INSTRUCTIUNI din 29 aprilie 2004
cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament
anticoncurential prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996 si in cazurile de concentrare economica
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 440 din 17 mai 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta
prezentele instructiuni:
1. Introducere
Scopul prezentelor Instructiuni este de a aduce clarificari de ordin
procedural si practic, necesare aplicarii art. 8, 15 si 16 din Legea
concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in
continuare lege.
Principiile de baza in acest domeniu sunt stipulate la cap. VII -
Dispozitii comune si finale - art. 67, 68 si 69 din lege.
2. Cifra de afaceri ca reflectare a activitatii
2.1. Conceptul de cifra de afaceri (Q)
Cifra de afaceri se calculeaza in conformitate cu prevederile Legii
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si a tuturor actelor normative emise
in aplicarea acesteia.
Din punct de vedere contabil, cifra de afaceri se regaseste in "Contul
de profit si pierderi" din bilantul contabil.
Asa cum este definita in art. 67 alin. (1) din lege, cifra de afaceri se
refera in mod explicit la veniturile rezultate din vanzarea produselor si/sau
prestarea serviciilor realizate de un agent economic in cursul ultimului exercitiu
financiar, din care se scad sume datorate cu titlul de obligatii fiscale si
valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar.
In consecinta, aceasta cifra de afaceri este corectata fata de cifra de
afaceri contabila.
2.2. Cifra de afaceri ajustata (QA)
In acceptiunea legii, cifra de afaceri care se utilizeaza pentru compararea
cu pragurile valorice stabilite la art. 8 si 15 se obtine prin corectarea
cifrei de afaceri (Q), prevazuta in bilantul contabil, cu anumite sume si se
calculeaza prin urmatoarea formula:
QA = Q - (F + E),
in care
QA = cifra de afaceri ajustata;
Q = cifra de afaceri din bilantul contabil;
F = sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale;
E = valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin
intermediar ori mandatar.
a) Sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale (F) - accizele
inregistrate ca obligatii de plata si declarate in ultimul an financiar.
b) Valoarea contabilizata a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar
(E) pe baza de declaratii vamale de export, in ultimul an financiar.
Prevederile de mai sus se refera la activitati obisnuite urmand a trata
cazurile particulare in capitole separate.
3. Adaptarea regulilor de calcul al cifrei de afaceri la diferitele tipuri
de operatiuni
3.1. Regula generala; exceptia
In conformitate cu prevederile art. 67 alin. (1) din lege, cifra de afaceri
calculata in vederea compararii cu pragurile valorice prevazute la art. 8 si 15
din lege, reprezinta suma veniturilor realizate de agentii economici implicati
din vanzarile de produse si/sau din prestarile de servicii realizate in cursul
ultimului exercitiu financiar.
Principiul de baza este ca, pentru fiecare agent economic implicat, se va
lua in considerare cifra de afaceri pe ultimul an financiar anterior datei
tranzactiei sau recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate
practici anticoncurentiale.
Consiliul Concurentei se bazeaza pe cifrele inscrise in bilanturile
contabile, din care se calculeaza cifra de afaceri, si nu va lua in considerare
evidente contabile provizorii decat in imprejurari exceptionale.
Astfel, in cazul in care o concentrare economica are loc in prima parte a
anului, cand bilanturile contabile nu sunt disponibile, cifrele de afaceri care
se iau in considerare sunt cele din balanta de verificare la data de 31
decembrie a anului anterior si documentele care au stat la baza intocmirii ei.
Daca bilantul contabil se publica dupa ce Consiliul Concurentei a incheiat
analiza si a luat o decizie, iar datele din bilant difera semnificativ de cele
din balanta de verificare, Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a
reveni asupra deciziei si de a reanaliza cazul.
Ca o exceptie de la principiul de baza, pentru a justifica achizitionarile
sau dezmembrarile ulterioare datei ultimelor bilanturi contabile aprobate,
intotdeauna trebuie facute adaptarile de rigoare, pentru a fi identificate
adevaratele resurse care se concentreaza. Astfel, daca agentul economic
implicat desfiinteaza o filiala sau inchide o fabrica la orice data inainte de
semnarea acordului final, data care determina concentrarea economica, sau, daca
astfel de desfiintari sau inchideri sunt o preconditie pentru realizarea
operatiunii, cifra de afaceri realizata de respectiva filiala sau fabrica
trebuie scazuta din cifra de afaceri a agentului economic implicat si care este
prezentata in ultimul bilant contabil aprobat.
Cifra de afaceri realizata din active al caror control este achizitionat de
agentul economic implicat, ulterior incheierii celui mai recent bilant contabil
aprobat, trebuie adaugata.
Alti factori, cum ar fi scaderea cererii de produse sau o incetinire a
procesului de productie in perioada anterioara tranzactiei, care pot afecta
temporar cifra de afaceri, nu vor fi luati in seama la calcularea cifrei de
afaceri, nici o ajustare de bilant neputandu-se face pentru a introduce
influenta acestor factori.
3.2. Achizitionarea de elemente de activ
In aplicarea prevederilor art. 67 alin. (2) din lege, se va avea in vedere
ca, in cazul operatiunilor de concentrare economica realizate in modalitatea
prevazuta la art. 11 alin. (2) lit. b) din lege, prin cumpararea de elemente de
activ, la calculul cifrei de afaceri se va avea in vedere cifra de afaceri a
achizitorului, respectiv a grupului din care acesta face parte si cifra de
afaceri aferenta activelor care fac obiectul tranzactiei.
Cand acest lucru nu este posibil de determinat, deoarece activitatea sau
specificul activelor care fac obiectul tranzactiei nu permite acest lucru, se
va lua in considerare o cifra de afaceri calculata pe baza ponderii activelor
respective in totalul patrimoniului.
3.3. Operatiuni esalonate in timp
Uneori, anumite tranzactii succesive sunt doar pasi distincti intr-o
strategie mai larga a acelorasi parti la concentrarea economica.
Luarea in considerare a fiecarei tranzactii in parte, chiar numai pentru
determinarea atingerii pragurilor valorice, ar insemna ignorarea realitatilor
economice. Cu toate ca unele dintre aceste operatiuni esalonate pot fi
infaptuite pentru a indeplini mai bine necesitatile partilor implicate, nu este
exclus ca alte asemenea operatiuni sa fie esalonate in vederea sustragerii de
la controlul concentrarii economice realizate.
Aceste situatii sunt reglementate la art. 67 alin. (3) din lege, care
prevede ca, daca in cursul unei perioade de 2 ani doua sau mai multe
tranzactii, in intelesul art. 11 alin. (2) si al art. 67 alin. (2) din lege, au
loc intre aceleasi persoane fizice si/sau juridice, ele sunt considerate ca o
singura operatiune de concentrare economica, realizata la data ultimei
tranzactii.
Practic, prevederile acestui text se aplica astfel:
Daca agentul economic A realizeaza o prima operatiune de concentrare
economica conform art. 11 alin. (2) lit. b) din lege prin cumparare de elemente
de activ de la agentul economic B, dar nu sunt depasite pragurile prevazute la
art. 15 din lege pentru ca aceasta sa fie supusa controlului Consiliului
Concurentei, iar in decurs de doi ani de la prima operatiune, intre aceleasi
parti sunt realizate tranzactii asemanatoare, prin care B achizitioneaza
elemente de activ de la A, data realizarii operatiunii de concentrare economica
care intra sub controlul Consiliului Concurentei va fi cea la care se
indeplineste conditia de prag prevazuta la art. 16 din lege. La calculul cifrei
de afaceri pentru indeplinirea pragului se va avea in vedere, configuratia
partii cumparate la data primei achizitii.
3.4. Cifra de afaceri a grupului
In cazul in care un agent economic care este implicat, in baza art. 5 alin.
(1) din lege, in recurgerea la comportamentele susceptibile a fi calificate
drept practici anticoncurentiale, sau care, in baza art. 16 din lege, este implicat
intr-o concentrare economica, face parte dintr-un grup de agenti economici, in
conformitate cu art. 69 din lege, pentru cifra sa de afaceri se va lua in
considerare cifra de afaceri cumulata a agentilor economici participanti la
acel grup, deci a intregului grup, in vederea stabilirii daca pragurile
valorice prevazute de lege sunt sau nu atinse.
Pentru definirea grupului, se va stabili daca agentul economic, ca parte a
grupului, are dreptul sa conduca afacerile agentilor economici din cadrul grupului
si care dintre agentii economici care au anumite legaturi directe sau indirecte
cu agentul economic implicat au dreptul sau pot sa conduca afacerile agentului
economic direct implicat, deci care pot fi considerati ca parte a grupului din
care face parte agentul economic direct implicat.
Fara a aduce atingere prevederilor art. 67 alin. (2) din lege, care se
refera la achizitionarea de elemente de activ dintr-un agent economic, pentru a
constata daca pragurile valorice prevazute de lege sunt sau nu sunt atinse,
cifra de afaceri totala va fi calculata prin adaugarea cifrelor de afaceri ale
componentilor grupului, dupa cum urmeaza:
a) agentul economic direct implicat;
b) agentii economici la care agentul economic implicat, in mod direct sau
indirect, indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
- detine mai mult de jumatate din capitalul social sau din active;
- are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot;
- are puterea de a desemna mai mult de jumatate din numarul membrilor
consiliului de administratie sau ai organismelor care ii reprezinta legal pe
agentii economici;
- are dreptul sa conduca afacerile agentilor economici respectivi;
c) agentii economici care detin la agentul economic implicat drepturile sau
puterile prevazute la lit. b);
d) agentii economici la care un agent economic dintre cei prevazuti la lit.
c) detine drepturile sau puterile prevazute la lit. b);
e) agentii economici (societatile in comun) la care doi sau mai multi agenti
economici dintre cei prevazuti la lit. a), b) si c) detin in comun drepturile
sau puterile prevazute la lit. b).
In cazul apartenentei la un grup, la cifra de afaceri a agentului economic
direct implicat in operatiuni [lit. a)] va trebui sa se adauge, dupa caz:
- cifra de afaceri a filialei sale [lit. b)];
- cifra de afaceri a companiilor-mama (de origine) [lit. c)];
- cifra de afaceri a altor filiale ale companiilor-mama [lit. d)],
si
- cifra de afaceri a altor agenti economici (societati in comun),
controlati de doi sau mai multi agenti economici apartinand grupului [lit. e)].
Un exemplu grafic pentru un agent economic implicat si pentru grupul
acestuia se prezinta astfel:
a = agentul economic implicat;
b = filialele agentului economic implicat;
b1, b2 = filialele apartinand unei filiale a agentului economic implicat;
c = companiile-mama ale agentului economic implicat;
c1 = companiile-mama care detin una dintre companiile-mama ale agentului
economic implicat;
d = alta filiala a uneia dintre companiile-mama ale agentului economic
implicat;
e = agenti economici (societati in comun), controlati de doi sau mai multi
agenti economici apartinand grupului.
NOTA:
Literele folosite in exemplul grafic corespund literelor folosite la
numerotarea paragrafelor care enumera componentii grupului luati in considerare
la calculul cifrei de afaceri.
____ ____
| c1 | | c1 |
|____| |____|
\ /
50% \ / 50%
\ ___ / ___
| c | | c |__________________________
|___| |___| |
\ / | 100%
50% \ / 50% _|_
\ ____ / | d |
| a | |___|
|____|
/\ \
/ \ \
51% / 51%\ \ 100%
/ \ \
___/ \___ \___
| b | | b || b |
|___| |___||___|
/ \ \ /
100% / \ 100% 50%\ /50%
/ \ \ /
____/ _\__ _\/_
| b1 | | b2 | | e |
|____| |____| |____|
In legatura cu exemplul grafic de mai sus, se fac urmatoarele precizari:
3.4.1. Cand conditiile pentru lit. b), privind controlul de catre agentul
economic implicat, sunt indeplinite, va fi luata in considerare intreaga cifra
de afaceri a filialei sau a filialelor in cauza, indiferent de ponderea
actiunilor detinute de agentul economic care exercita controlul 50%, 51% sau
100% . In exemplul dat va fi inclusa intreaga cifra de afaceri a celor trei
filiale b ale agentului economic implicat.
3.4.2. In cazul in care doi sau mai multi agenti economici controleaza in
comun agentul economic implicat, cifra de afaceri a acestora va trebui inclusa.
In exemplul dat, cele doua companii-mama c ale agentului economic implicat a
vor trebui luate in considerare la calcularea cifrei de afaceri impreuna cu
companiile-mama ale acestora c1.
3.4.3. In cazul in care oricare dintre agentii economici identificati ca
apartinand grupului controleaza la randul lor alti agenti economici, acestia
din urma vor trebui, de asemenea, inclusi in calcul. In exemplul dat, una
dintre filialele b ale agentului economic implicat a are, la randul ei,
propriile filiale b1 si b2, iar una dintre companiile-mama c are o filiala d.
3.4.4. Cifra de afaceri interna din cadrul grupului, respectiv vanzarile
intre agentii economici din cadrul grupului, nu se ia in calculul cifrei de
afaceri a agentului economic implicat care face parte din grupul respectiv.
3.5. Calculul cifrei de afaceri atunci cand doi sau mai multi agenti
economici implicati exercita controlul in comun asupra unui alt agent economic
(societate in comun)
In cazul in care doi sau mai multi agenti economici implicati intr-o concentrare
economica exercita controlul in comun asupra unui alt agent economic, la
calculul cifrei de afaceri a agentilor economici implicati nu se va lua in
considerare nici cifra de afaceri aferenta vanzarilor de produse si/sau
prestarilor de servicii efectuate intre societatea in comun si fiecare dintre
agentii economici implicati si nici cifra de afaceri aferenta vanzarilor de
produse si/sau prestarilor de servicii efectuate intre societatea in comun si
oricare alt agent economic legat cu oricare dintre societatile-mama, prin
control.
Scopul acestei reguli este de a evita inregistrarea dubla a cifrei de
afaceri a agentilor economici implicati.
In ceea ce priveste cifra de afaceri rezultata din vanzarile de produse si
prestarile de servicii efectuate intre societatea in comun si oricare agent
economic tert, aceasta va fi repartizata in mod egal intre agentii economici
implicati care controleaza societatea in comun.
In cazul in care doi sau mai multi agenti economici creeaza o societate in
comun care constituie o concentrare economica, cifra de afaceri cumulata se
calculeaza pentru agentii economici implicati, respectiv se insumeaza cifrele
de afaceri ale companiilor fondatoare care infiinteaza societatea in comun,
fiind depasit astfel pragul reprezentand echivalentul in lei a 10.000.000 euro,
iar cel putin doua dintre societatile fondatoare trebuie sa realizeze pe
teritoriul Romaniei, fiecare in parte, o cifra de afaceri mai mare decat
echivalentul in lei a 4.000.000 euro.
3.6. Grupuri existente in momentul tranzactiei
Art. 69 din lege si pct. 3.4. din prezentele instructiuni se refera doar la
grupul existent, din care face parte deja fiecare agent economic implicat in
operatiune, si nu la noua structura creata ca rezultat al concentrarii economice.
De exemplu: daca agentii economici A si B, impreuna cu filialele lor care
formeaza grupul A, respectiv grupul B hotarasc sa fuzioneze, sunt considerati
agenti economici implicati, A si B, si nu noua entitate rezultata din
fuzionare, cifra de afaceri a fiecaruia dintre cele doua grupuri urmand sa fie
calculata independent si apoi insumata.
4. Alocarea geografica a cifrei de afaceri
4.1. Concentrarile economice care depasesc pragurile prevazute la art. 15
din lege, respectiv:
a) echivalentul in lei a 10.000.000 euro, reprezentand cifra de afaceri
cumulata a agentilor economici implicati, si
b) echivalentul in lei a 4.000.000 euro, reprezentand cifra de afaceri
realizata pe teritoriul Romaniei de catre cel putin doi dintre agentii
economici implicati in operatiune, fiecare in parte, sunt supuse controlului si
trebuie notificate Consiliului Concurentei.
Prin urmare, concentrarile economice vor intra sub jurisdictia Consiliului
Concurentei chiar si in cazul unei operatiuni internationale de concentrare
economica, daca aceasta realizeaza o cifra de afaceri mondiala care depaseste
pragul de 10.000.000 de euro stabilit la art. 15 din lege si pe teritoriul
Romaniei exista cel putin doi agenti economici implicati, achizitor (inclusiv grupul,
dupa caz), respectiv achizitionat (inclusiv grupul, dupa caz) care, fiecare in
parte, realizeaza o cifra de afaceri mai mare de 4.000.000 de euro.
Echivalentul in lei se calculeaza la cursul de schimb comunicat de Banca
Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a exercitiului financiar din anul
anterior operatiunii.
Cifra de afaceri pe piata romaneasca va include produsele vandute si
serviciile prestate agentilor economici si consumatorilor de pe piata Romaniei.
4.2. Referirea la produse vandute si servicii prestate nu este facuta cu
intentia marcarii unei diferentieri intre produse si servicii, prin
atentionarea ca vanzarea, in cazul produselor, poate fi localizata, iar pentru
servicii locul in care sunt prestate poate fi diferit de locul in care au fost
vandute.
In ambele cazuri, atat pentru produse, cat si pentru servicii, cifra de
afaceri va fi atribuita ariei geografice in care isi au resedinta clientii,
deoarece aceasta este locul in care, in majoritatea cazurilor, se incheie afacerile
si, respectiv, se manifesta concurenta dintre furnizori.
5. Calculul cifrei de afaceri pentru societatile bancare, institutiile de
credit, alte institutii si societati financiare, precum si pentru societatile
de asigurare
5.1. Definitii
Data fiind natura specifica activitatii societatilor bancare, institutiilor
de credit, institutiilor si societatilor financiare, precum si cea a
societatilor de asigurare, art. 68 din lege cuprinde prevederi distincte pentru
calcularea cifrei de afaceri in aceste sectoare.
In sensul prezentelor instructiuni, termenii de mai jos semnifica dupa cum
urmeaza:
a) societati bancare si institutii de credit sunt persoane juridice al
caror obiect principal de activitate il constituie atragerea de fonduri de la
persoane juridice si fizice, sub forma de depozite si acordarea de credite;
b) institutii si societati financiare sunt persoane juridice, altele decat
institutiile de credit, a caror activitate principala este de a dobandi actiuni
sau de a desfasura una sau mai multe din urmatoarele activitati:
- acordarea de credite (credite de consum, credite ipotecare, factoring)
- leasing financiar
- servicii de transmitere a banilor
- emiterea si managementul instrumentelor de plata (carti de credit, cecuri
de calatorie si polite bancare)
- emiterea de garantii si asumarea de angajamente (obligatii de plata)
- tranzactii in nume propriu sau in numele clientilor cu instrumente
monetare negociabile, cu valuta, instrumente si optiuni financiare la termen,
contracte privind ratele de schimb si ratele dobanzilor
- participarea la emiterea de actiuni si furnizarea de servicii privind
astfel de actiuni
- consultanta de afaceri privind structura capitalului, strategii
industriale, servicii de consultanta in domeniul fuziunilor si achizitiilor
- servicii de brokeraj financiar, cum ar fi cele de tip "money
broking"
- consultanta in administrarea portofoliului
- depozitarea in siguranta si managementul valorilor mobiliare.
Conform definitiei "institutiilor financiare" este evident ca
atat companiile de tip holding, cat si persoanele juridice care au ca
activitate principala una sau mai multe din activitatile enumerate mai sus,
trebuie privite ca institutii financiare.
5.2. Calculul cifrei de afaceri
Pentru societatile bancare si institutiile de credit, celelalte institutii
si societati financiare si pentru societatile de asigurari, cifra de afaceri
este inlocuita conform prevederilor art. 68 lit. a) si b) din lege.
5.2.1. Societatile bancare si institutiile de credit, celelalte institutii
si societati financiare, altele decat companiile de tip holding financiar
Pentru societatile bancare si institutiile de credit, celelalte institutii
si societati financiare (altele decat companiile de tip holding financiar)
cifra de afaceri este inlocuita prin a zecea parte din valoarea bilantului.
In mod normal nu exista dificultati particulare in aplicarea criteriilor
pentru definirea cifrei de afaceri a societatilor bancare si institutiilor de
credit, a altor institutii si societati financiare.
Aceste dificultati pot sa apara in alocarea geografica a cifrei de afaceri.
Din acest motiv, criteriul cel mai potrivit este acela al resedintei sucursalei
sau filialei careia ii este acordat imprumutul, si nu locului in care isi are
sediul societatea bancara de care apartine sucursala sau filiala imprumutata.
5.2.1.1. Cifra de afaceri pentru societatile de leasing
Trebuie facuta distinctia fundamentala dintre leasingul financiar si cel
operational. Leasingul financiar se refera la perioade mai lungi decat cel
operational si proprietatea este in general transferata beneficiarului la
sfarsitul perioadei, in termenii optiunii inclusa in contractul de leasing. In
cazul leasingului operational, dimpotriva, proprietatea nu este transferata
proprietarului la sfarsitul perioadei si costul intretinerii, repararii si
asigurarii echipamentului este inclus in chirie. Un leasing financiar
functioneaza ca un imprumut de la cel care inchiriaza, dand posibilitatea
chiriasului sa cumpere bunul respectiv. O companie de leasing financiar este
deci o institutie financiara a carei cifra de afaceri trebuie calculata prin
aplicarea regulilor specifice calculului cifrei de afaceri la institutiile de
credit si alte institutii financiare.
Intrucat activitatea de leasing operational nu are functia de creditare,
aceasta nu este considerata ca apartinand institutiilor financiare si, prin
urmare, i se aplica regulile generale pentru calcularea cifrei de afaceri,
respectiv vanzarea produselor si/sau serviciilor.
5.2.2. Societati de asigurare
5.2.2.1. Primele brute emise
Conceptul de prime brute emise, destinat comensurarii cifrei de afaceri a
societatilor de asigurare reprezinta sumele primite sau de primit (care includ
si sumele primite sau de primit din reasigurare, daca societatea desfasoara si
activitate de reasigurare). Primele cedate sau de cedat in reasigurare, adica
totalitatea primelor platite sau de platit de catre societatea de asigurare
catre reasiguratori, sunt incluse deja in primele de asigurare emise (incasate
sau de incasat de la asigurati).
Oriunde este utilizat cuvantul "prime" (prime brute, prime nete,
prime de reasigurare), acestea se refera nu numai la noile contracte de
asigurare incheiate pe parcursul anului financiar luat in considerare, ci si la
primele aferente contractelor incheiate in anii anteriori, care raman valabile
pe parcursul perioadei luate in considerare, dupa deducerea obligatiilor
stabilite prin prezentele instructiuni.
Conform prevederilor art. 68 lit. b) din lege, cifra de afaceri (QA) pentru
societatile de asigurare se determina dupa urmatoarea formula:
QA = Q - T,
in care:
Q = valoarea primelor brute emise
T = obligatiile ce decurg din prevederile art. 45 alin. (4) din Legea nr.
32/2002 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu
modificarile si completarile ulterioare (fondul de protejare a asiguratilor).
5.2.2.2. Investitiile societatilor de asigurare
In vederea constituirii rezervelor necesare care sa permita rambursarea
drepturilor pretinse de asigurati, societatile de asigurare, in calitate de
investitori institutionali, detin in mod normal un portofoliu imens pentru
investitii in actiuni, titluri de valoare, terenuri si imobile, precum si in
alte bunuri care furnizeaza un venit anual ce nu este considerat ca cifra de
afaceri pentru societatea de asigurare.
Din punct de vedere al reglementarii concentrarilor economice, trebuie
facuta distinctie intre investitiile pur financiare, in care societatile de
asigurare nu sunt implicate in conducerea agentilor economici la care au fost
facute investitiile, si investitiile care au condus la achizitionarea
pachetului de control la un anumit agent economic - acestea permitand
societatii de asigurare sa exercite o influenta decisiva in conducerea
activitatii agentului economic respectiv. In aceste cazuri, pentru a aprecia
daca prin respectiva operatiune se ating pragurile valorice prevazute de lege,
la cifra de afaceri a societatii de asigurare in cauza se adauga si cifra de
afaceri a agentului economic achizitionat, conform pct. 3.4.
5.2.3. Cifra de afaceri pentru companiile de tip holding financiar
Un holding financiar este considerat ca o institutie financiara si deci
calculul cifrei de afaceri urmeaza criteriul stabilit pentru calculul cifrei de
afaceri a institutiilor de credit si altor institutii financiare. Totusi,
atunci cand scopul principal al holdingului financiar este achizitionarea si
managementul participatiilor in alte societati, se aplica de asemenea si pct.
3.4. referitor la aceste participari care permit holdingului financiar sa
exercite o influenta decisiva in conducerea activitatii societatilor in cauza.
Astfel, cifra de afaceri a holdingului financiar este calculata conform
criteriilor stabilite pentru institutiile de credit si financiare, dar este
necesar sa se adauge si cifrele de afaceri ale societatilor la care holdingul
exercita o influenta decisiva in conducerea activitatii.
In practica, se ia in calcul in primul rand cifra de afaceri a holdingului
financiar (neconsolidata) la care se adauga cifrele de afaceri ale societatilor
la care holdingul exercita o influenta decisiva in conducerea activitatii,
avand totusi grija sa fie deduse dividendele si alte venituri distribuite de
catre aceste societati holdingului financiar.
De exemplu: - mii EUR
1. Cifra de afaceri aferenta activitatii financiare
(neconsolidata calculata conform pct. 5.2.1. 3.000
2. Cifra de afaceri aferenta activitatii de asigurare
(calculata conform pct. 5.2.3.) 300
3. Cifra de afaceri aferenta activitatii industriale
(calculata conform pct. 2.2.) 2.000
4. Deducerea dividendelor si a celorlalte venituri
repartizate de catre societatile 2 si 3 (200)
5. Cifra de afaceri totala a holdingului financiar 5.100
La efectuarea acestor calcule este important ca in cazul companiilor de tip
holding caracterizate prin numarul mare, diversitatea societatilor controlate
si procentul de control asupra filialelor, companiilor afiliate si altor
companii asupra carora se detine controlul, sa se procedeze la o examinare mai
atenta a datelor.
In practica, calcularea cifrei de afaceri a companiilor descrise mai sus se
dovedeste a fi dificil de realizat. De aceea aplicarea stricta si detaliata a
acestei metode va fi necesara numai in cazurile in care cifra de afaceri a unei
companii de tip holding pare a fi apropiata pragurilor de minimus prevazute
prin lege; in cazurile in care este evident ca cifra de afaceri depaseste
pragul de minimis, rapoartele publicate sunt suficiente.
6. Dispozitii finale
Pe data intrarii in vigoare a prezentelor instructiuni, se abroga
Instructiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de
comportament anticoncurential prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei
nr. 21/1996 si in cazurile de concentrare economica, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997.