruia
dintre angajamente, precum si rapoarte periodice privind respectarea
angajamentelor.
3. Punerea in aplicare a angajamentelor - Mandatarul insarcinat cu cesiunea
Art. 53
Angajamentele trebuie, de asemenea, sa precizeze detaliile si procedurile
de control pe care Consiliul Concurentei le va exercita asupra implementarii
cesiunii: de exemplu, criteriile de aprobare a cumparatorului, obligatiile in
materie de raportari periodice si aprobarea prospectului sau materialului
publicitar. Nici in acest caz Consiliul Concurentei nu va putea sa se ocupe
direct de controlul cesiunii. De aceea, in majoritatea cazurilor, Consiliul
Concurentei apreciaza oportun sa ceara desemnarea unui mandatar insarcinat sa
supravegheze punerea in aplicare a angajamentelor.
Art. 54
Rolul mandatarului insarcinat cu cesiunea variaza, in functie de
activitate, dar implica, in general, controlul, care cuprinde dreptul de a
propune si, daca este nevoie, de a impune toate masurile pe care le considera
necesare pentru asigurarea respectarii fiecarui angajament, precum si
redactarea de rapoarte periodice. Daca este necesar, misiunea mandatarului se
va desfasura in doua faze. In cursul primei faze, acesta va fi responsabil cu
supravegherea eforturilor partilor pentru gasirea unui cumparator potential.
Daca partile nu reusesc, in termenele fixate in angajamentele lor, sa gaseasca
un cumparator corespunzator, atunci, in cursul celei de-a doua faze,
mandatarului i se va cere un mandat irevocabil, abilitandu-l sa cesioneze
activitatea intr-un termen precis, la orice pret, sub rezerva aprobarii
prealabile a Consiliului Concurentei.
4. Aprobarea mandatarului si mandatul acestuia
Art. 55
In functie de tipurile de angajamente implicate si de elementele de fapt,
mandatarul insarcinat cu cesiunea va putea fi sau nu aceeasi persoana, ori
aceeasi institutie cu cea care este insarcinata cu separarea activitatii de
cesionat. Ca regula generala, mandatarul va fi o banca de investitii, o
societate de management, de consultanta ori de contabilitate sau orice alta
institutie similara. Partile vor propune Consiliului Concurentei unul sau mai
multi mandatari. Mandatarul va trebui sa fie independent fata de parti, sa
detina calificarile necesare indeplinirii misiunii sale si sa nu fie sau sa nu
devina obiectul unui conflict de interese. Incumba partilor sa furnizeze
Consiliului Concurentei toate informatiile adecvate, care ii vor permite sa
verifice daca mandatarul indeplineste aceste cerinte. Consiliul Concurentei va
examina si aproba termenii mandatului, care este irevocabil, cu exceptia
cazului in care autoritatii de concurenta i-ar putea fi invederat un motiv
valabil spre a justifica desemnarea unui nou mandatar.
Art. 56
Partile sunt responsabile de remunerarea fiecarui mandatar, pentru toate
serviciile prestate in executarea sarcinilor sale, iar sistemul de remunerare
va trebui sa fie de natura a nu impiedica independenta si eficacitatea
mandatarului in exercitarea mandatului sau. Mandatarul isi va asuma sarcini
specifice, destinate sa-i permita asigurarea aplicarii, cu buna-credinta, a
angajamentelor, in numele Consiliului Concurentei. Aceste sarcini vor fi
definite in mandat, care trebuie sa contina toate dispozitiile necesare pentru
a-i permite mandatarului sa-si indeplineasca misiunea, in conditiile
angajamentelor acceptate de catre Consiliul Concurentei. In plus, mandatul va
trebui sa fie aprobat de catre Consiliul Concurentei.
Art. 57
In cazul in care angajamentele specifice, cu asigurarea respectarii carora
a fost insarcinat mandatarul, au fost aplicate - adica, atunci cand titlul
legal confirmand cesiunea a fost obtinut, ori atunci cand anumite obligatii
speciale, care au continuat si post-cesiune, au incetat -, mandatarul va
trebui, conform puterilor cu care a fost investit, sa ceara Consiliului
Concurentei descarcarea sa de orice alte responsabilitati. Totusi, chiar si in
cazul in care aceasta descarcare ii va fi fost acordata, Consiliul Concurentei
va putea cere ca mandatarul sa fie desemnat din nou, daca apreciaza ca
angajamentele avute in vedere nu au fost aplicate integral si in mod
corespunzator.
5. Aprobarea cumparatorului si a contractului de cumparare
Art. 58
Partile sau mandatarul pot proceda la cesiune numai in cazul in care
Consiliul Concurentei aproba cumparatorul propus si contractul de cumparare pe
baza modalitatilor stabilite in angajamente. Partilor sau mandatarului li se
cere sa aduca dovezi suficiente Consiliului Concurentei, potrivit carora
respectivul cumparator indeplineste conditiile stabilite in angajamente,
respectiv criteriile de selectare a cumparatorului, si ca activitatea este
vanduta conform angajamentelor. Consiliul Concurentei va comunica, in mod
oficial, avizul sau partilor. Pentru a analiza motivele care il determina pe
cumparatorul propus sa intre in concurenta cu entitatea nou creata, Consiliul
Concurentei va discuta cu acesta, pe baza planului sau de afaceri. In cazul in
care sunt propusi cumparatori diferiti pentru diversele parti ale pachetului de
cesionat, Consiliul Concurentei va trebui sa aprecieze daca fiecare dintre ei
este corespunzator si daca ansamblul contractelor de cesionat solutioneaza
situatiile de incompatibilitate cu un mediu concurential normal.
Art. 59
In cazul in care Consiliul Concurentei, in baza informatiilor de care
dispune, ajunge la concluzia ca achizitionarea pachetului de cesionat, de catre
cumparatorul propus, ameninta, a priori, sa creeze situatii de
incompatibilitate cu un mediu concurential normal*2) sau alte dificultati
susceptibile de a intarzia punerea in aplicare a angajamentelor, ori ca aceasta
indica lipsa unor stimulente adecvate pentru cumparator spre a intra in
concurenta cu entitatea din care au fost cesionate activitatile, cumparatorul
propus nu va fi considerat acceptabil. In acest caz, Consiliul Concurentei isi
va face, in mod oficial, cunoscuta pozitia potrivit careia candidatul propus nu
satisface criteriile aplicabile cumparatorului.
*2) Situatia apare cel mai probabil atunci cand exista deja o piata
puternic concentrata si masura corectiva propusa poate conduce la transferarea
cotei de piata catre alt concurent.