INSTRUCTIUNI din 4 aprilie 1997
cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii
substantiale de piata*)
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 57 bis din 4 aprilie 1997
*) Instructiunile au fost aprobate de Plenul Consiliului Concurentei si au
fost puse in aplicare prin Ordinul nr. 34/1997, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 21 martie 1997.
Introducere
Piata constituie o notiune de baza in analiza concurentei economice.
Notiunea de piata relevanta este folosita in scopul de a identifica produsele
si agentii economici care se afla in concurenta directa in afaceri. Piata
relevanta este deci piata pe care se desfasoara concurenta.
Aplicarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996, denumita in
continuare lege, nu ar fi posibila fara referire la piata pe care se desfasoara
concurenta, fiind necesara deci definirea pietelor relevante in diversele
cazuri care intra sub incidenta acestei legi.
Intelegerile cele mai daunatoare, interzise prin art. 5 alin. (1) din lege,
sunt cele dintre agentii economici concurenti, care activeaza pe aceeasi piata
relevanta.
Folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante, interzisa prin art. 6 din
lege, poate avea loc in conditiile detinerii pozitiei dominante pe piata pe
care activeaza agentii economici concurenti, deci pe piata relevanta, prin
recurgerea la fapte anticoncurentiale.
Pentru aplicarea prevederilor legii, referitoare la concentrarile
economice, este, de asemenea, necesara definirea pietei relevante, respectiv a
pietelor relevante, intrucat crearea sau consolidarea, prin concentrarea
economica propusa, a unei pozitii dominante, interzisa prin art. 13 din lege,
presupune restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a
concurentei. Aprecierea compatibilitatii unei concentrari economice cu un mediu
concurential normal, in baza art. 14 din lege, se face, de asemenea, pe baza
definirii pietei relevante, acesta fiind mediul in care se apreciaza
concurenta.
Prezentele instructiuni vin in sprijinul agentilor economici la intocmirea
cererilor pentru dispensa de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din
lege, a notificarilor pentru obtinerea beneficiului incadrarii in una dintre
categoriile de intelegeri exceptate de la interdictia prevazuta la art. 5 alin.
(1) din lege si la intocmirea notificarilor concentrarilor economice, in baza
regulamentelor emise de Consiliul Concurentei, in cereri si, respectiv, in notificari
fiind necesare definirea pietelor relevante si furnizarea informatiilor care
stau la baza definirilor facute.
1. Principii generale ale definirii pietei relevante
O piata relevanta cuprinde un produs sau un grup de produse si aria
geografica pe care acestea se produc si/sau se comercializeaza. Piata relevanta
are deci doua componente: piata produsului si piata geografica.
a) Piata relevanta a produsului cuprinde toate produsele care sunt
considerate de cumparatori ca interschimbabile sau substituibile, datorita
caracteristicilor, pretului si utilizarii date acestora. Aceste produse trebuie
sa fie suficient de asemanatoare, astfel incat consumatorii sau beneficiarii sa
le ia in considerare atunci cand iau deciziile de cumparare.
Identificarea pietei relevante a produsului presupune efectuarea unei
analize care sa stabileasca produsele care fac parte din piata respectiva,
luand in considerare factori determinanti, cum ar fi: substituibilitatea,
concurenta, preturile, elasticitatea cererii pentru un produs in functie de
preturile altor produse etc.
Doua produse nu trebuie sa fie identice din punct de vedere al
caracteristicilor fizice si functionale, al calitatii sau al pretului, pentru a
fi considerate ca substituibile sau interschimbabile din punctul de vedere al
cumparatorilor. Determinant este faptul ca produsele sa aiba un grad suficient
de substituibilitate in a satisface necesitatile si dorintele consumatorilor,
in asa fel incat fiecare dintre aceste produse sa constituie o alternativa
economica reala pentru celelalte produse; consumatorul poate alege atunci cand
ia decizii de cumparare. Acestui set de produse, considerate substituibile de
catre cumparatori si care formeaza piata produsului din punctul de vedere al
cererii, i se adauga produsele care in mod curent nu sunt substituibile din
punctul de vedere al cererii, ci din punctul de vedere al ofertei. Este cazul
produselor pe care unii producatori pot sa le realizeze usor si acceptabil din
punct de vedere economic, prin marirea capacitatilor lor de productie sau prin
reconvertirea unor capacitati de productie, aceste produse putand deveni,
intr-o perioada de timp rezonabila, inlocuitoare pentru produsele incluse deja
in piata relevanta a produsului.
Aceste principii se aplica si pentru definirea pietei relevante in cazul
serviciilor; din motive de simplificare a terminologiei, in prezentele
instructiuni este folosita notiunea de piata relevanta a produsului.
b) Piata geografica relevanta cuprinde zona in care sunt localizati agentii
economici implicati in livrarea produselor incluse in piata produsului, zona in
care conditiile de concurenta sunt suficient de omogene si care poate fi
diferentiata de arii geografice vecine datorita, in special, unor conditii de
concurenta substantial diferite. In mod similar, notiunea de piata geografica
se refera si la servicii.
Factorii care trebuie luati in considerare la definirea pietei geografice
relevante includ tipul si caracteristicile produselor implicate, existenta unor
bariere la intrare, preferintele consumatorilor, diferentele dintre cotele de
piata ale agentilor economici in zone geografice invecinate, precum si
diferentele substantiale dintre preturile produselor la furnizori si nivelul
cheltuielilor de transport.
In sensul factorilor luati in considerare se defineste aria geografica in
care sunt localizati producatorii concurenti. Aceasta poate include si
producatorii necunoscuti de cumparatori, dar care pot, usor si acceptabil din
punct de vedere economic, sa-si aduca produsele din alte zone.
Pentru a fi considerate pe aceeasi piata geografica relevanta, nu este
necesar ca produsele sa fie fabricate in aceeasi localitate sau in localitati
apropiate. Important este ca toate aceste produse sa fie accesibile acelorasi
cumparatori, astfel incat fiecare dintre ele sa fie o alternativa economica
reala pentru celelalte.
Pentru unele produse sau servicii, piata geografica relevanta poate fi o
parte dintr-o localitate, o localitate, un judet, o regiune sau o zona din Romania,
pentru altele, intreaga tara.
Progresele in domeniul transporturilor si comunicatiilor si tendintele de
eliminare a barierelor si de liberalizare a comertului international pot
modifica, in timp, limitele pietelor geografice relevante, depasind granitele
unei tari.
2. Definirea pietei relevante in cazurile de practici anticoncurentiale,
reglementate de art. 5 si 6 din lege
Principiile mentionate la pct. 1 vor fi avute in vedere de agentii
economici la definirea pietei relevante in cererile pentru dispensa, respectiv
in notificarile pentru obtinerea incadrarii in una dintre categoriile exceptate
de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, conform
regulamentelor emise de Consiliul Concurentei. Aceleasi principii vor fi
folosite de Consiliul Concurentei si de Oficiul Concurentei in investigatiile
intreprinse in cazurile de practici anticoncurentiale, respectiv de abuz de
pozitie dominanta, pentru a determina care produse sunt afectate si care agenti
economici (concurenti, clienti si/sau furnizori) sunt sau pot fi afectati.
Pentru fiecare produs supus investigatiei se vor determina produsele care
constituie inlocuitori sau substituenti, precum si producatorii acestora
suficient de apropiati geografic, care sunt luati in considerare de catre
cumparatori, atunci cand acestia iau deciziile de cumparare. Aceasta
determinare a produsului supus investigatiei se face atat la preturile curente,
cat si la preturile mai mici, care se estimeaza sa fie aplicate, daca
practicile suspectate ca anticoncurentiale nu ar exista.
Consiliul Concurentei si Oficiul Concurentei vor investiga daca
substituentii disponibili la preturi curente exista numai ca rezultat al
cresterilor de pret sau al altor practici anticoncurentiale suspectate.
3. Definirea pietei relevante in cazurile de concentrare economica
Primul pas intreprins in analiza concentrarilor economice este definirea
pietei produsului si a pietei geografice afectate de concentrarea economica
notificata.
Piata produsului si piata geografica vor reprezenta contextul in care este
evaluata puterea de piata a noii entitati economice rezultate din concentrare.
In scopul definirii pietei relevante, in cazurile de concentrare economica,
se va avea in vedere impactul operatiunii de concentrare propuse asupra
concurentei, in dinamica acesteia, deci asupra pietei relevante in noua sa
structura, care va rezulta dupa implementarea concentrarii. Din acest motiv se
foloseste notiunea de piata afectata.
Piata afectata reprezinta piata relevanta a produsului, in cadrul careia:
a) doua sau mai multe dintre partile implicate in operatiunea de
concentrare actioneaza pe aceeasi piata a produsului si, ca urmare a
concentrarii, cota lor de piata depaseste 15 % (relatii pe orizontala);
b) una sau mai multe dintre partile implicate actioneaza pe o piata a
produsului situata in amontele sau in avalul oricarei alte piete pe care sunt
prezente alte parti implicate si, in plus, cota lor de piata, individuala sau
combinata, este de cel putin 25 %, indiferent daca exista sau nu o relatie de
genul furnizor-client intre partile participante la concentrare (relatii pe
verticala).
In scopul definirii pietei relevante afectate de concentrarea economica
propusa, se va porni de la identificarea produselor fabricate si/sau
comercializate de agentii economici implicati in concentrarea economica. In
continuare, se va determina care sunt produsele (si producatorii acestora) care
sunt suficient de apropiate pentru a fi substituibile sau inlocuitorii pentru produsele
fabricate si/sau comercializate de agentii economici implicati in concentrare,
definindu-se astfel piata produsului sau, daca este cazul, pietele relevante
ale produsului.
Piata geografica este formata din producatorii produselor incluse in piata
relevanta a produsului, situati in acele locuri pe care grupul de consumatori
ai produselor respective le iau in considerare atunci cand iau deciziile de
cumparare.
O atentie deosebita se va acorda concentrarilor economice in care agentii
economici implicati produc si/sau vand produse care se includ in aceeasi piata
a produsului, o astfel de concentrare avand efecte directe si semnificative
asupra pietei geografice afectate de concentrarea economica in cauza, daca
agentii economici implicati in concentrare vand in mod curent produse pentru un
grup semnificativ de cumparatori situati intr o anumita arie geografica.