HOTARARE Nr. 767 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Oficiului Concurentei in subordinea
Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 4 iulie 2003
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si al art. 34 alin. (2)
din Legea concurentei nr. 21/1996,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Oficiul Concurentei se organizeaza si functioneaza in subordinea
Ministerului Finantelor Publice, ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale in domeniul concurentei, cu personalitate juridica.
(2) Sediul Oficiului Concurentei este in municipiul Bucuresti, Bd.
Libertatii nr. 12, sectorul 5.
Art. 2
(1) Oficiul Concurentei aplica strategia si Programul Guvernului in
domeniul concurentei.
(2) Oficiul Concurentei are rolul de a asigura protectia, mentinerea si
stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, in conditiile,
modalitatile si limitele prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996 si de Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 3
(1) Oficiul Concurentei are urmatoarele atributii principale:
1. efectueaza, din proprie initiativa sau ca urmare a unei plangeri,
sesizari ori notificari, investigatiile privind aplicarea prevederilor art. 5,
6, 13 si 16 din Legea nr. 21/1996;
2. avizeaza stabilirea preturilor produselor si a tarifelor serviciilor si lucrarilor
practicate de regiile autonome, precum si a celor practicate in cadrul
activitatilor cu caracter de monopol natural sau al unor activitati economice
supuse prin lege unui regim special; se excepteaza de la aceasta prevedere
toate domeniile de activitate pentru care Guvernul constituie agentii autonome
de reglementare, organizate ca institutii publice de interes national, cu
personalitate juridica, care au atributii specifice privind stabilirea si/sau
ajustarea tarifelor in domeniul respectiv;
3. urmareste aplicarea efectiva a deciziilor Consiliului Concurentei si
informeaza asupra situatiilor constatate;
4. urmareste evolutia preturilor in economie, face cercetari in sectoarele
economice in care evolutia si nivelul preturilor, rigiditatea preturilor sau
orice alte imprejurari sugereaza o restrangere a concurentei si propune luarea
de masuri conform dispozitiilor legale;
5. dispune masuri obligatorii, ca urmare a controlului sau a
investigatiilor efectuate, pentru respectarea legii de catre agentii economici;
6. aplica sanctiunile prevazute de lege in domeniul sau de activitate si
urmareste executarea acestora;
7. realizeaza studii, intocmeste rapoarte privind domeniul sau de
activitate si furnizeaza Guvernului, Ministerului Finantelor Publice,
Consiliului Concurentei, publicului si organizatiilor internationale informatii
privind aceasta activitate;
8. monitorizeaza permanent toate ajutoarele de stat acordate, indiferent
daca acestea au fost supuse obligatiei de notificare si autorizare sau daca
sunt exceptate de la aceasta obligatie;
9. primeste, analizeaza si prelucreaza anual raportarile privind ajutoarele
de stat acordate de furnizorii de ajutor de stat, precum si raportarile
agentilor economici beneficiari ai acestor ajutoare;
10. verifica veridicitatea informatiilor primite privind ajutorul de stat
acordat/primit de la furnizorii/beneficiarii de ajutor de stat, constata
eventualele contraventii si aplica sanctiunile ce se impun;
11. acorda asistenta de specialitate, la cerere, la intocmirea raportarilor
privind ajutorul de stat acordat/primit, inclusiv privind modul de cuantificare
a acestuia;
12. analizeaza efectele acordarii de ajutoare de stat asupra mediului de
afaceri si propune masuri privind modificarea, completarea sau anularea unor
scheme de ajutor de stat care conduc la distorsiuni semnificative pe piata ori
la incalcarea tratatelor internationale la care Romania este parte;
13. analizeaza acordarea ajutoarelor de stat din punct de vedere al eficientei
utilizarii fondurilor publice, precum si din punct de vedere al concordantei cu
programele guvernamentale in derulare si pe aceasta baza propune masuri pentru
obtinerea rezultatelor anticipate la acordarea ajutoarelor de stat;
14. monitorizeaza realizarea masurilor impuse pentru eliminarea
incompatibilitatilor unui ajutor existent cu prevederile Legii nr. 143/1999;
15. intocmeste anual raportul de monitorizare a ajutoarelor de stat
existente;
16. intocmeste un inventar al schemelor de ajutor si al ajutoarelor de stat
individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptarii Legii nr. 143/1999 si
actualizeaza anual acest inventar;
17. supravegheaza si analizeaza fluxurile financiare dintre autoritatile
publice sau organismele care administreaza fonduri in numele statului si
agentii economici prestatori de servicii publice de interes general;
18. acorda asistenta tehnica de specialitate la cerere in cazul elaborarii
unei noi scheme de ajutor de stat, precum si al reinnoirii, prelungirii sau
modificarii unei scheme existente;
19. intocmeste un raport anual privind ajutoarele de stat acordate in
Romania, raport ce se inainteaza spre avizare Ministerului Finantelor Publice
si ulterior spre aprobare Guvernului; acesta se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, si se transmite Comisiei Europene in vederea asigurarii
deplinei transparente in acest domeniu si indeplinirii de catre Romania a
obligatiilor asumate prin acordurile internationale la care este parte;
20. asigura schimbul de informatii si de experienta in domeniul sau de
activitate in relatiile cu organizatiile si institutiile internationale de
profil si coopereaza cu autoritatile straine;
21. colaboreaza cu ministerele si cu celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale, cu Consiliul Concurentei, cu autoritatile
administratiei publice locale, precum si cu asociatii profesionale sau
organizatii neguvernamentale.
(2) Oficiul Concurentei indeplineste orice alte atributii stabilite prin
acte normative in vigoare pentru domeniul sau de activitate.
Art. 4
(1) In exercitarea prerogativelor cu privire la obiectul sau de activitate
Oficiul Concurentei emite avize conform legii.
(2) Avizele emise de Oficiul Concurentei potrivit prevederilor art. 4 si
ale art. 37 lit. b) din Legea nr. 21/1996 sunt obligatorii pentru cei care
trebuie sa le solicite potrivit legii.
Art. 5
(1) Oficiul Concurentei este condus de seful oficiului, a carui functie
este asimilata celei de secretar de stat, ajutat de un adjunct a carui functie
este asimilata celei de subsecretar de stat.
(2) Seful Oficiului Concurentei conduce intreaga activitate a acestei
institutii si reprezinta Oficiul Concurentei in raporturile cu autoritatile
judiciare si administrative, cu institutiile publice si cu alte persoane
juridice, precum si cu persoane fizice din tara si din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale seful Oficiului Concurentei emite
ordine si instructiuni; seful Oficiului Concurentei este ordonator tertiar de
credite.
(4) In cazul in care seful Oficiului Concurentei nu isi poate exercita
atributiile curente din diferite motive, il deleaga pe adjunctul sau sa
exercite aceste atributii, instiintandu-l despre aceasta pe ministrul
finantelor publice.
(5) Pe langa seful Oficiului Concurentei functioneaza, ca organ
consultativ, Colegiul Oficiului Concurentei. Componenta si numarul de membri,
precum si Regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului Oficiului
Concurentei se aproba prin ordin al sefului Oficiului Concurentei.
(6) Colegiul Oficiului Concurentei se intruneste la cererea si sub
presedintia sefului Oficiului Concurentei pentru dezbaterea problemelor privind
activitatea institutiei.
(7) Adjunctul sefului Oficiului Concurentei este membru de drept al
Colegiului Oficiului Concurentei.
Art. 6
(1) Oficiul Concurentei are structura organizatorica prevazuta in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare. In cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului finantelor publice, se pot organiza servicii, birouri si
alte compartimente si se poate stabili numarul posturilor de conducere.
(2) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Oficiului
Concurentei este de 400, din care 136 de posturi pentru aparatul central, inclusiv
demnitarii, iar pentru inspectoratele de concurenta teritoriale 264 de posturi.
(3) Repartizarea la nivel teritorial a numarului posturilor prevazute in
anexa se face prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea
sefului Oficiului Concurentei.
(4) Oficiul Concurentei se reorganizeaza in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari, cu respectarea termenelor legale.
(5) Angajarea, avansarea, precum si modificarea sau incetarea raporturilor
de munca ale personalului din aparatul propriu al Oficiului Concurentei se
aproba prin ordin al sefului oficiului, in conditiile legii.
Art. 7
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Oficiului Concurentei se stabilesc, in conformitate cu structura
organizatorica a institutiei, prin regulamentul de organizare si functionare
aprobat prin ordin al sefului Oficiului Concurentei.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Oficiului Concurentei se stabilesc prin fisa postului, intocmita pe baza
regulamentului de organizare si functionare, semnata de seful ierarhic si de
titular.
(3) Seful Oficiului Concurentei stabileste prin ordin, dupa criteriul
teritorial, inspectoratele de concurenta coordonatoare care asigura conducerea
anumitor inspectorate de concurenta judetene.
(4) Competentele, responsabilitatile si atributiile inspectoratelor de
concurenta teritoriale prevazute la alin. (3) se stabilesc prin ordin al
sefului Oficiului Concurentei.
(5) Oficiul Concurentei administreaza programele de asistenta si de formare
a personalului de specialitate in domeniul concurentei, ajutorului de stat si
preturilor.
Art. 8
(1) Oficiul Concurentei poate detine pentru transportul persoanelor din
aparatul central un numar de 4 autoturisme, cu un consum lunar maxim de
carburant de 300 l/autoturism.
(2) Inspectoratele de concurenta judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, din subordinea Oficiului Concurentei pot detine pentru activitati
specifice de control cate un autoturism, cu un consum lunar de carburant de 350
l/autoturism.
Art. 9
(1) Imobilele in care isi desfasoara activitatea in prezent Oficiul
Concurentei, la nivel central si teritorial, raman in administrarea acestuia.
(2) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, cu Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si cu consiliile locale vor sprijini asigurarea
spatiilor corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii inspectoratelor
teritoriale ale Oficiului Concurentei.
(3) In localitatile in care inspectoratele teritoriale ale Oficiului
Concurentei nu dispun de spatii corespunzatoare consiliile locale vor sprijini
aceste unitati prin asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente in vederea
construirii de sedii proprii.
Art. 10
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 277/2001 privind organizarea si functionarea Oficiului
Concurentei in subordinea Ministerului Finantelor Publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 8 martie 2001, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
ANEXA 1
OFICIUL CONCURENTEI
Numarul maxim de posturi = 400
(inclusiv demnitarii):
- in aparatul central = 136
- in teritoriu = 264
______________________
| SEFUL OFICIULUI |
| CONCURENTEI |
|______________________|
|_____________________________________
________________ | ____________________ |
| COMPARTIMENT |____________|_____________| COLEGIUL OFICIULUI | |
| AUDIT INTERN | | | CONCURENTEI | |
|________________| | |____________________| |
__________|___________ |
| ADJUNCTUL SEFULUI | |
| OFICIULUI CONCURENTEI| |
|______________________| |
_________________________| |
| __________|___________ _____________|____
________|_________ | DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA JURIDICA
|
| DIRECTIA GENERALA| | DE INVESTIGATIE | |SI ADMINISTRATIVA
|
| DE SINTEZA, | | SI CONTROL | |
|
| METODOLOGIE, | |______________________|
|__________________|
| INVENTARIERE SI | |
| MONITORIZARE A | |
| AJUTOARELOR | __________|___________
| DE STAT*) | |Inspectoratele de |
|__________________| |concurenta judetene, |
|respectiv al |
|municipiului Bucuresti|
|______________________|
*) Include si serviciile de integrare europeana si implementare a
programelor PHARE.