REGULAMENT din 14 aprilie 2004
privind regimul exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii luate de
asociatiile de agenti economici si practici concertate privind consultarile
pentru tarifele de transport de pasageri pentru serviciile aeriene regulate si
alocarea sloturilor*) in aeroporturi, de la interdictia prevazuta la art. 5
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 13 mai 2004
*) Conform Reglementarii aeronautice civile romane privind alocarea
sloturilor pe aeroporturile din Romania - RACR - ASAP aprobat prin Ordinul
ministrului MLPTL nr. 1019 din 22 iulie 2002, slot inseamna timpul programat
pentru aterizare sau decolare, disponibil sau alocat miscarii unei aeronave la
o data stabilita, pe un aeroport desemnat ca fiind coordonat in conformitate cu
prevederile reglementarii amintite;
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea Concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, numita in continuare lege, Consiliul
Concurentei adopta prezentul regulament.
Art. 1
Domeniul de aplicare
In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) din lege se pot excepta de
la interdictia prevazuta de art. 5 alin. (1) din lege intelegerile intre
agentii economici ori asociatiile de agenti economici din sectorul
transporturilor aeriene, deciziile luate de asociatiile de agenti economici si
practicile concertate intre astfel de agenti care au ca scop unul sau ambele
obiective, de mai jos:
a) organizarea de consultari privind tarifele serviciilor aeriene regulate
pentru transportul de pasageri impreuna cu bagajele lor, transporturi care au
ca punct de plecare sau de sosire aeroporturile din Romania;
b) alocarea sloturilor si stabilirea orarelor de aeroport pe aeroporturile
din Romania in masura in care au legatura cu serviciile aeriene regulate.
Art. 2
Dispozitii speciale pentru consultarile privind tarifele pentru transportul
pasagerilor
(1) Exceptarea de la interdictia prevazuta de art. 5 alin. (1) din lege se
aplica consultarilor pentru tarifele de transport de pasageri, daca sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
a) participantii discuta doar tarifele pentru transportul de pasageri, care
se platesc de catre beneficiarii transportului aerian direct unui transportator
aerian participant sau agentilor sai autorizati, pentru transportul de pasageri
in serviciile aeriene regulate, precum si conditiile legate de acele tarife.
Consultarile nu trebuie extinse la capacitatea de transport, pentru care
urmeaza sa fie disponibile aceste tarife;
b) consultarile dau nastere la schimburi interlinii, in sensul ca
beneficiarii transportului aerian trebuie, cu privire la tipurile de tarife si
la sezoanele care au constituit subiectul consultarilor, sa poata:
(i) sa combine intr-un singur document de transport, serviciul aerian care
a facut obiectul consultarilor, cu servicii pe aceeasi ruta sau rute invecinate
exploatate de alti transportatori aerieni, pentru care tarifele si conditiile
aplicabile sunt stabilite de compania aeriana care efectueaza transportul si
(ii) sa schimbe rezervarea unui serviciu care a facut obiectul
consultarilor cu un serviciu pe aceeasi ruta operata de un alt transportator
aerian la tarifele si conditiile aplicate de acel transportator, in masura in
care conditiile care reglementeaza rezervarea initiala permit;
Transportatorul aerian poate sa refuze sa accepte astfel de combinatii si
schimbari de rezervare din motive obiective si nediscriminatorii de natura
tehnica si comerciala, mai ales cand transportatorul aerian care efectueaza
transportul este interesat de bonitatea transportatorului aerian care ar primi
plata pentru acest transport la destinatie; intr-un astfel de caz, cel din urma
transportator trebuie atentionat in scris;
c) tarifele pentru transportul de pasageri care fac obiectul consultarilor
se aplica de catre transportatorii aerieni participanti fara discriminare, pe
criterii de nationalitate sau de loc de resedinta a pasagerilor;
d) participarea la consultari este voluntara si deschisa oricarui
transportator aerian care opereaza sau intentioneaza sa opereze servicii
directe sau indirecte pe ruta in discutie;
e) consultarile nu-i obliga pe participanti cu nimic, ceea ce inseamna ca
dupa aceste consultari participantii isi pastreaza dreptul de a actiona
independent in ceea ce priveste tarifele de transport pentru pasageri;
f) consultarile nu presupun intelegeri privind remunerarea agentilor sau
alte elemente ale tarifelor discutate;
g) in cazul in care se solicita notificarea tarifelor, fiecare participant
notifica la Consiliul Concurentei fiecare tarif care nu a facut obiectul
consultarilor; notificarea poate fi facuta de el insusi sau printr-un agent
imputernicit pentru depunerea tarifelor.
(2) Un raport complet asupra acestor consultari este transmis Consiliului
Concurentei de catre transportatorii aerieni implicati sau in numele acestora,
nu mai tarziu de sase saptamani dupa ce aceste consultari au avut loc.
Art. 3
Dispozitii speciale privind alocarea sloturilor si stabilirea orarelor in
aeroport
Exceptarea de la interdictia prevazuta de art. 5 alin. (1) din lege se aplica
consultarii pentru alocarea sloturilor si stabilirea orarelor de aeroport, daca
sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) consultarile cu privire la alocarea sloturilor si stabilirea orarelor de
aeroport sunt deschise tuturor transportatorilor aerieni care si-au manifestat
interesul pentru sloturile care fac obiectul consultarilor;
b) regulile de prioritate sunt stabilite si furnizate fara discriminare,
ceea ce inseamna ca nu sunt legate nici direct, nici indirect de identitatea,
nationalitatea sau categoria de servicii de transport, tin cont de
constrangerile sau regulile de distributie ale traficului aerian stabilite de
autoritatile nationale sau internationale competente si acorda atentia cuvenita
necesitatilor publicului calator si aeroportului interesat. Sub rezerva lit.
(d), aceste reguli de prioritate pot lua in considerare si drepturile obtinute
de transportatorii aerieni prin folosirea anumitor sloturi in sezonul
corespunzator precedent;
c) regulile de prioritate, odata stabilite, sunt puse la dispozitie, la
cerere, oricarei parti interesate;
d) noilor admisi, definiti conform art. 2 lit. (b) din Reglementarea
Aeronautica Civila Romana privind alocarea sloturilor pe aeroporturile din
Romania - RACR - ASAP (anexa la OMLPTL nr. 1019/22.07.2002 publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 701/25.09.2002), le sunt alocate, conform
art. 10 alin. (7) din aceeasi Reglementare, 50% din sloturile de rezerva
(respectiv, din sloturile nou create, sloturile neutilizate si sloturile la
care un transportator aerian a renuntat in timpul sau la sfarsitul sezonului,
cat si cele care au devenit disponibile in alt mod);
e) transportatorii aerieni participanti la consultari au acces, cel mai
tarziu in momentul consultarilor, la informatii legate de:
- sloturi istorice, repartizate intre companiile aeriene, in ordine
cronologica pentru toti transportatorii care utilizeaza aeroportul;
- sloturi cerute (solicitate initial) de transportatorii aerieni si in
ordine cronologica pentru toti transportatorii aerieni;
- sloturi alocate, precum si cele nealocate (in suspensie), inregistrate
individual in ordine cronologica, pentru transportatorii aerieni;
- sloturi ramase disponibile;
- detalii complete despre criteriile folosite la alocare.
Daca o cerere pentru alocare de sloturi nu se accepta, transportatorul
aerian interesat este indreptatit sa primeasca o motivare in acest sens.
Art. 4
Retragerea exceptarii pe categorii
Intelegerile, deciziile asociatiilor de agenti economici si practicile
concertate existente pot fi modificate pentru a se conforma prezentului
regulament.
Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii pe categorii,
daca se constata ca un caz de intelegere intre agenti economici ori asociatii de
agenti economici din sectorul transporturilor aeriene, sau de decizie luata de
asociatiile de astfel de agenti economici, exceptat in baza prezentului
regulament, are totusi anumite efecte care sunt incompatibile cu conditiile
prevazute la art. 5 alin. 2 din lege, in special daca:
(i) nu exista concurenta efectiva de tarife pe nici o ruta sau grup de rute
care au facut obiectul consultarilor tarifare. In astfel de cazuri, beneficiile
acordate de acest regulament se retrag transportatorilor aerieni care au
participat la consultarile privind aceste rute;
(ii) punerea in aplicare a art. 3 din prezentul regulament nu a permis
noilor veniti sa obtina, pentru aeroporturile aglomerate, sloturile necesare
pentru stabilirea unor orare care sa le permita acestor transportatori sa
concureze in mod eficient cu transportatorii stabiliti pe orice ruta de plecare
si sosire pe aeroport si unde concurenta pe aceste trasee este substantial
afectata. In acest caz, retragerea beneficiului acordat in baza prezentului regulament
priveste alocarea sloturilor pe aeroportul in discutie.
In situatia retragerii beneficiului exceptarii pe categorii, partile
implicate vor putea ca, in termen de 30 de zile de la comunicarea retragerii
beneficiului, sa inainteze cerere de dispensa in conditiile art. 5 alin. (4)
din lege si ale "Regulamentului pentru aplicarea art. 5 si 6 din lege,
privind practicile anticoncurentiale".
Intelegerile, deciziile luate de asociatiile de agenti economici si
practicile concertate care se incadreaza in vreuna dintre categoriile exceptate
prin prezentul regulament sunt considerate legale, fara obligatia notificarii
sau obtinerii unor decizii din partea Consiliului Concurentei.
Agentii economici sau asociatiile de agenti economici care invoca beneficiul
exceptarii pe categorii sunt tinuti sa faca dovada indeplinirii conditiilor si
criteriilor prevazute la art. 2 si 3 din prezentul regulament.
Art. 5
Dispozitii finale
(1) Prezentul regulament se pune in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Prezentul regulament se aplica si acordurilor existente la data
intrarii sale in vigoare.